Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Krog str.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Krog str.
    Sendt: 29 Feb 2012 kl. 21:24
Når man som jeg er nybegynder og sidder og surfer rundt for at kigge på hvilken fluer der kunne være nice at have i boksen, så dukker spørgsmålet op:

Hvilken krog str til #5 udstyr ørreder, så findes der er tommelfinger regel som siger noget om line, fiske art, fluetype =krog str..?

Kunne naturligvis bare købe nogle i forskellige str og se om de alle fanger fisk, men det ville være rart med et hint til krog str til en #5..

Jeg skal kun fiske efter fjeldørreder i elve, måske det kan indsnævre udvalget/ mængden af krog str.
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 21:27
krog str 6 og 8 måske enda 10 :D 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 21:45
18  -  6
Mvh JB
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 22:03
@JB 6-18 er noget af en variation og efterlader mig stadigvæk med ligeså så stort og et forvirrende udvalg..Confused

Eneste jeg så ved er at det starter ved str 6 hvilket iflg. en tabel jeg fandt skulle passe til et X1-x2 forfang, jo fluefiskeri er en jungel som amatør..hmm
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 22:14
du kommer ikke over str 10 normalt ved mindre du fisker nymfe eller tørflue :D oftes fisker man flue fra 6 - 10 med en #5
det min mening
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 22:15

har fisket med 2 fluer på forfanget på min gamle 5ér stang det var begge belastet kystfluer  en pattegris str.6 og en kobberbasse str 8  uden problemer  har os fisket med en 8cm børsteorms flue lavet af polarchenile med er 4,6mm kuglehoved og en str.4 owner karpekrog

ang. hvilke fluer du kan fisk på din 5 stang så ser jeg det sådan at der er tre punkter der er at tænke over ved fluevalget
 
1.om materialet suger vand
 
2. hvor tung den er både tør og især våd
 
3. hvor meget vind modstand  der er i fluen
k&b
christian t.
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 22:22
Hej kim
 
krog størrelsen har ikke den store betydning for stangen klasse så lange du snakker ørred fluer alt efter hvilke mønstre on typer du ønsker at anvende kan du uden problemer fiske fra str20 til str1... Fisker selv en del gedde med min #5 stang og her fisker jeg kroge op til #4/0 men forestrækker dog #1-1/0...
 
lad hver med at fokusere så meget hvad krog størrelse der passer til hvad der står på din stang, men vælg krog størrelsen/flue størrelse efter hvad forholdene kræver...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 22:26

Er det fjeldørred på grønland du vil fiske er du godt dækket ind hvis du koncentrere dig om størrelser mellem #10 og #4... evt. vil et par enkelte både større om mindre kunne gøre udslaget på enkelte dage hvor fiskeriet kan være svært men som udgangs punkt er #10-4 et godt udgamngspunkt...

Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 22:59
Citat: team grayling

Er det fjeldørred på grønland du vil fiske er du godt dækket ind hvis du koncentrere dig om størrelser mellem #10 og #4... evt. vil et par enkelte både større om mindre kunne gøre udslaget på enkelte dage hvor fiskeriet kan være svært men som udgangs punkt er #10-4 et godt udgamngspunkt...

 
Fiskeri efter fjeldørred i Lapland vil så ofte foregå med str 18 - 10 under fjerene. (De grønlandske fætre er jo havgående typer - en pendant til vores havørreder). #5 vil fungere fint til fiskeriet i Sverige. Men vælg nu krogstørrelse efter fiskene - ikke efter stangen. I øvrigt betyder valg af line/forfang mere for hvordan de forskellige krogstørrelser fungerer i forhold til kasteriet. Det samme med vægten af fluen, der betyder mere end krogstørrelsen.
Mvh JB
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 23:08
@team grayling
Efter at havde fanget masser af ørreder med spinnestang, fik en ven tændt lysten til at fange dem med flue..
Så nu skal det afprøves og er sikker på det bliver sjovt og så er fluestangen nemmere at have med når jeg er på moskus jagt.. Ser oftest ørreder i den elve jeg krydser og en 4 delt fluestang kan snildt være i rygsækken og vejer ikke så meget..

Men rart vide at 6-10 er det område jeg bør koncentere mig omkring, lidt over og under er ikke fint med mig..
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 23:17
Citat: aammat

@team grayling
Efter at havde fanget masser af ørreder med spinnestang, fik en ven tændt lysten til at fange dem med flue..
Så nu skal det afprøves og er sikker på det bliver sjovt og så er fluestangen nemmere at have med når jeg er på moskus jagt.. Ser oftest ørreder i den elve jeg krydser og en 4 delt fluestang kan snildt være i rygsækken og vejer ikke så meget..

Men rart vide at 6-10 er det område jeg bør koncentere mig omkring, lidt over og under er ikke fint med mig..
Krogstørrelse 6 er nok den størrelse du skal starte med og rogn imitationer er noget der virker på opgangs fjeldørreder i letgrumset vand ellers kan danske kystfluer som f.eks. Pink glimmerreje og orange/røde udgaver af Flammen være ganske gode.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres