Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri fra kajak

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri fra kajak
    Sendt: 28 Dec 2011 kl. 11:27
Inspireret af trådene vedr. valg af kajak har jeg lige et par spørgsmål. Jeg har en sit-on-top kajak, som jeg primært har brugt  til spinne- og bombardafiskeri, hvortil jeg synes den er perfekt til mit brug.

Da jeg købte den havde jeg dog også et ønske om at fluefiske fra den, men jeg synes ikke helt det fungerer optimalt, da jeg synes det er svært at affiske ordentligt. 

Så spørgsmålene er følgende: 
1. Hvordan affisker I fra kajakken - blot ved at ændre kasteretning eller bruger i svømmefødder til at korrigere kajakkens retning?
2. Bruger I længere stænger end til alm. kystbrug?
3. Bruger I kortere skydehoveder/klumper?

Hilsen Morten
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 11:54

mine erfaringer er fra en sitontop jeg bruger et ankersystem der giver mig mulighed for at ændre hvordan jeg ligger i vinden enten med anker eller drivanker. men som oftest svinger jeg bare benene ud til den side jeg vil kaste hvis jeg ikke står op.

jeg bruger det samme setup som ved vade fiskeri 10 fod klasse 7 eller en 9 fod klasse 5. 7eren er ofte med skydehoved på 10 meter, 5eren er en hover wf line.
kig lidt rundt på youtube der er masse af gode fif til kajakfiskeriet
du kan jo starte her http://www.youtube.com/watch?v=en2tEB_bgRM det minder lidt om det jeg bruger 
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 11:56
mest af alt handler det om at planlægge sin affiskning af pladsen i forhold til vind og strøm og kasteevnerWink
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 12:40
Citat: stingers?

mest af alt handler det om at planlægge sin affiskning af pladsen i forhold til vind og strøm og kasteevnerWink

Jeg er enig, jeg har fluefisket en del fra en havkajak, og der kaster jeg altid parallelt med kajakken, og inden jeg starter fiskeriet, så placerer jeg kajakken, så strøm og vind vil føre mig ind over det område, som jeg ønsker at affiske.

Jeg vil dog sige, at det kræver meget roligt vejr at fluefiske fra en drivende kajak, for den drifter meget hurtigt, hvis er bare en lille smule vind.

Hvis man føler at kajakken drifter alt for hurtigt, så skal man stadig se sådan på det, at man hele tiden får affisket et nyt område, og da en drivende kajak ikke laver støj, så gir' det en hel masse muligheder.

Hvis man målrettet vi fiske på nogle hot-spot, så er man nødt at lave en løsning med et anker, det skal fastgøres i bagenden af kajakken, så man har vinden i ryggen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum