Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor længe skal vi udsætte laks?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvor længe skal vi udsætte laks?
    Sendt: 07 Mar 2012 kl. 17:50
Jeg ved jeg har provokeret en del ved at foreslå, at vi snart kan stoppe med udsætninger af laks i Storå. Så jeg håber nogen vil begrunde, hvorfor vi skal fortsætte udsætningerne, når nu i 2011 er et faktum at Storå NEDENFOR kraftværket må betegnes som velfungerende. Vandet er rent, der er gydegrus som aldrig tidligere set, passageproblemerne i tilløbsåerne er stort set løst. Så hvorfor fortsætte udsætningerne?
Hvad er det laksen ikke kan selv og som man tror man løser med udsætningerne? Det er jo kendt at overlevelsen er ca. 5 gange større for vildlaksen end den udsatte - og det er vel ikke så mærkeligt, at den vilde er bedre egnet til livet i åen, end en der er opvokset i en dam.
Hvad vil ske ved at udsætningerne stopper? vil laksen forsvinde igen? Hvorfor skulle den det når opvækstforholdene i nedre Storå nu er optimale...
Jeg er helt med på at vi først får en dobbelt eller tredobbelt så stor bestand, når spærringen ved kraftværket forsvinder og okkerproblemer opstrøms søen løses.
 
Er sagens kerne at vi vil fiske på en større bestand end de naturgivne forhold nedstrøms vandkraftværket giver mulighed for? Er det tilfældet er det jo at betragte som put and take og ikke vejen til en selvbærende bestand.
Personligt har jeg den frygt, at langvarige udsætninger kan påvirke bestanden i genetisk uheldig retning, at vi på sigt risikerer at skabe svage laks.
Fiskeriet i Karup Å synes bedre i 90-erne end i 0-erne, hvad har ændret sig? har man kørt i den samme udsætningsrille for længe?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 18:29
Sålænge at det er nødvendigt med kvoter, sålænge skal der efter min mening fortsættes med at udsættes laks, da bestanden jo dermed ikke er stor nok i forhold til fisketrykket.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 18:34
Det vil en bestands-analyse kunne vise en del om.
Det foretages hver 6-7 år af DTU Aqua...
Så hvis antal af selvproducerende yngel der findes det pågældende år svarer til biotopen, ja så skal der naturligvis ikke udsættes laks
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 18:38
Lige så længe at man ønsker at Storeåen skal fungere som P&T skal man fortsætte med udsætning. Længere er den såmænd ikke.
/frede
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 18:49
Citat: ljf

Lige så længe at man ønsker at Storeåen skal fungere som P&T skal man fortsætte med udsætning. Længere er den såmænd ikke.
/frede


Mig bekendt udsætter man ikke fangstklare laks i Storåen, hvilket er definitionen på put & take, så jeg anerkender ikke din argumentation, det er simpelthen en forkert præmis.




Redigeret af Jan Persson - 07 Mar 2012 kl. 18:50
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 18:52
Citat: Jakob Larsen


Fiskeriet i Karup Å synes bedre i 90-erne end i 0-erne, hvad har ændret sig? har man kørt i den samme udsætningsrille for længe?


Personligt tror jeg nærmere at årsagen til dette skal findes i de stærkt forringede forhold i Limfjorden, hvor det omfattende muslingeskrab i beskyttede Natura2000 områder har ødelagt store opvækst områder for de små ørreder.


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 19:09
Hej Jan
 
Det kan også være et tema, men har problemerne ikke stået på længe i Limfjorden?
DMU har desværre ikke iltsvindskort ældre end 1997 på nettet.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 19:19

Jeg tror man er nødt til at blive ved at sætte laks, hvis man vil have nogle at fiske på...hvis vi må fiske. Tanken om selvproducerende stammer i de vestvendte åer er god men også urealistisk langt hendad vejen.

Hvorfor ikke sætte laks ud? laksen er for stadig "vild" selvom den har fået fødselshjælp. Vi mennesker er da også lige gode, selvom mange har fået hjælp af lægestaben.
 
Jeg vil hellere have fisk at fiske på, tid at fiske i og glæde ved åen med fluestangen i hånden så meget som muligt, fremfor kvoter, latterlige regler og biologer der opfører sig som konger af naturriget.
 
Per 


Redigeret af lerby - 07 Mar 2012 kl. 19:57
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 19:21
Hej Jakob
Det glæder mig, at du har forstået problemet med udsætning af dambrugsfremstillede yngel. Den ødelægger det for den selvprodukserende bestand, vi gerne vil have til at etablere sig. Navnlig glæder det mig, at du kan se, at det er samme problem, vi har i Karup Å systemet. Når vi mætter et vandløb med dambrugsfremstillet yngel, der er 4 gange så store, som de naturligt producerede yngel, holder vi den naturlige bestand nede. Det er sund fornuft.
mvh Lasse HagebroThumbs Up
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 19:48
Jeg tror at vi i alt tid og evighed kommer til at udsætte både laks og havørred i vores åer, for at supplere bestandene, så de tåler et vis fisketryk.
 
Det optimale vil selvfølgeligt være 100 % selvproducerende vandløb, som kan tåle at vi høster et portion hvert år.
 
For at stille tingene lidt på spidsen, så er vi nødtil at sikre at der er fisk at fange til lystfiskerne, for til stadighed at kunne fastholde deres fokus på at forbedre forholdende for fiskene.
Rundt om i det Danske land, er der 1000 vis af frivillige hænder som hvert år yder en kæmpe indsats for redde og opbygge vores fiskebestande, og i bund og grund, så bør lønnen for dette arbejde vel være, at der fisk at fange, og ikke blot fredede fisk, som det jo etisk set er uforsvarligt at kroge og lande, for derefter at genudsætte, blot for at underholde os, (den får jeg nok klø for)
 
Som vores natur ser ud i dag, og som vi må formode, den vil se ud i mange år endnu, så tror jeg det er urealistisk at tro, at vi kan opbygge så store bestande på naturlig vis, at vi vil kunne opretholde en eller anden form for fiskeri på dem.
Måden vi idag supplerer bestandene på, er, og vil altid være et emne for voldsomme diskutioner.
Et faktum er dog, at vi lystfiskere idag støtter dambrugs drift, med den forurening det måtte medføre, samt rovdrift på de naturlige bestandes fødegrundlag, for at kunne mætte fiskene i alle dambrugene.
 
Ideen som Lasse har fat i, er i teorien fuldstændig miljøneutral, og er langt mere flexibel. tilmed er den også langt billigere, og kan producere store mængder yngel uden de store problemer.
Dog er det meget vigtigt, at metoden også støttes op af effektive vandsløbsforbedringer, så ynglen har noget at vende tilbage til, og her er der gode muligheder, for at bruge de penge som ikke ender i lommen på dambrugsejerne, til grus og andre forbedringer.
 
Men efter at have været godt omkring, vil jeg tillade mig at konkludere;
"vil man høste, må man også så"
 
Jesper Rasmussen


Redigeret af Rasmussen - 07 Mar 2012 kl. 19:52
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 20:05
I hele Ribe Å systemet, Gels, Flads og Gram Å, har man ikke elfisket havørreder de sidste 12-15 år, men kun efter laksen. Så vidt jeg ved, ja så er der masser af havørreder dernede. Så bruger man kræfterne på grus, i samarbejde med amt og kommune, ja så kan man slippe for at koge flere fisk end højst nødvendigt.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 20:06
http://skjernaasam.dk/php/Nyheder.php?method=seneste&values[contentid]=44
hvad mon udsætningsplanen går ud på Afvis. Hvorfor mon der findes en DSF-visionsplan 2018 ,osv . Du spørger om laksen forsvinder igen Jacob ? ok spørgsmål !! hvordan er fisketrykket i storåen!!!!! - hvad med fremtiden!!!! (?). Kun få % vender tilbage fra havet igen - garn mm snupper lidt osv.
Hvorfor ikke spørge " hvor mange laksefisk forsvinder i de Danske Fjorde "
Estimerede opgang er ikke bæredygtig endnu måske !!
Kan vi egentlig undvære udsætningsplanen (?)
Laksen er sårbar - så skal vi ikke være rigtige stolte af vi kan fiske og hjemtage et eksemplar af Atlanterhavslaksen en gang om året(Rødlistet) (?) - hvordan så det ud for 20 år siden(?) !- Tænk på fremtiden - hvad vi har! og kan miste!
Burlaks = laksefiskesygdomme + grådighed oma. der er nok som kan ødelægge det oparbejdede Wink
P & T er en , i mine øjne, ærgelig indstilling, efter så mange års arbejde. Brug eksempelvis noget der gør det sværere at fange fisken, tørflue o.l - udfordre jer selv , husk at nyde naturen omkring jer !husk at påskønne det opnåede - idet mindste.
 
 
 
 

     
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 22:09
Citat: Steen Kehler

Sålænge at det er nødvendigt med kvoter, sålænge skal der efter min mening fortsættes med at udsættes laks, da bestanden jo dermed ikke er stor nok i forhold til fisketrykket.

Ja så enkelt er svaret på det spørgsmål. som Jakob Larsen stiller...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 22:14
Citat: Jan Persson

Mig bekendt udsætter man ikke fangstklare laks i Storåen, hvilket er definitionen på put & take, så jeg anerkender ikke din argumentation, det er simpelthen en forkert præmis. 

Du og og de andre DSf-støtter kaldte det ellers for put&take, da der i en anden tråd blev stillet forslag om en øgning af mundingsudsætningerne på Sjælland, og mig bekendt så er det heller ikke fangstklare fisk, som der udsættes i forbindelse med mundingsudsætninger.

Med venlig hilsen
Niels Riis ebbesen
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 22:19
Hvis jeg skulle vælge vil prioriteringen se ca. sådan ud:  Først garnene væk fra fjordene, dernæst vandløbsforbedrende tiltag uden at det bliver ekstremt og kunstigt - dernæst en personlig kvote og i yderste konsekvens krav om fiskemetoder der gør det sværere at fange fisken - dernæst bestandsophjælpning med Lasses metode, der virker mere biologisk hensigtsmæssig end udsætning af større fisk. Lasse har redegjort for fordelene
Heine- Udsætningsplaner er vel et værktøj der søger at maksimere smoltproduktionen uanset at de aktuelle vandløbsforhold ikke er i orden, man søger at springe over de forhindringer, der begrænser bestandsstørrelsen.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 22:30
Citat: Jakob Larsen

- dernæst en personlig kvote og i yderste konsekvens krav om fiskemetoder der gør det sværere at fange fisken
 
Jeps!, lad os få moderne fluefiskeriet gjort forbudt, i stedet kan fluefiskerne skære sig en hasselkæp, montere en bastsnor og bruge en krog lavet af knoglen fra en ged og pyntet med fjer fra en gammel gås.
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 22:31
Spræng de dæmninger Evil Smile
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 22:52
Steen, ja det dur nok ikke, det ser svært ud, men personligt vil jeg hellere have sværere fiskeri i stedet for forkortet sæson, såfremt det var valget. Men, men jeg kan ikke komme i tanke om noget rigtig godt, da jeg ikke går ind for grejdiskrimination.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 23:08
Citat: Jakob Larsen

Steen, ja det dur nok ikke, det ser svært ud, men personligt vil jeg hellere have sværere fiskeri i stedet for forkortet sæson, såfremt det var valget. Men, men jeg kan ikke komme i tanke om noget rigtig godt, da jeg ikke går ind for grejdiskrimination.
Nå Vi er så mange, som gerne vil fiske efter de laks, så er det vel nødvendigt med udsætninger - kunne der ikke mundingsudsættes sterile fedtfinne-klippede lakse-smolt, som kunne fanges(hjemtages) udenfor kvotesystemet???
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 23:17
Citat: Steen Kehler

Citat: Jakob Larsen

- dernæst en personlig kvote og i yderste konsekvens krav om fiskemetoder der gør det sværere at fange fisken
 
Jeps!, lad os få moderne fluefiskeriet gjort forbudt, i stedet kan fluefiskerne skære sig en hasselkæp, montere en bastsnor og bruge en krog lavet af knoglen fra en ged og pyntet med fjer fra en gammel gås.
 
Fuldstændig enig Steen Thumbs Up Er til at brække sig over at se disse kommentarer til begrænsninger, der er jo ingen tvivl om hvilket fiskeri der hentydes til Dead 
 
Og for at svare på spørgsmålet i tråden, så skal der udsættes fisk i det omfang det er nødvendigt for at der kan dyrkes et bæredygtigt fiskeri.
Venligst
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2012 kl. 23:31
@Jakob : Ganske udemærket spørgsmål du stiller, som måske stikker dybere end man umiddelbart ser.

Det korte svar er : Det kommer helt an på hvad man vil med laksen.

Tager man natur freak brillerne på, og argumenterer for at man udsætter laks for at gøre bod for fordums tiders indblanding i naturen, må målet med udsætninger vel være at genskabe en bestand i åen, der passer til plads samt føde grundlag. Når det er opnået har man "genskabt" noget, Grunden til at jeg tillader mig at sætte ordet genskabt i ", er at så længe mennesket bestemmer hvad en genskabelse er, så er det et indgreb i naturen. Ofte laver man nogle tiltag for at fastholde naturen "naturligt", men det man gør er ligegyldigt hvad at blande sig i evolutionen.

Tager man lystfisker brillerne på, så er der udsat nok fisk til at fisketrykket i vandløbet er opfyldt. Det betyder at der er nok fisk til at alle dem der ønsker at fange en fisk og hjemtage har mulighed for det. Det betyder så ikke altid at det er det optimale for naturen, for ved at udsætte flere fisk end der måske er plads til, fortrænger man andre arter, samt overforbruger af de naturlige fødeemner etc.

Tager man de økonomiske briller på (som nogen har), så er der udsat nok fisk, når fisketurismen blomstrer, og folk med "nok" penge føler det attraktivt nok at rejse til Danmark og hive en fisk op af vandet.

Måske det rigtige er en kombination af alle tre årsager, men det er en vanskelig balancegang.

Der er ingen tvivl om at fordums tiders vand udnyttelse, inddragelse af agerjord, og nutidens gylleudslip, kemikalieudslip, garn banditter, stang fiskere der ikke respekterer kvoter etc. etc. påvirker hvordan fremtiden ser ud, og måske egentligt viser lidt om hvor meget vi blander os i naturen, mens vi dækker os ind under at vi skal genoprette. Vi nyder måske endda den billige svinekotelet, mens vi fortæller hinanden om genopretninger, og samfundets skadelige indvirkning på naturen etc.

Personligt har jeg stor respekt for dem der arbejder for en sag de tror på, om de udlægger gydegrus eller laver rugekasser, men desværre må vi også være realistiske og kigge på at der er mange interesser i spil, ellers ville eks. rugekasser få mere opmærksomhed.

Men svaret på dit spørgsmål må være, der skal udsætninger til lige så længe der er nogen der mener der ikke er fisk nok, og vi ikke har "genskabt" natueren nok. Om 5 år kan vi så lave dambrug for at fremavle nok fødeemner, eller avle nogle af de fisk, og andre ting vores mange laks har fortrængt fra et vandløb.

Mennesket er nu ret god til at beskæftige sig selv, i "genoprettelsens" navn.

K&B
Ole Nielsen
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 06:32
Citat: Jan Persson

Citat: ljf

Lige så længe at man ønsker at Storeåen skal fungere som P&T skal man fortsætte med udsætning. Længere er den såmænd ikke.
/frede


Mig bekendt udsætter man ikke fangstklare laks i Storåen, hvilket er definitionen på put & take, så jeg anerkender ikke din argumentation, det er simpelthen en forkert præmis.


Jan du kan jo definere det som du vil. Det  er efter min mening ikke nødvendigt at lave de helt store analyser om sagen.
Det korte og det lange er nok at som tingene er nu, vil der være udsætnnger så langt ud i fremtiden som øjet rækker.
P&T fiskeriet fortsætter, men prisen på at få lov at deltage vil sikkert stige.
/frede
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 07:52
@ Ole. Jeg tro vi er enige langt hen ad vejen. Vi blander os, men vi kan blande os både på en måde der skader og på en måde der hjælper...Man kan i princippet lave vandløbene om til en stor lavvandet gydebanke, så vil bestanden blive maksimal, men naturen ukendelig.
 
@ Steen. Man kan godt gøre som du siger og udsætte en masse sterile (triploide) laks, teknikkerne har været kendt i mange år, men teknikkerne er så vidt jeg ved ikke 100 % effektive. Man kan også fiske mere hårdt på de fremtidige fedtfinneklippede udsatte og skåne det naturlige, men som sagt er jeg bekymret for den metodes virkning på længere sigt. De udsatte ødelægger den naturlige selektion dog ikke i samme grad som tidligere tiders svenske og britiske laks.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 08:45
Citat: Jakob Larsen

Hvis jeg skulle vælge vil prioriteringen se ca. sådan ud:  Først garnene væk fra fjordene, dernæst vandløbsforbedrende tiltag uden at det bliver ekstremt og kunstigt - dernæst en personlig kvote og i yderste konsekvens krav om fiskemetoder der gør det sværere at fange fisken - dernæst bestandsophjælpning med Lasses metode, der virker mere biologisk hensigtsmæssig end udsætning af større fisk. Lasse har redegjort for fordelene
Heine- Udsætningsplaner er vel et værktøj der søger at maksimere smoltproduktionen uanset at de aktuelle vandløbsforhold ikke er i orden, man søger at springe over de forhindringer, der begrænser bestandsstørrelsen.
Alt er en balance - penge - tiden -regler - mål - osv.
 Clap højlydt over alt det vi har opnået i DK og i særdeleshed i de vestvendte åer - et historisk stykke arbejde Wink- alle spærringer bliver med tiden fjernetBig smile, udsætningsplanen har virket i almindelighed og særdeleshed - WAUUUU for noget fantastisk fiskeri vi har fået, at være så stolte af - og får lov at nyde i fulde drag.
Se dog alt det positive!! - oveni hatten har vi fået reglsæt der er til at leve med!!
fokuser på at støtte og hjælpe jeres foreninger + vandplejen = Stort smil.
 
Som ved Storåens vande(flotte vande) , er der i Skjernåen lavet super grus/gydebanker i vinterhalvåret borris 2011- det er bare så flot . På Skjernådalens vand har Vandpleje hold - med foreningens 1-mand - Stefan Meldgård og et trofast teams , sørget for mange hundrede tons sten i alle størrelser - håndsoteret ! . De ligger i åen nu(jubiiii) , udover mange andre tilstødende vandløb har fået den store super-kur.
 
Så er der "grus i maskineriet" er det vel i foreningerne det diskuteres. Jeg er ret sikker på DSF`kan bidrage med nyttig viden til dit inlæg via Kaare E .

     
Til top
Knud Pederseb Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Knud P

Tilmeldt:: 30 Jan 2012
Geografisk: M
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Knud P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 09:11
Kære Jacob.
Det er rart at konstatere, at du har set mulighederne i rugekasse metoden fremfor de bevistløse udsætninger af yngel.
Jeg fisker ikke selv i Stor Åen, men kender dog vandløbet ret godt.
Det er vel ikke sådan, at man i Stor Åen er på vej til at få "Varde-tilstande"?
Varde-tilstande = masser af laks men ingen havørreder.
Jeg kan iøvrigt oplyse dig om at Lasse og undertegnede netop denne vinter kører et undervisningsprojekt med 2 rugekasser med ca. 4.000 lakseæg i et tilløb til Skjern Å. Vandløbet er udvalgt i samarbejde med DCV, Borris og Fiskerikontrollen i Esbjerg.
Som det ser ud nu ender det med at blive en succes. Vi har haft hård frost og et tøbrud med dobbelt vandføring i bækken. Men på trods af det har vi kun kunnet finde ialt 5 (skriver: fem) døde æg.
Hvis du skulle få lyst til at se projektet, kan du blot kontakte Lasse eller mig.
 
Med venlig hilsen
Knud Pedersen
Knud P
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 11:08

Hej

 

Stop med udsætning af laks / havørreder

Udsætning af dambrugsfisk, uanset om de er fangstklare eller ej og hvor det sker, er og bliver en eller anden form for Put & Take.

For min skyld, kan vi stoppe al udsætning af laks og havørreder med det samme.

Vi skal gå 100% over til Lasses rugekassesystem og bruge de sparede penge til udlægning af gydegrus og øvrigt vandpleje. Herunder fjernelse af diverse spærringer.

Dette vil med al sandsynlighed medføre en nedgang i antal fangede fisk, i en kort årrække. Antageligt 3 - 4 år. Herefter vil det stille og roligt gå fremad igen.

Hvor længe vi så skal bruge rugekasserne må afhænge af hvor lang tid det tager, at nå de enkelte vandløbs mætningspunkt med hensyn til at producer fisk.

Spørgsmålet er egentlig kun om vi lystfisker, i en kort periode, er parat til at fange færre fiske og om myndigheder og politikker er parat til at ænder praksis.

 

 

Leif

Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 12:41
Måske man burde frede alle åer, indtil de havde bæredygtigt fiskeri... 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 13:43
´@ Heine. Jeg er enig i at der er grund til et højt hurra ift. alt det der er sket indtil nu især de seneste 10 år, jeg synes bare man skal være ambitiøs også fremadrettet, så jeg kan bakke op om Leifs og knuds synspunkter.
Jeg talte med Lasse i aftes og skal snart til Hagebro og se systemet i funktion.
Knud der er fanget ret mange havørreder i Storå i 2011, selvom de ikke er blandt de største. I Holstebro Kommune har vi forslået mindstemålet hævet til 45 cm for at sikre flere der når at gyde, det skulle også afspejle sig i maskestørrelser i heltgarnene.
 
Jeg kommer netop ude fra Gryde Å. Dejligt at se at den store slørvinge Perlodes microcephala allerede har indtage gydestryg som blev etableret i 2011 ved Mølbak Dambrug.


Redigeret af Jakob Larsen - 08 Mar 2012 kl. 18:44
Til top
Sune Bahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Speyblaster

Tilmeldt:: 17 Jan 2010
Geografisk: GReve
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Speyblaster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 18:15
I skal bare lære ikke at tage det i fanger med hjem! Hvad er problemet? Man kan købe velsmagende laks for 100kr pr kilo. Alle de fisk der er i vores vandløb er 1000 gange mere værd i vandløbet end i fryseren. Hvorfor skal i absolut have dem med hjem? Er i lystfiskerens eller fritidsfiskere?
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 18:40
Hej Sune
 
Det ligger dybt i de fleste lystfiskere (også i mig) at man gerne vil have fisk med hjem engang imellem. Det kan man så kalde umoderne, men det er et faktum, der ikke står til at ændre. Personligt kunne jeg aldrig drømme om at købe laks eller havørred ved fiskehandleren, men gerne en røget makrel.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 20:12
 Man kan købe velsmagende laks for 100kr pr kilo
 
Som kommer hvorfra? Fra garnfiskeren i fjorden? eller Norsk opdræt?
 
Fred hellere åerne og Laksen indtil det er forsvarligt at fiske efter dem, alt andet er galimatias
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 08:11
Citat: Klaus Neilsen

 Man kan købe velsmagende laks for 100kr pr kilo
 
Som kommer hvorfra? Fra garnfiskeren i fjorden? eller Norsk opdræt?
 
Fred hellere åerne og Laksen indtil det er forsvarligt at fiske efter dem, alt andet er galimatias
Sæt en fredning ind,  indtil fiskeriet er bæredygtigt og laks og havørred kan reproducere sig på naturlig vis.
Det sker bare aldrig. Der er for mange penge på spil. Lystfiskere bruger 1000 vis af frivillige timer på gydegrus, anden vand pleje og udsætninger. Samtidig skovler lodsejerne penge ind, samtidig med at foreningerne er nødt til at sætte kontingentet op for at få råd til bidrag til pleje og udsætning og leje af vand.
 Dette er en skrue uden ende.  Man behøver sq da ikke at have en lang akademisk uddannelse eller være havbiolog for at regne ud at så længe men fortsætter med at fiske på arter der ikke kan reproducere sig selv, ja så længe skal der udsætning til.
 
Jeg har selv det meste af mit voksne liv fisket HØ i Karup å, men jeg gider ikke længere være med til det cirkus. Har meldt mig ud af de foreninger jeg var med i derude, og har fundet andet fiskeri som jeg syntes er mere bæredygtigt og dermed spændende.
 
Efter min mening er der kun ´et at gøre: Stop fiskeriet i åerne til bestanden når den størrelse hvor den kan reproducere sig selv. Det kræver ligeledes et stop i fjordene.
 
/frede  
Til top
finn frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Frederiksen

Tilmeldt:: 29 Okt 2011
Geografisk: tarm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2012 kl. 00:20
Husk lige på at stort set alle fisk klarer sig uden udsætninger, og har gjort det fint siden tidernes morgen . Nogle enkelte af vore populæreste fisk har været presset næsten, eller helt, i bund og har haft hårdt brug for en ophjælpende indsats. Dermed ikke sagt at det er noget der skal fortsætte i al evighed. Men med det nuværende fiskepres er det svært at sige hvornår nok er nok ... omvendt er udsætningerne vel også med til at øge fiskepresset !
Jeg er sikker på at også vore laksefisk - i mange vandløb - allerede ville kunne overleve, som det er nu, uden yderligere udsætninger. Men tror ikke det vil kunne tilfredsstille vor trofæ jagt .... desværre
Måske skulle vi til at fokusere noget mere på kvalitet i stedet for kvantitet !!
Mvh og knæk og bræk Finn
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2012 kl. 07:59
Hmm Finn - hvad betyder kvalitet så , spørg 10 lystfiskere ved åen og du vil være meget "klogere" ! . Om det er Karup å eller Skjern å - andre af vores dejlige vande , så er fiskekulturen ændret sig i takt med stigende fiskebestande . Så mon ikke det er værd at satse alt på DCV - ligesom et større % som overlever her , af vildfisken fra åen.
% som nature ikke kan præstere, men som vildfisken nok kommer til at klare sig på sigt i fremtiden . DSF-visionsplan og andre tiltag er ligesom medvirken til at få tingene til at gå i den rigtige retning - til gavn for alle , ik mindst åerne og dens fiskebestande. Trenden at hjælpe til i foreningslivet omkring vandplejen mm er super. Skal en bestand være selvproducerende , skal betingelserne vel også være tilstede - ikke som for laksens vedkommende hvor der kun vender 1 % tilbage igen fra havet af udsatte fisk (tal fra DSF-bladet 2011). Hvad gør man hvis der opstår en laksesygdom uventet i en vestvendt å - hvis den skal være selvproducerende!.
ca 99 % af alle moderfisk i Skjernåen har mærker fra garn og lignende - hvad har det af betydning for en selvproducerende stamme af laksefisk . Så længe opgangen ikke stabil , uanset om det er havørreder eller laks er det nok klogt at lade tiden arbejde for fremtidens bestande , DSF - DTU -DCV mm er ikke midlet alene , men et solidt skridt i den rigtige retning .

     
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2012 kl. 08:59
Hej Finn
Jeg er glad for det sidste du skrev, om kvalitet i stedet for kvantitet. Det er netop der jeg gerne vil hen. En tættere på naturen metode for udsætning. Det kan godt være, vi en tid endnu er nødsaget til at udsætte dambrugsprodukserede yngel af hensyn til fiskepresset. Men hvorfor ikke prøve metoden med rugekasser. Den virker jo, og kan under ingen omstændigheder skade. Så er den billig, og giver lokal interesse for fiskepleje.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2012 kl. 11:26
Høre kvantitet ikke sammen med kvalitet(he he) - hvis vi skal bevare den stærkt stigende fisketryk !!(v laksefisk) - om vi satser på DCV-fisk (eller andre prof) , er vel entlig uden betydning indtil bestanden er bæredygtig, der arbejdes trods alt med genetiske rigtige vildfisk(fordelen), udover den del som er selvproducerende. Den tid du ikke bruger på fiskepleje kan så investeres i vandplejen, i din forening. De fleste åer tager vist ingen skade af udlægning af eksempelvis indsamlede sten(i alle størrelser), for insektlivet/ilt/skjul osv.Hvor mange foreninger og klubber har system i at få vendt og renset gydegruset i jeres å , for sand og grødevækst.
Holdninger til garnfiskeri langs de Danske Fjorde og kyststrækninger kunne være et emne at bruge lidt krudt på,måske enst holdning i foreningslivet , for bedre betingelser for smolt og trækkende fisk i almindelighed. 
Kontra regler ved åen samt arbejde der foregår i og omkring de mange åer i DK , ligesom en medvirkende faktor til kvalitet.
Lars Mikaelsen - det at Karup å yngel er større fra Dambruget end den vilde yngel , er der nogen undersøgelser der viser virkningen/konsekvenser(?)fra Karup å .
 

     
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2012 kl. 16:57
Hej Heine
      Da vi brugte dambruget i Trevad til opdræt af yngel, klækkede æggene omkring 1. feb
 
 I de rugekasser jeg havde stående ude i bækkene, klækkede æggene 1-2 måneder senere. Det skyldes, at man kører med højere temp. i dambruget blandt andet ved delvis brug af grundvand. Der er også stor forskel på de enkelte bækkes temperatur, alt efter om de forsynes fra meget overfladevand, eller grundvand. Det kan give op til 1-1½ måneds forskel i klækketidspunkt.(kan ses ved forsøg med rugekasser). Når man forfodrer den tidlig klækkede yngel i dambrug, får den en størrelse, der er ca. 4 gange så stor som de naturlige. Når vi så mætter vores tilløbsbække med yngel, der er 4 gange så store som de naturlige, vil de naturligvis udkonkurere disse, og vi får aldrig en naturlig bestand op at køre. Det behøves vel ikke, at bevises videnskabelig, at en stor fisk udkonkurrerer en lille. Hvis ikke den æder den nyklækkede yngel, så tager den standpladsen eller fødeemnerne.
Man lavede nogle forsøg, jeg tror det var i Funder Å. Der var en pæn bestand af bækørreder, men man ville gerne give den lidt ekstra power, så man udsatte yngel, det gav en negativ påvirkning på bestanden.
mvh Lasse HagebroWink


Redigeret af lasse hagebro - 12 Mar 2012 kl. 19:27
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2012 kl. 20:10
Mr Hagebro - det var det som skulle frem , det giver mening og forståelse for tråden, for alle.
Som Knud P. var inde på tidligere i tråden er forsøg med rugekasser m Laks også under forsøg i Skjernåen . Så mon ikke det kommer lige så stille af sig selv , til gavn for smolten. Jeg ser det som en del af udviklingen over mange år efterhånden .
Men desværre tror jeg vejen er lang endnu , hvis vi ønsker en mere selvproducerende stamme af havørreden & laksen,veligeholdelse af gydebanker og passagen til og fra havet gennem fjorde og kystnære områder kan være et problemos for laksefiskene i særdeleshed . Alle de garn/bundgarn de svømmer forbi undervejs fra erhverv/fritidsfiskere er nok ikke sund for bestanden.

     
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 01:32
Selvfølgelig betyder massive udsætninger øget fiskepres. Der har da aldrig været så mange havørred- og laksefiskere, som der er i dag. Og samtidig har forventningerne om fangst aldrig været så høje, som de er idag.

Vi har simpelthen narret os selv til at tro på uskyldigheden i vores egen egoisme. Mere vil have mere.

EU's vandramme direktiv kræver bæredygtig natur uden udsætninger af fisk. Det må vi bare indrette os efter.

Der lyder en hånlig bemærkning om C&R fiskeri ind imellem fra de "stolte ørredfiskere". Som om det skulle være noget meget unaturligt at sætte fisken ud igen. Men det kan man jo også sagtens håne andre for, når man selv har lov- og får mange penge til - at sætte "sin egen fiskeart" ud i massive mængder. 

Os andre, der fisker på fisk, som udelukkende reproducerer sig selv på naturlig vis, må indrette os efter naturen. Vi må dels genudsætte fisken, og yderligere stoppe med at fiske, når bestanden i et givet område ikke længere er stor nok til at give os en tilstrækkelig fangst chance.

Men dette skal man selvfølgelig ikke acceptere, når man fisker fedtfinne fisk.

Det er da ynkeligt at håne C&R fiskere, når man selv befinder i denne overpriviligerede situation.


/Fischer


Redigeret af Peter Fischer - 13 Mar 2012 kl. 01:36
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 07:41
Og så snakker PFM, i en anden tråd, om at vi er arrogant haha
Hvad kalder du så din sidste tråd her...Ouch
Var der nogen der sagde sten og glashus???
eller var det galehus...!
 
Citat:
Os andre, der fisker på fisk, som udelukkende reproducerer sig selv på naturlig vis, må indrette os efter naturen. Vi må dels genudsætte fisken, og yderligere stoppe med at fiske, når bestanden i et givet område ikke længere er stor nok til at give os en tilstrækkelig fangst chance.

Men dette skal man selvfølgelig ikke acceptere, når man fisker fedtfinne fisk.



Redigeret af Henrik Christensen - 13 Mar 2012 kl. 07:42
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 10:01

Jeg vil godt vædde på, at vi ikke kommer til at opleve, at man stopper med udsætninger af havørreder og laks, fiskepresset på disse to arter er simpelthen så stort, at et stop for udsætninger vil medføre, at der kun vil gå nogle få år, så vil bestandene stort set være opfisket.


Det er jo ikke kun lystfiskerne som tolder hårdt på bestandene af havørreder og laks, erhvervsfiskerne og fritidsfiskerne fanger også en meget stor andel. Og så længe der betales høje kilopriser for havørreder og laks, så vil der målrettet blive fisket efter dem.


Men det store lakse put&take, som man i løbet af de sidste ti år har bygget op i otte af de største jyske åer, det er også meget lukrativt for lokalområderne, hvor der tjenes rigtig mange penge på de tilrejsende lystfiskerturister, og derfor vil der være rigtig mange stærke kræfter, som vil gøre alt for at fastholde og udbygge butikken, så derfor vil der hele tiden blive presset hårdt på for, at der skal være masser af fisk som lystfiskerne kan fange.


Og det eneste vi som lystfiskere kan gøre, det er at protestere imod, at vi med fisketegnsmidlerne skal betale for alle udgifterne til det store lakse put&take, medens alle dem der tjener på de mange tilrejsende lystfiskerturister, de bidrager ikke med fem flade ører.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 11:47

Hej Niels,

Såvidt jeg ved, så bidrager regionen til lakse udsætningerne i Gudenåen. Men fred med det.

Ved du iøvrigt hvad der sker med de laks der ikke bliver fanget senest ved rensningsanlæggets udløb? De render panden mod gitteret oppe ved Tangeværket indtil de dør. Men nu er det jo ikke dyrevelfærd vi debatterer herinde Embarrassed


/Fischer


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 12:41
Citat: Peter Fischer

 Såvidt jeg ved, så bidrager regionen til lakse udsætningerne i Gudenåen. Men fred med det. 

Det er småpenge som regionen bidrager med, og under alle omstændigheder så er det en ubetydelig andel, når vi ser det i forhold til, at der hvert år i 10 år er blevet brugt mere end 8 millioner kroner om året af fisketegnsmidlerne, på det store lakse put&take.

Ja, hen over ti år er det blevet til mere end 80 millioner kroner. Det er godt nok nogle dyre laks, som der bliver fanget ovre i de jyske åer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 12:47
Citat: Peter Fischer



Ved du iøvrigt hvad der sker med de laks der ikke bliver fanget senest ved rensningsanlæggets udløb? De render panden mod gitteret oppe ved Tangeværket indtil de dør. Men nu er det jo ikke dyrevelfærd vi debatterer herinde Embarrassed


/Fischer


 
Hmmm, gad vide hvor alle de nedgængere der fanges i januar og februar så kommer fra Shocked ??
 
Det er nok nogen som DSF og nogle overbetalte biologer har sat ud for at fremme deres sag Wink
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 12:52
Tja, de har i hvert fald ikke haft en succesfuld gydning.

Jeg har selv arbejdet i Bjerringbro og snakket med de folk, der har fundet døde laks med et delvis smadret hovede.

Men det snakker de ikke højt om deroppe.


/Fischer
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 12:56
Sjovt nok har jeg også selv arbejdet hos samme virksomhed i Bjerringbro og fisket rigtig meget, både ved rensningsanlægget og nedstrøms værket. Har aldrig set laks med delvis smadret hoved - og da slet ikke ved at svømme ind i en rist LOL
 
Den slags påstande gør din troværdighed endnu mindre.
 
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 13:00
Nååå, din troværdighed er altså enestående og uanfægtet??
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 13:12
Hej NRE,

Hvis jeg fik 80 millioner foræret til mit fiskeri, ville jeg også godt tryne et par kritikere eller tre, hvis de prøvede at stoppe pengetransportenWink

Ikke alene HAR de fået 80 millioner, men de forventer sikkert at få et endnu større beløb i fremtiden. Derfor skal alle landets sportsfiskere tages som gidsler, når der skal debatteres støtte midler sammen med fødevareministeren.

Kan du så makke ret, og bakke op om DSF som landets rette og eneste repræsentant for Danmarks sportsfiskereWink


/Fischer
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 13:16
Ret beset er der de sidste 30 år brugt mere end 100 mia. kroner på vandplaner, så de 80 mio. på forbedringer i de jyske vandløb er i den sammenhæng småpenge.
 
Det er derimod glædeligt at konstatere, at investeringen har hjulpet og rigtig mange jyske vandløb nu er selvproducerende og udsætningerne stoppet.
 
 
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 13:56
Nå nej, du har da ret. 80 millioner er da ikke ret mange penge. Det er da bare mig der er en nærig fattiglus.

Selvfølgelig skal du da have lov til at fange laks til 80 millioner, det under jeg dig da også.

Jeg kunne bare godt tænke mig at se de 100 mia. udmunde sig i andre fisk end lige fedtfinne fisk. Det er trods alt for at få en ren og artsrig natur vi bruger de 100 mia., ikke? Til hvilke andre arter bruger vi i størrelsesordenen 80 millioner til 20 km vandløb? Det er faktisk mange kroner per m2. Såvidt jeg ved har kystfiskerne ingen glæde af laksene.

I hvor stor andel af vandløbene er udsætningerne stoppet? 5%? 10%? Har man så ikke bare fundet nogen nye vandfyldte grøfter, der kan bære nogle ørreder?

Din retorik bærer præg af, at alt hvad du ønsker er fedtfinne fisk. Det står jo også i din profil. Du afskyr nærmest alt andet. Magen til snæversynet og ensporet sportsfisker skal man da lede længe efter. Du må jo være opvokset med DSF propoganda i ørerne. "Fedtfinnefisk er gud, og vi er dens disciple" Ve den der spotter vor gud, han skal straffes og lide i al evighed".

Nå nu røg niveauet ned igen, men det er svært at holde en sober tone, når man er oppe imod så ufattelig dumsmart egoisme, som den der præsteres fra DSF supporternes side.

UndskyldEmbarrassed


/Fischer
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres