Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lige kast. Fluefiskeri.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lige kast. Fluefiskeri.
    Sendt: 20 Apr 2012 kl. 18:45
Hej med jer.

Hvor mange af jer kaster snor lige når i præsenterer jeres flue eller øver på græsplæne?
Personligt har jeg svært ved at kaste snor lige. Linen lander for det meste i en bue. Ved ikke om det i det hele taget er muligt at kaste snor lige når man har vind osv at slås med?
Hvad tænker i?
Hilsen Kim.
Til top
Chris Vestergaard Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fly Washer Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 55
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fly Washer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 18:59
Du kan altså ikke kaste med Flueline, som at kaste med Spyd..!!Wink
Livet er det reb vi hænger os selv med...
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 19:09
Når du kaster, så forstil dig at du har et æble på en pind og du vil kaste æblet langt ud i horisonten.
evt, kig lidt på disse videoer:
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 19:13
Citat: Fly Washer

Du kan altså ikke kaste med Flueline, som at kaste med Spyd..!!Wink


Forklar :-)
Hilsen Kim.
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 19:16
hej kim det kan meget vel være din stang føring der laver den bue hvis du i kastet bevæver din stang i en elipse for at få den væk fra ørene eksempelvis Wink så vil du lande din line i en bue eller et S dette kan også fororsage at din line vil sno sig. jeg mener at de kloge kalder tracking ret mig lasse hvis det er løgn.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 19:20
Har på fornemmelsen at du har fat i problemet Allan, at jeg får ført stangen i en oval eller elipse. Kan man selv rette den fejl? Eventuelt nogle tips?
Hilsen Kim.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 19:44
albuen ind til siden... :)
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 19:52
Hej Kim.

Du vil gerne kaste ligeWink, det er altså let nok.

Du skal stoppe med at dreje din arm eller krop når du kaster.

Før din stang med din underhånd vinkelret på din krop i en 90 graders vinkel, altså hæv stangen nærmest lodret over din skulder, det får linebuen til at falde lodret sammen når du kaster, det giver små linebuer, og øger effektiviteten i kastet uden at bruge energi.

Før stangen roligt og lige frem i dit fremkast, stop højt ca. kl. 11 foran dig, når linen flyver ud og begynder at falde sænker du stangen i samme tempo.

Så falder linen strakt som et pistolskud, og du har stang spidsen ved vandoverfladen så du ved indtagning omgående har kontakt til fisken, når/hvis den bider.


Det er ren fysik, før stangen lige frem og tilbage, linen er jo ankret til stang spidsen og følger stangens bevægelse.
Og øv dig så på vand, det er jo også her du fanger fisk, der er stor forskel på trækket fra vand og græs.

Hvis dette lyder som sort snak for dig, kan du få det lært hos undertegnede på 2 dage incl. underhåndskastet, hvis du har hørt om detWink

Ellers god fornøjelse med fluefiskeriet.

Best
Michael


Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 19:56
Hej Kim

På baggrund af din beskrivelse bør du arbejde med din tracking. Det kan du gøre på flere måder jvnf. Kenneth's link.

Til at begynde med er pickup and laydowns med kort line og fokus på at bevæge stangspidsen i rette linier en enkelt øvelse, der er lige til at gå til. Derefter kan du stille og roligt øge linelængden og dermed sværhedsgraden.

God fornøjelse

Jan
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 21:43
Citat: Michael Ladefoged

Hej Kim.

Du vil gerne kaste ligeWink, det er altså let nok.

Du skal stoppe med at dreje din arm eller krop når du kaster.

Før din stang med din underhånd vinkelret på din krop i en 90 graders vinkel, altså hæv stangen nærmest lodret over din skulder, det får linebuen til at falde lodret sammen når du kaster, det giver små linebuer, og øger effektiviteten i kastet uden at bruge energi.

Før stangen roligt og lige frem i dit fremkast, stop højt ca. kl. 11 foran dig, når linen flyver ud og begynder at falde sænker du stangen i samme tempo.

Så falder linen strakt som et pistolskud, og du har stang spidsen ved vandoverfladen så du ved indtagning omgående har kontakt til fisken, når/hvis den bider.


Det er ren fysik, før stangen lige frem og tilbage, linen er jo ankret til stang spidsen og følger stangens bevægelse.
Og øv dig så på vand, det er jo også her du fanger fisk, der er stor forskel på trækket fra vand og græs.

Hvis dette lyder som sort snak for dig, kan du få det lært hos undertegnede på 2 dage incl. underhåndskastet, hvis du har hørt om detWink

Ellers god fornøjelse med fluefiskeriet.

Best
Michael



Hej Michael.

Jeg tror jeg har forstået hvad du mener. I og med at jeg drejer i kroppen kommer min arm også til at dreje, hvilket der medfører en buet stangføring? Smile
Jeg er tilhænger af at man trækker kastet og ikke skubber kastet igennem. Dvs. rotere albuen frem for at skubbe stangen. Bare lige som en side note for at få beskrevet mit kast så meget som muligt Smile
Hilsen Kim.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 21:45
Hej Kim
 
Her er rigeligt med nørderi :
 
 
God fornøjelse
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 21:45
Citat: jan fensten

Hej Kim

På baggrund af din beskrivelse bør du arbejde med din tracking. Det kan du gøre på flere måder jvnf. Kenneth's link.

Til at begynde med er pickup and laydowns med kort line og fokus på at bevæge stangspidsen i rette linier en enkelt øvelse, der er lige til at gå til. Derefter kan du stille og roligt øge linelængden og dermed sværhedsgraden.

God fornøjelse

Jan

Tak for tippet, vil prøve det. Smile
Hilsen Kim.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 21:51
Hej KiTonguem.

Fint, jeg er sikker på du har forstået, efter det du skriver.

Øv nu på vand, hæv linen der jo ligger strakt foran dig, i lige linie over din skulder, roligt i dit fremkast, stop højt, gå med stangen ned i det tempo linen falder foran dig, så skal du se det trækker line ud (og helt strakt) Wink
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 15:36
Nu har jeg været ude idag, og har forsøgt mig med højre ben foran, så jeg står lukket og ikke roterer i kroppen. Det er altså svært at bedømme hvad der er vindens skyld og hvad der er min skyld. Vinden blæser altså linen til siden. Men kaster jeg med vinden i ryggen, så lander linen meget tæt på lige.
Jeg har taget nogle billeder af det., håber i vil tage et kig på det. (kopier linket til web browseren)

https://picasaweb.google.com/110985365325829525686/Offentlig?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPS2gKajyL6Y-QE&feat=directlink


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 21 Apr 2012 kl. 15:37
Hilsen Kim.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 16:37
jeg vil ikke gøre mig klog på fluekast da jeg er relativ ny fluefisker.
men se feks. claus eriksen i video hvor han forklarer forskel på kl 8 og 6.
han fyrer en bemærkning af som følger, mit forfang strækker ikke det dur ikke.
jeg møder satme tit andre fluefiskere som nok lægger hovedet ud og 20 meter skydeline, men deres forfang lander i en klump, og de fanger altså også fisk.
men den med lige over skulderen ? ja den har jeg lært af en instruktør man skal lade vær med, jeg har lært at vinkle armen ud til højre og kaste derude, og det gir altså også lige kast.
vildt åbne vinkler i det jeg skriver gør desværre også man rykker linen i buer så den ligner en slange når den lander.
men altså det er mine relative nybegynder kaste videner
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 17:19
Hej Kim.

Det er svært at sige noget fornuftigt om dine fluekast ud fra en flok billeder af en line på en græsplæne.
Vindens effekt på linen kan dog opvejes af højere linehastighed, smallere linebuer og tungere liner.

Mht. at træne fluekast så synes jeg det er en stor fordel at gøre det på græs og ikke mens du fisker. Det er svært at koncentrere sig om både at fiske og kastetræne.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum