Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Prisstigning på stangfiskertegn

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Prisstigning på stangfiskertegn
    Sendt: 19 Feb 2012 kl. 23:16
EU's vandrammedirektiv trådte i kraft den 22. december 2000, og det forpligter de enkelte lande til at drage omsorg for, at sikre en god økologisk tilstand for grundvand, vandløb, søer og fjorde, og gennemføre Natura 2000 planer, som skal bevare og genoprette vores internationale naturområder.

Læs mere her - http://www.dmu.dk/vand/vandrammedirektiv/

Det er i øvrigt EU's vandrammedirektiv, som gør, at der skal findes en løsning ved Tangeværket og Tange Sø, for de nuværende forhold lever ikke op til vilkårene i vandrammedirektivet, laksens levesteder i Gudenåen regnes for at være et internationalt naturområde.

Og for fuldstændighedens skyld, så skal det lige oplyses, at den borgerlige VKO-regering i tre omgange har udskudt gennemførelsen vandrammedirektivet. Og den nuværende regering har faktisk arvet en sag, hvor Danmark er tæt på at blive slæbt for EU domstolen, p.g.a. nøl med implementeringen af vandrammedirektivet.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2012 kl. 23:27
God aften Anders Halborg (NRE)

Er det nu, at du vil fortælle os hvilken klub det er som du tidliger har refereret til at du var medlem af ?

Et simpelt spørgsmål, som du da ikke bør have problemer med at svare på Wink

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
rjc Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RC

Tilmeldt:: 19 Feb 2012
Geografisk: Dragør
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2012 kl. 23:38

”DTU regner med, at ca. 40 % af samtlige kystfangede havørreder bliver fanget på Sjælland. Man ved med sikkerhed, at store mængder HØ fra bla. Kolding Å og Vejle Å (som er 100 % vilde fisk fra en selvreproducerende stamme) i høj grad også bliver fanget på Sjælland, så man kan roligt sige, at de vandløbsforbedringer der er blevet skabt i det jydske og på Fyn, de kommer alle lystfiskere til gode”.

 

Hej Nils Åge Skovbo

 

Nu er det efterhånden blevet skrevet en hel del gange, at en stor del af de Havørreder vi fanger på Sjælland stammer fra udsætninger i det jyske. Siden du nu gentagne gange har fremført dette som et faktum går jeg ud fra du ligger inde med de undersøgelser som kan dokumentere dette forhold eller kan nævne dem. Kan jeg evt. få dig til at linke til disse undersøgelser, så jeg ved selvsyn kan se om det er aktuelle statistisk signifikante data der dokumentere dit postulat?

 

 

Ryan Wink

 

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2012 kl. 23:39
Hvem er den mest irriterende skribent?.

Den der bliver ved med at lege - hvem er du  - eller den der bliver ved med, at gentage sig selv...???

Her møder vi desværre 2 - 8 kombatanter der bliver ved med, at fremføre de samme meninger. Big smile
Wakey wakey........... Mvh. - Kim -
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2012 kl. 23:40
Citat: niels åge skovbo

Hej Søder,
Sportsfiskeren nr1 fra 2012 side 09 kan du læse tallet på 40 %.

Der er iøvrigt en rigtig god artikel på to sider om "fiskeplejen".

Den vil jeg anbefale dig at læse, der er megen god viden, som du kan drage nytte af i den videre debat om fiskepleje.

Det er godt nok manipulation, at du henviser til DSf's blad og kalder det for dokumentation på nogle påstande, som der slet ikke er videnskabeligt belæg for

Sandheden er, at der kun er lavet et par mærkningsforsøg, og det er kun så få fisk som der er blevet mærket, at undersøgelserne slet ikke lever op til de krav, som der normalt stilles til den slags forsøg. Og de resultater man har fået er heller ikke evidente.

Men det har ikke afholdt en skribent på Sportsfiskeren fra, at drage nogle konklusioner, som passer godt ind i DSf's politik - på godt dansk plejer man at kalde det løgn og latin...
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 00:01
Citat: niels åge skovbo

Er det nu, at du vil fortælle os hvilken klub det er som du tidliger har refereret til at du var medlem af ?

Et simpelt spørgsmål, som du da ikke bør have problemer med at svare på Wink


Jeg kan ikke se, at jeg skal stå til regnskab over for dig eller andre, og min erfaring siger mig, at i debatforaer på Internettet, der skal man kun skal afgive så få personlige informationer, som overhovedet muligt.

Og jeg kan heller ikke se, at der er noget som forhindrer, at du/I bare kan forholde Jer til det som jeg skriver.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 00:27
WinkHe he Anders Halborg (NRE)
Jeg havde nu ellers håbet, at du ville komme ud af posen, men det er jo også lidt for pinligt Wink.

Men jeg kan da godt forstå, at det er meget MEGET farligt for ens netsikkerhed, at man på denne her forum fortæller hvilken fiskeklub man er medlem af Wink

NRE, du er godt nok en morsom mand, og der er virkelig mange som synes, at du er gået alt for vidt nu Wink

Tag dig en lille pause. Tag ud at fiske. Bliv glad og lad dig ikke gå så meget på af DSF og fisketegnsmidlerne. Smile

Du skal huske på, at der er mange som læser disse her tråde og din opførsel gør dig ikke ære. Du er helt og aldeles gennemskuet Wink

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 00:30
Citat: JB

Citat: tranholm

Hej Jesper
 
Nu skal vi ikke glemme at der stadig bliver udsat ca. 440.000 stykker smolt ud på sjælland samt 950.000 stykker ud på resten af landsdelene, samt en mængde yngel af 1/2 års og 1 års, og det gælder for hele landet. Disse tal tror jeg ikke vil ændre sig meget de næste mange år, eller aldrig.
Det samme gælder den mængde laks der også bliver udsat i det jyske.
 
Ole T
 
 
Hej Ole
Jeg er overbevist om, at udsætningstallene vil formindskes hurtigt. Jeg har siden 1988 arbejdet med udsætningsarbejde (dvs jeg gør det ikke mere, da der ikke sættes fisk ud mere heroppe). Hver eneste gang jeg har set en ny-udarbejdet udsætningsplan, er antallet af udsætningsfisk sat ned eller udsætningerne er ophørt. Mundingsudsætninger ved jeg ikke noget om, men det ser ud til, at de også falder rundt omkring. Jeg er sikker på, at det ikke er noget, som vi skal være kede af i længden. Heroppe troede mange, at de havde fanget deres sidste havørred, da udsætningerne ophørte - nu gør de fleste sådan: Clap   Wink 
 
Hej JB
 
Jeg vil håbe at du har ret eller får ret, nu ved jeg ikke noget omkring Lindenborg å, men hvis man læser den anden tråd der kører for øjeblikket om vandløbene
i det jyske får man ikke et positivt indtryk af tilstandene omkring ørreden i de omtalte vandløb.
Med det fiskepres der er på vores kyster tvivler jeg på at vi kan undgå udsætninger, og det er jo på kysterne de fleste ørred bliver fanget eller ???
I vores mindre vandløb er ynglen udsat fra flere sider, skarven, gylleudslip og mange andre farer, se hvor slemt det er gået for stallingen, og ingen kan blive enige om årsagen.
Så, desværre forbliver jeg i troen, at vi ikke slipper for udsætninger, måske er danmark for lille, eller egoismen for stor.
 
Ole T 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 00:35
Citat: RC

”DTU regner med, at ca. 40 % af samtlige kystfangede havørreder bliver fanget på Sjælland. Man ved med sikkerhed, at store mængder HØ fra bla. Kolding Å og Vejle Å (som er 100 % vilde fisk fra en selvreproducerende stamme) i høj grad også bliver fanget på Sjælland, så man kan roligt sige, at de vandløbsforbedringer der er blevet skabt i det jydske og på Fyn, de kommer alle lystfiskere til gode”.

 

Hej Nils Åge Skovbo

 

Nu er det efterhånden blevet skrevet en hel del gange, at en stor del af de Havørreder vi fanger på Sjælland stammer fra udsætninger i det jyske. Siden du nu gentagne gange har fremført dette som et faktum går jeg ud fra du ligger inde med de undersøgelser som kan dokumentere dette forhold eller kan nævne dem. Kan jeg evt. få dig til at linke til disse undersøgelser, så jeg ved selvsyn kan se om det er aktuelle statistisk signifikante data der dokumentere dit postulat?

 

 

Ryan Wink

 


Hej Ryan,

Velkommen på fora her. Jeg kan se, at du er hel ny og dette er dit første indlæg Wink

For det første skriver jeg IKKE, at alle de havørreder der fanges på Sjælland kommer fra Jylland eller Fyn. Det er noget du skriver. Jeg skriver at ca. 40 % kommer fra det jydske.

Jeg har ikke disse undersøgelse på skrift, men jeg har læst det i Sportsfiskeren, hvor DSF´s  fiskeribiolog skriver det i sidste nr. af Sportsfiskeren. Det er officielt og jeg har ingen grund til at antage, at det ikke passer. Biologen ville i så fald have en dårlig sag. Kender forøvrigt biologen særdeles godt og jeg kender ham som både dygtig og særdeles troværdig.

Det jeg citerede fra Sporstfiskeren var forøvrigt ikke helt sandt. Jeg skrev at 40 % var fanget på Sjælland. Det var ca. 40 % øst for storebælt. Undskyld fejlen.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Redigeret af niels åge skovbo - 20 Feb 2012 kl. 00:39
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 01:13
Citat:
 
Hej JB
 
Jeg vil håbe at du har ret eller får ret, nu ved jeg ikke noget omkring Lindenborg å, men hvis man læser den anden tråd der kører for øjeblikket om vandløbene
i det jyske får man ikke et positivt indtryk af tilstandene omkring ørreden i de omtalte vandløb.
Med det fiskepres der er på vores kyster tvivler jeg på at vi kan undgå udsætninger, og det er jo på kysterne de fleste ørred bliver fanget eller ???
I vores mindre vandløb er ynglen udsat fra flere sider, skarven, gylleudslip og mange andre farer, se hvor slemt det er gået for stallingen, og ingen kan blive enige om årsagen.
Så, desværre forbliver jeg i troen, at vi ikke slipper for udsætninger, måske er danmark for lille, eller egoismen for stor.
 
Ole T 
[/QUOTE


 
Da jeg svarede, var mine tanker på havørreden, da det traditionelt er den ørredtype, der har været fokuseret på i udsætningsarbejdet. Stallingen bekymrer mig meget. Bækørreden noget mindre, da en bækørredbestand har en "skyggebestand" i form af havørreder eller enkelte steder af søørreder. Og jeg tror nu heller aldrig, at udsætninger stopper helt - der vil altid være brug for "nødudsætninger" efter f.eks. gylleuheld, sommerudtørringer ovre hos jer ol. Det er vel også urealistisk at forestille sig, atder kan skabes tilstrækkelige gyde- og opvækstfaciliteter i alle vandløb.
 
Mht Lindenborg å, så er bækørredbestanden meget beskeden efterhånden. Det skyldes naturligvis bl.a. et stort fisketryk. Men åens andre standfisk er næsten helt forsvundet gennem den samme periode. Det gælder gedder og skaller. Jeg har ikke set en eneste skalle i åen i 10 år nu, førhen var der ma
 
Da jeg svarede, var mine tanker på havørreden, da det traditionelt er den ørredtype, der har været fokuseret på i udsætningsarbejdet. Stallingen bekymrer mig meget. Bækørreden noget mindre, da en bækørredbestand har en "skyggebestand" i form af havørreder eller enkelte steder af søørreder. Og jeg tror nu heller aldrig, at udsætninger stopper helt - der vil altid være brug for "nødudsætninger" efter f.eks. gylleuheld, sommerudtørringer ovre hos jer ol. Det er vel også urealistisk at forestille sig, atder kan skabes tilstrækkelige gyde- og opvækstfaciliteter i alle vandløb.
 
Mht Lindenborg å, så er bækørredbestanden meget beskeden efterhånden. Det skyldes naturligvis bl.a. et stort fisketryk. Men åens andre standfisk er næsten helt forsvundet gennem den samme periode. Det gælder gedder og skaller. Jeg har ikke set en eneste skalle i åen i 10 år nu, førhen var der mange. Til gengæld kan man hver nat sommeren igennem se odderne boltre sig i vandet og om vinteren kommer skarven forbi. En del af året er bækørred fiskespisernes eneste ret på menukortet. Resten af året er der også mulighed for havørred, men mange af disse er lige i overkanten for fuglene i hvert fald. Men det lader til, at ret mange åfiskere affinder sig med kun at fange havørred(?) - men hvad kan vi gøre? Der er masser af gydning oppe i bækkene - også af de tilbageværende bækørreder. Jeg tror ikke, at der ville ændre noget som helst at sætte mere yngel ud, og fangstklare opdrættede bækørreder - nej tak! - så meget hellere vilde havørreder.
Mvh JB
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 01:15
Hvad skete der lige der - en del af teksten står der to gange - kan ikke redigeres væk???
Mvh JB
Til top
rjc Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RC

Tilmeldt:: 19 Feb 2012
Geografisk: Dragør
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 01:37

Hej Nils Åge Skovbo

 

Jeg er ikke ny her på forum, men kan pludselig ikke logge ind på min profil Ryan Jøhncke Christensen, så jeg oprettede en ny profil. Ikke noget med formummet skælme som gantes med dig ved nattetide.

 

Hvorom alting er så har jeg også læst Sportsfiskeren og kender derfor udmærket den nævnte artikel hvori tallet 40% nævnes uden præcis kilde angivelse. Hvor skriver jeg i øvrigt, at du har skrevet alle havørreder der fanges på sjælland stammer fra jyske udsætninger?

 

Men for at vende tilbage til sagens kerne, dit udsagn om at 40% af de havørreder der fanges på sjælland stammer fra jyske udsætninger. Jeg mener dette tal er overordentligt væsentligt set i lyset af den måde det bliver brugt som argument for en fordeling af midler som af mange betragtes som diskutabel og kontroversiel. Jeg vil derfor gerne til bunds i hvilke undersøgelser der ligger bag dette tal, hvilken model man har brugt og endelig hvilke statistiske beregningsmodeller herunder konfidensintervaller man har opereret med i de undersøgelser der er foretaget. Med andre ord hvor troværdige er de undersøgelser der ligger til grund for tallet 40%, kan det være 20% eller måske 60%. Da vi ikke kender undersøgelserne er det umuligt at forholde sig rationelt til et af denne debats helt centrale postulater:

 
”så man kan roligt sige, at de vandløbsforbedringer der er blevet skabt i det jydske og på Fyn, de kommer alle lystfiskere til gode”.

 

Da du primært er den som introducere dette tal i denne debat, mener jeg det er rimeligt at forlange du er i stand til at redegøre for hvordan dette tal er fremkommet og hvilke undersøgelser der ligger til grund for tallet. Du behøver såmænd ikke redegøre for de nærmere detaljer, bare nævn undersøgelserne og hvem som har foretaget dem og hvor jeg kan læse dem og danne mig en mening om hvorvidt der er belæg for postulatet.

 

Med al respekt for dig og dine bekendte, så er det jo ikke noget argument, at du kender en Biolog og anser ham som en troværdig person, hvilket han formentlig også er. Lad os få svedsken på disken. Tro mig når jeg siger at jeg er fuldt ud i stand til at gennemskue selv ret komplicerede forskningsresultater, jeg lever faktisk af det.

 
Ryan Wink
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 01:43
Bare for at puste til ilden, så vælger både NRE og Hr. Halborg, at bruge den pudsige forkortelse "p.g.a." Wink
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 09:15
Hej Ryan,
Tak for dit indlæg.

Nej, jeg kan som jeg tidliger har skrevet i denne tråd, kan jeg stadig ikke give dig et link på undersøgelserne, da jeg ikke har læst dem, men jeg har oplysninger fra sidste nr. af Sportsfiskeren.

Jeg fastholder stadig, at jeg antager at artiklen er helt og aldeles troværdig. Men du er naturligvis velkommen til at kontakte bemeldte biolog på DSF for at få at vide hvor du kan finde links til undersøgelserne. Det er flinke og redelige folk hos DSF, så hvis du er medlem af forbundet vil de helt sikkert gerne tage en snak med dig Wink

Noget helt andet er jo også, at hvis man ser på det meget store fisketryk der er på kysterne på Sjælland, set i lyset af de ret besete mindre vandløb (antal af udtrækkende smolt) så skal alle de fine havørreder der blinver fanget på Sjælland, jo komme et eller andet sted fra. Derfor giver det vel også ok mening at antage, at det kunne være fra Fyn og Jylland, som jo producerer meget store mængder smolt Smile

Men kontakt DSF, så kunne du evt. her på sitet redegør for hvad du har fundet ud af ved at læse undersøgelser. Det er i alles interesse og jeg er naturligvis altid interesseret i at komme bag undersøgelserne.

Og så må du undskylde, hvis jeg har beklikket din profil. Det beklager jeg meget. Der har været lidt bøvl med fake profiler her på sitet, og det skal naturligvis ikke gå ud over dig, som jeg ofte har set skrive begavede og indsigtsfulde indlæg. Beklager Smile

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Redigeret af niels åge skovbo - 20 Feb 2012 kl. 09:28
Til top
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 09:32
Hej Ryan
 
Er helt på linie med Niels Åge.
Har læst en undersøgelse om emnet her på siden.
Den hedder "havørreder på langfart" og den er lagt på af Torben Thinggaard.
Den omhandler udtrækket af smolt Fra Karup å og deres trækruter.
Meget spændende.
Du finder den under nyheder på forsiden. den er lige nu øverst på side 5.
 
MVH Brian
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 11:35
Et lille indspark - dog uden dokumentation:
Da jeg sidst i 80'erne gik ind i udsætningsarbejdet i Lindenborg å, blev jeg præsenteret for en undersøgelse af vandringsmønsteret for havørrederne fra åen. Der var naturligvis genfangst af fiskene i lokalområdet - næsten alle andre genfangster kom fra Øresundsområdet og Sveriges vestkyst. Jeg vil gætte på, at undersøgelsen er fra 70'erne. Om ikke andet, så viser undersøgelsen at (i det mindste nogen af) de jyske ørreder smutter et pænt stykke østpå.
Mvh JB
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 12:58
hej igen JB
 
Jeg fatter ikke begrebet nul ture, hvis vi ser på de store udsætninger på sjælland, samt at vi fanger ca. 40% af fisk fra det jyske, må vi vel gå ud fra at vi også fanger ørred fra de svenske åer, og da ingen af vores fisk vandre, lidt underligt, men sådan er det beskrevet af ex. Skovbo.
 
Jeg fatter heller ikke at der ikke fanges flere ørred i Øresund fra bådene, det burde være det rene eldorado ifølge det skrevne om ørred vandringer fra Jylland samt Sverige.
 
Så, ja jeg glæder mig til at se de undersøgelser af biologen som Skovbo henviser til.
 
Ole T  
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 13:09

Ja hvis disse tal er rigtige...jamen så må de godt nok mangle fisk i resten af landet.


Mvh

Jim.

Til top
Brian Agerbek Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ban

Tilmeldt:: 21 Maj 2006
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ban Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 13:19
Daw Jim
Kan også være at vi gør det, men vi piver ikke. Vi tager arbejdshandskerne på og prøver at forbedre forholdene for gydefiskene, så der på sigt kan komme flere fisk til alle.
 
MVH Brian
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 13:26
Kære Ole & Jim,

Her er der lidt læsestof om vandrende fisk.

http://www.aqua.dtu.dk/upload/aqua/publikationer/fiskoghav/fisk-og-hav-nr61.pdf

Ved ikke om det er disse undersøgelse alene, som lægger bag citatet fra Sportsfiskeren om de 40 % fisk der fanges øst for Storebælt, eller om der er andre undersøgelser som indgår. Men det er ret tydeligt at se, at opdrættede smolt, de IKKE vandre langt.

Jeg har forøvrigt IKKE skrevet at de sjællandske ørreder IKKE vandrer, jeg har skrevet, at UDSATTE  mundingssmolt, sædvanligvis ikke vandrer særligt langt sammenholdt med vilde fisk. De vilde fisk fra sjællandske vandløb, vil jeg tro opfører sig på samme vis som de jydske, så måske svømmer de en tur til Lillebælt eller den svenske vestkyst Wink

Men spændende læsestof er det, men jeg synes i bør tage kontakt til DTU hvis i har spørgsmål. De vil sikkert gerne være behjælpelig med uddybende forklarringer.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 13:30
Jeg æææælsker statistik, især når grundlaget for den statistiske beregning kan være usikker. Der er 600.000, der har en stang i hånden hvert år. Hmmm - hvor er den stangskov dog henne, og sikke mange ikke-fisketegnsfolk, det giver. De er vel ikke alle sammen over 65 eller under 18 år, eller rene putfiskere.
 
De 40% havørred, som vandrer til Sjælland i almindelig fangstglæde, selvom det må være nedtur at blive tage på Djævleøen. Hvordan er den statistik lavet, hvad er den statistiske sikkerhed osv.
 
Såvidt jeg husker, men jeg er nu ikke 100% sikker, så mener jeg at en del af de sjællandske udsætninger stammer fra Koldingfisk. Altså klækket på æg fra Kolding. Er det rigtigt, så er det måske med til at give det flotte 40%-tal, som måske så ikke er vandrende fisk, men egentlig eksporterede fisk. Faktisk kan naturligt gydende efterkommere af Koldingfisk så fortsat tælle med.
 
Er der nogen, der ved det med sikkerhed ????
På forhånd tak.
mvh
kjeld
PS: (Tilføjet) Skovbo for pokker - fik du din udddannelse hos KGB eller CIA - Smile
 


Redigeret af Kjeld Willerslev - 20 Feb 2012 kl. 13:35
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 13:40
PS.2. - Der er vel også lavet en undersøgelse af, hvormange havørred fra Sjælland, der fange i det fynske og jyske ??
 
Bækørreden forsvinder selvfølgelig, fordi man avler havørred på havørred konstant og udsætter yngel, som er 3 gange større end de naturlige ørred (incl. bækørred) med det resultat, at udsætningerne æder de naturlige.
 
Drop udsætninger, brug rugekasser, så kommer bækørreden igen, hvis da generne ikke er fjernet helt, altså evnen til også at blive bækørred.
mvh
kjeld.


Redigeret af Kjeld Willerslev - 20 Feb 2012 kl. 13:40
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 13:43

Hej Niels Åge.


Jeg er godt klar over at vildtfisk vandrer langt omkring ift fisk som er mundingsudsatte, derfor får man selvfølgelig den tanke at fiskene må være langt mere koncentreret omkring Sjælland end vest for Storebælt i og med at udsætning af smolt jo her i langt højere grad jo netop er mundingsudsatte.

Min overbevisning har hele tiden været at der er masser af fisk omkring Sjælland, men at disse vildfisk dog ikke så ofte er kystnære.


Mvh

Jim.



Redigeret af scott - 20 Feb 2012 kl. 17:59
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 14:10
Citat: niels åge skovbo

Kære Ole & Jim,

Her er der lidt læsestof om vandrende fisk.

http://www.aqua.dtu.dk/upload/aqua/publikationer/fiskoghav/fisk-og-hav-nr61.pdf

Ved ikke om det er disse undersøgelse alene, som lægger bag citatet fra Sportsfiskeren om de 40 % fisk der fanges øst for Storebælt, eller om der er andre undersøgelser som indgår. Men det er ret tydeligt at se, at opdrættede smolt, de IKKE vandre langt.

Jeg har forøvrigt IKKE skrevet at de sjællandske ørreder IKKE vandrer, jeg har skrevet, at UDSATTE  mundingssmolt, sædvanligvis ikke vandrer særligt langt sammenholdt med vilde fisk. De vilde fisk fra sjællandske vandløb, vil jeg tro opfører sig på samme vis som de jydske, så måske svømmer de en tur til Lillebælt eller den svenske vestkyst Wink

Men spændende læsestof er det, men jeg synes i bør tage kontakt til DTU hvis i har spørgsmål. De vil sikkert gerne være behjælpelig med uddybende forklarringer.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
 
Hej Skovbo
 
Ret skal være ret, og det har du vedr: mundingssmolt, undskyldSmile
 
Jeg læste også i Sportsfiskeren om de 40% det havde været flot hvis undersøgelsen også var vist, det havde gjort det mere troværdigt, men du må da indrømme at der burde være sindsygt mange ørred omkring sjælland, i forhold til det jeg skriver lidt højere oppe, eller her.
440.000 stykker smolt udsat på sjælland + en mængde 1/2 års og 1 års yngel.
40% fra det jyske, af ørred der trækker fra åerne, samt et antal fra de svenske åer, og til sidst de ørred der trækker fra vore egne åer, samlet giver det jo lidt af en slat.
Eller som en god trailer jyde ville have sagt, det ik så ringe endda SmileWink
 
Ole T  
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 14:20
Hej Kjeld, 

He he he, nej det er hverken KGB eller CIA, men STASI LOL men da DDR gik ned med flaget, blev jeg nødsaget til at kaste mig over miljøet  Wink

Og så har du naturligvis helt ret, statestik er noget underlig noget og bliver ofte tolket som fanden læser biblen. Og der er selvfølgelig også en masse usikkerhed forbundet med undersøgelse, når man ikke kan lave en 100 % dækning.

Men da der jo normalvis er en masse "jeg tror", "det er jeg ikke sikker på", "kan det nu passe", "biologerne meler deres egen kage", "det er bestilt arbejde",  "det har de ikke en skid forstand på", "så vidt jeg ved" etc. 

Når der så er nogle fagfolk, som med al deres faglig viden, reele undersøgelser og flittighed, så kommer der straks nogle og beklikker resultatet, hvis nu det er et resultat som ikke passer ind i hvad de "tror".

Så indtil videre tror jeg på undersøgelserne, simpelthen fordi jeg ikke selv har lavet undersøgelser og heller ikke har den fornødne indsigt til at foretage noget sådan.

I bedste fald er jeg jo kun lægmand Smile

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 15:02
Hej Niels,
Jeg synes det er relevant at sammenkæde successen med genopretning af ørredbestande i jyske vandløb, med ørredfangsterne ved de sjællandske kyster men Angry kilderne mangler! Jeg forventer ikke at Sportsfiskeren overholder almindelig referenceskik i deres artikler, men jeg synes nok at du burde gøre det. De 40% du henviser er vistnok et mål for hvor mange havørreder, der fanges omkring Sjælland i forhold til den samlede fangst, jvf. fangstundersøgelsen fra i vinters (DTU AQUA). Måske skulle undersøgelsens mangler være skitseret, før der konkluderes så raskt (se forfatterens bemærkninger). Husk at undersøgelsen er lavet efter ordre, for at tilgodese EU's kvoteberegningssystem. Så alt i alt er der ikke (såvidt jeg vèd) lavet undersøgelser, der dokumenterer sammenhængen mellem jyske ørredebestande og det sjællandske kystfiskeri. Men det ville være rart, hvis der alligevel er eller bliver lavet nogen.
Hilsen
Thomas


Redigeret af Thomas Vedel - 20 Feb 2012 kl. 22:02
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 16:32
Citat: Kjeld Willerslev

Bækørreden forsvinder selvfølgelig, fordi man avler havørred på havørred konstant og udsætter yngel, som er 3 gange større end de naturlige ørred (incl. bækørred) med det resultat, at udsætningerne æder de naturlige.
 
Drop udsætninger, brug rugekasser, så kommer bækørreden igen, hvis da generne ikke er fjernet helt, altså evnen til også at blive bækørred.
mvh
kjeld.
 
Hej Kjeld - den holder ikke helt. Bækørrederne har det også svært i vandløb, hvor der ikke udsættes fisk. Jeg tror heller ikke, at der udsættes "havørredyngel" i øvre Gudenå, men jeg ved det ikke.
Noget, som jeg synes er meget interessant, er spørgsmålet om ørredens gener -  eller miljøet ørreden lever i  -  styrer ørredens adfærd i forhold til vandring eller ikke vandring. (Arv eller miljø?). Findes der et "vandre-gen" - eller et "stand-gen", eller sættes smoltificeringen igang af stress pga. for få skjulepladser eller for dårligt fødegrundlag? Jeg tror, at det endelige svar er et både - og, men jeg er i tvivl. Det er du jo ikke - har du link eller andet, der underbygger din opfattelse?
 
Enig med dig i, at rugekasser er bedre end udsætninger af dambrugsfisk. Bedst er det, at lade fiskene finde partnere selv.Wink


Redigeret af JB - 20 Feb 2012 kl. 16:34
Mvh JB
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 16:50
Citat: Thomas Vedel

Hej Niels,
Jeg synes det er relevant at sammenkæde, successen med genopretning af ørredbestande i jyske vandløb med forbedede fangster ved de sjællandske kyster, men Angry kilderne mangler! Jeg forventer ikke at Sportsfiskeren overholder almindelig referenceskik i deres artikler, men jeg synes nok at du burde gøre det. De 40% du henviser er vistnok et mål for hvor mange havørreder der fanges omkring Sjælland, i forhold til den samlede fangst, jvf. fangstundersøgelsen fra i vinters. Måske skulle undersøgelsens mangler være skitseret, før der konkluderes så raskt (se forfatterens bemærkninger). Husk at undersøgelsen er lavet efter ordre for at tilgodese EU's kvoteberegningssystem. Så alt i alt er der ikke (såvidt jeg vèd) lavet undersøgelser, der dokumenterer sammenhængen mellem jyske ørredebestande og det sjællandske kystfiskeri. Men det ville være rart hvis der er  alligevel eller bliver lavet nogen.
Hilsen
Thomas
 
Thumbs Up Sådan Thomas...bare giv dem tørt på
/Søder
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 18:58
Citat: Thomas Vedel

Hej Niels,
Jeg synes det er relevant at sammenkæde, successen med genopretning af ørredbestande i jyske vandløb med forbedede fangster ved de sjællandske kyster, men Angry kilderne mangler! Jeg forventer ikke at Sportsfiskeren overholder almindelig referenceskik i deres artikler, men jeg synes nok at du burde gøre det. De 40% du henviser er vistnok et mål for hvor mange havørreder der fanges omkring Sjælland, i forhold til den samlede fangst, jvf. fangstundersøgelsen fra i vinters. Måske skulle undersøgelsens mangler være skitseret, før der konkluderes så raskt (se forfatterens bemærkninger). Husk at undersøgelsen er lavet efter ordre for at tilgodese EU's kvoteberegningssystem. Så alt i alt er der ikke (såvidt jeg vèd) lavet undersøgelser, der dokumenterer sammenhængen mellem jyske ørredebestande og det sjællandske kystfiskeri. Men det ville være rart hvis der er  alligevel eller bliver lavet nogen.
Hilsen
Thomas

De undersøgelser og mærkningsforsøg, som artiklen i Sportsfiskeren skamridder, de når på ingen måde frem til den konklusion som Niels Åge Skovbo her postulerer.

Alle de lystfiskere som dyrker kystfiskeri efter havørreder, de er bekendt med, at i sommermånederne når vandet inde i fjorde og langs kysten bliver meget varmt, så trækker havørreden ud i Kattegat, hvor vandet er mere køligt.

Og en stor del af de mærkede havørreder er netop fanget af erhvervsfiskere i Kattegat, og da man har delt Danmark op i øst- og vest for Storebælt, ved at man har slået en streg ned gennem Kattegat og Storebælt, som på vedlagte kort, så får man slet ikke nogle resultater, der kan udlægges som beskrevet i Sportsfiskeren.

Rapporterne dokumenterer på ingen måde, at havørreder fra jyske åer bliver fanget af lystfiskere langs de sjællandske kyster.




Redigeret af Anders H - 20 Feb 2012 kl. 23:59
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 19:01
Citat: Jabber

Bare for at puste til ilden, så vælger både NRE og Hr. Halborg, at bruge den pudsige forkortelse "p.g.a." Wink


Endnu en videnskabelig udersøgelse udført af en DSf-lemming.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 19:04
Nu vi er ved at NRE og Anders H begge bruger forkortelsen " p.g.a " bruger de os begge det noget særprægede " DSf " med lille f som det staves på DSf s hjemmeside os, MEN som meget få mennesker bruger når de omtaler DSF eller dsf :) 

Bare en mere til staniol hatten :) 

( nu hvor i ikke gad diskutere mine forslag fortsætter vi sgu detektiv arbejdet i stedet for :) ) 

Mvh Morten
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 19:16
Citat: scott

Jeg er godt klar over at vildtfisk vandrer langt omkring ift fisk som er mundingsudsatte, derfor får man selvfølgelig den tanke at fiskene må være langt mere koncentreret omkring Sjælland end vest for Storebælt i og med at udsætning af smolt jo her i langt højere grad jo netop er mundingsudsatte.

Min overbevisning har hele tiden været at der er masser af fisk omkring Sjælland, men at disse vildfisk dog ikke så ofte er kystnære.


Havørreden er en koldvandsfisk, så når vandet i de indre farvande i sommermånederne bliver over 13-15 grader varmt, så trækker havørreden ud i Kattegat, hvor den på dybere vand kan finde vandtemperaturer, som passer bedre til dens behov.

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 19:30

Koldvandsfisk er måske så meget sagt...torsk er en koldvandsfisk.

Grunden til at havørreden trækker mod det brakke vand i fjordene om vinteren er at den så vidt muligt søger vand med samme saltindhold som den har i kroppen således at den dermed forbruger mindre energi...faktisk ret smart da fødemængden da også er meget begrænset.


På Als hvor jeg har boet i en årække var der faktisk steder i inderfjordene som fiskede lige godt sommer som vinter af den simple grund at der var store mængder føde.

Faktisk ligger ørredens optimale trivselstemperatur omkring 14 grader, så det er ikke helt korrekt hvad du skriver.


Mvh

Jim.

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 19:56
Citat: scott

Koldvandsfisk er måske så meget sagt...torsk er en koldvandsfisk.

Grunden til at havørreden trækker mod det brakke vand i fjordene om vinteren er at den så vidt muligt søger vand med samme saltindhold som den har i kroppen således at den dermed forbruger mindre energi...faktisk ret smart da fødemængden da også er meget begrænset.


På Als hvor jeg har boet i en årække var der faktisk steder i inderfjordene som fiskede lige godt sommer som vinter af den simple grund at der var store mængder føde.

Faktisk ligger ørredens optimale trivselstemperatur omkring 14 grader, så det er ikke helt korrekt hvad du skriver.


Mvh

Jim.


Nemlig Jim, det er jo en rovfisk...Wink
Jeg har også fanget fisk laaangt inde i Fjorden  ved Als om sommeren, hvor vandtemp. var over 20 grader.
I maven var der masser af rejer, kutlinger og små krabber.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 20:34
Hej Anders, du skriver: Det bliver i øvrigt lystfiskerne som kommer til at betale 20 af de 132 millioner, Fødevareministeren har nemlig lavet en smart aftale med DSf, som har sagt ok til, at hun lige forhøjer prisen på et fisketegne fra 140 til 185 kroner om året, og det provenu, som der kommer ind ved forhøjelsen af fisketegnet, det snupper Fødevareministeren og bruger til vandløbsrestaureringer, på den måde kommer lystfiskerne til at betale en ekstra skat, så Danmark kan opfylde EU's vandrammedirektiv.
 
Der står følgende på fisketegn.dk omkring "hvad går pengene til":

HVAD GÅR PENGENE TIL - FISKEPLEJE?

Indtægterne fra salg af fisketegn går til fiskepleje gennem udsætninger, restaurering og lignende af vandløb og søer samt foranstaltninger og forskning, der i øvrigt har betydning for reproduktion, vækst m.v. af fiskebestandene. Midlerne er på den måde til gavn for fiskene, og det giver bedre muligheder for et godt fiskeri for lystfiskere, fritidsfiskere, bierhvervsfiskere og erhvervsfiskere.

Indtægterne er på ca. 30 millioner kr. om året. De bliver administreret af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, NaturErhvervstyrelsen, i tæt samarbejde med Danmarks Fiskeriundersøgelser og fiskeriets organisationer.

Mere information:

Men så er der åbenbart nogen der mener, at når det er et EU direktiv der afføder denne vandløbsrestaurering mv., så må fisketegns pengene IKKE indgå som en del af puljen til at financiere det? Så er det udelukkende en opgave for den samlede danske befolkning og stat at financiere EU direktivet, der, som du selv skriver, bla. skal afføde vandløbsrestaureringer?
 
Helt nøgternt, så skal vi så heller ikke have penge FRA EU puljemidler til diverse projekter som kunne financieres af fisketegnsmidlerne eller hvordan?
 
Staten vi har valgt at leve i, har besluttet at vi skal betale fisketegn. Jeg tror det ville være første gang i historien, hvis staten gennem lovgivning opkrævede penge, som de ikke også ville have en vis bestemmelse over.
 
Så kan man jo synes om det er rimeligt eller ej. Ja, vi betaler mere for de vandløbsrestaureringer mv. som dette direktiv pålagt Danmark fra EU koster gennem fisketegnsmidlerne. Men der står så også klart på fisketegn.dk, at pengene bruges til bla. vandløbsrestaureringer og naturgenopretning. Om det så er EU der bestemmer det, Natur og Erhvervsstyrelsen, eller som nogen mener DSF.
 
Vi betaler alle sammen til miljøet over vores skat. Vi betaler også alle sammen til Kultur og bla. det kongelige teater over vores skat. Så der får vi Sjællændere, især i Hovedstadsområdet, meget mere ud ad det, end dem der bor i Ribe. Kultur er der også nogen der mener er til alles bedste. Dem der går rigtigt meget op i det, de betaler også billetter for at se det/opleve det. Så de betaler så også ekstra i skat? De financierer i alt fald en større del af kulturen end dem der ikke går i teateret. Ja så kan man lade være med at gå i teater. Man kan også lade være med at fiske.
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 20:54

Hej Niels Åge Skovby  /o.a.

Tak for oplysningerne. Der hersker åbenbart en del forvirring om tallet 40 %, for at sige det pænt. God etikette i sådanne sammenhænge er normalt, at man når man præsentere så centralt et estimat og med en sådan insisteren, samtidigt referere til de undersøgelser som ligger til grund for estimatet.

Jeg har gennem mere end 30 år været direkte medlem af DSF så det burde være muligt, at få dem til at oplyse på hvilke undersøgelser man basere dette estimat. Jeg tillader mig, at stille mig tvivlende overfor tallet, indtil jeg har haft mulighed for, at gennemlæse/regne de efterspurgte undersøgelser.

Hvis estimatet 40 % stammer fra publiceret undersøgelser burde det dog være en smal sag at finde undersøgelserne frem via en søgning i diverse fag databaser/tidsskriftssamlinger. Det vil jeg forsøge at gøre. Sikkert er det dog at der er stor forskel på de ørreder vi fanger på Østersøens kyster og de ”visne frynser” af fisk jeg overvejende fanger når jeg en sjælden gang fisker på vestvendte kyster.

Indtil der foreligger sikker lødig dokumentation om tallets/estimatet størrelsesorden, synes jeg dog det ville klæde begge sider i denne sag, at man udviser en smule mere omhu inden man slynger om sig med udokumenterede tal og teorier. Det er for væsentlig en diskussion til, at den skal skæmmes af luftige forestillinger og til lejligheden bekvemt opfundne estimater, baseret op ikke publiceret eller ikke tilgængelige undersøgelser.

Det er et kendt faktum, at valg af design af en undersøgelse kan have afgørende indflydelse på resultatet, engang imellem i så høj grad, at identiske rådata kan give dimentralt forskellige resultater.

Som et lille kuriosum er der så nogen som ligger inde med undersøgelser over hvor stor en del af de fisk der fanges på Fynske og Jyske kyster der kommer fra Sjælland/Sverige sådan helt uofficielt, ikke publiceret, ikke tilgængeligt?
 
Ellers må man sige at det er nogle ualmindeligt velopdragne ørreder vi opdrætter her i Danmark, de respektere tydeligvis det ensrettet skilt mod Sjælland der er placeret på bunden af Storebælt. LOL
 
Ryan Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 21:23
Citat: Georgi

Hej Anders, du skriver: Det bliver i øvrigt lystfiskerne som kommer til at betale 20 af de 132 millioner, Fødevareministeren har nemlig lavet en smart aftale med DSf, som har sagt ok til, at hun lige forhøjer prisen på et fisketegne fra 140 til 185 kroner om året, og det provenu, som der kommer ind ved forhøjelsen af fisketegnet, det snupper Fødevareministeren og bruger til vandløbsrestaureringer, på den måde kommer lystfiskerne til at betale en ekstra skat, så Danmark kan opfylde EU's vandrammedirektiv.
 
Der står følgende på fisketegn.dk omkring "hvad går pengene til":

HVAD GÅR PENGENE TIL - FISKEPLEJE?

Indtægterne fra salg af fisketegn går til fiskepleje gennem udsætninger, restaurering og lignende af vandløb og søer samt foranstaltninger og forskning, der i øvrigt har betydning for reproduktion, vækst m.v. af fiskebestandene. Midlerne er på den måde til gavn for fiskene, og det giver bedre muligheder for et godt fiskeri for lystfiskere, fritidsfiskere, bierhvervsfiskere og erhvervsfiskere.

Indtægterne er på ca. 30 millioner kr. om året. De bliver administreret af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, NaturErhvervstyrelsen, i tæt samarbejde med Danmarks Fiskeriundersøgelser og fiskeriets organisationer.

Mere information:

Men så er der åbenbart nogen der mener, at når det er et EU direktiv der afføder denne vandløbsrestaurering mv., så må fisketegns pengene IKKE indgå som en del af puljen til at financiere det? Så er det udelukkende en opgave for den samlede danske befolkning og stat at financiere EU direktivet, der, som du selv skriver, bla. skal afføde vandløbsrestaureringer?
 
Helt nøgternt, så skal vi så heller ikke have penge FRA EU puljemidler til diverse projekter som kunne financieres af fisketegnsmidlerne eller hvordan?
 
Staten vi har valgt at leve i, har besluttet at vi skal betale fisketegn. Jeg tror det ville være første gang i historien, hvis staten gennem lovgivning opkrævede penge, som de ikke også ville have en vis bestemmelse over.
 
Så kan man jo synes om det er rimeligt eller ej. Ja, vi betaler mere for de vandløbsrestaureringer mv. som dette direktiv pålagt Danmark fra EU koster gennem fisketegnsmidlerne. Men der står så også klart på fisketegn.dk, at pengene bruges til bla. vandløbsrestaureringer og naturgenopretning. Om det så er EU der bestemmer det, Natur og Erhvervsstyrelsen, eller som nogen mener DSF.
 
Vi betaler alle sammen til miljøet over vores skat. Vi betaler også alle sammen til Kultur og bla. det kongelige teater over vores skat. Så der får vi Sjællændere, især i Hovedstadsområdet, meget mere ud ad det, end dem der bor i Ribe. Kultur er der også nogen der mener er til alles bedste. Dem der går rigtigt meget op i det, de betaler også billetter for at se det/opleve det. Så de betaler så også ekstra i skat? De financierer i alt fald en større del af kulturen end dem der ikke går i teateret. Ja så kan man lade være med at gå i teater. Man kan også lade være med at fiske.


Ja det var sgu virkeligt en smart aftale Mette Gjerskov fik i hus der.

I en eller anden udstrækning kan der med lidt god vilje i lystfiskerkredse nok skabes konsensus omkring restaureringer af vandløb, men naturgenopretning som følge af mange års miljøterror primært begået af et pseudoliberalt erhverv vis identitet ingen kan være i tvivl om, har på intet tidspunkt været hensigten med fisketegnsmidlerne, så det var da vist en værre lokumsaftale der blev indgået der.

At opretholde et kulturniveau i samfundet finansieret af skattemidlerne mener jeg er en dårlig sammenligning, men okay, lad os blot kalde det ”brugerbetaling” som udover bidrag gennem skatterne naturligt nok betales af brugerne, så kunne man jo passende forestille sig samme model blev brugt til naturgenopretning, her er det ganske vist også brugerne der betaler regningen, mens skadevolderen bliver holdt omkostningsfri.


Men selvfølgelig, man kan jo følge dit råd om at lade være at fiske, men hvem skal så betale regningen ?

Den sammenligning holder bare ikke en meter.


Mvh

Jim.


Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 22:05
Hej Henning,
Mit indlæg har ikke til hensigt at "komme efter nogen". Det er udelukkende et forsøg på at synliggøre de "facts" folk bygger deres indlæg på. Der er lidt for meget "Maren i kæret" over indlæggene.
Mvh
Thomas
 
 
 
Citat: Søder

Citat: Thomas Vedel

Hej Niels,
Jeg synes det er relevant at sammenkæde, successen med genopretning af ørredbestande i jyske vandløb med forbedede fangster ved de sjællandske kyster, men Angry kilderne mangler! Jeg forventer ikke at Sportsfiskeren overholder almindelig referenceskik i deres artikler, men jeg synes nok at du burde gøre det. De 40% du henviser er vistnok et mål for hvor mange havørreder der fanges omkring Sjælland, i forhold til den samlede fangst, jvf. fangstundersøgelsen fra i vinters. Måske skulle undersøgelsens mangler være skitseret, før der konkluderes så raskt (se forfatterens bemærkninger). Husk at undersøgelsen er lavet efter ordre for at tilgodese EU's kvoteberegningssystem. Så alt i alt er der ikke (såvidt jeg vèd) lavet undersøgelser, der dokumenterer sammenhængen mellem jyske ørredebestande og det sjællandske kystfiskeri. Men det ville være rart hvis der er  alligevel eller bliver lavet nogen.
Hilsen
Thomas
 
Thumbs Up Sådan Thomas...bare giv dem tørt på
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 22:07
Som regnestykket er nu, så er det 15% af den samlede pulje der kommer fra fisketegnsmidlerne, 20 mil. af totalt 132 mil. De resterende 112 mil. betales af skatteyderne, lønmodtagere og erhverv.
 
Så man kan vel sige om vi får de 15% tilbage for det første. Altså er det nok til, at det kan kaldes en rimelig pris for den naturgenopretning osv. som vi trods alt får ud af det. Det synes JEG personligt det er.
 
Og hvordan skal man i øvrigt fordele puljen efter dem der har gjort skaden? Har Juckers gjort større eller mindre skade end Cheminova? Er det i øvrigt indstrien, landbruget, fiskeriet eller skiftende regeringer der har skylden? Og i hvor stort indbyrdes forhold? Og hvad med hver persons ansvar? I værste fald eksisterer de givne virksomheder ikke længere, det er jo ødelagt natur over generationer.
 
Man vælger så at tage pengene fra samtlige over skatten, de resterende 112 mil. Forholdene hvordan og hvor meget hver enkelt bidrager er så et skattepolitisk spørgsmål.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 23:31
Ahem...

Lystfiskere der har betalt fisketegn, betaler også skat!. Så vi skal altså betale dobbelt - eller får vi skattepenge tilbage?. Den aftale har direkte forhøjet vi stangfiskeres fisketegns kontingent for at skulle betale til restaureringen.

Det drejer sig ikke så meget om hvem der har forvoldt skaderne, som hvem der skal betale for genopretningen. Man kan aldrig finde en løsningsmodel, der retfærdiggør den store regning, men ved at lade alle betale minimerer man det beløb de få, der bliver uretfærdigt ramt - skal betale. Hellere den model end at lade nogle betale 2 gange - not?

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 20 Feb 2012 kl. 23:32
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 23:50

Et af de formål lovgiverne har besluttet at fisketegnsmidlerne skal gå til, det er vandløbsrestaurering.

I dette tilfælde anvendes nogle af fisketegnsmidlerne til vandløbsrestaurering.
 
Så kan man være uenig i fordelingen, skyld, hvilke projekter det skal være, at vi betaler mere end andre osv., men fisketegnsmidlerne bliver her brugt på et af de formål, som det er besluttet de skal bruges til.
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 23:54
Citat: scott

Ja det var sgu virkeligt en smart aftale Mette Gjerskov fik i hus der.

I en eller anden udstrækning kan der med lidt god vilje i lystfiskerkredse nok skabes konsensus omkring restaureringer af vandløb, men naturgenopretning som følge af mange års miljøterror primært begået af et pseudoliberalt erhverv vis identitet ingen kan være i tvivl om, har på intet tidspunkt været hensigten med fisketegnsmidlerne, så det var da vist en værre lokumsaftale der blev indgået der.


Lur mig om denne lokumsaftale mellem Mette Gjerskov og Verner W. Hansen fra DSf ikke også indeholder noget om, at pengene skal bruges til at fjene nogle bestemte spærringer i de jyske lakse-åer.

DSf-lemmingerne kan vist godt glemme deres sang om, at DSf slet ikke har nogen indflydelse på, hvilke projekter fisketegnsmidlerne bliver brugt til.

Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2012 kl. 00:04
Ja det er da en kæmpe stor hemmelighed. Kopieret tekst fra Fisketegn.dk, om hvad indtægterne er, og hvem der har indflydelse på deres fordeling:
 
Indtægterne er på ca. 30 millioner kr. om året. De bliver administreret af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, NaturErhvervstyrelsen, i tæt samarbejde med Danmarks Fiskeriundersøgelser og fiskeriets organisationer.
 
Jeg vil tro af DSF hører under fiskeriets organisationer. Men det du i virkeligheden mener er jo, at DSF her kører med en klar dagsorden om, at kanalisere flest mulige penge over til lakseprojekterne.
 
Det har du efterhånden forklaret en del gange, og den holdning har du jo ret til at have. Men der er ikke rigtigt noget nyt vel? Det er forstået at det er din mening.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2012 kl. 00:06
.....

Redigeret af schultz92 - 21 Feb 2012 kl. 00:08
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2012 kl. 00:07
Citat: Anders H

Citat: scott

Ja det var sgu virkeligt en smart aftale Mette Gjerskov fik i hus der.

I en eller anden udstrækning kan der med lidt god vilje i lystfiskerkredse nok skabes konsensus omkring restaureringer af vandløb, men naturgenopretning som følge af mange års miljøterror primært begået af et pseudoliberalt erhverv vis identitet ingen kan være i tvivl om, har på intet tidspunkt været hensigten med fisketegnsmidlerne, så det var da vist en værre lokumsaftale der blev indgået der.


Lur mig om denne lokumsaftale mellem Mette Gjerskov og Verner W. Hansen fra DSf ikke også indeholder noget om, at pengene skal bruges til at fjene nogle bestemte spærringer i de jyske lakse-åer.

DSf-lemmingerne kan vist godt glemme deres sang om, at DSf slet ikke har nogen indflydelse på, hvilke projekter fisketegnsmidlerne bliver brugt til.













Redigeret af schultz92 - 21 Feb 2012 kl. 00:10
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2012 kl. 00:11
Citat: Henrik Christensen

Citat: scott

Koldvandsfisk er måske så meget sagt...torsk er en koldvandsfisk.

Grunden til at havørreden trækker mod det brakke vand i fjordene om vinteren er at den så vidt muligt søger vand med samme saltindhold som den har i kroppen således at den dermed forbruger mindre energi...faktisk ret smart da fødemængden da også er meget begrænset.


På Als hvor jeg har boet i en årække var der faktisk steder i inderfjordene som fiskede lige godt sommer som vinter af den simple grund at der var store mængder føde.

Faktisk ligger ørredens optimale trivselstemperatur omkring 14 grader, så det er ikke helt korrekt hvad du skriver.


Mvh

Jim.


Nemlig Jim, det er jo en rovfisk...Wink
Jeg har også fanget fisk laaangt inde i Fjorden  ved Als om sommeren, hvor vandtemp. var over 20 grader.
I maven var der masser af rejer, kutlinger og små krabber.


Det er med garanti havørreder, som i dagtimerne opholder sig på dybt vand ude i Østersøen, og som går ind på lavere vand for at fouragere om natten, når vandet er en anelse køligere, det samme kan man opleve på Sjællands nordkyst.

Men det ændrer ikke på, at Isefjorden stort set er tømt for havørreder, når vandtemperaturen kommer op over 13-15 grader.

Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2012 kl. 00:22
Citat: schultz92




Der findes en speciel model, som er en klaphat fremstillet at alufolie, og til den kan der også fås skyg- og øreklapper, så brugeren kan leve i sin egen verden, så den vil jo helt klart vil passe rigtig godt til alle DSf-lemmingerne.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2012 kl. 00:40
Citat: Anders H

Citat: schultz92




Der findes en speciel model, som er en klaphat fremstillet at alufolie, og til den kan der også fås skyg- og øreklapper, så brugeren kan leve i sin egen verden, så den vil jo helt klart vil passe rigtig godt til alle DSf-lemmingerne.


Korrekt det er en lidt ala den her 


















Redigeret af schultz92 - 22 Feb 2012 kl. 00:41
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2012 kl. 23:56
Citat: schultz92


Korrekt det er en lidt ala den her 





Ja, og jeg går meget stærkt ud fra, at det er en DSf-lemming, som er gået i staniol-hatte-mode…
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2012 kl. 00:02
He he he,

Næhhh, det er vist NRE der er på billedet, han har bare fået barberet sin "skovsnegl" af som sider lige under hans næse  LOL

Men oftest er det en typisk hovedbeklædning for folk med dobbelt/fake-profil Big smile


Redigeret af niels åge skovbo - 24 Feb 2012 kl. 20:28
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres