Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjælp til fluesæt!

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hjælp til fluesæt!
    Sendt: 04 Mar 2012 kl. 10:18
Hej der ude. Jeg er på udkig efter et fluesæt til kyst og fjord. Jeg bor i Frederiksværk og vader normalt ud i Roskilde fjord(vel også snart isefjorden) eller tager kysten i nærheden. Det har altid været spinnefiskeri, men har nu endelig belsuttet mig for at komme i gang med fluesfiskeriet og det skal jo lige siges at det selfølgelig er havørreden jeg fisker efter;-). Har prøvet det for en del år siden og tror jeg har har flair for det, men kender ikke grejet og det er noget af en verden at begive sig ind i når man ikke kender så meget til den...
Kan læse mig til til at jeg skal have en (ca.) 9 fods stang og fra klasse 6 til 8.?
Liner har jeg ikke styr på, men kan forstå at der er uendelige muligheder og ved at den er vigtig og skal være af god kvalitet og passe til stangen. Skal jeg starte med flydende line? Jeg kommer nok mest til at fiske i fjorden, men også lidt fra kysten og det bliver ikke i hårdt vejr fra starten, men i stille og let til frisk vind... Skydehoved kender jeg slet ikke til, men kan se at det først bør komme når jeg er blevet mere erfaren? Jeg har ingen ide om hvad jeg skal vælge, har ikke det store budget, men mellem 1000 og 2000 kr.? kunne forestille mig at i vil foreslå 2 sæt, men det er pengene nok ikke til, i hvert fald ikke lige nu.. Kender i til nogle gode startsæt, forhandlere i nordsjælland eller kan man købe det brugt? Har kigget lidt på dba og har fundet bl.a.
Håber i kan hjælpe og give mig et par gode råd.
På forhånd tak
Mikkel
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 10:38
du kan sagtens købe brugt, men det handler også om at få lidt hjælp til hvad der er godt og skidt..
 
Jeg ville nok i stedet vælge og besøge en seriøs forhandler, som også selv fisker flue og få ham til at vejlede dig og prøve stængerne sammen med ham...
 
For 2000 kr kan du få en fornuftig stang og et billigt hjul samt en god wf line og du bør være godt kørende...
 
Jeg har selv et par vision deep hjul som til prisen er ganske fine og lidt mere lækre end eksempelvis okuma airframe og merprisen er 200-300 kr..
 
Tfo har et rimeligt udvalg i den pris klasse der er til stangen, og vision samt guideline kan også levere lidt i den pris..
 
evt kunne du besøge www.salmonfly.dk og høre hvad de har.. Kender ikke til forhandlere på Sjælland men det virker til de har et fornuftigt udvalg og flere gode tilbud på stænger inden for dit budget...
 
 
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
p bager Avatar

Tilmeldt:: 09 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 10:52
Hej Mikkel
prøv at se www.fluer.dk
held og lykke med fiskerietThumbs Up
hilsen p bager
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 10:56
I er da hurtige til at svare;-) og tak for det;-)
Til top
Søren Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Søren Møller

Tilmeldt:: 27 Feb 2008
Geografisk: Syd for Køge
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 11:00
Helt sikker Salmonfly.
TFO TiCr 9´#6 til 999, - kr. på tilbud
Compo # 4 - 6 til 399, - kr. det billigste hos Salmonfly eller
som René skriver Vision Deep, så burde der være penge til
en god wf line
 
Med venlig hilsen
Søren Møller
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 11:05
Du kunne også se lidt på brugtmarkedet - jeg fandt lige umiddelbart denne Guideline LPXe i klasse 6

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&ID=52095

Jeg kender ikke sælger, så jeg har ingen personlige interesser i et evt. køb/salg af pågældende stang.

mvh
Allan
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 11:18

Hej,

Jeg ville måske hoppe med på denne auktion
 
 
Kender ikke sælgern, men jeg har selv lige fået fat i en #8 af slagsen - og den kaster ganske enkelt fremragende.
 
Ellers: Scierra HM+ (lav pris, fin stang), TFO BVK (fantastisk stang til prisen)
 
Hjul - Okuma SLV eller Vision Deep - begge fine hjul til små priser
 
 
Men - alt er individuelt - prøv helst stængerne inden køb....det betaler sig.
 
Held og lykke med det.
 
Mads
Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 11:20
Ville helt klart vælge det her.http://www.fisknu.dk/product/scierra-fluesaet-til-kystfikeri-836/
Til top
Preben Jessen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Plaj Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Plaj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 11:22
Er også en meget fin og billig stang her: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=80498
Mvh
Preben
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 11:22
Den Sage Fli er virkelig også et godt køb, jeg mener nyprisen lå på små 3000 , da den blev lanceret. Altså et godt køb, hvis du kan få den få omkring kr. 1000,- eller mindre ;-)

mvh
Allan
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2012 kl. 10:24
Hej igen alle sammen. Tusind tak for de hurtige svar, dejligt at i gide bruge tid på det. Nu er jeg blevet en lille smule klogere. Er det klogeste for mig at bruge en WF line? Er det den nemmeste for en uerfaren fluefisker som mig. Hvad med DT?
Mvh Mikkel
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2012 kl. 10:28
Hej Mikkel.
 
DT skal du se helt bort fra - det er ikke til fjord/kysten
 
Hvis du er rimelig ny mht fluefiskeriet mener jeg du vil være bedst tjent med at købe en WF...med mindre du kan få en anden til at tilpasse/matche et skydehoved set-up til den stang, du vælger/har valgt at købe..
 
Personligt ville jeg vælge at købe en WF flydende som start - så kommer du nok bedst i gang.
 
Mvh
 
Mads
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2012 kl. 11:38
Ok tak;-) må nok hellere blive wf;-)
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2012 kl. 17:28
køb en god klasse 6 eller maks 7 stang til ca 1000kr og et eksempelvis Vision Deep hjul til 500kr. og så en rigtig lækker WF line! :D aldrig spar på linen! du kommer til at fortryde det :D husk backing til dit hjul ^^ 

Jeg ville helt klart købe dette sæt i klasse 6 :D  tror ikke du får noget nyt bedre til prisen!:D


Det et rigtig lækkert sæt der ikke vejer noget så er rigtig lækkert at stå med :D 
og så det tilpasset rigtig godt :D 
Held og Lykke med det :D

Mvh 
Peter Eriksen

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2012 kl. 21:00
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2012 kl. 21:06
Igen tak, det er jo super at opleve så megen hjælp!!!;-) vil undersøge sagerne;-)
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2012 kl. 16:13
Nu har jeg fået fat i et fluesæt. Jeg så at Salmonfly har butik i kbh og havde idag et ærinde i nærheden, så jeg slog to fluer med et smæk og kørte forbi og vi fik samlet et - forhåbentlig - godt sæt, med en tfo ticr 9" 7W, compo 6/9 og en god vision WF line, så nu skulle jeg være godt kørende, håber jeg. Er glad for at det blev den løsning, så tusind tak for hjælpen alle sammen, det hjalp mig på rette vej;-) Knæk og bræk
Mvh Mikkel


Redigeret af Mkj747 - 06 Mar 2012 kl. 16:17
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2012 kl. 16:44
Tillykke med dit ny fluesæt...der har du virkeligt fået value for money.
Og selvfølgelig slår en fluefisker to fluer med et smæk.

Mvh
Jim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum