Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskehjul - renovering

 Besvar Besvar
Forfatter
Torben Abildgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
TOBY Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2007
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TOBY Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskehjul - renovering
    Sendt: 13 Jan 2012 kl. 22:08
Jeg fisker udelukkende i saltvand, og på en god dag består vedligeholdelsen i at løsne bremsen og lade legetøjet stå ude i regnen et par dage. Derfor er der af og til brug for lidt alvorligere rengøring.

Når jeg skal gøre hjulene rene skiller jeg dem ad, og skyller dem godt med vand, pladrer dem til med WD40, til de triller, tørrer dem af og fodrer dem med fedt. Kan jeg gøre det lidt bedre - eventuelt med hjælp fra en vejledning på nettet?

Netop nu har jeg et fastspolehjul fra Shimano, der har stået ubrugt nogle år, og et Ambassadeur 7000, der kun er blevet brugt til havmede og pirkefiskeri et par gange om året. Begge hjuls bremser reagerer ikke meget, når jeg løsner dem. Er der en kur?


><///°> Torben
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 22:57
Hej Torben
 
Uha... Du er hård ved sagerne! -Det vil være en god hjælp at få det skyllet kort, hvis det har været i forbindelse med saltvand og derefter placere det tørt og lunt.
 
Hvis bremserne hænger, kan du prøve at løsne bremserne helt og placere hjulene på en radiator i et døgn eller to. Måske løsner skiverne sig fra hinanden og begynder at fungere igen. -Ellers er der ingen udvej, udover at skille hjulene ad og rense skiverne, smøre hjulet og samle det igen.
 
WD40 er flygtigt og holder ikke længe. Det er fint til en "nu og her" behandling, men til egentlig smøring er syrefrit olie det rigtige. -Hobbyolie eller symaskineolie.
 
Tandhjul, snekker og lign, smøres med fedt. Gerne fedttyper som ikke bliver for stift i kulde.
 
God arbejdslyst.. :-)
 
Mvh Mik :-)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2012 kl. 23:00
Glemte... Det er en god ide løsne bremserne på hjulene, når de ikke skal bruges..
 
Mvh Mik :-)
Til top
Torben Abildgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
TOBY Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2007
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TOBY Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 10:31
Yup. Jeg indrømmer, at jeg ikke er en ægte grønspætte, men uden et vist slid, er det altså også svært at finde undskyldninger for at besøge grejpusheren.

Shimano har faktisk en lille samling, som nok kunne være anvendelig: http://kortlink.dk/shimano/acv7
><///°> Torben
Til top
Lars Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars_k Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars_k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 11:07
Til top
Torben Abildgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
TOBY Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2007
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TOBY Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 16:55
Thx
><///°> Torben
Til top
Hans Aarre Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hans Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 17:24
Som grejpusher er ovenstående fin læsning. Det sælger fiskehjul.
 
Spøg til side: WD40 er et fantastisk produkt, brugt med måde. WD40 har den kvalitet at det totalt udtørrer hjulet, så det er vigtigt at der efterfølgende bliver påført frisk olie og fedt.
 
K&B
 
Hans
Til top
Torben Abildgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
TOBY Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2007
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TOBY Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 15:59
Det er lykkedes mig at skille ringene i Shimano-hjulets bagbremse ad ved hjælp af kogende vand, en kniv og en pæn del raseri. Skal de fedtes med olie/fedt eller silikone, når jeg samler hjulet?

PS. Hvor finder jeg en manual til det - Shimano SSG 4000x? Jeg så tidligere på måneden et link til nogle manuualer hos Shimano, men kan ikke hitte det...
><///°> Torben
Til top
Torben Abildgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
TOBY Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2007
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TOBY Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2012 kl. 19:09
Læser på nettet, at der er to systemer - våde og tørre. Flest af de sidste. Så indtil jeg finder en manual, bliver det sådan. Hjulet er samlet og kører perfekt Thumbs Down
><///°> Torben
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum