Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

prøver igen er ny inde for stangbyging

 Besvar Besvar
Forfatter
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: prøver igen er ny inde for stangbyging
    Sendt: 19 Mar 2012 kl. 01:23
hej alle sammen min sidste tråd blev lidt af en diskrusion men hvad skidt !
håber bare folk vel holde den der synes det fedt ole har fundet de vise sten 

nu vil jeg høre om der er nogle der skal bestille hjem fra mudhole.com for vil gerne have et startkit med der fra....


jeg så i det tidligere forum der var en der skrev at rygrad var en helt anden diskrusion håber der er nogle der vil hjælpe mig her med og finde rygraden på en klinge på den beste måde for det er der vel 1000 måder og gøre ? 

så kunne godt tænke mig der var nogle forskellige forslag til hvordan man gør 

så kan jeg selv finde den jeg synes best om :) 

på forhånd mange tak ! 
Til top
Hans Aarre Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hans Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 06:38
Hej Per,
 
 
Hans
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 07:48
Interessant læsestof omkring rygraden på klingen:
 
 
Iøvrigt, du kan roligt glæde dig til din nye stang fra pro-fish. Jeg går selv med en, og har to mere igang på arbejdsbordet.
Min TFO kommer ikke så meget ud mere nu.
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 09:01
Der ligger mange gode videoer på Youtube:
Til top
Hans Aarre Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hans Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 09:38
Hej Per,
 
Hvis du læser materialet fra ussingbeck så vil du få indtryk af at de har fundet de vise sten, og der er ingen tvivl om at de har prøvet lidt af hvert.
 
Det bliver præsiseret at udtrykket "rygrad" er misvisende - det kan da godt være, men udtrykket beskriver den side af klingen der er stærkest.
Om man skal lægge stangøjerne på den bløde side eller på den stærke side, afhænger af hvilken aktion man vil have ud af klingen.
 
Det er dog tankevæggende at den overvejende del af fabriksstængerne, især til kystfiskeri, lægges på den stærke side.
 
Hans
 


Redigeret af Hans Pedersen - 19 Mar 2012 kl. 09:39
Til top
Jakob Lyngbye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beep

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: Fløng
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 09:58
Det svenske firma Sameo placerer øjerne midt mellem de to stærke sider ud fra ideen om at stangens bevægelse bliver mere målrettet. Men jeg ved ikke om det virker på andre klinger. Brug bløde farvede blyanter til at markere hvor stangen er mest hhv mindst bøjelig.  
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 10:10
Hej Per,

Du ruller klingen over lårbassen, mens du bøjer den lidt. Så finder du meget let de bløde og hårde sider. Marker med en streg på et stykke malertape på klingen. Voila. 

Om du så vil sætte øjer det ene eller det andet sted, tja ... Der er forskellige meninger. Og der skal man nok finde sin egen løsning - og måske have proportionerne lidt for øje, for reelt er det jo ikke sådan, at det ender med en katastrofe, hvis øjerne ikke sidder på en bestemt måde. Vi er trods alt mere ude i noget finjustering (trods det lille PS nedenfor). 

En del stangfirmaer er faktisk ligeglade og vender klingen, så den fremstår så lige som muligt.  Det er også en mulighed.  

Claus

@ Hans. Du mener, at rygrad refererer til den stive side. Man kan finde mange andre, der mener det modsatte. Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt - og det er sådan set bare derfor, at jeg i bloggen foreslår, at man dropper udtrykket og taler om 'bløde' og 'stive' sider. 

Jeg oplever, at rigtig mange bliver forvirrede over udtrykket og måske kommer til at opfatte det som værende mere kompliceret end det reelt er. Og så er det måske ikke så godt til praktisk brug. 

Desuden havde jeg som ung svært ved at forstå sprogbilledet. For min rygrad hindrer mig i at bukke bagover - hvorimod en stang kan bøje i alle planer. Rent logisk har en klingen jo netop heller ikke en indre afstivning. Den har vel nærmere et ydre skelet, ligesom rejer og døgnfluer ... 

Men alt det er jo ren semantik.

 
 


Redigeret af Claus Bech-Petersen - 19 Mar 2012 kl. 10:12
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 10:27
Hej Per
 
Her er lidt fra en gammel tråd, som det fremgår er det tilsyneladende fuldstændig ligegyldigt, at tage højde for klingens "rygrad" ? Jeg er naturligvis langt fra enig i den betragtning, ligesom jeg heller ikke var det den gang, men bedøm selv, det er jo nogle fremtrædende herrer her fra forummet... Wink
 
Mvh Lars
 
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 10:31
Hej Per
 
Som du allerede har forstået er der mange og delte meninger om emnet "rygrad". Jeg vil anbefale dig at holde dig til det som Hans skriver. Samtidig bør du få fat på Villy Sylvester Thomsens bog for stangbyggere. Svend Erik Vardrups bog om stangbygning er også rigtig god. De to bøger var til god hjælp for mig, da jeg byggede mine første stænger.
Mvh
 
Karsten
Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 11:15
mange tak for alle de dejlige svar ! :D en del mindre kastastofaldt end min sidste tråd ! :D hans det dig ude fra ækvator ikke ?
 
 
(vis ja) har i så ikke et start sæt med motor til lakering ?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 11:19
Citat: DNA7

Hej Per
 
Her er lidt fra en gammel tråd, som det fremgår er det tilsyneladende fuldstændig ligegyldigt, at tage højde for klingens "rygrad" ? Jeg er naturligvis langt fra enig i den betragtning, ligesom jeg heller ikke var det den gang, men bedøm selv, det er jo nogle fremtrædende herrer her fra forummet... Wink
 
Mvh Lars
 
Hvis man er nybegynder i stangbygning, så vil jeg nu også mene, at det ikke er ligegyldigt, da det efter min mening er mere behageligt at fiske med stangen, når øjerne sidder på den bløde side af rygraden og ikke skævt i forhold til rygraden - det betyder dog mere, når man bevæger sig over i spinnestænger og rigtig meget, når der er tale om pirkestænger. 

Redigeret af Steen Kehler - 19 Mar 2012 kl. 11:20
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 11:26
Citat: Beep

Det svenske firma Sameo placerer øjerne midt mellem de to stærke sider ud fra ideen om at stangens bevægelse bliver mere målrettet. Men jeg ved ikke om det virker på andre klinger. Brug bløde farvede blyanter til at markere hvor stangen er mest hhv mindst bøjelig.  

Hvor man ofte også finder den bløde side ... Det er en universel logik, som bruges af mange (selv om det ikke er alle, der lige belægger deres ord som ovenfor). 





Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 11:36
Citat: Claus Bech-Petersen

Hej Per,

Om du så vil sætte øjer det ene eller det andet sted, tja ... Der er forskellige meninger. Og der skal man nok finde sin egen løsning - og måske have proportionerne lidt for øje, for reelt er det jo ikke sådan, at det ender med en katastrofe, hvis øjerne ikke sidder på en bestemt måde. Vi er trods alt mere ude i noget finjustering (trods det lille PS nedenfor). 
 
 
Lige nøjeagtigt Clap det samme gælder for placering af øjerne i længde retning(i den anden tråd) Vi er ude i nørderi og det'r sjovtLOL
 
Til top
Hans Aarre Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hans Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 12:15
Citat: pelleqpelle

mange tak for alle de dejlige svar ! :D en del mindre kastastofaldt end min sidste tråd ! :D hans det dig ude fra ækvator ikke ?
 
 
(vis ja) har i så ikke et start sæt med motor til lakering ?
 
Jo det er mig ude fra Ækvator
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres