Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

guide til vind, vejr og første hø.

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: guide til vind, vejr og første hø.
    Sendt: 27 Apr 2012 kl. 10:51

Har ledt flere steder på nettet men synes ikke jeg kan finde nogle guider som kunne tage mig med ud imod penge og vise mig som nybegynder med vind, vejr, valg af blink og flue hvad det rigtige vil være. Så hvis i kender nogen ville det være fedt...;-)

 
MVH. Jan
Til top
kim andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kim A.

Tilmeldt:: 25 Feb 2011
Geografisk: herlufmagle
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim A. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 11:01
hvad kræver du af guiden ?
skal han ha fisket der en menneske alder eller skal han prøve at gætte sig frem til hvad der kan være godt ?
hvad der er godt til HØ fiskeri er forskelligt fra dag til dag
men hvad fisker du med spin ? eller spin og fluestang ?
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 11:09

jamen kystfiskeri fra bunden da jeg lige er begyndt og har været ude ca. tre gange men har følelsen af at jeg gør noget forkert, ikke fordi jeg ikke har fanget en hø endnu for ved godt at det ikke er hver eller hver anden gang man fanger, men ikke fedt at stå derude og have følelserne af at man er helt forkert på den...:-) ja jeg fisker kun spin med blink og lidt bombarda med flue...og self er det forskelligt fra dag til dag men kender du pladsen vind og vejr forholdet så er det jo en god ting;-)

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 11:35
http://ifm.frv.dk/ bruger den selv.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 12:15
Hvordan kan man fiske forkert med blink???
Ikke raketviden at kaste et blink ud og trække det ind igen....
Undskyld hvis jeg har misforstået nogetEmbarrassed
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 12:22
nu er mine letteste blink 16 gr. og hvis jeg ikke spinder efter min mening alt for hurtigt ind fanger jeg bund konstant selvom jeg står i waders med vand til lænden...;-)
Til top
morten jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fiskerkongen Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskerkongen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 12:25
Jeg har ingen bil men fisker meget ved kysten, og har gjort det i mange år. jeg kan godt tage en tur med dig, hvis du selv kan skaffe en bil. Du kan lige smide mig en mail.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Online
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 12:54
Citat: Henrik Christensen

Hvordan kan man fiske forkert med blink???
Ikke raketviden at kaste et blink ud og trække det ind igen....
Undskyld hvis jeg har misforstået nogetEmbarrassed
I stedet for at negligere Jans spørgsmål, så skulle du måske forholde dig til det forespurgte !! Hvis din egen tilgang til kystfiskeriet er som foreskrevet, så er det måske ikke så mærkeligt, at fangsterne udebliver, bare en tanke ? Ermm
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 13:28
Hej Jan
hvis det nordkysten du har i tankerne så kontakt mig på flyboxen@yahoo.dk
hilsen Ole
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 13:28
Fortvivl ikke, jeg var 2 år om at fange min første HØ... og du kan næsten ikke spinde for hurtigt i øjeblikket, fisken jager, og den er hurtig... traditionelle blink så som sølvpil, hansen fight osv i grønne eller blå farver er vel nærmest "standard".. let pålandsvind har aldrig været af vejen, og så sværger nogle til faldende vandstand... På bombarda kan fluer som Grå frede kobberbassen aura reje osv. være løsningen.. Men som du også kan læse herinde er HØ fiskeriet ikke hvad det har været (med mindre du er fynbo) så der er langt mellem snapsene.. men tjek fangst rapporter så har du en ide om hvor du kan finde nogle fisk... Men husk.. det er sjovere at skrive fangst rapporter end at læse dem...
Til top
Ask Landrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
landrup Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2007
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér landrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 13:38
syns ik du skal betale noget for at få hul på bylden..

gør det selv se lidt film HØ hemmeligheder er fine læs lidt bøger om det snus på nettet som en skriver brug dmi og ifm.frv.dk til vejr forhold dan dit eget indtryk af de pladser du kommer mest på..

hvor er det du fisker henne ? ? 

på mine pladser har jeg fanget en på 55 for lidt over en uge siden og en del fisk på 38-40cm som er ret normalt på  nordkysten. var dog i pålandsvind nv vind jeg tog dem og har været meget fralands vind på det sidste og det har gjort at jeg har bommet mange fisk som fulgte med flue helt in til støvle kants vand højde før hugget faldt men de strammer bare linen op og så ser man de fine HØ forsvinde igen så syns stadig væk der mangler lidt mere varme før de rigtig går til stålet/fluen.

hvis du skriver hvor du fisker er der sikkert lokalt kendte som kan smide dig en mail til nogle pladser og hvordan de fiskes. 

mit umiddelbare bud ville være 18-10 grams små tobis blink bornholmerpilen elelr lignene alt efter hvor dybt der på de pladser du kommer på. lyder til du måske når at skræmme nogle af de fisk der er på pladsen hvis du vader ud til lænden. husk som minimum at affiske inden du vader ud.

Ask Landrup
Til top
kim andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kim A.

Tilmeldt:: 25 Feb 2011
Geografisk: herlufmagle
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim A. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 13:41
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 14:14
jeg har fisket 2 gange ved åmarken og en gang ved avedøre holme. jamen har set havørredes hemmeligheder(kan dem snart udenad) men når jeg prøver med spinstop osv. så får jeg fat i bunden, jeg kommer til at tænke på at jeg har købt et fastspole hjul jeg skulle bruge til at fiske i å med men de sagde det også kunne bruges til kyst, så tænker jeg bare om der er forskel på omdrejningerne på hjul(altså at nogle hjul skal kører så hurtigt du kan ift. et "kysthjul" som ikke skal kørers så hurtigt for at få den samme hastighed...?
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 14:14
jeg har også alle de blink i nævner...;-) og brugt dem...
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 14:16
Citat: DNA7

Citat: Henrik Christensen

Hvordan kan man fiske forkert med blink???
Ikke raketviden at kaste et blink ud og trække det ind igen....
Undskyld hvis jeg har misforstået nogetEmbarrassed
I stedet for at negligere Jans spørgsmål, så skulle du måske forholde dig til det forespurgte !! Hvis din egen tilgang til kystfiskeriet er som foreskrevet, så er det måske ikke så mærkeligt, at fangsterne udebliver, bare en tanke ? Ermm
 
Og hvor er dit svar så til Jans spørgsmål??
I stedet for at svare ham, stiller du spørgsmål ved andres svar...Ouch
I øvrig fisker jeg med flue, hvis det kunne hjælpe dig med noget!!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
morten jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fiskerkongen Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskerkongen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 15:12
Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at gøre det for pengene. jeg tænkte bare at når vi bor i samme geografiske landsdel, så ville det være belejligt og hvis Jan har mulighed for bil, så vil godt give hånd med lidt tips ved vandet.
Jeg fisker selv med flue, men det ser jeg ikke som et problem for at dele ud af lidt viden.
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 16:02
har desværre ikke bil eller kort og har ingen muligheder for det pt. men plejer at tage toget...mit næste sted havde jeg tænkt måske sku ske i karlslunde mosede da det kun ligger 500-600 m. gå afstand fra stationen og har hørt at det er et ok sted.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 16:19
Tja der er jo ingen faste regler, så her er sådan lidt generelt.
I koldt vand, sådan ca. Op til 7 - 8 grader kan man have gavn af fiske lidt langsomt, enten med lettere blink, eller med Bombarda og flue.
Når vand temperaturen stiger, kan man roligt fiske hurtigt.
I skumringer og nat, gerne så højt som muligt i vandet, ja faktisk må agnen gerne bryde overfladen en gang i mellem!
Disse anbefalinger er bare helt generelle, ellers er det bare med at komme derudaf, der er altid nogle ude ved kysten man kan aflure et trick eller 2, og faktisk vil mange gerne dele ud af deres erfaringer.
Knæk og bræk derude !

Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 16:24
Nå for pokker da, du spurgte til vind og vejr, beklager mit forrige svar.
Alt vejr er fiskevejr, jeg kan faktisk ikke i de 25 år jeg har fisket kysten komme med anbefalinger, dog er en efterårsdag, med svag østen vind, og vandet så klart som postevand ikke min kop te.
Hvis jeg selv kan bestemme, er små krappebølger, og vinde fravestlige retninger det bedste, men helt sikkert også nordlige !
K.og b.
Til top
Ask Landrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
landrup Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2007
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér landrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 16:25
hvilket hjul har du ? udveksling står på siden.. 5.1 6.1 er jo meget hvilken plads du fisker på hvis du rammer bund skift da til et mindre blink måske et som bevæger sig lidt mere end bornholmer pilen. f.eks. møresilda 12-16gr. eller lignende 
 
hvor mange gange har du været ude og hvor mange fisk har du fanget ?

som en anden skriver to det ham 2 år at få hul på bylden.. 

er selv ret heldig og havde inden mit første år en pr på 7.25 kilo HØ taget på et oliven farvet brøndum blink på 20 gr. en fin maj aften i et af de berømte sidste kast kl 21-22 stykker.

:) indså at jeg ikke kan slå den og hoppede til flue istedet. er bare federe at kunne kaste lige i hoved på en fisk hvis man ser en og så mærke linen stramme op med det samme :D 
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 18:32
det er et Okuma Hexana HXR-40 5.0:1 Gear ratio ja prøver også at købe nogle mindre blink syntes bare at alle steder jeg har været og forhøre mig har de ikke andet end sagt at jeg ikke behøver at gå under 16 G. så derfor har jeg tænkt at der må være et andet problem.
 
ja 7.25 kan man vel godt kalde en drømme fisk....;-)
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 20:45
Hej Jan
Hvis jeg var dig ville jeg spænderer et medlemskab af en fiskeklub.
Jeg kan se du bor på Frederiksberg, så Hvidovre Sports- & Lystfiskerforening HSLF, er en mulighed. Der er altid fælles kørsen på klubturene. Torsdag aften aftalen nærmere om weekendens fiskeri. Der er klubaften hver torsdag fra kl. 19, du skal være så velkommen.
 
Du kan se mere på hjemmesiden www.hslf.dk
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
 
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 21:00
mange tak morten, har været på besøg og har en kammerat der er dernede, så det har været i mine overvejelser...;-) men det var mere for at have en med som kunne holde til mine mange spørgsmål...:-D
Til top
Kristoffer Holst Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristoffer H Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristoffer H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 21:42
Til top
Jan Rindom Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
overboen

Tilmeldt:: 08 Apr 2012
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér overboen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 22:09
mange tak...kristoffer...;-)
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 09:02
Hej Jan
 
Hvis det er Østersøens kyster du ønsker at lære nærmere at kende, så kontakt mig på hsoder@gmail.com tjek evt henningsoder.com
/Søder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum