Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til og skille mit stradic ad.

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskefidusen.dk

Tilmeldt:: 14 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefidusen.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til og skille mit stradic ad.
    Sendt: 15 Jan 2012 kl. 13:11
Hej alle sammen.
 
Har lige fået et shimano stradic gtm-rb 3000s kastet i nakken.
 
Armen der får spolen til og køre op og ned er der noget ravende galt med.
 
Jeg er vandt til selv og kunne skille mine hjul ad, men det var den gang man bare skulle skrue en skrue af i bunden og så kunne man dreje bunden af så man kunne fjærne skjoldet og komme ind i hjulet.
 
De nye hjul har ikke en skrue i bunden og har ikke den fjærneste ide til hvordan jeg får den af uden og splitte det hele ad.
 
Er der en der kan hjælpe mig inden jeg får grå hår.
 
Mvh Michael
 
 
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 13:31

Knoppen i bunden er med venstregevind, pas på der er en lille fjeder i bunden af knoppen der gerne vil flyve rundt på egen hånd:-) Havde samme probleb med et stratic for en del år siden og det er en del der skal skiftes som sidder i toppen af evighedsskruen. God fornøjelse.

Hans
Til top
Lars Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars_k Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars_k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 14:54
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskefidusen.dk

Tilmeldt:: 14 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefidusen.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 15:16
Hej og tak for rådene.
 
Jeg er dog  ikke kommet nærmere en løsning på problemet.
 
Det er denne dims jeg skal have af.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 15:27
Hvorfor vil du have bremsen af, når dit problem sidder højere oppe i hjulet???
 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 15:29
Det kan du ikke, har fået at vide af min forhandler at den skal indleveres til Shimano da det kræver special værktøj, som de ikke ønsker at delagtigøre deres kunder i hvordan ser ud eller virker...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 17:21
Hej,
 
Jeg har selv forsøgt at skille et lignende Shimanohjul med bagbremse ad. Hjulet var blivet totalt fyldt op med sand/vand/mudder, efter et lille uheld ved åen. Hjulet fejlede ikke noget, men skulle renses i alle bevægelige dele for at komme til at køre igen.
Shimaohjul er generelt fine hjul, synes mange, men jeg fandt ud af, at de bevidst er konstrueret så de ikke sådan lige kan skilles ad.
Jeg fik også fat i diagrammet og gik så ellers systematisk igang. Min plan var at skille det totalt ad, rense delene for sand/mudder og så samle det igen... jeg blev dog klogere Ouch
Håndtag, bøjle, bøjlemekanisme, spole, rotor, rotorleje, rotormekanisme og diverse dimsedutter gik fint, men til sidst sad jeg tilbage, kun med selve hjulkassen (med bremseknoppen på), og med spoleakslen stadig på (den sidder monteret fast i bremsemekanikken).
Nu kunne jeg så ikke komme længere, for den eneste måde at komme ind til selve gearmekanikken (som i mit tilfælde var fyldt med sand), er at skille bagbremse mekanikken ad.
Jeg er kommet frem til at det kræver specialværktøj som muligvis består af:
 
1) Et værktøj der passer på plastic knoppen med de 2 huller som vist på billedet
2) Mere vigtigt, og nøglen til hemmeligheden: En "super smal" tang der præcist kan holde om den tynde guldfarvede skive/ring der sidder mellem bremseknoppen og selve hjulkassen. Formoder at man skal kunne dreje/spænde kontra på disse to, for at kunne skille hjulet ad.
 
Mit hjul ligger stadig spredt i atomer, men uden at jeg kom ind til "det aller helligste", hvor problemet ofte ligger, så jeg har opgivet projektet. Shimano har sgu' været smarte her: Deres bagbremsehjul kan ikke skilles ad uden specialværktøj og/eller, mere end almindelig mekanisk snilde ...så det er enten en dyr reperation, eller et nyt hjulOuch
I øvrigt så bemærker man at den omtalte smalle guldfarvede ring/skive er forskellig fra hjul til hjul  ...så der kræves en unik specialtang til hver eneste model og størrelse de laver ...åbenbart en slags nøglesystem.
 


Redigeret af FD - 15 Jan 2012 kl. 17:45
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskefidusen.dk

Tilmeldt:: 14 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefidusen.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 17:46
Æv hvorfor skal de dog gøre det så kompliseret.
 
Der er garanteret en eller anden fidus til det helle som man bare ikke kan se, så hvis en sider med hemmeligheden så kom frem.
 
Det er åbenbart ikke kun mig der har problemet.
 
Nej kan man ikke få bunden af har man ikke vej til herlighederne inden i.
 
Alt følger trop på disse hjul.
 
Først bunden af, så dragbremsen af, så skjoldet af, så man kan få siden til førehuset af,  for derefter og kunne løsne akslen så man kan få rotorhuset af.
 
lad os satse på der er en der lige ved hvordan vi gør  for og få  bundproppen af.
 
På forhånd tak for  jeres indsite ind till videre.
 
Mvh Michael
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 18:02
Held og lykke Michael, men jeg er nu sikker på, at fidusen er det specialværktøj jeg lige har beskrevet Wink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 18:37
Hvis Finn har fået rotormekanismen af, så burde du da kunne løse dit problem uden at skulle have bremsesystemet af - hvis man ser på den skematiske tegning, så ser det da udtil at den mekanisme, som styrer op/ned bevægelsen burde kunne udtages, når man har taget rotormekanismen af. eller????
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2012 kl. 18:54
Godt nyt, du kan godt selv skille dit Stradic ad. Har selv gjort det med et Stradic 2500 gtm-ra og jeg brugte denne fremgangsmåde http://www.dytti.dk/hjul/. Selvom det viste hjul er et Twinpower er de nøjagtig ens ned til mindste detalje, måske med undtagelse af kvaliteten på kuglelejerne.

Sørg for at holde de forskellige dele godt adskilt og så skal du passe på når du tager fightbremsen af. Der sidder en lille fjeder der holder en lille tap. Mister du den, klikker bremsen ikke, men det er så også kun den funktion den har. Når du samler hjulet igen skal du være omhyggelig med at bremsen sidder rigtig ellers kan du ikke samle bunden ordentligt. Hold i øvrigt godt øje med hvor de tynde afstandsskiver sidder omkring de forskellige lejer. En vigtig detalje...

Finn: Din teori om special værktøj holder ikke. Det eneste jeg har brugt var en lille svensknøgle, en lille stjerneskruetrækker og en spidstang med tape på til at hold små dele og jeg har haft alt undtagen kobling og selve spolen skilt ad og samlet igen uden problemer. Så det kan altså godt lade sig gøre, men det kræver lidt snilde og det betaler sig at gøre det stille og roligt...


Redigeret af The Viking - 15 Jan 2012 kl. 20:15
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2012 kl. 08:50
Det hjul jeg har kæmpet med er et Aspire 4000 med bagbremse. Som sagt gik jeg systematisk til værks, stille og roligt, hold styr på og sorterede alle dele undervejs og lagde i små markerede poser.
Men indrømmer blankt at jeg trods utallige forsøg, og timevis af arbejde ikke formår at skille bremsen ad, og derved kan jeg ikke åbne ind til gear og lejer, som i mit tilfælde er fyldt med sandt og skidt.
Jeg bemærkede så at den famøse smalle guldfarvede skive der sidder mellem bremseknop og hjulkasse, er lidt forskellig for mange af Shimanos hjul med samme bremsesystem. Jeg har også bemærket, at den fordybning nogle af ringene har, er speciel, og at nogle hjul har små hakker/fordybninger i ringen, som fik mig til at tro, at en specialtang skulle bruges ...eller at en sådan nok kræves hvis det ikke skal kræve mere end almindelig snilde (som jeg åbenbart ikke harWink) ...anyway, er der nogen der vil have stumperne kan de afhentes gratis hos mig, for jeg kan ikke rokke det ud af stedet Wink
 
Men for nysgerrighedens skyld, hvad er så tricket til at løsne bremseknoppen/guldringen/fightbremsen så man kan komme helt ind i hjulets gear og bremse?
 
@Steen, tror du har fat i noget der til at løse trådstarters problem. Jeg synes at kunne huske at jeg fik frigjort spoleakslen fra fra resten af mekanikken (pånær bremsen).
 
PS. Prøvede også flere gange den metode der er linket til ...den virker bare ikke på mit hjul (heller ikke med papegøjetang og læderstrimmel) ...den sitter urokkeligt fast! Synes også linket indikerer at en supersmal "Shimanotang" til at holde om messingringen er den normale måde ...altså et af de specialværktøjer som jeg (korrekt) formodede er nødvendigt, hvis ikke den alternative metode virker.
 
 


Redigeret af FD - 16 Jan 2012 kl. 08:58
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2012 kl. 11:02
Citat: FD

Det hjul jeg har kæmpet med er et Aspire 4000 med bagbremse. Som sagt gik jeg systematisk til værks, stille og roligt, hold styr på og sorterede alle dele undervejs og lagde i små markerede poser.
Men indrømmer blankt at jeg trods utallige forsøg, og timevis af arbejde ikke formår at skille bremsen ad, og derved kan jeg ikke åbne ind til gear og lejer, som i mit tilfælde er fyldt med sandt og skidt.
Jeg bemærkede så at den famøse smalle guldfarvede skive der sidder mellem bremseknop og hjulkasse, er lidt forskellig for mange af Shimanos hjul med samme bremsesystem. Jeg har også bemærket, at den fordybning nogle af ringene har, er speciel, og at nogle hjul har små hakker/fordybninger i ringen, som fik mig til at tro, at en specialtang skulle bruges ...eller at en sådan nok kræves hvis det ikke skal kræve mere end almindelig snilde (som jeg åbenbart ikke harWink) ...anyway, er der nogen der vil have stumperne kan de afhentes gratis hos mig, for jeg kan ikke rokke det ud af stedet Wink
 
Men for nysgerrighedens skyld, hvad er så tricket til at løsne bremseknoppen/guldringen/fightbremsen så man kan komme helt ind i hjulets gear og bremse?
 
@Steen, tror du har fat i noget der til at løse trådstarters problem. Jeg synes at kunne huske at jeg fik frigjort spoleakslen fra fra resten af mekanikken (pånær bremsen).
 
PS. Prøvede også flere gange den metode der er linket til ...den virker bare ikke på mit hjul (heller ikke med papegøjetang og læderstrimmel) ...den sitter urokkeligt fast! Synes også linket indikerer at en supersmal "Shimanotang" til at holde om messingringen er den normale måde ...altså et af de specialværktøjer som jeg (korrekt) formodede er nødvendigt, hvis ikke den alternative metode virker.
 
 


Hej Finn
Tricket til at tage bremsen af på et Stradic, Twinpower, Aspire mfl. forklares i det link jeg postede sidst og det er den han omtaler som den forkerte mådeWink. Første gang man bruger den her metode skal der tages ret godt fat, men der er ikke sket noget med hjulet de gange jeg har skilt mit ad. Jeg har både 2500 og en 4000 model. Opbygningen på Aspire, Stradic, Twinpower mfl. er den samme i den del af hjulet som du har problemer med, hvis du kigger på en schmatics tegning af de hjul vil du se at de har samme numre og ser ens ud.

http://fish.shimano-eu.com/media/fishing/techdocs/en/07STR4000GTMRB_v1_m56577569830600917.pdf
http://fish.shimano-eu.com/media/fishing/techdocs/en/07AS4000RA_v1_m56577569830613369.pdf

Den del der omtales som main shaft kan ikke tages ud af hjulet før man har været inde i hjulhuset med mindre den del der holder den på plads (Oscillating Slider) er i stykker og jeg tror det er det der er galt med Michales hjul, det var det nemlig med mit og det skabte sig en del. Muligvis er det den del som HE omtaler som evighedsskruen.

Vil du ikke lige forklare hvor du ser din "Shimano tang". Er det den der ligner skruetrækkeren på billede 6? Jeg har skrevet med Dytti i forbindelse med mit eget hjul og han har været yderst hjælpsom. Du kunne jo prøve at kontakte ham for hjælp til dit?

Det er i øvrigt en rigtig god ide du bruger med små poser til at holde tingene adskilt. Jeg notere også rækkefølgen ned, som jeg tager tingen af.

Jeg skal beklage hvis du føler dig trådt over tæerne med hensyn til mit brug af ordet snilde, den var ment som en advarsel til de der har ti tommelfingreBig smile


Redigeret af The Viking - 16 Jan 2012 kl. 11:04
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2012 kl. 12:48

Nogle køber Franske biler andre køber Shimano fiskehjul, ens for dem begge er at man skal gå til en ekspert for at få det repareret :-) :-)

Har selv 2 GT-RB jeg ikke kunne samle igen :-)
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskefidusen.dk

Tilmeldt:: 14 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefidusen.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2012 kl. 16:52
Hej alle.
 
Jeg siger tysinde tak for alt jeres hjælp, nu er der noget og gå i gang med.
 
Det er kannont med den detaljerede forklaring og billeder af hvordan man systematisk går til værks i adskildelsen af hjulet.
 
Jeg har tit selv repareret hjul, men kan godt se det bliver mere og mere detaljeret og kompliseret og alle de dimser man skal holde styr på.
 
Snakkede med min grejpusher her i dag, han ville kikke på det for 150 kr plus materialer der skulle skiftes.
 
Tror jeg går den vej med dette hjul, er ikke modig nok til og prøve det med tangen eller bare dreje til. Confused
 
Men som sagt tusinde tak for hjælpen.
 
Mvh Michael
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2012 kl. 05:49
Hej Lars,
 
Nej du, du har ikke trådt mig over tæerne Wink ...jeg har efterhånden, succesfuldt, skilt ad og samlet mange hjul, både ABU og DAIWA og ELBE ...men Shimano, nej
 
Jeg synes bare ikke du læser hvad jeg skriver Wink
Har jo skrevet at jeg har taget umådeligt godt fat ...med papegøjetang og læderstrimmel for at beskytte delene ...kort sagt, hvis jeg skal bruge mere vold er næste skridt skruestik og en stor rørtang! ...og det holder hjulet nok ikke til.
 
Mht. til den "Shimanotang" jeg formoder eksisterer på de hemmelige autoriserede værksteder, så tror jeg at den ligner en papegøjetang, men med supersmalle tandløse kæber, der er 1 - 2 mm smalle, og udformet så de præcist passer til messingringen pågældende type hjul, og som, når tangen bider sammen, altså klemmer jævnt om messingringen, og fastholder den så man kan løsne resten af skidtet  ...men som sagt, bare en teori fra min side.
 
Jeg gider ikke nørkle med hjulet mere, for længst købt et nyt. Alle stumperne ligger nu i EN pose, og har ligget der i snart 2 år ...og hjulkassen er nok stadig våd og mudret inden i ...og korroderet kunne man tænke sig. I øvrigt var hjulet allerede slidt, og havde nok kun en sæson eller 2 tilbage i sig. Shimanohjul er fede, jeg bruger ikke andet nu til dags, men holdbarheden er ikke imponerende.
 
Anyway, tak for hjælpen. Hvis uheldet skulle være ude igen, så opgiver jeg ikke på forhånd ...som jeg nok ellers ville have gjort, baseret på egne erfaringer.


Redigeret af FD - 17 Jan 2012 kl. 06:16
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres