Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forslag til nye lakseregler (Fortsættelse))

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Kim W. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kiwi0778 Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Als
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kiwi0778 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forslag til nye lakseregler (Fortsættelse))
    Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:43
Til top
Michael Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mkbj

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 14:06
Se tråden: "Endnu en begrænsning i sæsonens varighed"
 
Nu synes jeg simpelt hen at denne vanvittige laksefeber har sat sig til en decideret sygdom.

Der elfiskes flere laks end nogensinde før. Havørredfangsterne bliver bestemt ikke bedre. I Kongeåen, Ribe å og Gels å bliver man ved at ævle om at fjerne diverse spærringer uden at der sker en rygende fis.

I Konge åen elfisker man laks og fører dem op forbi den første håbløse spærring ved Jedsted. Ved elfiskeriet i Gels å var vandet tykt af laks lige nedstrøms dambruget.

Jeg har godt nok svært ved at se, hvorfor vi, der betaler kontingent og nyder at gå ved åerne, og glæder os som børn til sæsonstart, og som accepterer kvoterne uden at kny, nu igen skal være dem der skal "straffes" med nye tåbelige begrænsninger i fiskesæsonen.

Tag dog at ordne vandløbene så laksene kan trække op i systemerne uden besvær. Herved fordeler de sig over langt større strækninger, og jo højere de kommer op jo sværere er de at fange. Se bare på fangsstatistikkerne for bl.a. Holsted å (opstrøms golfbanen) og Gels å (B-stykket).

Bemærk også, hvor lang tid det varede før kvoten i Varde å blev opbrugt i 2011. Netop fordi laksene kunne fordele sig i hele systemet. Og mig bekendt har laksefangsterne i Grindsted å og Ansager å været til at overse.

Det ender måske med, at man ikke må fiske i resten af sæsonen, når man har fanget en laks!?

Jeg synes simpelt hen det her er latterligt. Det næste bliver vel at lodsejerne - uden politikernes indgriben - begynder at sælge fiskerettighederne til div. konsortier, så dem der har knoklet for at få det her op at stå, bliver efterladt med en lang næse. For ikke at tale om alle de offentlige midler - og fisketegnsmidler - der er anvendt til de mange projekter.

Jeg synes det er en meget trist dag!!

Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 14:44
Jamen hvad er det der er så forfærdeligt hvis de forslag vedtages?
 
Sæsonstarten...næppe det kan kun gavne laksen at, de slatne nedere ikke bliver hevet op i tide og utide, de vil få en større chance for at komme til havs igen, og de blanke vi fordele sig mere i hele åen til glæde for dem der også har fiskevand længere oppe i systemet!
 
Cirkelkroge har bevist at de kroger yderligere en en alm. ormekrog, så det er vel OK af dyreetiske grunde, MEN fiskeriet med agn med duftstoffer burde forbydes totalt...i mine øjne.
 
Kvote, det tror jeg ikke på man kan komme af med, og det er jo egentlig fint nok, da man i fangstrapporterne fra div åer, ser at det er de/den samme person/er der løber med fisken hele tiden.
 
Michael Jensen skriver at det næste vel bliver, "at man kun må hjemtage 'en laks pr. sæson" Jeg tror vi/man skal vare sig ved at brokke sig for meget, da det kan give en alvorlig "backslash" til os selv.
Det  er trods fiskebiologer og andet godtfolk der har ekspertisen som træffer afgørelserne.
Til alle med ønsket om en dejlig givende ny laksesæson ved de vestvendte åer.
Per Hansen
Fredensborg
Til top
Michael Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mkbj

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 15:13
Du læser ikke hvad jeg skriver:
 
Jeg frygter, at næste regel der indføres er, at når du har fanget en laks må du ikke fiske mere i sæsonen. Herved undgås alle de "frygtelige" genudsætninger.
I givet fald er jeg forhenværende åfisker og bidragsyder.
 
For mig kunne de uden problemer lave en 0-kvote på laksen indtil bestanden er bæredygtig.
 
M.h.t. de slatne nedgængere er det vel bare at lukke dem ud igen. De fleste ved, at det også er i starten af sæsonen chancen for den store gevinst er størst. Der er vel ingen af os der ikke gerne ville prøve at fange en stor fisk.
Og hvis den milde vinter fortsætter vil der være trukket fisk langt op i systemet allerede først på sæsonen.
 
Jeg vil erklære mig fuldstændig uenig i dit synspunkt om at den tidlige sæsonstart er ligegyldig.
For mig er det den bedste tid på året - også selv om jeg som regel ikke fanger noget. Og hvis jeg gør, sætter jeg dem som regel ud igen. Det er FISKERIET jeg nyder, og ikke rusen ved at kunne hjembringe en trofæfisk.
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 15:30
"Jamen hvad er det der er så forfærdeligt hvis de forslag vedtages?"
 
Efter min mening er der flere problemer med de "nye" regler, men det er i lige så
høj grad "måden" det hele er forløbet på. Specielt fra DSF's side, som jo skulle
tale lystfiskernes sag, og hvordan kan de gøre det når de ikke spørger dem til råds"
 
Sæsonstarten...næppe det kan kun gavne laksen at, de slatne nedere ikke bliver hevet op i tide og utide, de vil få en større chance for at komme til havs igen,
 
Gider du ikke lige dokumentere, at en nedfaldslaks tager større skade af at blive
fanget, og genudsat end en efterårslaks?
Der bliver vel fanget, og genudsat langt flere efterårslaks end nedfaldslaks på landsplan, og det tal vil da stige markant, hvis alle foreninger vælger at holde åbent frem til 15. oktober!
 
Efter din logik skulle vi jo udskyde premieren til 1. juni som i Norge eller helt stoppe med at fiske efter laksen?
 
"Kvote, det tror jeg ikke på man kan komme af med, og det er jo egentlig fint nok, da man i fangstrapporterne fra div åer, ser at det er de/den samme person/er der løber med fisken hele tiden."
 
Kvotesystemet er kommet for at blive, og godt for det. Men sagens kerne er jo
præcis det dit indlæg refere til, nemlig smålig danskhed og misundelse af værste
skuffe.
 
"Kan jeg ikke få skal ingen andre ha!"
 
Prøv at glæd dig over andre fanger en fisk (laks), uanset om de hjemtager den eller sætter den ud igen. Tænk på det mange gange er en oplevelse for livet for
fangeren, noget han eller hun kan tænke tilbage på med stor glæde i hele livet. Din misundelse vare trodsalt kun i en kort stund.
 
 
Til top
Michael Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mkbj

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 15:34
Vel talt Michael T Smile
Til top
Jørgen Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asafrost Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asafrost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 16:13
Citat fra sportsfiskeren:
"Guleroden er, at DTU Aqua vil se meget positivt på at øge kvoterne i vandløbene allerede fra 2012, hvis foreslåede regler vedtages."
 
Så en del af den procentdel der dør grundet dårlig håndtering og slugte kroge konverteres over i øgede kvoter. Hvor meget stiger effekten af anstrengelserne så med?
 
Jørgen
 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 16:20
Kvotesystemet er kommet for at blive, og godt for det. Men sagens kerne er jo
præcis det dit indlæg refere til, nemlig smålig danskhed og misundelse af værste
skuffe.
Absolut ikke, jeg har da selv glæden ved at fiske i Jylland, men jeg er også fortaler for at beskytte den laks som all de frivillige etc. har været med til at "fremstille" Og en ting jeg er ikke misundelig på dem der fanger sig en laks!
Jeg har ikke ondt et vist sted fordi der bliver fanget laks, tværtimod glæder jeg mig over at vi i Danmark har så mange muligheder for netop dette fiskeri, men jeg vil også gerne passe på det.
Og med hensyn til nedgængere må det være ret så logisk at hvis en laksbliver fanget op til flere gange på dens vej ud er chancerne større for at den aldrig når tilbage.
Så lad venligst være med at skyde mig i skoen at jeg smålig og misundelig....absolut ikke.
Men hvis man har brugt sin kvote og ikke kan leve med at genudsætte, ja så må man da bare blive hjemme eller tage til en anden Å...Ikk
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:12
Er 100 % enig med Per Hansen! Det er rart at se at ikke alle alder sig rive med over den massepsykose som syntes at have revet mange med i denne debat.
 
Misundelse, her er du gået over stregen kære Michael. Hvilken af de nye regler er det lige der udspringer af misundelse
- Forskydelse af sæsonen ?
- At kvoten hæves?
- At kvoten deles ind i over og under 75 cm?
- At ormefiskeri foregår med cirkelkrog?
- At fiskeri i øvrigt sker med højst en krog uden modhager?
 
For mig at se er alle disse regler kun med til at fremtidssikre laksefiskeriet. Dermed ikke sagt at jeg syntes de er perfekte. Men drevet af slette motiver som misundelse, magtbegær og andre nedrige udtryk. Det kan jeg bare slet ikke få  øje på!
 
Der kommer ovenikøbet en høringsperiode nu, hvor diverse foreninger kan komme med indvendinger. Og hvis vi skal høres gælder det om at være konstruktive og prøve at forstå sin modparts synspunkter. Mudderkastning skaber kun modvilje og fjerner fokus fra evt. gode argumenter. Hold nu øjnene på bolden i stedet for at gå efter manden.......
Til top
Michael Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mkbj

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:20
Til top
Michael Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mkbj

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:26
Da jeg ikke skriver noget om misundelse må det være den anden ´Michael du refererer til.
 
Hvis du læser mit indlæg længere oppe mener jeg ikke at forkortelse af sæsonen vil bibringe noget som helst - og slet ikke hvis kvoterne øges.
Derimod kunne man starte med at gøre vilkårene for de vandrene fisk optimale, så de ikke mokker sig sammen på korte strækninger, hvor der udøves put & take fiskeri.
 
Jeg ville personligt ikke have noget imod at kvoterne bevares o.s.v.
Min primære anke går på afkortning af sæsonen samt det meget dårlige forløb der har været i denne beslutnings"proces.
 
Endelig bliver jeg nødt til at sige, at jeg synes laksehysteriet er ved at nå uanede højder. Jeg har MINDST lige så stor glæde ved at fange en robust havørred. Men de er efterhånden ved at blive jaget ud af de mange stærke laks.
Og det gælder i og for sig også bækørrederne.
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:49
Undskyld Michael Jensen, det var M.Thomassen jeg kommenterede på.
Forkortelse af sæsonen er vel ift. f.eks. Ribe/Gels Å, i Skjern, Varde og Storå er sæonen forskudt!
Men kan godt forstå at det er urimeligt for et prima havørredvand at blive begrænset i dette fiskeri. her skyder reglerne over målet ift, den ulempe havørredfiskere påføres sammenholdt med effekten for laksen eller havørreden for den sags skyld. Netop her er der et område jeg håber relevante foreninger vil forsøge at påvirke så reglerne bliver til at leve med for jer der lige nu ser ud til at blive ramt.
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 17:58
Lige netop AM, og her stiger antallet af laks også, og det er med de nuværende regler..!!!
Men måske vi alle skal til at gå over til at fiske med silkesnoren, som man gør efter hornfisken, så kan det være at DTU Aqua klapper i deres små hænderShocked
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Michael Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mkbj

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 18:02
Smile - Andreas
Det er præcis min pointe
Jeg "fører mig frem" i Sneum/Holsted/Konge å samt ikke mindst i Gels å.
 
Dem jeg taler med ved Gels å er overvejende irriteret over al den laksefokus, og mener faktisk at den som havørredvand er i markant tilbagegang. Så længe der ikke er indberetningspligt i den pågældende forening ved vi ikke rigtig om påstanden holder vand om jeg så må sige.
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 18:34
Hey AndreasWink
 
Nu var det jo Per C. der skrev:
 
"Kvote, det tror jeg ikke på man kan komme af med, og det er jo egentlig fint nok, da man i fangstrapporterne fra div åer, ser at det er de/den samme person/er der løber med fisken hele tiden."
 
I min verden lugter det af misundelse og det der er værre.
 
I øvrigt mangler jeg stadig dokumentation for at nedfaldslaksen tager mere skade af at blive genudsat end efterårslaksen?
 
Hvis i så gerne vil "beskytte" nedfaldslaksen skal der vel også kigges alvorligt
på vores havørred åer. I mange åer står der nedfaldsørreder til hen i maj mdr!
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 18:39
Det er da klart at vi som lakse fisker ved vores vandløb føler sig truet, Jeg kan personligt godt se fornuften i de tiltag som DTU gerne vil have indført.
Men jeg synes også at tingene bliver presset ned over hovedet på os som menig medlemmer.
Det vi nu "måske" kommer til at miste i fiske tid, kommer jo ikke tilbage igen,, når en evt. bestand bliver optimal.
Og kan godt forestille mig at DTU bare tager en lille bitte stykke for hvert år..
Synes jeg tit har fået skudt i skoene at vi som lystfisker IKKE truer bestanden!! jamen hvem/hvad gør så???
Synes det er på tide at de forskellige formænd/medlemmer stiller sig lidt på bagbenene i denne sag!
For det kan vel ikke være i deres interasse at miste flere medlemmer end de i forvejen mister..
Vi er i danmark  igang med at fremavle en skare af  dagkort fisker.. der er der vel ikke noget at sige til efterhånden. som års kortene stiger,  og vi både mister fiske tid, men også snart fiske vand.. for med medlems nedgangen, så er der ikke råd til at bibeholde de mange km fiskevand på lang sigt..

men måske man bare allerede nu skal forberede sig på at blive fuldtids kystfisker? det ender nok med at vores sæson er skrumpet ind til 3 mdr.
ps. for min skyld kunne de godt tage 1 mdr i slutningen at sæsongen.. men ikke 14 dage i starten..!!!
vh.
Tommy Lund
 
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 19:48
Hej Michael T. Smile
 
Hvis det er dit citat om kvoter og at det er "de samme som løber med fangsterne" du hentyder til med din kommentar om misundelse, kan jeg godt se den mulige undertone i formuleringen.  Eller også er det bare en erkendelse af at andre fisker bedre og eller mere end en selv! Wink
 
Og dine pointer om antal fangede/genudsatte laks først kontra sidst på sæsonen er da også relevante. Som jeg læser notatet der ligger bag ved anbefalingerne, så er argumentet for at forskyde laksesæsonen nu også først og fremmest at forskyde fangsterne fra storlaks til smålaks. At skåne nedfaldslaks nævnes først i linket til denne tråd, men i sammenhæng med notatet, er formålet at fremme antallet af 2. gangsgydere. Dog tænker jeg at notatet måske ikke tager højde for at storlaksen sent på sæsonen (først i oktober) ofte bliver hugvillige igen, og hermed ender vi med genudsatte laks med en risiko for at dø. Men det er vel stadig bedre end at være en stor blank laks der kommer på land først i april. Dens overlevelseschance er vel = 0.
Så nødtvunget accepterer jeg stadig den foreslåede forskydning af sæsonen.
Den kommer dog til at betyde ekstra pres på åerne i starten af sæsonen, og det er rigtig kedeligt. 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 20:14
Kvote, det tror jeg ikke på man kan komme af med, og det er jo egentlig fint nok, da man i fangstrapporterne fra div åer, ser at det er de/den samme person/er der løber med fisken hele tiden."
 
I min verden lugter det af misundelse og det der er værre.
 
Michael Thomassen du må da have en utrolig dårlig lugtesans, og du læser jo biblen som fanden gør det.
Jeg mener helt klart at det er de/den samme person/er der fanger laksen, og genudsætter dem. Det er ikke en misundelse men en konstatering, og jeg har ikke ond i røven over det. Men det kunne måske være en god ide at når man har fabnget sin kvote så er det slut for året.
Men det er et kritisk spørgsmål, for nogen vil ha' datteren og nogen vil ha' moren....så det er jo op til en selv.
Det kan godt være at vores organisation skulle ha' klaret det bedre, men det er jo op til medlemmerne at klandre dem eæller det modsatte, og den debat holder jeg mig udenfor.
 
Kan i ha' det!
Per Hansen
Fredensborg
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 20:37
Hej Andreas. 
  
Det var præcist den forumulering jeg mente!
 
At vi har forskellige holdninger kan jeg sagtens acceptere, men sådanne undertoner (som jeg læser og forstår teksten) hverken kan eller vil jeg accpetere.
 
Jeg kan sagtens leve med ngle af reglerne, men som jeg har skrevet i en anden
tråd forstår jeg ikke at dette skal trækkes ned over hovedet på os, uden nogen former for forudgående debat. (før nu, hvor DSF-DTU åbenbart føler presset)
 
Argumenterne omkring den udskudte premiere forstår jeg ikke. Tilmed
lover DTU nu til gengæld forøgede kvoter i løbet at et par år! Så giver det slet ingen mening, hvis det hovedsagligt er for at beskytte laksen!
 
De 2 ugers forskydning tror jeg ikke betyder noget for bestanden af storelaks - de "risikere" jo også at blive fanget d. 16. april eller senere (gud forbyde det). Helt sikkert så vil der blive fanget et endnu højere antal efterårslaks der vil blive genudsat såfremt foreninger vælger 15. oktober løsningen.
En lystfisker i f.eks. Skjern å vil fange flere efterårslaks til genudsætning på 5 dages fiskeri, end han kan fange nedfaldslaks i foråret på 5 dage. Og når det nu
er så forfærdeligt at genudsætte en laks, så giver den regel absolut ingen mening.
 
De fleste foreninger vil nok trodsalt vælge at fastholde d. 30. september, dvs. kortere sæson, og sandsynligvis faldende medlemstal og i sidste ende kontigent og dagkort stigninger.
Ja - DSF taler vores sag imens vi er ude at fiske, helt afgjort!
 
Mth. 1 kvote laks, så er jeg personlig ligeglad. Men hvis andre er så dygtige/heldige/vedholdende at de får en kvote laks i 2 eller flere lakseåer så ønsker jeg blot tillykke! 
 
Snakker vi maks 50 laks ialt om året, som den/de dygtige/heldige/vedholdende lystfiskere kan fange i flere forskellige lakseåer og hjemtage på kvoten samme år.  jeg tror ikke engang tallet er så højt set ifht. den samlede kvote for de 8 åer.
Hypotetisk ja, men helt ærligt snakker vi ikke om at lave en regel for flere tusinde lystfiskere, som i sidste ende "rammer" et 2 cifret antal personer, eller set fra laksens side - redder et 2 cifret antal laks?
 
Det er jo flueknepperi af højeste karat! 
 
hvor mange laks går i garn i Ringkøbing fjord årligt 1000?- Nissum fjord 500?
(jeg har ikke de konkrete tal, blot rygte tal fra de nævnte åer)
Var det ikke bedre at bruge lidt ressourcer på at reducere disse fangster med bare 25%, det ville give en langt bedre effekt, og så taler vi endda kun 2 åer. hvad med Ribe å, Varde å osv.jeg kender ikke tallene eller om de overhovedet døjer med garn, men alt andet vil da undre. Er tallet (1500) så gange 2 eller 3? 
 
Blot min mening, men hyggeligt at snakke med dig igen Andreas, selvom det havde været bedre at møde dig over en kold øl ude ved åen. Det er længe siden jeg har hilst på dig!
 
Knæk og bræk!
 
 
 
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 20:40
@Per H.
 
Nu har jeg læst din tekst igennem flere gange, og jeg kan ikke forstå den anderledes, beklager!
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 21:14
Hvis vi tager de briller på der kigger på fisketrykket ved lakseåerne og her tænker jeg mest af alt på Skjern, da det er den å jeg kender, så er jeg glad for Per Hansens egen tolkning af den tråden om fiskere der fanger mange laks. Fisketrykket er blevet frygteligt højt, forståeligt, mange vil gerne fange en laks og vi har alle lige ret.
Og hvis ikke vi vil have DTU Aqua til at reducere fisketrykket (yderligere) for os (den mulighed nævner de faktisk i deres notat!!!), så var det måske en ide med en forhøjet selvjustits. Når man har fået sin laks, måske endda en stor af slagsen, så kunne vi måske blive bare lidt bedre til ikke at jagte den næste med helt samme intensitet som den første. Og her peger jeg ikke fingre af nogen, har selv tidligere (for langt tid siden desværre) været i den heldige situation at have haft succes og fået blod på tanden - det er jo pokkers vanedannende med sådan en stor - stærk og fascinerende fisk på krogen.
 
Og tak i lige måde Michael T. Den kolde øl kunne vi jo se at gøre noget ved. Tongue
 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 21:39
Jamen jeg kan ikke hjæpe dig bedre end jeg har gjort, for at forklare mit synspunkt, men hvis man ikke vil - vil man jo ikke, så nemt er det!
 
Men prøv at tænke det igennem, er det virklig så forfærdeligt at du skal vente 14 dage længere før du kan fiske i åerne...nej du kan sagtens holde dig...ikk.
Kvote eller ikke kvote...hvis vi skal bevare den ret så nemme adgang til at fiske i åerne, tror jeg kvoten er kommet for at blive, og jeg mener personligt at hvis man har fanget sin kvote, så har man ikke mere at gøre der. MEN det er fandme svært at håndtere især der hvor der også foregår et attraktivt Havørredfiskeri.
Så¨du kunne jo passende fremkomme med løsninger istedet for bare at brokke dig, fordi du ikke kan lide duften i bageriet.Smile
Med hensyn til nedere, er det da logik for perlehøns at de 14 dage vil give langt flere af dem chancen for at slippe tilbage til havet og senere komme igen som 2.gydere.  Med hensyn til overlevelsen er det i mine øjne klart at en udleget fisk, der er svag, udmagret og ikke har muskler til at kæmpe, vil have de største chancer for ikke at overleve en tur på krogen og land....
God aften
Per Hansen
Fredensborg


Redigeret af Taonga - 05 Jan 2012 kl. 21:41
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 21:46

Mindske fisketrykket = kortere sæson?

Jeg er ikke matematiker, men den ligning giver absolut ingen mening. Der vil jo blot komme endnu mere tryk på de første 14 dage.
 
Hvis DTU skulle have planer om at gå ind og lave restriktioner for at mindske trykket iform af kort begræsninger,  ja så må der jo kigges og diskuteres på de
muligheder der er. Det er jo ikke anderledes end i Norske og Svenske åer og elve, og så søger lystfiskerne blot til andre åer, og det samme tror jeg vil ske i Danmark. Men det vil også betyde højere kort priser, endda i drastisk retning.
 
Om folk fisker efter de har fanget 1 eller 2 eller 3 eller 4 eller flere laks har jeg ingen holdning til. Hvem skal bestemme om andre skal fiske, og hvad de skal fange? (selvfølgelig under de gældende regler)  
 
 
 
 
 
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 22:05
Per H.
 
Jeg har vist ikke skrevet nogen steder, at jeg ikke kan vente 14 dage. men derimod at denne regel ingen mening giver, og har endda argumeneret herom.
 
At du holder dig fra åen efter du evt. har fanget din kvote laks er helt fint med mig, det er dit valg og kun dit.
 
Mht. nedfaldslaks så er det ligeså stor logik for perlehøns, at de sidste 2 års hårde vintere har gjort, at der har været mange fald laks længe i åen, efter f.eks. Storå fiskere har det være meget unormalt, dvs. at der normalt ikke er nedfaldslaks i åen i april. Men hvad med mange af vores havørred åer, hvor der er
fisk helt hen i maj mdr. så skal de dæleme da også fredes?
 
Ja vi snakker iflg. bilogerne lidt over 10 % der kommer tilbage som 2 gangsgydere. Men hvem kan bevise at en nedfaldslaks tagere størrre skade end en efterårslaks ved at blive genudsat? Vandet er varmere i efteråret, laksen har måske løse skæl, nogen har måske svamp osv. osv.
At du tror en udleget genudsat laks har mindre chance for at overleve end en
der er fanget i juni-juli-august-september eller oktober kan jeg kun trække på smilebåndet over. Men ok du har ret til din holdning, jer er blot af en helt anden.
 
Og så mener jeg da i øvrigt, at jeg er kommet med en lang række forslag til andre måder at gribe tingene an på end at lave regler for reglens skyld.
 
Se venligst nedenstående, som er fra et tidligere indlæg:
 
 
Snakker vi maks 50 laks ialt om året, som den/de dygtige/heldige/vedholdende lystfiskere kan fange i flere forskellige lakseåer og hjemtage på kvoten samme år.  jeg tror ikke engang tallet er så højt set ifht. den samlede kvote for de 8 åer.
Hypotetisk ja, men helt ærligt snakker vi ikke om at lave en regel for flere tusinde lystfiskere, som i sidste ende "rammer" et 2 cifret antal personer, eller set fra laksens side - redder et 2 cifret antal laks?
 
Det er jo flueknepperi af højeste karat! 
 
hvor mange laks går i garn i Ringkøbing fjord årligt 1000?- Nissum fjord 500?
(jeg har ikke de konkrete tal, blot rygte tal fra de nævnte åer)
Var det ikke bedre at bruge lidt ressourcer på at reducere disse fangster med bare 25%, det ville give en langt bedre effekt, og så taler vi endda kun 2 åer. hvad med Ribe å, Varde å osv.jeg kender ikke tallene eller om de overhovedet døjer med garn, men alt andet vil da undre. Er tallet (1500) så gange 2 eller
 
 
 
 
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 11:07
Citat: Asafrost

Citat fra sportsfiskeren:
"Guleroden er, at DTU Aqua vil se meget positivt på at øge kvoterne i vandløbene allerede fra 2012, hvis foreslåede regler vedtages."
 
Så en del af den procentdel der dør grundet dårlig håndtering og slugte kroge konverteres over i øgede kvoter. Hvor meget stiger effekten af anstrengelserne så med?
 
Jørgen
 
Den med guleroden blev jeg lidt forbavset over!!
I Skjernåen har der været bestandsundersøgelse i 2011. På Åben hus dagen DCV d 4/12 2011 , blev det fortalt at bestanden af laks ikke var steget yderligere siden sidste bestandsundersøgelse ,en estimeret fremgang fra 3500 til 4000 laks!!
det på trods af at åen kogte af fisk i 2011 og endnu engang blev den samlede årlige fangstrekord slået!!
I mine øjne er der noget som ikke rigtig hænger sammen ! eller også gør det!! når man ligefrem lokker med lidt flere laks på kvoten, hvis vi siger ja til alt!
Vil lille "Verner"ikke med til tante "oda" så kan vi jo prøve at lokke med en ny mobiltelefon,måske lille "Verner siger ja så!!
Fremgangsmåden er usmagelig. I forvejen står vi til en lille stigning på kvoten i Skjernåen,det kommer ikke den enkelte tilgode.Flere laks,så flere har chancen for at hjemtage en laks af kvoten. At begynde at lokke sig frem !! ja så tænkte jeg automatisk på hvad jeg hørte på DCV ! var der en sammenhæng!!
 
Til top
Jørgen Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asafrost Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asafrost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 15:58

Tjaaa Heine, det er jo ikke nogen der har skrevet hvor meget kvoterne evt. stiger. Hvis DTU får lov til presse reglerne ned over os lystfiskere får vi måske 10 laks mere pr. å.

Jeg synes det vil være på sin plads at der kom antal på de kvoteændringer, så folk havde noget at forholde sig til. Så kunne de jo selv afgøre hvor meget deres stemme var til salg for....
 
Er enig I at gulerodsmetoden generelt er ganske usmagelig.
 
Jørgen
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 16:18
Hej alle.
 
Hvordan havde i forestillet jer at DSF, DTU, DCV eller hvad de nu hedder skulle lytte til lystfiskerne omkring fremtidige ønsker??
 
De sætter ikke reglerne ud fra hvad lystfikerne gerne vil have, men ud fra hvad de mener er det rigtige. De er uddannede og erfarne inden for området og er KOMPETENTE til at træffe de velsutninger der skal træffes. Vi kan have vores meninger, men hvad betyder det så? nok ikke så meget.
 
Synes disse tråde lugter langt væk af: hvad mister jeg i år? Reglerne vil løbende blive justeret igen og igen, så næste år kan det være at fredningen ophører fra 1 maj hvis ikke det viser sig at det er nok at rykke den til 16. april.
I må kunne forstå at selv om der er mange fisk i åerne, så er det langt fra hvad man ønsker sig. Der er langt til vi når i mål med selvproducerende bestande der ikke får hjælp af os.
 
Fisker man i en given å i længere tid får man et naturligt kærligheds forhold til denne og området omkring dette. Det gør dog ikke samtlige lystfiskere til fiske/lakse eksperter men blot som mig selv, en fisker med holdning til tingene, og når man bare er selvudnævnt ekspert så gælder ens mening ingen steder, OVERHOVEDET.
 
Det er et privllegium at vi kan fiske efter laksen allerede nu, tænk hvis de var total fredet indtil målet om selvreproducerbare bestande var nået. Så ville diskussionen slet ikke være aktuel. Der var lukket for alt fiskeri indtil da!
Jer der ikke forstår at en laks per mand og mådehold i fiskeriet er en lille gulerod for at få lov til at fiske er ikke særlig langt fremme i skoene.
 
Det er alt sammen små teorier som i går rundt og brygger på, hvis i vil have frit laksefiskeri, så kæmp dog for at få alle de nasty net væk fra fjordene i stedet for at sidde på 123 og skælde ud på hinanden.
 
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 16:42
Hug Lars Andersen Køge. Du er en modig mand at sige som du gør. Jeg er meget enig med dig!
Og måske dem der efterlyser demokrati i denne beslutning skulle overveje hvad det i givet fald betød. Lystfiskere er vist kun en lille % del af den stemmeberettigede befolkning, der må antages at have bare en anelse svært ved at forstå at vi har lov til at fiske efter og slå en fredet fisk ihjel!
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 17:21
Kan godt være jeg sover totalt i timen, men er helt ny laksefisker i skjern. Startede sidste år og købte 5-6 dagkort men overvejer kraftigt at melde mig ind. Men ligger det fast at det starter den 14 april eller er det 1 april
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 18:47
Meget enig med Lars Andersen Thumbs Up

Mener dog stadig, at man burde have meldt ud før, så mange lokale nu ikke skal opleve at deres udlejninger i f.eks. påsken bliver annulleret.
Til top
Jørgen Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asafrost Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asafrost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 20:06
Sakset fra Sportsfiskeren:
 
Med baggrund i flere hundrede videnskabelige artikler, der handler om laksebiologi, fiskeriforvaltning og genudsætning, mener DTU Aqua nemlig, at det er muligt at øge overlevelsen hos de laks, der bliver genudsat. Det drejer sig for eksempel i Skjern Å om tre ud af fire laks, så en øget overlevelse på disse fisk, vil komme både bestanden og fiskeriet til gavn.
 Er der nogen der ved hvor mange fisk der faktisk dør under/efter genudsætning? Der genudsættes omkring 75% laks i Skjern å, men der er vist ikke lavet en egentlig undersøgelse af mortaliteten af disse fisk. Jeg tror altså på at næsten alle lystfiskere gør hvad de kan for at få fisken tilbage i åen hurtigst muligt.
 
Det er fint at blive oplyst om korrekt håndtering af fisk, det kan vi alle godt tåle.
Det er også fint at anbefale forskellige tiltag der kan lette genudsætningen og derved bevare en høj levedygtighed, men lad det være op til de forskellige foreninger at implementere disse anbefalinger.
 
Hvis vi lover at kigge på anbefalingerne (ikke regler), så lover DTU at undersøge hvor mange laks der går i garn før de når åerne og på vej tilbage til havet efter endt gydning.
Så kan vi sætte os sammen igen om 2 år og kigge på om der er kommet flere selvreproducerende laks.
 
Jørgen
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 20:07
@Lars Andersen.
 
Hvordan havde i forestillet jer at DSF, DTU, DCV eller hvad de nu hedder skulle lytte til lystfiskerne omkring fremtidige ønsker??
 
Høringer, foredrag, besøg i klubberne osv., og det kaldes demokrati. Det omvendte af demokrati hedder diktatur, og der har du fuldkommen ret i, at vi indenfor laksefiske regler er på vej hen imod, ja du syntes ligefrem det er ok!
Ikke at de skal rettte sig efter det, men god skik ville
da være at tage en så stor/bred gruppe som lystfiskere med på råd. Det er jo trodsalt lystfiskerne der bruger meget tid ved åen, og med at restaurere og pleje åen, og dennes fisk.
Det der "pisser" mig mest af i denne sag, er at vores eget forbund DSF ikke har offentliggjort disse forslag tidligere. Det er helt og aldeles
uacceptabelt.
 
Mener du helt seriøst, at det er specielt kompetent at regulere som man nu vil, for at "skåne" laksen, og samtidig lover forhøjede kvoter i 2013?
(jeg mener dog nogle af deres forslag er brugbare.)
 
Synes disse tråde lugter langt væk af: hvad mister jeg i år,
 
Ikke for mit vedkommende! Men nu hvor reglerne laves for at beskytte vores laks, så kom da glad med et gæt på, hvor mange laks vi
ialt taler om der bliver fanget i 1-2-3-4 lakseåer, at samme mand indenfor samme år, hvor kvoten stadig er åben. 20-50 laks? Det er der vist ikke nogen der kan have ondt nogen steder over, og hvorfor så lave en ny regel?
 
At jeg eller "vi" lystfiskere mister 14 dages premiere fiskeri tror jeg faktisk alle kan leve med, men deres argumenter giver blot ikke mig ret megen mening, og jeg
er af den holdning, at man ikke nødvendigvis skal lave regler bare fordi man har
magten til det! Svar mig blot på, hvorfor langt de fleste havørred åer ikke bliver
totalt fredet minimum indtil 1. maj - vi skal da have beskyttet nedflaldsørreden, og de tidlige opgangsørreder!
 
hvis de var total fredet indtil målet om selvreproducerbare bestande var nået. Så ville diskussionen slet ikke være aktuel. Der var lukket for alt fiskeri indtil da
 
Jamen, så skulle man jo bare lukke lakseåerne helt, for ALT fiskeri overhovedet før det gav mening, der måtte overhovedet ikke dyppes en snøre i vandet, for tænkt nu hvis der var en saglig sjæl der, gud forbyde det, skulle fange en laks, og denne skulle genudsættes, det ville jo være en katastrofe.
 
Helt enig mht. garn fiskeriet, og det vil nemlig give langt bedre mening, og resultat
(tror jeg), at bruge resourcer på det istedet for en gang flueknepperi omkring,
hjemtagelse af et to cifret antal laks, og og en forskydning af premieren i 2 uger.
 
@Andreas
 
Kære Andreas - du er efter min mening helt galt på det her. Du har din mening, og helt ok. Men du tænker kun sådan fordi det er en Laks. Er der overhovedet nogen her i landet der interessere sig for snæblen - gør du Andreas? Nej for det er ikke en helt så fin fisk som laksen, og det er ikke en upræget sportsfisk så den må sgu
klare sig selv. Det virker efterhånden som om laksen er så fornem, at det burde forbydes at fiske efter den - det er en fisk, ja flot og majestætisk det er den, men stadig en fisk!
 
Mht. moralen i at slå en fisk ihjel, og hvad den alm. dansker vil tænker om os. Så kan jeg kun sige, at i hele min familie og omgangskreds syntes folk jeg er totalt sindsyg, hvis jeg har fanget en ørred eller laks og genudsat fisken, og det syntes de også selv om denne var fredet. Folk syntes da man skal hjembringe det man fanger, det ligger vel bare dybt i folk, at vi lystfiskere så godt selv kan finde ud af genudsætte fisk, og vis mådehold er jo fint. Så jeg tor ikke du eller vi behøver frygte dette så meget. At der så er nogle folk indenfor naturfredningsforeninger og dyrenesbeskyttelse som vil fare i flint det er helt sikkert rigtigt,  men nu taler du selv i procent dele af befolkningen, og så stor er denne del vel heller ikke. Mon ikke også de først ville kigge mod andre grupper, hvor man også slår dyr" ihjel".
 
At påstå vi slår en "fredet" fisk ihjel (jeg går ud fra du mener under en åben kvote" er simpelthen noget vrøvl. Den er jo ikke fredet når der er givet en dispensation Andreas, hvis den er fredet er den fredet, og er der givet en
dispensation er den lovlig at slå ihjel - slut prut!
 
 
 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 20:15
Det som jeg har svært ved at forstå er, hvorfor skal alle andre end laskefuskerne bare rette ind og tilpasse sig nogen regler som kun er lavet for at passe på en kunstig fiskeart, som én gang har vist at den ikke kan leve i et moderne danmark?
 
Jeg er glad for at jeg ikke fisker havørred i vadehavsåerne mere, for jeg ville synes det var noget pis at skulle rette mig efter de skodregler...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 21:29
Hej Lars Andersen
Ja jeg ved jo godtb jeg "kun" er blikkenslager, i ikke har en forstan for skid, på noget som vedrører lakse fisk i vores åer..LOL
Men ved du hvad jeg ved noget om??
Jeg ved noget om at de danske foreninger kæmper hvert år for at holde på deres medlemmer, ja faktisk har de stort besvær med det.
Tror du ikke også at det var sådan en ting om kunne gøre at vi skulle stoppe lidt op og tænke på, hvad det i grunden er vi vil med vores fremtidigt fiskeri??

Jeg er sikker på at "hvis" der forsat bliver drevet rovdrift på tiden,, vi har til at udfører vores hobby i.. så bliver det døden for flere foreninger..

Tag Sydvestjydsk sportsfisker forening SSF. som langt hen af vejen består af ældre lystfisker.
 Mange af dem har været medlemmer i mange år, ja faktisk fisker mange af dem ikke mere, men støtter foreningen. hvis prisen stiger og samtidigt bliver sæsonen forkortet. så tror jeg mange af dem siger stop.
Og næste problem bliver så at SSF ikke har penge til alt deres fiske vand, som de så må vinke farvel til.. og så er der da virkelig åbnet op for en medlems flugt.

OG uden medlemmer hvad skal der så blive af den frivillige vandpleje, som indtil nu er blevet udført, af alle de frivillige lystfisker?.

Den fornemste opgave som DSF har.. må vel være at varetage deres medlemmers interasse?? eller har jeg misforstået noget?? men igen!! det er jo set før at vi som menig medlemmer ikke bliver hørt!!

Jeg gider bare ikke støtte op om en forening, som jeg betaler for at skulle vare tage mine int. og som ikke lader mig komme til orde! eller i det mindste hører på deres medlemmer.

jeg har før nævnt det!!! TRUER VI SOM LYSTFISKER LAKSEN???? nej vel??
Du kunne vel heller ikke komme i tanke om at købe vinter dæk til en bil du ikke engang har tænkt på at købe vel?? Vi er oppe imod noget af det samme her, med de nye regler..
Lad os starte med dem som ikke udgør en trussel for bestanden.. lystfiskerne!!
så kan endnu flere laks komme op til det næste dambrug med en opstemning som ikke levner fisken en chance for at komme længere op i systemet.. og de få som det så lykkes for.. de kommer op til den ene sand ørken efter den anden. for de gyde banker som er heroppe de er ikke blevet vedligeholdt eller ligger under ½ meter sand, fordi man ikke er startet. der hvor man i grunden burde..
1:  FJERN opstemningerne
2: Lav sandfang
3: læg gyde grus ud
4: Så kommer fisken helt af sig selv..

Det er da logik for mig med 10 års erfaring med at el fiske , stryge fisk og lave div. udsætninger.. det behøver jeg ikke engang være blikkenslager for at kunne forstå!

Ja jeg har faktisk været på flere kurser hvor de også har fortalt om den rigtige række følge i vandløb/yngel pleje og opvækst områder for yngel/fisk..

Så jo det kan godt være du synes de er experter? måske har du ret?

Jeg personligt synes bare at der er langt større problemer end lystfisker ved og omkring åen..
 De ulovlige net er der jo stadig!! og så længe de står i fjordene og forhindrer, for langt størst parten at de vandrende fisk!! så synes jeg at det er her kræfterne skal lægge ind i stedet for..
Vh.
Tommy Lund

Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 22:08
hr Lars Andersen
Samtidig husk at det er lokale lystfiskere som startede udsætninger,siden hen DCV,  som også er startet på baggrund af lokale lystfiskere. At der så er gået politik i laksefiskeri og alle statslige virksomheder samt private som tjener penge og laver arbejde på baggrund af noget som er og bliver lystfiskernes fortjenste SÅ et privllegium er nok det forkerte udtryk . Selvproducerende ! Lars , overvej alle tyvfiskere og samtlige fjordfiskere mm!! og fortæl mig hvorfor de fleste laks er mærked af garn i Skjernåen!, hvor mange forsvinder helt, inden de når åen.
Og endelig vil jeg minde dig om at eksperten og fiskemesteren på DCV-Skjern er selvudlært.
Alle her på tråden diskuter og deler meninger,erfaringer.
Iøverigt langer du ud efter mange fine lystfiskere som nok har mere etik end du beskriver !! samt lokalviden modsat dem som læser sig til alt .
Tingene kan være mere kompliceret end din forenklinger.
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2012 kl. 23:12
 
findes der i øvrigt noget der ligner "officielle" tal på hvad man mener der bliver
fanget i garn i f.eks. Ringkøbing fjord på 1 sæson?
 
Jeg har som tidligere nævnt hør et ca. tal på 1.000 stk. fra en person fra inderkredsen af div. foreninger i omkring Skjern å.
Til top
NIELS CHRISTIAN JENSEN Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PLØK

Tilmeldt:: 16 Nov 2011
Geografisk: VOJENS
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PLØK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 00:00

Som jeg og min fiskemakker gennem 40 års fiskeri har oplevet Gels-Å systemet, det være sig A-stykket som B-stykket, har vi aldrig tvivlet på:" Dette Å-system er og bliver et typisk havørredvand"!! (i de øvre løb vel nok typisk  bækørredvand). 

Derfor står jeg uforstående overfor disse, set med mine øjne, besynderlige tiltag
for at få alle disse laks op, som vi tilsyneladende ikke må fange!!?? DERFOR:
START fiskeriet i disse skønne åer 1. MARTS og SLUT fiskeriet 30 SEPTEMBER!
"KNÆK og BRÆK"
"MIKKEL"

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 00:51
Nej Michael T,
men vi ved gennem DCV  ca vender 1 til 11/2% vender tilbage igen af udsætninger, !!
Så personligt mener jeg der burde laves en universitetsundersøgelse o.l. til at belyse garnfiskeriets problematik i de Danske fjorde . Under el-fiskeri i December 2011 i Skjernåen så deltagere at stortset alle laks var mærket på den ene eller anden måde af garn. Et forsigtig gæt ,vil jeg da mene det ikke er småting der forsvinder af laksefisk i de danske fjorde.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 09:35
Forklar mig, dem der kan, hvorfor der skal være ens regler for alle danske lakseførende åer?
 
Per
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 10:21
@Per
 
Tjaa, jeg kan kun se at det er fordi "nogen" har magten til at sidde og finde på disse regler.
 
@Heine.
 
Ja, det kunne være yderst interessant istedet for sådan nogle panik regler, der
alligevel kun bidrager i småtings afdelingen. Det her bliver ligesom i Mørrum, hvor der er store begræsninger i åen, imens der fiskes lystigt med garn i mundingen, og trolling fiskerne kan fange 2-3-4 laks pr. båd pr. dag. Ulf Krantz fortalte engang mig, at han kunne fange 100 laks i jan.-februar. på trolling fiskeri derover, og det var der ingen restriktioner på. Så føler man sig lidt som en "tåbe" når man render rundt i Mørrum i 1 uge uden at fange noget.
 
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se et regne stykke på, hvormange Laks mere
de 2 regler omkring 1 laks på kvoten pr. mand, samt de 14 dages skydning af
opstarten vil give.
 
Omkring kvoten tror jeg - som skrevet længere oppe i tråden, ikke at tallet er ret stort, maks 50 stk. , og faktisk ikke engang så højt.
 
De 14 dage?
 
Vælger foreningerne at holde åbent indtil 15. okt. så vil der de 14 dage blive fanget langt flere laks til genudsætning, end der vil blive fanget fra 1. > 15. april.
Stopper de 30. sept., som jeg tror de fleste vil gøre, så er der selvfølgelig lidt at
hente, men kvoten vil jo alligevel blive opfisket, så er det mere størrelsen af de
opfiskede laks vi skal tale om, samt et antal nedgængere der slipper for at prøve
at blive genudsat med efterfølgende fare for åbenbart, langsom død tilfølge. Men dette tal skal så igen ses op imod at det er +10% der vender tilbage af nedgængerne. 
 
Tror "de" også at garnfiskerne bliver på land indtil 15. april?
 
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 11:11
Et fakuelt spørgsmål:
 
I notatet skrives om 1 laks pr mand uanset hvilken vestvendt å der er tale om, men i den endelige anbefaling efter høringsmødet 4 januar, syntes jeg ikke længere jeg kan finde denne anbefaling, faktisk står der slet ikke noget om begrænsning på hvor mange laks den enkelte må hjemtage. Er det stadig op til den enkelte sammenslutning at beslutte omkring dette?
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 13:53
Andreas M
Intet er vedtaget endnu!
Har du fulgt Skjernåens reglsæt,
de sidste 4 år,
så er du nok ikke langt fra det endelige reglsæt.
Det er ingen hemmelighed at det reglsæt vi har kørt med i Skjernåen ikke har været helt problemfri.Hvad gør du når du møder en der skal kontrolleres, manden står med en laks der max må være 75 cm og i denne tilfælde er den 10 mm for lang! hvad gør du som kontrollør! ,din gode ven "peter"er stolt af laksen.
Lidt senere fanger han en mere,som skal genudsættes.Fisken skal under fotoshoot lige en tur i græsset wauu, men hvad gør kontrolløren.Siger han noget til sin ven "peter"!
Der utallige situationer, derfor alene mener jeg klart vi som lystfiskere skulle ha været inddraget i langt højre grad end tilfældet. Udover de repræsentanter der klare ærterne fra de forskellige vestvendte lakseåer, er informationen dårlig under hele forløbet.
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 14:16
Thumbs Up Præcis Heine
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 14:18
Citat: lerby

Forklar mig, dem der kan, hvorfor der skal være ens regler for alle danske lakseførende åer?
 
Per
Unhappy Gad jeg også godt vide Per
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 14:37
Netop , jeg har ikke hørt om nogen endnu, som har haft diskuteret/vendt emnet i nogen klubber o.l.  i 2011 , hvorfor ikke ?
emnet er hot som ind i he , , , d !!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2012 kl. 22:06
@Heine
Det kunne måske skyldes, at langt de fleste foreninger bare valgte at lade DSF varetage deres interesser ...men det ved jeg selvfølgeligt ikke, dog et eller andet sted ville det vel PRINCIPIELT virke logisk nok... men virkeligheden (læs: DSF) har måske vist sig anderledes end man havde forestillet sigWink


Redigeret af FD - 08 Jan 2012 kl. 13:25
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Bo Oelenshlæger Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
booema Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Sydvestjydsk Sportsfiskerforening
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér booema Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 11:55

Måske det ville være mere korrekt, at sætte regler/begrænsninger for visse andre former for fiskeri efter laks end lige å-fiskeriet....



Redigeret af booema - 14 Jan 2012 kl. 20:04
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 12:05
Hvorfor?
 
Det er da mest naturligt at fiske laksen der hvor den spiser naturligt, fremfor at fiske den når den har stoppet med at spise og er på vej til at gyde...
 
 
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Helge Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
buller

Tilmeldt:: 20 Apr 2006
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 12:10
Clap
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2012 kl. 12:41
Bortset fra det fiskeritekniske, er problemet vel også, at beslutningen er for sen.
Den er her jo ikke engang nu.

Mange overnatninger er booket f.eks langs Skjern Å. I tillid til, at fiskeriet starter 1. april som sidste år. Af mange tyskere, hollændere og danskere.
Det kan vi vel ikke være bekendt?

Tænk på hvordan en konkret plads skal bortforklare, at 50 forudbestilte bookinger ikke kan købe fiskekort. Det er turistfjendsk at flytte fredningstiden fra 1. til 16. april med så kort varsel.

nlsn
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres