Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ålemishandling?

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ålemishandling?
    Sendt: 22 Dec 2011 kl. 09:11
Hmm....
Gad vide, om de har spurgt ålene, "gør det ondt"?
Gad vide, hvordan de vil nå frem til, om de vitterligt kan mærke det?
 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 10:16
Hvad er din pointe?
 
Har du sympati for at man afliver dyr ved at overhælde dem med ammoniak?
 
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 10:18
Overhovedet ikke. Undres over Hr. Priess's kommentar om, at de ikke lider.
Hvad siger videnskaben mon til det?
Efterlyser såmænd bare holdninger omkring hvordan man "måler", hvornår et dyr lider?
Til top
John Weesgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
John Avatar

Tilmeldt:: 14 Nov 2001
Geografisk: Falster
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 10:55
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 14:50
Da jeg som knægt fiskede ål, aflivede vi dem altid med salmiakspiritus.
 
Det må man ikke mere og fred være med det!!
 
Når jeg tænker tilbage, hvor hurtigt det egentlig gik, kan jeg godt undre mig over at man gerne må tæve ålen ihjel.
 
 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 15:16
tæve ålen ihjel. LOLLOLThumbs Up
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2011 kl. 17:13
 Da jeg fangede en del ål for mange år siden, prøvede jeg metoden med at smide dem i fryseren, det mener jeg er en meget human måde.
Nogle smed dem i salt andre i salmiak, begge måder mener jeg er decidere
dyreplageri.
 Metoden med frysning er vel det ålen oplever i de små søer og vandhuller.
 
 Mvh. Peter
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 00:02
Det er under al kritik sådan som mange (de fleste) afliver ål. Man afliver ål ved hurtigt at skære hovedet af. Sådan og ikke de andre sadistiske måder. Undre mig at dyreværnsforeningerne ikke for længst har reageret !
Mvh Lars
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 00:50

Mig bekendt, så slår salmiaksperitus ikke ålene ihjel, det gør kun at de smidder slimlaget, og efter hvad jeg ved, så bruger næsten alle erhvervsfiskere og fritidsfiskere metoden, når de skal rense ål.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 23 Dec 2011 kl. 00:52
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 11:06
Noget forbandet svineri og dyrplageri - prøv at høre hvordan ålene kan skriger af smerte. Ålene er nemlig en af de få fisk som kan skrige af smerte !!!!!!!
Mvh Lars
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 12:21
Jeg er nu ret sikker på at ålene var døde på under et halvt minut. Men kan være jeg husker fejl...

Og jeg vil på ingen måde retfærdiggøre brugen af salmiakspiritus til formålet.

Det kan dog godt undre mig lidt at man så synes det er OK at skære hovedet af en levende ål, uden at bedøve den først (evt. med 25-30 - mere eller mindre velplacerede - slag med den medbragte priest). Wink

Selv de kære grissebasser bedøves inden de afblødes Wink (hvilket i øvrigt tager et halvt minuts tid).
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 12:23

Det er mange år siden jeg har fisket efter ål, men jeg kan da godt huske, hvor svært det var at holde fast på ålen når den skulle renses og flås. Jeg kan huske at jeg brugte klude lavet af en gammel sæk, når jeg skulle holde fast i ålen, og selv med kludene var det ikke helt nemt.


Så når erhvervsfiskene og fritidsfiskerne kan rense og flå op mod 100 ål på en time, så skyldes det helt klart, at de bruger tricket med at hælde en skvat salmiaksperitus ned i spanden med ål, inden de skal rense dem.


På dette billede kan man se en fisker rense og flå ål uden brug af hjælpemidler, og det kan bare ikke lade sig gøre, hvis ålen ikke er blevet afslimet.


http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_&_fiskeri/erhvervsfiskeri/_rense_aal-64.html


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 12:30
Synes osse bare, jeg ville høre folks meninger. For mig handler det lisså meget om etik og moral. For hovr går grænsen?
En regnorm man spidder levende?
En tobis, man hægter på en trekrog og "genudsætter" levende?
På min første havtur fik jeg at vide, at hvis jeg bare skar pulsåren over på torsken (levende forståes), så slap jeg for røde nistrer i kødet, da den jo dermed forblødte. Var det dyreplageri?
Jeg holder moskusænder og hører jævnligt skrig og skrål, når de fanger en frø. Den vræler værre end børnebørnene som ikke må få en is. Men er det i smerte? Eller er det måske slet og ret en forsvarsmekanisme a la viben der simulerer brækket vinge for at få faren væk fra dens rede?
Hvor langt ned i "fødekæden" skal vi før vi mener, at smerte enten ikke findes eller er irrelevant?
Som sagt....en levende orm, reje e.l. tænker de fleste nok over. Skridtet op i for maf en padde? Eller en skalle eller tobis? Eller i dette tilfælde en ål?
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 12:43
vi spiser dyr så de skal jo dø.det kan vi jo ikke lave om på. og jeg ved ikke  hvor folk vil hen med disse  tråde med dyreetik. vi går og fisker og spider fisk på en krog for sjov men det er bare iorden
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 12:56
hej
der er lige en ting der er glemt i denne debat.
Ålene bliver udsat for en strømpuls af en vis varighed før de bliver overhældt med
ammoniak.
Det ville i denne debat være rart at vide hvorvidt dette stopper hjertet hos ålene, såfremt dette sker, er debatten nytteløs.
og nej jeg går på ingen måde ind for mishandling af nogen levende væsener
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 13:42
Citat: tomkat

vi spiser dyr så de skal jo dø.det kan vi jo ikke lave om på. og jeg ved ikke  hvor folk vil hen med disse  tråde med dyreetik. vi går og fisker og spider fisk på en krog for sjov men det er bare iorden

Jeg hælder også til den holdning, at der er en tendens til, at beskyttelsen mod dyremishandling er gået over genvind, og hvis vi hopper med på den vogn, og deltager i den almindelige ophidselse over, at at man anvender salmiaksperitus til afslimning af ål, så bærer vi brænde til de ekstreme dyreretsforkæmperes bål, og jeg ser faktisk en risiko for, at lystfiskernes brug af levende agn, og kroge bliver deres næste store sag.

Og med mindre vi vil leve som vegetarer af kartofler, gulerødder, og andre grøntsager, så må vi bare erkende, at vi er det øverste led i fødekæden, og så kan vi ikke sidde og græde snot over, at det synd for de dyr, som vi slår ihjel og spiser.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 23 Dec 2011 kl. 13:43
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 14:18
Min holdning er så, modsat, at hvis man ikke kan føle empati for andre levende væsener og leve op til det ansvar man har som øverste led i fødekæden, så er man et ualmindeligt koldt og åndelig fattigt menneske.

SPECIELT hvis man vælger at spise kød har man et særligt ansvar for at de dyr man æder har et godt liv og bliver aflivet på den hurtigste og mindst stressende og smertefri måde Ouch


Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 14:55
Flere stiller spørgsmål ved ytråden. Synes nu ellers at alle de forskellige input forklarer relevansen.
For mig personligt handler det om at "efterprøve" mine egne holdninger.
Jeg har holdninger, som jeg engang imellem bliver i tvivl omkring. Er jeg feks. moralsk ansvarlig eller blot fyldt af dobbeltmoral?
Jeg sætter som sagt gladeligt de satans bidende børsteorm på krogen, spidder gerne en tobis med en trekrog, men tager afstand fra rykfiskeri!
Deraf min tråd: for at lære uden at belære. Ved at høre andres holdninger og forklaringer på disse, kan jeg derudaf justere mine egne.
Men mht etik og moral, tror jeg personligt, at forskellen mellem videnskab/facts, personlig overbevisning samt fremstilling/argumentation, som tit kan fostre forskellige holdninger til samme spørgsmål er udslagsgivende.
Jeg kan bøje mig i støvet for en videnskabelig udredning vedr. smerte, men ville jeg agere anderledes i gråzonen?
Jeg hamrer en ørred en med priest'en, men ser det som barbarisk, at nogen sparker den til døde. Men....hvis ørreden dør ved første spark, lider den vel næppe mere på den måde? Det ser bare mere brutalt ud?
Den skalle jeg sætter på krogen er vel lige så meget levende væsen som gedden, jeg fanger med den?
Bemærk alle mine spørgsmålstegn = efterlysning af holdninger/erfaringer, der kan hjælpe mig, de gange jeg selv bliver i tvivl om, hvad jeg skal mene.
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 16:21
og det er ikke stressende at fange en laks også sætte den ud igen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2011 kl. 17:10
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: tomkat

vi spiser dyr så de skal jo dø.det kan vi jo ikke lave om på. og jeg ved ikke  hvor folk vil hen med disse  tråde med dyreetik. vi går og fisker og spider fisk på en krog for sjov men det er bare iorden

Jeg hælder også til den holdning, at der er en tendens til, at beskyttelsen mod dyremishandling er gået over genvind, og hvis vi hopper med på den vogn, og deltager i den almindelige ophidselse over, at at man anvender salmiaksperitus til afslimning af ål, så bærer vi brænde til de ekstreme dyreretsforkæmperes bål, og jeg ser faktisk en risiko for, at lystfiskernes brug af levende agn, og kroge bliver deres næste store sag.

Og med mindre vi vil leve som vegetarer af kartofler, gulerødder, og andre grøntsager, så må vi bare erkende, at vi er det øverste led i fødekæden, og så kan vi ikke sidde og græde snot over, at det synd for de dyr, som vi slår ihjel og spiser.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Hej Niels.


Her er jeg...som så ofte, helt på linje med Jan Persson.

Et hvert rimeligt forstandigt menneske som ejer blot et minimum af evnen til at føle empati over for andre levende væsener må da kunne forstå at disse skal behandles ordentligt, i det mindste er det vores moralske pligt.

Hvordan kan du mene at vi som mennesker kan gå for vidt mht at beskytte de dyr som vi er herre over, og vis skæbne helt er lagt i vores hænder ?

Altså det er i din verden moralsk og etisk forsvarligt at udsætte et dyr for smerte og pinsler hvis en undgåelse af dette indebærer besvær, omkostninger eller uhensigtsmæssigheder ?

Og skulle det ”gå så galt” at brugen af levende agn til fiskeri forbydes...ja så er vi nogle som mener at det er et fremskridt i en god sags tjeneste...men andre synes at det er et tilbageskridt vis hensigt med beskyttelse af det stakkels dyr kommer i vejen for en trang til at udøve en underholdende fritidsbeskæftigelse.

Der er jo ikke tale om at vi udelukkende skal leve af kartofler, gulerødder eller andre grøntsager blot fordi at der også er en holdning om at de dyr vi spiser ikke skal aflives på en måde som udelukkende tilgodeser en rationel og profitabel opvækst og aflivning.


At forsvare det på den måde som du gør her handler på ingen måde om et realistisk livssyn eller om at græde snot over fortrædeligheder som er ligegyldigt i en indskrænket virkelighedsopfattelse, men at føle ansvar for de dispositioner og beføjelser vi som det øverste led i fødekæden er blevet naturligt tildelt.


Og disse beføjelser skal vi netop bruge frem for at misbruge.


Mvh

Jim.


Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2011 kl. 00:16
Jeg kan kun give Jan Persson ret !
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2011 kl. 23:28
Og så lige til de, der ikke ved bedre:

I mine yngre dage fangede vi 100 vis af kilo ål næsten hver gang vi var ude at fiske.

De ål vi ville røge kom først ned i en spand med en gang salmiakspiritus. Det gjalt om hurtigst muligt at få låget på, og sætte sig herpå. Ålene gik bersærk så man næsten røg af spanden. Og de pep eller skreg aldriig.

Skulle ålene af med skindet tog vi dem med over i sandkassen.  Med sand og ryggen nedad, skar vi så struben over ned til lige under rygraden. Så bøjede vi hovedet bagover og stak tommelfingeren ind under rygraden. Med den anden hånd tog vi så fat om rygraden og trak delene fra hinanden. Det tog vel ca. 20 sekunder ialt. Så var der stege ål - mums!

 - Kim -
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 00:47
Du lyver når du siger at ålene ikke skriger !!!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 01:02
Jeg kan forsikre dig for, at jeg har aflivet tonsvis af ål (i mine unge dage), og hvis de skreg ville jeg ikke have noget imod at skrive om det. Jeg og mine kammerater har aldrig hørt det, så derfor kan jeg ikke lyve!!!

Nu er der så overhovedet ingen fisk der skriger. De fisk der har svømmeblære, kan afgive lyde hvis man holder dem hårdt. Det er især glatte/skællede fisk der kan afgive lyde når luften slipper ud af denne svømmeblære!.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 25 Dec 2011 kl. 01:15
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 11:06
Grise kan skrige - alligevel forhindrer det os ikke i at mishandle dem systematisk ved at afklippe tænder, haler og testikler uden bedøvelse.

Har svært ved at se relevansen i om ål kan skrige eller ej, uanset hvad, så skal de vel behandles ordenligt Ouch
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 13:10
Jeg læste for nogle år siden en artikel netop om ål og behandling af ål og jeg har også talt med en dambrugsejer om problemet. Når levende ål smides i sand eller kommes i salmiakspritus svarer det til at vi mennesker får en 3. grads forbrænding ! Tænk lige over det. Vi mennesker har magten over alle levende væsener - så opfør jer ordentlig og behandel alle levende med respekt.    Stern Smile
Vi harmes når vi på TV ser at dyr og mennesker blive mishandlet. Hvad er forskellen ? Når ålene bliver vanvittige af smerte af salmiakspiritussen og er ved at springe ud af en spand med låg på - er der så ikke noget helt galt ? Kan vi virkelig være det bekendt ? Nogen synes det åbenbart det er helt OK !
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 13:24
100 % enig med Lars og Jan !
Nu må folk sgu snart se at få lært at sådan noget gør man bare ikke !

Mvh
Jim.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 14:40
Jeg undre mig lidt----Ålene bliver vel i det omtalte tilfælde dræbt med strøm og først derefter bliver de afslimet med ammoniak, så hvordan kan det være mishandling, når/hvis ålene bliver dræbt øjeblikkeligt med strøm.
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 14:51
@Jan Persson

Grise bliver så vidt jeg ved og ifølge lovgivningen behandlet med smertestillende medicin ved kastration og haleklip. Når tænder slibes eller klippes, sker det af uddannede folk, der kun lige afrunder tænderne uden at komme ned til nerverne. Værktøjet skal selvfølgelig være i orden ellers splintrer tanden. Men det er vel ikke meget anderledes end at kniven skal være ny slebet mellem hver ål man skærer hovedet afWink.

Alternativet til denne "systematiske mishandling" er grimme sår i hovedet når grisene dier, søer med afbidte patter, kannibalisme, osv.


Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 15:58
Mig bekendt ser du ikke de problemer ved frilandsgrise !  Det er blot et spørgsmål om at behandle grisene og andre dyr ordentlig !
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 17:02
Citat: DinoSS

@Jan Persson

Grise bliver så vidt jeg ved og ifølge lovgivningen behandlet med smertestillende medicin ved kastration og haleklip. Når tænder slibes eller klippes, sker det af uddannede folk, der kun lige afrunder tænderne uden at komme ned til nerverne. Værktøjet skal selvfølgelig være i orden ellers splintrer tanden. Men det er vel ikke meget anderledes end at kniven skal være ny slebet mellem hver ål man skærer hovedet afWink.

Alternativet til denne "systematiske mishandling" er grimme sår i hovedet når grisene dier, søer med afbidte patter, kannibalisme, osv.




Ja, det kan jeg så oplyse dig om ikke er korrekt. Grise bliver IKKE bedøvet ved hverken halekupering eller kasteration. Din oplysning om at det nærmest er tandlæger, der klipper tænder er heller ikke korrekt.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hvad-g%C3%B8r-vi/landbrugsdyr/svin/kastration

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hvad-g%C3%B8r-vi/landbrugsdyr
/svin/halekupering

http://anima.dk/kampagner/landbrugsdyr/grise/lemlaestelse-af-smaagrise

http://vsp.lf.dk/Publikationer/Kilder/lu_medd/medd/286.aspx


Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 18:46
Jamen tak for oplysningen hr PerssonWink.

Jeg vil foreslå dig at kontakte en landmand for et besætningsbesøg, medmindre dit had til erhvervet forbyder dig det (undskylder provokationen)Smile. Jeg er sikker på han vil sætte dig ind i rutinerne omkring tandslibning, kastration og halekupering. Sikkert også omkring medicinregistrering, kontrolbesøg og uddannelse/efteruddannelse (grisetandlæge Wink).

Jeg synes der mangler tillid til vores landmænd og deres uddannelse, men det hører vidst til i en anden tråd Wink.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 19:03
Tja, jeg behøver såmænd blot læse det sidste link fra videncenter for svineproduktion, der tydeligt omtaler knuste tænder, betændelse og andre uheldige følgevirkninger ved tandklipning. Jeg kan anbefale dig at læse noget faktuelt i stedet for at lytte til landbruget. Jeg ville også forsøge at bortlede opmærksomheden fra det faktum at polske, ukrainske og andre østeuropæiske landbrugsmedarbejdere uden nogen form for uddannelse udfører operative indgreb på levende grise uden bedøvelse.

Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 19:55
Hej Jan.

Det er vist en ommer det der.
Du er mere end velkommen til at besøge mit arbejde i morgen hvis du har lyst. Så er jeg sikker på du får en anden mening om tingene. Vi er top uddannede og alt foregår stille og roligt og humant, desuden har vi ingen af de problemer som er beskrevet i den rapport som du henviser til i et tidligere indlæg.

Vi udfører selvfølgelig klipning af dyrenes tænder, ellers villle alle de små basser rende rundt med store sår da deres adfærd er at kæmpe med hinanden helt fra små dyr.

Kastrationer benytter vi os ikke af længere.


Skal du skyde på noget, så skyd på de traditionelle landbrug som er dybt forgældet og ikke har økonomi til at omlægge. Det er dem der har problemer!
Dog skal det lige siges at de udgør en forsvindende lille del af den samlede produktion.

Ang de udlændinge du taler om, synes sku det er for groft skrevet.

Der er ansat folk hos mig som er fra feks. polen, de ved fandenme hvad de laver det siger jeg dig. De må slet ikke røre ved et dyr uden at have den fornødnen uddannelse. Og det er ikke et 30 min kursus vi snakker om. De går mere op i deres arbejde end du gør ud af at skrive et indlæg på dette forumShocked




Skriv en PM så skal vi nok finde ud af at du kommer ud og ser hvordan tingene rigtig ser ud.


Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 21:57
Men vi er enig om at kasteration, halekupering og tandklipning foregår regelmæssigt og  uden bedøvelse i langt størsteparten af dansk landbrug?

Vi er også enige om tallet 13 mio. grise, der kastreres uden bedøvelse hvert år?

Hvordan man kan få sig selv til at kalde den slags humant er simpelthen over min fatte evne Dead

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/03/13/071005.htm

I naturen klarer grisene sig helt fint uden at få tænder og haler klippet af - men der er de jo heller ikke stuvet sammen i små båse, hvor de er tvunget til at gå som sild i en tønde. Måske man i stedet skulle se på at udvikle en produktion, der passer til svinene - i stedet for at forsøge at klippe og skære svinene til at passe til produktionen.








Redigeret af Jan Persson - 25 Dec 2011 kl. 22:05
Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 22:38
Citat: Jan Persson

Men vi er enig om at kasteration, halekupering og tandklipning foregår regelmæssigt og  uden bedøvelse i langt størsteparten af dansk landbrug?

Vi er også enige om tallet 13 mio. grise, der kastreres uden bedøvelse hvert år?

Hvordan man kan få sig selv til at kalde den slags humant er simpelthen over min fatte evne Dead

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/03/13/071005.htm

I naturen klarer grisene sig helt fint uden at få tænder og haler klippet af - men der er de jo heller ikke stuvet sammen i små båse, hvor de er tvunget til at gå som sild i en tønde. Måske man i stedet skulle se på at udvikle en produktion, der passer til svinene - i stedet for at forsøge at klippe og skære svinene til at passe til produktionen.






Landmændene vil gerne lægge produktionen om, men vi forbrugerer vil ikke betale det det koster når vi så skal købe en flæskestegEmbarrassed
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 23:12
Jeg tror at vi skal prøve at komme tilbage til emnet om hvordan vi behandler ål   Stern Smile
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 12:30
Citat: john 2000



  Landmændene vil gerne lægge produktionen om, men vi forbrugerer vil ikke betale det det koster når vi så skal købe en flæskestegEmbarrassed


Helt aktuelt indspark fra Information Ouch

http://www.information.dk/288394

De rammer præcis hovedet på sømmet...






Redigeret af Jan Persson - 26 Dec 2011 kl. 12:30
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars, Gilleleje

Tilmeldt:: 28 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars, Gilleleje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 14:54
Du har fuldstændig ret Jan Persson, hvad er det for et samfund vi lever i ? Er det ikke for dårligt at alle levende dyr skal lide bare fordi vi mennesker ikke har etik og moral ?  EU ? Snart skråt op ! Hvis EU ikke kan eller vil tale dyrenes stemme så er al etik væk. Stadigvæk, vi kan græmmes i TV over dyremishandling, men åbenbart gør vi det alle inddirekte hver dag ved at støtte alle de landmænd og andre mennesker der ikke behandler vor dyr godt. Fuldstændig forkasteligt !
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 20:19
Denne som mange andre tråde på forum er langt nede i både niveau og relevans i forhold til udgangspunktet.
 
Dyremishandling og dårlig trivsel er ikke ok. Om det er fisk, grise eller køer. Hvis du vil undgå det, så køb danske økologiske produkter - Danmark er i øvrigt det eneste land, hvor økologi og dyrevelfærd er koblet sammen. Det er det ikke i øvrige lande, der kan man have samme produktionsforhold, som i koventionelle stalde, kun med økologisk foder. Desværre er det således, at min. 80% gerne vil købe økologisk, indtil de står ved kassen, og skal betale for det. Faktum er, at under 15% af alle solgte fødevarer i Danmark er økologiske. Nok endda under 10%, jeg er ikke opdateret.
 
Ål aflives og afslimes med salmiakspiritus. Og det er absolut ikke humant, har selv set det ved en erhvervsfisker, og det er så grunden til, at det er ulovligt.
 
Tale er sølv. Tavshed er guld. Hvis du ikke kan sige noget pænt om andre - så lad være med at sige noget.
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 20:32
Citat: Georgi


 Tale er sølv. Tavshed er guld. Hvis du ikke kan sige noget pænt om andre - så lad være med at sige noget.

Hvad er dette for en gang Jantelov Pladder !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis man ikke siger noget vil man ikke blive hørt !!!! om det så er 1 eller 1000 der råber det samme, vi skal vel alle høres Ikk ???? Om det så godt eller Dårligt har man vel lov til at have sin mening...


Redigeret af Glen - 26 Dec 2011 kl. 20:34
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 20:53
Jesper....
Jeg og mange andre kan prise os lykkelige over, at alle ikke har samme holdning som dig.
For hvor var vi, hvis ingen turde sætte Gilleleje, Brønderslev, Nordkorea og Syrien på dagsordenen?
Jeg ville græde snot og opgive tanken om nogensinde at få fjernet Tangeværket, hvis vi skulle "tale pænt".
Derimod ikke sagt, at jeg (altid) billiger personangreb, men får vi ikke de brådne kar frem i lyset, sker der en generelisering, som osse opleves her:
Alle fritidsfiskere sætter ulovlige garn og sælger sorte fisk
Alle lystfiskere dyrker selvjustits
Alle politikere meler egen kage osv. osv.
Jeg hylder de ildsjæle som (sagligt) trækker sager frem i lyset, får dem sat på dagsordenen og diskuteret. For kun på den måde, sker der en ændring (desværre).
Desværre fordi ofte ved første tanke takker medierne for at have trukket en sag frem. Men efterfølgende står jeg tilbage med tanken, hvor har de dog stor magt. For jeg foretrækker ændring ved dialog og fornuft fremfor pression og populisme.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:15
Citat: Jan Persson

Min holdning er så, modsat, at hvis man ikke kan føle empati for andre levende væsener og leve op til det ansvar man har som øverste led i fødekæden, så er man et ualmindeligt koldt og åndelig fattigt menneske.

SPECIELT hvis man vælger at spise kød har man et særligt ansvar for at de dyr man æder har et godt liv og bliver aflivet på den hurtigste og mindst stressende og smertefri måde Ouch 

Du misforstår mit budskab, og jeg kan desværre ikke afgøre om det skyldes, at jeg har udtrykt mig forkert, eller om du rent faktisk er en af dem, der har ekstremistiske holdninger omkring dyrebeskyttelse.


For jeg mener naturligvis ikke, at vi skal påføre dyr lidelser, men som lystfisker er jeg meget bevidst om, at jeg i princippet leger med naturen og nogle levende væsener, når jeg udøver min hobby, det har jeg det ikke dårligt med, og derfor vil jeg ikke være skindhellig, og springe på  dyreretsforkæmperes vogn, for hvis de får magt som de har agt, så vil det være slut med lystfiskeri.


Jeg er også af den holdning, at det er mere humant at lade en fisk dø på grund af mangel på ilt, fremfor at tæske løs på den med en sten eller en prist, eller endnu værre at skære i den med en kniv. Døden p.g.a. manglende ilt er rimelig smertefri, alle levende væsener mister hurtigt bevidstheden når de ikke får ilt, og det er i bevidstløs tilstand, at de sover ind i døden.


Hvad angår den aktuelle sag, så har jeg ved el-fiskeri set, hvor lang tid en fisk er bevidstløs efter et meget lille og kortvarigt stød, og derfor er jeg ret sikker på, at det er en rimelig metode, at bedøve ål med et kraftigt elektrochok.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:23
Citat: scott

 Et hvert rimeligt forstandigt menneske som ejer blot et minimum af evnen til at føle empati over for andre levende væsener må da kunne forstå at disse skal behandles ordentligt, i det mindste er det vores moralske pligt. 

Ja, men er al for for lystfiskeri ikke en leg med levende væsener, for mig at se, så er der flere debattører i den denne tråd, som er ude i en gevaldig omgang dobbeltmoral.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:30
Citat: Lars, Gilleleje

Du lyver når du siger at ålene ikke skriger !!!

Jeg har slagtet masser af ål der er fanget på lystfiskermaner, og jeg har squ aldrig oplevet, at ål kan skrige.

Jeg har også et par gange overværet, når fiskerne nede på Jyllinge havn afslimer ål med salmiaksperitus, og de skriger heller ikke.

Men jeg har oplevet at blive bidt i fingeren af et afskåret ålehoved, og alle de gange hvor jeg har lavet stegt ål, der har de stadig sprællet, når de blev lagt på panden.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:37
Citat: Jan Persson

Ja, det kan jeg så oplyse dig om ikke er korrekt. Grise bliver IKKE bedøvet ved hverken halekupering eller kasteration. Din oplysning om at det nærmest er tandlæger, der klipper tænder er heller ikke korrekt. 

Og de fleste har med garanti, og med stort velbehag spist flæststeg her til jul.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:42
Citat: Steen Kehler

Jeg undre mig lidt----Ålene bliver vel i det omtalte tilfælde dræbt med strøm og først derefter bliver de afslimet med ammoniak, så hvordan kan det være mishandling, når/hvis ålene bliver dræbt øjeblikkeligt med strøm.

Ja, jeg har ved el-fiskeri set, hvor effektiv ganske kortvarrige stød er, det er jo sådan, at hvis el-fiskeren holder elektroden lidt for længe i vandet, så bliver fisken ikke bedøvet, den dør derimod, så jeg betragter et elektrochok som en human aflivning form.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 22:48
Citat: john 2000

Landmændene vil gerne lægge produktionen om, men vi forbrugerer vil ikke betale det det koster når vi så skal købe en flæskestegEmbarrassed

Ja, forbrugerne vil ikke betale merprisen for de økologiske varer, de vil ha' 5 svinekoteletter for 30 kroner, eller tre kyllinger for 100 kroner.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 23:00
Citat: Georgi

 Desværre er det således, at min. 80% gerne vil købe økologisk, indtil de står ved kassen, og skal betale for det. Faktum er, at under 15% af alle solgte fødevarer i Danmark er økologiske. Nok endda under 10%, jeg er ikke opdateret. 

I Danmark er det faktisk sådan, at når du spørger de danske forbrugere, så siger de næsten allesammen, at de køber økologisk, men hvis vi kigger på de reelle tal, ja så er det kun et sted mellem 10% og 15% af salget, der er økologisk varer.

Så det lader til, at en liter økologisk sødmælk i ny og næ er godt for samvitighedden.

Der kan dog godt være nogle ekstra procent, som sælges direkte fra stalddøren, og som ikke registreres nogen steder.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 27 Dec 2011 kl. 00:12
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 23:19
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Jan Persson

Ja, det kan jeg så oplyse dig om ikke er korrekt. Grise bliver IKKE bedøvet ved hverken halekupering eller kasteration. Din oplysning om at det nærmest er tandlæger, der klipper tænder er heller ikke korrekt. 

Og de fleste har med garanti, og med stort velbehag spist flæststeg her til jul.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Netop hele pointen - læs artiklen fra Information Dead.  Landbruget har haft held til at forplumre hele processen og adskille deres mishandling fra det færdige produkt i køledisken.

Og nej, jeg har IKKE spist hverken flæskesteg eller and - derimod en dejlig nøddesteg med svampe Wink




Redigeret af Jan Persson - 26 Dec 2011 kl. 23:23
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum