Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rødspætte i Å!!!

 Besvar Besvar
Forfatter
peter pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pede1982

Tilmeldt:: 14 Okt 2007
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pede1982 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rødspætte i Å!!!
    Sendt: 20 Maj 2012 kl. 01:05
Hej folkens
Jeg ville lige fortælle om en lille overraskelse jeg fik i dag, jeg gik og fiskede med min UL stang og et 4g stripper blink. Ved stavisåen i Odense (mellem rismarksbroen og jernalder landsbyen). Ca 2km fra Odense havn hvis ikke mere...
Og ud af det blå huggede en rødspætte på. Så jeg gjorde ret store øjne da jeg ikke mener at de plejer at trække op i åerne... Eller tager jeg fejl
Desværre har jeg ingen FOTO da jeg havde glemt mit kamera men den var 27cm og 320g det skal siges at dens farve var næsten sort med meget røde pletter og den var glat som en ål når man strøj fingeren begge veje...
Er der nogen der har hørt noget lignende før med en rødspætte???

Knæk og bræk

Peter 
Til top
Kurt Nøttrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
nøttrup

Tilmeldt:: 25 Feb 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nøttrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 01:15
Har hørt om skubber der trækker i åen.men rødspætte har jeg ikke hørt om:-)

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 01:20
Hej Per

Jeg fangede engang en stor tyk skrubbe i Rold Skov (åen der løber igennem). Jeg troede, at det var en havørred, da jeg netop havde spottet og kastet til den - men desværre nej.

Der er ellers en del kilometer ud til limfjorden.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 20 Maj 2012 kl. 01:21
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 01:49
Det er det samme i Gudenåen Der har jeg også fanget Skubber i Langå på Skalreje  og det er da 8 km ope af åen fra Randers
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 03:21
Der er nu os noget forskel på skrubben og rødspætter da skrubben nemt klare sig i brakvand/omstiller sig til ferskvand, kniber det NOGET mere for en rødspætte med dette, men derfor kan de jo sagtens besøge det yderste af åerne til tider. 

Jeg har ikke selv fanget rødspætter i åer, men det er da lykkedes og lande en torsk på ca 800gram. og hørt om andre gøre samme så det er nu ikke så usædvanligt. 
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 05:11
jeg vil ikke sige at det er normalt, men har selv fanget små rødspætter i sneum å og konge åen. skrupper er helt normalt, hænder endog at de kan være over målet.
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 07:45
Hej der er nok tale  en Leps. (hybrid)
 Dem har jeg fanget en del af, men de har aldrig været 100% glatte
//omalley
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 08:47
Skrubbe taget over 20 km oppe i gudenå - Den havde irriteret i en månedstid, da den på samme plads tog rejen hver gang den kom forbi.
NB: Den blev sat tilbage i sit rette element.
 


Redigeret af fiskefreak - 20 Maj 2012 kl. 09:32
Venligst
Til top
Bent Holmslund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bentbh

Tilmeldt:: 09 Apr 2011
Geografisk: odense.n
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bentbh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 09:01
Søndag d.13-5, blev der sat 1000 fladfisk ud i odense havn, bla. nogen flotte rødspætter,så mon ikke det er en af dem der er svømmet op i åèn Wink
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 09:27
Ikke særlig overaskende at fange flade i åen.
Har fanget flere i Kolding å på orm
Mvh
Henrik Christensen
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 10:10
Hej Kim i lindenborg å er det almindeligt at fange skrupper 20-30 km oppe i åen selv om det virker underligt
Til top
Anton Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anton L

Tilmeldt:: 29 Mar 2012
Geografisk: 8300 Odder
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anton L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 10:29
Prøv at studere undersiden, - der er det let at se om det er rødspætte eller skrubbe. Skrubbe er helt hvid, og mange gange med lidt "sandpapir" langs midtlinien. Rødspætte er mere "blåhvid", og med "striber" udad fra midtlinien, og er helt glat på undersiden. Ellers er det også let at se når de er flået,- skrubbere har et blåligt skær på kødet (på oversiden).
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 11:43
Der er blevet fanget fladfisk helt oppe ved Karup by og der er laaangt op Wacko
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 12:02
Hej John

Ja det var jo Lindenborg å den hed - takker Big smile

De må jo skulle konkurrere med ørrederne om føden, så alligevel imponerende, at de kan være så fede og hårde i kødet.

Hvad bliver mon det næste. At de får ben og går på land. Evolutionen forfra LOL

Mvh. - Kim -
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 14:23
Ikke ualmindeligt. Der fanges indimellem flade i gudenåen helt oppe ved Tange værket. I Karup å er der tagret flade helt inde ved Karup by.
Det sker selvfølgelig ikke hver dag, men indimellem.
/frede
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 15:25
Vi er jo nok nået frem til, at de flade er opportunister, der gerne svømmer mod strømmen for at prøve noget nyt.

Men men men, mon de er i stand til, at formere sig i ferskvandet, eller dør de ud om vinteren!. Hvis de svømmer op til 30 kilometer op i en å, kan de vel også i teorien svømme ud igen - men gør de det?.

Mvh. - Kim -
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 17:09
jeg tror ikke de er i stand til at formere sig, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken Jeg tror ikke at de svømmer ud igen når de først er kommet så langt op i åen
Til top
Lars B 9000 Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
labfisken

Tilmeldt:: 21 Apr 2007
Geografisk: aalborg
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér labfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 22:23
Citat: pip_ser

jeg tror ikke de er i stand til at formere sig, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken Jeg tror ikke at de svømmer ud igen når de først er kommet så langt op i åen
Jeg kan huske, at vi under el-fiskeri i Lindenborg å i begyndelsen af 90'erne fik bunden til at vende oppe mellem jernbanebroerne, hvor der var mange små skrubber på 5-10cm. Om de selv var svømmet derop eller om de var udklækket i åen ved jeg dog ikke, men det er vel 20-30km oppe i åen, så tvivler måske på at de selv er svømmet helt derop.
 
Dog er betingelserne normalt, for at en skrubbe kan gyde, at det foregår i vand med en saltholdighed på mindst 10‰ så det taler jo imod, at de kan yngle i ferskvand, men man skal jo aldrig sige aldrig.
 
Måske du John også kan huske det, hvis du var med på denne tur?
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 07:21
Jeg tog også en rødspætte i Skjern å for et par år siden, på 18g spinner. Jeg gloede også lidt;-)
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 08:23
I lakseelven Ätran i det sydlige sverige fanges der ofte skrubber på reje oppe ved "laxbron", skrubberne må for at komme derop passere to ganske kraftige fosser (først fossen ved "tullbron" og derefter "Garvareforsen").... imponerende at de kan... 
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 12:50
Hej Peter,
 
jeg kan godt forstå din overraskelse. Imidlertid er det ikke helt ualmindeligt med fladfisk langt oppe er ferskvandsystemerne. Det mest sandsynlige er, at der har været tale om en skrubbe eller en leps, der er en krydsning mellem skrubbe og rødspætte og som ofte har røde prikker.
Jeg har selv set en skrubbe blive fanget langt oppe i Skjern Å-systemet, ca. 60 km. å fra udløbet i Ringkøbing Fjord. Jeg måtte godt nok også lige gnide øjnene en ekstra gang ved synet af den fisk Smile
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 16:08
I namsen har jeg set en flad blive taget ved Overhalla.....
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 17:37
Hej Lars B jo jeg  husker det Men er stadig lidt i tvivel Vi hat jo taget i stakkevis under elfiskeri så man ved aldrig
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 17:49
I Karup Å har der, i de 40 år jeg har fisket der, været skrubber på det øvre stykke oven for Agerskov dambrug. For at komme derop, har de skullet passere omløbet ved Karup. Kammertrappen ved Uhre og den ved Agerskov.

Neden for Karup er der altid en del skrubber. Af gode grunde ses de ikke så ofte ved elektrofiskeriet.
Til top
Henrik Carl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik Carl Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Carl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2012 kl. 13:49
Ærgerligt, at fisken ikke blev fotograferet. Der er ALDRIG med sikkerhed fanget rødspætter i ferskvand i Danmark. Det er altid skrubber eller leps.
 
Fiskene yngler ikke i ferskvand. Husk på, at æg og larver er pelagiske. Det harmonerer ikke ret godt med tilværelsen i en å!
 
Hvis I fanger fladfisk i åerne, må I meget gerne sende oplysningerne ind til Fiskeatlasset (info@fiskeatlas.dk)
 
Vh.
 
Henrik Carl
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2012 kl. 15:26
#Carl Henrik

Mon ikke den mørke (sorte) farve med de røde pletter er en hybrid (lebs) der naturligt bliver/antager den mørke farve pga. den ændrede osmose (salt/vand afbalancering), eller manglende saltpåvirkning, hvor de røde pletter så som "arts markør" ikke lader sig ændre på samme måde, og derfor fremstår tydeligt på den mørke baggrund?.

De flade jeg har fanget i åerne, har alle været "sand"lyse skrubber, så de er tilsyneladende ikke ramt af samme årsager der giver mørkt skind!.

Mvh. - Kim -
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2012 kl. 15:26
Da jeg var en lille dreng sætte jeg 2 krabber ud i herborg bæk :)
Krabberne var fanget under en besøg hos mine bedsteforældre
I Thorsminde , de blev fragtet hjem i en gamle cigar kasse ..

For 4-5år siden fangede jeg en flønder i skjern å ved Lønborg

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2012 kl. 15:28
Hov...

Mon ikke det er nødvendigt, at indsend fisken for en fysisk obduktion - altså hvis den har kraftigt røde pletter?. Og hvor kan man så gøre det?. Det skulle jo helst være gratis Big smile

Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2012 kl. 16:54
#Tommy

Ja det kunne da være interessant, hvis krabberne havde kunnet etablere sig i bækken he he, men det er der nok ikke den store chance for. Men mon ikke de har nydt det klare vand i et par dage inden deres endeligt.

Gad vide hvor stor "familielighed" der er mellem krabber og krebs?

Mvh. - Kim -


Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2012 kl. 20:18
Citat: Taonga

I namsen har jeg set en flad blive taget ved Overhalla.....
dem har jeg 2 af i min fangst rapport samme område utroligt de kan kæmpe sig der op
Til top
Henrik Carl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik Carl Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Carl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2012 kl. 11:39
Fisk kan sendes til undertegnede på Zoologisk Museum, Universitetsparken 15, 2100 Kbh. Ø. Jeg vil gerne kontaktes på 28751124 først, så fisken ikke ender flere dage i posten.
 
De røde pletter er ikke et godt kendetegn til at skelne rødspætter fra skrubber. Det er meget bedre at mærke efter ru områder. Rødspætter er glatte, mens skrubber er ru, mest langs kropsmidten og ved basis af ryg- og gatfinne.
 
Vh.
 
Henrik Carl
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres