Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ny begynder som fluefisker

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskestefan Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskestefan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ny begynder som fluefisker
    Sendt: 25 Apr 2012 kl. 11:38
så det tid til at jeg vil starte med at flue fiske har læst en del kigget en del og blevet mere og mere facineret af fluefiskeriet både p&t og å og kyst 
men har dog kun leget lidt med min fars fluestang på en mark ind til nu men tænker nu det ved at være tiden 
samtidig har jeg en god del spørgsmål som jeg ikke har kunne finde svar på endnu
som kommer her 
samtidig kan nogle af jer måske til råde et realativt billigt sæt til en begynder som stadig ikke er 100% sikker på dette er noget man gider 

selve linen har jeg forstået er rimelig vigtig til kastet
men hvad med skydehoved 
nogle der kan forklare mig hvad det helt præcist er ? 
og hvad med forfang og flue valg ?
og hvad med klasse 6/7 eller 7/8 ? på den stang man starter med ? 
 
hvordan bør man begynde med dette har efterhånden fået så meget fat i kastet at jeg kan lægge 10-17 meter flue line lige ud på et grasmark men det er jo stadig ikke optimalt LOL

nogle der vil give sig tid til at komme med en guide til valg af start udstyr som ikke skal koste flere millioner Wink

mvh den glade lystfisker LOL
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2012 kl. 13:05
Hej Stefan
 
Der er rigtig mange begreber i fluefiskeriets verden. En god start vil være at købe Niels Vestergaards bog om emnet. Den er let læst og forklarer tingene på en jordnær måde og prøver absolut ikke at ophøje fluefiskeri til raketvidenskab.
Alternativt har jeg skrevet lidt om begreberne på denne side: http://mikandersen.dk/Fluefiskeri.htm
 
Hvis din far er rutineret fluefisker, så slæb ham med ud på glæsplænen og få ham til at finpudse kastet. -Der eksisterer også en del DVDér om emnet, men det er svært at lære det på en skærm. Det er altid bedst at få en rutineret fluefisker til at hjælpe én godt i gang.
 
Når kastet sidder på rygraden, er det tid til at købe et sæt som passer til dit temperament og kastestil. Det kan sagtens lade sig gøre at købe et fint sæt til fornuftige penge.
Det er meget vigtigt at tingene passer sammen så det er til at kaste med... Ellers bliver du træt af det..
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Niels Ryssel Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ryssel

Tilmeldt:: 27 Sep 2004
Geografisk: Greve
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ryssel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2012 kl. 14:30
Hej Stefan.

Hvor bor du henne i landet?, jeg er sikker på at der mange her der vil hjælpe dig, jeg har personligt selv haft fornøjelsen af at hjælpe unge mennesker igang med fluekast, det er meget givende både for nybegynderen, men så sandelig også for underviseren, og  mange brugere herinde har jo en hel del grej som du sikkert under kyndig vejledning kunne prøve, det er dumt at investere i grej før man har prøvet forskellige stænger og liner, og du kan spare rigtig mange penge herved.
Så skriv hvor du bor, så er jeg sikker på at du vil få noget god tilbagemelding om personlig hjælp/kastetræning/grejvalg.

Vh. Niels
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskestefan Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskestefan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2012 kl. 18:37
Mik takker mange gange for linket og rådene jeg vil prøve at læse lidt op på de forskellige begreber :-) 

Jeg bor på sydfyn nærmere betegnet svendborg :-)

og ville da bestemt ikke sige nej til at få en rutineret flue fisker til at give lidt råd og vejledning da jeg efterhånden har oplevet det samme som i siger at der er langt fra at se en stå og vise hvordan man gør på en skærm og til selv at stå med stangen i hånden men har desværre måtte erkende at mange fluefisker kurser nok er for dyre for mig på nuværende tidspunkt Cry
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2012 kl. 20:00
Selvom man ikke kan lære alt ud fra bare at sidde og se en dvd, så kan man blive hjulpet rigtig godt på vej. Alt kræver øvelse før man lærer det.
Jeg vil Anbefale alt du kan få fat i med Mel Krieger. Han er en fantastisk lærer og gør det jordnært.
For at nævne nogle dvd'er, The essence of flycasting, den anden hedder Kasteteknik - Tips og råd. Det er begge MEGET grundige undervisnings dvd'er. Jeg ejer dem selv.
Jeg har aldrig gået den vej med at starte op med et "begynder sæt" som er sammensat fra producenten, dem hvor man får stang, hjul, backing og line + forfang, så jeg ved faktisk ikke om de er gode at starte op med.
Jeg vil fraråde dig at starte ud med #8 stænger, de er beregnet til meget hårdt vejr eller meget store fisk. Jeg har aldrig rigtig kunne forlige mig med en #8 stang da den kræver for meget. Især når det fiskeri vi praktiserer herhjemme er at kaste meget i blinde (altså kaste ud, hive line ind og kaste ud igen og igen og igen osv.) En klasse 6 stang kan du bruge til det meste af det vi har herhjemme af fisk. Og start ud med en weight forward line i samme klasse. En kort klumpet line som eksempelvis en Vision Vibe 85 kunne måske være en idé. Når du så har fået godt styr på det, så er en Scierra HMT V2 i samme klasse som stangen ikke nogen dårlig line. Du kan selvfølgelig også sagtens fortsætte med Vibe 85 hvis du ikke ønsker en line med længere klump.
Håber du kan bruge det. Smile
Hilsen Kim.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskestefan Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskestefan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2012 kl. 22:46
takker rigtigt mange gange for de gode råd vil prøve at finde nogle af de dvd´er og finde et sæt eller se om jeg kan finde en der måske vil lære lidt fra sig 

mvh 
Til top
michael hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
michael kastrup dk Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér michael kastrup dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2012 kl. 22:53
Hej Stefan
 
Prøv at spørge på dit lokale bibliotek de kan nok skaffe dem hjem (dvd)
 
Mvh Michael
 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskestefan Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskestefan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2012 kl. 23:29
tak for rådet vil sende kæresten ned og se om hun ikke kan finde en af dem tror hun kommer bedre ud af det med bibloteker end jeg gør Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down