Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny organization for alle danske sportsfiskere

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny organization for alle danske sportsfiskere
    Sendt: 25 Jan 2012 kl. 22:56

Citat: Peter Fischer

 Jeg har set udviklingstendenser i udlandet, der peger på at begrebet "bæredygtigt fiskeri" er en fin beskrivelse af det vi gerne vil opnå. Min gode ven Morten Edward har startet en dansk bevægelse med dette navn (bæredygtigtfiskeri.dk). Bevægelsen er udelukkende rettet mod gedde fiskeriet, men der kunne udemærket laves en bredere bevægelse med et større biologisk sigte. 


Jeg går også ind for bæredygtigt fiskeri i vores søer, jeg er selv en meget aktiv søfisker, og jeg praktiserer altid cats and release, det er kun i de heldigvis meget få tilfælde, hvor fisken er kroget på en måde, så den ikke kan genudsættes i levedygtig stand, at jeg meget nødtvunget vælger at slå den ihjel, og gennemsnittet ligger heldigvis på under en fisk om året.


Det er i øvrigt mit indtryk, at det efterhånden er sådan, at flertallet af søfiskere genudsætter hovedparten af deres fangster, hvilket også har medført, at man i dag fanger mange flere og meget større gedder, end man gjorde for bare ti og tyve år siden, dengang kunne der være meget langt mellem gedderne.


Men ude ved kysten og på havet kan jeg ikke se nogen fornuftig grund til at praktisere cats and release, for hvad hjælper det jeg genudsætter en fisk, som måske går direkte i et fritidsfisker eller erhvervsfisker redskab, når den svømmer væk fra mig. Og jeg mener ikke, at lystfiskeri på nogen måde udgør en trussel mod bestandene af torsk, sild, makrel, hornfisk, rødspætter, o.s.v. 


Det er vel egenlig kun fiskeriet efter havørred som er problematisk, for i åerne kunne man sagtens vedtage, at der max var en fisk pr. mand pr. år, og at resten skulle være cats and release, men så snart havørreden svømmer ud i havet, så hjælper det jo ikke en døjt, at lystfiskerne praktisere cats and release, når fritidsfiskerne så bare tager for sig af retterne og fanger endnu flere havørreder.


Jeg kan ikke se noget forkastligt i at fiske efter havørreder, jeg dyrker selv kystfluefiskeri i Roskilde Fjord, og da der er rigtig mange andre som også synes det er sjovt, at fiske efter havørreder, så er vi i den situation, at selv hvis alle danske vandløb kunne levere en optimal produktion af havørreder, så ville den naturlige produktion aldrig kunne følge med fiskepresset. Og så er der for mig at se kun to løsninger, vi kan supplere med udsætninger, eller der kan indføres nogle meget lange fredningstider, som blot vil få tyvfiskeriet til at eksplodere. 


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2012 kl. 23:07
Citat: Kim-salmo

 Det var ikke de ord du kom med i den anden tråd. Du skrev at man direkte kunne se, at DSF havde fremhævet de jydske åer frem for Sjælland. Da jeg bedte dig komme med beviser henviste du til referaterne, hvor der heller ikke stod noget.

Nej jeg laver ikke om på noget som helst, DSf har da i allehøjeste grad velsignet de principper, der ligger til grund for de regler som fiskeplejemidlerne fordeles efter, og de principper er meget ufordelagtige for alle andre end de foreninger, som har et eller flere vandløb, som de hælde gydegrus og sætte fisk ud i.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2012 kl. 23:09
Ja Niels du har ret.

Havfiskene er i hvert fald ikke truet af sportsfiskerne. Vi kunne så godt arbejde kraftigere for nogle marine reservater.

Søen rovfisk er helt klart påvirkelige af vores fiskeri. Det er det som Morten Edwars bevægelse også tager udgangspunkt i.

Havørreden er truet af garnfiskeri og tyvfiskeri, og af umådeholden fiskeri i det hele taget. I stedet for blot at poste endnu flere ørreder ud til det sorte marked, kunne man jo frede den mere i åen. Det ville formodentlig give det samme resultat. Blot undgår man så fauna forurening og genetisk degradering. Men det vil helt sikkert ikke blive et populært forslag alle steder ;-) Det vil også kræve noget mere kontrol, som du påpeger, men en å er nu nok nemmere at overvåge end alle vore kyststrækninger.

Mvh Peter
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2012 kl. 23:34
Citat: Peter Fischer

 Havfiskene er i hvert fald ikke truet af sportsfiskerne. Vi kunne så godt arbejde kraftigere for nogle marine reservater. 

Ja, men her har GreenPeace jo vist os, at de i langt højere grad er i stand til at forsvare de få og små marine reservater som vi har.

Søen rovfisk er helt klart påvirkelige af vores fiskeri. Det er det som Morten Edwars bevægelse også tager udgangspunkt i.

Jeg skal ha' kigget grundigt på den pågældende hjemmeside.

Havørreden er truet af garnfiskeri og tyvfiskeri, og af umådeholden fiskeri i det hele taget. I stedet for blot at poste endnu flere ørreder ud til det sorte marked, kunne man jo frede den mere i åen. Det ville formodentlig give det samme resultat. Blot undgår man så fauna forurening og genetisk degradering. Men det vil helt sikkert ikke blive et populært forslag alle steder ;-) Det vil også kræve noget mere kontrol, som du påpeger, men en å er nu nok nemmere at overvåge end alle vore kyststrækninger. 

Fritidsfiskerne bedriver allerede et omfattende tyvfiskeri efter havørred, og i Roskilde Fjord er det nærmest eksploderet efter at ålen blev fredet i alle sommermånederne.

Men lystfiskere kan også det sjov med tyvfiskeri, jeg har i hvert fald oplevet lystfiskere som straks slagtede og skar hoved og hale af en fisk, der med med mit øjemål lå betænkelig tæt på at være en undermåler, og det skete vel at mærke inde de selv have målt den.

Jeg må nok erkende, at jeg hælder til den opfattelse, at havørreden er og bliver lystfiskernes konsum-fisk, og da vi har rimelig gode erfaringer med hvordan vi kan masseproducere og udsætte den, så må det være den som skal holde for og tilfredstille de meget resultatorienterede lystfiskere. 

Jeg kan jo også godt li' at spise fisk, og i min verden gør det altså ikke nogen forskel, om jeg køber nogle fisk hos fiskehandleren eller i Brugsen, som er fanget af en erhvervsfisker, eller om jeg selv har fanget dem.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 25 Jan 2012 kl. 23:39
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2012 kl. 23:47
Ja jeg vil da helt klart også foretrække en selvfanget ørred frem for en norsk burlaks.

Vi skal bare ikke gå så vidt at vi i vores iver efter at "redde" havørrederne og laksene at vi forurener vores natur med genetisk svage ørreder, hvorefter garnfiskerne fanger hovedparten, hvilket resulterer i et behov for endnu flere udsætninger. 

Hvis der er for få fisk, skal vi sgu også være parate til at holde igen. Det andet er misbrug af naturen.

Måske kan rugekasserne klare noget af problemet, men vi skal ikke være forblændede i vores grådighed. Det er altså ikke et folkekrav, at man skal kunne fange en havørred for hver times fiskeri. Det næste bliver vel at vi skal have stillet snekanoner op over hele landet for at få hvid jul ;-)


Redigeret af Peter Fischer - 25 Jan 2012 kl. 23:48
Til top
Per Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Tofting

Tilmeldt:: 03 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Tofting Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2012 kl. 23:53
NRE
 
Så er vi der igen med egen interesser. Du fisker på kysten og ser ingen problem i at fange havørrederne der = ingen C&R. Hvis vi ser bort fra P&T ørreder i Københavns havn, så gør det ingen forskel om havørrederne bliver fanget i åen eller på kysten. Du vil så sætte en fangstbegrænsning i åen, hvor du ikke selv fisker. Er det så ud fra det fakta, at de fleste fisk bliver fanget i åen og ikke på kysten.
Du vil altså sætte fangstbegrænsning for dem, der gør et kæmpe stykke arbejde i å-foreningerne med oparbejdning af naturlige bestande - så der er flere fisk til dig på kysten. (er selv kyst- og åfisker, og alt muligt andet fisker) Jeg vil i den forbindelse sige at man kan fange den samme mængde fisk en dag på kysten, som på en sæson i åen.
Nu har du tidligere draget DN til indtægt for dit miljøarbejde og dit natursyn. Så jeg har et spørgsmål om det også er DN's holdning, at man skal sætte HØ i Københavns havn og iøvrigt ikke bruge midler på naturgenopretning. Her henvist til åerne, med genslyng, etablering af gydebanker og ophjælpning af naturlige fiskebestande (for ikke at blande alt muligt ind i det, så her med hensynn til havørreder)?
 
Vedr. torsken som vel i den grad er truet, må enhver form for fiskeri vel sige at udgøre en trussel (ligesom ålen). Vi er ikke uenige om at lystfiskeriet nok har mindst betydning, men der kan også hives store mængder op med stang og snøre eller som mange "lyst/fritidsfiskere" med håndline.
 
Ligeledes kan der i det jyske være langt i mellem de flade og dette fiskeri er ikke på højde med tidligere tider. Et fiskeri jeg kan savne, specielt omkring fiskeri med mine børn.
 
Så der er nok at tage fat på, uanset hvilket forbund man ønsker.
 
Mvh
Per Tofting
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2012 kl. 23:54
@PFM 

Now you're talking! Bortset fra burlaksen. Den skal ikke ædes, men helt boykottes...
Og dine venner fra Bæredygtigtfiskeri har interessante tanker. Frygtede i et minut de var sammenlignelige med "bæredygtigt landbrug".

Mvh
Kristian

Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 00:00
Ved I hvordan man redder fiskebestande i visse lande på den arabiske halvø ?

Man forbyder bare al fiskeri i tre år. Sådan. Det gælder sports- og erhvervsfiskeri. Så må erhvervsfiskerne bare finde på noget andet at lave ;-)

Lidt radikal måske, men hvorfor skal vi aldrig holde for selv? Hvem siger at det er alle de andre der skal holde igen?
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 08:12
Citat: Peter Fischer

Ved I hvordan man redder fiskebestande i visse lande på den arabiske halvø ?

Man forbyder bare al fiskeri i tre år. Sådan. Det gælder sports- og erhvervsfiskeri. Så må erhvervsfiskerne bare finde på noget andet at lave ;-)

Lidt radikal måske, men hvorfor skal vi aldrig holde for selv? Hvem siger at det er alle de andre der skal holde igen?
 
Med din seriøse og realistiske tilgang til dit forehavende er jeg sikker på at du nok skal få succes Clap
Jeg tror måske ikke helt du har forstået hvad ordet interesseorganisation betyder!
Til top
Steffen Toft Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steffen Toft Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2007
Geografisk: Gudenåen og Tange Sø.
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Toft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 08:36
Hvor står der dog en masse godt i det nye nummer af Sportsfiskeren.
Når 5 ud af 6 havørreder fanges i saltvand af kystfiskere og 40% af alle havørreder fanges øst for storebælt, så er det lidt svært at se, at alle de jyder og fynboer der spytter i næverne og bruger 1000-vis af frivillige timer på vandløbs-restaurering og anden fiskepleje er så uretfærdigt forfordelt.
Hver fredag og en weekend om måneden passer jeg de havørreder der udsættes i Gudenåen og derefter svømmer over på de sjællandske/bornholmske kyster.
Vi gennemgår Gudenåens gydebække to gange om året for at sikre fri passage.
Vi tager på uddannelse hos DSF i vandløbsrestaurering og udlægger tons af grus.
Vi render konstant kommunerne på døren ang. opprioritering af fjernelse af vandløbsspærringer og tilbyder gerne 100.000,-  kr. i egenbetaling til projekter.
DSF har sikret 500.000,- kr i gruspuljen, så der er gratis grus nok til alle initiativer.
Jeg håber af et ægte sportsfiskerhjerte, at den jyske og fynske fiskeplejeindsats værdsættes og inspirerer til et succesfyldt Havørred Sjælland, hvis I virkelig vil det.
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 11:31
Kære venner, kollegaer og lidelsesfæller,

Jeg ser mig desværre nødsaget til at overbringe jer to dårlige nyheder.

Den første er: Landet stander i våde, det vil sige vi er på røven, som det kaldes.
Egentlig en gammel nyhed, men det er ikke alle der har mærket det endnu.

Den anden nyhed er: I er en flok forkælede ignoranter!

Nu har I jo nok gættet, at jeg ikke er politiker. For det siger man jo ikke, hvis man ønsker at fortsætte som politiker.

Netop derfor har I også fået det I har ønsket jer af politikerne, også dem i DSF.

Hvem vover at sige jer imod, når I bare vil have mere af det gode? Tilsyneladende ingen!

Der er avlet havørreder og slynget åer for milliarder af kroner gennem tiden. Med jeres hjælp, bevares, der har da også været frivillige hænder i nærheden. Men hovedsagen er, at disse milliarder kunne være brugt på mange andre måder.

Hvad gør man, når man vil have mest mulig sjov hurtigst muligt? Man tænker kortsigtet og egoistisk. Og det er hvad man gør, når man i en såkaldt "redningsaktion" for de truede havørreder, udsætter massive mængder af velplejede smolt. Der skal jo være så mange, at vi alle sammen kan få rigtig meget glæde af dem, - inden vi måler på bestanden om den er levedygtig!

Så hvad er det vi måler? Om havørrederne trods det massive pres fra sæler, garnfiskere, skarv, ja og så selvfølgelig lige os - kan opretholde et "rimeligt niveau".

Gode gamle Mogens Espersen revsede os i sin tid for vores snæversynede tilgang til fiskepleje. Han skulle nemlig ikke genvælges.

Men I skal vælge, om I fortsat udelukkende vil fokusere på jeres egne behov, eller I også vil tænke på de kommende generationer, ved at prioritere andet og mere langsigtet end ørred put and take ved de danske åer og kyster.

Knæk og bræk!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 11:56
Citat: Steffen Toft

Hvor står der dog en masse godt i det nye nummer af Sportsfiskeren.
Når 5 ud af 6 havørreder fanges i saltvand af kystfiskere og 40% af alle havørreder fanges øst for storebælt, så er det lidt svært at se, at alle de jyder og fynboer der spytter i næverne og bruger 1000-vis af frivillige timer på vandløbs-restaurering og anden fiskepleje er så uretfærdigt forfordelt.
Hver fredag og en weekend om måneden passer jeg de havørreder der udsættes i Gudenåen og derefter svømmer over på de sjællandske/bornholmske kyster.
Vi gennemgår Gudenåens gydebække to gange om året for at sikre fri passage.
Vi tager på uddannelse hos DSF i vandløbsrestaurering og udlægger tons af grus.
Vi render konstant kommunerne på døren ang. opprioritering af fjernelse af vandløbsspærringer og tilbyder gerne 100.000,-  kr. i egenbetaling til projekter.
DSF har sikret 500.000,- kr i gruspuljen, så der er gratis grus nok til alle initiativer.
Jeg håber af et ægte sportsfiskerhjerte, at den jyske og fynske fiskeplejeindsats værdsættes og inspirerer til et succesfyldt Havørred Sjælland, hvis I virkelig vil det.
Lige præcis Steffen, men det preller af på dem som dug for solen.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 12:36
Citat: Peter Fischer

Ja jeg vil da helt klart også foretrække en selvfanget ørred frem for en norsk burlaks.

Vi skal bare ikke gå så vidt at vi i vores iver efter at "redde" havørrederne og laksene at vi forurener vores natur med genetisk svage ørreder, hvorefter garnfiskerne fanger hovedparten, hvilket resulterer i et behov for endnu flere udsætninger. 

Hvis der er for få fisk, skal vi sgu også være parate til at holde igen. Det andet er misbrug af naturen.

Jeg forstår godt dine holdninger, og jeg kan også godt følge dem et langt stykke hen ad vejen, men jeg har også et realistisk forhold til vores brug af naturen, og jeg tilhører ikke den ortodokse gruppe i DN, som mener at vi skal nøjes med at betragte naturen fra nogle fastlagte stier og udkigstårne.


Den natur vi har i Danmark er resultatet af flere tusind års brug og kultivering, og hvis vi skal køre din holdning ud i yderste konsekvens, så skal dine regler for udbytningen af naturen vel også gælde på landjorden, og hvis vi her i Danmark kun skal leve af det naturlige afkast af vilde bær, nødder, urter, o.s.v., så skal vi på en eller anden måde ha' reduceret den danske befolkning til nogle få tusinde individer.


Jeg vil også vædde på, at du både har et stort fladskærms TV, en bil, en mobiltelefon og en masse andre forbrugsgoder, som gør tilværelsen for dig og din familie sjov og behagelig. Og vi kan vel ikke tillade os at forbyde landmænd og fiskere, at de må producere så meget på deres jord, og fange så mange fisk i havet, at de kan tjene penge til en livsstil og et forbrug, som svarer til det som alle andre danskere har.


Dermed ikke sagt, at der bare skal gis' los for en hensynsløs udbytning af naturen, men problemet er, at vi ikke kan lovgive og regulere os ud af alting, for så får vi kun en løsning, hvor flertallet omgår reglerne. 


Et godt eksempel er vel fritidsfiskerne de har aldrig haft forståelse for de regler som gælder for deres fiskeri, de fisker systematisk med ulovlige redskaber, og de ser også stort på omsætningsforbudet, og det er noget som stort set alle fritidsfiskere er enige om.


Den eneste løsning er, at folk selv kan se, at de bør vise mådehold overfor naturens ressoucer, og det bliver godt nok en meget svær øvelse, hvor mange lystfiskere kender du, som konsekvent køber økologiske varer, og som tager cyklen og/eller toget når de skal på fisketur.


For mig at se, så går udviklingen faktisk i den stik modsatte retning, folk køber de billigeste fødevarer i Netto, og gerne en bakke koteletter til 27,- kroner, som kommer fra en af svinefabrikerne, der forurener åer, søer og havet med alt deres gylle, og det gør de netop for at få råd til en ny kajak, mountainbike, fiskestang, dykkerdragt, o.s.v.


Og i de andre tråde om DSf, er der jo masser af folk, som argumenterer med, at de sjællandske lystfiskere bare kan køre til Jylland og fiske i deres åer, det vil typisk være 600 kilometers forurening og CO2 udslip for en fisketur.


Men du/vi kan jo forsøge at lave et økologisk lystfiskerforbund, men så må du altså være forberedt, at jeg f.eks. mener, at det er mere økologisk og miljøvenligt, at vi udsætter fisk i Københavns Havn og rundt langs Amagers kyst, end at de københavnske lystfiskere skal køre til Jylland for at fiske.


Økologi er nemlig også noget med nærhedsprincipper, derfor skal storbyens lystfiskere ha' nogle muligheder for rekreativt fiskeri tæt på deres bopæl, og derfor kunne der også foretages årlige udsætninger af gedder i de københavnske søer, der kunne så etableres nogle flydebroer til lystfiskerne, så de ikke generer de københavnere som spadserer en tur langs med Søerne. Og det  kunne også godt ske, at der skulle være en aldersgrænse, så det kun er unge under 18 år som må fiske i Søerne.


Og her til slut vil jeg sige, at jeg ikke helt deler din og andres bekymring for, at vi forurener naturen med svage gener der ikke selv kan overleve, for den naturlige udvælgelse vil altid sikre, at det er de stærkeste og bedst egnede individer som overlever.


Jeg har i øvrigt en personlig teori om, at årsagen til en ringere formeringsevne hos opdrættede havørreder kan skyldes, at vi endnu ikke er gode nok til at ramme lige nøjagtig det tidspunkt, hvor æggene er færdig udviklet, og at den kunstige befrugtning ofte sker på ikke helt modne æg. 


Men der er vist også noget med, at hvis man venter til havørredens æg er helt modne, så kan man ikke håndtere den uden at æggene helt af sig selv løber ud af den, så her er der nok et problem som vi skal ha' fundet en løsning på.


Jeg har dog meget tiltro til rugekassen, for der er rigtig mange sjællandske vandløb, som ikke er gydeegnede, men som sagtens kan fungere som opvækstvand for havørredyngel, og hvis det først viser sig, at der kan leve masser af havørredyngel i et vandløb, så er det jo også meget nemmere, at argumentere for, at det skal naturgenoprettes.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 26 Jan 2012 kl. 13:45
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 12:50
Citat: Per Tofting

 Vedr. torsken som vel i den grad er truet, må enhver form for fiskeri vel sige at udgøre en trussel (ligesom ålen). Vi er ikke uenige om at lystfiskeriet nok har mindst betydning, men der kan også hives store mængder op med stang og snøre eller som mange "lyst/fritidsfiskere" med håndline. 

Lystfiskeri efter torsk og ål har aldrig og vil aldrig udgøre en trussel mod disse bestande. Det er udelukkende erhvervsfiskeriet, og for ålens vedkommende til dels også fritidsfiskeriet som tolder alt for hårdt på bestandene.

Men når det handler om havørreder og laks, så er lystfiskeriet efter disse arter så omfattende, at det har stor betydning for bestandene, jeg er faktisk ret sikker på, at der vil være adskillige jyske åer, som vil være fisket tomme i løbet af få år, hvis man stoppede med at udsætte fisk.

Dermed ikke sagt, at erhvervsfiskeriet og fritidsfiskeriet ikke også tolder alt for hårdt på disse bestande, men jeg kan altså ikke se, at der findes nogle gangbare argumenter for, at det skal være forbeholdt lystfiskere at fiske efter havørreder og laks.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 26 Jan 2012 kl. 13:52
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 12:55
Citat: zziplex

@PFM 

Now you're talking! Bortset fra burlaksen. Den skal ikke ædes, men helt boykottes... 

Problemet er bare, at den sniger sig ind alle vejene, nu om stunder kan man dårligt nok købe fiskefars, som ikke er iblandet burlaks...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 13:02
Citat: Peter Fischer

Ved I hvordan man redder fiskebestande i visse lande på den arabiske halvø ?

Man forbyder bare al fiskeri i tre år. Sådan. Det gælder sports- og erhvervsfiskeri. Så må erhvervsfiskerne bare finde på noget andet at lave ;-)

Lidt radikal måske, men hvorfor skal vi aldrig holde for selv? Hvem siger at det er alle de andre der skal holde igen?

Sådan burde EU også gøre med ålen, dens totalfredning burde dog være et sted mellem 7 og 10 år, det ville med garanti helt genoprette den bestand der var før den massive rovdrift startede, men fiskerikontrollen vil dæleme få noget at se til, hvis sådan en fredning skal håndhæves effektivt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 13:40

Citat: Steffen Toft

Hvor står der dog en masse godt i det nye nummer af Sportsfiskeren.

Når 5 ud af 6 havørreder fanges i saltvand af kystfiskere og 40% af alle havørreder fanges øst for storebælt, så er det lidt svært at se, at alle de jyder og fynboer der spytter i næverne og bruger 1000-vis af frivillige timer på vandløbs-restaurering og anden fiskepleje er så uretfærdigt forfordelt.


Jeg kan huske, at min gamle matematiklærer sagde, at man altid kan få en statestisk til at vise lige netop det, som man ønsker at den skal bevise. Og så længe lystfiskere ikke har indberetningspligt for alle deres fangster, så kan det jo sagtens forholde sig sådan, at de jyske å-fiskere går lidt mere stille med dørene omkring deres fangster, for der er jo ingen grund til at reklamere med, hvor meget der fanges i den lokale å, det vil jo blot medføre, at de risikerer at skulle dele fiskeriet med endnu flere lystfiskere. Omvendt så er kysten på Sjælland jo meget lang, så de sjællandske lystfiskere kan bedre prale med deres fangster, uden at de afslører deres hot-spots.


Hver fredag og en weekend om måneden passer jeg de havørreder der udsættes i Gudenåen og derefter svømmer over på de sjællandske/bornholmske kyster.


De mærkningsforsøg der har analyseret på havørredernes vandringer er baseret på et meget begrænset materiale, så der er ikke noget statistisk belæg for at påstå, at det er andet end nogle få havørreder som drager på langfart, der er tvært i mod meget mere som tyder på, at hovedparten af havørrederne kun vandrer så langt væk fra deres vandløb, som det er nødvendigt for at finde et egnet opvækstområde. Og hvis der er en procentdel jyske havørreder der vandrer østpå til Sjælland, så er det omvendte forhold nok også tilfældet


Vi gennemgår Gudenåens gydebække to gange om året for at sikre fri passage.

Vi tager på uddannelse hos DSF i vandløbsrestaurering og udlægger tons af grus.

Vi render konstant kommunerne på døren ang. opprioritering af fjernelse af vandløbsspærringer og tilbyder gerne 100.000,-  kr. i egenbetaling til projekter.

DSF har sikret 500.000,- kr i gruspuljen, så der er gratis grus nok til alle initiativer.


Er det ikke noget som I gør for Jeres egen skyld, set herfra er det i hvert fald åbenlyst, at jyderne har været særdeles gode til at sørge for sig selv.


Jeg håber af et ægte sportsfiskerhjerte, at den jyske og fynske fiskeplejeindsats værdsættes og inspirerer til et succesfyldt Havørred Sjælland, hvis I virkelig vil det.


Sjælland er ikke Jylland og omvendt, vi har nogle andre mulighedder og begrænsninger, som gør, at den jyske model ikke bare kan overføres på Sjælland, og netop derfor vil det være mest rimeligt, hvis fiskeplejemidlerne blev fordelt til de enkelte landsdele, og det så blev op til hver landsdel selv at udarbejde en model for, hvordan de får mest muligt ud af fiskeplejemidlerne.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 26 Jan 2012 kl. 13:42
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 13:49
NRE Skrev:

Er det ikke noget som I gør for Jeres egen skyld, set herfra er det i hvert fald åbenlyst, at jyderne har været særdeles gode til at sørge for sig selv.

 
Er det nu også vores skyld at i ikke gider at lette r.... og søge de midler og komme igang med vandløbspleje?
Nu er du virkelig ved at komme langt ud...Thumbs Down
(Ved godt at nogle gør en stor indsats på Sjælland mht. vandløbsrestaurering)
Det må virkelig gøre ondt på jer ildsjæle på Sjælland, at have sådan en destruktiv mand tale jeres sag...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:03
Hej Nieævls
 
Ved du hvad, for min skyld så kunne du og de andre tossede københavnere, der af gu ved hvilken årsag får for lidt af det ene og andet sætte ale de fisk ud på kysten i orker.
 
Men husk lige eén vigtig ting, hvor skal i få dem fraCool
 
Hilsen
Peter
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten T. Nielsen

Tilmeldt:: 01 Dec 2011
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten T. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:06
Kære Henrik
 
Kan du ikke lige henvise til det sted hvor NRE giver udtryk for at han taler på vegne af andre end ham selv?
 
Du er sgu en underholdende gut Henrik. Du pladre løs om hvor luddovne vi er her ovre på Djævleøen, helt uden at have den fjerneste anelse om hvad der egentligt foregår herovre (uden for DSF regi).
Meget morsomt til at begynde med, men det begynder sgu at blive lidt ynkeligt.
 
Mvh
CTN
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:07
Citat: Henrik Christensen

Det må virkelig gøre ondt på jer ildsjæle på Sjælland, at have sådan en destruktiv mand tale jeres sag...
 
AMEN - kunne ikke have sagt det bedre selv.
 
Manden opfinder jo sine egne konklusioner, tal og fakta Shocked
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:09
Citat: Henrik Christensen

 Er det nu også vores skyld at i ikke gider at lette r.... og søge de midler og komme igang med vandløbspleje? 

Mølleåen har 9 opstemninger, hvor langt tror du vi ka' nå for 15.000 kroner...?

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:24
Citat: Jan Persson

Manden opfinder jo sine egne konklusioner, tal og fakta Shocked

Næh... jeg har bare en sund og naturlig skepsis overfor de tal og såkaldte fakta, som de har opfundet ovre hos DSf.

Alt hvad der står i Sportsfiskeren er politiske partsindlæg, som nøje og selektivt er tilpasset til og farvet af de interesser, som DSf ønsker at fremme, så spis brød til når du læser i fiskepornobladet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:26
Citat: Henrik Christensen

Nu er du virkelig ved at komme langt ud...Thumbs Down
(Ved godt at nogle gør en stor indsats på Sjælland mht. vandløbsrestaurering)
Det må virkelig gøre ondt på jer ildsjæle på Sjælland, at have sådan en destruktiv mand tale jeres sag...
 
TRO NU IKKE AT AL DEN TÅGESNAK OG DEN UFATTELIGE MÆNGE AF VÅS OG SELVOPFUNDEN VISDOM ER NOGET DER KOMMER 'PÅ NOGENS VEGNE'.
 
DET KOMMER UTVIVLSOMT KUN AF SELVPROMOVERENDE ÅRSAGER - MANDEN TALER MÅSKE I BEDSTE FALD PÅ VEGNE AF EN HÅNDFULD LIGESINDEDE - IKKE PÅ NOGEN MÅDE HVERKEN PÅ SJÆLLANDSKE LYSTFISKERE ELLER KLUBBERS VEGNE !
 
HVORFOR HAN FÅR SÅ MEGET 'PLADS' ER JO FORDI DE FLESTE SERIØSE DEBATTØRER ER STÅET AF FORLÆNGST - OG IKKE GIDER DELTAGE I DET BUNDOPGØR !Dead
 
MVH
HEINZ GERHARD
 
 
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:36
@Heinz .

Jeg tror dit keyboard er gået i stykker.


Mvh Morten
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:39
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Jan Persson

Manden opfinder jo sine egne konklusioner, tal og fakta Shocked

Næh... jeg har bare en sund og naturlig skepsis overfor de tal og såkaldte fakta, som de har opfundet ovre hos DSf.

Alt hvad der står i Sportsfiskeren er politiske partsindlæg, som nøje og selektivt er tilpasset til og farvet af de interesser, som DSf ønsker at fremme, så spis brød til når du læser i fiskepornobladet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLClownLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:43
Citat: Carsten T. Nielsen

Kære Henrik
 
Kan du ikke lige henvise til det sted hvor NRE giver udtryk for at han taler på vegne af andre end ham selv?
 
Du er sgu en underholdende gut Henrik. Du pladre løs om hvor luddovne vi er her ovre på Djævleøen, helt uden at have den fjerneste anelse om hvad der egentligt foregår herovre (uden for DSF regi).
Meget morsomt til at begynde med, men det begynder sgu at blive lidt ynkeligt.
 
Mvh
CTN
Kære Carsten T Nielsen
Prøv lige at læse mit sidste indlæg en gang til tak.
Skriver jeg netop ikke, at der findes ildsjæle på Sjælland som gør en masse vandløbspleje..?????
Vedr. NRE fik jeg formuleret mig forkert, beklager.
Men hvis jeg var ildsjæl på Sjælland ville jeg edermame sidder og krumme tæer hver gang NRE åbner munden.
Som Jan også rigtig skriver, måtte i få samtlige udsætningsfisk i måtte ønske, bare de blev forsvarligt udsat dvs. at der er plads til dem og at de kan "Home"
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:46
Citat: tackler

Citat: Henrik Christensen

Nu er du virkelig ved at komme langt ud...Thumbs Down
(Ved godt at nogle gør en stor indsats på Sjælland mht. vandløbsrestaurering)
Det må virkelig gøre ondt på jer ildsjæle på Sjælland, at have sådan en destruktiv mand tale jeres sag...
 
 
TRO NU IKKE AT AL DEN TÅGESNAK OG DEN UFATTELIGE MÆNGE AF VÅS OG SELVOPFUNDEN VISDOM ER NOGET DER KOMMER 'PÅ NOGENS VEGNE'.
 
DET KOMMER UTVIVLSOMT KUN AF SELVPROMOVERENDE ÅRSAGER - MANDEN TALER MÅSKE I BEDSTE FALD PÅ VEGNE AF EN HÅNDFULD LIGESINDEDE - IKKE PÅ NOGEN MÅDE HVERKEN PÅ SJÆLLANDSKE LYSTFISKERE ELLER KLUBBERS VEGNE !
 
HVORFOR HAN FÅR SÅ MEGET 'PLADS' ER JO FORDI DE FLESTE SERIØSE DEBATTØRER ER STÅET AF FORLÆNGST - OG IKKE GIDER DELTAGE I DET BUNDOPGØR !Dead
 
MVH
HEINZ GERHARD
 
 
Heinz, du har fuldstændig ret og gudskelov for detWink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:53
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Henrik Christensen

 Er det nu også vores skyld at i ikke gider at lette r.... og søge de midler og komme igang med vandløbspleje? 

Mølleåen har 9 opstemninger, hvor langt tror du vi ka' nå for 15.000 kroner...?

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Niels for f..... da osseOuch Så lav da 20 eller 50 projekter af 15.000kr i den å.
Og søg resten i forskellige fonde. "Mange bække små gør en stor å"
Kommunen kan også søge en masse midler i forskellige fonde og ikke mindst EU.
Det er bare med at komme igang.
Kan da ikke passe at jyder skal fortælle dig/jer hvordan det skal gøresBig smile
Men vi gør det da gerne, hvis i bare ville lytte en lille smule.
Sådan er jyder, i hvert fald nogle....Big smile


Redigeret af Henrik Christensen - 26 Jan 2012 kl. 14:54
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 14:53
Citat: NRE

De mærkningsforsøg der har analyseret på havørredernes vandringer er baseret på et meget begrænset materiale, så der er ikke noget statistisk belæg for at påstå, at det er andet end nogle få havørreder som drager på langfart, der er tvært i mod meget mere som tyder på, at hovedparten af havørrederne kun vandrer så langt væk fra deres vandløb, som det er nødvendigt for at finde et egnet opvækstområde. Og hvis der er en procentdel jyske havørreder der vandrer østpå til Sjælland, så er det omvendte forhold nok også tilfældet

 
hvis ovenstående ikke er et eksempel på selvopfunden logisk, så ved jeg ikke hvad det er.
 
Alle de mærkningsforsøg - uanset hvor begrænset de er - taler for vandring også til de sjællandske kyster. Du benægter at forholde dig til de eneste faktuelle undersøgelser, som findes og opfinder dine egne konklusioner, fuldstændig UDEN nogen form for dokumentation til at bakke op, nemlig at alle ørreder bliver lige uden for udløbet af den å, hvor de er født.
 
Du er godt nok en underlig snegl og fuldstændig uden for normal pædagogisk rækkevidde Thumbs Down
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten T. Nielsen

Tilmeldt:: 01 Dec 2011
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten T. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:04
Henrik
 
Jeg tror du tillægger dette forum alt for meget betydning Wink
 
Mht debatten om udsætning af fedtfinner, og fordelingen af fisketegnsmidler, er jeg som tidligere nævnt ligeglad med hvordan de fordeles, så længe de kommer os lystfiskere til gode i den sidste ende. Dog er jeg ikke særligt begejstret for hovedløse udsætninger af fisk, hvis de naturlige forhold ikke kan opretholde en bestand. Feks P&T havørred langs de danske kyster og Lakse P&T i Gudenåen.
 
Mvh
CTN
 


Redigeret af Carsten T. Nielsen - 26 Jan 2012 kl. 15:06
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:06
Citat: schultz92

Jeg tror dit keyboard er gået i stykker.

Hvis man ikke har noget sagligt at sige, så kan man jo altid prøve at "RÅBE" op...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:11
Citat: Henrik Christensen

 Niels for f..... da osseOuch Så lav da 20 eller 50 projekter af 15.000kr i den å.
Og søg resten i forskellige fonde. "Mange bække små gør en stor å"
Kommunen kan også søge en masse midler i forskellige fonde og ikke mindst EU. 

Hvorfor skal jeg søge andre steder, når vi her på sjælland har masser af fiskeplejemidler til gode, skyldes det, at I jyder forsat regner med, at I kan snuppe hovedparten af fiskeplejemidlerne til Jeres lakse-projekter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:12
Citat: Carsten T. Nielsen

Henrik
 
Jeg tror du tillægger dette forum alt for meget betydning Wink
 
Mht debatten om udsætning af fedtfinner, og fordelingen af fisketegnsmidler, er jeg som tidligere nævnt ligeglad med hvordan de fordeles, så længe de kommer os lystfiskere til gode i den sidste ende. Dog er jeg ikke særligt begejstret for hovedløse udsætninger af fisk, hvis de naturlige forhold ikke kan opretholde en bestand. Feks P&T havørred langs de danske kyster og Lakse P&T i Gudenåen.
 
Mvh
CTN
 
Du har nok ret Carsten, men bliver frustreret over at personer kommer med den ene løgn efter den anden, baseret på gisninger og uvidenhed.
De eneste steder man udsætter fisk direkte på kysten(pga. manglende mundingsudsætning steder) er på langeland/Ærø og på Sjælland.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:14
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: schultz92

Jeg tror dit keyboard er gået i stykker.

Hvis man ikke har noget sagligt at sige, så kan man jo altid prøve at "RÅBE" op...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Niels - he he - du er så dejlig forudsigelig !
I psykologien er Du let genkendelig (prøv at Google 'Münchhausen' Confused !)
mvh
Heinz Gerhard
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:17
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Henrik Christensen

 Niels for f..... da osseOuch Så lav da 20 eller 50 projekter af 15.000kr i den å.
Og søg resten i forskellige fonde. "Mange bække små gør en stor å"
Kommunen kan også søge en masse midler i forskellige fonde og ikke mindst EU. 

Hvorfor skal jeg søge andre steder, når vi her på sjælland har masser af fiskeplejemidler til gode, skyldes det, at I jyder forsat regner med, at I kan snuppe hovedparten af fiskeplejemidlerne til Jeres lakse-projekter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Jeg giver op, det her fører til nada
NRE: du må have det godt i din lille havedam
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:19
Haha, lige i skabet HeinzLOL
 
 

Münchhausen-syndromet er en sygdom, hvor patienten foregiver, overdriver eller skaber symptomer på sygdom for at få opmærksomhed og sympati.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:22
Citat: Carsten T. Nielsen

 Mht debatten om udsætning af fedtfinner, og fordelingen af fisketegnsmidler, er jeg som tidligere nævnt ligeglad med hvordan de fordeles, så længe de kommer os lystfiskere til gode i den sidste ende. Dog er jeg ikke særligt begejstret for hovedløse udsætninger af fisk, hvis de naturlige forhold ikke kan opretholde en bestand. Feks P&T havørred langs de danske kyster og Lakse P&T i Gudenåen. 

Uanset hvor og hvordan man udsætter fisk, så er og bliver det kompensation for, at der opfiskes mange flere fisk end naturen selv kan klare at producere, og med mindre du tror det er realistisk, at få nedtrappet antallet af aktive danske lystfiskere til nogle få tusind stykker, få afskaffet fritidsfiskeriet, og reduceret erhvervsfiskerflåden til 20 - 25% af det nuværende antal fartøjer, så er der ikke nogen vej uden om at udsætte fisk.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:26
Citat: Jan Persson

Münchhausen-syndromet er en sygdom, hvor patienten foregiver, overdriver eller skaber symptomer på sygdom for at få opmærksomhed og sympati. 

Hva' med om I lige smuttede over i børnehavetråden...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Steffen Toft Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steffen Toft Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2007
Geografisk: Gudenåen og Tange Sø.
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Toft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:32
Jeg forstår ikke hensigten med at betvivle DTUs undersøgelser og i stedet påberåbe sig en offerrolle.
Det er naivt at tro, at man kan praktiserer forfordelt lokal fiskepleje for havørreder indenfor et så afgrænset geografisk område som Danmark.
 
I jylland laver vi fiskepleje fordi det er sjovt, motiverende, kammeratskab, livskvalitet og til gavn for fiskene. Det er altså typisk på vandløbsstrækninger, hvor der slet ikke praktiseres fiskeri. Det er håbet om stærke vildfiskebestande der driver os.
Synd der er så få lystfiskere, som lister ud til bækkene om natten og ser havørrederne på gydebankerne. Så kunne man ikke drømme om, at forstyrre de fisk med en fiskestang....
Til top
Per Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Tofting

Tilmeldt:: 03 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Tofting Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 15:53
NRE
 
Tak for svar på 1 spg. ud af flere i mit seneste indlægTongue, kunne du tænke dig at svare på resten.
 
I følge din logik omkring de 9 opstemninger og de 15.000. Skal det så forstås sådan at Skjernå projektet også har kostet 15.000. Så må man jo tilføje fantastisk godt gået i SkjernClap
 
Mvh
Per
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 16:04
Per Tofting,
rigtig sjovt indlæg - det lange du lavede - meget morsomt Clap
 
men du blander jo skidt og kanel sammen, men ellers ret underholdende. Kan sikkert sælges til en lokalsprøjte i yderdanmark. Måske er der lidt Erasmus Montanus i dig.
- meget morsomt Tongue 
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 16:05
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: schultz92

Jeg tror dit keyboard er gået i stykker.

Hvis man ikke har noget sagligt at sige, så kan man jo altid prøve at "RÅBE" op...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Eller gentage sig selv igen og igen og igen og igen og igen og igen.....Clap
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 16:07
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Henrik Christensen

 Niels for f..... da osseOuch Så lav da 20 eller 50 projekter af 15.000kr i den å.
Og søg resten i forskellige fonde. "Mange bække små gør en stor å"
Kommunen kan også søge en masse midler i forskellige fonde og ikke mindst EU. 

Hvorfor skal jeg søge andre steder, når vi her på sjælland har masser af fiskeplejemidler til gode, skyldes det, at I jyder forsat regner med, at I kan snuppe hovedparten af fiskeplejemidlerne til Jeres lakse-projekter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Ja, det var sådan set planen Beer
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 16:08
@Heinz
 
Münchhausen skal have fortalt utrolige historier om sine oplevelser fra tiden i hæren. Bl.a. om hvordan han red på en kanonkugle, foretog rejser til månen og undgik at synke i en sump ved at HIVE SIG SELV og sin hest OPVED HÅRENE
 
Misundelse er en grim ting Ermm
 
K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 17:25
ÆVBÆV I ER DUMMERE END MIG Evil Smile

SURE TÆER I SAFTEVAND

JEG VIL IKKE DELE MED JERClown

Hvor er der sjovt herinde :-(
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 17:39
Citat: Peter Fischer


Hvor er der sjovt herinde :-(


Det er der da heldigvis en forholdsvis nem løsning på.......Clown
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 20:19
Hej Niels Riis

Du tager helt fejl med mig (Jeg bliver dog ikke ubehøvlet af den grund :-))

Jeg er sådan set ikke en natur fundamentalist. Jeg køber godt nok økologisk såvidt muligt, men jeg arbejder med kemisk virksomhed (plast) og jeg kører pokkers mange kilometer i min bil (mest for at fiske ;-))

Jeg bliver ligesom jer på den anden side af Storebælt snydt for tilskud til mine sportsfisk, og jeg har endda lidt den tort, at en af mine yndlings sportsfisk er blevet dømt som en farlig invasiv art :-(

Dette har Werner W Hansen og co. bakket op om, fordi det betød at Kolding Sportsfiskerforening kunne få lov til at opfiske alle karperne i Harte Dons Søerne, for at Kolding Å kunne blive lidt renere. Det skal lige tilføjes, at disse søer indeholdt nogen af de flotteste og største karper i Danmark.

Den biologiske begrundelse for denne udrydelse var meget tynd, men jeg er da heller ikke i tvivl om at biologerne tænker over, hvem der giver dem brød på bordet.

Jeg er ikke ude på at udrydde havørreden. Jeg tænker bare på, at der engang var noget der hed sportsfiskeri. Det var det Svend Saaby, Preben Torp og Mogens Espersen skrev om. Det var dengang det gerne måtte være en udfordring at fange en ørred eller en laks.
I dag hedder det vel nærmere lystfiskeri eller måske fritidsfiskeri. Udfordringen er i mange tilfælde til at overse. Især når der er så mange ørreder, der står i kø i åerne, at de bliver voldsomt aggressive, og hugger på alt der bevæger sig.

Havørredfiskeriet ligner efterhånden bare en pengemaskine. Vi betaler fisketegn og skat, og forventer at få mindst ligeså meget retur, udbetalt i sølvtøj. Naturlig bestand eller ej.

Så kan vi jo så bagefter diskuttere om nogen fik for meget eller for lidt. Der er i hvert fald nogen her i dette forum der får rigeligt, det kan man da tydeligt høre. Og de vil ikke afgive en krone, hvis det kan resultere i at der bliver færre fisk i åen, der render i deres baghave. Hvor må de være lykkelige ;-)

Men det glæder mig, at jeg måske kan medvirke til, at vi undgår en regions krig. Havørred fiskere må jo stå sammen mod den trussel, der kunne vise sig at komme fra dem der fisker mink foder ;-)

Knæk og bræk
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 21:15
Citat: Peter Fischer

 
Hvor må de være lykkelige ;-)
 
 
Jamen det er vi sådan set også Hug
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2012 kl. 21:16
Til Niels
Hvorfor skal jeg søge andre steder, når vi her på sjælland har masser af fiskeplejemidler til gode, skyldes det, at I jyder forsat regner med, at I kan snuppe hovedparten af fiskeplejemidlerne til Jeres lakse-projekter.
 
Undskyld jeg bliver personlig nu, MEN FOR FANDEN HVOR DU DOG DUM I HOVEDET. Du lider sku da aldrig af hovedpine, for det kræver da at man har noget at flytte rundt med.
Det er, da for fanden, på den måde jyderne har fået et godt fiskeri, og hvis du ikke fatter det, uanset hvor mange gange det er skrevet, skal du sku heller ikke have godt fiskeri på Sjælland. Hvis du virkelig, helt alvorligt, mener at jyderne og dem fra Fyn har fået det hele serveret på et sølvfad, er du sku så skudt i hovedet at du ikke er til at hjælpe.
Du diskuterer kun for at have mulighed for at rakke ned på DSF, lad det så være din hobby, men jeg håber virkelig ikke, at resten af Danmark tror på ret meget af alle dine løgne, påfund og komplet skøre indfald.
Hver eneste gang nogen beder dig dokumentere et eller andet, kommer der en røvsyg kommentar fra dig, om at det er da logisk bla bla bla. Du har sku aldrig dokumenteret noget af alt det lort du har lukket ud
 
Jeg vil gerne komme med en opfordring til alle DSF tilhængere og andre mennerske med en hjerne til at lade være med at diskutere med den klaphat, specielt Jer der ønsker et alternativ til DSF vil jeg sige, skub ham ud på et sidespor, hvis I får ham med, får i sku aldrig succes. Der er da INGEN der efterhånden kan tage ham alvorligt.
Det er der jo heller ikke på de andre forum, hvor han mildt udgyder af alt sin viden - de opfordrer direkte webmasteren til at lukke ham ned. Jeg har nu fulgt med i ca. 2000 indlæg og forsøgt med saglige dokumentation at modargumentere imod alt det lort NRE kommer med, men helt uden held - jeg tror faktisk at selv guderne kæmper forgæves imod ham
 
jeg skal undskylde, over for alle Jer andre, at min tone blev som den blev, men selv jeg har en grænse og den blev altså nået nu.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen

 
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres