Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skagit

 Besvar Besvar
Forfatter
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skagit
    Sendt: 15 Dec 2011 kl. 15:21
Er der nogle der har erfaring med Skagit liner. Jeg synes der anbefales voldsomt tunge liner i forhold til den normale kastevægt. F. eks. skal jeg bruge en line på 550- 600 grain (ca. 37- 40gram) på en 8/9 stang med anbefalet kastevægt på 27 gram. Hertil kommer så en tip på ca. 150 grain. (denne skal pga. kastestilen ikke regnes med i den samlede vægt). Dette setup vil selvfølgeligt ikke være velegnet til overhåndskast.??? eller???
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 15:37
Hej lars
 
Et skagit set up er på ingen måde lavet til overhånds kast... en lille tommelfinger regel er ca8-10gram over hvad du normalt vil bruge til et skandinavisk underhånds kast... det tunge hoved er designet til at "trække" den tunge synkende spids op af vandet, hvilket også er ovversagen til at hovedet altid vil være flydende...
 
tight lines...
 
 
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 15:45
hej lars. hvis du synes det virker for voldsomt,så gå en enkelt klasse ned, men jeg syntes stadigvæk det kaster formidabelt selv om hovedet virker lige lovligt tungt til min stang som er en 11 fods switch stang # 7 fra loomis,det vil sige at hovedet vejer 23 til 24 gram og det kaster bare,det korte hoved er dejligt nemt at styre,jeg hørte fra en der havde været i mørrumsåen og brugt skagit hoveder, osse han var meget begejstret for systemet.mvh. leif lunde.
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 15:50
Hej Lars
 
Det lyder ikke helt forkert. Det du skal huske på at i de fleste varainter af Skagit kastet hæftes linen to gange på vandet i løbet af kastet, og at kastet startes uden at hele linen er i luften og belaster stangen på samme måde som ved et overhåndskast.
 
Lad mig sige det på denne måde. Hvis du har tænkt dig at bruge Skagitliner til overhåndskast skal du sørge for at stå ordentligt fast på underlaget ellers bliver du sgu trukket ud af støvlerne LOLLOL.
 
Nej spøg til side
 
Hvis du kigger på f.eks. Ed Ward i http://www.youtube.com/watch?v=yKweQaWEQg8
 
 
vil du bemærke at den måde de kaster på gør, som nævnt ovenfor, at linen på intet tidspunkt før afleveringen er helt fri af vandet og samtidigt belaster stangen.
 
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til, men til kast med tunge synkende spidser (Tip'en), belastede fluer og på trange pladser, er det noget af det bedste jeg har prøvet. Og når man som jeg ikke er den helt store spey haj, er det faktisk nemt at lære, og man "fanger" hurtigt ideen med metoden.
 
Har selv brugt op til 475 grains (ex. tip) på en switch stang, der normalt bruger hoveder på omkring 21-22 gram.
 
Hvis du vil lære mere om kastet og dets varianter, er der nogle rigtigt gode afsnit om kastet og mange af varianterne i Rio filmen "Modern Speycasting". Ellers kan jeg anbefale Ed Ward's (som er en af pionererne) film - rigtig god og informativ.
 
Held og lykke
 
Lars
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 17:25
koldt vand,
underhånds som Marc skriver .Skagit funger fint,nemt og man finder under alle omstændigheder hurtig til bunden med de hurtigsynkende mow.  Dog kan Skagit virke voldsomt til Danske strømforhold.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 13:09
Det er først og fremmest liner jeg havde tænkt mig at bruge i BC. Jeg har brugt mange timer foran PC'en, læst meget og set mange filmklip. Det er ikke en kastestil der virker særligt elegant, men sikkert super effektivt. Mine tanker gik også på om det var noget der kunne bruges i DK, men så fraskriver man sig muligheden for at lave et overhåndskast, som jeg ser det. 
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 13:18
Ja, overhånds kast må betragtes som "no go" med disse liner... kaste stilen kan helt sikkert kunne bruges i dk men det kræver en fin justering af kastene da vi de fleste teder ikke har plads til at lægge selv det mindste "D" bag os pga. kant vegetation... 
Elegant eller ej, så skal man se et skagit set up og kast som en mulighed for at fiske store tunge fluer dybet på trænge pladser... Er forholdene til at fluen skal fiskes højt i vandet vil et alm. skandinavisk set up i de langt de fleste tilfælde være at foretrække...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:18
Hvorfor er et overhåndskast et no-go? Min 11,9 fods #7 håndterer da uden de store problemer at kaste et 475 grains hoved med ti fod T11. Det er muligvis ikke optimalt at overhåndskaste med et sådant setup men det kan nu godt lade sig gøre.

I de mindre åer tror jeg man vil skræmme fiskene for meget med et skagithoved men i de større åer som gudenåen og skjern, tror jeg det bliver et hit.

Et Skagithoved kan netop kastes med et minimum af D loop bag sig
Til top
Jesper Havshøi Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeshav

Tilmeldt:: 12 Sep 2003
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeshav Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:32
Jeg har fisket med Skagit hoveder i både Skjern å og ved Gaula i år og kun været tilfreds. Overhåndskast har ikke været det store problem, men som en anden nævnte kan man gå en klasse ned hvis man syntes vægten er for tung.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:44
Wadefiskeri og BC ,
der vil det passe perfekt,
også selvom fluen skal hænge højre i vandet,men pga de tungeste mow som eks T-11,som oftes bruges ,efter min mening.Men lars du kan sagtens bruge Skagit i Dk. Film er et! noget andet i praksis, jeg vendte hurtig tilbage til det traditionelle,der manglede ligesom noget strøm og vand til Skagit-linen, (tror) ikke det er som Skagit-river washington at gå med den herhjemme. Iøverigt ligger systemet-skagit jo ikke langt hvad vi normalt bruger i Skandinavien, men ud og prøve det klar Lars til BCThumbs Up 
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 16:04
Det jeg mente med at skagit hovedet er "no go" til overhånds kast var at der ikke vindes nogen fordel ved det i forhold til et traditionelt sink tip hovede... Det eneste man får ud af det er en stærkt overbelastet stang...
som nævnt kan man self bare gå ned i vægt men så er, linen jo heller ikke sat op til skagit kastet og dets hoved formål...
 
Alt er muligt men at smække 475gr(30,78g) +13,2g spids(10´ T11) på en #7 DH er i de flestes hænder, langt fra det optimale til overhåndskast men kan da mulighvis godt fiskes med... men generalt er det jo ikke set up at betrakte som egenet til overhånds kast... men det er self en smag sagWink


Redigeret af team grayling - 16 Dec 2011 kl. 16:27
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 17:26
Skagit har sit navn efter Skagit-river, der findes et hav af forskellige mærker af Skagit-liner , men ens for dem alle er at de ikke er til overhånds.
Tror linen er perfekt til BC, Gaula og andre steder med "riv"i vandet,
personligt syntes jeg det virker,!! men det er noget af en "slasker" af en ledning at smide afsted herhjemme i de mere stille vande, men som du skriver Marc , , , ""men det er self en smag sag" enigBig smile
Til top
Stig Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Solar

Tilmeldt:: 30 Jan 2003
Geografisk: Vest sjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Solar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 20:04
Det lyder veldigt fint,jeg kunne godt tænke mig at prøve det,for jeg er ikke den aller bedste til underhånds kast,men sælger disse skagit liner eller er der nogen som laver dem selv ?
Mvh Stig
Til top
Jeppe Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jeppe Jørgensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2008
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jeppe Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 21:39
Hej Lars
Jeg har gået med skagit liner ved  Skjern å de seneste to år.(især ved Auken-svingene i forårsvandføring). Jeg startede med en 600 grains line, som jeg monterede med en hjemmelavet 15 fod spids, lavet af resten af et #11 synke 6 skydehoved. Hele herligheden vejer 55 gram, så det var med bange anelser, at jeg lavede de første kast.
Det går dog forbavsende nemt og er ikke anstrengende. Klumpen på 600 grains er nem at lave D-loop med, og når den er sendt afsted, har den har så meget tyngde, at spids, forfang og rørflue bare har at lystre og følge med, ligemeget hvor dybt de er sunket ned før kastet. Jeg føler faktisk, at et almindeligt synke 6 skydehoved på 29 gram belaster stangen mere  ved almindelige underhåndskast.
Senere har jeg købt en "Skagit Flight shooting head" på 475 grains. Her har jeg en synke 6 spids #9. Den passer fint til en Sage #7 på 13,5 fod. Det udstyr er meget behageligt at kaste med, og jeg kan fiske i lang tid før jeg bliver træt.
Linen plasker noget. Og man skal helst stå tæt ved vandoverfladen, når man kaster. Til gengæld kan man styre farten på fluen ved at mende den flydende klump og det går fint med at kaste når det blæser. Rent kasteteknisk mener jeg, at det er langt lettere at kaste skagit end underhåndskast. - Især for begyndere.
Jeg er glad for mine stænger, så jeg har faktisk aldrig blot overvejet at lave et overhåndskast. - Det ligger ligesom ikke lige for.
Hvis vi mødes en forårsdag ved Skjern å, er du velkommen til at prøve en line.
Med venlig hilsen Jeppe Jørgensen
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2011 kl. 06:55
Tak for de fine svar og tilbud. Jeg går med en Zpey 13,3 8/9. Til denne anbefaler Rio et hoved på 550-600 grain. Jeg hælder nok mest til de 550 og har læst at Airflo Skagit compact skulle være bedre end flight linen. Så jeg tænker Airflo  540 eller 570 grain med 12 og 8 fod CCT 200/ synke 8 spids
Til top
Jeppe Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jeppe Jørgensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2008
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jeppe Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2011 kl. 11:11
Hej Lars
Umiddelbart ville jeg synes, at 8 eller 12 fod er temmelig kort for en spids. Dels kan det måske knibe med at komme dybt nok ned? Dels kan jeg frygte, at spidsen danner et anker, der er for lille. Med det resultat, at spids og flue bliver skudt ind i buskene bagved når man kaster.
Måske bliver den samlede længde af hoved+spids også så kort, at du skal indsætte et mellemstykke (en såkaldt cheater?)
Mvh Jeppe
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 10:25
hej lars

jeg har sammen stang jeg havde tænkt 375 grain til den

har du prøvet den 550 grain på din stang

mvh henrik
Mvh Henrik Larsen
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 10:44
Hej Henrik
På  denne side er der nogle anbefalede vægte til forskellige stænger, de er selvfølgelig kun vejleende, da det er anbefalinger på netop deres fabrikat.
Michael Nielsen
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2012 kl. 15:35
Følger..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres