Det er under al kritik sådan som mange (de fleste) afliver ål. Man afliver ål ved hurtigt at skære hovedet af. Sådan og ikke de andre sadistiske måder. Undre mig at dyreværnsforeningerne ikke for længst har reageret !
Mig bekendt, så slår salmiaksperitus ikke ålene ihjel, det gør kun at de smidder slimlaget, og efter hvad jeg ved, så bruger næsten alle erhvervsfiskere og fritidsfiskere metoden, når de skal rense ål.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 23 Dec 2011 kl. 00:52
Noget forbandet svineri og dyrplageri - prøv at høre hvordan ålene kan skriger af smerte. Ålene er nemlig en af de få fisk som kan skrige af smerte !!!!!!!
Jeg er nu ret sikker på at ålene var døde på under et halvt minut. Men kan være jeg husker fejl...
Og jeg vil på ingen måde retfærdiggøre brugen af salmiakspiritus til formålet.
Det kan dog godt undre mig lidt at man så synes det er OK at skære hovedet af en levende ål, uden at bedøve den først (evt. med 25-30 - mere eller mindre velplacerede - slag med den medbragte priest).
Selv de kære grissebasser bedøves inden de afblødes (hvilket i øvrigt tager et halvt minuts tid).
Det er mange år siden jeg har fisket efter ål, men jeg kan da godt huske, hvor svært det var at holde fast på ålen når den skulle renses og flås. Jeg kan huske at jeg brugte klude lavet af en gammel sæk, når jeg skulle holde fast i ålen, og selv med kludene var det ikke helt nemt.
Så når erhvervsfiskene og fritidsfiskerne kan rense og flå op mod 100 ål på en time, så skyldes det helt klart, at de bruger tricket med at hælde en skvat salmiaksperitus ned i spanden med ål, inden de skal rense dem.
På dette billede kan man se en fisker rense og flå ål uden brug af hjælpemidler, og det kan bare ikke lade sig gøre, hvis ålen ikke er blevet afslimet.
Synes osse bare, jeg ville høre folks meninger. For mig handler det lisså meget om etik og moral. For hovr går grænsen?
En regnorm man spidder levende?
En tobis, man hægter på en trekrog og "genudsætter" levende?
På min første havtur fik jeg at vide, at hvis jeg bare skar pulsåren over på torsken (levende forståes), så slap jeg for røde nistrer i kødet, da den jo dermed forblødte. Var det dyreplageri?
Jeg holder moskusænder og hører jævnligt skrig og skrål, når de fanger en frø. Den vræler værre end børnebørnene som ikke må få en is. Men er det i smerte? Eller er det måske slet og ret en forsvarsmekanisme a la viben der simulerer brækket vinge for at få faren væk fra dens rede?
Hvor langt ned i "fødekæden" skal vi før vi mener, at smerte enten ikke findes eller er irrelevant?
Som sagt....en levende orm, reje e.l. tænker de fleste nok over. Skridtet op i for maf en padde? Eller en skalle eller tobis? Eller i dette tilfælde en ål?
vi spiser dyr så de skal jo dø.det kan vi jo ikke lave om på. og jeg ved ikke hvor folk vil hen med disse tråde med dyreetik. vi går og fisker og spider fisk på en krog for sjov men det er bare iorden
vi spiser dyr så de skal jo dø.det kan vi jo ikke lave om på. og jeg ved ikke hvor folk vil hen med disse tråde med dyreetik. vi går og fisker og spider fisk på en krog for sjov men det er bare iorden
Jeg hælder også til den holdning, at der er en tendens til, at beskyttelsen mod dyremishandling er gået over genvind, og hvis vi hopper med på den vogn, og deltager i den almindelige ophidselse over, at at man anvender salmiaksperitus til afslimning af ål, så bærer vi brænde til de ekstreme dyreretsforkæmperes bål, og jeg ser faktisk en risiko for, at lystfiskernes brug af levende agn, og kroge bliver deres næste store sag.
Og med mindre vi vil leve som vegetarer af kartofler, gulerødder, og andre grøntsager, så må vi bare erkende, at vi er det øverste led i fødekæden, og så kan vi ikke sidde og græde snot over, at det synd for de dyr, som vi slår ihjel og spiser.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 23 Dec 2011 kl. 13:43
Min holdning er så, modsat, at hvis man ikke kan føle empati for andre levende væsener og leve op til det ansvar man har som øverste led i fødekæden, så er man et ualmindeligt koldt og åndelig fattigt menneske.
SPECIELT hvis man vælger at spise kød har man et særligt ansvar for at de dyr man æder har et godt liv og bliver aflivet på den hurtigste og mindst stressende og smertefri måde
Flere stiller spørgsmål ved ytråden. Synes nu ellers at alle de forskellige input forklarer relevansen.
For mig personligt handler det om at "efterprøve" mine egne holdninger.
Jeg har holdninger, som jeg engang imellem bliver i tvivl omkring. Er jeg feks. moralsk ansvarlig eller blot fyldt af dobbeltmoral?
Jeg sætter som sagt gladeligt de satans bidende børsteorm på krogen, spidder gerne en tobis med en trekrog, men tager afstand fra rykfiskeri!
Deraf min tråd: for at lære uden at belære. Ved at høre andres holdninger og forklaringer på disse, kan jeg derudaf justere mine egne.
Men mht etik og moral, tror jeg personligt, at forskellen mellem videnskab/facts, personlig overbevisning samt fremstilling/argumentation, som tit kan fostre forskellige holdninger til samme spørgsmål er udslagsgivende.
Jeg kan bøje mig i støvet for en videnskabelig udredning vedr. smerte, men ville jeg agere anderledes i gråzonen?
Jeg hamrer en ørred en med priest'en, men ser det som barbarisk, at nogen sparker den til døde. Men....hvis ørreden dør ved første spark, lider den vel næppe mere på den måde? Det ser bare mere brutalt ud?
Den skalle jeg sætter på krogen er vel lige så meget levende væsen som gedden, jeg fanger med den?
Bemærk alle mine spørgsmålstegn = efterlysning af holdninger/erfaringer, der kan hjælpe mig, de gange jeg selv bliver i tvivl om, hvad jeg skal mene.
vi spiser dyr så de skal jo dø.det kan vi jo ikke lave om på. og jeg ved ikke hvor folk vil hen med disse tråde med dyreetik. vi går og fisker og spider fisk på en krog for sjov men det er bare iorden
Jeg hælder også til den holdning, at der er en tendens til, at beskyttelsen mod dyremishandling er gået over genvind, og hvis vi hopper med på den vogn, og deltager i den almindelige ophidselse over, at at man anvender salmiaksperitus til afslimning af ål, så bærer vi brænde til de ekstreme dyreretsforkæmperes bål, og jeg ser faktisk en risiko for, at lystfiskernes brug af levende agn, og kroge bliver deres næste store sag.
Og med mindre vi vil leve som vegetarer af kartofler, gulerødder, og andre grøntsager, så må vi bare erkende, at vi er det øverste led i fødekæden, og så kan vi ikke sidde og græde snot over, at det synd for de dyr, som vi slår ihjel og spiser.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Hej Niels.
Her er jeg...som så ofte, helt
på linje med Jan Persson.
Et hvert rimeligt forstandigt
menneske som ejer blot et minimum af evnen til at føle empati over
for andre levende væsener må da kunne forstå at disse skal
behandles ordentligt, i det mindste er det vores moralske pligt.
Hvordan kan du mene at vi som
mennesker kan gå for vidt mht at beskytte de dyr som vi er herre
over, og vis skæbne helt er lagt i vores hænder ?
Altså det er i din verden
moralsk og etisk forsvarligt at udsætte et dyr for smerte og pinsler
hvis en undgåelse af dette indebærer besvær, omkostninger eller
uhensigtsmæssigheder ?
Og skulle det ”gå så galt”
at brugen af levende agn til fiskeri forbydes...ja så er vi nogle
som mener at det er et fremskridt i en god sags tjeneste...men andre
synes at det er et tilbageskridt vis hensigt med beskyttelse af det
stakkels dyr kommer i vejen for en trang til at udøve en
underholdende fritidsbeskæftigelse.
Der er jo ikke tale om at vi
udelukkende skal leve af kartofler, gulerødder eller andre
grøntsager blot fordi at der også er en holdning om at de dyr vi
spiser ikke skal aflives på en måde som udelukkende tilgodeser en
rationel og profitabel opvækst og aflivning.
At forsvare det på den måde som
du gør her handler på ingen måde om et realistisk livssyn eller om
at græde snot over fortrædeligheder som er ligegyldigt i en
indskrænket virkelighedsopfattelse, men at føle ansvar for de
dispositioner og beføjelser vi som det øverste led i fødekæden er
blevet naturligt tildelt.
Og disse beføjelser skal vi
netop bruge frem for at misbruge.
I mine yngre dage fangede vi 100 vis af kilo ål næsten hver gang vi var ude at fiske.
De ål vi ville røge kom først ned i en spand med en gang salmiakspiritus. Det gjalt om hurtigst muligt at få låget på, og sætte sig herpå. Ålene gik bersærk så man næsten røg af spanden. Og de pep eller skreg aldriig.
Skulle ålene af med skindet tog vi dem med over i sandkassen. Med sand og ryggen nedad, skar vi så struben over ned til lige under rygraden. Så bøjede vi hovedet bagover og stak tommelfingeren ind under rygraden. Med den anden hånd tog vi så fat om rygraden og trak delene fra hinanden. Det tog vel ca. 20 sekunder ialt. Så var der stege ål - mums!
Jeg kan forsikre dig for, at jeg har aflivet tonsvis af ål (i mine unge dage), og hvis de skreg ville jeg ikke have noget imod at skrive om det. Jeg og mine kammerater har aldrig hørt det, så derfor kan jeg ikke lyve!!!
Nu er der så overhovedet ingen fisk der skriger. De fisk der har svømmeblære, kan afgive lyde hvis man holder dem hårdt. Det er især glatte/skællede fisk der kan afgive lyde når luften slipper ud af denne svømmeblære!.
Jeg læste for nogle år siden en artikel netop om ål og behandling af ål og jeg har også talt med en dambrugsejer om problemet. Når levende ål smides i sand eller kommes i salmiakspritus svarer det til at vi mennesker får en 3. grads forbrænding ! Tænk lige over det. Vi mennesker har magten over alle levende væsener - så opfør jer ordentlig og behandel alle levende med respekt.
Vi harmes når vi på TV ser at dyr og mennesker blive mishandlet. Hvad er forskellen ? Når ålene bliver vanvittige af smerte af salmiakspiritussen og er ved at springe ud af en spand med låg på - er der så ikke noget helt galt ? Kan vi virkelig være det bekendt ? Nogen synes det åbenbart det er helt OK !
Jeg undre mig lidt----Ålene bliver vel i det omtalte tilfælde dræbt med strøm og først derefter bliver de afslimet med ammoniak, så hvordan kan det være mishandling, når/hvis ålene bliver dræbt øjeblikkeligt med strøm.
Grise bliver så vidt jeg ved og ifølge lovgivningen behandlet med smertestillende medicin ved kastration og haleklip. Når tænder slibes eller klippes, sker det af uddannede folk, der kun lige afrunder tænderne uden at komme ned til nerverne. Værktøjet skal selvfølgelig være i orden ellers splintrer tanden. Men det er vel ikke meget anderledes end at kniven skal være ny slebet mellem hver ål man skærer hovedet af.
Alternativet til denne "systematiske mishandling" er grimme sår i hovedet når grisene dier, søer med afbidte patter, kannibalisme, osv.
Grise bliver så vidt jeg ved og ifølge lovgivningen behandlet med smertestillende medicin ved kastration og haleklip. Når tænder slibes eller klippes, sker det af uddannede folk, der kun lige afrunder tænderne uden at komme ned til nerverne. Værktøjet skal selvfølgelig være i orden ellers splintrer tanden. Men det er vel ikke meget anderledes end at kniven skal være ny slebet mellem hver ål man skærer hovedet af.
Alternativet til denne "systematiske mishandling" er grimme sår i hovedet når grisene dier, søer med afbidte patter, kannibalisme, osv.
Ja, det kan jeg så oplyse dig om ikke er korrekt. Grise bliver IKKE bedøvet ved hverken halekupering eller kasteration. Din oplysning om at det nærmest er tandlæger, der klipper tænder er heller ikke korrekt.
Jeg vil foreslå dig at kontakte en landmand for et besætningsbesøg, medmindre dit had til erhvervet forbyder dig det (undskylder provokationen). Jeg er sikker på han vil sætte dig ind i rutinerne omkring tandslibning, kastration og halekupering. Sikkert også omkring medicinregistrering, kontrolbesøg og uddannelse/efteruddannelse (grisetandlæge ).
Jeg synes der mangler tillid til vores landmænd og deres uddannelse, men det hører vidst til i en anden tråd .
Tja, jeg behøver såmænd blot læse det sidste link fra videncenter for svineproduktion, der tydeligt omtaler knuste tænder, betændelse og andre uheldige følgevirkninger ved tandklipning. Jeg kan anbefale dig at læse noget faktuelt i stedet for at lytte til landbruget. Jeg ville også forsøge at bortlede opmærksomheden fra det faktum at polske, ukrainske og andre østeuropæiske landbrugsmedarbejdere uden nogen form for uddannelse udfører operative indgreb på levende grise uden bedøvelse.
Det er vist en ommer det der. Du er mere end velkommen til at besøge mit arbejde i morgen hvis du har lyst. Så er jeg sikker på du får en anden mening om tingene. Vi er top uddannede og alt foregår stille og roligt og humant, desuden har vi ingen af de problemer som er beskrevet i den rapport som du henviser til i et tidligere indlæg.
Vi udfører selvfølgelig klipning af dyrenes tænder, ellers villle alle de små basser rende rundt med store sår da deres adfærd er at kæmpe med hinanden helt fra små dyr.
Kastrationer benytter vi os ikke af længere.
Skal du skyde på noget, så skyd på de traditionelle landbrug som er dybt forgældet og ikke har økonomi til at omlægge. Det er dem der har problemer! Dog skal det lige siges at de udgør en forsvindende lille del af den samlede produktion.
Ang de udlændinge du taler om, synes sku det er for groft skrevet.
Der er ansat folk hos mig som er fra feks. polen, de ved fandenme hvad de laver det siger jeg dig. De må slet ikke røre ved et dyr uden at have den fornødnen uddannelse. Og det er ikke et 30 min kursus vi snakker om. De går mere op i deres arbejde end du gør ud af at skrive et indlæg på dette forum
Skriv en PM så skal vi nok finde ud af at du kommer ud og ser hvordan tingene rigtig ser ud.
I naturen klarer grisene sig helt fint uden at få tænder og haler klippet af - men der er de jo heller ikke stuvet sammen i små båse, hvor de er tvunget til at gå som sild i en tønde. Måske man i stedet skulle se på at udvikle en produktion, der passer til svinene - i stedet for at forsøge at klippe og skære svinene til at passe til produktionen.
I naturen klarer grisene sig helt fint uden at få tænder og haler klippet af - men der er de jo heller ikke stuvet sammen i små båse, hvor de er tvunget til at gå som sild i en tønde. Måske man i stedet skulle se på at udvikle en produktion, der passer til svinene - i stedet for at forsøge at klippe og skære svinene til at passe til produktionen.
Landmændene vil gerne lægge produktionen om, men vi forbrugerer vil ikke betale det det koster når vi så skal købe en flæskesteg
Du har fuldstændig ret Jan Persson, hvad er det for et samfund vi lever i ? Er det ikke for dårligt at alle levende dyr skal lide bare fordi vi mennesker ikke har etik og moral ? EU ? Snart skråt op ! Hvis EU ikke kan eller vil tale dyrenes stemme så er al etik væk. Stadigvæk, vi kan græmmes i TV over dyremishandling, men åbenbart gør vi det alle inddirekte hver dag ved at støtte alle de landmænd og andre mennesker der ikke behandler vor dyr godt. Fuldstændig forkasteligt !
Denne som mange andre tråde på forum er langt nede i både niveau og relevans i forhold til udgangspunktet.
Dyremishandling og dårlig trivsel er ikke ok. Om det er fisk, grise eller køer. Hvis du vil undgå det, så køb danske økologiske produkter - Danmark er i øvrigt det eneste land, hvor økologi og dyrevelfærd er koblet sammen. Det er det ikke i øvrige lande, der kan man have samme produktionsforhold, som i koventionelle stalde, kun med økologisk foder. Desværre er det således, at min. 80% gerne vil købe økologisk, indtil de står ved kassen, og skal betale for det. Faktum er, at under 15% af alle solgte fødevarer i Danmark er økologiske. Nok endda under 10%, jeg er ikke opdateret.
Ål aflives og afslimes med salmiakspiritus. Og det er absolut ikke humant, har selv set det ved en erhvervsfisker, og det er så grunden til, at det er ulovligt.
Tale er sølv. Tavshed er guld. Hvis du ikke kan sige noget pænt om andre - så lad være med at sige noget.
Tale er sølv. Tavshed er guld. Hvis du ikke kan sige noget pænt om andre - så lad være med at sige noget.
Hvad er dette for en gang Jantelov Pladder !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hvis man ikke siger noget vil man ikke blive hørt !!!! om det så er 1 eller 1000 der råber det samme, vi skal vel alle høres Ikk ???? Om det så godt eller Dårligt har man vel lov til at have sin mening...
Jeg og mange andre kan prise os lykkelige over, at alle ikke har samme holdning som dig.
For hvor var vi, hvis ingen turde sætte Gilleleje, Brønderslev, Nordkorea og Syrien på dagsordenen?
Jeg ville græde snot og opgive tanken om nogensinde at få fjernet Tangeværket, hvis vi skulle "tale pænt".
Derimod ikke sagt, at jeg (altid) billiger personangreb, men får vi ikke de brådne kar frem i lyset, sker der en generelisering, som osse opleves her:
Alle fritidsfiskere sætter ulovlige garn og sælger sorte fisk
Alle lystfiskere dyrker selvjustits
Alle politikere meler egen kage osv. osv.
Jeg hylder de ildsjæle som (sagligt) trækker sager frem i lyset, får dem sat på dagsordenen og diskuteret. For kun på den måde, sker der en ændring (desværre).
Desværre fordi ofte ved første tanke takker medierne for at have trukket en sag frem. Men efterfølgende står jeg tilbage med tanken, hvor har de dog stor magt. For jeg foretrækker ændring ved dialog og fornuft fremfor pression og populisme.
Min holdning er så, modsat, at hvis man ikke kan føle empati for andre levende væsener og leve op til det ansvar man har som øverste led i fødekæden, så er man et ualmindeligt koldt og åndelig fattigt menneske.
SPECIELT hvis man vælger at spise kød har man et særligt ansvar for at de dyr man æder har et godt liv og bliver aflivet på den hurtigste og mindst stressende og smertefri måde
Du misforstår mit budskab, og jeg kan desværre ikke afgøre om det skyldes, at jeg har udtrykt mig forkert, eller om du rent faktisk er en af dem, der har ekstremistiske holdninger omkring dyrebeskyttelse.
For jeg mener naturligvis ikke, at vi skal påføre dyr lidelser, men som lystfisker er jeg meget bevidst om, at jeg i princippet leger med naturen og nogle levende væsener, når jeg udøver min hobby, det har jeg det ikke dårligt med, og derfor vil jeg ikke være skindhellig, og springe på dyreretsforkæmperes vogn, for hvis de får magt som de har agt, så vil det være slut med lystfiskeri.
Jeg er også af den holdning, at det er mere humant at lade en fisk dø på grund af mangel på ilt, fremfor at tæske løs på den med en sten eller en prist, eller endnu værre at skære i den med en kniv. Døden p.g.a. manglende ilt er rimelig smertefri, alle levende væsener mister hurtigt bevidstheden når de ikke får ilt, og det er i bevidstløs tilstand, at de sover ind i døden.
Hvad angår den aktuelle sag, så har jeg ved el-fiskeri set, hvor lang tid en fisk er bevidstløs efter et meget lille og kortvarigt stød, og derfor er jeg ret sikker på, at det er en rimelig metode, at bedøve ål med et kraftigt elektrochok.
Et hvert rimeligt forstandigt
menneske som ejer blot et minimum af evnen til at føle empati over
for andre levende væsener må da kunne forstå at disse skal
behandles ordentligt, i det mindste er det vores moralske pligt.
Ja, men er al for for lystfiskeri ikke en leg med levende væsener, for mig at se, så er der flere debattører i den denne tråd, som er ude i en gevaldig omgang dobbeltmoral.
Jeg har slagtet masser af ål der er fanget på lystfiskermaner, og jeg har squ aldrig oplevet, at ål kan skrige.
Jeg har også et par gange overværet, når fiskerne nede på Jyllinge havn afslimer ål med salmiaksperitus, og de skriger heller ikke.
Men jeg har oplevet at blive bidt i fingeren af et afskåret ålehoved, og alle de gange hvor jeg har lavet stegt ål, der har de stadig sprællet, når de blev lagt på panden.
Ja, det kan jeg så oplyse dig om ikke er korrekt. Grise bliver IKKE bedøvet ved hverken halekupering eller kasteration. Din oplysning om at det nærmest er tandlæger, der klipper tænder er heller ikke korrekt.
Og de fleste har med garanti, og med stort velbehag spist flæststeg her til jul.
Jeg undre mig lidt----Ålene bliver vel i det omtalte tilfælde dræbt med strøm og først derefter bliver de afslimet med ammoniak, så hvordan kan det være mishandling, når/hvis ålene bliver dræbt øjeblikkeligt med strøm.
Ja, jeg har ved el-fiskeri set, hvor effektiv ganske kortvarrige stød er, det er jo sådan, at hvis el-fiskeren holder elektroden lidt for længe i vandet, så bliver fisken ikke bedøvet, den dør derimod, så jeg betragter et elektrochok som en human aflivning form.
Desværre er det således, at min. 80% gerne vil købe økologisk, indtil de står ved kassen, og skal betale for det. Faktum er, at under 15% af alle solgte fødevarer i Danmark er økologiske. Nok endda under 10%, jeg er ikke opdateret.
I Danmark er det faktisk sådan, at når du spørger de danske forbrugere, så siger de næsten allesammen, at de køber økologisk, men hvis vi kigger på de reelle tal, ja så er det kun et sted mellem 10% og 15% af salget, der er økologisk varer.
Så det lader til, at en liter økologisk sødmælk i ny og næ er godt for samvitighedden.
Der kan dog godt være nogle ekstra procent, som sælges direkte fra stalddøren, og som ikke registreres nogen steder.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 27 Dec 2011 kl. 00:12
Ja, det kan jeg så oplyse dig om ikke er korrekt. Grise bliver IKKE bedøvet ved hverken halekupering eller kasteration. Din oplysning om at det nærmest er tandlæger, der klipper tænder er heller ikke korrekt.
Og de fleste har med garanti, og med stort velbehag spist flæststeg her til jul.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Netop hele pointen - læs artiklen fra Information . Landbruget har haft held til at forplumre hele processen og adskille deres mishandling fra det færdige produkt i køledisken.
Og nej, jeg har IKKE spist hverken flæskesteg eller and - derimod en dejlig nøddesteg med svampe
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum