Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

shimano til multihjul

 Besvar Besvar
Forfatter
ole thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
borgergade

Tilmeldt:: 15 Jul 2010
Geografisk: Gandrup
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér borgergade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: shimano til multihjul
    Sendt: 11 Apr 2012 kl. 19:24
Findes der shimano spinnestænger til multihjul,eller kan man uden problemer anvende andre shimano stænger
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2012 kl. 20:05
Naturligvis findes der shimanostænger specifikt til brug med multihjul. Enkelte "almindelige" spinnestænger til fastspolehjul kan dog også fungere som multistænger.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Jan Hollænder Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Tyvfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 65
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tyvfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2012 kl. 21:28
Jeg bruger en 10 fods Shimano Speedmaster 10-30 g, sammen med et Revo Inshore. Det fungerer rigtig godt sammen selv om stangen er ikke en triggerstang.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 14:36
Ja det nævnte Revo Inshore er et lavprofilhjul, og kan derfor bruges på alm. "lige" spinnestænger.

Det går så ikke særligt godt, hvis du bruger et højspolehjul, da linens udgangspunkt ofte rammer nederste øje således at kastet bliver noget kortere. Desuden har man ikke den "faste" fornemmelse med grebet af tommelfingeren på hjulet som ved lavprofil/trigger udgaven.

Du vil kunne se, at det nederste stangøje på "trigger" stangen er mindre end på "spinnestangen"

Mvh.  Kim -


Redigeret af kikophil - 12 Apr 2012 kl. 14:38
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 17:48
Hej Kim
 
Kan du ikke lige forklare det med at lavprofilhjul går bedre med aml. spindestænger end et alm rundt hjul?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 18:29
Hej Martin
Et monteret lavprofilhjul (multihjul) på et lige stykke kork (spinnestang) vil have en line udgang der bedre passer til nederste stang øje (går lige igennem), hvilket ikke giver friktion i kastet (længere kast)

Et højprofilhjul (multihjul) vil have en højere lineudgang på samme stang, og linen vil ramme nederste stangøje (kortere kast.

Grunden til, at nederste øje på en stang med trigger er lille og ligger tæt til stanger er, at monterede multihjul jo kommer længere ned i "hakket" på stangen, og således får en lineudgang der flugter direkte gennem alle øjerne, og giver længst muligt kast uden friktion (modstand).

Håber det gjorde det mere tydeligt. Det er jo altid nemmere at stå med tingene i hånden.

Mvh. - Kim -
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 20:02
Den fatter jeg heller ikke Kim?! Vi er enige om at multistængerne har løberingene tættere ved klingen, men hvis der endelig skulle være en minimal forskel på vinklen fra "lavprofil" til "højprofil" hjul, så må det da forholde sig stik modsat - jo tættere hjulets spole er på klingen, desto større bliver vinklen og dermed friktionen til første løbering?! Hvis linen skal flugte løberingene skal den jo ligeså langt væk fra klingen som var det et fastspolehjul.
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 20:05
Til gengæld kan lavprofilhjulenes lave tyngdepunkt være et argument i forhold til den manglende trigger. Så vi er helt enige om disse hjuls fortræffeligheder generelt set.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 20:21
Hej Kim
 
Jeg må erklære mig enig med Rasmus, det nederste øje på en stang til fastspolehjul er normalt løftet temmeligt langt ud fra klingen hvorved linen fra mutihjulet skal fra hjulet væk fra klingen op til øjet og så "tilbage" igen mod klingen.
Så et hjul hvor linens udgang fra hjulet ligger højt i forhold til klingen vil være at foretrække, og altså ikke et lavprofilhjul.
Dog ville jeg fortsat selv vælge et lavprofil hjul da jeg bare syntes de er rarere at gå med til det "normale" kystffiskeri jeg foretager, men ind imellem bliber min Daiwa Whisker 10' og mit Abm. 5601 UC taget frem når det er det tunge skyts til torsk omkring Djursland eller makreller ved vesterhavet der er mål for fiskeriet.
Og det sæt er bare en drøm at kaste med, men det er ret tungt at gå med en hel dag.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 20:25
 først og fremmest er det vel et spørgsmål om at der er øjer nok på klingen.  så linen ikke, kører"ved siden af"  mvh.  steen.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:14
Hej igen - skulle lige køre knægten afsted Smile

#Rasmus
Ja vi er enige om, at multistængerne har nederste stangøje tæt på klingen. Også at linen skal flugte fra evt. linefører og ud gennem øjerne. Nu er det jo heller ikke sådan, at jeg siger det ikke ka` lade sig gøre, at kaste med både høj og lavprofilhjul.
'
Hjulets line kører jo ud fra oven af linespolen og burde derfor ligge ca. midt i nederste stangøje (lavprofil)

Højprofil lægger linen ud højere oppe, og burde derfor ramme det nederste stangøje i en skæv vinkel da øjet jo er lille og nærmest ligger på stangen.

#Martin

Du og Rasmus skriver om forskellige ting Wink Men du har ret i, at jeg mht. spinnestængerne fik byttet om på hjulene - øv LOL Jeg bruger ikke selv multihjul, men jeg solgte stænger og hjul for 4 år siden. Hukommelsen har så taget skade. Man bliver jo ikke yngre he he. Hvis i lader være med at sige det, så gør jeg det heller ikke WinkLOL
Mvh. - Kim -


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:19
#Steen LOL

Så er man vist tilbage til de gode gamle dage med en line spolet omkring en flaske. Man får nok travlt med indrykningen hvis man skal fange hornfisk med blink LOL
Mvh. - Kim -
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:24
hmm  har du nogen sinde haft en  god  fisk til at bøje klingen?
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:25
OK Kim, så forstår jeg hvad du skriver, og vi er helt enig!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:27
Nej Kim - Martin og jeg skriver om det samme. Nemlig brugen af multihjul på almindelige spinnestænger.
Men skide være med det - vi er alle enige om, at det sagtens kan lade sig gøre.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:35
#Steen

Ja da. Uden at prale tror jeg ikke, at der er mange herinde der har fanget så meget som jeg (bortset fra de tyndarmede) he he.

Jeg har dog aldrig brugt at fotografere fiskene, da min omgangskreds godt kunne overdrive vildt, så man ikke tog fejl af det - men aldrig lyve om fangsterne. Jeg har fisket jylland, sjælland og sydsverige tyndt, og også fanget pæne fisk. De største HØèr i Randers Fjord, med fisk over 8+

Herudover har jeg fanget tonsvis af ål i mine unge dage, da ingen talte om udrydningsfare m.m. Helt i massevis - fladfisk i tonsvis - torsk, makrel, sild hornfisk, "skidtfisk" gedder, aborrer, skaller, lidt laks, brasen m.m.

Så jeg lugter vist kronisk af fisk WinkLOL
Mvh. - Kim -
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:38
skønt  !!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2012 kl. 21:43
#Rasmus

Når du skriver multistænger, tror jeg, at det er trigger udgaverne med forsænket hjulholder.

Martin skriver om spinnestænger med højt sat nederste stangøje. Det er jo 2 forskellige stænger, og så ville jeg mene, at i skrev om noget forskelligt Wink

Men ok - de vigtigste ting som at linen skal flugte er vi vist enige i. Hvad vi så sætter på af hjul på hvilke stænger, er så en smagssag. Der er ingen grund til, at bruge sin efterlønsudbetaling på, at skifte udstyret ud for det, selv om jeg alligevel kom til at købe et Shimano Stella 2500 FD. Lidt slik skal man da ha`

Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres