Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sild som levende agn.

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andersp90

Tilmeldt:: 19 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersp90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sild som levende agn.
    Sendt: 19 Mar 2012 kl. 22:18
Hej derude.
 
Er her nogen med erfarring i brug af sild some levende agn?
 
Jeg tænker især på delen hvor fisken skal holdes i live.
 
Er en stor spand med ilt-pumpe finno eller er de for sarte?
 
Kan de holde til at blive kastet med?
 
Kan se at de bruger mindre arter af sild i USA til fiskeri efter et væld af arter.
 
Personligt vil jeg gerne afprøve dem til sild og torsk. Og self havbars når den tid kommer.
 
Nogen der har nyttig info? :)
 
Mvh Anders.
Til top
Morten Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MBP

Tilmeldt:: 11 Sep 2011
Geografisk: Årslev
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 22:22
Jeg så en idag, der brugte en lille sild under flåd, til torskefiskeri i Odense Havn. Hvordan han opbevare dem kan jeg ik svare på. Det var en lille en som han fangede under sit sildefiskeri, som han så smed ud igen, som agn
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 22:26
Du skal nok satse mere på levende tobis, da de er lettere at holde i live i en spand og de holder også bedre til kast end småsild, herudover, så er tobis nok også bedre til bl.a. havbars, makrel og ørreder.
Til top
Anders Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andersp90

Tilmeldt:: 19 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersp90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 22:36
Jeg ville mægtigt gerne bruge levende tobis. Men det er et kæmpe arbejde at fange de dælens mini ål, og i sidste ende, ikke det værd.
 
Personligt ser jeg lige så mange sild som tobis i maverne på de bars, torsk, makrel og havørreder jeg har hevet op af vandet.
 
Så at tobis skulle være en bedre "hug-udløser" tvivler jeg lidt på.
 
Jeg bor tæt på oddesund hvor sild er utroligt nemme at fange. Jeg ved også at der bliver fanget godt med havørred når sildene er ved broen. Så mon ikke en levende sild skulle kunne give en fisk eller to.
 
Jeg giver det i al fald et forsøg. :)
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 22:44
Har fisket rigitigt meget med levende sild igennem tiden, og de er noget vanskeligere at holde i live end tobis er, men det er absolut ikke umuligt.
Har du en luftpumpe er du godt på vej, men en anden stor dræber er varmen, så sørg for at holde vandet i spanden hvor du har sildene så køligt som muligt.
 
At fiske med dem levende kan være en lidt anden udfordring, for de har en tendens til at svømme i ring konstant, så ens rig, uanset om man bruger flåd eller en form for bundrig, skal ofte ses efter, da man ellers vil få en god gang kludder.
 
Hvis man vælger at krogene sildene i halen vil man slippe for en del kludder, i forhold til hvis man kroger dem i overlæben.
 
Prøv at fiske en levende sild på løsline, og du vil opdage at det kan være uhyggeligt effektivt. min største havørred fanget på Århus havn, tog jeg i sin tid på netop løsline sild.
 
Jesper Rasmussen
Til top
Anders Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andersp90

Tilmeldt:: 19 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersp90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 22:48
Citat: Rasmussen

Har fisket rigitigt meget med levende sild igennem tiden, og de er noget vanskeligere at holde i live end tobis er, men det er absolut ikke umuligt.
Har du en luftpumpe er du godt på vej, men en anden stor dræber er varmen, så sørg for at holde vandet i spanden hvor du har sildene så køligt som muligt.
 
At fiske med dem levende kan være en lidt anden udfordring, for de har en tendens til at svømme i ring konstant, så ens rig, uanset om man bruger flåd eller en form for bundrig, skal ofte ses efter, da man ellers vil få en god gang kludder.
 
Hvis man vælger at krogene sildene i halen vil man slippe for en del kludder, i forhold til hvis man kroger dem i overlæben.
 
Prøv at fiske en levende sild på løsline, og du vil opdage at det kan være uhyggeligt effektivt. min største havørred fanget på Århus havn, tog jeg i sin tid på netop løsline sild.
 
Jesper Rasmussen
 
Super svar! Jeg takker. :)
 
Jeg har flere flamingo kasser lavet til at transpotere levende tropiske fisk i. Måske de var et forsøg værd?
 
Du siger at de svømmer i ring. Vil de gøre det samme i en spand/kasse eller kan de godt så stille?
 
Fiskene skal kun holde 12 timer. Der kan altid fanges flere! :)
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 22:53
Hej
 
Jeg har brugt levende sild en del gange og man kan godt kaste dem ud med en lille trekrog i ryggen. Men jeg bryder mig ikke om at fiske med levende agn længere og bruger nu kun døde småsild. Jeg tror ikke der er nogen forskel i evnen som agn - når en sulten havørred ser en lækker lille sild snupper den nok silden uanset hvad.
 
For en del år siden fangede jeg en fin lille havørred på 45 cm lillejuleaftensdag og den gylpede en lille lækker sild op. Den var næsten for god til at lade gå til spilde, så dagen efter blev den søsat under et lille Drennan-geddeflåd og stangen blev placeret i et par medestangholdere ude i vandet. Jeg gik herefter ind på land for at tage spinnestangen og fiske videre med den. På vej ud igen bemærkede jeg at stangspidsen på "medestangen" - en lille Hardy 7 fods glasstang - dikkede lystigt og flåddet var ikke at se! Kort efter kunne jeg lande en blankfisk med masser af havlus på 66 cm og ca. 3 kg - så det var genbrug når det var bedst og en fin julegave i øvrigt!


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum