Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dørgestang + hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Rude Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Rude

Tilmeldt:: 07 Aug 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Rude Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dørgestang + hjul
    Sendt: 19 Dec 2011 kl. 16:02
Hej

Jeg søger lidt hjælp til nogle gode dørgestænger og hjul.

Stængerne må gerne have lidt rygrad da jeg ofte dørger med tungere agn såsom alien eels og des lige.

Desuden kan jeg godt lide at bruge baitrunner hjul da den funktion er praktisk til dørgefiskeriet.

Mit spørgsmål er så om der er nogen af jer der har nogle gode ideer til stang og hjul? vi taler om ca. 500 for hjul og en 300 for stangen.

MVH Morten
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2011 kl. 16:20

et multihjul med knarre og en plannerstang

mulihjul holder bedre til denne form for fiskeri og med knarre funkion har du for at koble spolen løs som du vil gøre det med baitrunner hjulet
 
planner stangen er lidt stiver og ofte længer end alm. trolling stang  typisk 9fod
 
 
 
k&b
christian t.
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2011 kl. 22:27
Hej Morten.
Der er kun et hjul der kan holde i længden i fastspole : http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=74773
Stang ville jeg sige at udvalget er stort, men en Salmonizer fra Ron Thompson er til prisen et sikkert valg.
Ellers skal du christian siger over i multi og dermed lidt dyrere hjul.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2011 kl. 23:08
tunge agn og dørge  så er der kun mulihjul der holder i det lange løb 
køb et godt hjul og en billig stang evt. brugt
købte selv et super sæt til 610kr 
hvis jeg var dig vil jeg slå et opslag op på brugtmarkedt og se hvad der kommer af bud
 
her er e par gode bud på hjul  hjul kunne du gå efter
abu ambassadeur rocket 
shimano tekota
daiwa sg
 
 


Redigeret af christian t. - 19 Dec 2011 kl. 23:09
k&b
christian t.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 13:58
Shimanos US baitrunner model kan også tåle klø, mit er blevet misbrugt på det groveste, endda på revet, og det holder fint endnu - Ergo er det et bud hvis det skal være fastspole (Jeg har aldrig selv vænnet mig helt til multihjul).
Prisen på 500 kr for et baitrunnerhjul i en størrelse til geddefiskeri er dog at stramme den, hvis man vil have nogenlunde kvalitet mener jeg - Med mindre man da køber hjem fra USA.
Hvis budgettet på 500 kr skal holdes i DK priser, så findes der dog mange hjul uden baitrunner, der kan klare jobbet. De er måske bare knapt så smarte hvis hjulene også skal bruges til fiskeri med agnfisk.
Til top
Morten Rude Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Rude

Tilmeldt:: 07 Aug 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Rude Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 14:27
Tak for de mange gode indput, jeg vil gå lidt på opdagelse i hos de lokale grejpushers, og se om de kan strikke et godt tilbud sammen ellers bliver det nok dette her sæt jeg vælger.
http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat3-Fiskes%C3%A6t/side200-Komplet-trollings%C3%A6t-Tilbud!.html
Men kom endelig med flere forslag, hvis I har!
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 14:51
Hej morten.
Jeg er sikker på at stangen du linkede til vil være for blød til formålet.
Det kræver en del når krogen skal sættes i en geddekæft især syleskarpe kroge.Det lærte jeg da jeg boede i dalsland i sverige.Der dørgede jeg tit på väneren med mag agn. Og de tabte "altid" krogholdet. Jeg brugte 4stk Rt 8,6ft 20lbtrolling stænger 2stk med paravne og 2 lige bag båden.
Jeg begyndte først rigtig at få fisk i båden når jeg kun havde en stang i vandet (håndholdt) .
Find en billig stiv 10ft og til 60g i kaste vægt kap 10-15 cm af toppen hit en billig multirulle på 123 auktion.
Så har du grejet.
Nu ved jeg jo godt hvad det er for nogle gummiagn du skal bruge og at krogene er tiptop.
Ellers check hvad lionfish.dk har af stænger på bud (han får min bedste anbefaling)
// Thomas
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 16:45
Jeg bruger Savage Gear mp pro predator i 10 fod. De er super gode og håndterer nemt alien eels. Har netop købt Kinetic Trolling 20C som har knarre og linetæller. Det er absolut i den billige ende, men de virker utrolig solide, og ser frem til hvor meget de kan holde til
Til top
Per Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Pedersen

Tilmeldt:: 06 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 18:34
Jeg lytter lige med her...
 
er trollingstænger det bedste valg, når der kun skal dørges med woblere og alien eel mm.? Altså uden downriggere osv???
 
er nemlig selv begyndt på geddefiskeriet fra båd, men indtil videre bare med alm kystspinnestænger og hjul.....
 
Mvh Per
Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 19:47
Den behøver vel ikke være lang, bare den er stiv Wink LOL!!!
 
De fleste trollingstænger vil nok være for bløde og i min optik behøver en dørgestang til brug med woblere og gummidyr ikke være 10 fod, de er praktiske hvis man dørger med levende agn for at have en god spredning på flåddene, men til det andet formål kan man godt bruge 8 el. 9 fods stænger.
 
Kig evt. på Kinetic Angelfish Power Cast 8´ 40-130 g. med trigger hos www.bafi.dk en billig solid stang der tåler lidt knubs.
 
Kan sikkert også bruges til let jerkbait og kastefiskeri på sundet/havet! 
 
mvh 


Redigeret af jmj1972 - 20 Dec 2011 kl. 19:50
Johnny
www.rokkerne.dk
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2011 kl. 21:34
Til top
Per Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Pedersen

Tilmeldt:: 06 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2011 kl. 02:12
Hmmm er ikke blever meget klogere...
Mit fiskeri af denne genre bliver ikke mere end 5 - 10 gange om året så er ikke så afhængig af meget holdbart grej, men alligevel...
 
Vil jo gerne have en stang, der er stærk nok til at kunne holde til fiskeriet, men stadig er sjov at fighte på. Skal indrømme jeg aldrig har prøvet nogen typer af havstænger eller trollingstænger så ved ikke hvordan de er...
Kiggede lige på Salmonizer - det er en meget billig ( positivt ) inline stang - fungerer den både med fastspole og multihjul?? Er den stiv nok til at kunne sætte krogene og er den blød nok til en god fight???
Eller vil en billig 9 fods spinnestang med kastevægt på 20 - 60 gram være et bedre valg??
 
Til top
Morten Rude Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Rude

Tilmeldt:: 07 Aug 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Rude Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 19:44
Har fundet de her 2 hjul til en fornuftig pris:
Okuma Tormenta (left hand) til ca 500 kr og
Abu Garcia Ambassadeur 5601BCX red (left hand) til ca 600 kr

De skal bruge til døregefiskeri efter gedde. Er der nogen der har erfaringer med disse hjul og kan anbefale dem?

Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2011 kl. 20:07
brug dine baitrunners og køb et par heavy spinne stænger, feks. kintic devilfish, eller lignende. Kender ikke forretningen jeg linker til men har positiv erfaring med disse stænger.
Disse stænger kan anvdendes til paravaner hvis du vil

Så er der også råd til ca 20 nye eels hvis du køber det rigtige sted.

http://emmaline-grej.dk/produkter/5-staenger/1176-kinetic-devilfis-spin-10-fod-kastevaegt-20-80g/
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2011 kl. 00:26

hej morten

de hjul du linker til kan bruges men jeg vil vælge andre
hvis jeg var dig vil jeg prøve via brugtmarked  du kan være heldig og få et super sæt til små penge 
her i efteråret købte jeg på et  fedt sæt  en shimano beastmaster trolling stang brugt + et nyt shimano tekota 300lc  til 610kr
så hvis jeg var dig vil jeg søge et sæt via brugtmarked så får du mere for dine penge 
du kan jo spørge om det er noget værd det grej du for tilbudt  i den her tråd  er sikker på folk nok svare dig
 
 
k&b
christian t.
Til top
Morten Rude Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Rude

Tilmeldt:: 07 Aug 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Rude Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 13:34
Endnu en gang tak for alle de gode svar og forslag. Nu har jeg kigget mig omkring og synes jeg har lagt mig fast på et par stykker af Ambassadeur 7000i, det virker for mig som om det er kvalitet til en rimelige penge.
Nogle der kan anbefale dem eller det modsatte?
Det er som sagt til dørge fiskeri efter de forhåbentlige tunge gedde.

Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2011 kl. 14:17
Hej morten.
Det er sgu et tunget. hjul, men de hvirker.
Prøv at se her. Her ville jeg købe mit multihjul.
 Lystfisker bilver altid hurtigt trætte af deres multihjul og det ender bare i skuffen de er meget sjældent udtjent.
 
//thomas
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum