Forfatter |
|
Kristian Møller
Meget aktiv bruger
Brugernavn: khedeby
Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 113
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: El-motor??? Sendt: 29 Dec 2011 kl. 13:18 |
Hej. Hjælp min fiske makker og mig. Vi er på udkig efter en El-motor til vores fisketure, men vi kender ikke meget til de el-motore der er på markedet. Hvad skal vi kigge efter... Hvilket mærke.. hvor stor skal den være osv. Vi har en god fiske jolle 14-15fod hvor man sagtens kan være 3 man med alt fiske udstyr til en hel dag på søen.. Den skal bruges til at flytte os rundt til div. fiske pladser hvor vi fisker og til at dørge med. Håber der er nogen der gider bruge tid på et indlæg med lidt fif. måske man endda har en liggende man vil sælge.. Godt nytår Knæk og Bræk Vh. Kristian
|
|
thomas smed larsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: thomassmedlarsen
Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 15:23 |
En elmotor både til at dørge med og til at fragte jer fra a-b er ikke nogen god ide.... Så hellere en benz motor på båden. Det får i meget mere ud af. Javist kan man ikke dørge med agnfisk og den er heller ikke lydløs, men med de benz motorer vi har idag kan de sagtens bruges til dørg med wobler og lign.
|
|
Nicolai Ulrik Hansen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: NicolaiH
Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 15:26 |
Jeg ved ikke om jeg er helt enig med Thomas, men i skal i hvert fald gøre op med jer selv hvor meget der skal sejles, med hvilken hastighed og over hvilke afstande.
En sådan jolle som du beskriver med 3 mand og fuld oppakning er tung! Jeg tænker i skal op på eller over 50 lb. og masser af saft!
En benzinmotor kan også sagtens være en god løsning. Som Thomas skriver er de tit ok til dørg med kunstagn og har en fordel over elmotoren når det kommer til ren transport fra a til b.
|
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
|
|
thomas smed larsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: thomassmedlarsen
Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 16:04 |
Hvis den sø i skal fiske på ikke er ret stor kan de nok godt gå...
Har selv kun haft elmotor på en båd og et lidt større vindpust og du er ude af kurs Er nu så heldig at have begge dele på mig og min makkers båd og det er luksus
|
|
christian ottesen
Aktiv bruger
Brugernavn: teddythebear
Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 16:05 |
Hej Kristian
Nu har vi skrevet lidt sammen, og her er mine erfaringer........
Jeg har mulighed for at sejle i 2 både,,,,1 foreningsbåd med elmoter agter og min egen båd med frontmonteret motor....
foreningsbåden........Det er en let glasfiberjolle, hvor man, hvis man stuver grejet rigtig godt, kan sidde 3 mand og fiske. Vi fisker på en rimelig stor sø, så hvis vi skal flytte os lidt rundt og det ikke skal gå i snegle fart, ja så skal skal man have mindst 2 batterier a 70 amp eller derover. Selve motoren er en 45 lbs Rhino.......den fungerer fint, men hvis det blæser en smule, så skal man bruge en masse energi på at sidde og styre hele tiden.
Min egen båd....Jeg har en Linder arkip 460 og jeg har vist i en anden tråd rost den nok..............der har jeg en 55 lbs Minn Kota ferskvands frontmonteret elmotor med autopilot........og jeg forstår ikke helt hvordan jeg nogensinde har kunne fiske uden sådan en........forstå mig ret, men den gør godt nok livet som lystfisker meget lettere.....tænd for autopilot, peg motoren i den retning du vil sejle og wupti,,,,,så styrer elmotoren båden for dig og du skal kun koncentrere dig om at sætte woblerne eller agnfiskene ud,,,,,,,og du kan nu fiske med flue eller spin, pille næse eller spise syrlige drops, alt efter behov.....
jeg har en 40 HK på båden, så når jeg skal flytte mig fra plads til plads, så er det den jeg bruger,,,,,,så indtil videre har jeg kun et 90 AH batteri til elmotoren i båden og det fungerer fint en hel dag....
Det næste skridt er så at købe en Minn kota riptide 55 lbs saltvandsmodel med Ipilot, men så er man så også oppe og bruge 12000 kr..........Der er i øjeblikket en til salg i den blå avis.......motor, batteri og beslag for 8500 kr tror jeg nok......den findes inde under en annonce med en linder sportsman.......hvis jeg havde pengene, så havde jeg sgu købt den...
Nå ,,det var en længere smøre......ring eller skriv hvis du har spørgsmål, og eller er youtube en fantastisk hjælp til dette emne + der er skrevet en del artikler på nettet også,,,,,,,,
Imorgen tager jeg ud og fisker, og så vil jeg tænde for motoren aktivere autopilot, sætte mig i sædet,snuppe en øl og bare nyde at livet i bund og grund er helt fantastisk.........
Knæk og bræk og må alle få et fantastisk 2012
Hilsen
Christian
Redigeret af teddythebear - 29 Dec 2011 kl. 16:06
|
|
Kim Korskjær
Meget aktiv bruger
Brugernavn: kikophil
Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 16:32 |
Som Christian skriver, er Minn Kota Riptide frontmonteret, bare en rigtig god løsning. Med autopiloten sat på, glemmer man jo helt at fiske he he.
Prøv evt. at ringe til ham her:
Jens Juul (Marinetorvet) og hør hvad han kan sælge en 55lbs Riptide frontmonteret til - tlf. 32121111 - han er til at snakke med.
Mvh. og godt nytår - Kim -
|
|
janelne
Aktiv bruger
Brugernavn: janelne
Tilmeldt:: 30 Sep 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 16:50 |
Citat: thomassmedlarsen
En elmotor både til at dørge med og til at fragte jer fra a-b er ikke nogen god ide.... Så hellere en benz motor på båden. Det får i meget mere ud af. |
Jeg er uenig med Thomas. En elmotor, i 54 lbs, er fantastisk at sejle med, også på store søer, over længere afstande. Når du først har prøvet at sejle med en lydløs motor, så gider du ikke længere en tøffende benzinmotor.
Citat: thomassmedlarsen
Hvis den sø i skal fiske på ikke er ret stor kan de nok godt gå...
Har selv kun haft elmotor på en båd og et lidt større vindpust og du er ude af kurs. |
Jeg kan ikke genkende denne kritik - og hvor tit er man lige ude og fiske i 10-15 sekund/meter. Men hvis man er, så har en 54 lbs rigeligt med power til at holde kursen.
Min anbefaling: Afhængig af din pengepung og ambitionsniveau, så køb en 54 lbs Rhino. Den kan du få 3000 kr i DK. Køb evt. et batteri nr. 2, så har du nok "brændstof" til en hel dags døgning.
|
|
Nicolai Ulrik Hansen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: NicolaiH
Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 18:44 |
Tjek også Shakespeare som sælges på f.eks www.youfish.dk hvis du er på udkig efter en billigere elmotor.
|
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
|
|
Per Hansen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Taonga
Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 21:35 |
Jeg har igennem et par år haft en 14 fods jolle, der blev drevet af en 54 lb Rhino, den havde 2 stk. 115 amp marinebatterier som "motor" og kunne sagtens klare en hel dag på ESROM SØ. El motoren er pragtfuld NUl udstødning og tilkokset benz.motor og en behagelig jævn dørgefart. Så det er klart at foretrække.
No problem
Per Hansen
|
|
Kristian Møller
Meget aktiv bruger
Brugernavn: khedeby
Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 113
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 21:55 |
Hej. Tusind tak for alle jeres fif.. Vi har kigget på en Sigma 54Lbs. den laves af Shakespeare. Den er fundet til en rimelig pris og med en 100Amp Marine Batteri. så tror vi at det dækker vores behov. de søer vi skal fiske i er På størrelse med Fårup sø ved Jelling og mindre og vi skal ikke dørge en hel dag. men også det stille siddende flåd fiskeri med agnfisk lige over bunden, skal praktiseres på de dybe huller. Hvad er jeres erfaringer med Batterier. skal man have 2stk på 60-75amp eller er det fint med en på 100-120amp...?? Godt nytår.. Vh. Kristian
|
|
Nicolai Ulrik Hansen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: NicolaiH
Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 22:01 |
Jeg ville vælge to mindre batterier i stedet for et stort. Har man lyst kan man seriekoble de små så de bliver til et stort. På den måde kan man vælge det der passer en bedst.
|
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
|
|
Michael Boysen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Michael Boysen
Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 29 Dec 2011 kl. 23:42 |
Hej Kristian
Jeg kører selv med 2 stk. 75 amp batterier. Dette er primært pgr. af vægten på det enkelte batteri. Ofte kan jeg nøjes med et enkelt, og så brækker jeg ikke ryggen :-)
Mht. motoren har jeg en trinløs Minnkota. Jeg mener, at du skal overveje MEGET nøje, om ikke du skal have en trinløs motor. Dem jeg kender, som har valgt en ikke-trinløs motor, har alle fortrudt det bittert..... I rigtig mange situationer vil din foretrukne fart ligge midt imellem to indstillinger, og så er det ret belastende, at skulle skifte "gear" konstant.
Held og lykke med din motor. Michael
|
|
Marc Hansen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Lucius
Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 00:32 |
Citat: Michael Boysen
Hej Kristian
Jeg kører selv med 2 stk. 75 amp batterier. Dette er primært pgr. af vægten på det enkelte batteri. Ofte kan jeg nøjes med et enkelt, og så brækker jeg ikke ryggen :-)
Mht. motoren har jeg en trinløs Minnkota. Jeg mener, at du skal overveje MEGET nøje, om ikke du skal have en trinløs motor. Dem jeg kender, som har valgt en ikke-trinløs motor, har alle fortrudt det bittert..... I rigtig mange situationer vil din foretrukne fart ligge midt imellem to indstillinger, og så er det ret belastende, at skulle skifte "gear" konstant.
Held og lykke med din motor. Michael |
Nemlig batterier på 120 ah er ikke noget man bare lige flytter rundt på.. hellere lade det ligge i båden :)
|
|
Nicolai Ulrik Hansen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: NicolaiH
Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 06:58 |
Enig med Michael. Trinløst er altså bare lidt mere lækkert. Har både haft trinløse Minn Kota og Rhino.
|
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
|
|
janelne
Aktiv bruger
Brugernavn: janelne
Tilmeldt:: 30 Sep 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 07:29 |
Min Rhino er ikke trinløs, og det har slet ikke været noget problem.
|
|
PeterPeter
Aktiv bruger
Brugernavn: PeterPeter
Tilmeldt:: 27 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 79
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 10:38 |
Man kan ikke sejle med en frontmonteret elmotor m.m. der er fastmonteret et beslag ik ? Hvilket umuliggør det på mange, hvis ikke alle, foreningsbåde ?
Mvh
Peter
|
|
Jørn Frank Mortensen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Lionfish
Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 10:57 |
|
|
Jesper Blæsbjerg
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Blæsbjerg
Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 11:14 |
Klaus har mange modeller til fin pris http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/
|
|
martin-thomsen
Aktiv bruger
Brugernavn: mart0
Tilmeldt:: 13 Okt 2007
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 77
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 11:27 |
jeg har en rhino 36 lbs til salg. til 1000.- den er brugt få gange. hilsenn martin
|
|
Kristian Møller
Meget aktiv bruger
Brugernavn: khedeby
Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 113
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 13:27 |
Tusind tak alle sammen Vi har med jeres hjælp fundet en der passer os godt nu skal den bestilles. Sigma 54Lbs med 2stk 80ah Exide batterier. Så nu skal der bare fiskes rovfisk og andet godt i 2012. Kunne være sjovt at mødes på søen i det nye år. Karlsgårde sø ved Varde er det tilladt at sætte sin egen jolle i. og der vil vi bruge den meget plus fårup sø ved jelling. Pas på jer selv. og rigtig godt nytår Mvh. Kristian
|
|
Allan Mathiasen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: allanm
Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 30 Dec 2011 kl. 14:02 |
Tillykke med købet!
På søer op til ~100 hektar er elmotor altid rigeligt efter min erfaring. Min 40 lbs bagmonterede vil kun sejle 4-5 km/t mellem pladserne, men når der ikke er mere end en kilometer, så har man da tiden til det på en fisketur.
Jeg har kun min benzinmotor på båden når jeg fisker søer som Skanderborg, Julsø, Tange... Alt derunder, så får den lov at blive liggende derhjemme.
Til dørgefiskeri med agnfisk er jeg enig i, at trinløs klart er at foretrække. Hvis der dørges med kunstagn, så mener jeg nu nok man oftest kan ramme farten i trinene, men det er naturligvis stadig bedre kontrol med en trinløs. Så trinløs foretrækkes, men det kommer meget an på budgettet.
Og hvis budgettet er der til en trinløs, så skal der kun et par tusinde mere i pakken for at man har en frontmonteret med autopilot, og så har man altså den optimale motor til søerne.
Jeg har oftest 2 x 60 Ah battier med. Jeg lader dem ikke i båden, så de skal flyttes en del, og så går det med en i hver hånd. Har et par gange prøvet at bakse rundt med et 115 Ah, og det bliver kroppen godt nok hurtigt træt af.
Ang. det med at vinden skubber båden ud af kurs, så er det næsten elimineret med en frontmonteret, så længe man har en form for køl eller drivanker der holder hækken. Desuden sparer man erfaringsmæssigt en masse batteri på at have en frontmonteret, i og med at man med en hækmonteret netop ofte skal styre meget og give en del gas for at rette kursen op ved vindstød eller et øjebliks mangel på koncentration.
@PeterPeter: Jo, enten skal en frontmonteret fastmonteres, eller også skal der købes et ekstra glidebeslag, som igen skal skrues fast på båden, hvorfor man er nødt til at fikse en eller anden form for vandret platform på jollens front.
|
|