Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvotestop Skjern å

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kvotestop Skjern å
    Sendt: 23 Apr 2012 kl. 11:28
Nu er jeg for flere år siden stoppet med at fiske i vestvendte åer. Meldt mig ud af min ellers gode forening, stoppet med at købe kort til Skjern og andre vest vande.
Jeg gider fanme ikke jeres dobbeltmoralske plidder pladder.
Hvis laks og havørred i en å er truet og ikek kan reproducere sig selv skal der fanme da ikke fiskes på den! Kvotecirkus eller ej, stop fiskeriet i en å der i virkeligheden ikke kan bære fiskriet. I det mindste i nogle år, og så kian man måske åbne op igen for en enkelt sesson og så stoppe igen.
Men problemet ligger jo i realiteten et helt andet sted ikke. Der er alt for mange økonomiske interesser på spil. Ååååå i er så venlige ved fiskene, men det er jo økonomien dedr tæller højest.
 
Jeg kan kun håbe på at mit nuværende fiskevand til evig tid slipper for det cirkus i har ude vest på. Derfor går jeg fra og med i dag ind for at der ikke laves omløbsstryg ved Tangeværket og at Tange sø samtidig bevares.
Hold kæft for et cirkus jeg forudser hvis der kiommer laks i gudenåen helt til Silkeborg..... føj for helvede et cirkus. Så vil Danmarks største og billigste fiekeriforening nok hurtigt blive ligesom de vestvendte: små og dyre at være medlem af.
 
Hold kæft hvor jeg griner af jer ovre vest på, i har fået det som i vil have det: Lystfiskeri financeret af staten, og fortrinsvis for den rigeste del af befolkningen, og nu er kvoten sq ogdså brugt op he he.....
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 12:06
Citat: Creekking

Vel mere for at forhindre, de mange nedgængere i at blive gokket og tærre på kvoten (!) Ouch


Dette er lige præcis grunden, de store nedgængere har jo chancen for at komme op og gyde igen og så er de for alvor store,
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 12:20
Citat: ljf

 
Jeg gider fanme ikke jeres dobbeltmoralske plidder pladder.
Hvis laks og havørred i en å er truet og ikek kan reproducere sig selv skal der fanme da ikke fiskes på den! 
 
Jeg kan kun håbe på at mit nuværende fiskevand til evig tid slipper for det cirkus i har ude vest på. Derfor går jeg fra og med i dag ind for at der ikke laves omløbsstryg ved Tangeværket og at Tange sø samtidig bevares.
 
Sjovt at du starter ud med at beskylde folk for dobbeltmoral - og så samtidig selv falder i med begge ben LOL
 
Der skal fan'me' ikke fiskes på en bestand, der ikke kan reproducere sig selv - men du fisker selv muntert videre i Gudenåen hvor der da under INGEN omstændigheder er tale om reproducerende bestand - og da slet ikke når du ikke går ind for en løsning omkring Tangeværket.
 
Måske du lige skulle suge lidt luft ind inden du farer i tasterne, blot et godt råd.
 
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 12:30
Citat: Creekking

Vel mere for at forhindre, de mange nedgængere i at blive gokket og tærre på kvoten (!) Ouch

Mja, de er fredet.
Men klart jo længere tid der går, jo større er sansynligheden for de er ude, men skulle de nu gerne være allerede 1. april. De sidste 14 dage har nok ikke den store betydning for nedgængerne.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 12:40
Citat: ljf

Nu er jeg for flere år siden stoppet med at fiske i vestvendte åer. Meldt mig ud af min ellers gode forening, stoppet med at købe kort til Skjern og andre vest vande.
Jeg gider fanme ikke jeres dobbeltmoralske plidder pladder.
Hvis laks og havørred i en å er truet og ikek kan reproducere sig selv skal der fanme da ikke fiskes på den! Kvotecirkus eller ej, stop fiskeriet i en å der i virkeligheden ikke kan bære fiskriet. I det mindste i nogle år, og så kian man måske åbne op igen for en enkelt sesson og så stoppe igen.
Men problemet ligger jo i realiteten et helt andet sted ikke. Der er alt for mange økonomiske interesser på spil. Ååååå i er så venlige ved fiskene, men det er jo økonomien dedr tæller højest.
 
Jeg kan kun håbe på at mit nuværende fiskevand til evig tid slipper for det cirkus i har ude vest på. Derfor går jeg fra og med i dag ind for at der ikke laves omløbsstryg ved Tangeværket og at Tange sø samtidig bevares.
Hold kæft for et cirkus jeg forudser hvis der kiommer laks i gudenåen helt til Silkeborg..... føj for helvede et cirkus. Så vil Danmarks største og billigste fiekeriforening nok hurtigt blive ligesom de vestvendte: små og dyre at være medlem af.
 
Hold kæft hvor jeg griner af jer ovre vest på, i har fået det som i vil have det: Lystfiskeri financeret af staten, og fortrinsvis for den rigeste del af befolkningen, og nu er kvoten sq ogdså brugt op he he.....

Som de fredede stallingen?

Ang. Tange værket, så vil det bestå i evig tid sålænge Danmark Sportsfiskere Forbund har fiskemæssige interesser i Tange Sø = Gratis Fiskeri for dem.

Om nu skal der endda bruger nogle flere millioner på en helt ny fisketrappe.. af samme slags som den forrige.. jow jow... lakse cirkuset får lov at forsætte.. 
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 13:05
Citat: fiskefreak

Citat: finnjensen

Citat: fiskefreak

Citat: fiskefreak

Hvad var forøvrigt argumentet for at udsætte premieren med 14 dage Ermm
 
 
 
 
Stiller lige spørgsmålet igen ?

For at skåne de store (og første) opgangs laks.
Man mente at fik laksen 14 dage mere i åen, så havde den helt og holdent stoppet lysten til at æde og dermed kunne kvoten måske holde længere.

Shocked
 
 
Ups.........

Den udsatte premiere har intet med holdbarheden på kvoten at gøre!

Men rigtigt nok blev premieren udsat for at beskytte de første store opgangsfisk!

Det fiskeri der bliver dyrket ved de vestjyske åer i disse år tolder hårdt på de første og største fisk (hvilken enhver der har gæstet Skjern å den sidste uge vil vide), og det er endnu usikkert om disse fisk bærer nogle unikke gener som koder for flere hav-år inden gydning og opgang tidligt på året - altså om de store forårslaks er genetisk forskellige fra de mindre som kommer senere. Hvis det er tilfældet vil det hårde fiskeri på netop disse fisk betyde, at der vil blive selekteret imod disse store og flotte fisk (da de bliver fanget inden de når at gyde) og vi derfor i fremtiden vil se en mindre andel af disse i forhold til de mindre fisk som kommer senere på sommeren. 

Ideen var, at en udsat premiere ville give disse store fisk en bedre chance for at falde til i vandløbet inden det høje fiskepres startede. Dermed håbede man, at flere af forårslaksene ville have chancen for at føre deres gode gener videre og vi derved i fremtiden vil have store forårslaks at fiske på. Om det har fungeret kan så diskuteres...

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 13:25
Men klart jo længere tid der går, jo større er sansynligheden for de er ude, men skulle de nu gerne være allerede 1. april. De sidste 14 dage har nok ikke den store betydning for nedgængerne.
Arh det ved jeg nu ikke, tag lige og slå op under fangster ved Skjern Å sæson 2010 og 2011, min ringe konklusion er at det hjalp gevaldigt.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 13:42
7 dage så var den kvote brugt.......tænk til næste sæson vil trykket blive endu større end i år, de første 8 dage, det vil blive det rene stakitfiskeri, skulder ved skulder som på en turbåd i torskesæsonen
Det skal helt andre boller på suppen, men hvilke?
Skal det være som i Mörrum med kortssalg i et bestemt antal pr. dag?
Skal det være som i Alta med lodtrækning, som også er antalbestemt pr. dag/uge?
Det er en svær gordisk knude at løse!!!
Tænk på alle de der har planlagt at fiske senere på sæsonen, de har bestilt logi, planlagt ferie efter dette og kan nu se frem til at man gerne må fiske men ikke hjemtage så meget som et skæl!
De betaler lige så meget i laksekontigent, dagkort etc. som dem der har høstet gevinsten! Det kan ikke være rigtigt, så må man hellere sige at når kvoten er brugt op så er der GRATIS fiskeri, men uden nogen form for at hjemtage fisk.
Eller helt lukke åen for fiskeri.
Hvad med "oplandet" der har en betydelig omsætning fra fisketurismen, hvad skal de stille op...med en sæson der er slut på 7 dage....
Men jeg og min hustru møder op til pinse, for om ikke andet hygge os med isfuglen, odderen og den skønne natur ved Skjern Å.
Med venlige tanker og hilsner
Per Hansen
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 14:20
Citat: Taonga

Tænk på alle de der har planlagt at fiske senere på sæsonen, de har bestilt logi, planlagt ferie efter dette og kan nu se frem til at man gerne må fiske men ikke hjemtage så meget som et skæl!
 
Med venlige tanker og hilsner
Per Hansen
 
 
Per indtil videre er det altså stadig tilladt at hjemtage en fisk under 75 cm, så helt sandt er det jo ikke, men dybest set er det jo op til den enkelte at afgøre om man kun kan nyde laksefiskeriet, hvis fangsten må hjemtages, du kan da ser jeg, heldigvis nyde andre oplevelser derude, og sådan bør det være.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 14:59
Citat: Tommy:)

Citat: Jan Persson

Citat: Johan

Det ender snart med, at vi overgår landbruget i klynk. Hvordan kan man vende en forrygende sæsonstart til piv og klynk...!Johan


 
Fuldstændig enig Thumbs Up


 
 
Thumbs Up
 
 
 @ Lomholt
 - og hvordan dør flere laks af hæmningsløst C&R end hvis de alle blev "gogget" i stedet???????  Wink
 
Laks har alle dage skabt ufred - jo flere laks des mere ufred! Lige nu er der i den grad langt flere laks i Vestjylland end godt er   -  eller hvad???  Jeg kalder det et mirakel Smile  -  kvoter, modhagere, sen premiere eller ej.
Mvh JB
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 15:44
Hvis i syntes at kvoter er håbløse i Skjern å, så skulle i bare se hvordan de kvoter er forvaltet i Ribe å.... haha  Så skal i bare se CirkusClown
Helt utrolig at voksne mennesker kan lave så meget klodshans af en gang...
Men det hører hjemme i en anden tråd
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 15:45
Kære Keld
Når man som jeg er ved at nå skelsår, og har et dybtfølt ønske om at fange en smuk dansk laks, så kommer der helt automatisk "størrelse" på. Det tror jeg ikke nogen af os kan frasige os.
Enhver fisk er uanset størrelsen smuk. En havørred der holder målet er for mig lige så godt som en 6-7-8-9 etc. kg. fisk især når den dagen efter serveres hvidvinsdampet  med nye danske kartofler og hjemmelavet hollandaise og kold Sauvignon blanc ...det er en del af drømmen!
Det er helt rigtigt at der stadigvæk er masser af fisk under 75 cm, og de er absolut lige så gode som de store, absolut ingen tvivl om det!
Så hvis vi er så heldige at få kontakt til en af disse så er drømmen selvfølgelig også gået i opfyldelse.
Så vi glæder os begge 2 til at svinge fluekæppen over Skjern Å's vande, og dyppe Hedefluen, eller hvad man nu kan blive enige om at den skal hedde, og hvor drømmene store eller små kan gå i opfyldelse.
Knæk & Bræk
Per Hansen


Redigeret af Taonga - 23 Apr 2012 kl. 15:47
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 16:29
Citat: Tommy:)

Citat: Jan Persson

Citat: Johan

Det ender snart med, at vi overgår landbruget i klynk. Hvordan kan man vende en forrygende sæsonstart til piv og klynk...!Johan


 
Fuldstændig enig Thumbs Up


 
Thumbs Up
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 16:35
Man må også fiske i det meste af Vorgod Å, opstrøms jernbanebroen!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 17:23
Citat: Taonga

7 dage så var den kvote brugt.......tænk til næste sæson vil trykket blive endu større end i år, de første 8 dage, det vil blive det rene stakitfiskeri, skulder ved skulder som på en turbåd i torskesæsonen
Det skal helt andre boller på suppen, men hvilke?
Skal det være som i Mörrum med kortssalg i et bestemt antal pr. dag?
Skal det være som i Alta med lodtrækning, som også er antalbestemt pr. dag/uge?
Det er en svær gordisk knude at løse!!!
Tænk på alle de der har planlagt at fiske senere på sæsonen, de har bestilt logi, planlagt ferie efter dette og kan nu se frem til at man gerne må fiske men ikke hjemtage så meget som et skæl!
De betaler lige så meget i laksekontigent, dagkort etc. som dem der har høstet gevinsten! Det kan ikke være rigtigt, så må man hellere sige at når kvoten er brugt op så er der GRATIS fiskeri, men uden nogen form for at hjemtage fisk.
Eller helt lukke åen for fiskeri.
Hvad med "oplandet" der har en betydelig omsætning fra fisketurismen, hvad skal de stille op...med en sæson der er slut på 7 dage....
Men jeg og min hustru møder op til pinse, for om ikke andet hygge os med isfuglen, odderen og den skønne natur ved Skjern Å.
Med venlige tanker og hilsner
Per Hansen
Thumbs Up Dejligt at se en der tør tænke lidt lidt længere, og berøre det "allerhelligste": Nemlig, muligheden for at bunkefiskeri efter laks i Danmark aldrig bliver en god løsning.
 
Jeg har absolut ikke noget imod at dele med andre, jeg kan både finde ud af at stå kø og betale varens pris. Jeg har intet imod at alle skal have chancen for at hjemtage en laks ...men ikke på en gang! Ikke at jeg tror på det nogensinde kan blive muligt her til lands, men der er faktisk andre måder at dele ligeligt og fordele retfærdigt på, end alle mod allle i en uge!!!
 
Fisketrykket stiger i takt med laksebestandene - der bliver ALDRIG bare EN laks pr. mand hvis alle i hele verden uhemmet skal kunne fiske stort set over alt. Hvor surt skal det blive før dem der bestemmer fatter det? Og hvornår begynder de der kun vil C&R at se lidt ud over deres egen næsetip? De kan jo stadig dyrke deres sport, stort set som før.
Nej hvor ville det klæde de inkarnerede C&R fiskere at udvise lidt forståelse for vi andres tankegang, og acceptere hvad det er der giver os livskvalitet ved fiskeriet ...i stedet for dum-smarte bemærkninger om at vi kun vil æde og fylde fryseren ...I kunne dårligt tage mere fejl - man behøver ikke at forstå for at kunne acceptereWink
Jeg synes det er brand-ærgerligt at vi lystfiskere ikke kan stå sammen. Deciderede C&R fiskere, dem der gerne vil begge dele og så dem for hvem det at have muligheden for at kunne hjemtage den "rigtige" fisk er en nødvendighed for at fiskeriet giver mening og kvalitet. Vi er ikke ens, og vi skal vel ikke være ens?
 
Opfordring: Hvad om alle lige prøvede at sætte sig lidt ind i hvad det er hver af disse grupper føler og tænker omkring deres fiskeri ...eller i det mindste bare prøvede, mindre fordomsfuldt, at erkende og acceptere at der er disse forskelle.


Redigeret af FD - 23 Apr 2012 kl. 22:49
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 18:00
I min verden bør fremtidens fiskeri efter den danske Laks foregå efter C&R princippet, det vil, selvom enkelte måske omkommer efter fight, alt andet lige give arten større chance for at blive selvreproducerende, og når den dag oprinder bliver fiskene jo blot endnu mere værdifulde, så lad os se det i øjnene.
 
Med den fiskeform, er jeg sikker på at presset på fiskevandet når et fornuftigt niveau, samtidig med at man ikke fratager nogen at fiske ved en dansk lakse å, det drejer sig blot om en holdningsændring, vi vil nok for de flestes vedkommende overleve, at den ene årlige fisk skal sættes tilbage.
 
Og inden diskussionen om hvorvidt de tilsyneladende yderst svært håndterbare fisk vil lide skade, så kan man jo skæve til mange andre steder i verden hvor man længe har dyrket C&R.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 18:19
Det er da godt vi har laksen, ellers var der ikke meget at snakke om... Jeg kan godt se problemet med laksekvoterne, men det er vel kvotefiskeri, eller totalfredning ??? Så vil jeg hellere se om jeg kan være heldig at kunne nå at få en i boksen, inden det er slut...
Alle glemmer havørreden som er på kraftigt retur i de vestvendte åer. Herunder mit hjemvand - Holsted, Sneum og Konge Åen Cry.
Mvh
Per
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 18:27
Citat: Keld P.

I min verden bør fremtidens fiskeri efter den danske Laks foregå efter C&R princippet, det vil, selvom enkelte måske omkommer efter fight, alt andet lige give arten større chance for at blive selvreproducerende, og når den dag oprinder bliver fiskene jo blot endnu mere værdifulde, så lad os se det i øjnene.
 
Med den fiskeform, er jeg sikker på at presset på fiskevandet når et fornuftigt niveau, samtidig med at man ikke fratager nogen at fiske ved en dansk lakse å, det drejer sig blot om en holdningsændring, vi vil nok for de flestes vedkommende overleve, at den ene årlige fisk skal sættes tilbage.
 
Og inden diskussionen om hvorvidt de tilsyneladende yderst svært håndterbare fisk vil lide skade, så kan man jo skæve til mange andre steder i verden hvor man længe har dyrket C&R.
Keld,
 
Jeg kan sagtens acceptere at du har dette ønske. Men du levner ikke plads til andet. Dette er ikke noget kompromis (og måske har du heller ikke tiltænkt det som et sådant).
 
Prøv at acceptere at dette vil fratage mange (inkl. jeg), muligheden for at fiske laks ...se forklaring om hvorfor i mit første indlæg).
 
Som sagt, bare prøv at acceptere, at for mange er det at have muligheden for at hjemtage den "rigtige" fisk en nødvendighed for at fiskeriet giver mening og livskvalitet!
Din påstand om at det blot kræver en holdningsændring, er et meget patroniserende udsagn, og udstiller til fulde, at du og ligesindede bare ikke vil acceptere at vi er mange der hellere lægger stængerne på hylden, end at fiske på en måde der ikke bringer os nogen form for glæde.
 
Som sagt, det her er ikke et spørgsmål at kunne forstå, det er et spørgsmål at kunne ACCEPTERE, at andre føler helt anderledes end dig mht. hvad lystfiskeri er ...for dem.
Du virker sgu' som en rimeligt smart fyr ...så jeg vover den påstand, at du faktisk godt kan se det, men bare ikke vil erkende at det forholder sig sådan.Wink


Redigeret af FD - 23 Apr 2012 kl. 22:51
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 18:36
Citat: Keld P.

I min verden bør fremtidens fiskeri efter den danske Laks foregå efter C&R princippet, det vil, selvom enkelte måske omkommer efter fight, alt andet lige give arten større chance for at blive selvreproducerende, og når den dag oprinder bliver fiskene jo blot endnu mere værdifulde, så lad os se det i øjnene.
 
Med den fiskeform, er jeg sikker på at presset på fiskevandet når et fornuftigt niveau, samtidig med at man ikke fratager nogen at fiske ved en dansk lakse å, det drejer sig blot om en holdningsændring, vi vil nok for de flestes vedkommende overleve, at den ene årlige fisk skal sættes tilbage.
 
Og inden diskussionen om hvorvidt de tilsyneladende yderst svært håndterbare fisk vil lide skade, så kan man jo skæve til mange andre steder i verden hvor man længe har dyrket C&R.
 
Ærgeligt hvis man ikke kan hjemtage en fisk, men dit forslag vil bestemt fordele fisketrykket over sæsonen, og ingen behøver at stresse over at nå at få del i kvoten. Interessant tankegang! :-) Værd at overveje!
 
 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 19:47
Finn jeg forstår faktisk ikke hvorfor det ikk at måtte hjemtage en fanget fisk, kan spolere ens lyst til at fiske, personlig har jeg da også taget den ene tilladte Laks med hjem de gange det er lykkedes, jeg har dog også fisket i vande hvor der var catch and release, og stadig nydt det.
 
Jeg er efter mange års trasken rundt med fiskestangen, kommet til den opfattelse at mit fiskeri, mere går op i at lure den pokkers fisk, i dette tilfælde Skjern å´s trods alt svære Laks, og mærke de sekunder hvor fluen eller spinneren stopper op i åen, de sekunder hvor "bunden" rykker igen, det og de efterfølgende minutter er for mig det saliggørende, men sådan er vi jo så forskellige.
 
Grunden til at jeg er er en af dem der mener at fangst og genudsætning er fremtiden, skyldes det faktum at vi trods kvoter og andre mere eller mindre smarte "beskyttelsesforanstaltninger" stadig fisker på en art som både nu og fremover vil have svært ved at selvreproducere sig selv, se bare hvor fisketrykket stiger år for år, specielt mens kvoterne er åbne.
 
For mig at se er kvotesystemet sat i verden for at tiltrække indtægter til åens opland, og det er jo forståeligt nok, men starten i år har jo vist at det er gået helt galt, jeg har med fuldt overlæg holdt mig væk derfra indtil videre, men forestiller mig at der allerede nu er bedre plads, så hvorfor ikke tage springet fuldt ud og indføre en fiskeform der virkelig tilgodeser både Laks og fiskere, hvilket vil sige C&R, presset vil garanteret blive jævnet ud, det er muligt at du, og andre der ikke kan se fornøjelsen i at fiske uden at hjemtage vil forsvinde fra bredderne, men på sigt kommer andre til, og det hele jævner sig.
 
Sidst men ikke mindst så vil jeg nødig opfattes som en der kun ser sort og hvidt, grunden til at jeg skriver som jeg gør, skyldes det faktum at fiskeriet ved den skønne å, på det nærmeste er ved at gå over gevind rent fiskepresmæssigt, samt at vi i dag befinder os i 2012, hvor vi næppe har et grundlæggende behov for at slå ihjel.


Redigeret af Keld P. - 23 Apr 2012 kl. 19:49
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 19:55
Citat: Keld P.

Finn jeg forstår faktisk ikke hvorfor det ikk at måtte hjemtage en fanget fisk, kan spolere ens lyst til at fiske,
Nej det er jeg klar over Keld, og det har jeg heller aldrig bedt nogen om at gøre. Jeg forstår sgu' heller ikke hvordan nogen kan finde glæde ved at fiske efter, og fange fisk der uanset hvad skal genudsættes ...MEN, jeg ACCEPTERER det, og jeg RESPEKTERER folks ønske om at fiske på den måde ...og jeg ville aldrig stille mig op og være fortaler for regler der ville ødelægge fiskeriet for jer. 
 
Det jeg ydmygst beder om er at i vil ACCEPTERE at det forholder sig sådan for mange. Jeg ved f. eks. at jeg ikke er den eneste der ser sådan på det, ligesom du absolut heller ikke er alene med dine holdninger.
 
Hvorfor er der generelt denne modvilje mod at ACCEPTERE og TAGE HENSYN til hinanden? Det forstår jeg ikke...
 
PS. Mht. til vores motivation omkring det vi gør, så kunne i jo også undlade at gætte på hvad der driver os ...alt det fis med at vi elsker at dræbe, og kun tænker på at spise ...det er simpelthen så forfejlet som det overhoved kan blive. Accepter dog bare at du ikke forstår det ...sådan gør jeg med med bevidst og forudbestemt C&R fiskeriWink


Redigeret af FD - 23 Apr 2012 kl. 20:06
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 20:07
Ok - drejer det sig om kødet - køb det i supermarked.
Nyd de mange års arbejde + muligheden at kunne hjemtage en laks om året !
Ændringer kræver at man eksempelvis møder op til generalforsamling , ok at lette ventiler her , men ændre noget, gør det nok ikke .
,men et billed kan vel gøre det Wink.
 
 

     
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 20:10
Finn igen ;) i mine øjne drejer denne sag sig mere om at tage hensyn til natur og fisk end vores trang til at, lad os kalde det udnytte dem, ingen der har oplevet åens tiltagende fiskepres, kan vel med god samvittighed mene at det kan fortsætte i den retning.
 
Du er det jo sådan, igen i MINE øjne at vi er gæster i naturen, og skal behandle den med størst mulig respekt, specielt når vi taler om beskyttede arter, for selvom at mange vil hævde der er "oceaner" af Laks i bla. Skjern Å, så er det en sandhed med modifikationer, da den stadigt voksende bestand stadig i år fremover kun fortsætter grundet de årlige kunstige udsætninger, og som jeg skrev tidligere, når og måske hvis bestanden bliver selvreproducerende, er den jo kun blevet endnu mere værdifuld og sårbar.
 
Så ja, min opfattelse er og bliver, at fremtidens fiskeri efter Skjern å´s Laks bør være det mest skånsomme, næst efter totalfredning, nemlig 100% genudsætning, dette sikrer jævnt liv i områderne hele sæsonen, samt mindst mulig gene for opbygningen og opretholdelse af Laksebestanden, så dem der ikke kan leve med det, må vel drage til Gudenåen, eller alternative steder.
 
 


Redigeret af Keld P. - 23 Apr 2012 kl. 20:17
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 20:29
Keld,
 
Jeg har læst, forstået og anerkendt hvordan tingene ser ud i dine øjne ...men det betyder ikke jeg selv forstår og deler dine holdninger. Du kan blive ved fra nu af og til dommedag, det ændrer ikke mit syn på tingene ...jeg prøver jo heller ikke at få dig til at forstå hvad fiskeri er for mig ...jeg beder dig bare om at acceptere at,  det er sådan det forholder sig - jeg synes slet ikke du forholder dig til det jeg skriver. Det virker som om du tror at folk som mig "bare" skal omskoles til at have de "rigtige" holdninger ...Keld, jeg beder jo heller ikke dig om at skifte holdning, vel? Kunne du ikke bare prøve at acceptere eksistensen af en holdning der er fundamentalt anderledes end ens egen? - hvis jeg kan gøre det, så kan du også!
 
Mht. forvaltning af kvoter og fordeling af goderne, har jeg berørt dette i mit første indlæg ...et ukontrolleret og tiltagende fiskepres gavner ingen, det er nok det eneste vi kan blive enige om.


Redigeret af FD - 23 Apr 2012 kl. 22:56
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 20:48
Citat: Keld P.

Så ja, min opfattelse er og bliver, at fremtidens fiskeri efter Skjern å´s Laks bør være det mest skånsomme, næst efter totalfredning, nemlig 100% genudsætning, dette sikrer jævnt liv i områderne hele sæsonen, samt mindst mulig gene for opbygningen og opretholdelse af Laksebestanden, så dem der ikke kan leve med det, må vel drage til Gudenåen, eller alternative steder.
 
 
...Og min opfattelse af det du skriver her er, at du i den grad er forblændet af kun denne ENESTE og ENE løsning på fremtidens fiskeri som du selv kan se og forstå ...og så kan alle andre bare rette ind eller pisse afWink ...du kan vel godt se at det er det du skriver ikke?
 
Glad på dine vejne, at du ser ud til at få det fiskeri du drømmer om ...forstår bare ikke hvorfor din drøm partout SKAL indeholde et element af at ødelægge noget for andreErmm


Redigeret af FD - 23 Apr 2012 kl. 20:53
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 21:02
hvorfor ikke bare have catch & release vande. Personligt synes jeg fornøjelsen er slut så snart fisken er på land. 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 21:20
Finn igen-igen, jeg forstår ikke din krigeriske attitude, det er jo ikke et spørgsmål om at jeg vil ændre din holdning, som jeg da respekterer, det er jo et frit land vi lever i, du skriver jo også meget bastant at den ikke KAN ændres.
Det jeg prøver at beskrive uden held tilsyneladende, er at tiderne ændrer sig, vi er informativt og mobilt blevet meget dygtigere en for få år siden, så det stigende pres på enkelte vande/arter er (måske) snart tjenlige til en ændring hvor man tager større hensyn til natur og arter, end vores trang til at slå ihjel, når det nu er muligt at indgå et kompromis, der trods alt er til at leve med for de fleste.
 


Redigeret af Keld P. - 23 Apr 2012 kl. 21:23
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 21:50
Tilsyneladende er der jo ikke HEEEELT så mange C&R fiskere som det kunne fremgå af denne tråd - for så var kvoten jo ikke lukket nuSmile

Nu er Skjern Å så lukket ned, og cirkushestene flytter til den næste å som stadig har kvote - når disse så er færdige, napper vi lige Gudenåen med..

(bemærkningen om cirkusheste er ikke negativt ment)

Jeg mener faktisk at man burde indstille sit fiskeri, i det øjeblik man har hjemtaget sin laks - men det er nok fordi min holdning er, at jeg nødigt vil skade en stor flot blank gydehun, mindst et halvt år før den skal gyde.
Jeg holder mig personligt væk fra kvoteåerne fremover, for jeg har sgu ikke de ophøjede evner der skal til for at kunne styre en 15 kgs. laks i en lynfight, og derefter afkroge den uden berøring eller løft fri af vandet,, desuden tror jeg ikke jeg kan undgå at stresse den helt utroligt, og lade den ophobe mælkesyre i vævet.

Sidst men ikke mindst, føler jeg faktisk glæde ved at bringe en fisk til røgemanden, og fortælle om fangsten hver gang jeg byder hvem som helst på et stykke brød med hjemmefanget fisk.

Jeg vil også tillade mig at mene, at vi skal passe på ikke at løbe ind i  Mørrum tilstande i de vestvendte åer - jeg kan ikke tro at det er naturligt med så massiv en opgang så markant og tidligt på året.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 21:56
Keld,
 
Igen, igen, igen ...vi kører i ring. Ved godt du ikke forstår det, prøver bare på at få dig til at anerkende eksistensen af en anden tankegang end din, samt at dine holdninger måske ikke er universielt gyldige for alle ...forstår du hvad jeg siger her?
 
Krigerisk? ...kommer an på hvordan man ser på det. Det er ikke mig der ønsker at begrænse dine udfoldelsesmuligheder ...det er dig der vil mit fiskeri til livs, bare fordi fiskeri for mig er en helhed, der inkluderer MULIGHEDEN for at kunne hjemtage den rigtige fisk.
 
Du bliver ved med at fremføre dine argumenter om hvad der alment set er til at leve med for alle. Prøv nu venligst og fat at alle ikke ser sådan på det!
 
Modsat dig er jeg ikke irriteret over din holdning, jeg er irriteret over at du mener at ligge inde med en universialløsning for alle. Her kommer du til kort, fordi du ikke kan eller vil forstå og respektere at der er andre holdninger til hvad fiskeri er.
 
Nyd dog udsigten til at blive fri for folk som mig ved åen, så du i ro og mag kan opfylde dine fiskedrømme, som sagt jeg er da glad på dine vejne ...men ærgerlig over at du ikke forstår at et kompromis normalt indeholder elementer af begge parters ønsker...


Redigeret af FD - 23 Apr 2012 kl. 22:43
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:01
Nu kunne jeg ikke drømme om at tilsmudse mine waders med mudder fra Skjernåens bredder, så mit indlæg i debatten skal ses som et forslag fra sidelinien fra en som ikke kan leve med at fiske under disse regler og kvoter...
 
Var det ikke muligt at tilpasse kvoten, så der kun må tages fisk over en vis størrelse (trofæfisk?) og under en anden længde (75cm). Så vil de fleste formentlig have muligheden for at tage en fisk med hjem i løbet af sæsonen og eventuelle trofæfisk/rekordkandidater vil kunne hjembringes uanset hvornår de fanges i løbet af den korte tid man må fiske i åen? Hvis jeg har forstået systemet rigtigt, så skal en eventuel ny rekordfisk genudsættes pga at kvoten er opbrugt? De helt store vender nok ikke tilbage og hvis fisk mellem 75 og lad os sige 120 centimeter bliver genudsat så sikrer man vel nok gode gener til at opretholde en stærk bestand?
 
Jeg kunne godt leve med kun at måtte hjembringe en fisk om året under 75 cm hvis jeg vidste at når jeg fanger den helt store, den som rykker Dinesens laks ned på andenpladsen, må jeg godt hjemtage den!
 
Det med de nævnte størrelser er ikke noget jeg har studeret nærmere eller analyseret fangstrapporter for at foreslå, det kunne sagtens være andre størrelser, mener bare at man burde indføre det som geddefiskere kalder et "fangstvindue" tilpasset det aktuelle vandløb alt efter hvad biologerne (eller andre kloge? folk) måtte mene var forsvarligt at hjembringe.
 
Tilføjet efter at jeg postede det ovenstående:
 
Citat: Ok - drejer det sig om kødet - køb det i supermarked.
 
Laver du sjov? Hvor stammer den laks fra? Norsk opdræt eller fanget i garn i fjorden? Ikke noget særlig godt argument!


Redigeret af Klaus Neilsen - 23 Apr 2012 kl. 22:23
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:06
Simon gider du ikke lige forklare hvorfor at en dansk Laks beskrives som skadet og døden nær efter fangst og genudsætning, princippet udføres jo med stor succes alle mulige andre steder, og nu er de danske udgaver vel ikke så forskellige fra andre stammer.
 
Det er jo et faktum at der også i Skjern Å, specielt de seneste år er fanget og genudsat temmelig mange fisk, både af personer der har fanget "deres" fisk, enkelte af disse endda i temmelig mange eksemplarer, samt efter generelt kvotestop. 
Hvor mange har nogensinde set en død Laks komme drivende, jeg har det stadig tilgode, har derimod kendskab til personer som trods al sund fornuft, stadig medbringer og bruger fangstkrog til fisk som skal ud igen, så hvis nogen har set en drivende fisk, kan det jo være en af disse.
 
Jeg vil dog medgive, at fangst og genudsætning kan være problematisk i meget varm å, så her ville et periodisk fiskestop måske være en god ide.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:13
Hej Keld
Jeg ville da ønske at der var mange flere der havde samme holdning som dig - det at genudsætte laksen efter en fight, er da en fantastisk tanke - du har fået dit rush og laksen overlever måske.. Grunden til at jeg ville ønske at flere havde samme tankegang, er at så havde jeg måske nået at få en af de store blanke med hjem i år - det nåede jeg så ikke..... Så lige nu forbander jeg alle der IKKE fisker cath & release.
Jeg er bestemt imod at fjerne kvoterne og fiske rent C&R - laksens fremgang kan vi bl.a. takke foreningerne langs å-systemerne for, deres vandpleje arbejde har haft en god effekt på bestanden. Pengene til vandpleje, udsætninger, nedlægning af opstemninger kommer fra fisketegnsmidlerne (Nej NRE, det var ikke en opfordring til at du skulle blande dig) - og lidt EU - så vi har betalt for bestandsophjælpningen, så selvfølgelig skal vi da også have bare lidt igen.... altså ud over en kort orgasme i hugøjeblikket...
At fiske C&R vil i mine øjne være sammenligneligt med en køkkenhave man har fælles med naboen - man sætter kartofter i det tidlige forår, når kartoffelplanten går i blomst, så nyder vi at grave den op - selve opgravningen er den fede del - derefter skynder vi os at grave dem ned igen og 2 dage efter kommer naboen over og graver de samme kartofler op..... og ned igen.... vi griner begge under opgravningen - sådan fortsætter vi hele sommeren og der er altid kartofler nok! Nogle af kartoflerne bliver skadet og rådner, men resten vil til næste forår blive til flere kartofler...... når vi så får lyst til rent faktisk at spise kartofler, ja så kører vi ned i netto og køber nogle der er opdrættet i et bur....... ej, det er vist høns eller laks der bliver det - så glem bare den sidste linie...
Naboen til den anden side synes vi er komplet åndsvage - han vil spise sine egne kartofler også selvom det betyder at han bliver nødt til at sætte nogle nye til næste år - måske er der nogle af hans egne tilovers som han kan sætte og så må han supplere op.
Holdningerne er forskellige - min ligger op af Finn´s
Mvh Kartoffelbonden  
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:27
Citat: Keld P.

Men klart jo længere tid der går, jo større er sansynligheden for de er ude, men skulle de nu gerne være allerede 1. april. De sidste 14 dage har nok ikke den store betydning for nedgængerne.
Arh det ved jeg nu ikke, tag lige og slå op under fangster ved Skjern Å sæson 2010 og 2011, min ringe konklusion er at det hjalp gevaldigt.
 
Hej Keld
Må også lige tage denne op - nu skriver du godt nok at det er din ringe konklusion, og det må jeg nok give dig ret i. Hvis du husker vejrforholdene, så kunne det også have spillet lidt ind. I Ribe å skulle der have været en undersøgelse af nedfaldshavørreder i 2012 - der blev elfisket, midt marts, i det meste af åen og undersøgelsen blev droppet for i år, da der ikke var nedfaldsfisk i åen. Tager man fangsterne fra 2010 og 2011, viser de første 14 dage også en del falderfangster....... så min ringe konklusion er at der skal tages højde for vinterlængden.
Mvh Claus
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:27
Lige et sidste indlæg fra mig, årsagen til den oprindelige kvoteordning, skyldes jo rent faktisk tanken om at man "bæredygtigt" kunne opfiske omkring 10% af den anslåede opgang, det virkede udmærket i en årrække, hvor fangsterne lå på det niveau, men tiltagende fiskepres og deraf følgende stigning i fangsterne og hjemtagning af fangsterne medførte indførsel af kvoterne, så man kan vel sige at os der har hjemtaget en Laks har skabt den nuværende situation.

Redigeret af Keld P. - 23 Apr 2012 kl. 23:41
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:32
Citat: cjbhare

Citat: Keld P.

Men klart jo længere tid der går, jo større er sansynligheden for de er ude, men skulle de nu gerne være allerede 1. april. De sidste 14 dage har nok ikke den store betydning for nedgængerne.
Arh det ved jeg nu ikke, tag lige og slå op under fangster ved Skjern Å sæson 2010 og 2011, min ringe konklusion er at det hjalp gevaldigt.
 
Hej Keld
Må også lige tage denne op - nu skriver du godt nok at det er din ringe konklusion, og det må jeg nok give dig ret i. Hvis du husker vejrforholdene, så kunne det også have spillet lidt ind. I Ribe å skulle der have været en undersøgelse af nedfaldshavørreder i 2012 - der blev elfisket, midt marts, i det meste af åen og undersøgelsen blev droppet for i år, da der ikke var nedfaldsfisk i åen. Tager man fangsterne fra 2010 og 2011, viser de første 14 dage også en del falderfangster....... så min ringe konklusion er at der skal tages højde for vinterlængden.
Mvh Claus
 
Præcis Claus, det er ren logik, men nu længere man udskyder premieren, des mere logisk er det altså, at negængerne har forladt åen, og i foråret betyder sådanne 14 dage ret meget.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:37
Citat: Keld P.

Citat: cjbhare

Citat: Keld P.

Men klart jo længere tid der går, jo større er sansynligheden for de er ude, men skulle de nu gerne være allerede 1. april. De sidste 14 dage har nok ikke den store betydning for nedgængerne.
Arh det ved jeg nu ikke, tag lige og slå op under fangster ved Skjern Å sæson 2010 og 2011, min ringe konklusion er at det hjalp gevaldigt.
 
Hej Keld
Må også lige tage denne op - nu skriver du godt nok at det er din ringe konklusion, og det må jeg nok give dig ret i. Hvis du husker vejrforholdene, så kunne det også have spillet lidt ind. I Ribe å skulle der have været en undersøgelse af nedfaldshavørreder i 2012 - der blev elfisket, midt marts, i det meste af åen og undersøgelsen blev droppet for i år, da der ikke var nedfaldsfisk i åen. Tager man fangsterne fra 2010 og 2011, viser de første 14 dage også en del falderfangster....... så min ringe konklusion er at der skal tages højde for vinterlængden.
Mvh Claus
 
Præcis Claus, det er ren logik, men nu længere man udskyder premieren, des mere logisk er det altså, at negængerne har forladt åen, og i foråret betyder sådanne 14 dage ret meget.
Men der er jo reelt ingen grund til at beskytte nedfaldsfiskene - ifølge DTU-aquas rapport der danner grundlag for de ny lakseregler, der er nedfaldsfiskene hårdføre og har meget lav dødelighed ved fangst og genudsætning....
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 22:42

Man kan ALDRIG overgå landbruget i klynk, for det er blevet til et nationalt offer...

 - Mvh. - Kim -
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 23:16
Dengang jeg startede med at fiske i skjernå rystede folk og venner på hovedet...nu er der nærmest ik plads til mig længere..........
 
Det er jo skræmmende og ja nærmest kynisk at læse og høre alt det snak om skjernå efterhånden. Nå steder ikke fisker omtales steder ikke, nå fokus flyttes, flyttes lystfisker, vi taler jo nærmest om en besættelse og modedille.
 
nu er vi mange her i midtjylland, der jo nærmest sidder og klapper i hænderne i disse dage, af flere grunde.. den ene at dette års fiskeri har overgået alles forventninger og den anden grund at nu bliver der bare en lille smule plads ved åen igen til os andre som godt kan li at gå derude uden fluer og condomspinner flyer om ørene af os og ikke mindst , man kan sætte sig ned og nyde en kop kaffe i engen uden folk nærmest løber ned over marken for at "komme" først.
 
nu har jeg været med siden dengang der skulle slides 2 par gummistøvler og en VW op før man kunne gøre sig fortjent til en laks.. tiderne har forandret sig og  i dag er det første spørgsmål man bliver mødt med ved åen, om har du fået laks i år og hvor mange!!!! hvad sker der lige!!!!  minder jo nærmest karup å, dengang, hvor antal og kg ødelagde den intime nærkontakt med naturen.
 
undre mig over hvor fokuseret folk er på at få en laks med hjem.. oplevelsen er da lige så stor med et godt billed og et minde for livet..vi rejser jo verden rundt for at gå på jagt og fiskeri hvor byttet jo heller ikke kommer med hjem eller skal genudsættes..så hvorfor ikke i lille danmark!!
 
og så er det ligesom om at dem der har givet en hånd med i vandpleje, foreningspleje i området osv har en forståelse for at der stadig skal værnes om bestanden... bare et lille hint... måske er opgangen ikke væsentlig større end vanlig, men årets nye fokus på garnfiskeriet i fjorden har gjort en "stor" forskel og så for at være ærlig har der vist aldrig blevet fisket så voldsomt i skjernå som i år..flere fiskere, flere fangster..det hænger jo altid sammen.
 
så pak jeres "hylende" og se positivt på det... "vi har" skabt noget helt fantastisk i danmark.
 
lad os håbe det bliver ved :) men må naturen og oplevelserne for altid være større end fangsterne.
 
 
 
 
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 23:44
hvorfor ikke bare droppe alt det med at skjern å skal være selvproducerne, det kan sagtens ske at den bliver det, men det bliver svært at spå om fremtiden, hvordan det vil se ud om 5-10 år!! En ting er sikkert, og det er at hvis vi fortsætter med at udsætte laks, så er bestanden ikke i fare, og det er jo ret fedt det laksefiskeri vi har fået tilbage i danmark, der er utroligt mange penge i gevinst for utroligt mange mennesker, der er berørt at dette laksefiskeri i skjern å, og det er jo klart at det vil måske ikke påvirke økonomien negativt så meget i år, som næste år, hvis kvoterne er det samme næste år, da mange mennesker ikke kommer for at fange en laks der skal sættes ud igen.

Grunden for jeg mener at droppe ideen med en 100 % selvproducerne å lige pt og år frem, er at det køre da meget fint i gudenåen uden kvoter, da der er rigeligt med fisk at elfiske når den tid er, og ja jeg ved godt at gudenåen ikke kan blive selvproducerne som det ser ud nu, ny fisketrappe eller ej Wink

Det skal lige siges inden folk fare i flæsket på mig, så fisker jeg ikke efter laks danmark, og jeg har ikke sat mig ind i kvoter, regler og lign..

Er det EU der har regler om at vi absolut skal have skjernå som værende selvproducerne?

nu har jeg fulgt med i en del tråde herinde, og det bedste løsning jeg kan komme på, hvis jeg havde hele ansvaret, var ingen kvote, fri fangst, da det ville øge indtægterne markant, og så var der rigeligt med penge til masser af udsætninger, fordi som jeg læser det, så bliver der aldrig enighed omkring reglerne i skjernå.

tror også det er noget nyt for os fiskere, biologer, osv, at der er en bestand der næsten var uddød, som vi så har fået på benene igen, hvor lang tid skal vi bruge på vide om laksen kan blive selvproducerne eller ej, skal vi blive ved med at sætte fisk ud, hvad er ønsket opgang i antal af laks pr sæson, hvordan skal vi regulere kvoterne, der er mange spørgsmål, der kræver lang tid at få besvaret, for hvornår, er kvoterne tilstrækkelige, hvis det er nødvendigt med kvoter i fremtiden, ikke hvis det stod til mig, da jeg er ligeglad med om laksen der bliver fanget, er af opdræt, eller en 100 % vildfisk, fisken er jo lige pæn af den grund, så måske skal vi indstille os på at fremtidens fiskeri er P & T.

Men på den anden side er jeg heller ikke tilhænger af at det er økonomien der skal styre, hvordan vores fiskeri efter laks i danmark skal finde sted, men status, er vel at vi alle gerne vil fange en laks, om vi så selv vælger at sætte den ud igen, er jo op til en selv. Der er ingen tvivl om at skjernå og de andre lakseåer vi har i danmark, har podentiale til noget rigtigt stort(se bare sæsonstarten i både skjernå og gudenåen, ved ikke hvordan det har startet i storåen), det er vel kun os selv der bestemmer hvor stort det egenligt kan blive.

Mvh Danny.

Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 23:44
Citat: Keld P.



Men klart jo længere tid der går, jo større er sansynligheden for de er ude, men skulle de nu gerne være allerede 1. april. De sidste 14 dage har nok ikke den store betydning for nedgængerne.
Arh det ved jeg nu ikke, tag lige og slå op under fangster ved Skjern Å sæson 2010 og 2011, min ringe konklusion er at det hjalp gevaldigt.


Keld : Det kan jeg kun være helt enig med dig i - Det var fint at nogen havde pondus nok til at, gennemføre det upopulære tiltag - Det manglede da bare, ville jeg sige - Da det nettop for Skjern Å er antaget (Biolog Knud larsen referer til undersøgelser i sin bog fra 50èrne) at, Skjern å laksen har en høj %´del af flere gangs gydere - Bestemt et fænomen der er meget interessant, hvis man vil have store fisk i vandsystemmet -

Venlig hilsen Jesper Fohrmann   
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 23:46
Citat: kikophil


Man kan ALDRIG overgå landbruget i klynk, for det er blevet til et nationalt offer...

 - Mvh. - Kim -
 
 
Kim du glemte lige et enkelt SELVFORSKYLDT, der skal placeres mellen et og nationalt


Redigeret af Keld P. - 23 Apr 2012 kl. 23:46
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 00:21
Citat: danny rasmussen

hvorfor ikke bare droppe alt det med at skjern å skal være selvproducerne, det kan sagtens ske at den bliver det, men det bliver svært at spå om fremtiden, hvordan det vil se ud om 5-10 år!! En ting er sikkert, og det er at hvis vi fortsætter med at udsætte laks, så er bestanden ikke i fare, og det er jo ret fedt det laksefiskeri vi har fået tilbage i danmark, der er utroligt mange penge i gevinst for utroligt mange mennesker, der er berørt at dette laksefiskeri i skjern å, og det er jo klart at det vil måske ikke påvirke økonomien negativt så meget i år, som næste år, hvis kvoterne er det samme næste år, da mange mennesker ikke kommer for at fange en laks der skal sættes ud igen.

Grunden for jeg mener at droppe ideen med en 100 % selvproducerne å lige pt og år frem, er at det køre da meget fint i gudenåen uden kvoter, da der er rigeligt med fisk at elfiske når den tid er, og ja jeg ved godt at gudenåen ikke kan blive selvproducerne som det ser ud nu, ny fisketrappe eller ej Wink

Det skal lige siges inden folk fare i flæsket på mig, så fisker jeg ikke efter laks danmark, og jeg har ikke sat mig ind i kvoter, regler og lign..

Er det EU der har regler om at vi absolut skal have skjernå som værende selvproducerne?

nu har jeg fulgt med i en del tråde herinde, og det bedste løsning jeg kan komme på, hvis jeg havde hele ansvaret, var ingen kvote, fri fangst, da det ville øge indtægterne markant, og så var der rigeligt med penge til masser af udsætninger, fordi som jeg læser det, så bliver der aldrig enighed omkring reglerne i skjernå.

tror også det er noget nyt for os fiskere, biologer, osv, at der er en bestand der næsten var uddød, som vi så har fået på benene igen, hvor lang tid skal vi bruge på vide om laksen kan blive selvproducerne eller ej, skal vi blive ved med at sætte fisk ud, hvad er ønsket opgang i antal af laks pr sæson, hvordan skal vi regulere kvoterne, der er mange spørgsmål, der kræver lang tid at få besvaret, for hvornår, er kvoterne tilstrækkelige, hvis det er nødvendigt med kvoter i fremtiden, ikke hvis det stod til mig, da jeg er ligeglad med om laksen der bliver fanget, er af opdræt, eller en 100 % vildfisk, fisken er jo lige pæn af den grund, så måske skal vi indstille os på at fremtidens fiskeri er P & T.

Men på den anden side er jeg heller ikke tilhænger af at det er økonomien der skal styre, hvordan vores fiskeri efter laks i danmark skal finde sted, men status, er vel at vi alle gerne vil fange en laks, om vi så selv vælger at sætte den ud igen, er jo op til en selv. Der er ingen tvivl om at skjernå og de andre lakseåer vi har i danmark, har podentiale til noget rigtigt stort(se bare sæsonstarten i både skjernå og gudenåen, ved ikke hvordan det har startet i storåen), det er vel kun os selv der bestemmer hvor stort det egenligt kan blive.

Mvh Danny.

 
jo men jeg ser hellere mine skattekroner + fisketegnskroner gå til at skabe en reproducerende bestand i skjernå - end at disse penge går hovedløst ti,l at skabe merværdi for bønderne i ådalen.  vil bønderne lave p&t, kan de for egne midler hælde fisk i en sø.
og nej - det bliver ikke op til en selv om laksen skal genudsættes (laksen udenfor kvote) for med det antal lystfiskere der er ved de danske ´lakseåer ´- så er kvoterne kommet for at blive.
at du siger det må være op til en selv er en utopisk ide - forestil dig alle andre områder hvor man ønsker at regulere - at man så lægger ud til at det er op til en selv så, kan det snart være at vi regelmæssigt skal tage hensyn til dem, der mener de har et behov for at køre 95 i bysonen osv.
nej - vil man laksen - så skal man også skabe rammer for at den kan være til.
folk i denne klynketråd får det til at lyde som om kvoten burde være til for lystfirkerne - surprice - kvoten er til for at beskytte laksen - og ja danmark er forpligtiget til at bevare og ophjælpe bestanden af laks i forhold til hábitatsdirektivet bilag 2
 
Til top
finn frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Frederiksen

Tilmeldt:: 29 Okt 2011
Geografisk: tarm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 00:45
Der bliver konstant skrevet om laksen som yderst truet. Først og fremmest, det er den altså ikke mere .... og det er efterhånden en del år siden at den har været det i Skjernå. Efter at ha boet ved åen i 30 år, og fulgt udviklingen. Da der kun var en rest i Karstoft å burde den for alvor ha været fredet ! Men da fiskede man sorgløst videre, og der var faktisk også en del fiskere ved åen dengang, omend ikke som nu.
Mange tror tilsyneladende at hver eneste laks vil forøge bestanden i det uendelige, men der kan altså ikke selvreproduceres flere end der er potentiale/gydebanker til og det mål mener jeg som sagt er nået - fuldt ud !
Uden udsætninger vil der klart blive længere mellem fangsterne, men også et mere rimeligt fisketryk, og så ville det hele finde et mere behersket, men også mere behageligt leje.
 Er det hvad vi ønsker, det vi har set i år ?? Et stort ræs for at få del i kvoten. Håber naivt at det er sidste gang vi har set det ! Det er slet ikke mit temperament med dette speedede massehysteri, så nåede kun to timer ved åen inden kvoten var opbrugt. Nu kan jeg så som mange andre lokale gå og lege catch and release et par måneder..... det er faktisk ikke rigtig fair overfor os lokale. Det er trods alt lokalt at det lange seje træk har fundet sted !
Det må og skal ændres. Hvorledes kan være lidt svært at se. Men månedskvoter kunne være en mulighed. Finneklipning på alle udsatte og genudsætning af alle ikke klippede en anden. Noget må gøres !!!
Mvh Finn

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 00:55
Ja som "næsten" udenforstående, står jeg her med "hængekæbe" og tænker på, hvorledes det må være, at lave div. regler for vores få lakseførende åer!.

De lokale bør naturligvis ikke glemmes, men de lokalt behjælpelige med div. åpleje incl. lakseopdræt m.m. skal vel findes i første række for hjemtagelse af en af de sølvblanke. Så er der den drejning, at de jyske åer jo er hele danmarks åer, så dette øger jo fiskepresset yderligere. For at det nu ikke skal være løgn, har vi så hele turist hurlumhejet, der jo hovedsageligt spiller på kr. og øre.

Så jeg kan godt unde de stakkels mennesker der skal lede og fordele fisk blandt mennesker en chance for selv at hale en laks hjem til middagsbordet!, Big smile

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 24 Apr 2012 kl. 00:58
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 02:48
Hysterisk "først-til-mølle" bunkefiskeri! Er det virkeligt det eneste folk har fantasi til?
 
Hvad med bare at erkende at der IKKE tilnærmelsesvis er bare EN laks pr. mand, og så istedet udlodde laksene som en personlig kvote på flg måde:
1 laks over og en laks under 75 cm. Dette kunne så ske evt. ved lodtrækning, men egentlig helst med en venteliste i hvert enkelt vandløb. Resten kunne så fiske C&R hvis de ville det. Dem der kun vil C&R bliver ikke berørt, de kan jo fiske videre som før. Om dem der ikke vil C&R, må så vente til det bliver deres tur, eller at de vinder lodtrækningen (afhængig af hvilken model).
 
Jeg ventede gerne flere år (uden sure miner) for at få muligheden for bare en sådan sæson ...men nej, den slags kan jo ikke lade sig gøre, for her til lands hader vi at stå i kø ...her til lands skærer man hellere lagkagen ud i så latterligt små bidder ingen rigtigt nogensinde får en ordentlig mundfuld ...Vi elsker at spille Lotto, for her kræves der ikke en skid engagement eller tålmodighed af den enkelte...
 
Fordeling af elendighed, alle skal have det lige ringe - tilykke med detThumbs Down
 
PS. ....Og nej Keld (og andre), dette har intet med naturgenopretning eller kvotens samlede størrelse at gøre. Det jeg taler om her, er udelukkende det der vedrører fordelingen og varetagetagelsen af de goder vi allerede har fået tildelt ...og som eksperterne har vurderet til at være, biologisk set, forsvarlige under forudsætning af de nye tekniske begrænsninger!


Redigeret af FD - 24 Apr 2012 kl. 04:27
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 07:53
I et af indlæggene er det nævnt, at laksen er fredet. Det går sikkert hen over hovedet på mange.
Så jeg synes, vi skal være glade for, at DTU har været så large at fastsætte en kvote trods af fredningen.
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 08:02
Ja kort og godt er vel at vi har for få Laks Å i Dk i forhold til hvor mange Lyst/sport fisker der vil fange en Laks.  
Hvor de i Norge/sverige har mange fler og kan fordele fiskePresset over dem.

Men det er da ikke intet mindre end en katastrofe at sæsonen allerede er forbi Ikke fordi at jeg selv skal af sted da jeg ikke fisker i Dk efter laks. Men 7 dage og den er væk er det overhovet til at leve med !!! Nej vil jeg sige. 
Jeg må nok sige at have samme Holding som Finn Dahlin..








Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 08:32
Citat: Jyden

Citat: Keld P.

I min verden bør fremtidens fiskeri efter den danske Laks foregå efter C&R princippet, det vil, selvom enkelte måske omkommer efter fight, alt andet lige give arten større chance for at blive selvreproducerende, og når den dag oprinder bliver fiskene jo blot endnu mere værdifulde, så lad os se det i øjnene.
 
Med den fiskeform, er jeg sikker på at presset på fiskevandet når et fornuftigt niveau, samtidig med at man ikke fratager nogen at fiske ved en dansk lakse å, det drejer sig blot om en holdningsændring, vi vil nok for de flestes vedkommende overleve, at den ene årlige fisk skal sættes tilbage.
 
Og inden diskussionen om hvorvidt de tilsyneladende yderst svært håndterbare fisk vil lide skade, så kan man jo skæve til mange andre steder i verden hvor man længe har dyrket C&R.
 
Ærgeligt hvis man ikke kan hjemtage en fisk, men dit forslag vil bestemt fordele fisketrykket over sæsonen, og ingen behøver at stresse over at nå at få del i kvoten. Interessant tankegang! :-) Værd at overveje!
 
 
'

Plidder Pladder

I har præcis den samme romantiske forestilling om en selvproducerende å
som alle genierne havde i mørrums elven
og der vil ske præcist det samme her som i mørrum
Den dag man mener åen er selvproducerende stopper man udsætningerne
med det resultat at bestanden falder

man må håbe "Genierne" på dtu har en smule mere omløb mellem ørene
end svenskerne har/havde v mørrum

noget tyder desværre på det modsatte
iflg deres udregninger gik der ca 2000 laks op i skjern å sidste år
ya right siger jeg bare
tror nu nok opgangen var større end de har antaget
mht selvproducerende
må skjern å jo mildest talt så være det nu

vi snakker under 1 pct af de fangne fisk der er udsatte finne klippet i fedt finnen
nej lad endelig laksen få fred behold kvoten på 400 laks fremover
og når de så er fanget så luk åen

jeg voil vove den påstand at udover de 400 kvote laks bliver der nok hjemtaget mindst det dobbelte i støvle laks
og med de midler der er til rådighed er det umuligt at administrere en effektiv kontrol

Så lad nu bare fiskerne fange de 400 laks hvor de har lyst. Og derefter luk åen for alt fiskeri
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 08:34
Citat: Glen

Ja kort og godt er vel at vi har for få Laks Å i Dk i forhold til hvor mange Lyst/sport fisker der vil fange en Laks.  
Hvor de i Norge/sverige har mange fler og kan fordele fiskePresset over dem.

Men det er da ikke intet mindre end en katastrofe at sæsonen allerede er forbi Ikke fordi at jeg selv skal af sted da jeg ikke fisker i Dk efter laks. Men 7 dage og den er væk er det overhovet til at leve med !!! Nej vil jeg sige. 
Jeg må nok sige at have samme Holding som Finn Dahlin..










Selvfølgelig er det til at leve med
Det er jo et super bevis på at laksen er i fremgang
problemet i mine øjne fremover er nu støvle laks
så lad fiskerne fange resten af kvoten og luk åen helt

Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2012 kl. 09:29
Finn Dahlin

I udgangspunktet ser jeg fremtiden som rent C&R, men med dit sidste indlæg, fik du mig til at tænke over tingene. Jeg kan faktisk godt se det forslag du kommer med som det brugbare kompromis. Det kræver dog jeg har læst dit indlæg rigtigt.

1. Der fastsættes kvoter som hidtil af hensyn til bestandens opbygning og overlevelse.
2. Der vil ske en årlig lodtrækning, hvor enhver der ønsker det, får mulighed for at hjemtage en laks
3. Alle andre fisker C&R, hvis de vil fiske laks.

I denne model ser jeg også mulighed for at tilføre flere midler til avls- og udsætningsarbejdet (et gebyr for at deltage i lodtrækningen). Hver fisker i lodtrækningen ville kunne opnå retten til at opfiske en laks, enten en over 75 cm. (et gebyr), eller en laks under 75 cm. (et mindre gebyr). Retten skal være personlig, og skal ikke kunne videresælges. 

Desuden kunne jeg forestille mig, at lodtrækningen skulle gælde en vestjysk laks, ikke bare en laks fra Skjern Å. Fiskeren skal dog stadigvæk betale de kort der er nødvendige for at fiske i det pågældende fiskevand.


Til top
 Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres