Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal jeg vælge en anden line?

 Besvar Besvar
Forfatter
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skal jeg vælge en anden line?
    Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:57
Hej.
 
Jeg har nu fisket med flue et års tid, og tingene er begyndt af falde på plads for mig, i forhold til selve kastet osv.
 
Så nu begynder jeg at blive mere teoretisk omkring mit udstyr:-)
 
Jeg fisker idag med en WF-flydeline og den passer mig fint, men jeg fisker meget ved sønderskov(frederecia kanten) og det er en plads hvor der bliver relativt hurtigt dybt. Vil det så være smartere at bruge en intermedialine eller en decideret synkeline, på sådan en plads?
Eller en min flydeline længe fin hele året rundt?
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 13:13
Det er altid rart med lidt at vælge i mellem..
Jeg kender ikke pladsen . Så ved ikke om det vil være en fordel
at fiske dyber
Hvad fisker de andre med på pladsen

Vh Tommy
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 13:21
Jeg har til dato kun mødt en fluefisker på pladsen, en sommeraften/nat. Hyggelig fyr, tror han fiskede med flydende, da han fiskede med overflade natfluer (kan ikke huske hvad fagnavnet er for de fluer:-)
Jeg har tilgængæld snakket med et par spinnefiskere som ikke mente det var en god flueplads, da fiskene ikke kom så langt ind. Det er dog ikke den oplevelse jeg har derfra. Men er som sagt ikke ekspert. .-.)
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 13:58
Hejsa som kyst fluefisker vil du nok 90% af tiden bruge GUIDELINE COASTAL WF FLYDENDE/INTERMEDIATE eller noget andet der er Intermediate
mvh Claus
Til top
Bård Thoresen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Baard Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:02

Hvis du skal have en fordel af at fiske med en anden densitet end flydende skal du prøve at fiske med et neutral eller intermediate skydehoved, kombineret med en skydeline der enten er coated eller bare en monofil line. Fordelen er at det er nemmere at kaste i vind(Skydehovedet er tyndere i intermediate, og skaærer bedre gennem bølger/vind end et flydende.) Du kan også fiske fluen hurtigere uden at den skøjter i overfladen, og du har også bedre kontakt til fluen når der fiskes dybere.

Af minus kan du opleve at kastet er lidt sværere at få pænt (vanesag) og at fluen går i bunden ved lav vandstand...
Til top
Bård Thoresen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Baard Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:05
ps....fiskene kommer også langt ind på alle pladser....det er bare nemmere at fange dem på flue helt inde ved land.
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:17
Det eneste forskel på kaste funktionen med en intermediate vs flydende, er at den er lidt sværer at hive fri af vandet. Men det vender man sig til.
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:20
liner jeg bruger er
wf:
GUIDELINE COASTAL WF FLYDENDE/INTERMEDIATE
god længde 32 meter.skyder og fisker godt. købt i #7 til en 7ér stang
kaster godt på min Loop multi power 9´#7

Loop Evotec 100 WF
29 meter (måtte godt ha været længer). skyder helt fantastisk #7 16,5 gram. meget nemt at kaste perfekt på min 9´#6 G.loomis cross current

sh:
Lawson neutral
synkeeffekt på kun på 1.6 cm pr. sekund. ikke så langt kastende

Vision Ace
flydende line god kaste egenskaber.(bruges også til Gedde fiskeri hvor den vendes modsat)

Zpey
lækker flydeline

A jensen
intermediate. alt for elastisk kerne efter min smag

vh Tommy
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:25
ups...
skydelinen er en
Loop Custom Runningline 0.026
har prøvet andre, men synes bare bedst om de coatede
vh Tommy
Til top
Jørgen Sarup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sappe

Tilmeldt:: 03 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sappe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 19:27
Fisker selv meget i Lillebælt og benytter kun flydende skydehoved, -  i den kolde tid skifter jeg mit forfang til Fluocarbon som langsomt synker. Med dette setup og en vægt belastet flue, har jeg fanget fisk over dybt vand med kraftig strøm.
Personligt så syntes jeg at fiskeriet er bedre i fjordene når temperaturen falder og da jeg ynder at fiske i de lavvande og mudrede inderfjorde, kommer min flydende line rigtig til sin ret.
Jeg  kender dog flere spinne fiskerer som dyrker vinterfskeriet i bæltet og de fanger hvert år store overspringerer og de vil bestemt ikke give mig ret i at det er bedre inde i fjordene Smile
Fisken på billedet er taget i lillebælt over rigtigt dybt vand og med kraftig strøm.
Hilsen Jørgen
 
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 20:48
Tak for ale svarene!
@Jørgen Sarup: Det er godt nok en fin basse den der:-) Hvor plejer du at fiske i bæltet? Jeg har været i vejle fjord sidste år, og her fangede jeg faktisk mine 2 første havørreder på flue (også de 2 eneste jeg til dato har landet med fluestangen) Hvor fisker du henne i fjordene?
Til top
Jørgen Sarup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sappe

Tilmeldt:: 03 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sappe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 21:39
Hej Casspar
Jeg fisker som du ved Sønderskov, Hagenør, Strib, Kasmose, Galsklint, Føns og favoritten Wedelsborg.
 
I fjordene fisker jeg i Kolding fjord ved Rebæk og Gudsø vig. I gamborg fjord hele fjorden  og det samme gælder i Vejle fjord, men min favorit plads her er må nok være revet ved Trelde Næs som dog kan være svær at få plads på om sommeren Smile  Ligeledes må jeg tilstå at "Borgmesterens sommerhus" ved Trelde klint også hører under favoritterne. Fisken på billedet er fanget ved netop denne plads.
 
Som du kan se så har jeg ikke kun tre - fire pladser som jeg dyrker, men holder af at komme lidt rundt. Jeg bruger en del tid på at studerer kort samt "bare" at køre rundt og kigge, få en sludder med de "lokale" det giver for det meste pote og heldigvis er de fleste flinke til at dele ud af guldkornene.
 
Da jeg bor i Erritsø uden for Fredericia har jeg omtrent lige langt til Gamborg, Kolding og Vejle fjorde og mange af lillebælts top pladser ligger kun få minutters kørsel væk.
 
Hilsen Jørgen
 
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 22:40
Ja, jeg prøver også at udforske nye pladser, og hører gerne fra lokale:-) Men har pt. kun dette medie tilgængelig at finde de lokale igennem:-) Er udenbys boende, og kommer kun til kysten når jeg er hjemme og besøge min familie. det er min far der har intruduseret mig for sønderskov. Nok derfor den altidnplads altid bliver fisket mest...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres