Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er det nu at Mörrum vågner fra tonderose søvnen??

 Besvar Besvar
Forfatter
Paul Lindholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Paul SL

Tilmeldt:: 12 Jul 2003
Geografisk: Mørrum, Sverige
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paul SL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er det nu at Mörrum vågner fra tonderose søvnen??
    Sendt: 08 Maj 2012 kl. 20:43
  Idag blev der taget en lax fra pool1 på 15.9kg. Og jeg har lige fået en sms om en GIGA lax fra pool 12.....er det nu Mørrum sætter alle skeptiker på plads.......åh hvor vil jeg håbe det!!!!! K&B
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 20:53
Tjaaa... hvis du mener, at når der er taget et par laks eller tre, er at vågne op, så ja...

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 20:59
Tornerose sov som bekendt 100 år.  Prøv at se på fangststatistikker fra sidste århundrede og sammenlign.  Der mangler vist desværre stadig 90 - 95 år. 
6 år uden fangst men der er faneme flot at gå deroppe og hvor kan man tohåndsfluefiske så tæt på Kbhn.?  Og man er stadig med i lotteriet selv om gevinstchancen er faldet markant.  Klasselotteriet er vist bedre.Sleepy
Til top
Paul Lindholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Paul SL

Tilmeldt:: 12 Jul 2003
Geografisk: Mørrum, Sverige
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paul SL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:31
Jaja venner..................man skal vøre positiv .......... ikke? Sidder og binder nogle dræber fluer. Og så imorgen tidlig lige over Svängstavägen og 5 min. ned til pool 32...................................K&B
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:39
stram line!. Paul .
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:11
Citat: Paul SL

Jaja venner..................man skal vøre positiv .......... ikke? Sidder og binder nogle dræber fluer. Og så imorgen tidlig lige over Svängstavägen og 5 min. ned til pool 32...................................K&B
 
Skittfiske Paul Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:23
Citat: Paul SL

  Idag blev der taget en lax fra pool1 på 15.9kg. Og jeg har lige fået en sms om en GIGA lax fra pool 12.....er det nu Mørrum sætter alle skeptiker på plads.......åh hvor vil jeg håbe det!!!!! K&B
 
 
Giga laksen, mon ikke den var 17,7 Wink
Venligst
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:23
Citat: lc52

Tornerose sov som bekendt 100 år.  Prøv at se på fangststatistikker fra sidste århundrede og sammenlign.  Der mangler vist desværre stadig 90 - 95 år. 
6 år uden fangst men der er faneme flot at gå deroppe og hvor kan man tohåndsfluefiske så tæt på Kbhn.?  Og man er stadig med i lotteriet selv om gevinstchancen er faldet markant.  Klasselotteriet er vist bedre.Sleepy
 
Noteret, men i.f.t. "flot at gå deroppe", så vil jeg nu nok mene i.f.t. mine ture i Irland, Canada og for den sags skyld det norske, at det minder mere om en "folkepark" - en sådan ligger der jo også - omend jeg indrømmer, at det er tæt på, når "man" skal træne 2-håndsstagen. Nuvel til hr. Lindholm - long time no hearing/seeing - så god tur og tro kan flytte bjerge og at fange laks i skandinavien kræver stadigt hårdt arbejde.
 
Personligt ser jeg nu frem til Gaula i uge 24 og Canada i juli, men det ændrer ikke ved, at jeg spytter pøj pøj til Mörrums faste laksefreaks, som jo lurer på den helt store Ouch
 
 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Paul Lindholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Paul SL

Tilmeldt:: 12 Jul 2003
Geografisk: Mørrum, Sverige
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paul SL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:30
Tak skal i have gamle venner! Rart at se i er med endnu Wink Og Per... bare jeg fiskede med flue den gang jeg var i B.C. Rigtig rigtig god tur. K&B til jer alle.
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:35
Og god vind med dig Paul ..... naturligvis er der lækre stunder ved Mörrum og chancen lurer jo hele tiden for, at den helt store ............. slår til. Hold på hat og briller min ven.
 
Wink Wink Wink Wink Wink Wink
 
Tight loops & lines
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:51
Hej Per
 
Hvis man tænker på pool 1 til 15 eller pool 17 til 32 samt knarkeliet, så er det da kun pool 1 til 4 man kan kalde folkelige og det må da helt fint, tænk på hvor mange turister der besøger elven og akvariet og dermed også gavner økonomien for byen Mørrum.
Hvis man tager trækket fra pool 32 til 17 vader man ved en smuk pragtfuld elv man kun kan glædes ved, sæt dig ud på øen og nyd Isfuglen som har rede i skrænten opstrøms øen. Eller tænk på hvor meget elven har betydet for en mængde lystfiskere fra Danmark gennem tiden.
 
Jeg glæder mig til at se elven igen sidst i maj, giver den mig ingen fisk, er der masser af anden glæde, måske et godt køligt glas hvidvin på Kåres terasse eller et besøg hos Jes oppe ved knarkeliet.
 
Ole T      
Til top
Paul Lindholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Paul SL

Tilmeldt:: 12 Jul 2003
Geografisk: Mørrum, Sverige
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paul SL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 23:22
............jep min ven du er bedre informeret end jeg!!! 17.7 . Godt gået. Nu er det i seng og tidlig op imorgen bitte. Nat nat

Redigeret af Paul SL - 08 Maj 2012 kl. 23:23
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 23:25
Citat: Paul SL

............jep min ven du er bedre informeret end jeg!!! 17.7 . Godt gået. Nu er det i seng og tidlig op imorgen bitte. Nat nat
 
112 cm - så en rigtig fed gris
 
Skit fiske Smile


Redigeret af fiskefreak - 08 Maj 2012 kl. 23:26
Venligst
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 23:43
Halløj Paul og godtfolk..

Håber da på en super sæson for den smukke smukke elv ovre på den anden side.. hvor ville det være fedt at den kom op og køre.. :-)
Jeg er sikker på du får laks i morgen Paul... en grum af slagsen.,..

Men ellers ganske enig.. det ER et smukt sted.. og Rabalderstræde har jo også sin charme... især hvis man kan tirre en, i forvejen, tosset svensker der har hatten fyldt med emblemer.. nå. .det var et sidespring for de indforståede.. :-)

Vi glæder os til at høre nærmere i morgen aften Paul om den + 10 du hiver op..

vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Paul Lindholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Paul SL

Tilmeldt:: 12 Jul 2003
Geografisk: Mørrum, Sverige
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paul SL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 23:09
Nu går jungle trommerne om en lax på 16.4kg i Vitskövle her til aften.....
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2012 kl. 19:22
ha ha de gamle rotter jeg har snakket med ved mørrums bredder siger at i 90érne var to sifret antal landet laks om dagen midt i maj alene i pool 4 ikke unormalt.......så der er sku lige et stykke endnuWinkom de så fik 10 laks om dagen i hele åen,så måler det sig nok ikke lige med gamle dage.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2012 kl. 21:39
Citat: peterbager

ha ha de gamle rotter jeg har snakket med ved mørrums bredder siger at i 90érne var to sifret antal landet laks om dagen midt i maj alene i pool 4 ikke unormalt.......så der er sku lige et stykke endnuWinkom de så fik 10 laks om dagen i hele åen,så måler det sig nok ikke lige med gamle dage.

Jotak, men dengang var det jo pumpet helt vildt op via udsatte laksesmolt, med for mange laks i elven og på gydepladserne med svampeinfektioner og hybrider til følge... ikke godt... hybriderne blev triploider og de er der stadig, selvreproducerende! Sådan går det når det bliver cirkusfiskeri i stedet for en naturlig balance. 
Man sammenligner stort set altid Mörrum og andre elve/kyst osv. med et ekstremt (P&T) topår, i stedet for at sammenligne med et gennesnitsår når det angår laksefiskeri, og så var det altid bedre i "gamle dage" he,he...  Håber aldrig det bliver så "godt" igen hvis ikke det er ad naturlig vej... !!! Wink

Mvh
Rasmus
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 11:40

Mörrum har, i modsætning til hvad der senest er postuleret, ALTID været lakseførende. Der har været tale om en lille stamme af fisk som er beskrevet langt tilbage i tiden. For nogle år siden indførte man et ”udsætningscirkus” som dybest set gjorde vold på den gamle balance mellem Havørreder og Laks. Dette rygtedes hurtigt og alle væltede til Mörrum og selv den mest umulige laksefisker havde en rimelig chance for at fange laks.

På et tidspunkt besluttede den nyligt afdøde Fiskemester o.a. at ophøre med disse udsætninger og Mörrum har siden været overladt til at finde sin egen naturlige balance. Denne beslutning har medført, at der har været en stor skuffelse over Mörrum fiskeriet blandt de som var vænnet til P&T tilstandene.

Andre har fundet det forfriskende og har set det som en kærkommen udfordring. Jeg tror Mörrum stille og roligt er ved at finde sin naturlige balance og jeg finder det dejligt udfordrende og er endnu ikke taget hjem fra Mörrum uden at have lært noget nyt om fiskeriet om udstyret og mit kast. For mig er Mörrum stadig en af de smukkeste og mest udfordrende varieret og lærerige steder at fiske.

For min skyld må Mörrum hjertens gerne forsætte sin Tornerose søvn. Hvor ellers har man som boende i hovedstadsområdet chance for 10-15 kg blanklaks, det hele blot 2 timer fra mit dørtrin!
 

Som Piet Hein så rigtigt skrev:

Lovet være den lykke,

at livet er gjort så viist,

og viljer og vanskeligheder

afvejet så præcist

At ingenting er umuligt

Og intet for svært at ta,

Men visse ting yder en modstand

Som sigter idioterne fra.

Ryan Wink
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 16:00
Citat: rasmushansen.com

Citat: peterbager

ha ha de gamle rotter jeg har snakket med ved mørrums bredder siger at i 90érne var to sifret antal landet laks om dagen midt i maj alene i pool 4 ikke unormalt.......så der er sku lige et stykke endnuWinkom de så fik 10 laks om dagen i hele åen,så måler det sig nok ikke lige med gamle dage.

Jotak, men dengang var det jo pumpet helt vildt op via udsatte laksesmolt, med for mange laks i elven og på gydepladserne med svampeinfektioner og hybrider til følge... ikke godt... hybriderne blev triploider og de er der stadig, selvreproducerende! Sådan går det når det bliver cirkusfiskeri i stedet for en naturlig balance. 
Man sammenligner stort set altid Mörrum og andre elve/kyst osv. med et ekstremt (P&T) topår, i stedet for at sammenligne med et gennesnitsår når det angår laksefiskeri, og så var det altid bedre i "gamle dage" he,he...  Håber aldrig det bliver så "godt" igen hvis ikke det er ad naturlig vej... !!! Wink

Mvh
Rasmus


Kunne ikke være mere enig.

Og denne tornerose søvn er så den de prøver at give trolling fiskerne skylden for
hvilket jo er helt hen i vejret


Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 16:58
trollingfiskene skal kikke indad...ingen giver dem skylden men et medansvar har de for Østersøens trængte laksebestand...selvom det kan være utrolig svær for dem at forstå!!!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres