Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ABU AMB. ZX 3601 / Calcutta 2o1 B

 Besvar Besvar
Forfatter
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ABU AMB. ZX 3601 / Calcutta 2o1 B
    Sendt: 18 Maj 2012 kl. 17:44
Er der nogen af jer meget dygtige og vidende lystfiskere, som har erfaring med et af disse tilsyneladende meget lækre hjul.
 
Og hvorfor du foretrækker det ene frem for det andet.
 
Og kunne tænke sig at fortælle lidt om det posetive og negative erfaringer.
 
Nemme spørgsmål ikk!!!Wink
 
Hilsen
Jørgen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2012 kl. 18:22
Citat: J.KROG

Er der nogen af jer meget dygtige og vidende lystfiskere, som har erfaring med et af disse tilsyneladende meget lækre hjul.
 
Og hvorfor du foretrækker det ene frem for det andet.
 
Og kunne tænke sig at fortælle lidt om det posetive og negative erfaringer.
 
Nemme spørgsmål ikk!!!Wink
 
Hilsen
Jørgen
 
Nu ved jeg ikke hvorfor du netop sammenligner lige de to hjul. Calcutta B er efterhånden en gammel konstruktion. Ikke dårlig, men Calcutta TE er afgjort bedre og konstruktionsmæssigt mere sammenligneligt med ZX. Jeg har erfaringer med et par slægtninge til de to hjul.
 
1. ABU Mörum 1600 SX. Et meget lækkert hjul, og langtkastende med lette agn. Min eneste anke er at hjulet ikke fungerer godt med fletline. Men det kan jo være at det problem er løst i ZX'eren.
 
2. Shimano Calcutta TE 100 DC. Lillebror til den mere udbredte 201 størrelse. Hjulet er efter min mening nærmest perfekt. Det har fungeret helt problemfrit med alt hvad jeg har brugt det til. Kastebremsen er den bedste jeg har prøvet.
 
Hvis mit valg stod mellem ZX og 201B, så ville jeg afgjort vælge ZX. Men Calcutta 201 DC er kun en smule dyrere end ZX, og den ville jeg anse for et bedre valg.
 
I øvrigt skal du overveje om højre eller venstre hjul er bedst for dig. Jeg har selv brugt højrehåndede i mange år, men foretrækker efterhånden venstrehåndede.
 
Mvh. Peter
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2012 kl. 20:26
Peter
Du skriver nogle fornuftige ting !!!  Jeg ved ikke hvad problkemet var/er med flet på 1600 sx. Og hvorfor det skulle være der på 3601 eller om det er løst ???..
Men årsagen til at jeg sammenligner disse to hjul er at jeg ikke ved til hvilket fiskeri skulle bruge de to hjul bruges til.
 
Hvor i adskiller de to hjul sig væsent fra hinanden ud over at 3601 har betydelig flere lejer end 201, og 201 er tungest. Hvorfor skulle jeg købe et 3601 hvis 201 er bedst..
 
Hvordan er holdbarheden ?? i saltvand.
 
Hvorfor fortrækker du så 201. Hvad er det 3601 ikke kan??Smile
 
Det med højre og venstre har jeg et ambivalent forhold til jeg har både højre og venstre multi hjul.  Jeg tror!!! at venstre er bedst for mig, da jeg sparer at skifte stang til modsat hånd med et højre hånds hjul-- er højrehåndskaster.
 
Hilsen Jørgen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2012 kl. 21:03
Problemet med flet og 1600 SX er at afstanden mellem spole og linefører er meget kort, og lineføreren står stille i kastet. Det gør ikke noget med en glat monofil line, men fletline har svært ved at klare den skarpe vinkel mellem spolens sider og lineføreren. Det giver modstand og risiko for overløb. Jeg håber da at ABU har løst problemet på ZX, men jeg ved det ikke. Sjovt nok har Calcutta lige så kort afstand, men her har jeg ikke haft problemer med fletline.
En af de væsentligste forskelle mellem Calcutta B og ZX er at ZX har bedre frikobling af spolen. Det har betydning ved små kastevægte. Calcutta TE og DC har samme gode frikobling som ZX. Flere lejer gør hjulet lækkert, men betyder ikke så meget for fiskeriet. Calcuttaerne har også en bedre fightbremse, den er smurt med specialfedt. ABUs bremser er som regel tørre og viker forfærdeligt hvis der kommer vand eller olie i dem. Det første jeg gør med et ABU hjul er at adskille og smøre bremsen med dette specialfedt (drag grease, endelig ikke hjulfedt).
 
Mit 1600SX har magnesium gavle som ikke tåler saltvand. Men ZX og Calcutta har ikke dette problem, og begge har specielle kuglelejer som modstår salt. Så jeg ville ikke være bekymret. Men giv hjulet en let tur under bruseren efter hver tur.
 
Jeg ville nok foretrække ZX frem for Calcutta 201B. Men foreslår et tredie hjul: Calcutta TE 201DC. Det er lidt dyrere, og efter min mening bedre. Faktisk sætter jeg Shimano's Calais 201 DC allerhøjst, men det er ret pebret, med mindre man kan finde et brugt. Det er ikke fordi nogen af hjulene kan noget som ZX ikke kan, de er alle gode til spinnefiskeri. Men Shimanos DC bremsede hjul er lidt lettere at undgå fuglereder med.
 
Mvh. Peter
 
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 19:39
Hej Peter
Mange tak for dit indlæg som har gjort mig en hel del klogere. Jeg må ud og afprøve hjulene i praksis. Jeg har i mellem tiden købt et Calcutta 201 3 år gammelt men ubrugt, og et nyt 3601. Så det bliver spændende hvilket jeg syntes bedst om.
Hilsen Jørgen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 20:44
Jamen god fornøjelse med hjulene. Min egen oplevelse er at når først man behersker teknikken og det hele spiller, så er multihjul stærkt vanedannede og fastspolehjul kedelige.
 
Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres