Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sæson for giftige alger!

 Besvar Besvar
Forfatter
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sæson for giftige alger!
    Sendt: 01 Mar 2012 kl. 15:14

Kære alle lystfiskere

Det er på denne tid af året at den giftige alge, Pseudochattonella normalt blomstrer op langs kysterne i de indre danske farvande. Sidste år var Fyn og østkysten af Jylland hårdt ramt, med en del døde havørreder til følge.

Der er igangsat overvågningsprogrammer som moniterer på netop Pseudochattonella. Men erfaringerne fra sidste år var at rapportering fra lystfiskere om ”farvet” vand og døde fisk, var til stor hjælp for biologerne i forhold til at identificere de ramte områder.

Derfor opfordrer jeg alle på dette forum om at skrive i denne tråd, eller sende en mail til ngandersen@bio.ku.dk hvis I oplever døde fisk kombineret med farvet vand. Jeg ved at det kan være svært at vurdere om grumset vand skyldes alger, og man skal også have en vandprøve i laboratoriet for at være helt sikker. Men døde fisk, manglende fangster og lignende, kombineret med farvet vand, kan være indikationer på en giftig algeopblomstring.

Der er en hjemmeside på vej, som beskriver det arbejde forskerne udfører, i forbindelse med giftige alger i danske farvande. Denne side vil også annoncere, når der sker giftige opblomstringer i Danmark. Mere om den side senere…

Ellers håber jeg at mange af jer vil være ”opmærksomme” ude på kysten og melde tilbage…

Hilsen

Nikolaj



Redigeret af ngandersen - 01 Mar 2012 kl. 15:16
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2012 kl. 16:22

Hej Nikolaj.


Jeg er glad over at du jævnligt besøger 123nu og at du opfordrer os til at komme med meldinger om de iagttagelser vi måtte gå og gøre ude ved kysterne.

Sidste år så det jo slemt ud med Pseudochattonella over det meste af landet, men hen over efteråret og vinteren tydede det dog på at forårets kaotiske forhold havde genfundet sin orden og fiskene begyndte at vende tilbage igen.

I Københavns Havn hvor jeg næsten dagligt færdes skete der det forunderlige at vandet pludseligt klarede op midt i September, og et tykt lag underligt brunt sediment på bunden forsvandt ligeledes som dug for solen fra den ene uge til den anden, og ja....siden da har det faktisk set bedre ud end nogensinde ?


Da tråden formentligt hurtigt forsvinder fra forsiden har jeg derfor gemt din opgivet mail adr således at andre bare kan få den hvis de har noget at berette dig om.


Håber at i vil følge Nikolajs opfordring, det er vigtigt at der samles relevant info om tilstandende som mange af os render og gør her i den kommende tid.


Mvh

Jim.

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 19:46
Jeg observerede mange alger i det nordlige Øresund her i dag, da jeg var ude i småbåd...


Redigeret af Steen Kehler - 02 Mar 2012 kl. 19:47
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 21:34
Jeg har endnu ikke set alger i Vejle fjord og kysten ved Fredericia i år, sidste år denne tid, var der 30 cm sigt, men det fører jo nok for vidt ,at skrive om alle de steder ,de heldigvis ikke er. 
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 22:52
Hej Nicolai.

Hvor mange havørreder har du kendskab til,
som døde af algeopblomstringen sidste år?
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 09:15

I må også meget gerne skrive om, hvor vandet er helt klart. Hvis opblomstringen kommer, sker det inden for de næste par uger, så det helt fint at kunne udelukke områder også.

Den almindelige forårsopblomstring er kommet godt i gang, i denne uge i Øresund. Jeg kiggede selv i går og der var rigtigt mange kiselalger, samt en masse ciliater. Det her helt normale forhold på denne årstid.
 
Der findes desværre ikke nogle optegnelser over hvor mange døde havørreder sidste års opblomstring medførte. I 2009 var der mange havbruger der mistede fisk og der er vi oppe i flere 100.000 fisk. I 2010 kom der aldrig en opblomstring og sidste år ventede havbrugerne med at sætte fisk ud, til der ikke var nogen giftige alger mere. Derfor kom der kun sporadiske rapporter om døde fisk langs kysterne og de er ikke blevet registreret.
 
Vi fik ca. 15 rapporter fra lystfiskere som havde set døde havørreder. Det skræmmende var det store område disse fisk blev fundet over, derfor må der helt sikkert have været mange flere døde fisk. Men altså desværre ingen optegnelse over antal døde vilde fisk fra sidste års opblomstring.
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 11:02

For mig er temaet mht. algeopblomstringen,

  • om det overhovedet påvirkede havørredbestanden,
  • om opblomstringen skyldtes forøgede mængde næringsstoffer i vandet.
  • om naturen ikke bare nogen gange er opfører sig anderledes end andre år, altså helt normal variation.
Om havørredbestanden blev reduceret sidste år som følge af algerne er jeg tvivlsom overfor. 15 rapporter er ikke mange og man finder da hvert år døde havørreder på kysten i foråret også selvom der ingen alger af betydning har været. Så jeg ved snart ikke hvor meget død, man kan tilskrive algen. Det påvirkede temmelig sikkert det kystnære fiskeri, men mon ikke hø'en var på dybere vand i den periode for at undgå algen.
 
Algens kraftige opblomstring bliver nærmest per automatik, tilskrevet særligt bønderne og andre forurenere. Savner dog at se dokumentation for, at foråret 2011 var særlig udsat for næringsstoffer. Mig bekendt bliver vandet langs kysterne bedre år for år, men har dog ikke dokumentationen. Og særlig kendetegnene for foråret 2011, var den utrolig lange vinter. Ved ikke om det er en faktor, men det behøver da ikke være næringsholdig vand og altså de dumme bønder. Gu skal de forurene så lidt som muligt.
 
Så er det ikke bare sådan, at nogle år opfører naturen sig anderledes end året før.
 
Jeg er måske bare lidt irriteret over alle de såkaldte eksperter, som bare skriver løs helt uden dokumentation.
 
Det skal siges til sidst, at jeg måske tager fejl, men så oplys mig.  
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 11:42
Hmmm.... tror det er dokumenteret mange gange, at kvælstof får alger til at op blomstre i havet. Når landbruget så hælder x-antal mill tons gylle ud på markerne, kræver det ikke den store studentereksamen for at regne ud hvad der sker....
I det område jeg bor, ser vi store områder af iltsvind vært år. Det er også her vi har den største koncentration af svin(læs gylle) Så var det nærliggene at tro, der kunne være en sammenhængWink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Peder Svendsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Svendsen

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 12:22
Var ved Kolding fjord(Rebæk) fredag, der var vandet meget klart. At der så var en der ikke havde styr på frednings zonen, er en helt anden snak.
 
Peder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 13:03

Med den viden vi trods alt har på området i dag er det vel lidt kontroversielt at hælde til en anskuelse om at en kraftig algeopblomstring i havet kunne skyldes at ”naturen nogle gange opfører sig anderledes end andre år”, og vel egentligt endnu mere at dette er en normal variation.

Kikker vi tilbage i tiden vil os der har levet i 40, 50 eller måske 60 år nok kunne huske at vandet altid var krystal klart, navnlig på den tid af året hvor vandtemperaturen er lav, altså under 14-15 grader.

Og når vi udmærket ved at landbruget bidrager med enorme mængder kvælstof som simpelthen ganske enkelt er ”algernes føde”...jamen hvor svært kan det så være ?

Det fortælles ganske rigtigt at vandkvaliteten ved kysterne gennem årene er blevet forbedret, i den forbindelse tales der næsten altid om ”badevandet”, altså nogenlunde det vand som vi fisker i, og det almenacceptable kriterium for rent vand drejer sig altid om colibakterier og blå flag og ja...mængden af colibakterier er reduceret ganske betragteligt således at vandkvaliteten nu pr definition er blevet markant bedre,

Altså om vandkvaliteten er god afhænger jo i høj grad om, om vi skal bade eller fiske i det.

Uden at jeg skal kloge mig for meget på om sidste års opblomstring har påvirket havørredbestanden, så ville det undre mig om den ikke har...men okay jeg ved det ikke.

Men jeg ved at da opblomstringen var på sit højeste dækkede den et område på størrelse med Jylland og ned til en dybde omkring 10 m, og efter som den kom relativt pludseligt er det vel mere end sandsynligt at mange fisk simpelthen ikke har kunne nå at flygte.


Og ja Martin, jeg kunne også godt tænke mig om der var dokumentation for indholdet af kvælstoffer i vandet således at sammenhængen endegyldigt kunne fastslås.

Men det ville også undre mig om man ikke har taget vandprøver som be-eller afkræfter dette.


Mvh

Jim.

Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 14:19
Hvorfor er det så kontroversielt? Hvor var algen så i alle de foregående år? Hvorfor var der ikke Chatonella i 2010, 2009 og ....... Og hvis den udebliver i år. Hvordan forklarer i det så? Der var sjov nok ekstrem mange i 2011. Hvorfor? Ingen anelse herfra.
 
Jeg tror da på, at hvis kunne stoppe al udledning af næringsstoffer, var algeopblomstring nok en sjældenhed. Tror bare ikke vi er i en katastrofesituation.
 
Jeg mener i blæser det op. Selvfølgelig skal vi da gøre alt for at begræse forureningen. Der var nogen som sidste år snakkede om centimeter tyk lag af Chatonella når de døde, og hvilken katastrofe det vil give. Kolding fjord som jeg fisker meget i var hårdt ramt og fiskeriet var skidt i foråret. Alligevel myldrede det med sild i april og hornfisk/makrel i deres respektive højsæson. Lige nu er havørredfiskeriet også fornuftig.
 
Helt ærlig, i ved ikke noget med sikkerhed og det gør jeg heller ikke, men jeg bryder mig bare ikke om alle de udokumenterede konklussioner.
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 15:13

Hej Martin.


Pseudochattonella blev første gang registreret her hjemme i 1998, og har været her lige siden.

Grunden til at den ikke har udgjort noget større problem de foregående år vil jeg tro skyldes at forholdende ikke har været ”optimale”.

Forskningsmæssigt ved man endnu ikke ret meget om denne alge, andet end at den kommer fra Japan og måske er der i virkeligheden tale om to arter.

Norske forskere er førende på området og man forventer at de kan bidrage til forskningen så man kan blive klogere på det.

Jeg skal da ikke lægge skjul på at jeg var en af dem som råbte ”ulven kommer” sidste år i marts-april da det så værst ud, da var det sgu svært at bevare et minimum af optimisme, for aldrig har jeg set så meget plumret vand, i øvrigt fik vi fuldstændigt ødelagt en tur for 4 mand på Ærø....hele vejen fra Svendborg lignede vandet gule ærter.

Der hvor jeg mener at holdningerne til problemet bliver kontroversielle er når de forsøges begrundet med forklaringer som der enten ikke er rationale for, eller at de enten er i strid med videnskabelig fakta eller plausible teorier.

Men derfor kan du godt have ret i at vi skal passe lidt på med alle de udokumenterede konklusioner.

I et forum hvor vi diskuterer tingene frit og åbent vil der selvfølgelig være masser af påstande som er både rigtige og forkerte, og naturligt nok er de vel de ting som vi ved mindst om som er genstand for en debat.


Mvh

Jim.



Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 16:20
Nå, men her lige en status rapport !
Ved Årø / Årøsund i lillebælt ud for Haderslev ingen alger, og vandet er sprit klart, desværre også fri for havørred ;-)
K og B derude !
Til top
jakob kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
snebjørn

Tilmeldt:: 27 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snebjørn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 17:47
I den øvre isefjord omkring nykøbing/rørvig og i kattegat ved udmundingen af fjorden (omkring korshage), har der i dag været en del alger, og vandet var flere steder ret kraftig brun/rødfarvet. 

Og ingen havørreder. Mødte flere andre lystfiskere der heller ikke havde set skyggen af fisk.


Redigeret af snebjørn - 03 Mar 2012 kl. 17:49
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 18:20
En status rapport fra Svineryggen i dag. ingen alger men pga blæst. var vandet lidt grumset.. og ikke mindst koldt at bade i ;) kæntrede i min fiske kajak, så taler af erfaring.. husk forresten ALTID en rednings vest!!! som tilmed også ALTID skal være på, og ikke I båden ;)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 18:30
Var en tur ude at svinge fluestangen på Næsby strand i Musholmbugten i dag. Vandet var krystalklart, så langt øjet rakte.
det blev til en enkelt undermåler, som heldigvis afkrogede sig selv mellem benene på mine waders.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 18:43
@Jim
 
Du skriver:
------------------------------------------------------------------------------------------

Der hvor jeg mener at holdningerne til problemet bliver kontroversielle er når de forsøges begrundet med forklaringer som der enten ikke er rationale for, eller at de enten er i strid med videnskabelig fakta eller plausible teorier.

-------------------------------------------------------------------------------
Hvad er det for videnskabelige fakta du har, som understøtter at det er da helt galt med miljøet og den alge og fremover?
 
Plausible teorier er vel det samme som udokumenteret gætværk!
 
Du siger at jeg ikke tænker rationelt, eller rettere sagt ikke gætter det samme som mange andre tænker om problemet med algen. Jeg siger bare, at du ikke med sikkerhed har sandheden og at jeg heller ikke har den.
 
Jeg tror simpelthen ikke på, at algen kom som følge af grov tilførsel af næringstoffer i år 2011. Håber at Nikolaj kan tilføje noget fakta til debatten.
 
Tak for din pæne tone i debatten.
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 20:21

Mange tak for alle tilbagemeldingerne, det er dejligt at se at I er friske på at rapportere. Også tak til dem som sender mails.

Allerførst Jim; ”Norske forskere er førende på området”??? Arrh, det er jeg ikke enig i ;)

Til de 3 punkter Martin Nørgaard opstiller:

1) Der er ingen tvivl om at opblomstringen påvirkede havørredbestanden, da den mængde døde havørreder der blev rapporteret og vi selv oplevede, var noget højere i området der var ramt af opblomstringen end andre områder og antallet af døde havørreder var højere end normalt for disse områder i forhold til tidligere år. Disse tal bygger selvfølgelig på en vis usikkerhed, fordi alle døde havørreder ikke bliver rapporteret. Men om denne påvirkning får signifikant betydning for havørredbestanden (hvilket vel er det du spørger om) er der ingen der ved noget om, men den hjælper i hvert fald ikke bestanden.

2) Ang. næringsstoffer er det ca. 30 år siden at det blev påvist at der er en sammenhæng mellem næringsstoffer brugt i landbruget og mængden af iltsvind i danske farvande. Iltsvindet opstår på grund af en øget mængde algevækst som efterfølgende bliver nedbrudt. At det lige er en fisketoksisk alge der blomstrer op, i stedet for en ikke giftig alge, kan ikke tillægges mængden af næringsstoffer. Hvilken alge der vinder dette ”kapløb” er et meget komplekst system, som det er meget omfattende at diskutere. Men selvfølgelig vil der slet ikke være nogen opblomstring hvis der ikke er næring til at opretholde en sådan. Lige præcis med Pseudochattonella tror jeg temperaturudviklingen i det tidlige forår har en enorm indvirkning på om der kommer en opblomstring eller ikke.

3) Naturen opfører sig helt sikkert anderledes hvert år og der vil altid være naturlig variation. Men derfor kan denne alge sagtens få katastrofale følger for de danske fiskebestande. Det vil derfor være dumt, ikke at klarlægge hvorfor den blomstrer op. Men jeg mener ikke at det går ikke ind under naturlig variation at se en så kraftig algeopblomstring af denne algetype i danske farvande. Det er også derfor den får så meget omtale.

Den naturlige bestand af fisk har normalt mulighed for at svømme væk fra en giftig opblomstring, men de økologiske konsekvenser denne alge har, stikker meget dybere end mængden af døde fisk. Mange giftige alger er allelopatiske, hvilket vil sige at de også slår andre alger ihjel. Derfor har denne alge potentiale til at ændre hele økosystemet, hvilket kan medføre f.eks. manglende føde til fiskeyngel og effekten på fiskebestandene vil derfor først ses om nogle år.

Jeg kan sagtens forstå hvorfor folk er frustreret over ikke at kunne få nogen direkte svar ang. effekterne af denne alge. Men den er så ny og forskning tager noget tid. Så indtil videre må vi acceptere at der er mange åbne spørgsmål…

 

 

 

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2012 kl. 12:08

Hej Nikolaj.


At netop Norge skulle være førende på området omkring forskning af Pseudochattonella var noget jeg hørte kort om en dag i radioens P1 en dag jeg var ude at køre, og det lykkedes mig at finde denne artikel.

http://www.hedeselskabet.dk/page6388.aspx?recordid6388=378

Jeg ved at netop du er meget engageret i Pseudochattonella og måske derfor også har en viden på området som rækker et stykke ud over det normale niveau i dansk forskning.


Og til Martin Nørgaard.

Det er rigtig rart at vi får vendt denne sag med forskellige vinkler og tvivlsspørgsmål uden at vi spytter efter hinanden...super !

De videnskabelige fakta som jeg henviser til og som Nikolaj også påpeger, er jo netop at den kraftige opblomstring som skete sidste forår så langt fra kunne være et udslag af ”naturlige variationer”.

Men du har ret i at der faktisk sker nogle variationer og udsving som ikke kan forklares.

Feks hørte jeg et indslag i radioavisen i efteråret hvor der blev fortalt at det danske havmiljø nu var i så meget bedre stand at man rent faktisk ikke kunne forklare hvorfor...så er det lige at man sidder og undrer sig.

Faktisk stemmer det som jeg rent lokalt oplever ganske godt overens med denne spektakulære nyhed, og samtidig bekræfter den jo også din påstand om at man simpelthen ikke ved nok om hvad der sker derude.


Jeg håber hermed at tråden med mellemrum bliver taget op og at Nikolaj fortsat vil delagtiggøre os i sagen efterhånden som der kommer nye opdagelser frem.


Fortsat rigtig god weekend.


Jim.

Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2012 kl. 08:01
Hej alle,
 
I går var jeg en tur ved Vejle fjord, den gamle Lillebæltsbro, Gamborg fjord og Storebæltsbroen ved Nyborg. Der var masser af ikke-giftige alger i vandet, samt havets svar på at foråret er kommet, copepoder. Men altså ingen giftige alger...
 
Man kan derfor ikke bruge algerne som undskyldning for manglende HØ-fangster på disse kanter Wink  
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2012 kl. 08:43
Nu er den nye hjemmeside blevet lanceret. Den er stadig under opbygning og der mangler lidt endnu.
 
Men kig derind hvis I er interesseret i giftige alger, www.habfish.dk - send gerne en personlig besked, hvis I har forslag til forbedringer.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down