Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rygning af stenbider

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rygning af stenbider
    Sendt: 28 Apr 2012 kl. 17:17
Vil forsøge mig med rygning af stenbider, men inden jeg begynder at forsøge mig frem vil jeg lige høre om der er nogle af jer som skulle har efaringer med rygning af stenbder og evt ville dele de erfaringer..
Har søgt på nettet og fundet "grundopskriften" men der findes sikkert nogle detaljer som ville være rare at kende inden man går igang..
Til top
Tony Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tony tvs

Tilmeldt:: 23 Apr 2010
Geografisk: Skævinge
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tony tvs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 19:13
Hejsa, her er en glimrende side med røge-opskrifter.. stenbidderrogn finder du under koldrøgning http://www.roegeovnens-venner.dk/ god fornøjelseWink
Til top
Dennis Birnbaum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis Birnbaum

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: synderjyllands amt
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis Birnbaum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 19:31
Hel røget stenbider er en formidabel spise så kom du bare igang med det.

Jeg plejer at gøre følgende:

Flå fisken/fiskene både hanner og hunner kan bruges men hanner er at foretrække læg den i tør saltlage i en time skyld den ren for salt og derefter lægges den i rent vand i ca en halv time når dette er gjort tørre du fisken godt af og lader den løft tørre i endnu en time selve rygningen bruger jeg altid varm røg.
Jeg gør:

lægger fisken/fiskene i ovnen og tænder op lad den langsomt komme op på ca 85 grader i 30 min og kom så derefter savsmuld på og lad temperaturen falde stille og roligt og hold den ca på 50 grader mens der ryges ca 4-5 timer..

Håber du kan bruge denne opskrift til noget jeg syndes den er super.
 
Ps. Husk det er en meget fed fisk ;) 
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 21:34
@Dennis
Det var lige præcis de små detaljer omkring røgtemperatur /tid som jeg søgte efter, tak for det..
Der er sikkert andre som ryger ved en anden temperatur eller anden tid, så fortæl endelig da det kunne være spændende at prøve flere forskellige varianter..

Heroppe bliver de fleste stenbider hanner spist rå, dog mest den ældre generation, men har endnu ikke fået tager mig sammen til at smage da vi indtil nu kun har koncenteret os om at spise rognen..mums
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres