Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af kajak?

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Ravnholt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Shaker

Tilmeldt:: 19 Sep 2010
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shaker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af kajak?
    Sendt: 27 Dec 2011 kl. 20:31
Hej fiskevenner!
Kan nogen her på sitet redegøre for fordele og ulemper ved forslellige typer af kajakker. Jeg mener her mellem f.eks. alm. kajak verso sit on top typen. der er sikkert også forskelle her.
Jeg har i forvejen ingen erfaring med sejlads i kajak.
Har Du selv kajak, hvad synes du er fordelen ved netop din model.
Leder efter en, ny eller brugt gør ingen forskel, ønsker blot den rette første gang.
På forhånd mange tak.
For øvrigt glædelig jul og et godt Nytår til jer alle.
Mvh.
Brian
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 21:27
Hej Brian...
Jeg er den heldige ejer af både en havkajak og en fladbundet pram. Derudover har jeg haft en sit-on-top, som jeg dog byttede væk i efteråret.
Der er meget stor forskel på de forskellige typer.
Jeg fisker ved Æbelø og foretrækker derfor havkajak, som er væsentligt hurtigere end de bredere modeller. Endvidere er en havkajak efter min mening den eneste, der egner sig til off shore fiskeri.
Ønsker du derimod at fiske kystnært, ville jeg klart foretrække en bredbundet fiskekajak eller sit-on-top.
Jeg har til gode at prøve Hobie samt den smarte, hvor bagenden kan foldes ud.
Måske ikke lige sæsonen, men kan se, du bor i ODense, og du er velkommen til at se mine og evt. låne dem på skift til en prøvetur.
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 21:55
Hej Har en rainbow oasis 425 hedder også 430 (begynder havkajak). den at nem og forholdshvis hurtig at komme rundt omkring i og så er den perfekt til stillesidene kastefiskeri og der er ikke nogen problemer med at holde balancen selvom man er nybegynder. fik ellers anbefalet en sit on top af et par forhandlere men må sige jeg har fået den rigtige til mit fiskeri. og man blir slet ikke våd :-) har ellers ikke haft mit skørt på endu. selve kajakken fås til ca 4000 på tilbud af ny. i fredericia. 
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 22:26

du skal gøre op med dig selv om det er en fiske platform eller et transport middel du søger .

jeg har selv valgt en freedomhawk 14 http://www.freedomhawkkayaks.com/videos.php til at fiske fra den jeg har valgt er forholdvis tung og bred det går fint på kortere ture men regner man med at tilbagelægge 10 km skal der sættes god tid og kræfter af til det. fordelen ved min sitontop er klart at jeg kan stå op og se hver en tang plet.
jeg bruger min både til gedder og på kysten har som michael også være forbi æbleø et par gange i den men sammen med andre havkajakker bliver jeg sgu sat bag ud hurtigt.
jeg har dog brugt den til et par ture på gudenåen her til sommer med ungerne og der er fint plads og bæreevne til os og oppakning.
jeg vil ikke undvære min kunne dog godt finde på at suplere med en havkajak.
er pengene ingen problem så kig på hobie´s de er fede
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2011 kl. 22:46
Hej
Til kystnært fiskeri er en sit on top nok det gode valg, kort sagt en "aflang flydering" Wink
Men til alt andet og fiskeri udenfor kastehold af kystfiskern områd, så er en havkajak helt klart valget! Jeg vil dog stærkt anbefale at tage et kajakkursus inden du tager fiskestangen med. Både for dig selv og af hensyn til begge sportsgrene.
Jeg er mere end glad for min havkajak, en fantastisk måde at bevæge sig langs kystenThumbs Up
Der findes også en fin artikel i en af de kendte fiskeblade herhjemme om havkajak
og fiskeri, men jeg kan desværre ikke huske nr. eller blad. Men måske kan en af de andre hjælpe med det.
 
Mvh
Peter 
Til top
Mads Juul Wittrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MJW

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Geografisk: Værløse
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MJW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 07:29
Hej
Hvis du slet ingen erfaring har med at sejle, så ville jeg klart vælge sit on top, hvis dit primære formål er fiskeriet! Ja den er tungere og ikke lige så hurtig, men men men sit on toppen er virkelig stabil. Jeg har selv en sit on top, og tror virkelig ikke det er muligt at vælte i den. Jeg får desværre ikke brugt min så meget mere efter jeg har købt båd, så hvis du beslutter dig for en sit on top, står jeg inde med et fint eksemplar, med stangholder, anker og hvad der hører til for at komme igang :) 
Det er en sjov og anderledes måde at møde kyst og søen på.
hvis du er interesseret kan du fange mig: madsjuulwittrup@gmail.com

Godt nyt år.
Mads
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 07:42
Som der er sagt så skal du gøre op med dig selv om det er et transportmiddel eller et fiskeredskab  ...
Jeg bruger selv en dobbelt oppustelig kakak  ...  ja oppustelig  ..  det lyder fjollet men den er stadig virkelig holdbare og meget stabil  ....
 
Fordelen ved sådan en er selvfølgelig at den ikke fylder så meget og ikke er bøvlet og transportere  ...  Jeg har tit min med på ferie og lign  ...  det ville jeg nok ikke gøre med en alm kajak  ...
Der er mange fordele  ... men selvfølgelig også ulemper  ..  jeg har bare ikke fundet dem endnu  ...  andet end at man måske kan sejle lidt hurtigere i en alm kajak  ..og måske lidt længere ... ellers syntes jeg den funker 100 % efter hvad jeg søger og gerne vil bruge  ... 
 
/Steen
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Brian Ravnholt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Shaker

Tilmeldt:: 19 Sep 2010
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shaker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 10:29
Hej igen!
Jeg bor i Odense og jeg vil gerne bruge den i de fynske fjorde og måske en smule i det sydfynske øhav.
Derudover nævnes at, jeg for det meste fisker med flue.
Fly fishing, my first choice.
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 12:51

Det tætteste jeg kommer fluefiskeri er bombarda og det fungere fint fra havkajakken. Men ku forestille mig at du til dit fluefiskeri enten skal ha en kayak man kan stå oprejst i eller også skal du bare have en forholdshvis lang kajak til transport  ,så du hurtigt kan komme rundt mellem fiskepladserne.pas på ikke at få den for kort, for man kommer ingen vejne med en kort kajak.  min kajak er også utrolig stabil ,man vælter ikke  i den medmindre man læner sig ud over siden.

Til top
Ib R. Larsen. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ibrl

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Vestsjælland.
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ibrl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2011 kl. 15:51
Hej Brian.
Min kajak er en sit on top.
Det er en Ocean kajak  Malibu II .
Jeg kan kun anbefale dig at købe, en SOT. Den er meget stabil, og jeg fluefisker også fra den.
Jeg kan godt lide stabiliteten, i den.
Jeg ved godt at man får en vådere tur i den, end man gør i en havkajak, men fordelene ved stabiliteten, overvejer en lille smule vand i skivet, og jeg har altid en svamp med til at tørre op med.
Mvh. Ib.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum