Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rørflue og L - rig på kysten

 Besvar Besvar
Forfatter
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rørflue og L - rig på kysten
    Sendt: 29 Mar 2012 kl. 10:45
http://www.bursell.dk/articles/fishing/saltwater/coastfishing/show/206
Hej - nogen som har erfaringer med rørfluer m L - rig på kysten i almindelighed .
Hvad foretrækker i - krogflue eller rørflue - (?)til kystens blanke .
 
 

     
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 10:54
Krogflue....
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 11:36
En lille rørflue med en let enkelt karpe krog fungere godt. Man kan lave de mest levende kutlinge fluer. Forfanget skal så passe til den lidt tungere flue. Jeg fisker krogen som løsthængende. Jeg har en fin step by step rørflue på min facebook profil under mine billeder.
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 12:07
Hej
Har de sidste mange år ikke fisket med andet rørfluer på kysten, både fluestang samt bombarda.
for mulighederne er MEGET større end ved bare at binde på en krog. Specielt med rørsystemer som er lavet til det.
Der ligger billeder med masser af forskellige på min FB m.m.
 
Mvh
Peter
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 12:21
Hmm Kim  - jeg er enig i dit valg , bortset fra krogvalg - , til kysten m løshængende - typisk valg er nok en 12 trekrog - smag og behag - men flotte fluer du udvikler i takt med tiden Kim - super .
Men jeg kunne entlig godt tænke mig at høre lidt mere fra de garvede kystfiskere , dem med salt i blodet LOL fungere røret på kysten .  .  .eller (?)

     
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2012 kl. 22:59
jeg bruger jens' system og har gjort det i nogen tid... har også prøvet at montere krogen lige efter fluen... og resultatet er ret påfaldende, krogningen er uden sammenligning bedre...! og igen lang bedre end på krogfluer... en stor del af "hemmeligheden" er hvilken krog man benytter...  jeg bruger owner kroge (dem jens anbefaler i sin artikkel der linkes til... de er spidse, og tynde i wiren og stærke... jeg bruger dem i str 16-18-20

mik
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 00:30
Angående brug af rørfluer på kysten, så har jeg benyttet det siden 1972.
 
Hvordan man rigger sine rør, er jo en tros sag, og jeg har op gennem årene prøvet mange forskellige måder, at tøjre mine rør på.
 
Generelt bruger jeg enkeltkrog, og kun i sæsonen med hornfisk og makrel, kan jeg finde på at bruge små 3 kroge.
 
I de sidste 7 år, har jeg mere og mere brugt Det Fleksible Rørflue System (DFRS), og jeg tror på, at DFRS, vil finde indpas på kysten i årene frem over.
 
Kig forbi linkene her, så kan man se, hvad DFRS dækker, og hvad jeg har fået ud af det:
 
 
( Se under: P.K. Fluer - Per)
 
 
DFRS, er selvfølgelig også brugbart i å og elv, og samtidig, har jeg i opbygningen af systemet, været så heldig, at de fleste ting, passer sammen med original dele til Future Fly og Guidelines systemer.
 
Det vil reelt sige, at der ikke er nogen grænser for, hvad der kan sættes sammen i DFRS, og på kysten, må det i min verden betyde, at vi kan lave alt, hvad hjertet begærer, hvad angår typer og størrelser, det er kun et spørgsmål om, at få brugt det, og at folk skaber deres egne fleksible systemer.
 
Om det fanger fisk, jo da, jeg vil mene, at der ikke er forskel på krogfluer og fluer i det fleksible system, men stadig et spørgsmål om smag og behag.
 
Som eksempel på fluetyper til kysten i DFRS, bruger jeg blandt andet, denne efterligning af Hindsholmfluen, ca. 25mm. lang med hale - et fremragende mønster, også som rørflueBig smile
 
Mvh
P.K.
 


Redigeret af PK - 30 Mar 2012 kl. 00:45
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 00:41
Hej
 
Jeg har en del erfaring efterhånden med rørfluer...var du på messe i kolding i år havde du muligheden for at få en snak om tingene da jeg hele weekenden faktisk sad ved fluebinder tårnet og bandt rørfluer specielt til kyst brug..
jeg har et par stykker her på siden i fluebasen...men vil du gerne have det hele med vil jeg forslå at besæge FFFD i Århus i april..kig på forsiden under nyheder og læs lidt mere om det
ud over det så er der en artikel på vej i fiskefeber som du måske vil kunne bruge ..
men ellers så besøg mig på Facebook og lad os tage en snak der..der er lidt godt at kigge på der....
men sig endelig til hvis jeg kan gøre noget og selvfølgelig jo kun hvis du føler at jeg har noget at tilbyde du kan bruge..mne erfainger aler helt for sig selv ..det er bare at se bilederne jeg har fået taget...
jeg kan også kontaktes i Go-fishing i Haderslev hvor jeg arbejder...og du er selvfølgelig meget velkommen til at kontakte mig..så vil jeg gøre hvad jeg kan
mail adr er : Kent@go-fishing.dk ellers så bare ring...
 
og så lige for god ordens skyld så er det her ikke en skid med skjult reklame eller nget andet..tvært imod de færeste ved at det faktisk godt kan trække lidt tænder ud at forsøge at hjælpe andre ligesinde... så håber det er ok :-)
 
mvh
Kent Bille
Til top
Thor unger-madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kenpo

Tilmeldt:: 14 Okt 2010
Geografisk: odense sv
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kenpo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 01:22
Hej Heine Fausing
Jeg kan kun give dig det gode råd at få fat i Kent Bille. Han har virkelig fat i noget af det helt rigtige med hans fluer. Har flere gange haft den fornøjelse af at prøve hans rør fluer, blandt andet tobis og kutling. Som efter min mening skulle ligge i alle fluebokse hos kystfiskerne. Jeg har fået en forkærlighed til hans tobis flue, som jeg også binder i helt sort til om natten og det er bare noget der virker Thumbs Up
 
mvh. Thor
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 01:27

Bare et enkelt eksempelt herfra i aften...men efter aftale bliver jeg nød til at gemme lidt billeder til artiklen...det er forhåbentlig forståligt
Thor mange tak for dine pæne ord...det er rigtig rart at vide at du..ja og jeg ved det jo der skete jo ting og sager..læser man bogen hvor du har din historier med omkring nattefiskeriet så kan man ikke være i tvivl..bogen hedder "Skælsætninger"
og byder på mange mange gode erfaringer fra folk der har brugt en stor del af deres liv med det vi jo eller de fleste af os jo elsker...vores kyst fiskeri
Kære Per Carlsen jeg løb ind i din søde kone jeg håber hun ringer jeg kunne godt bruge en snak med hende...så hils hende endelig...og så skal jeg skynde mig at sige at det isbjørneskind du jo nærmest forærredemig har jeg haft så utrolig meget glæde af og det vil jeg være dig meget taknemlig for i langtid frem over
 
rigtig godt aften herfra
Kent Bille


Redigeret af kent bille - 30 Mar 2012 kl. 01:38
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 02:19
Citat: mikkell

jeg bruger jens' system og har gjort det i nogen tid... har også prøvet at montere krogen lige efter fluen... og resultatet er ret påfaldende, krogningen er uden sammenligning bedre...! og igen lang bedre end på krogfluer... en stor del af "hemmeligheden" er hvilken krog man benytter...  jeg bruger owner kroge (dem jens anbefaler i sin artikkel der linkes til... de er spidse, og tynde i wiren og stærke... jeg bruger dem i str 16-18-20

mik

jeg fik lige læst mit indlæg... jeg mente at jens' såkaldte L-rig kroger ganske suverænt!

mik
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 11:31
Super inlæg - fra alle rigtig dejligt med nye imput - Stor tak til alle -
Kent BilleTongue - skønt og dejligt du skriver med - jeg tager det lidt som bonustippet - billedet fortæller meget - super inlæg - tak.
Og tak Per - jeg fik noget at arbejde vidre med , super matriale Thumbs Up 
 
vi kan vis konstatere tråden er " for people with salt in their blood ! " LOL

     
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 12:35
/Martin Eggert - kystfluefiskeren.dk
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 19:26
Endelig en tråd med noget kød på, og noget interessant læsning.
 
Jeg har virkelig taget DFRS systemmet til mig, og er meget begejstret. Hele min Beiss serie er i DFRS plus en del andre mønstre. Meget flexsibelt system.
 
Laksehilsner
Michael
 
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2012 kl. 20:17
Ja... fisker også lidt med rørfluekysten, men meget i åen... Har dog ikke følt behov for L-rigget, selvom det sikkert virker (bedre)... Løsthængende skuldre og krog er mere min stilCool
Det er nogle super fede fluer, som ovenstående linker til... Så tak for det... Føler mig lettere inspireret til at binde en enkelt rørflue eller to til det kommende påskefiskeri!!!
 
Go' påske


Redigeret af Gråfrede - 30 Mar 2012 kl. 20:22
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2012 kl. 14:38
Ja det er et Fedt system, og en fed artikel der links til Thumbs Up
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2012 kl. 21:06
I forbindelse med brug af rørfluer på kysten, har jeg fået nogle forespørgsler omkring det at bruge rørfluerne, til ophænger og bombardo.
 
Jeg har brugt ophængere ved det almindelige endegrej siden midten af 60erne, og i nogle tilfælde, har ophængeren også været rør. Det samme med de gode gammeldags bobleflåd, og så afløseren bombardo.
 
Til ægte fluefiskeri + de andre former for fluefiskeri, bruger jeg i dag gerne, Det Fleksible Rørflue System (DFSR) i sin originale udførsel, men har i de senere år, også brugt Det Omvendte Fleksible Rørflue System (DOFRS).
 
Nu er de to system nogenlunde ens, men det kunne da være, at der en nogle fiskere, der hellere vil bruge DOFRS, og så kan man lige kigge forbi det link her, og se, hvor langt jeg er nået i tanker og ideer, med det system:
 
 
Nu skal det jo siges, at DFRS, sagtens kunne danne grobund for fluemønstre / typer til å - elv - sø og så selvfølgelig, også P&T.
 
Nu skal det siges, at jeg fisker meget lidt i P&T, så min erfaring herfra, er noget mangelfuld, men hvorfor skulle de store P&T fisk, ikke kunne gå til fluerne fra DFRS, det må da komme anpå en prøveWink
 
Skulle der være nogle af medlemmerne på 123nu, der har erfaring med rørfluer udover til å og elv, eller for den sags skyld, til det før så brugte og annerkendte fluespin, så lad os hører, hvad erfaringer man har.
 
Mvh
P.K.
 
 
 
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 08:35
Har selv overvejet at skifte til rør og L-rig eller måske release...

Men når man med krog fisker sin flue fra en lille løkke fx rapala knude... Bliver en rørflue ikke en smule styrende, eller har man en fin levende gang der også?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 09:50
Hej Michael.
 
Det med, hvor levende fluerne er / bliver er jo et spørgsmål om, hvordan øjnene ser det.
 
Prøv at gennemtænk flg.:
 
Hvad får fiskenene til at hugge?
 
Ja, det er vel der, det meste burde være koncenteret, og da er der mange bud på, hvad fiskene gør i teori, og praksis.
 
Et af de steder, hvor man virkelig får mulighed for, at få noget fornuftig teori om, hvad fiskene i virkeligheden gør, og hvad menneskerne tror, er i Kurt Malmbaks bog "Havørred - Havørred". Prøv at skimme den bog i teori afsnittet, både med havørredens adfærd, men også den måde forskningen mener der giver fiskene den udløsende effekt, når de går løs på vores kunstagn.
 
Jeg har op gennem årene, set, prøvet og testet endegrej an mas, og vil nok aldrig få svaret på, hvad der egentlig gør endegrejet brugbart, for især havørreden er da irriterende, da vi aldrig ved, hvad der får den til hugge til.Wink
 
Det er så det, som gør, at vi stadig kloger os på, hvad der sker nede i vandet, og vær glad for det, for det giver tusindvis af mennesker, en meningsfyldt hobby og masser af god snak.
 
Erfaring, ja her kunne der ske noget, men det glipper jo også, temmelig tit endda, så en fin levende gang i endegrejet ? ja, er det nu det, som udløser hugget?
 
Prøv du bare nogle rørfluer, find noget der passer dig, og som du tror på, og skulle den levende gang, så gøre du får hug, så er det med at gentage det eller?
ja, det jo kun at prøve, om teorierne virker, og da er det praktiske fiskeri, det eneste, der kan give svar!
 
Knæk bræk fra
P.K.
 
( Som stadig søger de rigtige svar, selv efter mere end 50 år med fiskeriet) 


Redigeret af PK - 03 Apr 2012 kl. 09:53
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 13:57
 
 
Skulle der være nogle af medlemmerne på 123nu, der har erfaring med rørfluer udover til å og elv, eller for den sags skyld, til det før så brugte og annerkendte fluespin, så lad os hører, hvad erfaringer man har.
 
Mvh
P.K.
 
 Har anvendt rørfluer på kysten i flere år, både som spinflue , boble/bombarda og fluestang , det viste billede af min tobis rørflue er fra fiskeavisen 2001, har brugt både trekroge , dobbelt kroge , enkelt kroge fast og løst , det virker alt sammen , til enhånds flue stangen foretrækker jeg krogflue af samme mønster , men er jo smag og behag Wink
god fornøjelse med rør på kysten
 Hovedet foran fluen er fra de flydere som findes på fritidsfiskegarn og anvendes hvis fluen skal gå højt i vandet eller ved natfiske
[/QUOTE]
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 16:20
Citat: kim jakobsen

En lille rørflue med en let enkelt karpe krog fungere godt. Man kan lave de mest levende kutlinge fluer. Forfanget skal så passe til den lidt tungere flue. Jeg fisker krogen som løsthængende. Jeg har en fin step by step rørflue på min facebook profil under mine billeder.
 
link?
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 16:38
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 16:45
Omkring steder, hvor man kan se de forskellige mønstre / step by step, er jeg personlig meget ked af, at nogle af de top proffessonelle bindere, udelukkende har deres "guld" på Facebook.
 
Af helt principielle  grunde, kunne jeg aldrig finde på at medvirke på Facebook, og det er der nogle teknisk EDB grunde til, så jeg er blandt dem, som er afskåret fra, at få det sidste nye på fluer og fluebindings området.
 
Jeg begræder virkelig, at Kim. B. Sørensen, ikke har en egentlig hjemmeside, men ligesom undertegnede, mener han også, at der er for meget bøvl omkring en hjemmeside.
 
Vi er dog tilknyttet en hjemmeside, som har et stort hjerte for fluer og fluebinding, og Kims Kutling findes da heldigvis også der:
 
 
 
Håber så, at det er den rigtige, da jeg som skrevet, ikke bruger Facebook overhovedet.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 03 Apr 2012 kl. 16:48
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 22:05
så må jeg jo prøve at binde sådan et par... Men når jeg nu bare har et almindeligt fluestik så skal jeg vel købe noget til stikket så jeg kan holde på rørene? Og så finde et eller andet at bruge til rør.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 22:47
Hej Michael.
 
Nu behøves der ikke den store investering til at få viklet nogle få rørfluer.
 
Du kan klare dig med en stor stoppenål, til at sætte i et almindeligt fluestik, sørg bare for at nålen går nogenlunde stramt i plastrøret.
 
Hvis du vil have hurtig adgang til plastrør, så er Matas de klare vatpinde absolut brugbare.
 
Se linket her:
 
 
God fornøjelse med rørfluerne.
 
Mvh
P.K.
 
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2012 kl. 23:55
Twisttmann:

Lige et par detaljer mht. rør:


De rør man kan købe i håndkøbsudsalg, supermarkeder - De såkaldte ørepinde.. En del af disse flyder faktisk - Det kan være en fordel eller en ulempe, afhængig af hvad du skal binde..

Mht. nålen der ikke passer til plastic røret - Du kan bruge en del tid på at finde den rette nål - Nogle gange passer den bare ikke helt - Gør som jeg sæt et stykke nylon line igennem øjet på nålen - På denne vis kan du bedre fæste røret på nålen, selvom disse ikke helt passer sammen.

Se hvordan jeg gør det her på denne Heavy Metal General Practitioner på rør

http://www.fishmadman.com/pages/sub-flies/tying-a-heavy-tube-general-practitioner/


Venlig hilsen

Jesper Fohrmann


Redigeret af fishmadman - 03 Apr 2012 kl. 23:57
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 19:10
Hej Jesper

Brændingen af de vatpinde hvordan bliver de i forhold til f.eks fits

Mvh

Michael


Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 20:47
Michael:

Jeg er ikke sikker på hvordan fits smelter - jeg bruger dem ikke...Jeg bruger alt muligt andet...

En ting er dog sikkert...der kan være rigtigt mange problemer med plastic rør..

1) At de ikke kan smelte tidligt nok (der er rør der bare smelter når de brænder)

2) At rørene knækker for let (hvis de ikke er seje nok)

3) At de splitter for let..

En del ørepinde smelter for dårligt - Men de fleste "kraver" fint - det er bare at. prøve ..det er jo ikke en den store udskrivning der er tale om..

Plastic rør kan man ikke få nok af...

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann   
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 21:19
Ørepinde har et formål !LOL
Plastic rør til fluebinding har sin udvikling til formålet!
 
Enig Jesper - super billed af dig & fisken i  step by step.

     
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 21:27
Heine: Kan du så også se hvor det er ?

Altså indenfor m´teren ...

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 22:02
Hmm - troede du var lagt i seng LOL
Kender de fleste vestvendte åer - så ja Jesper - jeg vil mene det er anden sidste sving før reden i Skjernåen, ikke langt fra "under svinefarmen" , ca 25 meter fra nuværende skelpæl mellem Borris og Skjernådalens vand , du sidder på Borrisvandet, vil jeg tro. Men der er ikke meget at gå efter på billedet !! hvis jeg skulle tage fejlLOL Til forveksling ligner fluen netop den du tog din flotte 2011 laks på !

     
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 22:39
Heine: jeg tænkte det nok,,

Du er ikke sådan at narre - Men jeg siger ikke hvor jeg fangede den
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 23:06

LOL 

hæ hæ -
mon ikke dens "børn"er blevet voksne til i år Thumbs Up så kan fotografen få sølvglimt i camaraen .
 

     
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten Holm Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2012 kl. 10:34
Hej Alle ! En lille kommentar vedr plast rør - jeg har prøvet lidt af hvert og er totalt gået tilbage til fits systemet  - de smelter bare perfekt hver gang! Det er mega ærgeligt at binde en fed flue på et rør som flækker i røven når man monterer krogen !!
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 20:27
Fino 6 sideres artikkel i Fisk & Fri , om rørfluer på kysten - i kioskerne nu :-)
 
 

     
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum