Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor længe skal vi udsætte laks?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvor længe skal vi udsætte laks?
    Sendt: 13 Mar 2012 kl. 13:59
Citat: Jan Persson

Ret beset er der de sidste 30 år brugt mere end 100 mia. kroner på vandplaner, så de 80 mio. på forbedringer i de jyske vandløb er i den sammenhæng småpenge. 

Hov - hov... nu manipulerer du med tallene, de 80 millioner er udelukkende brugt til opdræt og udsætninger af laks...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 14:39
Citat: Peter Fischer

Nå nej, du har da ret. 80 millioner er da ikke ret mange penge. Det er da bare mig der er en nærig fattiglus.

UndskyldEmbarrassed


/Fischer
 
Tja, her er lidt at sammenligne med - så kan enhver jo selv gøre op hvor man får mest for pengene
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 14:59
Fra EU-vandramme direktiv til(Ida Auken) Dk og Naturstyrelsen - DSF -visionsplan - m DTU "lige om hjørnet" - DCV klare udsætningsplan som mange andre lignende virksomheder, alle disse professionelle mennesker !waaaaau!
 
og vi som lystfiskere har så fritiden at gøre godt med ! til projekterne rundt om i landet -om det så er rugekasser - juniore - nye regler - vandpleje osv -
 hvor kræfterne kan ligges - til gavn for os selv - fiskene -naturen , udover det styrker sammenholdet - samvær m ligesindede (NRE)- Resultaterne har vi efterfølgende at nyde og være stolte af at være en del af - vi har nok af professionelle mennesker der arbejder m emnet til daglig , så hvorfor ikke bruge kræfterne via klubber og foreninger hvor det gør mere gavn , end endeløs b . . k -
Kan være en ny start , ny ideologi (NRE).
 
 
 

     
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 15:13
Citat: Jan Persson

Citat: Peter Fischer

Nå nej, du har da ret. 80 millioner er da ikke ret mange penge. Det er da bare mig der er en nærig fattiglus.

UndskyldEmbarrassed


/Fischer
 
Tja, her er lidt at sammenligne med - så kan enhver jo selv gøre op hvor man får mest for pengene
 

Nej nej nej, hvor har du da ret. Hvad er 80 millioner? Et greb i lommen, en fis i en hornlygte.

Og hvad kan man ellers få for 80 millioner? Næsten ingenting.Confused

Hvor er du manipulerende. Nøjagtig ligesom din organisation.


/Fischer
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 16:18
Citat: Jan Persson

 Tja, her er lidt at sammenligne med - så kan enhver jo selv gøre op hvor man får mest for pengene
 

Jeg er ikke tilhænger af statsstøtte til kultur institutioner som Det Konglige Teater - så jeg kan ikke se, hvad du vil bruge dette argument til.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jørgen anker Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Banker

Tilmeldt:: 04 Jan 2012
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Banker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 19:24
Nu fisker jeg kun gedder så kender ikke til laksefiskeri, men læste alligevel dele af tråden. Er det ikke muligt at fange laks efter C&R princippet. Ikke for at provokere men det gør mange geddefiskere for ellers bliver geddebestanden fisket ned.
MVH
Jørgen
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 23:47
Citat: Banker

Nu fisker jeg kun gedder så kender ikke til laksefiskeri, men læste alligevel dele af tråden. Er det ikke muligt at fange laks efter C&R princippet. Ikke for at provokere men det gør mange geddefiskere for ellers bliver geddebestanden fisket ned. 

Det er helt korrekt, at den mere og mere udbredte brug af C&R blandt sø-fiskere har medført, at der i mange sjællandske søer efterhånden er skabt et helt fantastisk gedde-fiskeri, jeg er selv sø-fisker og har i mange år genudsat næsten alle de gedder som jeg har fanget. Jeg har i flere år haft den fornøjelse, at jeg næsten ikke har haft nogle nul-ture. Og hvis udviklingen forsætter, så vil det om nogle få år blive helt normalt, at man jævnligt fanger gedder på over ti kilo.

Men jeg tror ikke det er lige så nemt at skabe den samme holdningsændring blandt å-fiskerne, lystfiskeri efter havørred og laks har altid været madfiskeri, og det er jo også nogle meget velsmagende fisk. Og så er det også meget sværere at praktisere C&R med havørred og laks, for de må faktisk slet ikke tas' op af vandet, og selv om man er meget forsigtig, så vil en vis procentdel ikke overleve, det er især meget kritisk, hvis de er blevet fightet meget længe.

Jeg må også tilstå, at når jeg fisker på kysten, så genudsætter jeg ikke havørreder over målet, men det skyldes lige så meget, at det er så få fisk man fanger, så efter adskillige nul-ture, så vil man jo gerne ha' en enkelt fisk med hjem i køkkenet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 21:16
Citat: Jan Persson

Hmmm, gad vide hvor alle de nedgængere der fanges i januar og februar så kommer fra Shocked ??
 
Det er nok nogen som DSF og nogle overbetalte biologer har sat ud for at fremme deres sag Wink

Kan du helt udelukke, at disse laks bare har skulle af med deres æg og mælk, og derfor har gydet et sted, hvor forholdene slet ikke er gode nok til, at æggene kan udvikle sig til noget fornuftigt.

I Strø put&take har jeg for mange år siden set nogle regnbuer, som forsøgte at gyde på det lave vand et sted, hvor der løb ganske lidt vand ud i søen fra et kildevæld, og det gjorde de jo blot fordi der ikke var andre mulighedder for, at de kunne slippe af med deres kønsprodukter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 22:06
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Jan Persson

Hmmm, gad vide hvor alle de nedgængere der fanges i januar og februar så kommer fra Shocked ??
 
Det er nok nogen som DSF og nogle overbetalte biologer har sat ud for at fremme deres sag Wink

Kan du helt udelukke, at disse laks bare har skulle af med deres æg og mælk, og derfor har gydet et sted, hvor forholdene slet ikke er gode nok til, at æggene kan udvikle sig til noget fornuftigt.

I Strø put&take har jeg for mange år siden set nogle regnbuer, som forsøgte at gyde på det lave vand et sted, hvor der løb ganske lidt vand ud i søen fra et kildevæld, og det gjorde de jo blot fordi der ikke var andre mulighedder for, at de kunne slippe af med deres kønsprodukter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Nej, naturligvis kan jeg ikke det - og det er heller ikke det jeg skriver.

Men at påstå at alle laksene dør ved at smadre deres hoved mod gitterværket er jo direkte løgn, hvilket kan bevises ved at det hvert år fanges nedgængere i massevis. At gydeforholdene så er ikke-eksisterende er jo for så vidt denne sag uvedkommende
Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 02:02
er jeg den eneste der får det lidt dårligt med og være lystfisker her ? 

rovdrift er nok det rigtige ord men må godt nok sige jeg ikke har godsmag i munden kan det virkelig passe dansk lystfiskeri er blevet et så stort problem for de vilde bestande at det ikke er muligt og få fisk at fange uden det har været gennem et dambrug ? 

for så synes jeg da at fiskeriet skal begrænses men det jo også synd for den almene familie far der gerne vil fiske sammen med sin søn det ender jo ud i at det eneste sted man kan være bare lidt sikker på og fange noget ''vildt'' er på kysten selvom jeg godt nok synes der bliver landet mange rengbueørreder ! det synd og skam 

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2012 kl. 23:42
Citat: pelleqpelle

er jeg den eneste der får det lidt dårligt med og være lystfisker her ? 

rovdrift er nok det rigtige ord men må godt nok sige jeg ikke har godsmag i munden kan det virkelig passe dansk lystfiskeri er blevet et så stort problem for de vilde bestande at det ikke er muligt og få fisk at fange uden det har været gennem et dambrug ? 

for så synes jeg da at fiskeriet skal begrænses men det jo også synd for den almene familie far der gerne vil fiske sammen med sin søn det ender jo ud i at det eneste sted man kan være bare lidt sikker på og fange noget ''vildt'' er på kysten selvom jeg godt nok synes der bliver landet mange rengbueørreder ! det synd og skam 

Her i Danmark er der ca. 150.000 som hvert år køber et fisketegn, dertil er der alle dem under 18 år og over 65 år, som ikke skal løse fisketegn, ligger vi oveni en sjat, som fisker uden fisketegn, så er der nok omkring 200.000 danske lystfiskere, og de fisker målrettet efter nogle få arter, og derfor er flere af disse arter konstant under et så voldsomt pres, som den naturlige reproduktion slet ikke kan honorere.


Hvis man stoppede for udsætninger af havørreder og laks, så ville der med det nuværende fiskepres kun gå 3 - 4 år, så ville disse to arter være fisket helt i bund.


Så valget står helt klart mellem at udsætte fisk, eller at begrænse og forbyde lystfiskeri, eller at gøre det så dyrt at løse et fisketegn, at det li'som jagt bliver en hobby, som der ikke er ret mange der har råd til.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 09:02
Citat: Niels Riis Ebbesen

.


Så valget står helt klart mellem at udsætte fisk, eller at begrænse og forbyde lystfiskeri, eller at gøre det så dyrt at løse et fisketegn, at det li'som jagt bliver en hobby, som der ikke er ret mange der har råd til.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Det ville nok heller ikke hjælpe meget i betragtning af det antal fasaner og gråænder, der hvert år udsættes til "P&S" af jægere. Her er den høje pris langt fra tilstrækkelig til at opretholde en naturlig bestand.
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 10:02
Hvis der blev drevet en fornuftig fiskeripolitik her hjemme så tror jeg ikke det ville være det store problem.
Problemet er at der er for mange som har interesser i fiskebestandene, og så længe det drives så massivt som erhverv og enhver sommerhusejer og menig mand kan plastre vores kyster og fjorde til med garn og staten ikke kan eller vil afsætte tilstrækkelige resourcer til at håndhæve de regler som i forvejen er for slappe og helt upassende for den tid vi lever i, jamen så vil fiskebestandene jo lide overlast.
Nu har vi jo altid været vant til at der var et fiskerierhverv og da et erhverv i sig selv er en "hellig ko" som ikke må slagtes, så må man jo revurdere om dette erhverv skal fortsætte indtil bestandene er udryddet...eller om man vil erkende at fiskerierhvervet blot burde være underlagt de samme betingelser som det liberale erhvervsliv i almindelighed.
Så kunne man sige til folk, at hvis de ville spise en fisk måtte de købe et fisketegn og selv fange den.
Men så ville der helt sikkert også være fisk nok, for jeg tror ikke på at vi lystfiskere alene med en kulpind i hånden kan tømme havet for fisk, eller påvirke den særligt voldsomt. 
 
Mvh
Jim.


Redigeret af scott - 20 Mar 2012 kl. 10:14
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 10:56
Citat: Jan Persson

 Det ville nok heller ikke hjælpe meget i betragtning af det antal fasaner og gråænder, der hvert år udsættes til "P&S" af jægere. Her er den høje pris langt fra tilstrækkelig til at opretholde en naturlig bestand.

Udsætningerne af opdrættede ænder og fasaner, sker da kun de store godser, som udlejer dag-jagter, de er jo de eneste som har så store revirer, at de udsatte fugle ikke staks kan flytte sig ind på naboens arealer. Og derfor kan det helt klart sammenlignes med put&take fiskeri.

På et alm. jagtterræn, der typisk lejes af en landmand, og som normalt omfatter jorden på en enkelt ejendom, der drives jagten sådan, at jægerne ikke skyder mere end reviret kan bære, og så stimulerer de vildt bestanden med fodring i vintermånederne.

Men det er netop prisen på jagtretten på disse revirer som er eksploderet, jeg kender en landmand som har en pæn stor ejendom, tilbage i 90'erne fik han 25.000 kroner om året for jagtretten, i dag får han 120.000 kroner om året, og der er fire jægere som deles om dette revir, det giver en årlig udgift på 30.000  kroner pr. næse, og det er da noget af en udskrivning, som kun et fåtal har råd til.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 11:03
Citat: scottNu har vi jo altid været vant til at der var et fiskerierhverv og da et erhverv i sig selv er en hellig ko som ikke må slagtes, så må man jo revurdere om dette erhverv skal fortsætte indtil bestandene er udryddet...eller om man vil erkende at fiskerierhvervet blot burde være underlagt de samme betingelser som det liberale erhvervsliv i almindelighed.[/QUOTE


Du kan ikke finde en eneste politiker, som tør gribe ind overfor fiskerierhvervets rovdrift, det seneste eksempel er den såkaldte ålehandlingsplan, der har man lavet et forbud mod fritidsfiskeri efter ål i sommermånederne, men resultatet er, at erhvervsfiskerne fanger endnu flere ål, og fritidsfiskerne må stadig fiske efter ål i den periode, hvor blankålen trækker ud

Du kan ikke finde en eneste politiker, som tør gribe ind overfor fiskerierhvervets rovdrift, det seneste eksempel er den såkaldte ålehandlingsplan, der har man lavet et forbud mod fritidsfiskeri efter ål i sommermånederne, men resultatet er, at erhvervsfiskerne fanger endnu flere ål, og fritidsfiskerne må stadig fiske efter ål i den periode, hvor blankålen trækker ud for at gyde.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 20 Mar 2012 kl. 11:05
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 16:18
Hypotesen om at vore fiskebestande vil blive fisket ned, hvis vi stopper med udsætninger holder ikke. Det er kun en ynkelig undskyldning for at blive ved med at udsætte kunstigt fremavlede og genetisk svage fisk. At skabe et fiskeri, man kun kan kalde P&T fiskeri. Det er i hvert fald ikke en renhjertet redningsaktion for de vilde fisk.

Havde man arbejdet med en redningsaktion for de vilde fisk, ville man i stedet indføre langt mere fredning, og sandsynligvis forbyde garnfiskeri, ligesom det er sket mange steder i USA og i Tyskland f.eks..

Men hvor kan "vi" dog finde på mange undskyldninger for at tilgodese vores egen egoisme!

Jeg vil give Per Severin Hansen ret i, at vi burde have en dårlig smag i munden ved at støtte den fremherskende fiskepleje politik, som DSF bl.a. gør sig til talsmand for. Det er i hvert fald nærmere vanrøgt af naturen end bæredygtig naturpleje.

Selvfølgelig skal familiefaderen og sønnen kunne fange en fisk i fremtiden. De ville de også sagtens kunne uden fiskeudsætninger, hvis man greb ind overfor rovfiskeriet istedet, f.eks. i form af garnfiskeriet.

Jeg tror faktisk også at vi er så heldige idag, at der findes unge politikere med "nosser", der kan overtales til at arbejde med bæredygtig naturpleje…… Hvis vi vil Stern Smile

Men så skal man ikke sidde og lave lokumsaftaler med garnfiskerne i §7 udvalget f.eks., for at få sine egne egoistiske krav igennem.


/Fischer


Redigeret af Peter Fischer - 20 Mar 2012 kl. 16:20
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 17:39

Hej Peter.


At der udsættes ”kunstigt fremavlede og genetisk svage fisk” er jo ikke rigtigt.

Nævnte form for udsætninger stoppede man jo med for 11 år siden, kystudsætningerne.

Jeg synes netop at de omfattende restaureringer af vandløb gennem mere end 10 år, udlægning af gydegrus, elfiskeri og opdræt af smolt mv må betegnes som en renhjertet redningsaktion for de vilde fisk, et kæmpe stykke arbejde udført af ildsjæle efter professionel vejledning og anvisning fra biologerne i DTU Aqua.

Jeg er der imod fuldstændig enig i at lovgivningen på området slet ikke er restriktiv nok, og derfor kommer det selvfølgelig til at ligne et kæmpe put and take fiskeri, intentionerne er gode nok, men den tåbelige lovgivning får det hele til at minde om et cirkus.

Faktisk føler jeg det ret fjollet at skrive dette...det er blevet sagt tusind gange, af mig og mange andre.

Jeg synes at det er lidt søgt og lidet frelst at beskylde os lystfiskere for egoisme fordi at vi forsøger at fremme et givtigt fiskeri til glæde for os alle...hvorfor er det egentligt så slemt synes du ?

Begrundelsen som du påpeger som denne egoisme er jo en simpel konsekvens af en ”interessekonflikt” ...ikke et udslag af kynisk egoisme.

Egentligt orker jeg ikke endnu en tråd om hvor slem en bandit DSF er, men må dog også give dig ret i at man gjorde slemt i nælderne da man lavede aftalen med fritidsfiskerne...det var så tåbeligt at det skriger til himlen.


Og så kan vi jo i fællesskab tude videre over at alt dette er nødvendigt, og at man i stedet kunne begrænse, eller måske endda ophæve fiskeriet med redskaber og dermed opleve en voksende fiskebestand.


Problemet er bare, at det gør man ikke.


Mvh

Jim.


Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 18:56

Fritidsfiskere (og UV fiskere) har vel ikke mindre ret til, at dyrke deres hobby med deres indbetalte fritidsfisker tegn, end vi har som lystfiskere?

Så har jeg uden tvivl taget låget af "Fritidsfiskerne overholder ikke reglerne - sælger deres fangst - trods omsætningsforbud - tilmed sort - bryder alt etik og moral" glasset.
 
ALLE skal slevfølgelig overholde gældende regler, overhovedet INGEN tvivl om det, jeg er også klar over, at man fanger flere fisk med redskaber end vi gør (også lovligt satte redskaber) - men hvorfor er det, at vi er bedre og skal have lov at forsætte vores fiskeri som vi plejer, når fritidsfiskerne og UV fiskerne ikke må?
 
Det er IKKE for at få endnu en dabat om fritidsfiskere og deres ulovligheder - der findes jo også en del lystfiskere der ikke overholder lovgivningen.
 
I ovenstående synes jeg, at det egoistiske frem. Vi har retten til fiskeriet, det er de andre der må stoppes, så vi kan få et ordentligt fiskeri uden udsætninger.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 19:33
Citat: Georgi

Fritidsfiskere (og UV fiskere) har vel ikke mindre ret til, at dyrke deres hobby med deres indbetalte fritidsfisker tegn, end vi har som lystfiskere?

Så har jeg uden tvivl taget låget af "Fritidsfiskerne overholder ikke reglerne - sælger deres fangst - trods omsætningsforbud - tilmed sort - bryder alt etik og moral" glasset.
 
ALLE skal slevfølgelig overholde gældende regler, overhovedet INGEN tvivl om det, jeg er også klar over, at man fanger flere fisk med redskaber end vi gør (også lovligt satte redskaber) - men hvorfor er det, at vi er bedre og skal have lov at forsætte vores fiskeri som vi plejer, når fritidsfiskerne og UV fiskerne ikke må?
 
Det er IKKE for at få endnu en dabat om fritidsfiskere og deres ulovligheder - der findes jo også en del lystfiskere der ikke overholder lovgivningen.
 
I ovenstående synes jeg, at det egoistiske frem. Vi har retten til fiskeriet, det er de andre der må stoppes, så vi kan få et ordentligt fiskeri uden udsætninger.
Det er ganske simpelt, med den nye stigning på lystfiskertegnet, så er det nu primært lystfiskerne, som betaler for udsætningerne af ørreder/laks, så det er vel også kun rimeligt, at lystfiskerne skal have fortrinsret til at fange de ørreder, som de har betalt for - andet vil jo være en form for tyveri.
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 19:41
Det er helt korrekt, at fritidsfisker tegnet steg mindre, end lystfiskertegnet gjorde. Derfor er det stadig dyrere at indløse fritidsfisker tegn.
 
Det er nu ikke det jeg sigter efter, det jeg sigter efter er, hvorfor er det os, der skal have retten til at fortætte vores fiskeri som vi plejer, og de andres fiskeri der skal reguleres eller forbydes?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 19:53
Citat: Georgi

Det er helt korrekt, at fritidsfisker tegnet steg mindre, end lystfiskertegnet gjorde. Derfor er det stadig dyrere at indløse fritidsfisker tegn.
 
Det er nu ikke det jeg sigter efter, det jeg sigter efter er, hvorfor er det os, der skal have retten til at fortætte vores fiskeri som vi plejer, og de andres fiskeri der skal reguleres eller forbydes?
Nu er stigningen på lystfiskertegnet alene begrundet i, at der ville blive stoppet for bl.a. mundingsudsætninger, da man ville bruge pengene på at lave vandløbsforbedringer istedet for, men at DSF fik forhandlet sig til den store stigning på lystfiskertegnet for, at bl.a. mundingsudsætningerne forsat kunne finde sted - så der vil i fremtiden være en meget stor andel af lystfiskerbetalte ørreder og der bør somfølge heraf straks indføres en 200 meters garn/rusefri zone langs vores kyster, så de tyndarmede ikke stjæler de ørreder, som lystfiskerne har betalt.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 20:07
Bæredygtig fiskeri eller P & T - Steen Kehler(?)
Holdninger som "garn ud af Fjorde & nære kyststrækninger" lyder bedre for mig !
, nok også for økonomien måske på sigt !
   *    >"(((>(
En form for tyveri , hmm , der er stadig forskel på fiskeri i Gudenåen & Skjernåen !
mht trådens overskrift . I den forbindelse syntes jeg vi skal huske på de problemer de står med i Norge og Støtte op omkring Danske forhold .

     
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 20:08
Jeg tror desværre stadig, at vi taler forbi hinanden.
 
Fritidsfiskerne betaler fortsat mere for deres fisketegn end vi gør. Hvorfor har vi mere ret til fiskeriet end fritidsfiskerne har? Fordi det er bæredygtigt? Fordi vi dyrker C&R? Fordi det er en meget lille del af den samlede mængde vi fanger? Lige meget hvad, så ville der stadig være flere fiske, hvis vi ikke fangede dem. Jeg mener stadig ikke, at vi har mere ret til af fange fiskene end "de andre" har.
 
Jeg får heller ikke billigere teater billeter, bil, bedre behandling på hospital, i børnehaven osv.hvis jeg betaler topskat. Altså mere end de andre. De socialt udsatte betaler mindre i skat og får mere i kr. og øre end dem der betaler topskat, i alt fald udbetalt. Det gør ikke, at jeg synes det er forkert. Dem der trænger, de får. Hvorfor er det os der trænger på fiskefronten, og ikke "de andre"?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 20:31
Citat: Georgi

Det er helt korrekt, at fritidsfisker tegnet steg mindre, end lystfiskertegnet gjorde. Derfor er det stadig dyrere at indløse fritidsfisker tegn.
 
Det er nu ikke det jeg sigter efter, det jeg sigter efter er, hvorfor er det os, der skal have retten til at fortætte vores fiskeri som vi plejer, og de andres fiskeri der skal reguleres eller forbydes?


Nu lever vi jo i en tid hvor grænsebrydningerne i dyb rædsel og foragt for det ”almindelige” konstant søger forandringer, blot for forandringens skyld, og hermed er det jo nærmest forbudt at påstå at fiskeri med stang og hjul er mere ”normalt”, end at jage fiskene under vandet iført stramtsiddende gummikostume og harpun....selv om alle jo udmærket ved det.

At sylte hele den danske kystlinie ind i garn fordi at det er hyggeligt og at man hermed ødelægger det for så mange andre, den holder altså bare ikke i 2012.

Enhver må da kunne forstå at fiskeri med stang og hjul ikke er ligeså ødelæggende for en bestand og derfor mere acceptabelt i en tid hvor vi bliver flere som skal dele mindre.

Jeg ved ikke om det er et argument at traditionelt lystfiskeri dyrkes af langt flere, og at man har gjort sådan i snart 100 år...eller endda langt mere hvis vi lige husker lystfiskeriets foregangsmand, Izak Walton.

Det er sundt for livskvaliteten at have en fritidsinteresse som kan forædles og udvikles i skøn forening med naturen, uanset om man meder skrubber fra en mole, eller fisker med flue efter havørreden, og ind i mellem belønnes man for sin snuhed, omtanke og flid.

Garnfiskeren tømmer kysten for fisk mens han sover om natten, og selv om han nok synes at dette er hyggeligt, så spørger jeg bare om det er 3 gange så hyggeligt at sætte 3 garn som at sætte et ?

Denne form får fiskeri har primært et formål, at fange så meget så let som muligt....selv om det måske nok er hyggeligt.


Dette er blot nogle få af mine begrundelser for at lystfiskeriet med stang og hjul er mere ok.

Og selv her bliver der reguleret og kontrolleret.


Mvh

Jim.





Redigeret af scott - 20 Mar 2012 kl. 20:35
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 20:41
Jesper G - mener ikke det har noget med din topskat at gøre !
Ej heller den smule mere garnfisker betaler , for mig , jeg mener klart det har med bæredygtig fiskeri - samt den enorme frivillige og statslige arbejde ved de Danske vandløb = som flere fisk trækker til og fra - end nogensinde før !
Som eksempel har de fleste moderfisk mærker i Skjernåen,fra turen gennem Fjorden - som bekendt er stangfangede fisk af større værdi end garnfangede , samtidig kunne man skåne de gydemodne sild , som ik koster meget pr ton - derved skånes smolten på sin vej ud - så den ik ender som olie m sildene.
Havørreder + kystnære strækninger = mange tråde & avisoverskrifter omkring problemos ! - hvad er entlig vigtigst at tage hånd om (?)
 

     
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 21:37
Jim og Heine, jeg er jo som udgangspunkt ikke uenig i jeres synspunkter.
 
Det jeg stiller spørgsmål om er, hvorvidt det er mere rekreativt, samfundsgavnligt mv., at vi som lystfiskere indstiller/regulerer/forbyder vores fiskeri, end at fritidsfiskerne gør? Der er afgjort brodne kar indenfor fritidsfiskerne - og lystfiskerne - Hvem har så mest ret til det fiskeri der er tilbage, hvis den ene part står for skud? Hvorfor den ene part mere end den anden? Forleden mødte jeg to pensionister på Vallensbæk Havn. De havde afgjort ikke fysik til at trække flere garn op, end hvad de selv kunne konsumere - de kunne knapt stå uden deres rolator! Smile Hvem afgør, at deres fiskeri med redskaber er mindre rekreativ end vores med stang? Og jeg siger for god ordens skyld lige igen, at ALLE selvfølgelig skal overholde gældende regler.
 
Kort sagt, hvorfor er det alle andre end lige end os, der skal holde for, i bevarelsen af vores natur og ressourcer? Og ja, vi gør et stort stykke arbejde, det tror jeg nu også mange andre mener, at de gør i vores naturbevarelse.
 
At stangfangede fisk har større samfundsværdi end garnfangede, er for mig lidt det samme som at sige, at arbejde 12 min. mere om dagen vil hjælpe vores samfundsøkonomi. Der kan utvivlsomt argumenteres for og imod - alt efter hvilken økonom der spørges.
 
Jeg tror i øvrigt ikke, at der er mange af de fritidsfangede fisk der ender deres dage som olie - der tror jeg alligevel at omsætningsforbuddet er svært at komme uden om.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 22:45

Jesper, en dag sad jeg og snakkede med en af mine fiskekammerater, en fyr vis forstandighed og indsigt overgår min egen med mange længder.

Vi kom til at tale om dette med bæredygtighed, ressourcer og miljø og han sagde noget i retning af....at hvert eneste menneskes handling enten har en indvirkning i alle videre forløb, eller en konsekvens som aldrig kan ændres, at vi med selv den mindste ting vi gør sætter et fodaftryk i en verden hvor det enkelte menneske i virkeligheden er langt mere ansvarlig for sine handlinger og gerninger end man umiddelbart gør sig forestillinger om.

Jeg gik og tænkte noget over disse vise ord, og hvis jeg skal oversætte vores ”fodaftryk” til almindelig pæredansk, så bliver der en uudholdig larm hvis vi alle tramper samtidig.


Måske lyder dette tåbeligt i nogles ører, men prøv at konvertere dette til den måde vi fisker eller dyrker andre fritidsinteresser på, og tænk så på at vi er 7 mia mennesker i verden.


Så begynder man for alvor at forstå hvorfor begrebet ”bæredygtighed” ikke blot er politikerfloskler som grundet almindelig uvidenhed og manglende omtanke devalueres nøjagtig på samme måde som alt andet der er rigeligt af.


Til almindelig orientering, så er dette indlæg ikke postet forkert og jeg er heller ikke på svampe, men forsøger blot at illustrere hvorfor nogle ting er mere ok end andre...feks hvordan vi dyrker vores måde at fiske på, og hvorfor.

Og den dag hvor vi mennesker lever efter den filosofi...så behøver vi ikke mere at diskutere hvorfor nogle ”må mere end andre”.


Mvh

Jim.

Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 23:34

Det er rigtigt godt illustreret. Og svært at være uenig i.

Stadig mener jeg ikke, at den del der ER bæredygtig at opfiske, tilkommer os som lystfiskere mere end fritidsfiskerne. Nogle går til håndbold, andre til fodbold, nogle er lystfiskere, andre er fritidsfiskere. Hvis reglerne overholdes, er begge dele rekrative aktiviteter - hvad er mest rigtigt, håndbold eller fodbold?
 
Hvis lystfiskeri blev forbudt, ville der være større betande at fange for fritidsfiskerne, mindre pres på betanden og dermed mere bæredygtigt. Så hvorfor er det ikke vores form for fiskeri der skal reguleres?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 23:44
Citat: Georgi

Det er rigtigt godt illustreret. Og svært at være uenig i.

Stadig mener jeg ikke, at den del der ER bæredygtig at opfiske, tilkommer os som lystfiskere mere end fritidsfiskerne. Nogle går til håndbold, andre til fodbold, nogle er lystfiskere, andre er fritidsfiskere. Hvis reglerne overholdes, er begge dele rekrative aktiviteter - hvad er mest rigtigt, håndbold eller fodbold?
 
Hvis lystfiskeri blev forbudt, ville der være større betande at fange for fritidsfiskerne, mindre pres på betanden og dermed mere bæredygtigt. Så hvorfor er det ikke vores form for fiskeri der skal reguleres?
Hvis lystfiskeri blev forbudt, så ville der ikke sættes havørreder ud og der ville ikke være meget færre fisk at fange.
- Lystfiskeri er meget mere bæredygtig og selektiv i forhold til garn/ruse, hvor der jo drukner/dør masser af fugle, sæler, marsvin og undermålere.
- Jeg undre mig rigtig meget over, at en lystfisker overhovedet kan stille sådan et spørgsmål - det burde være enhver lystfiskers pligt, at gå ind for at forbedre lystfiskeriets vilkår og støtte tiltag, som er i lystfiskeriets interesse - de tyndarmedes redskaber er absolut ikke i lystfiskeriets interesse (medmindre de sættes ind bagest i skuret, så musene har noget at bygge rede i)


Redigeret af Steen Kehler - 20 Mar 2012 kl. 23:44
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2012 kl. 23:59
Citat: Georgi

Det er rigtigt godt illustreret. Og svært at være uenig i.

Stadig mener jeg ikke, at den del der ER bæredygtig at opfiske, tilkommer os som lystfiskere mere end fritidsfiskerne. Nogle går til håndbold, andre til fodbold, nogle er lystfiskere, andre er fritidsfiskere. Hvis reglerne overholdes, er begge dele rekrative aktiviteter - hvad er mest rigtigt, håndbold eller fodbold?
 
Hvis lystfiskeri blev forbudt, ville der være større betande at fange for fritidsfiskerne, mindre pres på betanden og dermed mere bæredygtigt. Så hvorfor er det ikke vores form for fiskeri der skal reguleres?


Ja se nu nærmer vi os.

Om fodbold eller håndbold ville være mest rigtigt kan selvfølgelig diskuteres, men hvis der ligger en masse drivhuse i nærheden, så ville det feks være ret uklogt at spille golf, uanset hvor rekreativt det måtte være.

Og hvis lystfiskeri blev forbudt ville fiskebestanden blive større...men endnu større hvis det blev forbudt at fiske med garn.

Hertil kommer det faktum at vi er langt flere lystfiskere end garnfiskere.

Tilbage er der så blot at beslutte om et forbud eller en regulering af en af nævnte eksempler skal være af principielle årsager, eller ren og skær fornuft.


Mvh

Jim.



Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2012 kl. 00:04
@Georgi

Har du overhovedet nogen anelse om, hvor meget der bliver fanget i garn af fritidsfiskere? Jeg tror det ikke. For så ville du ikke argumentere som du gør.

Garnfiskeri er et grådigt fiskeri. Det kan i hvert fald nemt være det. Stort set alle fisk i garnet dør, uanset størrelse og art, nogle fisk ædes af krabber, tabte garn fisker videre og jeg kunne nævne mange andre ulemper. Det er også derfor andre lande indfører så mange restriktioner mod garnfiskeri. Men vi har nok nogen af de mest konfliktsky og gammeldags politikere på det område. Der er selvfølgelig også en del pensionist populisme i dette, som i mange andre sammenhænge.

Jeg vil uden tøven sige, at en garnfisker fanger mellem 100 og 1000 gange så meget som en stangfisker, hvis vi måler kg fisk per anvendt time. Er dette rimeligt og bæredygtigt i en tid, hvor vi har en hårdt presset natur?

En stangfisker kan drive C&R fiskeri, samt genudsætte fredede og undermåls fisk. Det kan en garnfisker ikke.

Sluttelig vil jeg sige, at omsætningsforbudet næppe bliver kontrolleret i en grad der kan skræmme nogen garnfisker overhovedet. Hvem skulle i givet fald stå for det?


/Fischer
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2012 kl. 00:15
Citat: scott

Hej Peter.


At der udsættes ”kunstigt fremavlede og genetisk svage fisk” er jo ikke rigtigt.

Nævnte form for udsætninger stoppede man jo med for 11 år siden, kystudsætningerne.

Jeg synes netop at de omfattende restaureringer af vandløb gennem mere end 10 år, udlægning af gydegrus, elfiskeri og opdræt af smolt mv må betegnes som en renhjertet redningsaktion for de vilde fisk, et kæmpe stykke arbejde udført af ildsjæle efter professionel vejledning og anvisning fra biologerne i DTU Aqua.

Mvh

Jim.



Jim, om du udsætter smolt eller et-års yngel fra vildfisk er per definition begge dele kunstigt fremavlede fisk.

Begge dele har også en langt højere dødelighed end naturligt selvavlede fisk. Det ved biologerne ganske udemærket, men nyheden er måske ikke promoveret så kraftigt!?

Vi udsætter fisk, fordi vi ikke er tilfreds med naturens "produktionsevne". Dette er egoisme.

Jeg har svært ved at tolke det anderledes.


/Fischer
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2012 kl. 01:11

Det som jeg tænkte på med kystudsætningerne var at dette var sterile fisk som blev sat direkte ud i saltvand, i stedet for smolt som man i dag mundingsudsætter så de bliver præget på vandløbet, og disse fisk skulle have en ret høj overlevelsesprocent.

Og nej, vi har bare måtte erkende at vi ikke kan producere fisk nok med de egnede vandløb vi har til rådighed, selve produktionsevnen er vel tilfredsstillende nok.

Jeg er lidt ked af at du kalder det egoisme, vi prøver at tilstræbe en kapacitet, men knapt 1/4 af vores oprindelige vandløb er egnede til reproduktion, så vi mangler mere end 700 vandløb for at komme op på det antal vandløb som vi havde for 150 år siden.


Hvis vi teoretisk set fik alle vores vandløb reetablerede så det var potentielle gydevande, så ville det være egoisme at forsøge at presse disse til mere end de kan bære.

Men det mål tror jeg aldrig at vi kommer til at opleve.

Jeg kan ikke se noget ud af min øjne mere...så godnat til jer og sov rigtigt dejligt, håber ikke at det er egoistisk at drømme om store havørreder.


Nat-nat.

Jim.



Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2012 kl. 15:14
EGOISME???

Vi bliver alle sammen født med det eneste formål - at holde os i live samt udvikle os!!!.

Når vi bliver født, har vi kun 1 formål - og det er, at udvikle os via sugen viden til os fra ALLE steder.

Se os bare som "ALIENS", men sandheden er jo, at vi overlever i kraft af ubetinget overherredømme over underliggende arter!.

Vi er jo kun overlegne i form af "vores" bestemte livsfortrin samt  aggressive adfærd der nærmer sig vores bestemte livskultur!. - og så "ned" med dem.

Hovsa - hvis jeg kom lidt udenfor den beroligende nathistorie?

Mvh. - Kim -

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 08:27
Se DTU-kronik : "Dambrugsørreder har forurenet vilde bestande". http://www.dtu.dk/Nyheder/Nyt_fra_Institutterne.aspx?guid=%7b14A5796B-CD86-41F5-911F-0E242B0C317B%7d 
Jeg synes godt man kan trække paraleller til den situation, hvor man spreder sættefisk i et vandløbssystem uafhængigt af den elfiskede moderfisks naturlige gydelokalitet. Der kan godt være temperaturforskelle i forskellige vandløb i samme åsystem.
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 10:19
hmm - nu vil jeg lige slå et smut forbi åen på vej til arbejde - ser jeg en stor fed laks skal jeg sende en tanke til nre og hans to-tre venner, for det er jo i bund og grund dem der har betalt den. hvis han så går på stranden og fanger en havørred,pighvar o.lign. kan han jo sende en tanke til det jyske - den har vi så været med til at betale.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2012 kl. 11:32
Hej Jakob
Jeg er glad for, at du har fundet DTU s kronik. Den bekræfter jo kun, at der måske er noget rigtigt i, at lave en mere naturnær form for fiskepleje.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 23:48
Citat: bjar1525

hmm - nu vil jeg lige slå et smut forbi åen på vej til arbejde - ser jeg en stor fed laks skal jeg sende en tanke til nre og hans to-tre venner, for det er jo i bund og grund dem der har betalt den. hvis han så går på stranden og fanger en havørred,pighvar o.lign. kan han jo sende en tanke til det jyske - den har vi så været med til at betale. 

Du må ha' drukket af natpotten, for det er godt nok noget sludder og vrøvl, som du her har fyret af. De sjællandske lystfiskere har i hele fisketegnets levetid indbetalt et sted mellem tre og fire gange så meget, som de har fået fiskepleje og udsætninger for, så der er dæleme ikke nogen jyder, der har betalt for så meget som en enkelt lille fisk her på Sjælland.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 20:32
Citat: Niels Riis Ebbesen

Jeg vil godt vædde på, at vi ikke kommer til at opleve, at man stopper med udsætninger af havørreder og laks, fiskepresset på disse to arter er simpelthen så stort, at et stop for udsætninger vil medføre, at der kun vil gå nogle få år, så vil bestandene stort set være opfisket.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen


Vil du stadig vædde Niels ? Wink
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 20:37
Citat: Jakob Larsen

Citat: Niels Riis Ebbesen

Jeg vil godt vædde på, at vi ikke kommer til at opleve, at man stopper med udsætninger af havørreder og laks, fiskepresset på disse to arter er simpelthen så stort, at et stop for udsætninger vil medføre, at der kun vil gå nogle få år, så vil bestandene stort set være opfisket.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen


Vil du stadig vædde Niels ? Wink

Det er også DSF og DCV' s skyld!!!.. eller øhe.. :-)
Fantastisk at det endelig er lykkes for Storåen Clap
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 21:42
Det er rigtigt glædeligt for Storåen, man må så bare håbe på der kommer en løsning på Kraftværksøen, så åen bliver, hvad Orla Bertram kalder optimalt selvproduktserende.Big smile
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 21 Sep 2016 kl. 21:43
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 21:52
Hej Lasse

ja, mon ikke der kommer en eller anden løsning ved vandkraftsøen...vi får se...i TV Midtvest i går blev det oplyst, at der arbejdes på sagen.
Hils far hvis du ser ham ved åen eller ved købmanden i morgenWink

mvh Jakob
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 22:41
Citat: Jakob Larsen

Vil du stadig vædde Niels ? Wink

Ja, hvis vi er enige om, at væddemålet først bliver afgjort om 10 år, og at der ikke er foretaget supplerende udsætninger i den periode.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 22:58
Nej, 10 år rækker min tålmodighed nok ikke til...

Du er altså af den overbevisning, at det er en fin ide at elfiske 80 laks og netto få en gevinst på 120 opgangslaks ved en udsætning på 20.000 stk 1 årslaks? 

Beregnet på baggrund af rapport DTU-Aqua 186-08
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 07:50
Citat: hlf

P & T er en , i mine øjne, ærgelig indstilling, efter så mange års arbejde. Brug eksempelvis noget der gør det sværere at fange fisken, tørflue o.l - udfordre jer selv , husk at nyde naturen omkring jer !husk at påskønne det opnåede - idet mindste.
 
 
 
 

Heine F. Her et par år efter er jeg meget enig med dit synspunkt. Undlad overdrevet P &T og gør det sværere at fange fisken. Det kunne sagtens være en del af den fremadrettede forvaltning.

Man kunne også fint fjerne oktoberfiskeriet i hovedløbet og i øvrigt i Storå helt fjerne kvotereguleringen af de mindste. Heller ikke i år hjemtages den "lille kvote".

mvh Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 22 Sep 2016 kl. 07:53
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 09:06
Citat: Jakob Larsen

Nej, 10 år rækker min tålmodighed nok ikke til...

Udsætningsstoppet for lakseyngel i Storeåen kan sagtens være et biologisk eksperiment, hvor DTU-Aqua's biologer vil forsøge at måle på, hvor stor en effekt udsætningerne rent faktisk har.


Og det er jo før set, at DTU-Aqua med store armbevægelser er gået ud med ambitiøse projekter, hvor de så sidenhen i al stilhed har beskåret og tilpasset dem til virkelighedens verden.


Men jeg er da parat til at erkende, at det er lykkedes, at etablere en selvreproducerende bestand af laks i Storeåen, hvis lystfiskernes fangstkvoter ikke bliver reduceret i de kommende år, og hvis der ikke bliver foretaget nogle supplerende udsætninger.


For nogle 'supplerende udsætninger.' vil jo typisk være det figenblad som biologerne vil gemme sig bag ved, hvis det skulle vise sig, at det nuværende fiskepres kun kan opretholdes med udsætninger.


Men bort set fra det, så er jeg ikke uenig i, at det er et meget kostbart put and take projekt, når der skal udsættes 20.000 stk. et-års yngel, for at få ca. 120 opgangsfisk - men pyt, det har jo i mange år været de sjællandske lystfiskere, som har betalt for udsætninger af laks i de vestjyske åer.

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 10:35
Citat: Jakob Larsen

Nej, 10 år rækker min tålmodighed nok ikke til...

Du er altså af den overbevisning, at det er en fin ide at elfiske 80 laks og netto få en gevinst på 120 opgangslaks ved en udsætning på 20.000 stk 1 årslaks? 

Beregnet på baggrund af rapport DTU-Aqua 186-08

120 opgangsfisk ud af 20.000 smolt?.. Det er en tilbagevending procent på 0.6%!!

Det er jo mildelste talt elendigt og uacceptabel, men er det et generelt gen problem med Storå laksen?. Her i Gudenåen udsættes kun smolt efter Storå laksen og her vender under 1% hjem så vi er ved at være der hvor vi kan diskuterer om det er spild af penge (og smolt) at blive ved med udsætningerne.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 10:54

Der er nogle store fiskefartøjer oppe i nordatlanten, som nok har et stort medansvar for, at det kun er en promille af den udsatte lakseyngel, som vender tilbage som gydefisk.


Og det er jo sådan, at det faktisk ville være meget billigere, at opdrætte og udsætte 120 voksne laks i Storeåen, som lystfiskerne kan fange, frem for 20.000 et-års yngel.



Redigeret af NRE - 22 Sep 2016 kl. 10:55
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 11:29
Citat: NRE

Der er nogle store fiskefartøjer oppe i nordatlanten, som nok har et stort medansvar for, at det kun er en promille af den udsatte lakseyngel, som vender tilbage som gydefisk.


Og det er jo sådan, at det faktisk ville være meget billigere, at opdrætte og udsætte 120 voksne laks i Storeåen, som lystfiskerne kan fange, frem for 20.000 et-års yngel.


Problemet med laksetrawlere er til at overse i de "danske" laks' vækstområder i nordalanten i betragtning af at laksefiskeriet er forbudt i store dele af området og med de norske opdrætslaks er det kommercielle fødevaremarkedet så rigeligt dækket ind.

Så du kan ikke (igen igen) give fiskeri erhvervet skylden.

Det er mere passende at finde ud af hvor smolten bliver af men desværre en mulighed som både DTU og DCV afviser med mindre de igen får flere penge.

Den mulighed OG pengene fik de til undersøgelsen i Gudenåen, men valgte ikke at gøre mærkningsforsøget i 11. time. Pengene beholdte de dog uden problemer!
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 12:21
Hej Finn

1-årslaksene er i udgangspunktet ikke smolt. Dvs. du reelt mister omkring 16.000 laks før du har smolt, hvor du så yderlige taber 95 % i fjord og hav - så du står tilbage med 200 eller fratrukket de 80 moderfisk netto 120 stk.


Redigeret af Jakob Larsen - 22 Sep 2016 kl. 12:22
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres