Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nanofil multihjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nanofil multihjul
    Sendt: 05 Jan 2012 kl. 16:48
Har bestemt mig for at fylde Nanofil på et par af mine multihjul. Var så ved grejpusher'en i dag hvor jeg blev frarådt det til multihjul. Han sagde at han havde fået at vide det var for tyndt og derved skar sig ned i de nederste lag.

Andre der kender til det eller hørt om det.

Jeg ville bruge det til vertikal jigging på havet samt til de flade
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 16:52
Hejsa - undskyld jeg lige spørger, men mener du ikke monofil?

Og i hvilken tykkelse  -og til hvilke multihjul? Er der linefører på hjulene?

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 05 Jan 2012 kl. 16:54
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:02
Nanofil er en ny line fra Berkley.
 
Og det er den danske grossist der fraråder at bruge den på multihjul.
 
Hvorfor ved jeg dog ikke...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:03
nope. Den nye line der er kommet på market. Det ene hjul er ambassadeut 6500 Cs pro rocket med linefører og det andet et baitcaster fra japan. Ligner lidt abus baitcastet
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:36
Må jo ringe til grosisten i morgen og høre hvorfor de siger sådanne
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:58
Hej - Har kikkeg lidt på det. Nanofil er tilsyneladende en minimalt eftergivende line der med sin meget lille diameter samt sin store styrke kan give de længste kast med fastspolehjul. Linens stivhed dur ikke til multihjul, da den vil mase sig ned i de underliggende liner. Et multihjul uden linefører vil dog bedre kunne håndtere denne line.

Mvh. - Kim -
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 19:35
nanofil er ik pengene vrd. utrolig daarlig at fiske med og saa er den meget svag.  jeg ville fynde
pens fletline paa de hjul. det den blodeste, bedst kastende, og meget trovrdige line som hverken blir slidt ned eller fr mis farvning i beskidt vand. bedste line der er p market. men nanofil ville jeg holde mig fra hvis jeg var dig




Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 13:58
Jeg har kigget lidt på nanoline.

Det er en line der er bygget op på alm. monofilline samt kevlar/fletline. Dette vil give den en styrke, der er større end alm. monoline, men ikke så stærk som den fletline vi normalt kender til.

Den har imidlertid den fordel, at den via fletningen bliver noget strækbar, hvilket vil give rigtig gode kasteegenskaber på fastspolehjul.

Da linen dog ikke strækker sig så meget som alm. monoline, vil egenskaberne sammen med den noget tyndere linetykkelse/kontra styrke kunne gnave sig ned i underlaget på multihjul. Ved tykkere liner skulle det dog også her, kunne lade sig gøre.

Mvh. - Kim -
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 14:37
Lige præsis det som purefishing og jeg blev enig om i dag. Simplthen for tynd en løsning på vej. Og ikke fra purefishing men undertegner. God weeknd
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 15:38

Hvilke tykkelse/brudstyrke er du interesseret i?

Nedenstående er der links til en sammenligning af mere end 100 fletliner. Paulus tester selv disse liner, og det er interessant at sammenligne brudstyrke og diameter med de opgivne kommercielle specifikationer.

Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 15:53

Hej, Jeg fisker rigtig meget med multihjul og kan bare sige at jeg bruger altid gammeldags nylon line til multihjul. Gerne 0,20 line. Den er suveren til kast med multi og små pirke / blink på ca. 15-16 gram. Men brug f.eks. Fireline til fastspolehjul, der er den suveren !

Mvh Lars
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 15:57
Sjovt de skriver stor styrke.. Hmm hvor? synes ikke det er særlig imponerende i forhold til tykkelsen
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 16:21
Her er et par størrelser du kan forholde dig til.

0,102mm. = 3,6 kilo
0,203mm. = 10,62 kilo

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 06 Jan 2012 kl. 16:22
Til top
Hans Aarre Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hans Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 16:35
Med hensyn til styrken på NanoFil, så har Berkley benyttet en anden måde at teste på. Resultatet er at den nominelle værdi på linen er lavere - det er til gengæld er mere reel værdi, fordi linen er testet bl. a. med knude.
Man kan sige at NanoFil er en minimums styrke, hvorimod andre liner skilter med en maximums værdi.


Redigeret af Hans Pedersen - 06 Jan 2012 kl. 16:35
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 17:37
Hans Aarre Pedersen: Ja det er svært at få nøjagtige "målinger" fra ALLE fabrikanter. Den eneste nøjagtige måling vil være den, der afholdes hjemme i sin egen "garage"

Mvh. - Kim -
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 21:30
Iflg fletline-nørder er brudstyrken for knuder ca. 40% under linens egen brudstyrke. Jeg er iøvrigt helt enig med Kim. Man lærer meget om reelle brudstyrker for liner og knuder ved at trække sine liner og knuder i stykker. En billig digital kuffertvægt egner sig fint til dette. 
Til top
kenn holmberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
polsemedbrod

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér polsemedbrod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 18:09
hej
er påm jagt efter en line til dropshot efter torsk fra båd
her er anbefalingen i div fiskeblade at fiske med 0.10 eller mindre da det giver mindre vandmodstand.
stor er min overaskelse over at kigge den site som dan linker til...
at Berkley Whiplash Crystal i 0.08(overvejet denne) skulle have en målt diameter på 0.39...
eller er det mig som læser tabellen helt forkert??
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:02

Lidt multihjuls-kaste basics.

Der er 3 ting, der er afgørende for, hvor langt man kaster med et multihjul: 1: Vægten af agnen i forhold til spolens svinghjulsvirkning. 2:Friktionen i kastet og 3: Overløb (risikoen for).

1: Lille svinghulsvirkning giver lange kast og omvendt. En 3 grams spinder på et havhjul giver ikke lange kast.

2: Friktionen mellem line og luft og i resten af systemet afkorter kastet. Fordelen ved kast med multihjul er, at linen løber lige af – lige i røven på linen foran. Det giver lange kast. Den øvrige friktion kommer fra hjulets bremsesystem, der ved urutinerede kastere er sat relativt meget hårdt.

3: Overløb er der stor risiko for, når der er relativt stor svinghjulsvirkning (let agn og stort hjul), stor friktion i luften, meget elastisk line, lineslæk i kastefasen, og en hel masse andet.

Der hvor spundne liner bliver noget møg er, når der i kastet ikke hele tiden er stram line – og det er der af mange gode grunde ikke. Når hjulet øser line af hurtigere end agnen trækker den af, så kan den lettere skydes af ved siden af lineføreren med garanteret overløb til følge. En stiv nylonline er som en pind mellem spole og linefører, og giver derfor ikke nær så stor tilbøjelighed til overløb. Værst er forholdene på hjul med flydende linefører, eller en linefører der frakobles i kastet.

Når man vælger multihjul, så gør man det ikke for at kaste længere, men for at have noget at tænke på indtil fisken bider – og det kan jo være lang tid.
Til top
Hans Aarre Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hans Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:21
Børge,
Der er et enkelt men væsentligt forhold der også betyder meget for kastets kvalitet.
 
LINETYKKELSEN.
 
Hvis du vælger at kaste med en tynd line, er der væsentlig mulighed for overløb i slutningen af kastet. Spolens diameter bliver mindre efterhånden som linen løber af, og den samme omdrejning afleverer mindre og mindre line til agnet at trække af med. Hvis du vælger en for tynd line, vil spolen aflevere mere line i slutningen af kastet end agnet kan trække.
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 07:19
Kender intet til Nanofil, men vil bare lige påpege, at hvis man har et bare nogenlunde "moderne" multihjul beregnet til decideret kastefiskeri, så er brugen af fletline intet problem.
Der er en grund til, at amerikanerne tester fletliner på multihjul. Bare et par eksempler:
http://www.tackletour.com/reviewpowerpro.html
http://www.tackletour.com/reviewpremiumbraidroundup.html
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 13:07
Skulle vi ikke lige huske at medføre, at en vigtig årsag til "fiasko" ved brug af multihjul med div. liner er fiskeren selv.

Flere af de kunder jeg har solgt multihjul til incl. udførlig instruktion både i linetykkelser kontra agnvægte samt kastemetoder er kommet retur med beklagelse over, at de ikke kan kaste med "sagerne".

Det har som oftest vist sig, at de kastede på samme måde, som de plejede at kaste med spinnestang med topaktion, og den går altså ikke. Det lange træk med kroppen og en helaktions stang er stadigvæk det bedste. De små hurtige svirp med stangspidsen laver ofte "langtidsarbejde" med linen he he.

#Kenn Holmberg

Jeg har lige fået en line ind af døren. Det er en Berkley Nanofil 0.08 (0.0912mm.) 4.012kg. Clear mist. Den ser ud til, at have den anmærkede tykkelse. Jeg har så ikke haft den i vandet endnu, så kender ikke lige dens egenskaber for kast/vandsugning etc. Jeg ved ikke om den er spundet på samme måde som din line - men mon ikke. 0.39mm. er jo en gevaldig del større Wink
Mvh. - Kim -
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:38
Citat: Hans Pedersen

Børge,
Der er et enkelt men væsentligt forhold der også betyder meget for kastets kvalitet.
 
LINETYKKELSEN.
 
Hvis du vælger at kaste med en tynd line, er der væsentlig mulighed for overløb i slutningen af kastet. Spolens diameter bliver mindre efterhånden som linen løber af, og den samme omdrejning afleverer mindre og mindre line til agnet at trække af med. Hvis du vælger en for tynd line, vil spolen aflevere mere line i slutningen af kastet end agnet kan trække.
 
Det er nok kun delvis rigtigt. Jeg har i flere år brugt multihjul med wiffle-spool, dvs. multihjulets svar på storspole fluehjul. Her er spolekernen så tyk at diameteren ikke bliver væsentlig mindre under kastet. Men disse hjul virker alligevel fint, nærmest bedre end hjul med tynd spolekerne.
 
Mvh. Peter
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:45
Citat: Team shimano

Har bestemt mig for at fylde Nanofil på et par af mine multihjul. Var så ved grejpusher'en i dag hvor jeg blev frarådt det til multihjul. Han sagde at han havde fået at vide det var for tyndt og derved skar sig ned i de nederste lag.

Andre der kender til det eller hørt om det.

Jeg ville bruge det til vertikal jigging på havet samt til de flade
 
Jeg har prøvet på et af mine multihjul. Det var ikke nogen success. Jeg har ikke oplevet at den skærer sig ned i spolen, men derimod at den er så glat at den skrider under tommelfingeren i kastet. Jeg er vant til at bruge Spiderwire Stealth og Powerpro, dem har jeg ingen problemer med. Men hvis det kun er til vertikal fiskeri går det måske.
 
Mvh. Peter
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:50
Hej Peter Big smile
Hmmm.. om et multihjul er med stor spole eller ej betyder desværre intet. Man fylder jo begge hjul ud til det maximale, så derfor er udgangspunktet det samme.

Noget der betyder MEGET er derimod om man bruger et blink/agn der giver stor vindmodstand eller decideret flakser i luften.

Ved kastets afgang har line/blink samme hastighed som stangspidsen samt fiskerens fremadrettede bevægelse tilsammen kan give.

Hvis så agnet flakser eller går næsten sidelæns mod vinden stopper dette ret hurtigt, og giver væsentligt kortere kast. Dette giver OGSÅ en kæmpestor risiko for line"kvababbelse", da multihjulets spolebremse bør være væsentligt hårdere strammet for hurtigst muligt at kunne "nedgeare" i forhold til vindens modstand i line/blink.

Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:57
Hov - hvis det skal bruges til dropping fiskeri bør det nok være en flad line, da den ikke skærer sig ned i underlagene som en rund do.

Mvh. - Kim -
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:06

Til flere ovenfor.

Allerførst så henvender mine bemærkninger sig ikke til de, der voldskaster med alle bremsesystemer på max. Hvis man ikke kaster lige så langt som med fastspolehjul, så er der vel ikke andre end mere subtile grunde til multihjulet på kysten?

Når jeg kaster med det, så skal linen flimre en smule, når agnen fiser derudaf. Man skal kunne mærke, at den rejser sig en smule på spolen. Der skal kun bremses så meget, at der lige netop ikke bliver overløb. Næsten al bremsning skal kun ligge i fasen indtil agnen forlader stangen med max fart og stort set intet træk i linen.

I denne fase kommer der overløb, hvis blinket decelereres hurtigere end spolen. Det er her tommelfinger og øjne kommer på arbejde. Når man mærker linen rejse sig for meget, så bremser man. Ditto når man ser blinket stå på tværs af kastet.

Og her er vi så inde ved linetykkelse og overløb. Blinket (og den del af linen der er i luften) bremses af friktionen med luften, så idealet er, at linen, der fiser af spolen, også sætter sin fart med. Det opnås idéelt ved at spolen med line ændrer sin diameter, så hastigheden passer. Da spolen ubremset roterer med samme omdrejningshastighed hele tiden, så skal spole+linediametren helst være omkring nul, når blinket lander. Med andre ord skal linemængden være afpasset til kastelængden. Men da spole+linediametren ikke må være for lille i starten, så skal spolens effektive bredde aftage med den linemængde, der er ude.

Det er et spændende emne det her, for os der har valgt multihjulet, og der er meget at tænke over og eksperimentere med. Forståelse af kastets dynamik er 100 gange væsentligere end olie og lejer. Synes jeg.

Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:20
"Voldskaster med alle bremsessystemer på max" Tongue

Jeg blev begejstret for multihjul grundet følsomheden. Havde den samme oplevelse da jeg første gang prøvede multihjul, som da jeg første gang skiftede fra nylon (gode gamle Siglon 0,26) til fletline. Med multihjul og fletline mærker man ALT hvad der foregår selv på distancen.

Men nu ryger vi vidst lidt "off topic"... 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:40
Hej Børge Big smile

Jeg kan læse, at du har sat dig godt ind i multihjulets forunderlige verden LOL. Imidlertid er vi vist ikke helt enige på alle punkter.

Du går ind for, at "køre linen så løst som muligt". Dette kan man så ikke fortælle en nybegynder, at han skal starte med, da han så straks vil stoppe videre fiskeri med multihjul.

Du har ret i, at man næsten får en menneskelig empati til sit "fiskeværktøj", og dette gennem øvelse og også dårlige erfaringer.

Og jeg må da lige høre, hvad du mener med: Det opnås idéelt ved at spolen med line ændrer sin diameter, så hastigheden passer.

Spolen ændrer sig selvfølgelig gennem kastet - og man kan ændre linetykkelse samt div.  

Det ypperste mellem mand og maskine vil altid være total empati - men dette kan ikke overvinde videnskabens forbedrende egenskaber. Så et super empatisk faktuelt forhold mellem klog mand og maskine vil altid blive overgået af en maskine og en "tåbe" på et givent tidspunkt. Men den første konstellation vil nyde forholdet langt højere.

Mvh. - Kim -
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:28
Citat: kikophil

Hej Peter Big smile
Hmmm.. om et multihjul er med stor spole eller ej betyder desværre intet. Man fylder jo begge hjul ud til det maximale, så derfor er udgangspunktet det samme.
 
Jo, det betyder faktisk noget. Det reducerer spolens inerti, og det gør det muligt at kaste med lavere vægte. En wiffle spool plus line vejer mindre end en dyb spole med line.
 
Mvh. Peter
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 19:29
Hej Gutter!!!

Taler vi nanometriske der ???

Skal lige have knægten i seng, så den bliver lige smidt på tænkeren!!!.,

Mvh. - Kim -
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:58



Redigeret af IPN - 15 Maj 2012 kl. 13:05
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 12:57
#Peter Larsen

Ja det må jeg gi`dig ret i. Hvis der er vægtforskel giver det også en inerti forskel Big smile Det vil gi`hurtigere opstart/hastighed, men kan så ikke lige se, om fælleshastighed ikke er opnået i slut afgangen af kastet. Hvis den er det, vil det også i den omvendte fase betyde, at spolen kræver lidt mere bremse - i sær hvis agnet blivet hurtigt bremset af form/vægt/str./vind.

Mvh. - Kim -
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 14:12
Citat: kikophil

#Peter Larsen

Ja det må jeg gi`dig ret i. Hvis der er vægtforskel giver det også en inerti forskel Big smile Det vil gi`hurtigere opstart/hastighed, men kan så ikke lige se, om fælleshastighed ikke er opnået i slut afgangen af kastet. Hvis den er det, vil det også i den omvendte fase betyde, at spolen kræver lidt mere bremse - i sær hvis agnet blivet hurtigt bremset af form/vægt/str./vind.

Mvh. - Kim -
 
Nej, spolen vil kræve mindre bremse. Uanset hvor meget agnen bremses i luften, så skal der mindre energi til at bremse en let spole end en tung spole. Det betyder samtidig at det er lettere at kontrollere spolen i kastet. Jeg har rigtig gode erfaringer med den type spole. Næsten udelukkende fordele, og kun en enkelt ulempe: lavere linekapacitet. Det er så en afvejning om mindre linekapacitet er acceptabelt i situationen.
 
Men så længe man holder sig til tunge agn er der ingen forskel i praksis. Forskellen mærkes til gengæld ved lette agn. Her får man væsentlig længere kast og bedre kontrol.
 
Mvh. Peter
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 14:28
Hej igen.

Det var så også det, jeg troede jeg skrev he he - at en tungere spole skulle have lidt mere bremsning end den lettere. Den lavere linekapacitet står vi så til gengæld noget magtesløse overfor. Tyndere line er jo ikke altid muligt/acceptabelt. Et lidt bredere hjul måske, eller et endnu større diameter hjul,  men her skal der vejes og måles om fordele og ulemper igen, da vægten desværre følger med.

Mht. disse højspole hjul har jeg fået lyst til selv at prøve. Især fiskeriet med lettere agn tiltaler mig, så det må bare prøves Big smile

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 16 Maj 2012 kl. 14:30
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 14:42
Citat: kikophil

Hej igen.

Mht. disse højspole hjul har jeg fået lyst til selv at prøve. Især fiskeriet med lettere agn tiltaler mig, så det må bare prøves Big smile

Mvh. - Kim -
 
Jamen god fornnøjelse! Jeg dyrker selv UL fiskeri med multihjul i dukkehus størrelse. Alletiders her i hornfiskeæsonen.
 
Mvh. Peter
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 14:54
Nemlig - og når makrellerne kommer op langs vestkysten smutter jeg nok også en tur derover. Makreller er min absolut "spise" yndlingsfisk. Når man har fightet en pæn en af slagsen på let grej, og står med den helt varm varm (fisken), får man (jeg) allerede mundvand og opskrifter der ruller ned af den indvendige side af øjenlågene Big smile Hjemmerøget makrel og kold hvidvin i gode venners lag er bare sommerens bedste koncentrat.

Alle fisk kan jo ryges. Torsk, fladfisk og hornfisk er også godt. Og så selvfølgelig en halvfed ørred.

Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres