Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny organization for alle danske sportsfiskere

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny organization for alle danske sportsfiskere
    Sendt: 23 Jan 2012 kl. 01:47
Der har i flere verserende tråde på dette forum været efterlyst konstruktive forslag til en ny organisation for ALLE danske sportsfiskere.

Indtil videre er alle disse tråde endt ud i person fnidder af den ene eller anden grund.

Kunne vi ikke forsøge at opstille et reelt alternativ til DSF for at vaske tavlen ren, og ikke ende ud i alle disse nyttesløse diskussioner om hvad DSF har, ikke har og burde gøre?

Hermed en opfordring til at komme med en opskrift på en slagkraftig organisation uden demokratisk slagside, som kan samle os alle. Det burde da ikke være så svært, eller !?

Jeg vil lægge ud med at kigge på havfiskeriet i DK, som jo kun er en skygge af tidligere tiders fiskeri. Hvorfor er det således, og kan vi vende udviklingen? Jeg mener bestemt at Greenpeace har fat i noget med deres aktioner, men kan vi ikke også som direkte interessenter gøre noget? Dette kunne være en af formålsparagrafferne i den nye organisation (bekvemt fri for de nuværende stridsemner, vil jeg indrømme).

Kom endelig med andre konstruktive forslag! Personangreb er meget uvelkomne :-(
Til top
Peter Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lystfisker1 Avatar

Tilmeldt:: 19 Jan 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lystfisker1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 01:53
Peter, du er forslagstiller til denne tråd.

Det er RIMELIGT at du melder ud med hvad DU synes.

Kom frit frem med dine synspunkter, konkrete forslag til:

Hvordan skal organiasationen se ud ?

Styrring af den demokartiske proces, Direkte demokrati eller repræsentativ demokrati ?

Poltisk holdniger ?

Økonomi?

Hvor mange medlemmer skal der være før det er rimeligt at fortsætte i det nye forbund ?

Peter, rimeligt med dine spørgsmål til dette forum, så nu bliver du spå spurgt DIREKTE.

Vi er mange som ser frem til dine svar.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 08:58
Super initativThumbs Up men det har været forsøgt før i Danske Lystfiskere som måtte erkende at det at organisere stangfiskere med forskellige politiske holdninger og sær interesser for forskellige fiskearter er en endog meget svær balance gang ....
/Søder
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 09:28
Men det er jo faktisk lykkedes for nogen, selvom der er problemer der skal løses. Der er vist også noget med at det er meget svært at stille alle interessenter tilfredse, dem i øst og vest og dem i salt og ferskt, dem til fedtfinner og dem til uden osv.... Men måske den grundlæggende holdning skal være at det skal være en organisation som skal tale for dem der ønsker et bedre vandmiljø, ikke så meget ens egne behov om èn fiskeart man ønsker flere af fordi man ikke fanger så meget som man gerne vil og føler man har betalt forWink
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 09:41
Hallo
 
Ja, lad os få så mange organisationer som muligt. Så skal vi nok blive taget alvorligt. Dead
 
Karsten
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 10:25
Hej Alle.

At fremsætte forslag i et offentligt forum for hvad der skal være basis for en evt ny sports/lystfisker/stangfisker er ikke godt. Det vil munde ud i at folk sidder og debatterer ud for deres egen personlige overbevisning.

Vejen frem er helt sikkert at der er nogle fremtrædende pesoner som sætter sig sammen og kommer med et udspil som folk så kan sidde og tygge på for sig selv.

Måske det  var fornuftigt at starte forsigtigt op og starte med at komme med en politik som der var forståelig og let læselig.

Fremme miljøet, vandløbenes tilstand, det rekreative fiskeri samt sikre bæredygtighed i det fremtidige fiskeri. 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 11:03
Hvad er problemet?
Jeg har igennem en del år oplevet mange der ikke mener der er demokrati i en eller anden organisation som de er medlem af.
Når man så går dem på klingen er det som oftest et af to problemer der er årsag til deres følelse af mangel på demokrati.
1. De kan ikke få overbevist de andre deltagere i organisationen om at deres ide er fantastisk, og derfor er det kun dem selv og en håndfuld der faktisk syntes deres ide er god, og så syntes de demokratiet ikke virker da de andre ikke vil forstå det de siger.
2. De er uenige med dem der sidder i toppen af organisationen, men har ikke selv meldt sig til at gøre noget i selv samme organisation, så derfor bliver deres synspunkter ikke fremlagt for de andre.
 
Rigtig mange danskere forveksler demokrati med et "Jeg vil have indflydelse" samfund.
At få indflydelse i et demokratisk system er hårdt arbejde, og jo større system man arbejder i, jo mindre indflydelse har det enkelte medlem. Det gælder også i DSF.
Til alle jer der er utilfredse med de beslutninger der tages i DSF har jeg et par spørgsmål.
Har i sat jer ind i strukturen i organisationen?
Og har i forsøgt at få indflydelse gennem jeres lokale forening?
 
Og husk på, en hvilken som helst organisation er styret af de mest aktive ildsjæle, og hvis ikke lige de har samme holdning som dig er det ikke det samme som at det ikke er en demokratisk organisation!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jonas Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
not enough

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér not enough Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 11:26
Jeg tror det bliver umådeligt svært, at samle alle Danske sportsfiskere i én organisation. Der er ikke mange "grene" af sportfiskerine der kan blive 100% enige. Det ses jo nu med tydelighed angående DSF.
 
Godt nok er vi jo alle sportfiskere, men hvor ville der blive ballede. Beskyldningerne ville igen flyve rundt.
 
Karpefiskerne laver faunaforurening, trollingfiskerne fanger for mange fisk, åfiskerne fanger fiskende under deres gydning osv osv osv. Der ville ALDRIG blive enighed.
 
Til top
Rune Westphal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flug-Polisan Avatar

Tilmeldt:: 16 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flug-Polisan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 11:32
Der er noget der tyder på at DSF har udspillet deres chance for at samle alle dk's lyst-sportsfiskere i den udformning det har nu, der er simpelthen for mange der har mistet tilliden, hvilket især 2 andre tråde herinde bekræfter!
Det ville være et bedre fondament at bygge en organisation op på med et overordnet fælles mål lige som Frederik Lorentzen skriver højere oppe. det kunne være et bedre vandmiljø, det er svært at blive uenige om at en vandkvalitet er skidt for vores fiskeri, og netop det at vi elliminere mulighederne for splittelse, skaber grobund for yderligere udvikling i formålet, nemli' at blive hørt som én samlet skare og ikke som i dag.. slet ikke at blive hørt!

Rune Westphal
http://seatroutfisher.wordpress.com/
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 11:46
Hej Peter
Sikkert et udemærket initiativ, men hvis du blot ser på hvor hurtigt folk herinde bliver uenige over selv de mindste detaljer, så tør jeg næsten ikke tænke på en gang mudderkast dette projekt kunne ende op i..men hatten af for at du "tør" komme med forslaget :-) 
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 12:05

Er det ikke sådan at man, hvis man vil lave en ny organisation med bare lidt gennemslagskraft, er nødt til at have medlemmer.

Hvis man vælger at rekruttere til organisationen på "personplan" bliver det jo ret hurtigt til en slags landsdækkende "fiskeklub", og det er vel ikke meningen. Og til sådan en klub bliver det vel svært at finde mere end 50 medlemmer?
 
Hvis man vil være en organisation hvortil foreninger kan tilslutte sig , er det ude i foreningerne der skal rekrutteres. Og så skal man jo have noget at byde på.
 
Som jeg ser det er den eneste løsning at man i den forening man er medlem af skaffer sig indflydelse på bestyrelsesniveau, får flertal for at gøre et forsøg på at stable en ny organisation på benene, overbeviser en masse andre foreninger om at de skal være med, og så er man vist næsten på benene.
 
Jeg tror bare jeg bliver i DSF ;)
 
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 12:40
Ha ha ha.... Det her bliver sjovtLOL
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 12:44
Ikke fordi det skal være geografisk opdelt men de fleste utilfredse med DSF er nok nu en gang at finde her på "Djævle Øen" og derfor skal et evt f nyt forbund måske også tage sin grundform herovre og ikke som DL. dage starte som en lands organition og ja så vil mange sikkert sige at vi har SU som tale rør og de gør også meget for at sammenfatte  tingene men aligevel er ikke alle klubber medlemmer ....
Jeg kan tage mine erfarringer fra samarbejdet i HØ Sj som startede med at være en invitation til alle sj kystfiskere med en interesse for hø fiskeri ...det er endt med en lukket klub for gamle mænd og deres holdninger om at nu har vi gjort sådan i 30 år så hvorfor lave tingene om ...og kommer man så med et frisk pust om nytænkning ja så bliver man katogiriseret som lallende idiot og kørt ud på et sidespor uden indflydelse på beslutningerne i projektet...
/Søder
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 13:10
Hej Søder
 
Er HØ Sj ikke en demokratisk organisation?
Så kan du ikke opstille til valg?
Og er det ikke muligt for medlemerne at stemme til et sådan valg?
Jeg har selv sidet i bestyrelsen i en lille forening hvor der var en del mennesker der var utilfredse med den måde foreningen blev drevet på, de hvade en masse forslag til ændringer, men sjovt nok var der aldrig en der ville stille op til bestyrelsen når der var valg.
Og så er det jo svært at give dem indflydelse!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 14:47
Det startede med at være for intereserede i at fremme kystfiskeriet indkaldt af forbundet men endte med at være styret af nogle som ikke en gang var med på det stiftende møde har sågar haft mundkurv på imens jeg stadig var aktiv oplandsformand men dette hverv blev mig frataget da jeg her på sitet spurgte til om nogen gad være det samme for N SJ da området ikke var besat har hele skidtet på mail ....
/Søder
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 15:18
Der er noget der tyder på at DSF har udspillet deres chance for at samle alle dk's lyst-sportsfiskere i den udformning det har nu, der er simpelthen for mange der har mistet tilliden, hvilket især 2 andre tråde herinde bekræfter!
Det ville være et bedre fondament at bygge en organisation op på med et overordnet fælles mål lige som Frederik Lorentzen skriver højere oppe. det kunne være et bedre vandmiljø, det er svært at blive uenige om at en vandkvalitet er skidt for vores fiskeri, og netop det at vi elliminere mulighederne for splittelse, skaber grobund for yderligere udvikling i formålet, nemli' at blive hørt som én samlet skare og ikke som i dag.. slet ikke at blive hørt!

Hej Rune
Der er god gammel sætning der siger " For mange kokke fordærver maden "
Kontakt mig.
Per
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 15:36
Hej Rune
Jeg mener bare også at DSF rent faktisk bruger mest energi på netop det, så derfor beholder jeg bare mit medlemskab der. Ja og så Liga´en sefølli!Wink

Henning Søder, det lader da ellers til at der sker lidt i HØ sjælland! 
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 16:40

Ja jeg havde heller ikke forventet at alle ville klappe i deres hænder.

For det første skal en forening have et formål der er så specifikt som muligt. Derved kan meget uenighed afsluttes med at man skal følge foreningens formål. Hvis formålet f.eks. bare lyder: "At gavne danske lystfiskeres interesser", så har man allerede balladen.

Det er derfor jeg tager udgangspunkt i noget vi (næsten) alle kan blive enige om, nemlig at vores havmiljø lider katastrofalt. Hvis man er inkarneret åfisker, kan man vel højst være ligeglad, sjældent uenig. I givet fald kun hvis man har allergi overfor alt andet end DSF, og så er vi ovre i noget snævert egoistisk.

Der er jo ingen tvivl om at årsagen til at DSF falder fra hinanden, er de snævert egostiske interesser der i høj grad bliver tilgodeset til skade for andre særinteresser. Tænk bare hvis DSF ikke interesserede sig for udsætninger af HØ mere, fordi man var nået til den konklusion at nu var gydeforhold og bestande så optimale som man kunne forvente, og nu måtte havørrederne klare sig selv i deres reproduktion. Så var der ikke ret meget at strides om mere Smile

Men sålænge der ikke er sat nogen grænse for hvor mange millioner smolt der skal udsættes før nok er nok, så vil det være snævre egoistiske særinteresser der siger at dem der har magten i DSF skal være dem der får flest smolt hældt i deres vande. Det er netop det ødelæggende flertals diktatur, som også truer med at ødelægge al politik på Christiansborg. Mon ikke også det har noget med den overforkælede del af befolkningens trang til populistiske politikere at gøre……?

Ja nu render jeg selvfølgelig ind i øretæver, for dette er naturligvis ikke hvad mange af de tro DSF støtter vil høre. Men uanset hvad jeg havde skrevet, der kunne opfattes som kritik af DSF, ville der komme negative kommentarer om min intelligens.

Jeg er helt enig i at dette er ikke det rette forum til at starte en ny organisation. Dertil kræves en "tænketank", der kan udarbejde et brugbart stiftelses grundlag. Jeg vil derfor opfordre til at denne tænketank bliver nedsat af dem der føler for det (jeg vil gerne deltage, hvis det ønskes). Der er sikkert mange der ikke egner sig til at indgå i et arbejde om en ny organisation, men det vil hurtigt vise sig under arbejdet. Alle vil som udgangspunkt være velkommen, medmindre de kun vil sabotere arbejdet, som DSF-tæskeholdet på dette forum gør ved de igangværende tråde om emnet. Men de har jo sat navn på sig selv i denne sammenhæng.

Jeg beklager at jeg ikke har en færdig opskrift på en ny organisation, inklusiv farven på medlemskortet, som det efterspørges af dem der ikke tåler kritik af DSF. Jeg vil dog påstå, at hvis man under dannelsen af den nye organisation som udgangspunkt ikke diskutterer hvor - og hvor mange havørred smolt der skal udsættes næste år, så er grundlaget for bred opbakning allerede væsentlig forbedret i forhold til DSF.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 16:43
Jeg spår den her tråd os når min 500 indlæg!

GL debetanter!
Til top
Rune Westphal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flug-Polisan Avatar

Tilmeldt:: 16 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flug-Polisan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 16:43
Måske kunne vi i stedet for en ny organisation, skille os af med skyklapperne og egne snæversynet holdninger. måske vi skulle holde fokus på det positive som fælleskabet kunne  bidrage med, i stedet for at blive misundelige på dem over på den anden side, der fanger alle fiskene og så oveni købet slår dem ihjel!
Vi er blevet en flok forkælet snothvalpe der hellere vil brokke os hvor vi kan og over hvad som helst - et produkt af fejlfindingsDanmark
Bryd med normen, tænk positivt, det gir flere fisk ;-)

Rune
http://seatroutfisher.wordpress.com/
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 17:18
Hej Rune,

Godt skrevet, men vi skal huske på at virussen sidder der fortsat. Den hedder penge. Vi vil have det hele, og betale så lidt som muligt. Nøjagtigt som i samfundet generelt.

Når vi snakker landsdækkende organisationer med indflydelse, kommer spørgsmålet automatisk: "Hvad skal pengene så bruges til?". Måske skulle man på samme måde som spørgsmålet om havørred udsætningerne undlade at søge politisk indflydelse på fisketegnsmidlerne. Det kunne være et udvalg af eksperter der planlagde disse formål.

Man undgår selvfølgelig ikke at snakke om penge på et eller andet tidspunkt, men i øjeblikket er destruktiv egoisme forenet med store pengebeløb alt for kompliceret til at lystfiskere kan blive enige om noget så simpelt som at det er skønt at fange fisk. Der vil straks være nogen der siger "Ja men det er bedst at fange mine fisk, der lever ved siden af mig!"
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 18:29
Hej Peter
 
Friskt initiativ !
 
Her er mit forslag, så skyd bare :
 
Alle foreninger nedlægges
 
Lystfiskertegnet nedlægges
 
Alle bredder mod vand overtages af staten, og der er adgang for ALLE
 
DSF lukkes
 
DTU-Aqua lukkes
 
En ny forening startes
 
Direkte medlemmer af den nye forening er :
Erhvervs-,fritids-, sports- og lystfiskere
 
Al erhvervs- og statsstøtte indbetales på foreningens konto
 
Kontingentet kunne være 1000 kr. pr. år pr. medlem og x millioner for en
erhvervslicens
 
Foreningen fastsætter alt omkring fiskeri, f.eks. regler, udsætninger, fredningstider, kvoter o.s.v., da alle har en fælles interesse i fiskeriets fortsatte eksistens
 
Foreningen sørger for al kommunikation med staten vedr. fiskeri
 
Foreningen betaler staten eller private
 
Foreningen opretter en fiskerikontrol efter behov
 
Medlemskab af foreningen giver ret til FRIT FISKERI i alt vand i DK
(Dette gælder også leje af både, fiskeri fra kutter og fiskeri i p&t)
 
Foreningen forhandler priser og afregner med ejerne
 
Foreningen gør brug af konsulentbistand fra eksperter i det omfang, foreningen
finder ønskeligt
 
Foreningen har intet udestående med landbruget, da landbruget IKKE har adgang
til vandene
 
Foreningen kommunikerer udelukkende elektronisk
 
M.h.t. miljøet indgåes et nært samarbejde med f.eks. Jægerne, DN og Greenpeace om en fælles holdning (F.eks. skarv)
 
Brud på gældende regler medfører karantæne fra alt fiskeri i DK
 
 
Jeg kender godt historien om 5-årige X, som har problemer og kun er på
besøg hos onkel Y een dag om året, tyskeren på 2-dages ferie osv. osv., men det er bare ærgeligt, det koster en tusse
 
M.v.h.
Carsten
 
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 18:36
Tja Carsten, dit forslag ligner lidt forholdene i det gamle Østtyskland, som iøvrigt ikke alle er ændret efter genforeningen. En positiv ting kan man sige om totalitære regimer: Der er ikke så meget slinger i valsen og heller ikke så mange diskussioner ;-)

Iøvrigt har de nogle fantastiske NATURLIGE bestande af fisk dernede, men det hænger nok også sammen med den ret effektive og konsekvente kontrol de har. Men det har du jo også taget med ;-)

Det var da et bud ;-)
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 20:25
@Peter Fischer Mikkelsen.

Jeg ved ikke om der er behov for en ny organisation eller om DSF kunne ruskes igennem.

Beklager hvis det følgende bliver en smule "dybt".

Først må vi alle erkende at lystfiskeri er en meget bred hobby, og til trods for forskelligheder skal vi alle have det optimale ud af vores hobby, under hensyntagen til at det sker etisk, og fornuftigt i forhold til naturen.

Når vi har erkendt og lært at respektere at der er forskellige behov og forskellige meninger, kan man gå i arbejdstøjet.

Danmark inddeles i mindre enheder, kaldet kredse.

Kredsene er en selvstændig enhed med ansvaret for et geografisk område.

Hver kreds indeles organisatorisk med en bestyrrelse hvor kravet til bestyrrelsen er at de er bosiddende i det geografiske område de sidder i bestyrrelse for.

Under bestyrrelsen er X antal udvalg, disse udvalg kunne være (ikke facitliste) :
- Kystfisker udvalg
- Å fisker udvalg
- Sø fisker udvalg
- Hav fisker udvalg
- p&t fisker udvalg.

Jeg har valgt en vand type opdeling, fremfor en metode opdeling. Metode opdeling kunne være et tværudvalg etc. Om dette er det mest optimale har jeg ikke gennemtænkt. Men i mit udkast bliver metode valg til tvær udvalg ala :
- Spinnefiskere
- Medefiskere
- Surfcastere
- Fluefiskere
Etc etc.

Det lyder som mange udvalg, og det er lidt med vilje fordi mange udvalg og aktiviteter i et geografisk lokalområde giver større mulighed for at involvere klubber og foreninger i arbejdet, helt ned til juniorer niveau. Og da det sker i lokal området vil dette vil være en vej ind i fællesskabet for nye, børn og juniorer.

Hver kreds representeres i en hoved organisation, som forestår eks.

- Koordination overfor national politiske enheder
- Koordination af medlems fordele (tilbud etc)
- Koordination af eks. brug af DTU Aqua.
- Koordination og fordeling af midler i henhold til fordelingsnøgle til kredsene.
- Ansigtet udadtil ved nationale anliggender.

Det er også til hoved enheden at folk melder sig til, ja der er tale om direkte medlemskab. Ved indmeldelse kan medlemmet bestemme hvilken kreds han/hun vil være tilsluttet, og dette påføres medlemsbeviset.

Ved kredsbeslutninger i foreninger samt i kredsbestyrrelser har kun medlemmer med gyldigt medlemsbevis med rette kreds stemmeret.

Ved større nationale projekter er hoved enheden forpligtiget til at at være tov holder, samt anmode de enkelte kredse om at stille med ressourcer så som personer, hjælp med PR etc. etc.

Dette var hovedtrækkene i et forbund/en organisation der ville være mere lokalt forankret, have mere finger på pulsen, og kunne involvere flere til at tage aktivt del i arbejdet.

mvh
Ole Nielsen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 20:35
Kig dog Jægernes organisation dybt i bedene....den fungerer, så den er nem at kopierer!
Come on.
Per Hansen
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 21:25
Citat: Gildon

@Peter Fischer Mikkelsen.

Jeg ved ikke om der er behov for en ny organisation eller om DSF kunne ruskes igennem.

Beklager hvis det følgende bliver en smule "dybt".

Først må vi alle erkende at lystfiskeri er en meget bred hobby, og til trods for forskelligheder skal vi alle have det optimale ud af vores hobby, under hensyntagen til at det sker etisk, og fornuftigt i forhold til naturen.

Når vi har erkendt og lært at respektere at der er forskellige behov og forskellige meninger, kan man gå i arbejdstøjet.

Danmark inddeles i mindre enheder, kaldet kredse.

Kredsene er en selvstændig enhed med ansvaret for et geografisk område.

Hver kreds indeles organisatorisk med en bestyrrelse hvor kravet til bestyrrelsen er at de er bosiddende i det geografiske område de sidder i bestyrrelse for.

Under bestyrrelsen er X antal udvalg, disse udvalg kunne være (ikke facitliste) :
- Kystfisker udvalg
- Å fisker udvalg
- Sø fisker udvalg
- Hav fisker udvalg
- p&t fisker udvalg.

Jeg har valgt en vand type opdeling, fremfor en metode opdeling. Metode opdeling kunne være et tværudvalg etc. Om dette er det mest optimale har jeg ikke gennemtænkt. Men i mit udkast bliver metode valg til tvær udvalg ala :
- Spinnefiskere
- Medefiskere
- Surfcastere
- Fluefiskere
Etc etc.

Det lyder som mange udvalg, og det er lidt med vilje fordi mange udvalg og aktiviteter i et geografisk lokalområde giver større mulighed for at involvere klubber og foreninger i arbejdet, helt ned til juniorer niveau. Og da det sker i lokal området vil dette vil være en vej ind i fællesskabet for nye, børn og juniorer.

Hver kreds representeres i en hoved organisation, som forestår eks.

- Koordination overfor national politiske enheder
- Koordination af medlems fordele (tilbud etc)
- Koordination af eks. brug af DTU Aqua.
- Koordination og fordeling af midler i henhold til fordelingsnøgle til kredsene.
- Ansigtet udadtil ved nationale anliggender.

Det er også til hoved enheden at folk melder sig til, ja der er tale om direkte medlemskab. Ved indmeldelse kan medlemmet bestemme hvilken kreds han/hun vil være tilsluttet, og dette påføres medlemsbeviset.

Ved kredsbeslutninger i foreninger samt i kredsbestyrrelser har kun medlemmer med gyldigt medlemsbevis med rette kreds stemmeret.

Ved større nationale projekter er hoved enheden forpligtiget til at at være tov holder, samt anmode de enkelte kredse om at stille med ressourcer så som personer, hjælp med PR etc. etc.

Dette var hovedtrækkene i et forbund/en organisation der ville være mere lokalt forankret, have mere finger på pulsen, og kunne involvere flere til at tage aktivt del i arbejdet.

mvh
Ole Nielsen
 
Øh? Det, du beskriver, er lige præcis sådan DSF var, før man udvidede demokrativet, slagtede kredsene og lod foreningerne være direkte repræsenteret på generalforsamligen. Jeg har svært ved at se, at der skulle være mere demokrati i denne model end i den nuværende DSF-organisation.
 
mvh
 
Thomas Sørensen
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 21:36
Fantastisk at se, hvor megen rysten der er på hænderne, når det kommer til noget der ligner medansvar og realiteter, igen kører nogen deres egen lille kæphæst o.s.v. og hele det nu uinteressant cirkus fortsætter, - nu uinteressant fordi det hele kører i ring ....konklusionen på de værende tråde om emnet er entydige, - det er som en "religionskrig", samt alle vil bidrage med tale og skrift, - men det kniber formodentlig kollosalt, hvis tid og fysisk indsats skal investeres.
Det der hamer mest er, at vi er en betydelig flok, der ofre tid og indsats for vore foreninger, - hvor vi også i vid udstrækning bestræber os på at honorere mangeartede lystfiskerinteresser, - STOP nu al den 0-energi, stil Jer til rådighed for Jeres foreninger og gør en indsats, - det være sig politisk som arbejdsmæssigt.
Det er faktisk sådan en demokratisk verden er skruet sammen.
flemming petersen, formand Korsør Lystfiskerforening
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 21:38
@Thomas Sørensen
Udvidede man nu også demokratiet ? Ikke i mine øjne. Man lavede det hele topstyret og fjernede DSF fra lokal områderne, så færre kunne involveres.

Et lille (undskyld længden), eksempel på det nuværende "demokrati".

En forening har som udgangspunkt 1 stemme på kongressen.
En forening skal minimum betale for 15 medlemmer.

Så en forening med 15 medlemmer har en stemme :-) Altså lige indtil de bliver kreative.

15 personer beslutter at lave 15 foreninger, hvor de hver i sær er formand i deres egen lille forening, de melder sig derefter ind i hinandens forening.

Nu har man 15 foreninger, med hver 15 medlemmer. Godt nok de samme medlemmer, men det kigger vi ikke på.

De betaler alle 15 til DSF, men da DSF betaler dobbelt kontingenter tilbage, så betaler hver af de 15 personer - 1 gang til DSF.

Men de 15 personer kan nu møde op på kongressen med 15 stemmer.

Så den med demokratiet lader vi stå lidt :-)

mvh
Ole Nielsen
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 21:58
Hvilket også kan gennemføres med 50, med 100, med 500 medlemmer osv. Jo demokrati er ikke altid, hvad det ser ud til Clap 
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Peter Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lystfisker1 Avatar

Tilmeldt:: 19 Jan 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lystfisker1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 22:58
Hvis nu vi alle på Sjælland, gad at tager et ansvar og melde os ind i det demokrati af et Fobrund som heder DSF.

Betale de penge det koster og være med i et fælleskab. Så skulle der sgu nok ske noget, men så længe foreningerne vil bruge pengene på, at give deres medlemmer et kommercielt fiskemagsin, frem for at være biologisk,og fiske-faktuel ansvarlig, så ligger vi sgu som vi selv har redt.

Ham der Niels Riss som praller af at have været udenfor fællesskabet i 30 år. At have været uden indflydelse og med mulighed for indput.
Det er dog der mest TRISTE og asociale jeg kan forestille mig. Føj hvor trist.

Jeg synes at vi alle på sjælland skulle melde os ind, så skulle vi sgu nok få indflydelse. Ikke alt dette ligegyldigt brok på et forum som dette. Nej. konstryuktiv dialog og med ved bordet. Men at gøre som Niels Riss, bare at brokke sig sig uden konstruktive forslag , det er sgu for ynkeligt.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 23:52

Jeg kan med sikkerhed sige, at der er rigtig mange sjællandske lystfiskere, der som mig har den holdning, at vi jo ikke kan slippe for at løse fisketegnet, og at det er smadder ærgerligt, at det er jyderne som løberne med alle fiskeplejemidlerne til deres lakse put&take.


Men de samme lystfiskere har også den holdning, at det vil være at føje spot til skade, hvis vi samtidigt skulle støtte jysk fedtfinneforbund, også kaldet DSf med 330 kroner om året, så bestyrelsen kan gå langs med åen og fiske efter laks, samtidigt med at de griner af os sjællændere. 


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 24 Jan 2012 kl. 00:27
Til top
Rune Westphal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flug-Polisan Avatar

Tilmeldt:: 16 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flug-Polisan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 00:02
Lad dem grine mens de fanger laks Niels måske det en dag gør dem glade og tilfredse..  jeg ville grine hvis jeg havde en å jeg kunne fange laks i men det har jeg ikke, og hvad så jeg har en kyst med fine blanke havørreder og nogen af dem gyder endda i en jysk å. alt i alt så tror jeg at problemet ligger i et misforstået mindreværdskomplex der går begge veje, og så længe der hersker den middelmådighed og manglende lyst til at acceptere dem på den anden side af vandet, så vil der blive kastet med mudder og flere og flere vil enten trække sig eller blive tøsefornærmet. det ender sgu lige som i den gamle danske film fiskerne, en eller anden bliver stukket af en fjæsing
tænk positivt, det giver flere fis.. i åen, på kysten og i fiskehandlerens køledisk
Tænk positivt.. det gir flere fisk!
Rune Westphal
http://seatroutfisher.com/
Til top
Peter Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lystfisker1 Avatar

Tilmeldt:: 19 Jan 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lystfisker1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 00:10
Niels Riss, for pokker. Det er sgu da ikke sandt at der er jyderne der render med alle fiskeplejemidlerne. Vil du ikke lige bevise det ?

Hovedparten af de fisk der bliver udsat hos os på sjælland er sgu da put-fisk. Så vi kan da ikke skælde jyderne ud for det samme. Du er utroværdig. De jydske åer, er jo sommjegbhar læst det, mange steder ved at være selvreproduktive. Det er sgu da herligt. Gid vi på sjælland kunne prale af det samme. Iøvrigt er det da dejligt, at man kan læse, at der bliver udsat kystt-smolt fra HØ der er el-fisket i jylland. Der er da bare total flink af dem at gide dette.

Og så fisker jeg en del i de jydske åer. Ville sgu gerne at vi havde disse gode forhold, det har vi BARE ikke.
Selvfølgelig skal der bruges penge på udsætninger her pp sjælland, og det kan jeg forstå gøres rimeligt ligeligt. Var der ikke noget med, at vi på HØ lå ca. 2-3 % bag det øvrige dk. Det er da vist godt ramt.

Personligt har jeg ikke gjort meget selv for vandpleje, men jeg er taknemlig for alle de sportsfiskere som har gidet tage slæbet . Derfor vil jeg også gerne bidrage økonomisk med medlemskab af DSF og div. foreninger.
Til top
Peter Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lystfisker1 Avatar

Tilmeldt:: 19 Jan 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lystfisker1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 00:11
Rune, du tænker positivt og klart. Kan du ikke fortælle Niels Riss, at han skal gøre det samme ....
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 00:33
Jeg mener heller ikke at man opnår meget ved at kopiere DSF med nogle få forskelle.

Jeg tænker mere på en politisk organisation, der har et meget specifikt formål og en nedskreven politik. En der kan se bort fra de studehandler man uvægerligt må indgå rundt omkring, f.eks. når man i å-klubberne skal holde sig på god fod med lodsejerne.

Der er ikke noget problem i at å-foreningerne vedbliver med at være sådanne, og DSF kan så omdøbes til Jysk Havørred Udsætnings Forbund og koordinere å-klubbernes aftaler og ønsker. 

Hvis der dannes et nyt forbund, bør det bestå af enkelt medlemmer, der er medlem på samme måde som mange er medlem af Greenpeace fordi de støtter det formål organisationen har. Med et lavt kontingent, og en spiselig politik kan denne organisation komme op på et medlemstal, der berettiger en plads ved bordet, hvor beslutninger om dansk fiskeri's fremtid bliver taget.

Selvfølgelig er dette ønsketænkning, men jeg synes man bør kunne drømme om en bedre og mere nuanceret organisation for alle sportsfiskere, end DSF er idag.
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 01:01
Hej Peter Fischer
Jeg havde ellers besluttet, at jeg ikke gad være med i disse langtrukne diskutioner mere, men hvis du vil igang med at lave et nyt forbund, er du altså nødsaget til at sætte dig ind i sagerne, så du ved hvad du snakker om.
Dette gælder selvfølgelig specielt, hvis du mener det nye forbund skal have sæde i §7 udvalget, Fiskeriudviklingsudvalget og de andre 17 råd og nævn DSF er repræsenteret i (bare en lille bibemærkning - husk at de fleste møder foregår i dagtimerne, så der skal nok ansættes nogen til det, tænker bare på når I skal til at beregne kontingentet).
Tænk bare hvis DSF ikke interesserede sig for udsætninger af HØ mere, fordi man var nået til den konklusion at nu var gydeforhold og bestande så optimale som man kunne forvente, og nu måtte havørrederne klare sig selv i deres reproduktion. Så var der ikke ret meget at strides om mere Smile
Men sålænge der ikke er sat nogen grænse for hvor mange millioner smolt der skal udsættes før nok er nok, så vil det være snævre egoistiske særinteresser der siger at dem der har magten i DSF skal være dem der får flest smolt hældt i deres vande.
Bare for at sætte dig lidt ind i tingene er det DTU Aqua i Silkeborg der hvert 6 år laver en bestandsanalyse af de forskellige vandløb i Danmark. Hvis bestandsanalysen viser, at der mangler fisk i vandløbet, sættes der fisk ud. Hvis det derimod, som det er sket med de vandløb der løber ud i Aabenraa Fjord og Genner Bugt, at vandløbet er selvproducerende (bla. på grund af en indsats af kommunen og sportsfiskerforeningen i et godt samarbejde), ja så får man ikke lov til at udsætte fisk mere.
Læg venligst mærke til, at det ikke er en stavefejl at der står DTU Aqua, det er nemlig dem der bestemmer, hvor der skal sættes fisk ud og ikke DSF.

God fornøjelse med at sætte dig ind i de ting der er nødvendige for at kunne starte et nyt forbund.

Et rigtig godt sted at starte er: fiskepleje.dk ligesom du kunne prøve at kigge på DSF´s hjemmeside og klikke på Miljø & Vandpleje - der er mange gode timers læsning.
Ja nu render jeg selvfølgelig ind i øretæver, for dette er naturligvis ikke hvad mange af de tro DSF støtter vil høre. Men uanset hvad jeg havde skrevet, der kunne opfattes som kritik af DSF, ville der komme negative kommentarer om min intelligens.
Ovenstående skal absolut ikke opfattes som en kommentar til din intelligens, den kender jeg jo ikke noget til. Smile
Jeg vil dog påstå, at hvis man under dannelsen af den nye organisation som udgangspunkt ikke diskutterer hvor - og hvor mange havørred smolt der skal udsættes næste år, så er grundlaget for bred opbakning allerede væsentlig forbedret i forhold til DSF.
Hvis jeg ikke husker forkert er det da vist mest NRE der i den anden tråd har brugt små 100 indslag på at diskutere hvor og hvormange smolt der skal udsættes Wink
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa - Klart tilhænger af DSF
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 01:16
@ Kim Andersen,

Jeg er ikke NRE nr 2, og jeg har ikke nødvendigvis den samme interesse i havørreder som NRE.

Jeg er godt klar over at dette forum er befolket af 90% HØ fiskere, hvis ikke højere andel, men det diskvalificerer vel ikke min mening om at hvis vi kunne lade være med at diskuttere HØ udsætninger, så kunne debatten om en ny landsdækkende organisation måske ende med at blive frugtbar.

Jeg mener ikke nødvendigvis at en forening/organisation behøver sidde med i råd og nævn, det afhænger jo også meget af dens størrelse. Såvidt jeg ved sidder Greenpeace ikke i noget råd eller nævn, men de har dog en ikke ubetydelig indflydelse (uden sammenligning iøvrigt).

Og mens du er igang med at undervise mig og de andre der ønsker et alternativ til DSF, hvem bestemmer så over DTU Aqua? Videnskabsfolk bedømmer jo ikke tingene udfra et fuldstændigt objektivet kriterie. Der må være en fastsat politik der skal opfyldes.

Peter Fischer Mikkelsen
Søfisker fra Jylland
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 02:03
Hej Kim Andersen
 
Det var lærerigt og det er altid rart, måske en smule nedladene Wink men nok om det.
Jeg glæder mig til at læse referatet fra den næste kongres, samt at se budgetter og regnskaber i Sportsfiskeren som udkommer lige efter kongressen.
 
Men noget undre mig, der er over 20.000 medlemmer i DSF og når man ser på DSF hjemmeside så sker der intet.
Hvis man går ind på forummet ser det sådan ud.
Sportsfiskeri, det sidste indlæg er fra den 07.01
Miljø & politik --------------------------------    04.01
 
Og på formandens blog er der intet sket i 2012, ikke noget om et godt nytår eller lign. som vist ellers er meget normalt.
 
Hvordan forklarer man det, eller er det et udtryk for at DSF faktisk ikke siger folk en dyt.
Nøjagtigt som hvis man her på 123nu omtaler fangsten af en stor laks eller gedde
så er der 1000-1200 visninger.
Hvis man omtaler et gylleudslip, så skal manden hænges og der er ca. 25-50 visninger.
 
Ole T
 
      
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 08:37
Hej Ole T 
Det var absolut ikke min mening af virke nedladene, sorry hvis det er blevet opfattet sådan.
Min pointe er, at jeg tror alle disse tanker om et nyt lystfiskerforbund beror på, at ingen af os ved nok om det der sker inden for vægene i Vingsted.
Jeg har nævnt det over for DSF, at de burde være bedre til at orientere om det arbejde de laver, og jeg synes også, at det er blevet bedre, dog uden at være godt nok endnu.
Jeg er godt klar over, at størstedelen af forbundets medlemmer er fedtfinnefiskere, mig selv inkl., men jeg er af den absolutte holdning, at forbundet skal favne så bredt, at den kan tilfredsstille langt de fleste lystfiskere i Danmark, i øvrigt også en mening jeg gav til kende på Lystfiskerseminaret i efteråret, hvor vi skulle komme med gode ideer til hvordan DSF blev flere medlemmer.
Jeg må så også sige, at hvis denne tråd skal ende op i, at det igen skal dreje sig om mudderkastning mellem modstandere og tilhængere af DSF, er jeg den der er smuttet - det gider jeg ikke bruge min tid på.
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 09:21
Hej Peter
 
Jeg er ikke NRE nr 2, og jeg har ikke nødvendigvis den samme interesse i havørreder som NRE.
En NRE nr 2 Cry Dead nej det håber jeg ikke.
DeadDead
Jeg er godt klar over at dette forum er befolket af 90% HØ fiskere, hvis ikke højere andel, men det diskvalificerer vel ikke min mening om at hvis vi kunne lade være med at diskuttere HØ udsætninger, så kunne debatten om en ny landsdækkende organisation måske ende med at blive frugtbar.
Misforstod dig, sorry.
Jeg mener ikke nødvendigvis at en forening/organisation behøver sidde med i råd og nævn, det afhænger jo også meget af dens størrelse. Såvidt jeg ved sidder Greenpeace ikke i noget råd eller nævn, men de har dog en ikke ubetydelig indflydelse (uden sammenligning iøvrigt).
Hvis det nye forbund skal være et værdigt alternativ til DSF, må det retfærdigvis også yde en indsats i diverse råd og nævn. Eller mener du det skal være sådan, at DSF stadig skal sidde i disse 19 råd og nævn og kæmpe for de bedste lystfiskervilkår og det alternative forbund bare skal høste frugterne? Det er jo da ikke gratis at have folk siddende i den slags råd og nævn, hvor møderne foregår i dagstimerne, men jeg går selvfølgelig ud fra, at du ikke mener det alternative forbund bare skal nasse på DSF og høste frugterne, men at det også vil bidrage positivt, både arbejdsmæssigt og økonomisk, eller???
 
Og mens du er igang med at undervise mig og de andre der ønsker et alternativ til DSF, hvem bestemmer så over DTU Aqua? Videnskabsfolk bedømmer jo ikke tingene udfra et fuldstændigt objektivet kriterie. Der må være en fastsat politik der skal opfyldes.
Det vil simpelt hen tage for meget tid at skrive alt om DTU Aqua, men du kan læse en masse her: www.aqua.dtu.dk
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 09:43
Citat: Peter Fischer

 Jeg mener ikke nødvendigvis at en forening/organisation behøver sidde med i råd og nævn, det afhænger jo også meget af dens størrelse. Såvidt jeg ved sidder Greenpeace ikke i noget råd eller nævn, men de har dog en ikke ubetydelig indflydelse (uden sammenligning iøvrigt). 

Ja, det er faktisk sådan, at når en interesseorganisation bliver inviteret indenfor på de bonede gulve, og får pladser i div. råd, nævn og udvalg, med dertil hørende diæter og honorarer, så bliver de også fedtet ind i alle de studehandler som der bliver indgået, og det vil i mange tilfælde medføre, at de ikke kan fastholde en skarp profil, og komme med meget kritiske udmeldinger, som kan ruske op i tingene. 

Men den farligste bivirkning ved at en interesseorganisation har en hel masse pladser i råd, nævn og udvalg er dog, at dens medlemmer på et tidspunkt begynder at opfatte den som en del af systemet. Og det er netop det man for alt i verdenen forsøger at undgå i GreenPeace.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 09:52
Citat: Kim-salmo

 Hvis det nye forbund skal være et værdigt alternativ til DSF, må det retfærdigvis også yde en indsats i diverse råd og nævn. Eller mener du det skal være sådan, at DSF stadig skal sidde i disse 19 råd og nævn og kæmpe for de bedste lystfiskervilkår og det alternative forbund bare skal høste frugterne? Det er jo da ikke gratis at have folk siddende i den slags råd og nævn, hvor møderne foregår i dagstimerne, men jeg går selvfølgelig ud fra, at du ikke mener det alternative forbund bare skal nasse på DSF og høste frugterne, men at det også vil bidrage positivt, både arbejdsmæssigt og økonomisk, eller??? 

Man kan godt opnå lige så stor, og i mange tilfælde meget større indflydelse, hvis ikke lader sig fedte ind i en hel masse råd, nævn og udvalg, for man vil være helt frit stillet til at kritisere alle de beslutninger, som der træffes i disse råd, nævn og udvalg.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:19
Nu har NRE da totalt blottet sin mentale tilstand og forståelse af, hvordan denne verden er skruet sammen, - for mig bekendt er både DN og GreenPeace også interesseorganisationer med sæde i mangt og meget.
Jeg skal beklage at være personlig, - men man kan som bekendt ikke både blæse og ha' mel i munden, - så med de sidste udmeldinger kan konstateres at hovedsigte og indgangsvinkel blot er PROTEST - SUR - PROTEST - SUR ........i nord, syd, øst og vest ... næsten ubeskrivelig useriøst, så yderligere drøftelser er totalt nytteløse, - så tak for denne gang i alle disse tråde, - jeg foreslår at NRE fortsætter så længe og meget han selv lyster, - vil blot håbe og ønske han på et tidpunkt kan blive bare lidt enig med Dig selv.
Bedste hilsener til alle - flemming, korsør
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:27
Ja NRE, Ligesom det også er nemmere at kritisere interesseorganisationer hvis man ikke er medlem af nogen og derved opnår man også større indflydelse, eller.........Shocked

Husk nu at der er tale om en organisation som du også selv siger gør en hel del for fiskeriet i danmark, du føler dig bare snydt fordi det ikke er i dit område, men de gør altså noget og det er i mine øjne det der tæller.... Jeg er københavner! 
Til top
Per Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Tofting

Tilmeldt:: 03 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Tofting Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:41
Hermed en ide til det nye forbund. Ud fra den enorme vid der findes på trådene om DSF og andre steder på nettet.
Natur Relevante Egeninteresser
 
Formanden - præsidenteten er givet på forhånd.
 
Vi samler Dsf, Dn og greenpeace under en fane, da formanden i forvejen har alle disse kasketter på, og da de alle mener det er en god ide at sætte ørreder ud i Københavns havn. I øvrigt tilsidesættes al forskning, da alle forskere har uærlige motiver og kun sidder i alle mulige nævn i Jylland for at få diæter mm. I stedet bruges formandens venner og bekendte, da disse til en hver tid ved bedre og er så kloge at der ikke behøves yderligere dokumentation.
 
Da fynboerne ikke vil med til at kritisere DSF, DTUaqua, fisketegnsmidlerne og ikke mindst jyderne, forstås det sådant at de at de er blevet indfedtet i den jyske mafia, og derfor nu regnes under Jylland.
 
Fisketegnsmidlerne skal uddeles geografisk, og vi stopper ikke ved regionerne. Nej, det skal ned på det gamle kommune plan. I den forbindelse er et af de første projekter at få gravet en å på Nørrebro, da der her er flest fisketegnsbetalende lystfiskere. Det skal også ses i lyset af vores mantra: Kan lystfiskeren ikke komme til fiskene, SKAL fiskene komme til lystfiskeren.
Det er vores intention at fisketegnet skal ned og koste langt mindre end de vanvittige 140 kr det koster i dag, og som alle ved er det NRE fakta at der er tale om brugerbetaling. Som alle andre også kan regne ud, vil der ligge enorme besparelser ved at oprette flere kredse, for det er nemlig fakta. (i følge formandens venner, som er økonomer).
 
Ydermere kan der spares enorme summer ved kun at bruge hjemmesider, og formanden kan lave de største lystfisker sites for ingen penge. Formanden udtaler: at det er fakta ingen vil have gammeldags magasiner og alle kan bruge internettet.
 
Medlemsdemokratiet vil være udmyntet i en stemme pr. medlem og kongressen vil blive afholdt i Parken og andre store arenaer, da det forventes at alle dem der deler formandens synspunkter møder op. Omkring 200.000 i følge en af formandens venner som er samfundsforsker og statistiker. Den ikke særlige dyre foranstaltning betales af Jyderne, da de skylder for 18 ÅR! Iøvrigt skal det siges at formanden har fakta på sin side, og derfor 100% kan stille dagsorden på kongressen og alt andet vil ikke være faktuelt. Derfor er det også formandens ret og pligt, at kritisere alle påståede fakta, med egens og venners rigtige fakta.
 
Det skal være forbundet magtpålæggende ikke at deltage i noget som helst. Da alle vil snyde os. Tvært imod udtaler formanden.
Man kan godt opnå lige så stor, og i mange tilfælde meget større indflydelse, hvis ikke lader sig fedte ind i en hel masse råd, nævn og udvalg, for man vil være helt frit stillet til at kritisere alle de beslutninger, som der træffes i disse råd, nævn og udvalg. Igen skal man ikke benægte fakta. Alt andet lige skulle dette gøre vores arbejde bedre når der ikke skal tages hensyn til nogen, og uomtvisteligt vil ingen gøre indsigelser mod vores politik.  
 
Gennem de enorme besparelser foreningen har ved ikke at have noget blad og ingen samarbejdsparter iøvrigt, da dette ikke er nødvendigt pga. formandens enorme indsigt og fantastiske udførte websider. Vil det være muligt at opkøbe fiskevande og oplagt vil være at købe USA, formanden udtaler i 2008: at det er fakta at USA er ved at gå konkurs, derfor forventes det at kunne købe landet for en slik og mon ikke også Amerikanerne er rodet ind i et eller andet fordækt.
 
Formanden opfordrer i øvrigt alle til at brænde bøger, rapporter og mm, specielt hvis det er skrevet på papir. Da hovedparten af dette er skrevet af lægmænd, og da vi allerede ved at disse ikke har rent mel i posen. Det hjælper desværre heller ikke at kontakte politiet, som formanden udtaler: det hænger da meget godt sammen med. at det i mange år har været sådan, at en stor andel af de nye betjente bliver rekrutteret blandt jyske bønderkarle. Som i ved er det derovre at Laksemafiaen holder til! Iøvrigt er politikkere og EU også ALTID utroværdige. Istedet vil formanden opfordre til det eneste rigtige at finde al fakta på private hjemmesider.
 
Formanden opfordrer samtidigt til ikke at besøge hjemmesiderne kajakroerne, pressefotografforbundet, ezz m.flere, da disse ikke vil forholde sig til formandens fakta og i øvrigt kalder ham for en troll!
 
Sidst men ikke mindst anerkender vi ikke det danske demokrati, da det er opbygget på samme måde som DSF, og det er fyldt med råd, nævn og andre konspirerende organer.
 
Her er en lille ide til det nye forbund, og der findes så mange andre gode fakta derude på nettet. Al magt til formanden!!!Tongue Wink Dead Confused Angry Shocked Sleepy Cry

WinkWinkEmbarrassedDeadCryBig smileWinkFantastiske tråde
Per Tofting
Støtter DSF, og tager hatten af for det enorme arbejde der foretages rundt omkring i foreningerne og i forbundet. Intet er perfekt - og der er altid noget der kan forbedres. I øvrigt findes disse kværulanter i alle foreninger og det er også typisk at de kun bidrager med kritik og intet fysisk eller konstruktivt.

 
Til top
Per Sonnesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Sonnesen

Tilmeldt:: 28 Okt 2002
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Sonnesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 11:59
Det var satans Per - det kunne di fiskekammerat ikke have skrevet bedre....Smile
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 12:51
Tjaa Per - hvad skal man sige? Boller fra Koberg
Godt skrevet og desværre sandt
 
med venlig hilsen
Kim Andersen
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:11
Hej Niels
Du er sku i grunden en sjov fætter.
I en af de andre tråde, diskuterede vi voldsomt om DSF havde gjort deres indflydelse gældende i § 7 udvalget, som efter din bedste overbevisning var dem der bestemte hvor der skulle sættes havørreder og laks ud. Du meldte den gang ud, at DSF havde arbejdet direkte imod, at Sjælland skulle have en større andel af fiskemiddelpengene, i øvrigt noget jeg bedte dig om at bevise, som du jo sagde at du kunne, men som jeg selvfølgelig aldrig fik svar på fra dig. 
Nu mener du, at det er fuldstændig ligemeget om man sidder i diverse råd og nævn, for man kan have meget større indflydelse hvis man ikke sidder der. LOLClap
 
Jeg forstår godt at du begynder at trække i land - din og enkelte andres meget fjendske holdning til DSF har nu fået en til at foreslå direkte forhandlinger om et nyt forbund.
Nu hvor der er nogen der går igang, kan du jo godt se, at nogle af dine fine ideer og påstande ryger på gulvet. Hvis man skal sidde i diverse råd og nævn, styre et medlemskartotek, lave regnskab, holde møder for bestyrelsen, holde møder for medlemmerne, ja alle de ting der skal ske i en stor landsdækkende organisation kan det sku nok knibe med at et kontingent på 50 kr/medlem, som du mente var nok i en anden tråd, slår til.
ØV så skal du til at modsige dig selv (igen), men bare rolig, vi har hørt om det en enkelt gang før LOL
God fornøjelse med at få den nye organisation op at stå, glæder mig til at følge slagets gang.
 
med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
Peter Fischer Mikkelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Fischer

Tilmeldt:: 26 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 261
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:47
Det er fortvivlende som DSF støtterne absolut VIL misforstå alle indlæg fra NRE.

NRE sammenlignede ligesom jeg en ny organisations virke med Greenpeace, og nævnte i den forbindelse at man ikke absolut behøvede at sidde i råd og nævn for at have indflydelse.

Jamen hvad er det for nogle frugter der høstes på grund af dette arbejde, og som andre end DSF medlemmer får gavn af? Såvidt jeg kan se er der skudt rigtig mange milioner i diverse åer i Jylland: Skjernå, Kolding Å o.s.v.. Foreningerne omkring disse åer får nu et formidabelt ørred/laksefiskeri, men det har altså også kostet kassen, og den goodwill sportsfiskerne har fra politisk hold er hermed honoreret med offentlige tilskud.

Hvis DSF så efterfølgende kom og bad om xx milioner til opkøb af fiskerettigheder ved yy Sø, ville politikerne der sidder på de store pengekasser nok ryste på hovedet. Der er trods alt også nogle sygehuse, nogle veje og andre ting der skal fungere i dette samfund.

Ja bevares der er nogle kystfiskere i Jylland der kan høste "gratis" frugter af DSF arbejdet, men dem der bor på den anden side af Storebælt og dem der ikke ser den store fornøjelse i at fiske P&T ørreder, de får ikke noget for deres medlemskontingent og deres fisketegnsmidler. Til gengæld betaler de gennem deres skat en stor del af de herligheder jyderne ved de forgyldte åer nyder.

I har iøvrigt så travlt med hele tiden at sammenligne en ny organisation med DSF og spørger til budgetter, stemme regler o.s.v.. For mig at se er det en biting, da det er formålet med organisationen og dens virke der er det vigtigste.

Hvis jeg igen sammenligner med Greenpeace, så betaler rigtig mange menesker gladeligt et beskedent beløb hvert år for at se aktivister lave aktioner der sparker røv. Her kan man snakke om handling frem for ord. Nøjagtig det der efterlyses ved DSF.
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2012 kl. 13:57
@Per Tofting.
 
Verdensklasse!
 
Rart at der stadig er folk der kan for en til at grine, fremfor at græde!
Til top
 Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres