Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er fisk fra puttevande så grimme?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvorfor er fisk fra puttevande så grimme?
    Sendt: 15 Maj 2012 kl. 11:26

@Alle

Jeg er ked af at min indlæg om grimme puttefisk, nu mere går i retning af en  heksejagt på Simon og hans puttesø, dette var på ingen måder tilsigtet.
 
SmileN
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 11:27
Kevin :

Jamen det gør du da så bareSmile

Som nævnt kan man ikke arbejde baglæns mht. avl, og et kvalitetskrav slår først igennem efter nogle år (på de store fisk)
Hvad du ikke har den fjerneste viden om, er, at jeg faktisk henter mine store fisk fra den dambruger i DK, som er allerbedst til dét.
Altså henter jeg fisk, som har den allerhøjeste tilgængelige standard.

P&T er en forretning, og det er det også for mig - dog har jeg en baggrund som intensiv lystfisker, og tilfører derfor den indgangsvinkel til det at drive en sø.

Det ville du opdage, hvis du faktisk var ved søen, istedet for at skrive den ene gang ævl efter den anden.

Vh.Simon
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 11:37

@Simon

Jeg har skam fisket i din sø enda 2 gange og mener jeg har fisket der dengang den hed noget andet og jeg har intet imod den eller nogen anden put and take sø,det jeg har noget imod er at størrelsen er blevet vigtigere end kvaliteten på fisken også i din sø du reklamerer selv med at du har sjællands største ørreder 22 af de største er fanget fra din sø.
på din hjemmeside under forårs fangster er der 2 flotte fisk en regnbueørred og en bækørred når vi taler ørreder.
Og ja vi får vel de ørreder som kunderne vil have,store grimme ørreder der ingen madværdi har.
Og nej Trådstarter dette er ingen heksejagt på Simon jeg har overhovedet ikke noget imod ham som person og heller ikke hans sø jeg er bare ikke enig med ham.


Redigeret af Kevin rostrup - 15 Maj 2012 kl. 11:40
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:07
Bertelsen :

Det skal du ikke tage så tungt,, med det samme jeg svarer i en tråd, er det altid en eller anden - som har en afgrundsdyb viden om hvordan P&T BURDE væreWink

Kevin :

Jamen hele 2 besøg, så er du jo nærmest ekspert i søenSmile.
Jeg har også fisket 2 gange i Karup Å, og fangede ikke andet end en regnbueørred - jeg tillader mig derfor at tolke, at der slet ingen havørreder er i den å, og man kun fanger regnbueørreder...

Din holdning til de store fisk, har du ret til.
Ligesom jeg har ret til at drive min forretning præcis som jeg selv synes den skal drives, og det inkluderer så nogle tunge fisk - for det kan jeg faktisk godt lide at fange selv.

Drift af P&T er mere komplekst end som så, og man kan aldrig tilfredsstille alle segmenter af lystfiskere.
Derfor er der også forskellige typer putsøer, og jeg tror de fleste kan finde én, som passer til deres behov.... Ellers er der jo altid kyst & Å man kan henlægge sin fisketid til.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:43
Jeg savner en oversigt over hvad søerne indeholder. Foretaget af et seriøst uvildigt organ. Ikke stjerner, det kan jo være forskelligt, hvad kunderne lægger vægt på.
Engang så jeg noget, men der opnåede man mange stjerner på faciliteter og mange andre ting, som jeg var ligeglad med. Nedenstående mener jeg har relevans. 

1. Vandkvalitet og vandforhold.
2. Naturlige fødeemner og insektliv
3. Procent fordelingen af størrelserne på fiskene
4. Skønsmæssigt antal fisk pr kubikmeter vand ( eller hvad man nu regner i)
5. Billeder så man tydeligt kan se bevoksningen i hele søens fiskeområde.
6. Kvaliteten af fiskene (hele finner og smag) dermed også info om højsæson/lavsæson for kødkvaliteten. Måske har man flere arter ørredfisk, som har forskellige højsæsoner?
7. Selvfølgelig også info om faciliteter, priser osv.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:53
ja, og hvor kan man få økologiske puttefisk?
 
SmileN
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:54
Det er nok meget svært at lave sådan et indeks, men der findes en række hjemmesider hvor der skrives specifikt om P&T.

Danske Ørredsøer/Dansee har en form for klassificering af deres medlemssøer, men da det er søerne selv der betaler "gildet" er det nok tvivlsomt med uvildigheden.

Jeg har ihvertfald valgt IKKE at være medlem af Danske Ørredsøer, da det ikke er et kvalitetsstempel, men en reklameblok i at katalog man køber.

Når man eksempelvis kan læse, at en af søerne UDELUKKENDE sætter steelheads ud fra Asnæs, så har man et troværdighedsproblem,,, eller også er det meget længe siden der er sat fisk udWinkWink.

Et bud på en rigtig fin sø, kunne let være Munkbro, eller Herning Fiskepark.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 13:00
Simon jeg har ikke nævnt en eneste gang jeg er ekspert i din sø men billederne fra din sø taler for sig selv det er store grimme ørreder det behøver man ikke være ekspert for at se,og det er vel det tråden omhandler hvorfor ørreder fra P&T er grimme og det er så underordnet hvordan driften,økonomi,hvordan der er rydtet op omkring søen med meget mere,Fakta er der stadigvæk det er grimme ørreder...men det er flot at du stadigvæk forsvarer at din sø har grimme ørreder med alt muligt ævl,og ja jeg kan ud fra at besøge din sø 2 gange konstatere at det er grimme ørreder ligesom man kan konstatere at en restaurant har god mad eller ikke på 2 besøg.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 13:15
Kevin :

Jeg beklager meget at du ikke kan lide de store fisk, men det er jo smag og behag.
Dog tror jeg ikke du kan finde dem bedre andre steder, og lad mig da endelig høre hvis jeg tager fejl.
Med hensyn til spiseværdien i de store fisk, så anvender jeg udelukkende sterile fisk, eller sent kønsmodne - altså udsættes der ikke fisk som har været gennem en gydefase.

Personligt vil jeg dog også helst grille en mindre fisk på omkring kiloet, de store er mest til røgning, ligesom de store havørreder.

Din holdning til de udsatte fisk, kan jeg ikke gøre ret meget ved, men blot sørge for at JEG køber de fisk jeg mener er bedst - og stille krav til mine leverandører hele tiden.

Det er klart at man kan forbedre sig, og det kan jeg med garanti også - uden at en putørred nogensinde bliver til en vildlaks, fanget på Kolahalvøen med tørflueSmile

God fornøjelse med dit fiskeri.

Mange hilsener
Simon
Til top
Michael johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
michaelhelsingør

Tilmeldt:: 10 Sep 2005
Geografisk: frederiksborg amt
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér michaelhelsingør Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 14:42
kan kun sige WWW.fluestroemmen.dk
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 14:57
Mht økologiske put ørreder - var der så ikke en notits et eller andet sted om en sø der som den første kunne tilbyde fangst af økologiske ørreder?
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 22:01
Citat: michaelhelsingør

kan kun sige WWW.fluestroemmen.dk

Ja det er sikkert godt. Kan det passe man skal hinsidan, for godt p & t vand? I så fald en fallit erklæring.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 22:51
Puha sikke en omgang læsning :-)

Jeg har et par kommentarer til tråden, skal undskylde hvis det bliver lidt rodet.

@Økologi
Økologiske put and take fisk, her kunne eks. være tale om Bjerrely Put and Take ved Herning. Men inden økologi bliver det evigt frelsende, så skal man kigge på hvornår en dambrugsfisk er økologisk. Blot et lille eks. en økologisk dambrugsfisk kan godt have modtaget medicin, reglen siger den må modtage medicinsk behandling 1 gang, osv. Økologi er godt, bare man forstår hvad det er indenfor det enkelte område.

@oversigt over søer.
Jeg har selv en put and take side, putfisker.dk og egentligt arbejder vi på at lave en oversigt med en slags bedømmelse af søerne. Planen var at lave det ved dialog med sø-ejerne om hvad der udsættes, hvornår etc. og så en visuel bedømmelse af helt almindelige putfiskere. Vi har måtte sadle om nogle gange, og det ender nok med at det bliver en ren visuel bedømmelse, og noget vi vil komme tilbage til, når tiden tillader det. Grunden til at vi har "opgivet" at tage udsætninger med i betragtningen, er den simple at nogle "desværre en hel del", mener at udsætninger etc. er en forretnings hemmelighed. Andre søer er mere åbne om udsætninger, og det kan tænkes at disse på et tidspunkt får deres egen liste på vores site. En mængde søer har også skrevet tilbage at de oplyser udsætninger på deres hjemmeside og vi blot kan sakse det derfra, men når man så kigger hvad man kan sakse, løber man ind i "ørreder op til 15 kg", "laks", "steelheads" etc. etc. humm en 700gr. ørred er vel også op til 15 kg, laks ja de få der fik fra DCV, Steelhead ? hvor kommer de fra, Asnæs har ikke solgt fisk i flere år.
Derfor har vi fravalgt at sakse ukristisk fra hjemmesider.
Det skal dog nævnes at visse søer herunder Simons (nu han er så flink til at stikke hovedet frem selvom han er sø-ejer), hvor udsætninger annonceres på forhånd så man kan køre ud og overvære udsætningen. Det er sgu god stil.

@grimme ørreder
Ja dambrugs fisk får skader, men når det er sagt, så mener jeg personligt at der indenfor de sidste år er sket kæmpe fremskridt. For 5-10 år siden fik man bid, og trak fisken ind, den havde simpelthen ikke finner der kunne trække sytråd af en spole. Men udviklingen er i gang, nogle søejere har fundet ud af at selv os putfiskere vil have pænere fisk der kan noget. Det er en udvikling der tager tid, men vi kan allerede se resultaterne på fisk op til 3-4 kg, hvor der er mange fuldfinnede fisk der giver let grej kamp så det gør noget.

Hvorfor er de store fisk +7kg så ikke lige så pæne ? mit gæt er at det kommer, det tager altså noget tid for en fisk at nå +7kg, men allerede nu vil jeg påstå at de store fisk der er taget bla. i Simons sø er flotte fisk, måske fordi der fra søejerne bliver sat krav til dambrugene. Ok fiskene koster noget mere end ellers, men nogle søejere mener det er pengene værd, og hvis kunderne har samme holdning så ska de nok komme og fiske, selv til en merpris.
Kigger vi en 2-3 år frem i tiden tror jeg effekten slår rigtigt igennem, og vi vil se søer med endda meget flotte fisk selv i store størrelser, men da put and take er en forretning er det ligeså meget putfiskerens eget ansvar, det gælder om man får det produkt man er klar til at købe, og er man som putfisker samtidig så heldig at søen drives med lyst og viden, så tror jeg mit gæt vedr. 2-3 år kommer til at passe fint.

En anden ændring man begynder at se, er at før i tiden når man fik fat i en af de store fisk, var det oftest en rognfyldt hunørred (alt vejer jo), og det kunne godt være en slatten fornøjelse til tider, men nu er der flere og flere af basserne der er hanfisk, fine og spændstige.

@til slut
Hvis os putfiskere ønsker flottere fisk, så lægger man sine penge ved en sø hvor der arbejdes for dette, er man ligeglad så lægger man pengene et sted hvor man er ligeglad bare der er nogle der betaler. For Put and Take er og bliver en forretning, hvis søen kan levere varen og vi putfiskere køber den så lever søen, gør vi ikke, så er der snart bare et tomt vandhul.

K&B
Ole Nielsen
Putfisker.dk

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 23:01
Citat: Gildon

Puha sikke en omgang læsning :-)

Jeg har et par kommentarer til tråden, skal undskylde hvis det bliver lidt rodet.

@Økologi
Økologiske put and take fisk, her kunne eks. være tale om Bjerrely Put and Take ved Herning. Men inden økologi bliver det evigt frelsende, så skal man kigge på hvornår en dambrugsfisk er økologisk. Blot et lille eks. en økologisk dambrugsfisk kan godt have modtaget medicin, reglen siger den må modtage medicinsk behandling 1 gang, osv. Økologi er godt, bare man forstår hvad det er indenfor det enkelte område.

@oversigt over søer.
Jeg har selv en put and take side, putfisker.dk og egentligt arbejder vi på at lave en oversigt med en slags bedømmelse af søerne. Planen var at lave det ved dialog med sø-ejerne om hvad der udsættes, hvornår etc. og så en visuel bedømmelse af helt almindelige putfiskere. Vi har måtte sadle om nogle gange, og det ender nok med at det bliver en ren visuel bedømmelse, og noget vi vil komme tilbage til, når tiden tillader det. Grunden til at vi har "opgivet" at tage udsætninger med i betragtningen, er den simple at nogle "desværre en hel del", mener at udsætninger etc. er en forretnings hemmelighed. Andre søer er mere åbne om udsætninger, og det kan tænkes at disse på et tidspunkt får deres egen liste på vores site. En mængde søer har også skrevet tilbage at de oplyser udsætninger på deres hjemmeside og vi blot kan sakse det derfra, men når man så kigger hvad man kan sakse, løber man ind i "ørreder op til 15 kg", "laks", "steelheads" etc. etc. humm en 700gr. ørred er vel også op til 15 kg, laks ja de få der fik fra DCV, Steelhead ? hvor kommer de fra, Asnæs har ikke solgt fisk i flere år.
Derfor har vi fravalgt at sakse ukristisk fra hjemmesider.
Det skal dog nævnes at visse søer herunder Simons (nu han er så flink til at stikke hovedet frem selvom han er sø-ejer), hvor udsætninger annonceres på forhånd så man kan køre ud og overvære udsætningen. Det er sgu god stil.

@grimme ørreder
Ja dambrugs fisk får skader, men når det er sagt, så mener jeg personligt at der indenfor de sidste år er sket kæmpe fremskridt. For 5-10 år siden fik man bid, og trak fisken ind, den havde simpelthen ikke finner der kunne trække sytråd af en spole. Men udviklingen er i gang, nogle søejere har fundet ud af at selv os putfiskere vil have pænere fisk der kan noget. Det er en udvikling der tager tid, men vi kan allerede se resultaterne på fisk op til 3-4 kg, hvor der er mange fuldfinnede fisk der giver let grej kamp så det gør noget.

Hvorfor er de store fisk +7kg så ikke lige så pæne ? mit gæt er at det kommer, det tager altså noget tid for en fisk at nå +7kg, men allerede nu vil jeg påstå at de store fisk der er taget bla. i Simons sø er flotte fisk, måske fordi der fra søejerne bliver sat krav til dambrugene. Ok fiskene koster noget mere end ellers, men nogle søejere mener det er pengene værd, og hvis kunderne har samme holdning så ska de nok komme og fiske, selv til en merpris.
Kigger vi en 2-3 år frem i tiden tror jeg effekten slår rigtigt igennem, og vi vil se søer med endda meget flotte fisk selv i store størrelser, men da put and take er en forretning er det ligeså meget putfiskerens eget ansvar, det gælder om man får det produkt man er klar til at købe, og er man som putfisker samtidig så heldig at søen drives med lyst og viden, så tror jeg mit gæt vedr. 2-3 år kommer til at passe fint.

En anden ændring man begynder at se, er at før i tiden når man fik fat i en af de store fisk, var det oftest en rognfyldt hunørred (alt vejer jo), og det kunne godt være en slatten fornøjelse til tider, men nu er der flere og flere af basserne der er hanfisk, fine og spændstige.

@til slut
Hvis os putfiskere ønsker flottere fisk, så lægger man sine penge ved en sø hvor der arbejdes for dette, er man ligeglad så lægger man pengene et sted hvor man er ligeglad bare der er nogle der betaler. For Put and Take er og bliver en forretning, hvis søen kan levere varen og vi putfiskere køber den så lever søen, gør vi ikke, så er der snart bare et tomt vandhul.

K&B
Ole Nielsen
Putfisker.dk


Hej
Ikke et bogstav om Vandkvalitet, Natur(lig)oplevelsen, naturlige fødeemner som fiskene guffer af, naturlige skjulesteder. Dette er måske ikke så højt på ønskelisten ved p&t fiskere? Måske derfor er der så mange ligegyldige huller med vand og grimme fisk i. Selvfølgelig kan man jo så blot tage ud i.......ja naturen hvis man har behov for det.LOL
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 23:12
@Jesper Skjoldborg Bech,

Vandkvalitet, Naturoplevelse, fødeemner etc. er vigtige elementer, men da emnet er grimme fisk tog jeg ikke denne del med.

Vandkvalitet er nok noget der er naturligt for mange søejere, det er jo ligesom med til at fisken trives. Og der kunne ryddes meget op i branchen, personligt mener jeg der er søer der er uegnede til udsætning hele året, og der er nogen der burde holde sommer lukket grundet stillestående vand / ringe dybde. MEN det er en forretning, men dybest set er det kunden der bestemmer hvad han vil købe.

Naturoplevelsen, den er vigtig for nogen, andre vil have luksus toiletter etc, andre vil kunne køre næsten ned i vandet, eks. hvis man har gangbesvær eller sidder i rullestol. Her er det igen kunderne der bestemmer hvilke søer der overlever, de søer der rammer et segment der er kunder til, de overlever. Personligt vil jeg helst have fine fisk end fine buske.

Naturlige fødeemner, dette punkt er i min optik når vi taler put and take et element der er uvæsentligt. put and take er fangstklare fisk der sættes ud med det ene formål at blive fanget. Med de mængder af agn i form af bait, orm og mider der kastes ud tror jeg ikke der dør mange af sult. Men jeg mindes ikke at have fisket i en putsø (og jeg har fisket i mange), hvor der ikke har været masser af fødeemner.

Men put and take er ikke natur redning, og så alligevel ;-) <-- Smiley  hvis vi alle var putfiskere, var der ikke mange vandløb etc. der led af overfiskning, kvoter etc.

K&B
Ole Nielsen

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 23:22
Citat: Gildon

@Jesper Skjoldborg Bech,

Vandkvalitet, Naturoplevelse, fødeemner etc. er vigtige elementer, men da emnet er grimme fisk tog jeg ikke denne del med.

Vandkvalitet er nok noget der er naturligt for mange søejere, det er jo ligesom med til at fisken trives. Og der kunne ryddes meget op i branchen, personligt mener jeg der er søer der er uegnede til udsætning hele året, og der er nogen der burde holde sommer lukket grundet stillestående vand / ringe dybde. MEN det er en forretning, men dybest set er det kunden der bestemmer hvad han vil købe.

Naturoplevelsen, den er vigtig for nogen, andre vil have luksus toiletter etc, andre vil kunne køre næsten ned i vandet, eks. hvis man har gangbesvær eller sidder i rullestol. Her er det igen kunderne der bestemmer hvilke søer der overlever, de søer der rammer et segment der er kunder til, de overlever. Personligt vil jeg helst have fine fisk end fine buske.

Naturlige fødeemner, dette punkt er i min optik når vi taler put and take et element der er uvæsentligt. put and take er fangstklare fisk der sættes ud med det ene formål at blive fanget. Med de mængder af agn i form af bait, orm og mider der kastes ud tror jeg ikke der dør mange af sult. Men jeg mindes ikke at have fisket i en putsø (og jeg har fisket i mange), hvor der ikke har været masser af fødeemner.

Men put and take er ikke natur redning, og så alligevel ;-) <-- Smiley  hvis vi alle var putfiskere, var der ikke mange vandløb etc. der led af overfiskning, kvoter etc.

K&B
Ole Nielsen

Med naturlige fødeemner mener jeg ikke at fiskene ikke må dø af sultBig smile. Det kunne være, at fisk som har været i søen et stykke tid, kunne give en større udfordring en powerbate foderpille imitationen. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 07:28
Jesper B :

Du efterlyser en oversigt over vandkvalitet og dyreliv.

HVIS du nu var ude ved det fiskevand jeg driver, så ville du opdage at vi fra juni og resten af året overvåger vandtemperaturen og iltindholdet i forbindelse med ALLE udsætninger.

HVIS du kom forbi søen i denne weekend, ville du opdage en mand gå rundt med et lille fiskenet, lærebøger og mikroskop - fordi jeg har bedt en biolog foretager en undersøgelse af faunaen, over og under vandet... Tror det hedder en habitatundersøgelse.

Desuden har jeg tidligere i år udsat 10 mærkede fisk, for at konkurrere om at fange dem - men også for at undersøge hvad omsætningshastigheden er på fiskene.
Når jeg gentager den øvelse til sommer og efterår, får jeg nogle tal jeg kan arbejde med - til glæde for fiskene, fiskerne og ikke mindst min egen driftsøkonomi.

Du må ikke tro, at man driver seriøs P&T, ved bare at hælde fisk i et hul - det er komplekse forhold, og når man sætter fisk ud for hvad der svarer til et parcelhus om året, så kræver det omhu - og respekt for de biologiske faktorer.

De seriøse søer arbejder ALTID med at udvikle, og kvalitetssikre deres fiskeri - fordi det er levende væsener vi har med at gøre, og fordi det er god økonomi.

Vi kan kun leve af at give den bedst mulige oplevelse.... Det gælder for mig, og det gælder for de andre der driver sø med omtanke.

Vh.Simon

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 07:54
Nåh, ja... Nu skal det jo ikke være så perfekt og rosenrødt det hele - jeg har sgu også begået fejl.
Eksempelvis da jeg blev så begejstret for nogle meget store bækørreder sidste sommer, at jeg satte dem ud i søen, selvom de kræver et meget højt iltindhold - og lav vandtemperatur.. Søen lå lige på grænsen mht bækørreders grænseværdier..

Det viste sig at være RIGTIG dumt, og jeg måtte samle 8 ud af 10 op i dagene efter..

Det er nok hvad der nogle gange kan ske, når man lader sin egen lystfiskerbegejstring "overdøve" den forretningsmæssige indgangsvinkel.

God fornøjelse med jeres fiskeri i de kommende fridage, om det er i kvoteåerne, på kysten, eller i putsøenSmile
Til top
jimmi petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jimmi petersen Avatar

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimmi petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 08:50
Hej Alle
 
Jeg har kun 2 steder i Danmark oplevet P&t (catch&Release) med super kvalites fisk
 
1. Kalkgraven i karlstrup hvor man før i tiden oplevede et super imitations fiskeri på selektive fisk, nden tyvfiskere ødelagde med power bait.
 
2. GO Fishing egen sø på fyn hvor man virkelig fik kamp til stregen,med super flotte kampstærke og selektive fisk og flot natur.
 
Hvis du virkelig vil give en oplevelse til en så er det Sverige i skal til mine 2 Favoritter
er
Bondemölla
Björka dammen
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 09:07
@Jimmi
Desværre to steder jeg aldrig har prøvet i DK,men de skal helt sikkert prøves i fremtiden.
 
Dog vil jeg påstå jeg har fisket efter og fanget de flotteste regnbueørreder i DK for 15-17 år siden,de var ikke ret store omkring kiloet i vandværkssøen i Frederikshavn,da som en af de få steder har regnbueørreder der gyder i DK
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 09:30
Citat: simon agerholm2

Jesper B :

Du efterlyser en oversigt over vandkvalitet og dyreliv.

HVIS du nu var ude ved det fiskevand jeg driver, så ville du opdage at vi fra juni og resten af året overvåger vandtemperaturen og iltindholdet i forbindelse med ALLE udsætninger.

HVIS du kom forbi søen i denne weekend, ville du opdage en mand gå rundt med et lille fiskenet, lærebøger og mikroskop - fordi jeg har bedt en biolog foretager en undersøgelse af faunaen, over og under vandet... Tror det hedder en habitatundersøgelse.

Desuden har jeg tidligere i år udsat 10 mærkede fisk, for at konkurrere om at fange dem - men også for at undersøge hvad omsætningshastigheden er på fiskene.
Når jeg gentager den øvelse til sommer og efterår, får jeg nogle tal jeg kan arbejde med - til glæde for fiskene, fiskerne og ikke mindst min egen driftsøkonomi.

Du må ikke tro, at man driver seriøs P&T, ved bare at hælde fisk i et hul - det er komplekse forhold, og når man sætter fisk ud for hvad der svarer til et parcelhus om året, så kræver det omhu - og respekt for de biologiske faktorer.

De seriøse søer arbejder ALTID med at udvikle, og kvalitetssikre deres fiskeri - fordi det er levende væsener vi har med at gøre, og fordi det er god økonomi.

Vi kan kun leve af at give den bedst mulige oplevelse.... Det gælder for mig, og det gælder for de andre der driver sø med omtanke.

Vh.Simon

Hej Simon
Jeg kender ikke din sø og har derfor heller ikke kommenteret på den. Det lyder rigtig seriøst det du gør. Måske fordi du netop selv er lystfisker. Jeg savner blot bla,  at kunne vide den slags ting, inden jeg vil vælge en sø. Et uvildigt info organ hvor man har noget info. Jeg har en virksomhed, hvor teknologisk tjekker mine sager en gang årligt. Måske kunne samme koncept bruges i p&t. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Per Ihlefeldt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
per48 Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér per48 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 09:49
sikke noget lort fisk .har intet med noget at gøre,deforme kødklumper 
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 09:57
Citat: Kevin rostrup

@Jimmi
Desværre to steder jeg aldrig har prøvet i DK,men de skal helt sikkert prøves i fremtiden.
 
Dog vil jeg påstå jeg har fisket efter og fanget de flotteste regnbueørreder i DK for 15-17 år siden,de var ikke ret store omkring kiloet i vandværkssøen i Frederikshavn,da som en af de få steder har regnbueørreder der gyder i DK

Regnbuer, der gyder i DK. Gider du lige lægge et bevis på det? Tongue


Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 10:11
For s***** nu skulle der ellers fluefiskes med nevøen i et godt  putvand med forhåbentlig fine fisk og så bliver man fyret grundet nedskærringDead. 5 mand får nu masser af tid til at fiske, men skal åbenbart til leve af understøttelseCry.
Så pludselig bliver turens længde afkortet til kun at skulle være på Sjælland, så måske man skulle besøge Simons putsø med fluestangen? Mangler dog et oversigtsbillede/kort over søen.
Kan man komme til med en fluestang også for en knægt der endnu ikke har fanget sin første fisk på flue?
Jeg har ikke selv prøve en sådan putsø endnu, så nogen der kan give lidt gode råd til fluer mv. - er det synkeline eller hvad? Jeg vil jo gerne give knægten en rigtig god oplevelse.
 
SmileN


Redigeret af Nicolai Berthelsen - 16 Maj 2012 kl. 10:13
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 10:33
Så tag på kysten med fluestangen og fang en stribe hornfisk! Det er der meget mere action i.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 12:07
Resume:
Kim K; Igen skriver du omkring din egen holdning til fiskeriet. En regnbueørred i P&T kan da give nøjagtigt den samme glæde som en HØ i samme str. på kysten, igen kommer det an på øjnene der ser..
Vi har jo alle kriterier til hvad vi anser for en god fisketur, fisk, fangst, natur, oplevelse med familien, ja der er mange måder man kan have en god dag ved vandet på. Er sikker på at en skalle på 200g kan gøre en knægt overlykkelig, ja ligeså glad som du kan blive for en halv meters +HØ.

-------------------------------///////////////////////////////------------------------------------
#Casper

Hvis man stiller parametre op, er man nødsaget til, at stille samme kriterier op  med samme konstanter, da det ellers bliver ligesom at sammenligne en trehjulet cykel med en motorcykel.

Når jeg skriver, at jeg ikke bliver ligeså glad for en fanget HØ ved kysten som for en ligeså stor ørred fanget i en P&T sø, er der intet i den udtalelse der er forkert. Hvis du så sammenligner en knægts lykkefølelse for en fanget 200 grams skalle, og min lykkefølelse af en fanget 3 kilos HØ ved kysten - ja så har du fjernet de konstanter der var gældende i min første udtalelse, og din sammenligning kan derfor ikke bruges.

Knægten bliver sikkert også mere glad end mig, hvis han finder en 100kr. seddel på vejen, men igen har det ikke noget at gøre med udgangspunktet.

Mvh. - Kim -
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 14:25
@Willy
Skal nok finde det det er undersøgelse der blev foretaget af biologer i søen ved frederikshavn og et vandløb et andet sted i jylland hvor de fandt yngel af regnbueørreden,det var en tråd herinde om det for et par år siden med link til dem der lavede undersøgelsen mener det var DMU fra silkeborg ? men skal nok finde det

Redigeret af Kevin rostrup - 16 Maj 2012 kl. 14:26
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 16:20
#Hej Simon Big smile
Når du nævner, at du har haft en dårlig oplevelse med bækørreder pga. iltindholdet - tænker jeg på, om du ikke har nogen mulighed for, (til en rimelig penge) at lave større iltindhold. Jeg har ikke selv været ved din sø, så jeg kan ikke selv se nogen løsning. Dog kan jeg se og læse af dine indlæg, at du går op i både fisks samt egen optimering af henholdsvis levevis samt økonomi.

Når jeg hører iltning, tænker jeg vindmølle/naturfald/kabeliltning etc. Jeg kender ikke prisen på div. nævnte iltningsprocesser - men måske... Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 17:44
http://snm.ku.dk/forskning/projekter/fiskeatlas/danske_saltvandsfisk/Dyr_2008_1.pdf/

På side 21 venstre spalte i venstre spalte nævnes yngel fra regnbueørred..
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 18:27
Kim K :

Jeg kunne ikke drømme om at tilføre ilt til søen maskinelt, så hellere finde en anden sø at arbejde med.
Det er ganske enkelt, man skal udsætte de fisk der passer til årstiden, og dermed arbejde sammen med naturen, istedet for at prøve at knægte de "grundlove" der gælder.
Søen var faktisk i storform, jeg blev bare lystfiskerbegejstret, og nok lige lovlig overmodig.
Det er vel lærepenge, som når man står med krogen i nakken, under de første spæde forsøg med fluestangenSmile.


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 18:56
Hej Simon

Helt i orden. Jeg er bare fascineret af, at kunne få sol og vind til at arbejde for sig via ret simple remedier. Men du har da ret i, at èn krog i nakken kan gi` mere lærdom end 10 kroge i søen he he. Den lærdom glemmer man som regel ikke Big smile

Overmodighed kan ofte give smæk over fingrene, men til gengæld også adgang til ideer der igen kan søges patent på. Hvis alle var bange for strøm, var telegrafen, lyset/pæren, telefonen nok ikke blevet opfundet. Jeg var lige ved at sige - bare hop ud i det - men det siger man vel ikke til en mand med en sø LOL
Mvh. - Kim -
Til top
søren jacobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
søren jacobsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Sønderjylland o
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér søren jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 20:37
...Hmm kommer helt an på hvor de kommer fra og kg pris... Siden asnæs blev nød til at lukke ned, er kvalitet af fisk i put sø"er faldet meget og over 3.5, er alle "strøget" moder fisk, ikke mange Hanner du fanger over 3 kg... En synd og skam, at Eu satte en stopper for det, og ikke musholm i fjord i stedet, er steder hvor fisk er helt i orden, når fodder mester, får besked, det skidt vil vi ikke mere.... K.H Søren.
Til top
søren jacobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
søren jacobsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Sønderjylland o
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér søren jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:00
...Heej Kasper Larsen, nu mødte jeg dig på dæmning, dagen efter du havde ringet til din far i "tryggen" og mødte op der, sq første og sidste gang, jeg gider se på et "sådan" forårsfiskeri... Landede en større nedfaldsfisk for dig, røg retur, så sø satte du jule gave fra kærsten af og så de få fisk du "Gokkede" godt og grundigt, er nu og vil altid være en skændsel for og fra alle "sports" fiskere, vill din gamle aldrig havde gjort, i de dårligeste dage på Fjorden med orm.
 
Søren Jacobsen.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:05
Ja mange har nok mere i munden end i "stangen". - ØV (hvis jeg har opfattet det rigtigt)...

Redigeret af kikophil - 16 Maj 2012 kl. 21:06
Til top
Søren Jacobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kontrol

Tilmeldt:: 09 Maj 2012
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kontrol Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:37
..Nu må du meget undskylde mig Kim, var det mig du hentyede til og n.Bertelsen, er selv røget på såkaldte "dagpenge" og hvis du er nødsaget til at fiske p og t på Øen, er jeg typen i syd, der efter dine indlæg vedrørende Karlstrup Kalkgrav, gerne deler ud af mit meget længe varende frivillige arbejde og har et par "gæste" kort jeg gerne smider din vej og giver gode råd til alle flue fiskere, om vi fanger noget eller ej ;-)
 
Søren Jacobsen, stadig medlem og kontroll i DK"s bedste og smukkeste flue vand, vandaler eller ej.
Til top
Per Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gf4ever

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Slangerup
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gf4ever Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:51
Citat: søren jacobsen

...Heej Kasper Larsen, nu mødte jeg dig på dæmning, dagen efter du havde ringet til din far i "tryggen" og mødte op der, sq første og sidste gang, jeg gider se på et "sådan" forårsfiskeri... Landede en større nedfaldsfisk for dig, røg retur, så sø satte du jule gave fra kærsten af og så de få fisk du "Gokkede" godt og grundigt, er nu og vil altid være en skændsel for og fra alle "sports" fiskere, vill din gamle aldrig havde gjort, i de dårligeste dage på Fjorden med orm.
 
Søren Jacobsen.
 
Øhhh Ovenstående giver vist ikke megen mening.
 
/pkn
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:54
Nej nej kære Søren og N. Bertelsen - jeg vil absolut ikke tale negativt om jer. Jeg er skam selv på en "slags" dagpenge pga. sygdom og kunne aldrig finde på, at træde på andre ligesindede, så det "ekstra" kommer andet steds fra. Jeg har fuld forståelse for, at rigtig mange har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen, og for disse må det være en ekstra god ting, at kunne fiske i div. søer uden store tanker om økonomi osv. Når jeg hører, at nogle har problemer, står jeg altid i forreste række.

At i laver frivilligt arbejde, har min højeste respekt - og det næsten uanset hvilket arbejde det drejer sig om. Fisk er dog "vores" prioritet og nok noget af den verdensomspændende føde der er i størst fare for udryddelse - ØV -

Så alt godt fremover Søren og venner. Måske jeg kommer ned og hiver et par dejlige fisk op af jeres sø Big smile

Jeg undskylder mange gange, hvis jeg ikke har formuleret mig ordentlig, således at i har misforstået mig. Som i nok ved, er kommunikation det umuliges kunst. Selv det bedst formulerede indlæg kan misforstås - men heldigvis rettes igen Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:58
Grimme eller ej , de er der til afhentning i "Jurassic lake "
 

     
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 22:17
Kære Søren Jacobsen,

Meget af det du skriver er jo volapyk... Men en enkelt faktuel fejl kan jeg rette for dig.
Man kan VÆLGE at udsætte strøgne moderfisk..

Eller man kan VÆLGE at udsætte enten sterile fisk, eller sent kønsmodne.

Din fremlæggelse af "sandheden" - er altså desværre usand, når du skriver at de store fisk udelukkende er gamle moderfisk.

Måske det kunne være klogt at tjekke sine fakta, INDEN man begynder ved tasterneWink
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 22:26
Citat: søren jacobsen

...Heej Kasper Larsen, nu mødte jeg dig på dæmning, dagen efter du havde ringet til din far i "tryggen" og mødte op der, sq første og sidste gang, jeg gider se på et "sådan" forårsfiskeri... Landede en større nedfaldsfisk for dig, røg retur, så sø satte du jule gave fra kærsten af og så de få fisk du "Gokkede" godt og grundigt, er nu og vil altid være en skændsel for og fra alle "sports" fiskere, vill din gamle aldrig havde gjort, i de dårligeste dage på Fjorden med orm.
 
Søren Jacobsen.


Det sgu helt fint folk ikke er skarpe til og sætte sætninger sammen, men så brug da lige 5 min på og lav noget afsnit, find nogen sætninger der passer sammen etc, det her er satme sort altså.


Morten
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 12:40
Synes i hvert fald at den her er rigtig flot, flotte finner - særligt haleroret er meget a la det på de fisk moder natur producerer. Man kan jo stort set ikke se forskel på denne putfisk og så vildfisk.
 
Smukt smukt smukt
 
 
Det er tydeligt hvilken sø den fisk kommer fra (-:
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 12:48
Citat: Trolling21

Synes i hvert fald at den her er rigtig flot, flotte finner - særligt haleroret er meget a la det på de fisk moder natur producerer. Man kan jo stort set ikke se forskel på denne putfisk og så vildfisk.
 
Smukt smukt smukt
 
 
Det er tydeligt hvilken sø den fisk kommer fra (-:



Så trænger du da en til en tur i synoptik Wink

For den hale er da det ikke det kønneste jeg har set, og heldidvis har moder natur skabt fisk med flottere hale end den du linker til.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 12:58
OK OK, måske var ironien ikke tyk nok Confused
 
Men synes bare at selvfedmen i tråden her er kvalm til tider og så er det jo rart at man lige poster et billede på forsiden som virkelig modbeviser trådstarterens påstand.
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 13:00
Tilgiv mig for at være lidt naiv Cool
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 15:29
Undskyld min trådstart...  men jeg syntes stadigvæk at rigtig mange putørred er grimme.
Denne, som andre har linket til er da heller ikke for køn, defekt hale, men også gællelåg ser misdannet ud, eller skal jeg bare til synoptik?  Geek Jeg kan dog læse at der bruges en hel del god energi på at få fine flotte putfisk i puttesøer, så at jeg bruger dette billede, kun fordi dette tidligere har været linket til... ikke for at hænget et specielt fiskevand ud.
 
SmileN
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 15:58
Nej nu må I stoppe, den er altså smuk - se nu hvor den skinner i solen (-:
 
Det jeg opponerer lidt imod er at man tidligere i tråden beskyldte en anden for at "cherry picke" et billed af en "grim fisk" fra vedkommende P&T når der nu er så mange billeder af flotte fisk så kunne man vel vælge et billed af en af "de mange flotte" fisk fra søen når man nu poster en nyhed på forsiden.

Det var såmænd bare det.. jeg har inden relationer til vedkommende sø, søens ejer, andre putsøer og hader ikke putfiskere.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 16:33
En fisk i den vægtklasse er 6 år gammel, og den har levet sit liv i en (jord)dam.

Det er klart at den bliver påvirket af de fysiske rammer, og det er ikke rimeligt at sammenligne den med vildfisk.'

Jeg ved det, for det var mig selv der udvalgte den hos Munkbro Dambrug, som er Danmarks dygtigste leverandør af sterile storfisk.

Jeg synes faktisk at det er lidt patetisk, at man vil sammenligne vildfisk med dambrugsfisk - for det er jo ikke samme opvækstvilkår, eller fiskeart..

Jeg skal dog anføre, at jeg selv har fanget langt grimmere "naturfisk", blandt andet en fra Tuse Å i 2005... Tror jeg nok.... Der er sikkert en eller anden der magter at finde den frem, da den blev debatteret flittigt her i forumWink

Put and Take fisk er noget andet end vildfisk, selvom vi trods alt er nogle der forsøger at stille krav til de dambrug der leverer..

Hvis man vil have vildfisk, så find dem i naturen (hvis ret mange af dem så faktisk ER vildfisk), og lad putfiskeri være hvad det er....

Jeg har selv fisket "lidt" og fanget både ørreder og laks over 10 kg. Faktuelt var begge mine PR fisk faktisk møggrimme, men det gør jo ikke at jeg dermed udråber vildfisk til skodfisk....

Jeg oplever sjovt nok en del, som "nedgør" p&t fiskeriet, ofte mennesker som er nået et stykke vej gennem deres sportsfiskerliv.
Det pudsige er så, at de helt fuldbårne ofte ser meget mere nuanceret på fiskeriet - og tager både det danske laksefiskeri og P&T for hvad det ER..

Det kunne være fristende at lave lidt namedrop på de folk der har besøgt min sø, som jo er blevet omdrejningspunkt for denne "debat",,, men helt ærligt så gider jeg ikke..

Det er fint at man har en holdning til P&T, men faktisk er der nok flere der bruger P&T end der er ved Karup Å på en normal lørdag,,, bare i mit fiskevand...

Så kan man jo spørge sig selv, hvorfor der er et behov hos nogle, for at gøre netop DERES fiskeri eller fiskekodeks bedre end andres..... Det er en evig diskussion, og dén er nok mere for de få, end for det brede segment af lystfiskereSmile

Jeg har oplevet familier fange fisk i min sø, hvor jeg visuelt godt kunne se, at fisken ikke levede op til det jeg gerne vil levere,,, men i reglen er selve fangstglæden hos sådan en HELT almindelig familie nok vigtigere, end hvad en selvudråbt gruppe elitefiskere mener om P&T..



Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 17:28
Jeg har intet som helst imod P&T eller P&T fiskere eller andre former for fisk eller fiskere. At din sø er blevet en del af tråden kan du vist takke dig selv for i vid udstrækning. Husker jeg korrekt så har du brugt tiden siden du startede på at markedsføre din sø og den har fået med gaspedalen i bund hele vejen.. Det er fair nok og jeg håber at de der besøger din sø værdsætter det store arbejde du gør omkring søen.
 
Jeg ønsker dig også held og lykke med forretningen.
 
Jeg påpeger bare at det billede du selv satte på under nyheder er en fisk der vist efterlader meget tilbage at ønske - uanset om du selv har valgt fisken eller den selv er hoppet ind i dammen. Den bliver nu engang ikke kønnere af at være specielt udvalgt.
 
Så det billed der blev henvist tidligere i tråden var altså ikke en "helt enlig svale".
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 17:30
Du er velkommen til at lave namedropping, jeg kan ikke se hvordan det skal ændre mit syn på din fisk. Bliver den flottere af at der er kendte fiskere i søen?
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres