Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opfølgning Gudenå/Tangeværket

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Opfølgning Gudenå/Tangeværket
    Sendt: 10 Maj 2012 kl. 14:59
Fik dette svar fra Miljøministiriet/naturstyrelsen, jeg har skrevet til dem en hel del gange.. Så det er rart at blive hørt Smile
 
Kære Peter !
Miljøminister Ida Auken har bedt Naturstyrelsen takke for og besvare din mail af 6. april 2012 vedr. Gudenåen/Tangeværket.

Naturstyrelsen er opmærksom på problemstillingen ved Tange Sø, herunder forholdene vedr. passage for vandrefisk. De forskellige løsningsmuligheder er belyst i en række rapporter og undersøgelser.

Vandrammedirektivets bestemmelser om kontinuitet i vandløbene betyder formentlig, at det er nødvendigt at forbedre de nuværende passageforhold af hensyn til faunaen i de pågældende vandløb. På nuværende tidspunkt er der dog ikke fuld klarhed over, hvordan direktivets bestemmelser om passageforhold skal fortolkes i forhold til vandkraftsøer, og i hvilket omfang der hermed vil være behov for at iværksætte større anlægsprojekter.

Forbedring af de nuværende passageforhold ved Tange Sø er ikke omfattet af de vandplaner, der blev offentliggjort i december 2011. Begrundelsen er, at forbedring af passageforholdene - uanset valg af løsningsmodel - vil

være et projekt af et sådant omfang, at det tidsmæssigt ikke vil være realistisk at gennemføre inden udgangen af 2015.

I forbindelse med forberedelserne af næste vandplanperiode fra 2015, og at Tangeværkets koncession udløber i 2014, forventes, at der kan træffes en beslutning om hvordan de fremtidige forhold skal være i området.

Med venlig hilsen

Peter Kaarup
Kontorchef
Naturstyrelsen
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 02:42
Lidt triste nyheder, men tak alligevel.
Mvh
Torben
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 05:02
Ikke så mærkeligt at vi skal betale skat
Tænk at en kontorchef skal bruge tid og midler til at besvarer sådanne spørgsmål.
Og ikke et ord om udkants Danmark, og forøgede udligningsordning m.m. På tide at få udlignet ejendoms skatterne.
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 08:43
Peter der er jo forskellige holdninger til dette problem.
Nogle ønsker søen tømt, nogle ønsker et omløbs stryg, og nogle ønsker at det bare skal være som nu.
Men det er dejligt at se at det er en "lokal" mand der tager emnet op, Hammel er trods alt tæt på. Det plejer som regel at være "Kjøwenhavnerne" der gerne vil lave miljøforbedringer i jylland :-))
Når det er sagt skal jeg også indrømme at jeg for 10-15 år sidcen da debatten om Tange sø vist var på sit højeste, med Goridsen fra Ans og Due Jensen fra Bjerringbro helt i front, var min holdning nok mest at den "skide sø" skulle tømmes, så Gudenåen kunne få sit naturlige løb tilbage og laks og havørred igen kunne komme helt til Silkeborg i rå mængder.
Men med årene har min holdning til emnet ændret sig markant. Først til et langt omløbs stryg som bedste løsning, men her på det sidste er jeg nok i virkeligheden mest indstillet på at tingene skal være som de er nu.
Vi pillede omkring første verdenskrig ved naturen ved Ans/Tange. Naturen og menneskene i området har tilpasset sig den smukke og dejlige natur der er dernede NU. Det ville være synd at ændre på det igen!
Mit andet argument for at bevare Tange sø og dæmningen ved Tange som det er nu er at i skal prøve at se på de problemer som er en realitet i næstgen alle vestvendte åer, herunder Skjern å systemet. Man får laks og havørred op, men der er ikke nogen som helst udsigt til at stammerne bliv er selv re produserende. Altså der er udsigt til udsætning så langt ud i fremtiden som man kan forestille sig. Samtidig  er der ingen udsigt til at man har et reelt ønske om at skabe forhold der fremmer en naturlig re produktion, man vil ikke indføre fiskestop, hvilket er det eneste der er vejen frem såfremt en art skal have optimale betingelser. I stedet indfører man kvoter. Der er for mange økonomiske interesser på spil, og man vil i virkeligheden ikke fisken det godt, man vil tegnebøgerne i området det godt, det være sig lodsejere, handlende og foreninger.
Det cirkus ønsker jeg ikke for "mit fiskevand" Derfor: Bevar Tange sø som den er nu, med de arter som er der nu og den skønne natur der er i området!!!!!!!!!!
/frede
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Online
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 09:22
Citat: Pfr

Fik dette svar fra Miljøministiriet/naturstyrelsen, jeg har skrevet til dem en hel del gange.. Så det er rart at blive hørt Smile
 
 
Hej Peter.
 
Det er da fint du har fået svar på dine skrivelser, - men jeg er ikke så sikker på at du er blevet hørt, desværre!
 

 Peter Kaarup fra Naturstyrelsen skriver: ” I forbindelse med forberedelserne af næste vandplanperiode fra 2015, og at Tangeværkets koncession udløber i 2014, forventes, at der kan træffes en beslutning om hvordan de fremtidige forhold skal være i området”, læg mærke til at der skrives ”forventes”! Der kommer højst sandsynligt ikke til at ske en skid, for her har vi en sag ingen politikere vil røre med en ildtang!

Fra det herrens år 1921, fik de iderige mænd, der havde fået den smarte ide, at stemme Gudenåens vand op, for at producere en smule strøm (i dag kan én effektiv vindmølle lave den samme mængde strøm) lov til de næste 80- skriver firs år, at udnytte vandet til dette formål.

Man havde indtil år 2001 haft firs år, til at vurdere og analysere alt omkring spærringen i Gudenåen, - men alligevel kom udløbet af Gudenåcentralens koncession, helt bag på vore ”kære” politikere, der så bare lige (den ene gang efter den anden) udsatte beslutningen, så man ”lige” kunne tænke over sagen, det er der så foreløbigt gået yderligere elleve år med – men HAR de tænkt?

Gennem mange år har der fra statens side, også været givet et tilskud til driften af dette værk, der i menneskepenge har været det samme (sjovt nok)som andelshaverne, har kunnet hæve som et ”overskud”, - (hvis man da kan tale om, at noget der skal have tilskud, kan siges at give overskud) på op til tre millioner om året.

Efter min personlige mening, skulle alle disse inkompetente politikere, der gennem de seneste ca. tolv år, ikke har lavet andet end at sylte sagen, have et sådant spark i røven, at man aldrig ville få dem at se mere.

Når så debatten, en gang imellem som nu, blusser op igen, så kan man sikkert igen til at læse meninger som: ”jeg fisker kun gedder på/ved Tange sø, jeg synes søen skal blive liggende” eller ”en kanotur på søen er det jeg holder mest af” eller andre egoistiske meninger om, hvorfor søen skal bevares for ”MIN” skyld!

Kunne vi da bare tænke stort, så Gudenåen og naturen omkring den, ville blive prioriteret højere end diverse personlige ønsker!

Væk med Tange sø og befri Gudenåen!Thumbs Up

Mvh
Henning   
 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 09:53
Thumbs Up  Henning

Det hidtil bedste argument kom fra Pihl-Lorenzen. Nemlig at søen skulle bevares fordi der hvert år holdes en country festival ved søen til stor glæde for de lokale beboere. Verdensklasse fra et folketingsmedlem....
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Online
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 10:18
Citat: Jan Persson

Thumbs Up  Henning

Det hidtil bedste argument kom fra Pihl-Lorenzen. Nemlig at søen skulle bevares fordi der hvert år holdes en country festival ved søen til stor glæde for de lokale beboere. Verdensklasse fra et folketingsmedlem....
 
Ja han er i en klasse for sig!Angry
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 10:30
Selvproducerende bliver åen desværre ikke ved "blot" Tange værket forsvinder.
Skaden på åen var allerede opstået længe før værket blev opført da pramfarten havde sin storhedstid i midten af 1800 tallet. Dengang blev åen udgravet, grus og store sten forsvandt fra åen. 

Det man siger i dag at, laksens gydepladser ligger på bunden af Tange sø er ikke helt sandt. Sandt er det at Gudenåen havde en stort og langt fald her hvor laksene gydede, men dette stykke forsvandt langt tidligere end der var tænkt på Tange sø pga. udgravninger og pramfarten.

Fangstrapporter fra de gamle laksegårde ved åen bl.a. Frisenvold viste allerede at der i slutningen af 1800 tallet stod det katastrofalt dårlig til med laksebestanden hvor den næsten var uddød.

I dag gyder laksene i flere tilløb til åen nedstrøms Tange sø, men på nuværende ikke noget der kan gøre bestanden selvproducerende.

Tidligere var jeg tilhænger af et frit løb på Gudenåen og er det for såvidt stadig, jeg tror bare ikke løsningen kun består af en fjernelse af værket eller et omløbsstryg, for der findes ikke længere nogle nævneværdige gydepladser for laksen opstrøms i åen. 

Fisketrappen ved værket skal renoveres og den nye trappe bliver magen til de to forgående, som ikke er særlig gode, så det hjælper desværre nok ikke meget hvis de ikke laver en anden model. Får man trappen til at virke fornuftig kan laksen komme op i nogle af tilløbende for at gyde, velvidende om at 99% af smolten vil blive ædt af rovfisk og fugle når de trækker nedstrøms forbi Tange.

Måske alle de mange millioner diverse forslag omkring passagen ved Tange hellere skal bruges til at forbedre de eksisterende bække, små åer og tilløb nedstrøms Tange hvor laksen i dag kan gyde og så lade værket stå som et kulturminde og lade DSF fiske gratis løs som de altid har gjort.

Fra fordumstid har der ikke i de gamle fortegnelser fra klosterne, fangstgårde m.v. været fanget laks længere oppe end Silkeborg og de sidste km. fra Tange sø til Silkeborg er ikke det som redder laksen da stykket som tidligere nævnt allerede blev ødelagt langt tidligere.




Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Online
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 11:09
Hej Finn.
 
Nu er det jo ikke "bare" laks det handler om, hvis det kun var det, er løsningen vel som man allerede har fundet på, at smide en masse opdrættede laks i åen!
 
Som jeg ser det, er det forholdene (miljøet) i og langs med Gudenåen, helt oppe fra Silkeborg til langt ud i Hevring Bugten, der lider under spærringen ved Tangeværket, der skal helt andre boller på suppen, og her mangler vi nogen der har dem (bollerne) til at tage beslutningen.
Der kan læses om Cowi's undersøgelser vedr. Tange sø og EU's vandrammedirektiv her http://www.cowi.dk/menu/project/Vandogmiljoe/Vandressourcerognaturforvaltning/Vandmiljoeognaturgenopretning/Pages/naturgenopretningforgudenaaenogtangeso.aspx, som Danmark har tiltrådt men blot forhaler i det uendelige.
 
Mvh
Henning 
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 11:36
Hej Henning,

Jeg tror desværre at regningen løber op i mange millioner som falder tilbage op skatteyderne.
Projektet vil blive Danmarks historiens største natur genopretning og i bund og grund er det nok kun EU domstolen der kan gennemtvinge Danmark at opfylde vandrammedirektivet, men det bliver nok ikke uden kamp, råb og skrig og leden efter huller i lovgivningen for at slippe.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 15:25
Hej Frederiksen
  Kjøwenhawver er jeg bestemt ikke men ifht Tange sø er jeg både lokal, mine forældre har været lodejere ved Gudenåen og jeg har sågar i en fjern sommerferie arbejdet på Elmuseet. Jeg holder af området ved søen og har brugt mange sommeraftener der. Alligevel hører jeg til dem som mener passageproblemerne ved søen bør løses- det er der flere årsager til
1.Ifht dit udsagn om at der er sket en tilpasning til forholdende kan man jo bare se på den voldsomme ophobning af gedder og sandart neden for søen i disses fisks vandringsperiode- de har tydeligvist ikke lært lektien endnu. Glasålene har bestemt heller ikke lært at passere forhindringerne og sådan kan man blive ved ......
2. At der ikke er udsigt til en selvreproducerende bestand i Skjern å er da yderst diskutabelt efter min mening, men når det er sagt så skal man passe meget på med at sammenligne vandsystemerne- eksempelvis Borre å og Tange å er aldeles fremragende ørred/laksevandløb hvor der nu i modsætning til årene op til etableringen af Tangeværket er fri passage til fremragende gyde og opvækstområder i langt hovedparten af vandsystemerne. Der er allerede en selvreproducerende laksebestand i lilleåen og sammen med de to nævnte vandløb er jeg overbevist om at de for så vidt i sig selv kunne trække en opgang på de forlangte 1000 gydefisk pr år. At man ved en reebtablering af gudenåen så nok vil tænke på at smide grus og sten i åen skal man vel også tage med i betragtning. Okkerproblemer og sandvandring er langt mindre problemer i vandløbene ovenfor værket end i Skjern å systemet.  En af COWI rapporterne estimerer  så vidt jeg husker en årlig opgang på 40000 hØ og 6000 laks ved fjernelse af tange sø og det tror jeg er realistisk ( Hadsten Lilleå trækker ca 6000 havørreder pr år allerede)- stik lige den Skjern Å
3. Laksecirkus. Jeg forstår udmærket bekymringerne herom - men hvis jeg skulle afgive marts fiskeriet og fiskeriet efter gydemodne fisk i slutningen af oktober i mit hjemvand lilleåen for at opnå ovemstående samt i tilgift et efter danske forhold helt og aldeles unikt naturområde så er valget for mig klart - farvel og tak for alt til Tange sø.

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Online
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 15:38
Lars Skov Thumbs Up
 
Mvh
Henning
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2012 kl. 19:03


Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2012 kl. 19:31
Citat: Henrik L.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=10985&title=Kombiløsning ved Tange Sø

Det ser fornuftigt ud, første gang jeg læste dette var den 1/4 og troede at det var en aprilsnar. Men hvis det er så nemt og folk omkring åen/søen er enige, hvorfor skal der så ventes yderligere mange år??

Mvh Leif
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Online
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 06:56
Citat: leif!!!

Citat: Henrik L.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=10985&title=Kombiløsning ved Tange Sø

Det ser fornuftigt ud, første gang jeg læste dette var den 1/4 og troede at det var en aprilsnar. Men hvis det er så nemt og folk omkring åen/søen er enige, hvorfor skal der så ventes yderligere mange år??

Mvh Leif
 
Hej Leif.
 
Har det ikke undret dig, at denne "kæmpestore" og "gode" nyhed, kun findes her i 123's nyheder, og man havde sikkert heller ikke kunnet læse følgende http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=26633 på Danmarks Naturfredningsforenings side!
Det er godt nok den mest gennemarbejdede og udspekulerede aprilsnar, jeg mindes at være faldet over, men det er og bliver en aprilsnar, og folk der bringer den slags useriøse usandheder til torvs, burde efter min mening ganske enkelt piskes offentligt.Angry
 
Mvh
Henning
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 10:54
Hej Peter
 
Svaret fra Naturstyrelsen dækker desværre over at staten ikke har ville søge et svar. Her er hvad europaparlamentariker Dan Jørgensen (S) fik af svar fra EU-kommisionen vedr. danmarks passivitet tilbage i 2010...DVS. 2 år før Naturstyrelsens svar.
 
 
Det kan man så læse og drage sin konklusioner ud fra....
 
mvh Jakob
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 10:57
Hele cirkusset omkring vandkraften i Danmark bære præg af fra politikkernes side : "Hvor lidt er vi tvunget til at gøre"
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 14:58
Er med på at der skal laves omløbs stryg. At fjerne søen ville være tåbeligt efter min mening. Bevar Tange sø, og luk tangeværket.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Online
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 18:17
Citat: Lucius

Er med på at der skal laves omløbs stryg. At fjerne søen ville være tåbeligt efter min mening. Bevar Tange sø, og luk tangeværket.
 
Tangeværket skal uanset hvilken løsning man vælger lukkes, men at det skulle være tåbeligt at fjerne søen, skyldes det ikke kun, at du tænker i egne interesser, i stedet for at tænke på hvad, der tjener Gudenåen bedst?
 
Mvh
Henning
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 19:37
Nej synes jeg ikke. For mig er alle fisk lige stillet, om det er skalle eller gedde, eller laks osv. Men omvendt, så er der det meste af tiden kun tænkte på fedtfinner, da den af mange ses som de eneste rigtige arter
Til top
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 20:20

Jeg vil blot holde gryden i kog i forhold til Tange-debatten. Derfor fortsætter jeg med at skrive til miljøministeren.



Redigeret af Pfr - 19 Maj 2012 kl. 20:24
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2012 kl. 21:27
Citat: Henning

Citat: Lucius

Er med på at der skal laves omløbs stryg. At fjerne søen ville være tåbeligt efter min mening. Bevar Tange sø, og luk tangeværket.
 
Tangeværket skal uanset hvilken løsning man vælger lukkes, men at det skulle være tåbeligt at fjerne søen, skyldes det ikke kun, at du tænker i egne interesser, i stedet for at tænke på hvad, der tjener Gudenåen bedst?
 
Mvh
Henning
Det er efter min mening alt for let at gøre denne sag sort og hvid, enten eller.
 
Hvad tjener Gudenåen bedst? Hvad tjener miljøet bedst? Hvad tjener fiskene bedst? Hvilken fisk er vigtigst? Hvad tjener de små gule frøer bedst? Der kunne jo være frodig eng der hvor Tange sø ligger, der kunne gå en flok kvier og græsse, hvad tjener køerne bedst?
 
Det som der desværre ikke er nogen der skriver eller tænker noget om er hvad der tjener menneskene bedst? Altså noget med holdninger, men også et blik for at der måske er nogen der er fuld tilfredse med som tingene er i dag (selv om det jo næsten er ulovlig at være tilfreds)
 
Jeg hører til dem der efterhånden aldrig fisker efter havørred og laks. Altså i gudenåen fisker jeg i tange sø og opstrøms til og i Silkeborg. Og jeg er faktisk godt tilfreds med tingene som de er nu. Sjovt ´nok så er det ikke mange af mine fiske kollegaer der fisker på de samme stræk, som er utilfredse. Jo jo vi er da utilfreds med at der ikke rigtigt bliver skåret grøde ordentlig, men tangedæmningen må såmænd godt blive liggende for os.
 
De fleste af os ser med rædsel på hvad der vil ske med vores fiskevand, hvis der kommer både laks og havørred langt op i åen, måske helt til Silkeborg. Føj for den, der vil blive indført kvoter, priserne på fiskekort vil stige, vi vil blive overrendt af folk i smart fisketøj og polaridbriller, i firehjulstrækkere, som tror de ejer det hele fordi de har råd til de gode stræk (se i S, læs Pools, se i vest læs ja du ved)
 
Se de stakkels mennesker i området ved Tange sø, der hvis det lykkes nogle tosser at få tømt søen, pludselig har nogle helt anderledes boliger end da de købte.
 
Jeg kan også lide naturen, passer på den når jeg er derude. Men tænk lige på at der skal også være plads til mennesker her i landet. Alting kan ikke handle om havørred og laks og små gule frøer.
 
Smile
 
Derudover kan jeg faktisk modsat de fleste andre godt forstå at politikerne har svært ved at træffe den rigtige beslutning om Tangeværkets koncesion. ´Ser man tingene i historisk perspektiv er der ikke andet i det midt og østjyske område som har skabt større og mere positiv udvikling.
Det kraftværk som i 1986 netop kunne producere så meget energ,i som der var i tab i det midt jyske højspændingenet, forsynede ca 70 år tidligere områdets største byer med energi. Fra Århus til Skive for at sætte afstandene i perspektiv.
 
At Tangeværket ikke har nogen betydning på elproduktionen i 2012, ja det er jo en realitet. Men historisk og kulturelt har værket stor betydning. Så klap lige hesten, og lad politikerne træffe den helt rigtige beslutning, og ikke bare lytte til kritik fra nogle få laks og havørred entusiaster. Geek
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 00:49
Hej Frederiksen
 
Havd fisker I efter opstrøms Tange Sø - er det kun gedder og sandart eller er der også f.eks. bækørreder imellem?


Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 01:07
Citat: Henning

Citat: leif!!!

Citat: Henrik L.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=10985&title=Kombiløsning ved Tange Sø

Det ser fornuftigt ud, første gang jeg læste dette var den 1/4 og troede at det var en aprilsnar. Men hvis det er så nemt og folk omkring åen/søen er enige, hvorfor skal der så ventes yderligere mange år??

Mvh Leif
 
Hej Leif.
 
Har det ikke undret dig, at denne "kæmpestore" og "gode" nyhed, kun findes her i 123's nyheder, og man havde sikkert heller ikke kunnet læse følgende http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=26633 på Danmarks Naturfredningsforenings side!
Det er godt nok den mest gennemarbejdede og udspekulerede aprilsnar, jeg mindes at være faldet over, men det er og bliver en aprilsnar, og folk der bringer den slags useriøse usandheder til torvs, burde efter min mening ganske enkelt piskes offentligt.Angry
 
Mvh
Henning
Hej Henning
 
Det tager jeg som et komplimentWink
 
Men måske skulle man tænke lidt anderledes end de forslag Cowi er kommet med. Det mellemlange omløbsstryg betyder at der stadig vil være en "gedde/sandart-smoltfælde" i den øvre Tange Sø og selve udgravninger af et omløb vil give enorme mangder jord som vil skulle deponeres et eller andet sted, udover at omløbet vil skabe et stort, unaturligt ar i landskabet langs søen.
 
Og en total tømning er som bekendt ikke specielt populær på de kanter og måske heller ikke helt rimelig for de omkringboende.
 
Jeg kan godt forstå at nogle kan frygte lakseregelcirkusset komme til Gudenåen, men mon ikke allerede det er forberedt med de nye regler der giver mulighed for at operere med op til 3 sammenslutninger ved hver å? Tinnet Krat til Silkeborg - Silkeborg til Tange - Tange til Randers...
 
Under alle omstændigheder kommer der nok ikke en løsning der kan gøre alle tilfredse - og det er nok derfor politikerne stadig tøver...
 
 


Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 01:10
Hvorom alting er, hvis det besluttes at søen skal tømmes, bliver det ikke uden blod :)
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 09:01
Henrik L: På de stræk jeg fisker på er der langt imellem bækkerne. Men kommer du til silkeborg er der søer hvor der er en ganske stor bestand af søørred. Derudover fanges der alle almindelige arter som: Sandart, Gedde, Aborre, Brasen, Skalle, Helt,  samt i mindre grad Ål.
Jeg har iøvrigt mange gange de sidste 2-3 år haft gode oplevelser med ålen i Tange sø. Når vi har været på aborresjov, har vi flere gange sejlet ind i "kæmpe" stimer af små ål. Stimerne har fyldt måske 50m2 eller mere, i hvert fald ligner det ål på en 5-15 ncm. Men måske har det slet ikek været ål, men meget lignende. Måske nogen har set noget lignende.
/frede
 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 09:32
Citat: ljf

Henrik L: På de stræk jeg fisker på er der langt imellem bækkerne. Men kommer du til silkeborg er der søer hvor der er en ganske stor bestand af søørred. Derudover fanges der alle almindelige arter som: Sandart, Gedde, Aborre, Brasen, Skalle, Helt,  samt i mindre grad Ål.
Jeg har iøvrigt mange gange de sidste 2-3 år haft gode oplevelser med ålen i Tange sø. Når vi har været på aborresjov, har vi flere gange sejlet ind i "kæmpe" stimer af små ål. Stimerne har fyldt måske 50m2 eller mere, i hvert fald ligner det ål på en 5-15 ncm. Men måske har det slet ikek været ål, men meget lignende. Måske nogen har set noget lignende.
/frede
 


Sjovt du skulle nævne ålen - den er nemlig den helt afgørende grund til, at Tangeværket skal væk NU, da den er en dødsfælde for den stærkt truede ål

http://viborg-folkeblad.dk/viborg/aqua-forsker-tangevaerket-draeber-aal
Til top
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2012 kl. 11:10
Citat: Lucius

Er med på at der skal laves omløbs stryg. At fjerne søen ville være tåbeligt efter min mening. Bevar Tange sø, og luk tangeværket.
 
Efterhånden er der vist heller ikke mange, der tror på at søen bliver fjernet, selvom det ville være den eneste rigtige måde at lave ægte naturgenopretning på.
Jeg tror du har misforstået noget ift. problematikken ved Tange sø - laksen var godt nok et af hovedargumenterne engang, men nu drejer det sig om genskabe gode forhold for alle naturligt hjemmehørende arter - både ovenfor og nedenfor Tange sø. Der fokuseres ikke på enkeltarter, men på at få skabt så naturlige forhold som muligt.
 
 
 
jørn k
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2012 kl. 13:20
Bemærk denne formulering i svaret: "På nuværende tidspunkt er der dog ikke fuld klarhed over, hvordan direktivets bestemmelser om passageforhold skal fortolkes i forhold til vandkraftsøer, og i hvilket omfang der hermed vil være behov for at iværksætte større anlægsprojekter": Den er brugt  i flere omgange i forskellige svar/udtalelser
Jeg er bange for, at det der står mellem linierne reelt er "vi håber på mere lempelige forhold for vandkraftsøer end ikke-vandkraftsøer så vi ikke behøver at gøre så meget- helst ingenting - jeg tvivler simpelthen på den politiske vilje til at løse problemerne ved Tange og for den sags skyld Holstebro. Den smukke vandmølle jeg bor et stenkast fra er også forældet iforhold til sin oprindelige funktion men der er der ingen slinger i valsen- der skal et opløbsstryg til- direktiv fortolkning eller ej. Den primære forskel er vandføring og økonomi.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres