Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Prisstigning på stangfiskertegn

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Prisstigning på stangfiskertegn
    Sendt: 12 Feb 2012 kl. 15:41
Citat: yves

Hej, Jeg er fra Kolding område... Og er meget træt at læsse om de lystfisker der har ondt i røv, fordi nogen af de penge fra gå til Jyske åer... Så vidt jeg ved de vildt fisk der bliver strøgt ud ved Koldingå. Bliver sendt til et sjællandsk å... Men hvad med at start med restoreer jeres vandløb ved lægge grus og steen til de vandrefisk der er i Sjælland.
Hvad med at laver lidt frivilgt arbejde og gøre noget, i sted for brok.
Hilsen Yves


Som sjællænder må jeg så sige, at det godt nok er trælst, at vi hele tiden skal opleve, at de jyske rokuleklappere bliver tøsefornærmet, når vi påpeger den skæve fordeling af fisketegnsmidlerne.

Hvis jyderne ikke bryder sig om, at få stukket i snuden, at det er sjællænderne som i høj grad har været med til at finansiere deres lakse-put&take-cirkus, så kan de gøre to ting, enten kan de selv betale hvad det koster, eller så kan de holde sig væk fra et debatfora som dette, hvor der også deltager folk fra sjælland.

Hvad angår de fisk der udsættes her på Sjælland, så er det da ikke nogen som vi får forærende, der bliver betalt en seriøs pris for hver eneste fisk. Og vi kunne sikkert købe yngel fra sydsverige til mundingsudsætningerne på Sjælland, men så kan de jyske foreninger jo ikke spare det, som dambrugeren kan tjene på, at sælge fisk til vores udsætninger.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 16:49
Citat: bjar1525

man kan da undre sig lidt ved gennemlæsning af økonomien i planen der lå for 2011
der er afsat en pulje på 4,7 mio til mundnings og saltvandsudsætninger  af ørred.
troede saltvandsudsætning hørte historien til ?? er der nogen der ved hvorfor de vælger at bruge penge på dette endnu, trods tidligere erfaringer med en høj rate af fejlvandre til utilsigtede vandløb!
Det bliver praktiseret bla. på Sjælland og Langeland, da de ikke har nok vandløb som egner sig til mundings-udsætning.
Så kompensere man på den måde...

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 16:54
Citat: Anders H

Citat: yves

Hej, Jeg er fra Kolding område... Og er meget træt at læsse om de lystfisker der har ondt i røv, fordi nogen af de penge fra gå til Jyske åer... Så vidt jeg ved de vildt fisk der bliver strøgt ud ved Koldingå. Bliver sendt til et sjællandsk å... Men hvad med at start med restoreer jeres vandløb ved lægge grus og steen til de vandrefisk der er i Sjælland.
Hvad med at laver lidt frivilgt arbejde og gøre noget, i sted for brok.
Hilsen Yves


Som sjællænder må jeg så sige, at det godt nok er trælst, at vi hele tiden skal opleve, at de jyske rokuleklappere bliver tøsefornærmet, når vi påpeger den skæve fordeling af fisketegnsmidlerne.

Hvis jyderne ikke bryder sig om, at få stukket i snuden, at det er sjællænderne som i høj grad har været med til at finansiere deres lakse-put&take-cirkus, så kan de gøre to ting, enten kan de selv betale hvad det koster, eller så kan de holde sig væk fra et debatfora som dette, hvor der også deltager folk fra sjælland.

Hvad angår de fisk der udsættes her på Sjælland, så er det da ikke nogen som vi får forærende, der bliver betalt en seriøs pris for hver eneste fisk. Og vi kunne sikkert købe yngel fra sydsverige til mundingsudsætningerne på Sjælland, men så kan de jyske foreninger jo ikke spare det, som dambrugeren kan tjene på, at sælge fisk til vores udsætninger.

Som jyde er det godt nok træls og høre på Sjællændere piveri, når der sågar bliver udsat direkte på jeres kyst og kompenseret for jeres manglende vilje til at restaurere vandløb. I har DK's bedste kystfiskeri, i ved det bare ikke selv.
Men gudskelov er det ikke alle fra abeøen som er sådan.

Mvh
Henrik Christensen
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 17:14
Citat: Henrik Christensen

Citat: tranholm

Ergo DSF sætter dagsorden for alle fritidsfiskere/lystfiskere i DK.Ouch
Selv den Kloge Åge Ole Trælsholm hoppede på den.
Ingen grænser for naivitetOuch
 
Henrik
Selv den kloge Ole Tranholm, kunne se en fordel i at der ingen aldersgrænse var for fisketegnet, men at man betaler så længe man er i stand til at fiske.
 
Og nej DSF sætter ingen dagsorden, men det ville måske havde været en lille smule klogt at tale med Fritidsfiskerne inden de gik til møde fødevareministeren, vi er jo to parter der betaler til fisketegnet.
 
Til slut din nar, hvad har folk der hedder Åge gjort dig, eller kan du kun være perfid.
 
Ole T 

Hvis DSF bestemte hvad fritidsfiskere skulle betale, tror du så ikke DSF sagde ca. 1000kr??
-----------------------------------------------------
Hvor har jeg skrevet det.
------------------------------------------------------------- 
Tror du virklig at DSF har sagt at fritidsfiskere ikke skal have en så stor prisstigning som lystfiskere??
--------------------------------------------------------------------
Har jeg skrevet sådan.
---------------------------------------------------------------------------------
kæmpe nar, for nu at blive på dit niveu
Troede vi havde nået toppen af idioti med NRE, men der er åbenbart et langt stykke til toppen endnuOuch

------------------------------------------------------------------------------------------
 
Ja, jeg er en kæmpe idiot og en nar. Men så skærer jeg det lige ud i pap for dig, jeg har intet skrevet om det du skriver. Dermed intet om priser eller hvad du ellers har misforstået.
 
Jeg mener man kunne være blevet enige om et forslag, så vi over 65 år skulle betale fisketegn så længe vi var i stand til at fiske.
 
Jeg mener også, at når der er 2 parter der betaler til fisketegnet, så taler de to også sammen inden de går til møde med fiskeriministeren.
 
Ole T  
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 17:28
ClapHere we go againConfused

Godt at der er et vejrskifte på vejSmile
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 18:50
@ Henrik Christensen

Ret beset så er det vel ikke de sjællandske lystfiskeres opgave, at rende rundt reparere på de naturødelæggelser som andre har lavet, det må squ da være staten der sammen med landbruget og Hedeselskabet, sørger for at reetablerer alle de vandløb, som de i sin tid udgravede til snorlige kanaler.

Det er nemlig sådan, at det rent faktisk var staten som førte an omkring de store landvindingsprojekter, der blev gennemført i 1900-tallet, hvor man på samlebånd udrettede og udgravede åerne, så de fugtige enge i ådalene kunne inddrages i landbrugsproduktionen. Den lumske bagtanke var naturligvis, at jo mere smør og bacon der kunne produceres, des mere kunne Danmark eksportere. Staten gav også et meget stort tilskud til disse landvindingsprojekter, og den andel som landmændene selv skulle betale, den blev fordelt ud over 20 - 30 år, ved at lodsejerne blot skulle betal nogle få kroner ekstra i ejendomsskat pr. indvunden hektar.


Redigeret af Anders H - 12 Feb 2012 kl. 18:52
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 18:50
Som sjællænder må jeg så sige, at det godt nok er trælst, at vi hele tiden skal opleve, at de jyske rokuleklappere bliver tøsefornærmet, når vi påpeger den skæve fordeling af fisketegnsmidlerne.

Hvis jyderne ikke bryder sig om, at få stukket i snuden, at det er sjællænderne som i høj grad har været med til at finansiere deres lakse-put&take-cirkus, så kan de gøre to ting, enten kan de selv betale hvad det koster, eller så kan de holde sig væk fra et debatfora som dette, hvor der også deltager folk fra sjælland.
Hej Anders
 
Måtte det være tilladt at gøre dig opmærksom på, at det ikke er alle jyske roekuleklappere der bliver tøsefornærmede over at ligestillede sjællændere påpeger den skæve fordeling. Jeg, og sikkert mange andre roekuleklappere er da dybt taknemmelige over at få vores fremragende fiskeri financieret af sjællænderne, som jo er dumme nok til at overholde loven, og dermed betale til cirkuset. Eller rettere, de har jo ikke andre muligheder.
Så, på den baggrund kan jeg vel godt tillade mig i ny og næ at skrive et indlæg i disse kvalificerede debatter, hvor også sjællændere medvirker. Om jeg kan nå samme niveau som du og andre sjællændere debatterer på er nok tvivlsomt. Men jeg skal da gøre mit bedste.Smile
 
I dyb taknemmelighed
 
Karsten
Roekuleklapper ( jysk )
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 19:06
Citat: Anders H

@ Henrik Christensen

Ret beset så er det vel ikke de sjællandske lystfiskeres opgave, at rende rundt reparere på de naturødelæggelser som andre har lavet, det må squ da være staten der sammen med landbruget og Hedeselskabet, sørger for at reetablerer alle de vandløb, som de i sin tid udgravede til snorlige kanaler.

Det er nemlig sådan, at det rent faktisk var staten som førte an omkring de store landvindingsprojekter, der blev gennemført i 1900-tallet, hvor man på samlebånd udrettede og udgravede åerne, så de fugtige enge i ådalene kunne inddrages i landbrugsproduktionen. Den lumske bagtanke var naturligvis, at jo mere smør og bacon der kunne produceres, des mere kunne Danmark eksportere. Staten gav også et meget stort tilskud til disse landvindingsprojekter, og den andel som landmændene selv skulle betale, den blev fordelt ud over 20 - 30 år, ved at lodsejerne blot skulle betal nogle få kroner ekstra i ejendomsskat pr. indvunden hektar.

Det kan vi hurtig blive enige om, men ret beset er det vel heller ikke andre i DK som burde det, men vi gør det alligevel, da vi har indset at det du skriver, aldrig bliver til noget....
Og hvordan har mange vandløb og åer det i resten af DK(altså på nær Sjælland) undtagen nogle få vandløb...
Men det er nok DSF's skyld at nogle Sjællandske vandløb ikke kan huse en ørredbestand jvf. den anden lange trådWink


Redigeret af Henrik Christensen - 12 Feb 2012 kl. 19:06
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 20:19
Hej Henrik Christensen, jeg går ud fra, at I må ha' taget en hel masse billeder, og I har sikkert også lavet nogle videoer, som viser hvordan I greb arbejdet an, da I lavede genslyngningen af Skjern Å, og derfor vil jeg høre, om der ikke ligger nogle af disse billeder og videoer på nettet, så vi her ovre på Sjælland kan se, hvordan man griber et sådant projekt an.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 21:34
Hej Anders Halborg
Nu bor jeg ikke lige ved Skjern å men du kan se en del af hvad jeg har lavet de sidste 12 år på http://www.vandplejen-ana.dk/
Håber det giver lidt inspiration....
Da vi startede i 1999 havde vi ørreder i 22% af vandløbene på Als og omegn og ved sidste bestands-analyse havde vi 84%

Mvh
Henrik Christensen
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 21:38
Citat: Henrik Christensen

Citat: bjar1525

man kan da undre sig lidt ved gennemlæsning af økonomien i planen der lå for 2011
der er afsat en pulje på 4,7 mio til mundnings og saltvandsudsætninger  af ørred.
troede saltvandsudsætning hørte historien til ?? er der nogen der ved hvorfor de vælger at bruge penge på dette endnu, trods tidligere erfaringer med en høj rate af fejlvandre til utilsigtede vandløb!
Det bliver praktiseret bla. på Sjælland og Langeland, da de ikke har nok vandløb som egner sig til mundings-udsætning.
Så kompensere man på den måde...

 
jo henrik, men er det ikke bekymrende at man bruger fisketegnsmidler til at underminere de genetiske unikke stammer - der hvor disse fisk tilfældigvis vælger at søge hen - hvem dælen her interesse i dette - er det noget fritidsfiskerne har fået trumfet igennem - kan ikke forestille mig, der er lystfiskere som ønsker dette??
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 23:05
Hej Henrik Christensen, jeg har været inde og kigge på din hjemmeside, og jeg valgte straks "Naturgenopretning" som det første link jeg klikkede på, det førte til en billedserie som viste hvordan et rørlagt vandløb var blevet åbnet, og det vakte jo straks min interesse, da vi her på Sjælland også har rigtig mange kilometer rørlagte vandløb.

http://www.vandplejen-ana.dk/page12.html

Men jeg blev hurtigt meget skuffet, for da jeg læste teksten, så viste det sig, at det slet ikke var nogle flittige jyske lystfiskere, som havde været ude med spader og skovle, og havde befriet bækken for dens liv inde i et betonrør.

Det skulle vel ikke også forholde sig sådan, at det heller ikke er nogle flittige lystfiskere, som har gravet Skjern Å tilbage i dens oprindelige forløb, så den igen har fået nogle store slyngninger…?
Til top
frank jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
frj

Tilmeldt:: 13 Mar 2004
Geografisk: østjylland-syd for århus
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 23:18
Der er mange ting i livet som er uretfærdigt.
Sjællænderne får en betalings ring.Vi må nøjes med laksLOL
På øen får i kyst udsætninger i Jylland får vi laks.
På samtlige debater som har kørt det sidste stykke tid lyder det som om at det kun er sjællænder som betaler gildet.Nu er der altså en hel del jyder som ikke fisker laks.vi betaler også.
Det vigtigste må da være at vi genopretter naturen.
Hvis vi bare allesammen siger at det ikke er os som har svinet/ødelagt noget af naturen, og ikke gør noget ja så ser det skidt ud for naturen.
 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 23:30
Citat: Anders H

Hej Henrik Christensen, jeg har været inde og kigge på din hjemmeside, og jeg valgte straks "Naturgenopretning" som det første link jeg klikkede på, det førte til en billedserie som viste hvordan et rørlagt vandløb var blevet åbnet, og det vakte jo straks min interesse, da vi her på Sjælland også har rigtig mange kilometer rørlagte vandløb.

http://www.vandplejen-ana.dk/page12.html

Men jeg blev hurtigt meget skuffet, for da jeg læste teksten, så viste det sig, at det slet ikke var nogle flittige jyske lystfiskere, som havde været ude med spader og skovle, og havde befriet bækken for dens liv inde i et betonrør.

Det skulle vel ikke også forholde sig sådan, at det heller ikke er nogle flittige lystfiskere, som har gravet Skjern Å tilbage i dens oprindelige forløb, så den igen har fået nogle store slyngninger…?
 
denne antagelse har du da ganske ret i - jeg ved ihvertfald fra varde å var foreningenerne vel nærmest kun at betegne som andre aktører der kunne kommer med til og ind -sigelser - og selvfølgeligt være opsamlende om projektet - men det var dtu og inginører og så ikke mindst en stor entrepænør der klarede projektet.
hvilket vel også var meget naturligt - det var et projekt hørende under life- midlerne så det er jo ikke foreningerne der bestemmer noget der.
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2012 kl. 23:30
Hej Bjarne, hvis fritidsfiskerne har kunnet få gennemført, at der skal laves kystudsætninger her på Sjælland, så er vi jo faktisk derhenne, hvor de sjællandske lystfiskere seriøst burde overveje, at løse et fritidsfiskertegn og melde sig ind i den lokale fritidsfiskerforening.

Det har i øvrigt altid været sådan, at et sted mellem 3 og 5% af opgangen i et vandløb er fejlgængere, det er simpelthen naturens måde at sikre en tilførsel af nye gener til en ørredstamme, så der ikke opstår indavl.

Men med det intensive fiskeri der er efter havørreder ved de sjællandske kyster, så er det nok kun en meget lille del af de kystudsatte fisk, som når så langt, at de søger op i et tilfældigt vandløb, og det kan i øvrigt sagtens være et af de vandløb, hvor der slet ikke er ordenlige gydemuligheder.
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten T. Nielsen

Tilmeldt:: 01 Dec 2011
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten T. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 00:03
Ho ho!
 
Så kører vi sgu igen drenge!!
Vrooom vroom!! Stemningen oser af Maxi Puck med mælkekasse..
 
DSF lemmingerne vs Brokrøvene fra Abeøen.
 
Nationen nu med lystfiskersektion.
LOLLOLLOL
 
Med herlig hilsen
CTN
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 01:25

JAJA i kære jyder!!!

Det er flot at i kan lave naturgenopretning til Laks og havørreder, hvad med de andre fiskearter, dem er i sq. godt i gang med at udrydde, til fordel for Laks. Aldrig har der været så lidt med bækørred/ Stalling I de jyske vandløb som der er nu. ””Kalder i det for naturgenopretning””

Hilsen en af de sjællændere der har brugt 12 år, på at lave genopretningsarbejde på sjælland.

Så tag det roligt med jeres voldsomme udbrud, tæl til ti før i skriver!!!

 

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 07:14
Citat: Anders H

Hej Henrik Christensen, jeg har været inde og kigge på din hjemmeside, og jeg valgte straks "Naturgenopretning" som det første link jeg klikkede på, det førte til en billedserie som viste hvordan et rørlagt vandløb var blevet åbnet, og det vakte jo straks min interesse, da vi her på Sjælland også har rigtig mange kilometer rørlagte vandløb.

http://www.vandplejen-ana.dk/page12.html

Men jeg blev hurtigt meget skuffet, for da jeg læste teksten, så viste det sig, at det slet ikke var nogle flittige jyske lystfiskere, som havde været ude med spader og skovle, og havde befriet bækken for dens liv inde i et betonrør.

Det skulle vel ikke også forholde sig sådan, at det heller ikke er nogle flittige lystfiskere, som har gravet Skjern Å tilbage i dens oprindelige forløb, så den igen har fået nogle store slyngninger…?
Trode ellers lige du havde lidt at flytte rundt med, men sådan kan man blive skuffet. Selvfølgelig kan vi ikke selv flytte tonstunge betonrør men når de er væk kan vi udlægge store sten og gydegrus som vi selvfølgelig også gjorde i dettte tilfælde. Ved ikke om du bare er snotdum eller gør som om.
Har du noget som jeg kan hjælpe dig med, hjælper jeg gerne men hvis du bliver på børnehave niveu bedes du lukke r.... tak!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 09:03
Citat: Fluefisker

JAJA i kære jyder!!!

Det er flot at i kan lave naturgenopretning til Laks og havørreder, hvad med de andre fiskearter, dem er i sq. godt i gang med at udrydde, til fordel for Laks. Aldrig har der været så lidt med bækørred/ Stalling I de jyske vandløb som der er nu. ””Kalder i det for naturgenopretning””

Hilsen en af de sjællændere der har brugt 12 år, på at lave genopretningsarbejde på sjælland.

Så tag det roligt med jeres voldsomme udbrud, tæl til ti før i skriver!!!

 

 
øhhh ?????
gider du uddybe på hvilken måde du mener jyder arbejder på at udrydde fx stalling og bækørred.
ingen tvivl om at de stationære laksefisk er hårdt ramte i tiden - men jeg har da til dato ikke set at der arbejdes på at udrydde dem herover - jeg må være blind.
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 09:08
Citat: Anders H

Hej Bjarne, hvis fritidsfiskerne har kunnet få gennemført, at der skal laves kystudsætninger her på Sjælland, så er vi jo faktisk derhenne, hvor de sjællandske lystfiskere seriøst burde overveje, at løse et fritidsfiskertegn og melde sig ind i den lokale fritidsfiskerforening.

Det har i øvrigt altid været sådan, at et sted mellem 3 og 5% af opgangen i et vandløb er fejlgængere, det er simpelthen naturens måde at sikre en tilførsel af nye gener til en ørredstamme, så der ikke opstår indavl.

Men med det intensive fiskeri der er efter havørreder ved de sjællandske kyster, så er det nok kun en meget lille del af de kystudsatte fisk, som når så langt, at de søger op i et tilfældigt vandløb, og det kan i øvrigt sagtens være et af de vandløb, hvor der slet ikke er ordenlige gydemuligheder.
 
jeg siger faktisk ikke at det er fritidsfiskerne der har fået noget sådan gennemført - jeg spørger undrene til at disse udsætninger sker - og da jeg er sikker på at, de ansvarlige lystfiskere som I er på sjælland , ikke kunne finde på at ønske en genetisk udvaskning af havørredbestandene - så spørger jeg til hvem dælen har dog fået dette igennem - er det fritidsfiskerne? altså det et spørgsmål - ikke et svar
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 09:10
Hold da kæft en >>>KLYNKE TRÅD<<<

Hvad fanden er det for et land vi lever i
at nogen rent faktisk gider skabe sig for en prisstigning på ca 40 kroner
har man ikke råd til det så lad være med at fiske
for så har du heller ikke råd til et nyt kyst blink

Og ja nogen Projekter får sikkert flere midler end andre
men i sidste ende kommer de fleste af dem os alle til gavn

og ja Bevares jyske åer har da fået gjort en del for laksen
Men hel dk !! spec farvandet rundt om fyn er jo en stor P & T for havørreder
Dette skyldtes de samme midler og de samme 40 kroner
som nogen klynker over.

Ups det var dagens sure opstød
Dead Dead Dead
Dead
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 09:39
Hej Brian
 
Nej! Det har ikke noget med surt opstød at gøre. Det du skriver er blot sund fornuft, som alle burde kunne forstå.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 09:46
Citat: Carsten T. Nielsen

Ho ho!
 
Så kører vi sgu igen drenge!!
Vrooom vroom!! Stemningen oser af Maxi Puck med mælkekasse..
 
DSF lemmingerne vs Brokrøvene fra Abeøen.
 
Nationen nu med lystfiskersektion.
LOLLOLLOL
 
Med herlig hilsen
CTN
 
haha Clap
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 10:31
Hej Ole,
Nej, ikke i disse tider... det er for kold. seng ved siden af fruen er varmer.
Wink
Hilsen Yves
 
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 10:34
Citat: Anders H

Citat: yves

Hej, Jeg er fra Kolding område... Og er meget træt at læsse om de lystfisker der har ondt i røv, fordi nogen af de penge fra gå til Jyske åer... Så vidt jeg ved de vildt fisk der bliver strøgt ud ved Koldingå. Bliver sendt til et sjællandsk å... Men hvad med at start med restoreer jeres vandløb ved lægge grus og steen til de vandrefisk der er i Sjælland.
Hvad med at laver lidt frivilgt arbejde og gøre noget, i sted for brok.
Hilsen Yves


Som sjællænder må jeg så sige, at det godt nok er trælst, at vi hele tiden skal opleve, at de jyske rokuleklappere bliver tøsefornærmet, når vi påpeger den skæve fordeling af fisketegnsmidlerne.

Hvis jyderne ikke bryder sig om, at få stukket i snuden, at det er sjællænderne som i høj grad har været med til at finansiere deres lakse-put&take-cirkus, så kan de gøre to ting, enten kan de selv betale hvad det koster, eller så kan de holde sig væk fra et debatfora som dette, hvor der også deltager folk fra sjælland.

Hvad angår de fisk der udsættes her på Sjælland, så er det da ikke nogen som vi får forærende, der bliver betalt en seriøs pris for hver eneste fisk. Og vi kunne sikkert købe yngel fra sydsverige til mundingsudsætningerne på Sjælland, men så kan de jyske foreninger jo ikke spare det, som dambrugeren kan tjene på, at sælge fisk til vores udsætninger.
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 11:23
Hej Anders,
Rigtigt, i køber fisk af KS... Men i kunne spare mange penge ved at restorere jeres vandløb, og på denne måde få en naturlig bestand af havørred. I stedet for at købe fisk.   Men for at opnår det vi har i Koldingå har vi brugt masser af friviligt arbejde ved restorer og velligholdser af vandløb og det mere vigtig af det helle komunikation med lodsejer. Hvis i seer hvad der skere på fyn... De er det levende eksempler på sycces. Og der kommer DSF på spil de har folk der kan kommuniker med alle disse folk der gir os lov til at færdes på deres land for restorer de pågældne vandløb der kunne restorer.
   Det hjælpe ikke sætte nogen smolt direkt i hav, men helst i vandløb hvor fiske få lov til vænne sig og stille og roligt til omdande deres krop til saltvand... som man kalder smoltifisering... Men de folk der sætte fisk ud de ved det med sikkerhed.
    DSF er embassade for lystfiskere, at det er laksefisk man bruger mere energi på.
  Tja, det nok fordi de mange turister der kommer til vores land for at fisk ved at vi har en af verden bedste kystfiskeri, og ved opnår det bedste Lakse fiskeri i Europa.
  Tænk på denne måde, i sted de brug penge i Norge eller Sverige... Så bruger de dem i lille Danmark. Penge til skattekassen og måske arbejde plas.
  Jeg ved at det er uretfærligt at den ene del af land få mere en denne anden, men jeg tro måske at når de færdig med denne projekt, så vil de gå videre til den næste.
   Tag det roligt... Det skal nok værre Sjællands tid... Måske de foreninger på Sjælland er allered i gang med et plan.
  Er vi ikke lystfisker? har vi ikke tådmodighed?
Hilsen Yves 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 11:37
yves - ja det er jo den rigtige vej at gå - men det lyder ski som om de ikke har tiden dertil - jeg tænker nu at der sikkert rundt på sjælland også foregår en del restureringsarbejde og fornuftig bestandpleje. at udfordringerne så er store derovre er der ingen tvivl om - de sjællanske åer og bække hårdt skæmmet efter hvad jeg har observeret. men de er jo mere end velkomne her i det jyske indtil der kommer skred i tingene derovre.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 12:57
Citat: karsten4

Hej Kjeld W
 
Godt du kom på banen. Hvis du gør dig lidt umage og mere direkte beskylder forbundet for at være skyld i stigningen og forskellen, kan du sammen med de andre brokhoveder måske få en ny meningsløs tråd med rigtig mange indlæg.
 
Mvh
 
Karsten
 
Karsten,
jeg synes blot, at det havde været smart at lave en fælles "ansøgning" - det giver nu engang bedre relationer mellem parterne. Så enkelt er det såmænd.
 
Men lav endelig ikke et nyt tråd eventyr over den kop.Smile
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 13:12
Mht. bækørredens bortgang, så er den vel en logsik følge af det forhold, at man i stor udstrækning har avlet på havørred plus havørred. Det giver logisk fisk med gener, der sender dem i saltvand.
 
Som jeg vistnok har skrevet tidligere, så har jeg en bekendt med et mindre vandløb uden fiskepleje, hvor der fortsat kommer en fin bestand bækørred ud af en ny gydning.
 
Måske har det forhold, at put-opdrættede ørred heller ikke beholder den samme evne som vildfisk til reproduktion også spillet ind. Og mangler bestandende efterhånden evnen til at producere bækørredgener, så er det vel i bund og grund logisk.
 
Det sure er så også at vi gamle mindes det herlige sommerfiskeri, som ungdommen ikke oplever meget af. Synd. Vi ville have havørred, og det fik vi.
 
mvh og en amatør gætterier, som dog støttes af folk med viden.
mvh
kjeld Wink som ikke ønsker rendyrkede "puddelhunde" i vores vande.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 16:35
Citat: bjar1525

Citat: Fluefisker

JAJA i kære jyder!!!

Det er flot at i kan lave naturgenopretning til Laks og havørreder, hvad med de andre fiskearter, dem er i sq. godt i gang med at udrydde, til fordel for Laks. Aldrig har der været så lidt med bækørred/ Stalling I de jyske vandløb som der er nu. ””Kalder i det for naturgenopretning””

Hilsen en af de sjællændere der har brugt 12 år, på at lave genopretningsarbejde på sjælland.

Så tag det roligt med jeres voldsomme udbrud, tæl til ti før i skriver!!!

 

 
øhhh ?????
gider du uddybe på hvilken måde du mener jyder arbejder på at udrydde fx stalling og bækørred.
ingen tvivl om at de stationære laksefisk er hårdt ramte i tiden - men jeg har da til dato ikke set at der arbejdes på at udrydde dem herover - jeg må være blind.
 
Min uddybning::
 
Går såmen bare på!! at det er ikke meget bækørrede får lov til at indgå i avlsarbejdet/befruktningen, når der bliver strøget æg og sæd. Det er i jyder ikke særlig flinke til. Det skulle i være lidt mere villige til, for så ville den ha en større chance for at sprede sig noget mere ud i vandløbne.
 
Men hensyn til Stallinge, så mener jeg at de fiske der er i vandløbene ikke kan få nok fred til at være der.
Pga. af alt det laks og havørreder der skal være i vandløbene, vi er da ikke kun Laksefisker. 
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 16:44
Citat: Kjeld Willerslev

Mht. bækørredens bortgang, så er den vel en logsik følge af det forhold, at man i stor udstrækning har avlet på havørred plus havørred. Det giver logisk fisk med gener, der sender dem i saltvand.
 
Helt enig!!! sådan hænger det sammen, synd for bækørreden
Hvis vores børn skal have en mulighed for at fange en bækørrede, så skal de F.... indgå i avlsarbejdet på lige fod med Laks og Havørrederne.
 
 
 
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 18:13
Citat: Fluefisker

Citat: Kjeld Willerslev

Mht. bækørredens bortgang, så er den vel en logsik følge af det forhold, at man i stor udstrækning har avlet på havørred plus havørred. Det giver logisk fisk med gener, der sender dem i saltvand.
 
Helt enig!!! sådan hænger det sammen, synd for bækørreden
Hvis vores børn skal have en mulighed for at fange en bækørrede, så skal de F.... indgå i avlsarbejdet på lige fod med Laks og Havørrederne.
 
 
 
Problemet er vel, at det snart er svært at finde rene bækørredgener nok. Jeg har for få år siden set en udsætning i Karup Å, på foreningsstykkerne, hvor det var rene bækørred (af udseende), der blev udsat. Flotte fisk fisk på helt op til 40 cm.
 
Måske kan vi hente dem tilbage ved rugekasser. Hvis vi altså kan isolere nogle gener til det.
mvh
kjeld - så kunne vi måske i større grad få ungdommen med, og mig til Jylland flere gange i maj til august, så længe jeg kan Smile
 
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 19:00
Hej Hans og Kjeld
 
Vil I ikke nok forklare mig hvordan det skulle kunne lade sig gøre? Bækørred og Havørred er nøjagtig samme fisk, men hvis der ikke er skjul i åen så smutter de væk...
 
Hvis man endelig skulle teoretisere uden fornuftig baggrundsviden. så kunne man jo tænke lidt over at det i overvældende grad er hunfiskene der smutter til havs og flest hanner der tilkæmper sig pladsern i vandløbene. Hvis der ikke er mange bækørred kunne det jo tænkes at der var for mange østrogenlignende stoffer i vandløbene så bækørrederne simpelthen bare ikke er der da de alle bliver til hunner og smutter til havs senere Wink 
 
Mvh
Lasse
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 19:14
Hejsa Tongue
En ting jeg ikke har set endnu i div. debattråde er, er at ørreder ikke kan tåle UV stråler, da de ikke har nogen beskyttelse (pigment (solcreme he he)). Derfor har ørrederne brug for en brink eller træer buske til beskyttelse. De står så heller ikke så meget ude på det åbne vand i den store UV faktortid - 12 - 15.

Så er det, at jeg tænkte på, at stallingerne jo gerne står i flok i åbent vand. Kan de bedre tåle UV strålerne eller hva`ba?. Er ozonlagets varierende størrelse en indirekte årsag til, at et forhøjet UV tal "nakker" stallingerne?.

Bare en tanke. Og nej - jeg tror ikke det er rummænd, der har fået smag på stallingerne he he.

Fortsat god aften - Kim -
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 22:15
Citat: Fluefisker

JAJA i kære jyder!!!

Det er flot at i kan lave naturgenopretning til Laks og havørreder, hvad med de andre fiskearter, dem er i sq. godt i gang med at udrydde, til fordel for Laks. Aldrig har der været så lidt med bækørred/ Stalling I de jyske vandløb som der er nu. ””Kalder i det for naturgenopretning””

Hilsen en af de sjællændere der har brugt 12 år, på at lave genopretningsarbejde på sjælland.

Så tag det roligt med jeres voldsomme udbrud, tæl til ti før i skriver!!!


Det mest groteske er dog, at jyderne er i fuld gang med at gi' skarven hele skylden for stallingens og bækørredens tilbagegang.

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 22:28
Kære Anders

Man ka` sige meget om jyder - og det gør man også - men de passer naturligvis på deres fisk, som vi andre ville gøre det. Det er jo ganske vist - at det ene tiltag nødvendigvis medfører et andet.

Måske vi skulle dele "fiskearterne" op således at, de arter der har behov for de mere rindende vande som i jylland - samt de fiskearter der kan klare sig i mere langsomtstrømmende vande som på Sjælland burde avles/yngles på henholdsvis Jylland og Sjælland!.

Skulle vi så have lyst til indbyrdes veksling af fiskearter, kan vi jo finde ud af Dette!.

Madtid -. Fortsat god aften

Mvh. - Kim -
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2012 kl. 22:29
Citat: yves

Hej Anders,
Rigtigt, i køber fisk af KS... Men i kunne spare mange penge ved at restorere jeres vandløb, og på denne måde få en naturlig bestand af havørred. I stedet for at købe fisk.

Hvis du også havde fulgt med i den meget lange debat-tråd, der kørte hen over jul og nytår, så ville du vide, at hvis det hele gik retfærdigt for sig, så vi her på Sjælland fik en rimelig andel af fisketegnsmidlerne, så ville der ikke være grund til at spekulere i, om vi nogen steder kunne spare en lille smule.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 09:20
Citat: LasseK

Hej Hans og Kjeld
 
Vil I ikke nok forklare mig hvordan det skulle kunne lade sig gøre? Bækørred og Havørred er nøjagtig samme fisk, men hvis der ikke er skjul i åen så smutter de væk...
 
Hvis man endelig skulle teoretisere uden fornuftig baggrundsviden. så kunne man jo tænke lidt over at det i overvældende grad er hunfiskene der smutter til havs og flest hanner der tilkæmper sig pladsern i vandløbene. Hvis der ikke er mange bækørred kunne det jo tænkes at der var for mange østrogenlignende stoffer i vandløbene så bækørrederne simpelthen bare ikke er der da de alle bliver til hunner og smutter til havs senere Wink 
 
Mvh
Lasse
Lasse,
i dag har bækørreden faktisk fine forhold mange steder. Vandløbene er forbedrede som gyde- opvækstområder, men selvom det er samme fisk, så er det, synes jeg, rimelig logisk, at findyrker man havørredudgaven ved hele tiden at elektrofiske havørred og havørred, så får man selvfølgelig gener, som indeholder ønsket om at gå i saltvand.
 
Ønsket var havørred, det fik man så. Problemstillingen hørte jeg første gang tilbage i 1970'erne, hvor jeg blev medlem af et par Karup-foreninger. Man drøftede fiskepleje hos Johannes Laursen, ham med Johannes- og Majafluerne, og snakken gik på, hvordan man forbederede havørredbestanden i Karup Å.
 
Jeg husker tydligt Johannes udmelding. "Pas nu på - Vi skal holde på bækørreden, få den med ind i avlen, ellers vil den forsvinde ud". Det gjorde den så senere, da vi fik fiskeplejemodellen, som vi har nu. Vi fik "puddelhunde", altså for rendyrkede havørredgener.
 
Jeg tror ganske enkelt, at man ikke huskede bækørreden, og derfor er den stort set minimeret alle steder, hvor der er fiskepleje. Jeg ved godt, at det ikke er et tilstrækkeligt statistisk grundlag at henvise til et enkelt vandløb, men min bekendts vandløb uden fiskepleje, har den "rigtige" fordeling af havørred og bækørred, det er da lidt finurligt.
 
Ansvaret kan være underordnet nu, men skal vi have bækørrreden tilbage, så skal der sættes fokus på den i vores fiskepleje.
 
Dengang sagde man, at ud af et nyt kuld ørred, fik man 2/3 del havørred, af dem var 2/3 del hunner, medens forholdet i bækørred så var det omvendte, få hunner, mange hanner.
 
Idag er det så svært at få bækørreden tilbage, fordi man har så få bækørredgener tilbage i rendyrket udgave. Så skal det løses, så skal man gå meget målrettet frem.
 
Bækørred fiskeriet var i stor udstrækning ungdommens fiskeri, den manglende bestand er så skyld i, at juniorerne mangler et sommerfiskeri.
mvh
kjeld - som gætter, men hører folk med viden fra flere generationer ved åen, som bekræfter det.Cry


Redigeret af Kjeld Willerslev - 14 Feb 2012 kl. 09:22
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2012 kl. 23:52
Citat: Fluefisker

Citat: bjar1525

Citat: Fluefisker

JAJA i kære jyder!!!

Det er flot at i kan lave naturgenopretning til Laks og havørreder, hvad med de andre fiskearter, dem er i sq. godt i gang med at udrydde, til fordel for Laks. Aldrig har der været så lidt med bækørred/ Stalling I de jyske vandløb som der er nu. ””Kalder i det for naturgenopretning””

Hilsen en af de sjællændere der har brugt 12 år, på at lave genopretningsarbejde på sjælland.

Så tag det roligt med jeres voldsomme udbrud, tæl til ti før i skriver!!!

 

 
øhhh ?????
gider du uddybe på hvilken måde du mener jyder arbejder på at udrydde fx stalling og bækørred.
ingen tvivl om at de stationære laksefisk er hårdt ramte i tiden - men jeg har da til dato ikke set at der arbejdes på at udrydde dem herover - jeg må være blind.
 
Min uddybning::
 
Går såmen bare på!! at det er ikke meget bækørrede får lov til at indgå i avlsarbejdet/befruktningen, når der bliver strøget æg og sæd. Det er i jyder ikke særlig flinke til. Det skulle i være lidt mere villige til, for så ville den ha en større chance for at sprede sig noget mere ud i vandløbne.
 
Men hensyn til Stallinge, så mener jeg at de fiske der er i vandløbene ikke kan få nok fred til at være der.
Pga. af alt det laks og havørreder der skal være i vandløbene, vi er da ikke kun Laksefisker. 
hej hans jørgen
vi er vel enige om at stallingen historisk har haft sameksistens med en naturlig bestand af laks og havørred eller hvad?? tænker du at der er flere havørred/laks i åen, end der var inden bestandene blev decimeret af menneskelig aktivitet?
man kan så overveje om stallingen måske bliver ramt af at der er mindre mobilitet i vandløbene idag grundet opstemninger o.s.v. men så burde netop den vel have ekstra gode vilkår langt oppe i systemet af åerne hvor laksen og havørreden ikke når frem, det er der vist ikke noget der tyder på lige nu.
det er ikke rigtigt at der ikke forsøges gøres noget for at op hjælpe bestandene af bækørred og stalling i det jyske, men laksen har stjålet hele mediebilledet og alt vedrørende de andre arter bilver nærmest usynligt i medierne grundet dette.
 
 
 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2012 kl. 01:26
Ja, stallingen i øvre Gudenå har det lige så slemt som de har det alle andre steder. Og her vil ingen vel give laks eller havørred skylden?
 
Når der restaureres, tænkes der ofte meget i gydebanker. Der burde ofres noget mere på opvækstområderne, (alle strækninger, der ikke var gydebanke, burde være opvækstvand med masser af skjul og fødegrundlag, hvilket gør det til et kæmpe projekt). Men vandet skal jo hurtigt væk, så markerne kan dyrkes, og bunden skal være flad, så grøden kan skæres maskinelt. Derfor mangler der ofte skjul og fødegrundlag, og så smutter de fleste fisk til havs, da det bedst kan betale sig. De resterende bliver der tollet hårdt på af en stor odderbestand, af skarver, mink, mv, samt lystfiskere, der ikke har indført C&R på bækørred og stalling. Jeg er ikke vild med C&R, men disse to fisk - samt bl.a. gedder ville mange steder være godt hjulpet af C&R.
 
Hvis livsbetingelserne for ørred i vandløbene var gode - og alle spærringer fjernet, ville begge typer forekomme i fornuftigt antal i samme vand.
 
Glædelige undersøgelser (f.eks. Karup) har vist, at generne fra oprindelige stammer hurtigt "får overtaget" når udsætninger ophører. Hvis antagelsen om, at årelang udsætning af fisk produceret på fisk med "vandregen" (om et sådant findes) har resulteret i mangel på bækørred (mon de har et "bækørredgen"???), så burde resultatet af udsætningsstoppet blive ny fremgang af bækørreden. Mig bekendt er der ikke noget, der tyder på, at bækørrederne genvinder terræn, når udsætninger ophører. Det burde ske, da deres gener 100% sikkert er tilstede i vandløbene - om ikke andet i øvre løb, hvor havørreden ikke kan komme op pga spærringer. Det, der skal til er efter min bedste overbevisning vandløberestaurering med særligt hensyn til varieret opvækstvand. I en fladbundet vinterå uden plantevækst eller andre skjul er fiskene prisgivet, hvis en lille flok skarver kom forbi.
 
Og så lige en kommentar til det dummeste jeg har læst i nærværende tråd:
 
Ret beset så er det vel ikke de sjællandske lystfiskeres opgave, at rende rundt reparere på de naturødelæggelser som andre har lavet, det må squ da være staten der sammen med landbruget og Hedeselskabet, sørger for at reetablerer alle de vandløb, som de i sin tid udgravede til snorlige kanaler.
 
Den holdning kommer man ingen steder med Cry  -  og nu er der jo ingen, der siger, at alt gravearbejdet skal laves af lystfiskerhænder. Politisk lobbyarbejde, ansøgning om fondsmidler, lodsejerbearbejdelsse, osv kan være med til at få gang i sagerne.
Mvh JB
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2012 kl. 21:47
Citat: JB

Og så lige en kommentar til det dummeste jeg har læst i nærværende tråd:
 
Ret beset så er det vel ikke de sjællandske lystfiskeres opgave, at rende rundt reparere på de naturødelæggelser som andre har lavet, det må squ da være staten der sammen med landbruget og Hedeselskabet, sørger for at reetablerer alle de vandløb, som de i sin tid udgravede til snorlige kanaler.
 
Den holdning kommer man ingen steder med Cry  -  og nu er der jo ingen, der siger, at alt gravearbejdet skal laves af lystfiskerhænder. Politisk lobbyarbejde, ansøgning om fondsmidler, lodsejerbearbejdelsse, osv kan være med til at få gang i sagerne.


Her på Sjælland er der kun nogle få åer, hvor der forgår lystfiskeri, og alle de steder er der for længst udført masser naturpleje, med udlægning af gydegrus o.s.v.

De sjællandske lystfiskere kan ikke bare ta' rundt til de lokale åer og vandløb og hælde gydegrus i dem, det kræver jo, at der laves en aftale med lodsejerne, og da de ikke tjener noget på at udleje fiskeret, så har de ikke noget enticement til at godkende et sådant projekt.

De fleste landmænd brokker sig tvært i mod over, at vandløbene ikke gode nok til at lede vandet væk fra deres marker, og det sker faktisk ret hyppigt, at de lokale myndighedder må rykke og stoppe en landmand, der med en rendegraver er i færd med, at gøre et vandløb dybere og bredere.

Her på Sjælland har vi også rigtig mange kilometer vandløb, som enten er rørlagt, eller er gravet til snorlige kanaler, og sådanne steder nytter det altså ikke noget, at hælde gydegrus i, det er i bedste fald spild at penge og arbejdskraft.

Det vil ikke en gang være nok, at overbevise nogle kommunale byrødder om, at der er behov for et større naturgenopretningsprojekt af det eller de lokale vandløb, og de pebernødder som der kan fås fra forskellige fonde vil ikke en gang række til, at få lavet et skitseprojekt. Vi skal helt derop, hvor staten og EU går ind i projekterne, for de er i omfang både større og dyrere en genslyngningen af Skjern Å. Og her på Sjælland har vi ikke nogle rødlistede laks og snæbler, som kan åbne de store pengekasser.

Så jeg må blot slutte af med at konstatere, at ind til videre, så er dit udsagn nok det dummeste.
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2012 kl. 23:18
Ok Anders... Og hvordan er det liiiiiige det adskiller sig fra Jylland for længere tid siden - altså udover den rørlagte del samt snæbel og laks????
 
Jeg er født og opvokset i Jylland, har arbejdet indenfor landbrug i flere år både fuld tid og efter skole. Tro mig, jydske landmænd brokker sig lige så meget over åer der ikke kan dræne nok.
 
Og der har og er altså også flere steder i Jylland, hvor der er indvundet land fra vand.
 
Og mht. om lodsejere tjener penge på fiskeret... Det må de jo ikke ifølge flere tilkendegivelser i diverse tråde, for så kræver det jo, at man også samarbejder med lodsejerne om hvordan man så når et kompromis - og så er jyderne i lommen på lodsejerne, når det er vejen de vælger.
 
Som Jyde bosat på Sjælland i over 10 år må jeg nok give JB ret, lige i denne argumentation - stop Cry
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 00:34
Hej Jesper, når det gælder vandløb og lanbrug, så er der masser af punkter, hvor der er en meget stor forskel på Sjælland og Jylland.

Den vigtigste forskel er naturligvis, at når landmænd udlejer fiskeret til nogle lystfiskerklubber, så er de et meget langt stykke hen ad vejen indstillet på, at lytte til deres lejeres ønsker, for de betaler jo trods alt for varen. Og som sagt, så er det stort set kun i en 5-6 vandløb her på Sjælland, hvor der foregår lystfiskeri, i alle de øvrige åer og vandløb er der ikke etableret et ejer - lejer forhold.

En anden meget væsentlig forskel er, at her på Sjælland er der kun meget få landbrug med en animalsk produktion, og derfor kan landmændene ikke bruge de fugtige arealer i ådalene til kreatur græsning, de forsøger tvært imod at dyrke korn og raps helt ned til vandløbene, og derfor er de slet ikke indstillet på tiltag der på nogen måde kan forringe vandløbenes evne til at bortlede vandet fra deres marker.

Men du erkender trods alt, at det gør en forskel, at mange af jyske vandløb har to rødlistede arter, som har kunnet åbne øjene på de ellers meget snæversynede politikere, og med den politiske velvilje er også fulgt en masse penge, som er nødvendige, når man vil lave genslyngninger af åer, og fritlægninger af rørlagte vandløb.

Og så vidt jeg ved, så er politikerne stategi, at man vil lade vandmiljøplanerne gøre det indledende arbejde, for den ændrede måde at lave vandløbsvedligeholdelse på, den gør helt automatisk, at der er kommet mere vand i ådalene, og det har allerede medført, at landmændene mange steder har opgivet at dyrke disse arealer, og når de så kræver at blive fritaget for ejendomsskatter af disse arealer, med den begrundelse, at de ikke er dyrkningsbare, så kan de heller ikke kræve så høje erstatninger, i forbindelse med naturgenopretningsprojekter.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 00:39
Citat: Anders H

Citat: JB

Og så lige en kommentar til det dummeste jeg har læst i nærværende tråd:
 
Ret beset så er det vel ikke de sjællandske lystfiskeres opgave, at rende rundt reparere på de naturødelæggelser som andre har lavet, det må squ da være staten der sammen med landbruget og Hedeselskabet, sørger for at reetablerer alle de vandløb, som de i sin tid udgravede til snorlige kanaler.
 
Den holdning kommer man ingen steder med Cry  -  og nu er der jo ingen, der siger, at alt gravearbejdet skal laves af lystfiskerhænder. Politisk lobbyarbejde, ansøgning om fondsmidler, lodsejerbearbejdelsse, osv kan være med til at få gang i sagerne.


Her på Sjælland er der kun nogle få åer, hvor der forgår lystfiskeri, og alle de steder er der for længst udført masser naturpleje, med udlægning af gydegrus o.s.v.

De sjællandske lystfiskere kan ikke bare ta' rundt til de lokale åer og vandløb og hælde gydegrus i dem, det kræver jo, at der laves en aftale med lodsejerne, og da de ikke tjener noget på at udleje fiskeret, så har de ikke noget enticement til at godkende et sådant projekt.

De fleste landmænd brokker sig tvært i mod over, at vandløbene ikke gode nok til at lede vandet væk fra deres marker, og det sker faktisk ret hyppigt, at de lokale myndighedder må rykke og stoppe en landmand, der med en rendegraver er i færd med, at gøre et vandløb dybere og bredere.

Her på Sjælland har vi også rigtig mange kilometer vandløb, som enten er rørlagt, eller er gravet til snorlige kanaler, og sådanne steder nytter det altså ikke noget, at hælde gydegrus i, det er i bedste fald spild at penge og arbejdskraft.

Det vil ikke en gang være nok, at overbevise nogle kommunale byrødder om, at der er behov for et større naturgenopretningsprojekt af det eller de lokale vandløb, og de pebernødder som der kan fås fra forskellige fonde vil ikke en gang række til, at få lavet et skitseprojekt. Vi skal helt derop, hvor staten og EU går ind i projekterne, for de er i omfang både større og dyrere en genslyngningen af Skjern Å. Og her på Sjælland har vi ikke nogle rødlistede laks og snæbler, som kan åbne de store pengekasser.

Så jeg må blot slutte af med at konstatere, at ind til videre, så er dit udsagn nok det dummeste.
 
Det du skriver her, adskiller sig slet ikke fra, hvad vi oplever i det jyske. (Bortset fra, at vi har flere befiskede vandløb). Men hvis ikke vi som lystfiskere gør, hvad vi kan, så sker der intet - vær sikker på det. Også selvom det ikke er os, der har "ødelagt" naturen.


Redigeret af JB - 16 Feb 2012 kl. 00:41
Mvh JB
Til top
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 08:47
Helt enig Henning - lad os stå sammen om et stærkt Forbund og samtidig læse de gode informationer til alle os lystfiskere, der står i deres blad - det kunne spare meget nonsens skriveri i div. fora.Wink
jørn k
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 10:01
Sjælland - der kommer intet til at ske, med mindre vi selv tager fat - leverer en indsats.
Vi har Sjællands Ørred Sammenslutning, SØS, som gør et fint stykke arbejde, men der er flere vandløb, som vi godt kunne tage fat på. Vi mangler blot nogle informationer og nogle kommunikationsmidler, så kan vi rykke med de "manglende" vandløb.
 
Til at koordinere den indsats har vi DSF, som positivt satte Havørred Sjælland igang. Jeg var selv blandt initiativtagerne.
 
Hvorfor så sætte forbundet på, Jo - forbundet har udover ekspertise også et blad og en hjemmeside.
 
Har Havørred Sjælland med forbundet flyttet på noget som helst p.t. - Ja - to kommuner har bekræftet, at de er interesserede. Det er dog ikke nok.
 
For der er fortsat flere vandløb, som vi ikke kan komme til at fiske i, men som kan bruges til reproduktion af ørred.
 
Det Havørreds Sjælland og forbundet efter min mening nu skulle gøre, og det kunne faktisk allerede været sket, det er at kortlægge de vandløb, hvor der idag ikke sker noget, og hvor der ikke er foreninger eller andre, som tager sig af dem.
 
Så kortlæg dem, lav en ekstra side på forbundets hjemmeside, kald den Havørred Sjælland, udbyd de "manglende" vandløb, så interesserede kan gå igang med dem. Interesserede skal så være alle, uanset om de er medlem af forbundet eller ej.
 
Fortæl, beskriv, og skab dermed interesse, skriv på Havørred Sjælland siden på forbundet hjemmeside og i bladet.
 
Sværere er det ikke, og vi har massser af penge fra de sjællandske fisketegn.
 
"Viljen til at ville, giver evnen til at kunne" - 
 
Så ryk. Det behøver højest at tage et år, så kan de manglende vandløb være sat igang, og vi kan få flere fisk på få år. Bare fisketegnsfolkene indeholder 50.000 lystfiskere, så der er hænder og svedkirtler nok.
 
Og så kan jyderne se sjællænderne knokle vandløb og bruge penge, og få fisk. "Viljen til at.......osv." - så nemt er det.
 
Bagefter har forbundet skabt positive vibrationer hos de sjællandske ikke-forbundsfolk, og så kan alt jo ske. Det kan også kaldes markedsføring af forbundet.
 
mvh
kjeld Smile
 


Redigeret af Kjeld Willerslev - 16 Feb 2012 kl. 10:04
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 19:44
Hej Anders!
 
Som JB skriver, så adskiller det sig ikke stort fra Jylland - andet end de rødlistede arter.
 
Ja, der er større animalsk produktion i Jylland, men det er jo ikke kun kvæg - de største jordbesiddere ud over planteavlerne er jo svineproducenterne, for at de kan leve op til gylle lovene - og grise græsser meget sjældent Smile Ved min barndoms å var der ét græsningsareal på 8 - 10 km af åen som jeg fiskede.
 
At der ikke er etableret samarbejder i større grad mellem lodsejere og fiskere, det kan da kun være op til de lokale foreningers og lystfiskere - de kom ikke i stand af sig selv i Jylland hellerWink
 
Så ud over de fredede arter, så er det nu ikke så forskelligt.
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 21:16
Citat: JB

Det du skriver her, adskiller sig slet ikke fra, hvad vi oplever i det jyske. (Bortset fra, at vi har flere befiskede vandløb). Men hvis ikke vi som lystfiskere gør, hvad vi kan, så sker der intet - vær sikker på det. Også selvom det ikke er os, der har "ødelagt" naturen.

Hej JB, jeg fornemmer, at det må være på et eller andet DSf møde, at du har har lært denne sang, for der er godt nok mange af DSf-lemmingerne, som har sunget det samme omkvæd.

Når du skriver det, som du her gør, så er det helt klart, at du ikke har nogen fornemmelse for, hvad vi reelt har har af muligheder, man får ikke en skid indført hos landmænd, hvis de ikke kan tjene penge på det.

Og virkeligheden er jo, at hvis vi lystfiskere bare begynde at hælde gydegrus i de vandløb, hvor vi synes der et behov for sådanne forbedringer af vandmiljøet, så vil vi jo risikere at få et skud hagl i røven.
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 21:41
Citat: jørn k

Helt enig Henning - lad os stå sammen om et stærkt Forbund og samtidig læse de gode informationer til alle os lystfiskere, der står i deres blad - det kunne spare meget nonsens skriveri i div. fora.Wink

Nu bliver det næsten for morsomt, DSf's medlemsblad "Sportsfiskeren" er da noget af det mest ensidige og tendentiøse, som man overhovedet kan forestille sig, og derfor er det netop godt, at der findes dette og andre lignende foraer, hvor alm. lystfiskere kan komme til orde, og danne modvægt til DSf's pampervælde.

Den lange debat om DSf, der kørte hen over jul og nytår har i hvert fald lært mig, og sikkert mange andre, at DSf ikke er et forbund, som er i stand til at rumme, og tilgodese alle danske lystfiskere, og den skæve fordeling af fiskeplejemidlerne er virkelig kommet op på lystavlen. Og i den lystfiskerklub som jeg er medlem af, der er det et emne, som har været oppe og vende, på hvert møde i januar og her i februar.


Redigeret af Anders H - 16 Feb 2012 kl. 21:42
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2012 kl. 21:54
Citat: Kjeld Willerslev

 
Bagefter har forbundet skabt positive vibrationer hos de sjællandske ikke-forbundsfolk, og så kan alt jo ske. Det kan også kaldes markedsføring af forbundet.

Du er godt nok en naiv drømmer, det er nok ved at være ti - tyve år siden, at DSf blev taget alvorligt her på Sjælland, i dag er det faktisk sådan, at de fleste trækker på smilebåndet, hvis der er nogen som omtaler DSf som et landsforbund, og der skal altså meget mere end et enkelt reklamefremstød til, at ændre på forhold.
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres