Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fred Ålen

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fred Ålen
    Sendt: 29 Apr 2012 kl. 13:53
Tjaaa. Måske det ender med noget alla rygeloven - hvor det starter roligt for så at blive udvidet.

Gad vide, om div. spin doktorer på borgen har haft "ålesagen" oppe at køre?.

Har i set den engelske humor serie - javel hr. minister? - En gang imellem tror jeg, at tingene kører rundt på samme måde her hos "os". Confused
Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 15:54
Citat: Niels Riis Ebbesen

Lystfiskernes fangst af ål er helt ubetydelig, så et ensidigt stop for lystfiskeri efter ål vil ikke ha' nogen effekt.

Hvis det for alvor skal nytte noget, så skal erhvervsfiskeriet efter ål begrænses i alle EU-landene, men ind til videre er der ikke udsigt til et sådant tiltag, og derfor vil der nok ske det, at erhvervsfiskerne vil fiske bestanden så langt ned, at fangsterne bliver så små, at det presser dem til at opgive fiskeriet.

Og så bliver det et spøgsmål om de få ål der vil være tilbage, kan genopbygge bestanden. 

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 15:55
Kan kun give dig fuldstændig ret NREThumbs Up
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 20:15
Det vil da være laaangt bedre at gå efter et EU kollegialt totalforbud med det samme. Hvis erhvervsfiskernes ålefangster bliver reduceret vil det blot udgøre en eksplosion af fritidsfiskere/stangfiskeri efter ålen - da ålepriserne vil nå et niveau aldrig set før!.

Så skal i bare se nogle krudt og røg tråde her på 123nu he he. Glæder mig allerede Wink

Mvh. - Kim -
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 21:03
Citat: kikophil

Det vil da være laaangt bedre at gå efter et EU kollegialt totalforbud med det samme. Hvis erhvervsfiskernes ålefangster bliver reduceret vil det blot udgøre en eksplosion af fritidsfiskere/stangfiskeri efter ålen - da ålepriserne vil nå et niveau aldrig set før!. 

Det er næsten håbløst, at få EU-landene til at blive enige om et totalt forbud mod fiskeri efter ål, og når de enkelte lande selv skal udforme deres regler, så vil de blive indrettet på en måde, så hvert lands fiskere får flest mulige fordele, på bekostning af de andre lande.

Og jeg vil vædde på, at når ålehandlingsplanen skal evalueres, så vil politikerne påstå, at fritidsfiskernes stop for ålefiskeri fra 10. maj til 31. juli, det medfører en nedgang i fangsterne på et par hundrede ton, og det til trods for, at der aldrig er blevet lavet nogen for registrering og opgørelser over, hvor meget fritidsfiskerne fanger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 21:16
Citat: kikophil

Men du nævnte at Sverige og Norge har fået styr på det. Kan det være rigtigt, at disse 2 lande har opgivet mere korrekte tal. eller har de brugt en anden tilgang til succèen? Svenskere og nordmænd mere lovlydige? hmm... 

Nordmændene spiser ikke selv ål, de fisker dem kun til eksport, og i Sverige er der ikke en særlig stor tradition for fangst af ål, deres vandløb er generelt for kolde og hurtigt strømmende til ålen, så de har kun få og små bestande af ål i ferskvand, og derfor har ålefiskeriet slet ikke nogen nævneværdig betydning for vores nordiske naboer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 21:42
Ha ha kære Niels.

Husk at vi i disse tider er nødsaget til, at overskride grænserne på ALLE måder. E.U. landene prøver mere og mere at få os med i et STORT GRUPPEKRAM - hvilket vil give os (de små rige nordboere) mange "udligningsmuligheder" - hvis vi ellers er smarte.

Herunder vil ålens ve og videre vel kunne komme på DEN dagsorden!

Mht. fritidsfiskernes (ikke) registrerede fangster:

Uanset hvem/hvor/og hvordan der fiskes ål - og hvem der skal indregistrere dem, vil det være helt utopisk at tro, at der vil være nogen som helst sandhed i indberetningerne!. Alle fiskeindberetninger uanset hvem hvor hvad - og hvilken art - er næsten sygeligt befængt med bevidst fejlrapportering!. Der findes jo ingen lettere metode til, at snyde myndighederne!.

Nordmænd spiser ikke ål?

De gange jeg har været i Norge har de nordmænd/piger jeg har talt med gerne villet spise ål.

Jeg er vokset op med svenske venner, og disse har altid været vilde efter ål, da de spiste det i Sverige!.

Ålene går ikke op i de norske/svenske åer. De går op i den Botniske/Polske bugt: Dejligt lunt, grumset vand - så det er bl.a. her, at en kraftig indsats må etableres!. Vi siger bare: kære fattige E.U. borgere - vil i fortsat have vores milliarder - holder i "kartoflerne" fra ålene!.

Så ka` de lære det LOL

Mvh. - Kim -
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 21:51
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Jan Persson

Naturligvis skal ålen fredes og det er altid et godt sted at starte med sig selv. Modsat Dansk Folkeparti, der lige har stillet forslag om at pensionister skal have lov til at fiske ål i ruser året rundt da de ellers vil have nedsat livskvalitet Confused

Ja, men så start lige med at gøre noget, der hvor det virkelig vil batte noget, i Roskilde Fjord er der 8 registrerede erhvervsfiskere som udelukkede fisker efter ål, og hver af dem lander årligt mellem 50 og 70 ton ål, det vil sige at der i et enkelt område som Roskilde Fjord, der bliver der årligt fanget omkring 500 ton ål, og med udgangspunkt i disse tal, så kan jeg altså ikke ta' argumenter om, at lystfiskerne som på landsplan højst fanger et halvt ton ål skal gå forrest med en fredning.

Og de samme argumenter, som du vil kunne finde frem for, at vi lystfiskere skal frede ålen, de kan direkte overføres på laksen, så hvis du vil kæmpe for en total fredning af ålen, så skal du også kæmpe for en tilsvarende fredning af laksen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Niels jeg kan ikke være mere enig!
Det er et generelt problem for os lystfiskere at der er nogle der er alt for "religiøse"
Vi skal hellere lære at vælge vore kampe med omhu, og lade være med konstant at skyde os selv i foden, det bliver det rene selvpineri.
Jeg går ind for en totalfredning af ålen i en periode, men det skal ikke KUN være rettet mod lyst/stangfiskere, det batter ganske enkelt ingenting.
Stop først og fremmest for erhvervsfiskeri på ålen, ikke kun i danmark, men i hele europa, så har vi en vinner sag!
/frede
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 22:07
Nej nej og atter nej Tongue

De der blander laksens ve & vel sammen med ålens er med til, at ødelægge begge fisks fremtid!.

Kender i overhovedet ikke noget til problemløsninger?. Man tager ALDRIG 2 store problemløsninger samtidig. Ålens problemer er absolut det største, og har singulært intet med laksens problemer at gøre.

Pga. ålens utrolige udbredelsesområder (modsat laksens), samt efter tragtning  vil et totalforbud ikke kunne lade sig gøre rent faktisk - men nogle "faktiske" enorme bøder vil hjælpe på dette!.

Mvh. - Kim -
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2012 kl. 23:01

Kære alle,

Man kunne også vende debatten en omgang.

Taler vi om jura og hvad der politisk er muligt, eller taler vi om god moral og fornuft.

Så vil jeg gerne blive kaldt lidt naiv og så have en god moral og en fornuftig tilgang til et problem.

Bare mit synespunkt. 

Og nej, jeg kunne ikke drømme om at fiske på en fisk der er så truet som den vitterlig er. Jeg kunne heller ikke drømme om, at købe ålen i fiskebutikkerne eller i Brugsen.

Og nej, jeg ville heller ikke bruge argumentet om, at så længe alle de andre ikke gør noget, så gør jeg heller ikke noget....

Det er i særdeleshed udtryk for dårlig moral og meget lidt fornuftig tankegang

Forsat god debat.

Niels Åge Skovbo
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2012 kl. 07:57
Citat: ljf

 
Det er et generelt problem for os lystfiskere at der er nogle der er alt for "religiøse"
Vi skal hellere lære at vælge vore kampe med omhu, og lade være med konstant at skyde os selv i foden, det bliver det rene selvpineri.
Jeg går ind for en totalfredning af ålen i en periode, men det skal ikke KUN være rettet mod lyst/stangfiskere, det batter ganske enkelt ingenting.
Stop først og fremmest for erhvervsfiskeri på ålen, ikke kun i danmark, men i hele europa, så har vi en vinner sag!

Ja, ålen er jo meget fertil, og den har i mere end 50 år klaret et ekstremt overfiskeri, så en total fredning i 5 eller 10 år vil sikkert kunne genoprette bestandene.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2012 kl. 08:09
Citat: kikophil

Nej nej og atter nej Tongue

Kender i overhovedet ikke noget til problemløsninger?. Man tager ALDRIG 2 store problemløsninger samtidig. Ålens problemer er absolut det største, og har singulært intet med laksens problemer at gøre. 

Det er godt nok en kæmpe stor omgang skinhelligt sludder som du her fyrer af, hvis vores samfund kun skulle kunne løse et problem ad gangen, så ville vi jo ikke nå nogen vejene.

Og laksen er faktisk mere truet end ålen, og hvis erhvervsfiskerne fiskede lige så intensivt efter laksen, som de gør efter ålen, så ville de kunne fange rub og stub i løbet af et par sæsoner.

Men for lystfiskerne er det jo stort set en gratis omgang, at proklamere et ensidigt stop for lystfiskeri af ål, da det kun er et meget lille fåtal lystfiskere som fanger en uendelig lille mængde ål.

Men det vil derimod gøre meget ond på alle lystfiskerne i de jyske å-foreninger, hvis der skulle indføres et totalt stop for fangst af laks, så det kommer jo slet ikke på tale.

Så lad os bare konstare, at moral er godt, men dobbeltmoral er endnu bedre.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jim Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
killerfluffy Avatar

Tilmeldt:: 07 Jul 2003
Geografisk: stevns
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér killerfluffy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2012 kl. 08:22
Ja kim korskjær man skal nemmelig ikke blande det hele sammen som mange gør her ang laksen. men takker for din brage kamp her inde ;) ang at få folk til at forstå man ikke skal blande ting sammen.
Hvorfor mon jeg laved en titel der heder Fred Ålen. ikke fordi jeg er lige glad med laksen. men en ting afgangen og Ålen er i ekstrem fare for udrydelse. ikke kun her men alle steder.
fks, frankrig spiser de glas ål som en delekatese. og tro mig de spiser mange.
Ål gilde i danmark er ikke så populær som det var en gang. men stadig væk skal vi ikke spise en trued art. jeg elsker at fiske efter ål. det er i minne øjne den fisk der giver den bedste fight og mest spændne da den er meget følsom over for om man rør agned osv osv. men jeg kunne aldrig drømme om at fiske efter den købe den spise den. når den er trued så skal vi da stå sammen om at få den fredet på alle leder og kanter. så vi igen engang kan fiske efter den og nyde både det at fange den spise den. og i det heletaget ha den i vores natur . hvorfor jeg laved den her tråd var for at se hvor meget opbagning der er til sådan ting. som sagt tidliger man skal state et sted og det blev her og på facebook.. men jeg stopper da ikke her jeg vil gøre rigtig meget for at få den Ål fredet.. men jo flere man er til at løfte i flok jo stærker står man på alle leder og kanter . nogen er bedre end andre til de forskældig ting.
kunne være rart hvis det kunne lykkedes. så kom nu bag op istaæden for alt den brok over i troer det er nytteløst. hvis i kan bruge tid på at agumentere her ind kan i også bruge tid på at forsvare Ålen .
jim pedersen
Til top
Jim Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
killerfluffy Avatar

Tilmeldt:: 07 Jul 2003
Geografisk: stevns
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér killerfluffy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2012 kl. 08:29
Niels Riss ja men hvis du syntes man skal frede laksen så gør noget ved det.
Men du sider pasiv og brokker dig. og når den tid kommer hvor alt bare er ryttet og der ikke er flere fisk hvad så ?? skal du så begynde til jagt og rive alt ned fra jorden og himmel ind til der heller ikke er mere der at gå efter.
Jeg regner da med at alle der er her inde på denne side elsker at fiske eller har en eller anden form for forehold til fisk og alle dem der elsker at mærke suset ved at fiske bider på. kan blive fælt skuffet når der bare ikke er flere fisk tilbage i vores vande. men så første der vågner folk op som regl når det er forsent- og som regl er det dem der ikke gør en dyt ved ting Som brokker sig mest. sådan noegt kan jeg bare ikke klare KÆMP for det du troer på og ikke bare for at brokke sig
jim pedersen
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2012 kl. 15:44
Niels:

Desværre, men her får du ikke ret. Uanset hvor mange lighedspunkter du kan nævne ål versus laks, er der så mange uligheder, når det kommer til løsning af de individuelle fisks/menneskers problemer, at en fællesløsning ikke er at foretrække samtidig, da det vil afstedkomme større risiko for fiasko for begge parters vedkommende, end hvis vi tager èn kamp af gangen.

Man skal jo vælge sin kamp. Dette er 2 store kampe med både kendte og ukendte faktorer der skal bekæmpes/overbevises.

Skinhellig?. Jeg har i 22 år været problemløser (mm.) i et af danmarks største firmaer - og med succes så fortæl mig ikke noget om, hvordan man ordner problemer!.

Problemer er blot opgaver der skal løses!.

Du ødelægger langt mere end du hjælper med din indstilling - jeg havde trods alt regnet med noget mere indsigt fra dig Niels Cry men jeg håber da, at du vender tilbage til de fornuftiges fold, inden du ryger helt over på åle/lakseædernes "hold"

De har nok en god plads parat til dig ovre i Skjern å dalen. Måske den varme stol he he. Du ved måske, at folkene på jorden gerne vil se chefen en gang imellem LOL

Jim: Du har gjort det helt rigtige. Med denne tråd og øvrige tiltag. samler du de personer der har interesse for sagen. Om et stykke tid, er det så tid til, at få lavet en underskriftsindsamling. Du kan så vælge, at sende den til div. aktuelle personer (ministre mm.), eller lave et tv stunt. Evt. en tur ind og tale med de flinke mennesker på tv2 - Så kører det...

Krum hals & høj haleføring
 - Kim -


Redigeret af kikophil - 30 Apr 2012 kl. 16:04
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
René Jespersen

Tilmeldt:: 26 Maj 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2012 kl. 19:40
NRE, jeg forstår simpelthen ikke hvor du får dine tal fra?! Påstanden om at otte erhvervsfiskere skulle fange i omegnen af 500 tons ål om året i Roskilde Fjord, er skudt langt langt over mål!! For det første er der kun to erhvervsfiskere med åletilladelse i Roskilde Fjord, og for det andet landede de sidste år 5,9 tons blank-ål og tæt på 11 tons gul-ål. Jeg ved godt at der er en god del der ikke bliver registreret, men tror ikke det drejer sig om over 450 tons!! Det ville pynte på debatten hvis der blev fremlagt fakta, istedet for egne formodninger!

Redigeret af René Jespersen - 30 Apr 2012 kl. 19:42
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
René Jespersen

Tilmeldt:: 26 Maj 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:59
Det er da imponerende at NRE, der ellers har en kommentar til alt, ikke har kommenteret på ovenstående?! Måske fordi han ved at hans påstande ikke holder vand? Mener bare det sutter at han forsøger at skævvride en vigtig debat med meget forkerte tal. Det er sgu usagligt, og gavner intet! Det efterlader bare et indtryk af useriøsitet, og gør det endnu sværere at få råbt op om de store problemer for ålen!
Bortset fra det er jeg helt enig med trådens skaber! Få fredet den ål, og hellere i dag end i morgen!!
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres