Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er fisk fra puttevande så grimme?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvorfor er fisk fra puttevande så grimme?
    Sendt: 14 Maj 2012 kl. 11:07
Hvorfor er fisk fra puttevande så grimme?
På det nærmeste altid haleløse, deforme i kroppen eller sågar deforme hoveder? Det er jo en skændselDead
Er det de rene affaldsfisk man fisker efter, eller hvad er der galt?Confused Jeg synte ikke det ligner de dambrugsfisk man ser hos fiskehandleren.
 
Hvor finder man et puttevand, med fine flotte puttefisk med hele finner og som ikke er deforme i kroppen?
 
Jeg vil gerne given min lille nevø(11år) en god fiskeoplevelse, da han lige har lært at fiske med flue, men syntes ikke at puttefisk med det udseende de har, er en positiv oplevelse at se på.
Kan i hjælpe mig til et godt puttevand med flotte fisk - gerne på Sjælland, men vil også  gerne køre lange sammen med ham, for at få den rigtige oplevelse.
 
SmileN
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 11:20
Du skal nok en tur til Sverige, hvis du skal have den slags fisk.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 11:35
Fordi der bliver proppet alt for mange fisk i de bure/damme de går i, så derved bliver de stresset og bider de andre fisk i finnerne.
Der findes, mig bekendt, ingen putsø i DK som kan opfylde dine krav
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 12:47
Typisk er det - jo større fiskene er jo værre bliver det (længere tid i dammen)
Tit har de helt små, meget blanke regnbuer jeg har fanget  i både Hove put and take og Simons put and take været i flot form og med ofte rigtig flotte finner.
Men derfra og til at sige at alle fisk i put and take søerne er sådan - der er langt!
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:14
Tror du skal lede længe efter et sådant fiskevand,ved ikke hvad der skete med de danske put søer og fisk da vi havde nogle flotte fisk fisk i slutet af 80`erne og helt op i midten af 90`erne på sjælland og jylland.
 
Hvad med at tage din nevø med ud at fiske gedder og aborre med flue ?
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:33
Nikolaj B og jer andre skeptikere...
Der findes rent faktisk utroligt fine fisk i P&T, F.eks i Simons som har valgt at betale ekstra for kvalitets fisk. Fiskene er super flotte og kæmper fænomenalt derude.
regnbuerne kan være stålblanke og være flottere end en havørred som sjovt nok efterhånden typisk også er opdrættet og udsat.. og ja jeg har fanget 300 havørreder i år og det samme antal regnbuer, så jeg har haft en del fisk i hånden til at kigge på.
Men bottomline, prøv Simons ved Gundsømagle, han har nogle fine fisk.

/Casper
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:35
Det hele handler om økonomi.

Der er jo ikke så mange dambrug tilbage, som der var i 80 og 90érne, tror det skyldes alle disse strenge krav, der bliver sat for døren, ved dambrugs ejerne.

For 20 år siden, var der cirka 10 dambrug ved villestrup og kastbjerg å, i dag er der ingen.

For 15-20 siden, havde put and take ejerne et større udvalg at vælge imellem, når der skulle købes fisk, og det pressede jo dambrugs ejerne, til at levere et bedre produkt end de andre, der opdrættede ørreder. Fiskene er blevet dyrere at købe i dag, grundet større udgifter til opdræt af fisk, end for 15 år siden, hvor der virkelig var flottet fisk at fange, det er der nu også i dag, jeg fisker kun i medestedet, fordi 1: de har deres egen dambrug, så de kan sætte flere fisk ud for deres indtjening, da de springer det led over, hvor de skal købe fiskene af andre, 2: deres damme er lavet ud af jord, og ikke beton, som medvirker til at finnerne på fiskene bliver meget slidte. Generalt ligger deres fisk i en rigtig god kvalitet. Munkbro, er der også gode fisk at hente, da de også har deres egen dambrug, og de vælger så at sortere deres fisk inden udsætning, så de flotteste fisk kommer i søen, klar til at blive fanget.

Og jeg tror at dambrugs ejere er nødsaget til at have flere fisk i deres damme, som også medvirker til slidte fisk, deforme fisk vidner jo bare om, at alt kan købes og sættes ud, der er alt for ringe kontrol ved dambrugs ejerne, for sådan en fisk, skal ikke kunne fanges, det er den for ringe til, men måske en ejer af en søen, kan købe disse dårlige fisk billigt,.

Jeg har selv fisket i sverige i put and take, og det tåler ingen samlining, deres ørreder, er alle torpedo formet, og ikke disse fede kødklumper vi har herhjemme.

I englang, er put and take fiskeri, også på en helt anden hylde, de har vel dyrket det i 30 år.

Vi har meget at lære herhjemme, bare en skam, dambrugs ejerne og put and take ejerne, ikke sætter overliggeren lidt højere, da vi har basis for noget rigtig godt fiskeri herhjemme.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:36
Enig med Casper - selvom jeg er sikker på at også Casper ved at problemet med "kedelige" hallefinner eksisterer i stort set alle Put and Take søer.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:36
Så Casper,
 du har fanget Ca 150 fisk om måneden i år ?


Redigeret af folp - 14 Maj 2012 kl. 13:39
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:43
Citat: casperlarsen

Nikolaj B og jer andre skeptikere...
Der findes rent faktisk utroligt fine fisk i P&T, F.eks i Simons som har valgt at betale ekstra for kvalitets fisk. Fiskene er super flotte og kæmper fænomenalt derude.
regnbuerne kan være stålblanke og være flottere end en havørred som sjovt nok efterhånden typisk også er opdrættet og udsat.. og ja jeg har fanget 300 havørreder i år og det samme antal regnbuer, så jeg har haft en del fisk i hånden til at kigge på.
Men bottomline, prøv Simons ved Gundsømagle, han har nogle fine fisk.

/Casper
 Jeg vil ikke hænge nogle fiskesøer eller fisker ud, men har lige googlet Simon fiskesø og det er jo lige sådan fisk jeg gene vil undgå. Foto er fra Simon´s egen hjemmeside. Se dem der ligger på jorden... næsten helt uden halerDead
måske er jeg bare kræsenConfused
 
SmileN
 
28112011024
 
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:46
Sverige er altså ikke kun put and take med flotte regnbuer nu har jeg prøvet de søer der ligger i Borås og Gøteborg med flere steder og de ørreder er ligeså grimme som dem i DK.
England er heller ikke kun pæne put and take ørreder mange steder er standarden lavere end i DK og jeg har prøvet rigtigt mange gennem de sidste 10 år.
 
Men der er steder i SE og UK der har pænere ørreder men at sige generellt at de alle er bedre end i DK er en overdrivelse
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:01
Hmmm.. mon ikke problemet ligger i selve håndtering/distributionen af fiskene hos opdrætterne!.

For at kunne indfange ørrederne, er disse jo nødt til, at opbevare dem i så tilpas størrelse område, at det ikke pludselig, er dem selv der skal stå, at fiske efter fiskene, når de skal transporteres videre til køber. Det er der jo ikke meget økonomi i Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:08
Citat: folp

Så Casper,
 du har fanget Ca 150 fisk om måneden i år ?
 
eller 4,5 fisk om dagen TongueClap
K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:09
jo problemet ligger hos opdrætterne. Men der skal jo hele tiden tænkes cost/benefit. Det er dyrt at have meget få fisk i samme dam.
Men det kan lade sig gøre. Se mit profil foto :)
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:13
Jeg syntes i DEN grad p&t fisk er blevet MEGET flottere de sidste 5-8 år. jeg syntes sgu der er langt mellem man fanger en pelle haleløs efterhånden. 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:19
Det er jo ganske let, at vælge et ud af 100 fotos, hvor der fisk til stede, som ikke har HELT komplette haler - du kunne jo have valgt et andet,,, men træffer et bevidst valg.
Jeg kan sige med sikkerhed, at nogle søejere blot løfter røret, og bestiller nogle kilo fisk - helt uden nogen viden om hvor de kommer fra, eller hvordan de ser ud.
Nogle gider ikke engang møde op, når fiskene så skal sættes i søen.
Nu er jeg selv lystfisker, og har en holdning til hvordan en optimal fisk ser ud - og det handler jeg efter.

Forøvrigt er en dambruger OVERHOVEDET ikke nødt til at overfylde sine damme, enhver produktion i DK er styret af foderkvoter og udledningstal for kvælstof og andre "rester".
Jorddamme har klare fordele, men til gengæld har jord jo den svaghed, at det ikke er tæt - derfor er der en nedsivningsrisiko,, altså forurening.

Der er dambrugere, som hjertens gerne vil producere optimale fisk til P&T, af den simple årsag at der er flere penge i det, end i at producere slagterifisk. Desuden er der noget der hedder faglig stolthed.

Du kommer dog aldrig til at kunne sammenligne en vild havørred med en putfisk, og det er helt naturligt.

I P&T branchen er der mange søer, og mange ejere, og vi har hver især vores måder at gøre tingene på.
Så er det faktisk bare at finde den sø som matcher ens eget behov, eller vælge at lade væreSmile

Venlig hilsen
Simon/Simons put and take
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:39
@Simon
 Jeg beklager du føler din fiskesø hængt ud ved et enket foto, men som jeg skriver så er det ikke for at hænge en sø eller en fisker ud. Jeg håber bare på at kunne undgå fisk med defekter, for et er hvad man kan se direkte, men noget andet er evt. ikke synlige "defekter" som spisefisk!!!
 
Men du har nok ret i, at jeg kommer dog aldrig til at kunne sammenligne en vild havørred med en putfisk, og det er helt naturligt.
SmileN
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:42
Må indrømme når jeg kigger på billeder fra Simons synes jeg gennerelt fiskene ser flotte ud og ligger et stykke over hvad man ser fra andre steder.
 
Men har endnu ikke fået besøgt stedet og set det i virkeligheden.
 
Mon ikke det i virkeligheden er umuligt at forlange perfekte fisk når der er tale om dambrugsfisk?
 
Man spiser jo alligevel heller ikke halen Smile
 
De regnbuer jeg fanger i åerne mv levere som regel en glimrende fight selvom de ikke har hele finner Tongue


Redigeret af taro - 14 Maj 2012 kl. 14:43
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:48
Citat: Nicolai Berthelsen

Jeg håber bare på at kunne undgå fisk med defekter, for et er hvad man kan se direkte, men noget andet er evt. ikke synlige "defekter" som spisefisk!!!
 
En tur til Gustavsfors FVO kunne nok give et par fine fisk og så er det jo klart federe at fiske i strømvand:
Til top
Nicolai Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Klaks

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Flemming
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaks Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:42
Grunden til at der er flere og flere haleløse fisk m.m. er ikke at der går flere fisk i dammene eller at de er stressede.
 
De danske dambrug er siden 80erne i større grad gået over til cement damme i forbindelse med recirkuleringsanlæg. Det medfører at fiskene får slidte finner, især større fisk.
 
Fordelen er et renere miljø, desværre med dårligere kvalitet fisk til følge.
 
Mvh Nicolai Skovsbøl
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:13
Hovsa - så tror søreme jeg har fundet svaret!.

Har i aldrig hørt om, at hunde ligner deres ejere? - mon det samme gælder for P&T ejerne? Hmm...

Undskyld Simon - jeg tror ikke, at du mangler halen....

(JOKE) LOL

#Simon - jeg er overbevist om, at dambrugs ejere ikke ALLE er brodne kar, men derimod ligner gennemsnittet af den øvrige turbulente verden. Der er gode såvel som værre personer - og skal man sondere mellem disse, vil der være ret mange der presser citronen lidt hist og pist (lige som ude i den øvrige verden), for at få lidt mere på brødet end blot "smørret".

Jeg tror absolut ikke, at din sø bruger second hand fisk!. Imidlertid må jeg forholde mig til den menneskelige virkelighed der betyder, at blandt de mange fotos, er der sikkert ikke mange fisk med manglende halestykker m.m.. Hvis jeg havde fanget fisk med samme handicappede haler som på viste foto, ville jeg absolut ikke være bekendt, at fotografere dem. Hvor mange har så samme holdning som mig?.
Mvh. - Kim -
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:18
Hej Kim,

Du har ret i at jeg ikke sætter rigtig grimme fotos på hjemmesiden, men det er nu oftest GRIMME fotos, af nydelige fisk.
Selv den fineste fangst, ser lidt skidt ud efter 5 timer i en sort affaldssæk.
Eller det klassiske foto af "fisk i håndvask"Smile

Jeg har dog også set fotos af fisk, som ikke ligefrem er potentielle præmievindere, og det SKAL jeg forholde mig til hver eneste gang.
Gæster ved enhver sø har ret til at få mest mulig kvalitet for pengene,, og os der driver P&T kan kun reagere, når vi ser fisk som burde være frasorteret.

Jeg har selv erfaret, at pris og kvalitet i reglen hører sammen - dog kan man også selv påvirke hvilke fisk der er til rådighed,, på lidt længere sigt.

Sidste år fik jeg leveret nogle virkelig nydelige fisk i vægtklasse 1-2 kg. Jeg valgte så at få flyttet nogle af dem til en anden dam, hvorefter de fik chancen for at blive til 3,5-6,0 kg. fisk. De er nu de bedste ørreder der OVERHOVEDET kan købes..

Altså kan man træffe aktive og langsigtede valg.. Der er dog altid en risiko, og hvis nu 25 % af de fisk jeg bad om at få "holdt tilbage", var gået i gydefase sidste vinter - så havde jeg tabt en mindre formue.

Jeg er ikke sikker på at man kommer til at ligne sine kæledyr... Jeg har en lille egenrådig gravhund, og en helvedes masse regnbueørreder... Så skulle jeg ende som en noget speciel kloningWink.

Slutteligt skal man nok overveje hvad kvalitet er for en størrelse, for det er faktisk meget forskelligt hvad mennesker forventer af en putsø.. Familier vil i reglen bare rigtig gerne fange en fisk,,, nogle vil gerne fange mange fisk,, nogle kan gå glade hjem med en enkelt smuk fisk på 600 gram....

Nogle vil hellere tisse i bukserne, end gå glip af bare ét sekunds chance for at fange en rigtig stor regnbueørred..

Kvalitet afhænger til dels, af øjnene der ser.

Jeg bliver jo også selv mæt af både havregryn og sushi, men kvaliteten af de 2 nævnte retter afhænger af,,, smag og behag.






Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:25
Jeg fotograferer og fisker gerne i put and take og fotograferer gerne små som store fisk - helst det sidste :)
Fisker man i put and take bør man også forholde sig til de betingelser fiskeri foregår under - gode som dårlige.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 19:19
Tag og kig på fangster.dk og se så folk prale med den ene pelle-haleløs fisk fra Putsøer incl. Simons...Wink
Tror bestemt ikke de har taget det ene billede ud af en sammenhæng...


Så kan folk jo selv vælge om de syntes de fisk er flotte eller ej


Redigeret af Henrik Christensen - 14 Maj 2012 kl. 19:22
Mvh
Henrik Christensen
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 20:29
Jeg kan med 100 % sikkerhed sige, at den absolut grimmeste fisk jeg nogensinde har set et foto af, var en jeg selv fangede for nogle år siden.
Det var en gammel hanhavørred, som var ifærd med sin 3.gydevandring - den havde en så synderslidt hale, at enhver putfisk vil fremstå som en ren sylfideSmile

Fotoet blev taget 3-4 timer efter fangsten, efter indtagelse af mindst 10 øl, med et en-gangs kamera - og for at det ikke skal være løgn, under en lygtepæl.

Selvfølgelig kan man have en holdning til hvordan en putfisk "burde" se ud, men der ligger jo en række faktorer bag.
Nogle af disse faktorer kan vi der driver søerne påvirke, andre har vi intet med at gøre.
Dambrugerne som producerer specielt til P&T, har generelt øje for at fiskene skal være pæne (mit personlige krav er mindst 80 % af standardfiskene med komplette haler) - de kan også få en højere pris for kvalitetsfisk.

Selvfølgelig er er også brådne kar i såvel dambrugs som P&T branchen.. Altså nogle der sælger og udsætter slagterifisk.

Jeg er ikke engang sikker på at jeg vil kalde det brådne kar, for såfremt søens ejere og gæster er fuldt ud informeret om fiskenes beskaffenhed, så er der jo ikke noget galt i - blot at kunne tilbyde en fangst, til en beskeden pris..

Såfremt man kan drive en sø udelukkende med slagterifisk, kan man endda tilbyde flere fangster, da prisen på fiskene så er ret beskeden....

Det er spørgsmålet hvad gæsterne/kunderne faktisk vil have???
- og hvad de vil betale, for det de vil have.


Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 20:32

Frank P; Ja det har jeg...

Og Jacob, syntes nu 4,5 fisk pr.dag lyder af lidt.. godt jeg fik de 300 havørreder på 11 ture, så føles snittet igen godt :-)
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 20:37
Syntes Simon skriver det så fint. Man kan som sø-ejer godt stille nogle krav til sin leverandør.
Og ja HELDIGVIS har vi forskellige meninger og holdninger til hvad der er flot eller ej, ellers havde der sgu også ballade hvis vi alle havde samme smag hvad angår kvinder.
Men syntes nu havørredfiskere generelt føler sig hævet over at fiske i P&T men fakta er bare at massere af de fisk der fanges sjovt nok også kommer fra et dambrug
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 21:48


casper,


jeg tror du er fyldt med fup, lad gå med havørrederne, de kan genudsættes, du har vel fået 290 yngel og en over 40 men 300 PT ørreder? 


der hvor jeg har været med mine børnebørn,må vi ikke genudsætte P/T ørreder, så du har altså 300 ørreder i fryseren eller spist? 

Frank P; Ja det har jeg...

Og Jacob, syntes nu 4,5 fisk pr.dag lyder af lidt.. godt jeg fik de 300 havørreder på 11 ture, så føles snittet igen godt :

Desuden Casper, i din profil står der at du kun fisker P/T, så enten er den forkert ,ellers har du fundet et godt P/T vand med havørreder?



Redigeret af folp - 14 Maj 2012 kl. 21:52
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:02
Citat: folp

casper,


jeg tror du er fyldt med fup, lad gå med havørrederne, de kan genudsættes, du har vel fået 290 yngel og en over 40 men 300 PT ørreder? 


Jeg har så set Kasper ude i Simons hvor Simon havde fri fangst på sine fisk i en periode, der nappede han mellem 13 og 15 fisk på de 3 timer vi var der samtidig.
Og han er nok en af dem der fisker mest i put i dk, så det skal sikkert passe med antallet af put fisk.

Omkring det med grimme fisk, så fangede jeg faktisk den grimmeste fisk jeg nogensinde har set i Simons den dag. Det var en guldørred med et helt uhyggeligt hoved, jeg har aldrig set en fisk se sådan ud før. Så det er ikke kun gode fisk Simon får sat ud.
Dog vil jeg sige, at mit indtryk af Simon og hans sø er at den ligger noget over gennemsnittet af hvad andre put ejere gør ved deres søer.

Mvh Thomas 


Redigeret af Hoffen - 14 Maj 2012 kl. 22:18
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:04
Hej igen Frak.
 
Jeg er skam ikke fyldt med fup :-)
Faktisk bliver det til mellem 700-1100 P & T ørreder hvert år. det er hvad jeg har fanget de sidste 5 år. Ja det lyder urealistisk, men det er nu sådan det forholder sig.
Men fiskene hopper jo ikke på land af sig selv, faktisk fisker jeg ca.100 dage om året.
 
Det meget forskelligt om jeg udsætter mine ørreder, for det er langt fra tilladt i alle de søer jeg kommer, men i nogle af dem er det og så gør jeg det gerne.
 
Hvad havbasserne angår, så var mange af dem under målet, nok ca. 60 procent af dem. men der var da fisk op til 75 cm imellem og en snes blanke fisk over 50 cm, samt mange farvede fisk over målet.
 
Mvh.
 
Casper Larsen
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:09
Sorry der skulle selvfølgelig have stået Frank :-)
 
Og jo jeg fisker da også andet end P & T -hvis der altså er noget at fange ;)
 
Thomas, ja du har ret det er jo opdrætsfisk der har gået tæt og det hænder da også at jeg ser deforme fisk, men det en lille bitte brøkdel af de fisk jeg fanger. Men syntes at Simon i år har formået at finde nogle rigtig flotte fisk, men eftersom han ikke selv står og håndplukker dem, men "kun" vælger at betale ekstra kommer der selvfølgelig en 'smutter' med af og til. Hermed ikke sagt at de resterende fisk er perfekte, det ville være løgn, men de er vitterligt blevet pænere. 
 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:36
Citat: Nicolai Berthelsen

Citat: casperlarsen

Nikolaj B og jer andre skeptikere...
Der findes rent faktisk utroligt fine fisk i P&T, F.eks i Simons som har valgt at betale ekstra for kvalitets fisk. Fiskene er super flotte og kæmper fænomenalt derude.
regnbuerne kan være stålblanke og være flottere end en havørred som sjovt nok efterhånden typisk også er opdrættet og udsat.. og ja jeg har fanget 300 havørreder i år og det samme antal regnbuer, så jeg har haft en del fisk i hånden til at kigge på.
Men bottomline, prøv Simons ved Gundsømagle, han har nogle fine fisk.

/Casper
 Jeg vil ikke hænge nogle fiskesøer eller fisker ud, men har lige googlet Simon fiskesø og det er jo lige sådan fisk jeg gene vil undgå. Foto er fra Simon´s egen hjemmeside. Se dem der ligger på jorden... næsten helt uden halerDead
måske er jeg bare kræsenConfused
 
SmileN
 
28112011024
 
Nej du er ikke kræsen. Hvis det er toppen af toppen vi ser der, så er det godt nok sørgeligt. Endnu en gang bliver jeg bekræftet i, at det bare ikke er noget for mig. Ikke for at nedgøre p & t fiskere, folk kan gøre hvad de vil.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasjj

Tilmeldt:: 18 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasjj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 23:35
casper he he elsker præcise tal 600 fisk enten fisker du med garn eller også er du dårlig til at tælle
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten T. Nielsen

Tilmeldt:: 01 Dec 2011
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten T. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 00:59

Nu hvor vi er ved disse fejlproportionerede og haleløse mutantfisk, så bliver jeg simpelthen nødt til at spørge:

Er der nogle der syntes at de såkaldte guldørreder er flotte/smukke??
Personligt syntes jeg ikke der findes noget mere vammelt end sådan et albino monster..
En havtaske fra Nordsøens mørke dyb er jo en skønhed sammenlignet med en af disse "gyldne" vederstyggeligheder. Dead
 
Bare lige for at få det på rene så har jeg intet imod P&T fiskeriet, det har bestemt sin berettigelse, det siger bare ikke mig noget. Der er sgu lidt for meget "Maxi Puch" stemning over det hele. Ouch
 
Mvh
CTN
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 01:02
Hmmm.... - jeg synes efterhånden, at fangst indberetninger fra P&T vandene går mest ud på, at fortælle, fotografere, berette om mængden og størrelsen af fangne fisk.

Som når vi andre køber a lot vareparti på en auktion, er P&T fiskekøberne jo også i en situation, der muliggør nogle få deforme fisks gennemgang.

Mvh. - Kim -
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 01:06
Citat: jonasjj

casper he he elsker præcise tal 600 fisk enten fisker du med garn eller også er du dårlig til at tælle
 
 
Som jeg lige læser det så er du fint i gang med at påstå at Casper er fuld af løgn. Vel og mærke uden at have noget som helst at have det i, eller har du? Ellers synes jeg du skal flette næbet indtil du har. Helt ærligt..

Der er dygtige p&t fiskere for hvem et snit på 8-10 fisk over en sæson ikke er overdrevet/umuligt. Det kan virke som et højt tal for os andre amatører, men ikke desto mindre en kendsgerning. Der er allerede en herinde der bekræfter at Caper var godt fiskende med 13 stk. på 3 timer i Simons så mon ikke Casper trods alt har mere ret i sine udmeldinger end du har i dine.
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 01:22
Små 2 HØère pr. dag i gennemsnit på kysten???.

Jeg anser mig selv, som èn der kan tabe en sko i havet - og trække den op med en stor havørred i.

Den kugleramme dur bare ikke!. Hvad den gode mand fanger i P&T vande i gennemsnit er jeg bedøvende ligeglad med, da man nogle dage kan fange fisk i næsten hvert kast. Det kan man ikke ved kysten - men jeg vil vædde på, at fornøjelsen ved fangsten af en 3 kilo`s HØ ved kysten er langt større end en do.- i en P&T sø. Dete er så ikke for, at rakke ned på P&T søerne, da de jo har andre familie samlings sysler.

Mvh. - Kim -




Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 01:45

Nu stoler jeg som udgangspunkt på folk og med det in mente så vil jeg da ikke udelukke at du kan finde lystfiskere som på de gode dage når isen knækker i feks. fjorden kan få både 20 og 40 stk. Sådan var det i hvert fald i de gode gamle dage.

 
Det er også muligt at du ikke holder et snit på 5-10 HØ pr. tur. Det gør jeg så absolut heller ikke. Til gengæld havde jeg for et par år siden fornøjelsen af at fiske med et rigtig rutineret gut og blev totalt udfisket. Vil tro at han på vores ture havde et snit på omkring 6 fisk.
 
Men nu tager tråden vist en drejning så tilbage til emnet herfra ((-:
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 02:00
EN blind, lam, døvstum mand uden arme kan fange et par ørred pr kysttur i snit, det er simpelthen det nemmeste fiskeri og praktisere i danmark, selv ikke i åerne kan man være i fred for den skidtfisk

Og hvis man fisker i fjord områderne er man endnu mere viklet ind i ørred basser i marts/april end man er af hornfisk i maj. 
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 06:24
joass jj; Er det ikke dig der fisker i Hove af og til?
Nå men jeg fisker selvfølgelig med stang og hjul og ja jeg 300 HØ og 300 regnbuer, det var såmænd fordi jeg ikke har talt op inde på min log på fangster.dk, men tallet er reelt lidt højere end 300 af hver.
 
Lad mig bare sige at jeg i februar -på én dag- fangede 114 havørreder(havde kontakt til fisk i hvert kast i 10 timer i træk), og det er så sandt som det kan være. Så går fangstantallet lige pludselig hurtigt derop af..
 
Kim K; Igen skriver du omkring din egen holdning til fiskeriet. En regnbueørred i P&T kan da give nøjagtigt den samme glæde som en HØ i samme str. på kysten, igen kommer det an på øjnene der ser..
Vi har jo alle kriterier til hvad vi anser for en god fisketur, fisk, fangst, natur, oplevelse med familien, ja der er mange måder man kan have en god dag ved vandet på. Er sikker på at en skalle på 200g kan gøre en knægt overlykkelig, ja ligeså glad som du kan blive for en halv meters +HØ.
 
Carsten N; Jeg syntes personligt en guldørred kan være rigtig flot.
Men den kan som regnbuen også have deformaliteter og mangle sin hale, men når den ikke gør det, syntes jeg det er en smuk fisk.
 
Jesper Bech; Ja det ikke de flotteste haler de fisk har, og det er langtfra dem alle sammen der har fejlfri hale. Men de fisk har også ligget der et stykke tid og det klær' dem ikke (var selv ved søen den dag) det jeg vil sige med det hele er at ude hos Simon gjorde han sig nogle erfaringer sidste år med forskellige leverandører af fisk og han vælger nu kun at samarbejde med de dambrug der kan leverer flotte og rigtigt grove fisk. Og jo de er pænere end i andre søer og det ved jeg fordi jeg kommer land og rige rundt og fisker P & T.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 06:51
Sådan skal de se ud:
 
 
Fra lille putsø vest for Aalborg - husker ikke lige, hvad den hedder.
Mvh JB
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 07:05
Citat: JB

Sådan skal de se ud:
 
 
Fra lille putsø vest for Aalborg - husker ikke lige, hvad den hedder.

Hej
Det vi kan se, ser da godt ud. Hvis fisken så oveni købet smager godt og hvis der findes natur og god vandkvalitet, hvor fiskene lever af naturlige føde emner, så er jeg klar! Jeg gider ikke et tivoli med mest fokus på bekvemmelige picknic omgivelser. Et toilet og et rensested er ok.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 07:17
Fin Fisk JB :-)
 
Jesper... Den er jo fra et P & T vand og dermed er der en forretning i at fiskene bliver sat ud og fanget igen.. Selvfølgelig kan du finde maturlige søer med god vandkvalitet. der er også flere tilvoksede grusgrave med rigtig fin vandkvalitet.
de fleste søer har dog toilet og opsatte skure til betaling og læ, for det forventer de fleste gæster. Men hvis du skal prøve noget som henvender sig til dig kunne det være karlstrup grusgrav nær Solrød.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 08:27
JB :
Det er et fint foto, af en fisk med hel hale - dem SKAL du kunne finde i en putsøSmile
Særligt de mindre fisk, er ret lette at finde med "det perfekte udseende".
Det er lidt sværere med store fisk, og det har jeg jo så en helt eksakt viden om, da jeg har besøgt utallige dambrug, for at finde dem.

Jeg tror faktisk godt jeg kunne drive en sø, hvor 95 % af fiskene så sådan ud, hvis jeg kunne nøjes med at udsætte fisk fra 1-3 kg.

Sjovt nok ville man så blive kritiseret for at drive en "børnesø"Wink

Når man driver er putsø, sigter man efter at få den mest optimale fisk, indenfor en øknomisk ramme  - jeg bilder mig ikke ind, at jeg konkurrerer med naturen.

Med hensyn til guldørred, så er det en meget speciel fisk, som nok har et lidt for beskedent genetisk ophav... Der er simpelthen avlet i (fiske)generationer på at meget spinkelt materiale.
En levering til P&T kræver derfor omfattende sorteringsarbejde, og selv derefter, kan vi stå og tage nogle fra inden de sættes ud i søen.

Det er mit personlige håb, at en dambruger snart bruger de nødvendige midler på at videudvikle den type fisk.

Generelt synes jeg liiiiige man skal tage P&T for hvad det er,,, vi kan KUN arbejde med det materiale vi har til rådighed.. Fremadrettet kan vi stille krav, men vi kan ikke arbejde baglæns, og påvirke avlen af de fisk som allerede er sat i produktion.

Slutteligt vil jeg lige kommentere, diverse antydninger af, at Casper Larsen skulle lyve om sine fangster :

Lad være med at så tvivl om fangster i ikke har eksakt viden om, det er småligt og utiltalende.

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 08:43


Redigeret af Nikolaj Kolding! - 15 Maj 2012 kl. 08:49
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 08:53
Klik image for at forstørre
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 08:58

Det jeg ikke forstår er at ikke put and take ejere ikke stiller krav til de ørreder de køber ind til deres sø,men så længe folk er villige at betale og fiske efter deres grimme ørreder vil de fortsætte at tjene penge på det og købe dem ind  inc. Simons P&T og dambrugere vil fortsætte at lave grimme ørreder.

 
@Casper Larsen 114 havørreder på en 10 timers tur Wacko Jeg er næsten sikker på at hvis du tog en tur til det røde hav ville det dele sig
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 09:05

Hej..

Lige et par eksempler på flotte fisk i min optik, en i størrelse +5 og nogle almindelige.. Det findes altså flotte fisk i alle størrelser! At der er en nogle smuttere ind i mellem, ødelægger ikke min fisketur, der er jeg simpelhen ikke snoppet nok anlagt, men ingen tvivl om at man da helst vil fange så flotte og store fisk så muligt !

Lige en kommentar til den med havørred og antal;

Jeg fisker meget put og en del havørred... en del personer har den opfattelse af at havørred er noget af det sværreste at fange,, det er bare ikke tilfældet!! De kan være svære at finde, enda meget svære.. Men er de først fundet er de for det meste legende nemme at få på, meget nemmere en rengbuen i søen! Så når man finder dem i fjorden, i det tidlige forår, så kan der altså være mega smæk på og + 30-40 fisk er faktisk meget normalt.. At det så også er rent put and take fiskeri, er en helt andet historie..

 



Redigeret af Nikolaj Kolding! - 15 Maj 2012 kl. 09:11
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 10:06
Kevin :

Der er åbenbart noget du ikke helt har forstået, eller læst i tråden.

Man kan nu engang ikke påvirke avlen af fisk baglæns, men stille krav fremadrettet.

Jeg åbnede en sø sidste forår, og opstillede med det samme krav til leverandørene af fisk.
Nu er det altså bare sådan, at en fisk ikke bliver 1-3-5 kg. i løbet af en nat, og desuden tager det tid for en leverandør, at FORSTÅ hvad det er der kræves.
Herudover kræver det en del samhandel, før man kan få en dambruger til at "rette ind", det handler jo faktisk om økonomi.

Hvis jeg vil have en bestemt type ørreder, eksempelvis i vægtklasse 6-9 kg. Så tager det liiige 3-5 år før den er klar.
Selv med så lang en tidshorisont, er der altid en risiko for at fiskene i en periode er så aggresive overfor hinanden, at de bider hinandens haler, eller at de bliver skadet på anden måde.

Du bør måske bygge dine indlæg op omkring bare LIDT viden om det du skriver om.

Ellers kan jeg kun anbefale at du selv forsøger dig som dambruger eller ejer af en putsø,,, du vil nok opdage at der er lidt flere faktorer der spiller ind, end du trorSmile

Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 11:06
@Simon Du skriver lidt længere op at du sagtens kan få fisk der er flotte i vægtklassen 1-3 kg,hvorfor "skal" fiskene absolut veje 6-9 kg og ja jeg forstår godt at du driver put and take for at tjene penge og det derfor handler om økonomi både fra dambrugeren og dig selv du gør det jo ikke gratis eller som en tjeneste for lystfiskerene.
 
Og jeg betaler hellere 200 kr for et dagkort og fiske flotte regnbuer der ikke vejer så meget med min fluestang end betaler 100 kr hos dig og får ørreder op der ligner noget der er løgn
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres