Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad sker der dog i DSF ????

 Besvar Besvar Side  <1 23456 30>
Forfatter
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad sker der dog i DSF ????
    Sendt: 27 Nov 2011 kl. 19:53
Jeg have ikke set Peter Nielsen´s indlæg lidt længere oppe i tråden inden jeg svarede Karsten Andersen, men svaret til Peter er selvfølgelig det samme som det ovenstående.

Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 19:54
Per Hansen er inde på Jægerforbundet og sammenligne medlemstal,hmm
 
Ja Heine, jeg er gammel Jæger og Sportsfisker....men det jeg ville frem til med JF er den strategi der er nedskrevet, og som man følger!!! Her er ikke noget myggkn....., men man står sammen og har en handlekraftig organisation, som formår noget....i stedet for at det bare ender i alenlange skriverier på en hjemmeside og et blad der så gabende kedsommelig......grå og trist som de fleste i bestyrelsen. Tænk JF er DK's næststørste grønne organisation!
 
Med hensyn til bladet, burde man grafisk kigge sig omkring bl.a. i de engelske trykte medier f.eks. Trout & Salmon....ja det handler kun om det, men man kunne sagtens hente ideer der, eller andre steder!
 
Sportsfiskeren er så kedelig at jeg ikke engang gider åbne den når min broder sender sit eksemplar til mig. Den ender der hvor de fleste reklamer ender.......
Der skal helt andet frisk vand i kanalerne......i Vejle!!!!
 
Nej jeg er ikke medlem af forbundet, og det munder ud i en gammel sag med nogle personer der ikke er mere. Men jeg bliver heller ikke medlem så længe der ikke er bedre muligheder for et medlemsdemokrati....men hvis kiggede lidt på JF og så hvordan mantackler sine medlemmer der, kunne man helt sikkert lære meget.
 
God aften, her holder vi på hat, løse tænder og briller.
Per Hansen


Redigeret af Taonga - 27 Nov 2011 kl. 20:01
Til top
steen nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steen nielsen Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2005
Geografisk: midtsjælland/nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 20:38
peter nielsen
 
før du kommer med sådanne urigtige udtalelser, så bedes du sætte dig ordentligt ind i tingene !!  at vi melder os ud, for at købe en ny båd ...   NOT ..   det blev netop som Steen skriver, kun nævnt som en af mange muligheder ...  men intet konkret er fastlagt
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 21:59
Citat: Rødsgaard

NRE har efter min og sikkert mange andres tabt, og ved det sikkert godt selvPig

Nej, det er DSf som er taberen, det er nemlig sådan, at forbundet i løbet af de sidste 10-15 år har mistet ca. 10.000 medlemmer, og der er ikke noget som tyder på, at den udvikling er ved at stoppe.

En medvirkende årsag til DSf deroute er helt sikkert, at enhver kritik af DSf straks bliver afvist som ukorrekt og grundløs, og så er den nemmeste løsning jo, at man bare melder sig ud.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 22:10
Citat: Port Charlotte

For det andet en kommentar til indlæggene fra de forurettede sjællandske lystfiskeres talerør, Niels. De fleste af dine indlæg er på passende vis imødegået, dog mangler historien om alle de sjællandske fiskere der valfarter til de Jyske åer for at fiske, hvorfor alle de miljøforbedringer der gennemføres, åbenbart kommer alle til gode. 

For det tredje. Skulle vi følge dit, Niels, forslag om at gøre som jægerne (Dette ikke ensbetydende med vi ikke skal se på hvordan de organiserer sig), da vil lystfiskeriet jo, som jægerne, ende med udelukkende lukkede konsortier, og så vil det se sort ud sjællændernes muligheder for f.eks. at fange sølv i et dansk vandløb. Det er vel ikke et sådan senarie du forestiller dig?

Hvis sjællandske lystfiskere kører til Jylland for at fiske, så skal de alle steder løse meget dyre dagkort, så der bliver helt bestemt betalt for den fornøjelse, og der er masser jyske foreninger, som holder deres bedste å-stykker for sig selv, der kan slet ikke købes dagkort til disse stræk.

Og det er nok også meget mere almindeligt, at lystfiskere fra Nordsjælland og København tager til Sydsverige for at fiske i strømvand.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 22:24
Citat: hlf

 ,men Hr Niels Riis Ebbesen skulle fisketegnsmidlerne fordeles som du beskriver ville pengene ikke blive udnyttet tilstrækkeligt, selvfølig skal de fordeles så de kommer mest til gavn hvor behovet er.

Der er masser af behov langs de sjællandske kyster, og det er altså ikke en skid mere put&take at lave kystudsætninger af havørred, end det er at putte laks i de jyske åer, og så begynde at fiske på dem inden de har fået etableret en 100% selvreproducerende bestand.

Og hvis det ikke er fint nok med kystudsætninger, så har vi i Nordsjælland flere store vandløb, som er i en sådan forfatning, at de sagtens kunne sluge alle fisketegnsmidlerne i de kommende ti-tyve år, hvis de skulle naturgenoprettes.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 22:37
Citat: karsten4

Iøvrigt har jeg fået endnu en bekræftelse på mit første indlæg i denne debat. Ifølge et medlem af foreningen i Ishøj var det investeringen i en båd som fik dem til at melde sig ud. Altså økonomi frem for fornuft og miljø. 

Sikke da noget sludder, DSf miljøpolitik er da kun store ord til indvortes brug, og resultaterne er under alle omstændigheder til at overse. Og der er da ingen tvivl om, at Ishøj klubben får meget mere lystfiskeri for pengene, når de køber en båd, i stedet for at sende dem over til Bredsten.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 22:52
aaaaaah Niels R. Ebbesen du har selvfølig lov at mene det er dyrt!!!!!!! , men i forhold til alt andet fiskeri i Skandinavien på højde med de jyske vande vil jeg mene du slipper meget billigt, endog uden nogen form for hjælp til de foreninger som arb lokalt som "torden Skjold`s soldater".Og det er ganske få foreninger der har noget fiskeri for sig selv,enkelte af disse foreninger skal man have årskort for at nå hele foreningens vande,hvilket efter min opfattelse kun er rimligt. Andre foreninger kan ikke gøre således da de lejer vandet af Naturstyrelsen.Godtnok tager folk da til Sydsverige Niels !! men jeg garanterer at jeg har besøg af mange privat fra Nord/vest nå ja! fra det meste af sjælland som fisker i "mit" område i det jyske. Men held og lykke med dine argumenter.
Vh Heine Fausing
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 23:01
Citat: Niels Riis Ebbesen

[QUOTE=hlf] ,men Hr Niels Riis Ebbesen skulle fisketegnsmidlerne fordeles som du beskriver ville pengene ikke blive udnyttet tilstrækkeligt, selvfølig skal de fordeles så de kommer mest til gavn hvor behovet er.

Der er masser af behov langs de sjællandske kyster, og det er altså ikke en skid mere put&take at lave kystudsætninger af havørred, end det er at putte laks i de jyske åer, og så begynde at fiske på dem inden de har fået etableret en 100% selvreproducerende bestand.

Og hvis det ikke er fint nok med kystudsætninger, så har vi i Nordsjælland flere store vandløb, som er i en sådan forfatning, at de sagtens kunne sluge alle fisketegnsmidlerne i de kommende ti-tyve år, hvis de skulle naturgenoprettes.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
 
Lyder som om du trænger til at få brugt krudtetLOL
Jeg må ha sovet de gange jeg kørte over Nordsjællands stor åer, de må ha været gemt i krattet.Wink
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2011 kl. 23:45
 

Kære alle på tråden,

Synes det er meget ærgerligt, at denne tråd har fået en karakter af brok og meget lidt konkret input til hvad vi kan gøre for, at foreningerne ikke melder sig ud.

 Synes det er ærgerligt, at fisketegnsmidlerne, restaureringsprojekterne osv. Bliver koblet sammen med DSF. De har altså ikke det fjerneste med hinanden at gøre.

 Det har Lars B. Henriksen med en engles tålmodighed og på pædagogisk vis og ikke mindst med faktuel viden belært blandt andet Niels Riis Ebbesen om.

 Det interessante er jo, når alt kommer til stykket, hvorfor nogle foreninger vælger at stå uden for fællesskabet og bruge pengene på anden vis, når nu alle er enige om, at vores miljø og fiskeriet i høj grad har brug for en stærk organisation til at varetage alles interesser.

 DSF har valgt et repræsentativt demokrati og det er derfor de kan kaldes et forbund. (Som Dansk Idrætsforbund). Alle medlemmer kan deltage i DSF-kongressen, og alle lystfiskere, eksempelvis Niels Riis Ebbesen, kan forsøge at blive sin Forenings repræsentant, hvis de ellers har lyst til at vælge ham. Så har han indflydelse som en repræsentant for sin forening og har disse medlemmers antal stemmer at gøre godt med.

 DSF er på ingen måder sammenlignelig med jægerne. Vi består primært af foreninger, som i vidt omfang er grundstenen i vores fiskeri. Jægerne har små konsortier, eller er små grupper af jægere om et stykke jagt. Slet ikke foreninger som eksempelvis de store lystfiskerforeninger i  Vejle, Kolding, Skive, Ishøj m.fl. Det faktum er vi nødt til at forholde os til,  inden vi blander pærer og bananer sammen i debatten. (For øvrigt er det yderst sjældent at jægerne blander sig i miljødebatten, skal vi gøre som dem....?)

 Forbundet har utroligt mange interesser at tage højde for. Hvordan taler man til landbruget, så lodsejerne ikke smider lystfiskerforeningen ud af deres vande. Er der særinteresser for sø-fiskeri, hav, mede osv. Bor man et sted hvor der er få gydevandløb. Skal man bruge super meget tid på at lobby arbejde mod monofilgarn ved kysterne, fjernelse af opstemninger, skarvforvaltning, kursusvirksomhed, ungdomsarbejde, samarbejde med øvrige organisationer. Hvordan skal bladet Sportsfiskeren se ud. Hjemmeside, foreningskontakter, pressemeddelelser, politiske kontakter osv. Og ja, DSF er altså ikke engang 25.000 medlemmer og der er meget få fastansatte i DSF. Jeg kender disse som foreningsformand, og jeg kan oplyse til Jer alle, at de kæmper og de arbejder med opsmøgede ærme. Og det med både hjertet og sved på panden. Det samme gør alle de frivillige i organisationen. De mange udvalg, miljøkoordinatorerne, bestyrelse osv. Hvor ville jeg ønske at der var flere som ville anerkende deres indsats. Anerkende de flotte resultater som de opnår og har opnået. Og ikke som nu hvor blandt andet Niels Riis Ebbesen bruger enhver lejlighed til at nedgøre så mange menneskers frivillige arbejde, som dybest set er til gavn for alle lystfiskeri i det ganske land.

 Hvis nu at alle foreninger meldte sig ind. At vi stod sammen om vores interesser og ikke mindst miljøet. Så ville kontingentet kunne være lavere og vi kunne have en meget støre indflydelse på de politiske beslutninger.

 Jeg synes det er ærgerligt at Ishøj ikke længere er med i forbundet og vil håber at de kommer tilbage. Fiskeriet og miljøet har i den grad brug for at vi hjælpes ad.

 Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo

 

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 00:38
Skønt læsning Niels Åge Skovbo,
gid der var flere udmeldinger af din slags, som kunne tilkendegive hvor vigtigt det er for vores intresser, at vi står sammen, af mange fælles grunde.
Som et eksempel ud af mange kan man se på Varde Sportsfiskerforening
hvad det betydder når det fungere i en forening. De er mange aktive medlemmer.De har vision og målsætning , juniorsider, meget andet som kan give et indtryk af en forening som arbejder på alle fronter for at fungere som en sund forening i DSF.
vh Heine


Redigeret af hlf - 28 Nov 2011 kl. 00:45
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 01:21

Endnu et rigtigt godt og informativt indlæg fra Niels Åge, serveret så konkret, kompetent og sobert at det virkeligt er værd at læse, her kom der endeligt samling på en masse løse ender.


Mvh

Jim.

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 07:35
Noget af det DSF kunne gøre for foreningerne var at have styr på hvordan man starter en junior afdeling op ikke mindst med hensyn til indhentninger af tilladelser hos det offentlige til at omgåes de unge mennesker og ligeledes fabrikere noget matriale til klubberne for brug af opstart af junior afdelinger i det danske land som både de respektive klubber og forbundet kunne have gavn af ....
/Søder
Til top
Glasnost Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Glasnost

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 56
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 08:35
Jeg kan heldigvis forholde mig neutralt til dette emne, men jeg har fulgt tråden med stor interesse. 

2 ting slår mig efter at have læste de mange gode og mindre gode indlæg.

1. DSF's magthavere og støtterne rundt om i landet bliver nødt til at acceptere, at der er noget der skal ændres. Udviklingen i medlemstallet taler sit klare sprog og det nytter ikke noget at stikke hovedet i sandet og blot lovprise det arbejde der udføres i DSF.
Jeg er sikker på at der arbejdes hårdt i DSF og at de mange frivillige gør et godt stykke arbejde. Men... Når man læser denne tråd, så kan man ikke være i tvivl om at mange danske lystfiskere mener, at DSF ikke varetager deres interesser. Det bliver DSF altså nødt til at forholde sig til uanset om man i DSF er enig i dette eller ej.

2. Mange af DSF støtterne har i denne tråd gjort opmærksom på, at det er helt forkert at melde sig ud af DSF, da man så også mister indflydelse på udviklingen i DSF. 
Det er jo som sådan korrekt, men det understreger da med al tydelighed den "blindhed", som man fornemmer er allestedsnærværende hos støtterne og DSF.
Det er vel kun et spørgsmål om hvor mange udmeldinger, der skal til inden at magthaverne i DSF må se virkeligheden i øjnenen. Og hvis dette sker for sent, så vil der på et tidspunkt opstå en ny organisation, der forstår at servicere bredden hos de danske lystfiskere og som langsomt og sikkert vil overtage DSFs rolle som den mest indflydelsrige danske lystfiskerorganisation.

Markedskræfterne sættes ikke ud af spil, blot fordi emnet er lystfiskeri... kunden har altid ret, ellers får de det med tiden.

/Glasnost
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 08:38
 Der er på ingen måder sammenlignelig med jægerne. Vi består primært af foreninger, som i vidt omfang er grundstenen i vores fiskeri. Jægerne har små konsortier, eller er små grupper af jægere om et stykke jagt
 
Hej Niels Åge.
 
Tak for et godt informativt indlæg, men jeg skal da lige venligst oplyse dig at der findes mange og store Jagtforeninger, hvor de enkelte jægere, til trods for at de er medlem af et konsortie, også er medlem. Der gøres et lige så stort frivilligt biotoparbejde i de grønne områder, som v sportsfiskere også gør i vores vandløb.
 
En jæger er i dagens DK, nødt til at være medlem af et konsortie, da det ellers er umuligt at gå på jagt, hvis man ikke lige er jordbesidder. En af de gode jagter her på sjælland på ca. 250 HA vil rask væk koste 350.000,00 om året!!!
Derfor en man som jæger nødt til at danne konsortier. Undtagelsen er de få foreningsjagter, der afholdes.
Ja det var et sidespring i debatten.
Per Hansen
 
Ha' en rigtig god dag
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 09:13
Man kan på flere måder sammenligne jægernes organisation og vores eget forbund.
 
Prøv at studere jægernes hjemmeside. Stor flot åbenhed.
 
Se bare hvordan de beskriver deres organisation med medlemmerne øverst, med regnskaber, budgetter osv.
 
Sådan bør enhver organisation fremvise sig i vores tidsalder.
 
Det er en fin præsentationsform, som jeg egentlig godt kunne ønske, at vores forbund hentede inspiration fra. Faktisk lige til at kopiere indholdsmæssigt.
 
 
De rykker, det skaber tillid - Flot. 
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 09:15
PS. DSF's hjemmeside er for øvrigt grafisk meget flottere, så med samme indhold, så ville forbundet virkelig rykke flere årtier frem.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 21:31
Citat: hlf

aaaaaah Niels R. Ebbesen du har selvfølig lov at mene det er dyrt!!!!!!! 

Alt er jo relativt, og min pointe er, at når nogle sjællændere tager Jylland for at fiske, så betaler de for festen når de køber dagkort, og derfor er der ingen grund til, at de også skal afstå fisketegnsmidler for den fornøjelse. Og hvis du/I mener, at dagkortene ikke dækker alle udgifter, så sælger I dem for billigt.

På Sjælland har vi kun nogle få vandløb, hvor der kan fiskes efter hav- og bækørred, så derfor er den form for fiskeri ikke ret udbredt blandt sjællandske lystfiskere, og der er i hvert fald ikke nogen saglig begrundelse for, at sjællandske søfiskere, karpefiskere, kystfiskere og havfiskere skal financiere de store og dyre lakseprojekter som I har gang i.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 22:09

Citat: hlf

 Lyder som om du trænger til at få brugt krudtetsmiley36.gif

Jeg må ha sovet de gange jeg kørte over Nordsjællands stor åer, de må ha været gemt i krattet.smiley2.gif


Prøv at se disse to links med billeder fra h.h.v. Mølleåen og Værebro Å, de er begge to på størrelse med nogle af Jyllands middelstore åer - klik på de små billeder for at se dem i en større version, der er ca. 200 billeder i hver serie.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/lokaliteter/moelleaadalen/preview_01of10.html

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/vaerebro_aa/preview_01of20.html


Der fiskes ikke i disse åer, og der er ikke nogen lystfiskerforeninger som har fiskeret i dem, der lever nemlig ikke ørreder i dem, Mølleåen har 8 eller 9 opstemninger, og der er ikke nogen fisketrapper, Værebro Å er gravet til en kanal, og begge åer har været voldsomt forurenet med spildevand. 


Men i dag er vandkvaliteten rimelig god i begge vandløb, og der er ikke en udnyttelse af vandkraften ved opstemningerne af Mølleåen, så der er ikke noget til hindre for, at alt vandet kunne ledes gennem en stribe fisketrapper. Og bønderne har for længst opgivet at dyrke noget i Værebro ådal, så den kunne godt genslynges, hvis der er penge til projektet.


Det ville være en kæmpe gevinst, hvis Mølleåen fik en masse fisketrapper, så der igen kunne komme havørreder op i dens øvre dele, for mølleåsystemet har også 7 store søer, der kan rumme en stor bestand af søørreder.


Så ja, der er vandløb i Nordsjælland, som godt kunne tåle en meget stor og kærlig hånd, det er faktisk sådan, at disse to projekter godt kunne tømme kassen med fisketegnsmidler i en længere årrække. Det største problem er dog, at projekterne er så gigantisk store, at nogle små lystfiskerklubber med 50 til 200 medlemmer, de kan slet ikke gabe over sådan nogle projekter. Det var jo heller ikke nogle lystfiskere som gennemførte projektet med genslyngningen af Skjern Å.


Med Venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2011 kl. 22:30

Citat: niels åge skovbo

 Synes det er ærgerligt, at fisketegnsmidlerne, restaureringsprojekterne osv. Bliver koblet sammen med DSF. De har altså ikke det fjerneste med hinanden at gøre.


DSf sidder trods alt i §7 udvalget, som rådgiver om hvordan lystfiskerne ønsker at deres brugerbetaling skal anvendes, og den position har de i alle årene brugt til at fremme projekter ved de jyske åer. Der er i senere år kanaliseret rigtig mange penge til de store lakse-projekter, som virkelig kun kommer et meget lille fåtal lystfiskere til gode. Og jeg vil tillade mig at hævde, at lakse-projekterne er ren og skær put&take, da man lystfisker på nogle bestande, som endnu ikke er selvreproducerende.


 Forbundet har utroligt mange interesser at tage højde for. Hvordan taler man til landbruget, så lodsejerne ikke smider lystfiskerforeningen ud af deres vande.


På Sjælland er der kun et fåtal kilometer vandløb, hvor der lejes fiskeret af landmændene, så det store flertal af sjællandske lystfiskere kan slet ikke se det rimelige i, at DSf ikke går hårdt til landbrugets miljøsvineri. Og hvis det skal være de jyske lystfiskerforeninger ønsker og behov som dikterer DSf miljøpolitik, så er det da klart at sjællænderne føler, at DSf er en forening som kun varetager de jyske å-fiskeres interesser.


Med Venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 00:37
Hr Niels Riis Ebbesen
Du var den som begyndte med priser,jeg gav bare min mening!!
Desuden tjener vi i "min" forening kun småpenge til foreningen, eftersom det er lejet vand af Naturstyrelsen, det meste,dyrt!!. Samtidig er vi en forening som laver meget,omkring vandpleje, fældning af buske og krat langs åen osv til sæsonafslutningen hvor vi så også rydder op langs hele vores vand for "tabt"skrald,gratis og frivilligt.
Som før nævnt kommer intet af sig selv, brug krudtet hvor det gør gavn. Start med en forening hvor du vil gøre en forskel. Projekter kommer ikke ud af ingenting!!,
Læs eventuelt Niels Åge Skovbo`s indlæg igen.Niels du kunne jo dukke op til engang EL-fiskeri og foredrag på DCV d 4/12 ,så kune du måske få et indtryk af hvad du kritiserede,måske få lidt svar på noget af dine skarpe holdninger !! af nogle som arbejder til hverdag for laksen og lystfiskerene i almindelighed og særdeleshed.
Modsat den som for det meste kun har det i m , , , n.
 
Vh Heine
 
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 07:21
Fisketrapper??? Det bliver ikke lavet fisketrapper mere, hvis du har fulgt en smule med i vandplejeOuch
De store lakesprojekter du henviser hedder på jysk snæbelprojektet og er 80% af pengene kommer fra EU, resten kommer fra kommuner, fonde, og jyske lystfiskerforeningerWink
Sorry, ville ikke have deltager mere i denne tråd, men det bliver kun værre og værre med NRE løgnehistorierConfused
Lars Henriksen har på meget pædagogisk måde prøvet på at forklare dig hvordan det hænger sammen, men du vil simpelhen bare ikke tage ved lære.
Trist men sandt.
Over and out
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 08:42
Mølleåen lidt nord for København kan du godt glemme alt om. Den er så forurenet, så der er ingen mening i at bruge bare en udgået 25 øre på den rende.
 
Der er slam, som er voldsomt forurenet af giftstoffer fra bl.a. en akumulatorfabrik, og det vil koste ufattelige summer, at rense det vandløb op.
 
Hvis man gerne vil have andel i fiskeplejemidlerne, som selvfølgleig primært er gået til Jylland, så må man gøre det samme som jyderne, bede om pengene. Man skal altså lette måsen, og gå igang med et fornuftigt vandløb, og har man et rimeligt projekt, så kommer pengene som nok også.
 
Selvfølgelig kan forbundet godt påvirke i nogen grad, hvem pengene går til. Man har jo et tæt samarbejde med DTU Aqua, og selvfølgelig kan forbundet lægge en anbefaling ind. Det er logisk, men i sidste ende er det DTU Aqua, der afgør vejen for pengene.
mvh
kjeld.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Al Damlund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Damlund Avatar

Tilmeldt:: 18 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 137
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 11:12
Jeg synes, at denne tråd indeholder mange interessante meninger og tilkendegivelser, så synes dog at jeg mangler een ting, nemlig DSF´s håndtering af de problemer, der har været i deres økonomistyring. Jeg synes det er udtryk for udtalt dårlig ledelse eller mangel på ledelse, når man ikke fra DSF´s side åbent har fremlagt og åbent beskrevet de problemer der har været og åbent gjort opmærksom på hvad man har gjort for at løse dem. Hverken på DSF`s hjemmeside eller i Sportsfiskeren har der været ret mange beskrivelser af de interne problemer, man har, som jeg husker det, faktisk kun begrænset sig til at forsvare sig fra - hvor har man ikke meldt massivt ud? Det skaber kun mistro og mistillid, hvis man prøver at skjule eller fortie problemer, og nu ser man resultaterne.
Når det er sagt, så synes jeg samtidig, at den beslutning man f.eks. har truffet i Ishøj og i andre foreninger er meget ukonstruktiv og kortsynet, jeg forstår godt frustrationen hos mange medlemmer,men man løser jo ikke problemerne ved at vende sig bort fra dem, problemerne bliver kun løst ved, at man fra foreningernes side aktivt gå ind og gør noget ved ledelsen i DSF.
DSF er vores fælles talerør udadtil og til det politiske niveau, derfor hjælper det ikke at man vender forbundet ryggen, tværtimod.
Til top
Al Damlund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Damlund Avatar

Tilmeldt:: 18 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 137
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 11:20
Jeg synes, at denne tråd indeholder mange interessante meninger og tilkendegivelser, så synes dog at jeg mangler een ting, nemlig DSF´s håndtering af de problemer, der har været i deres økonomistyring. Jeg synes det er udtryk for udtalt dårlig ledelse eller mangel på ledelse, når man ikke fra DSF´s side åbent har fremlagt og åbent beskrevet de problemer der har været og åbent gjort opmærksom på hvad man har gjort for at løse dem. Hverken på DSF`s hjemmeside eller i Sportsfiskeren har der været ret mange beskrivelser af de interne problemer, man har, som jeg husker det, faktisk kun begrænset sig til at forsvare sig fra - hvorfor har man ikke meldt massivt ud? Det skaber kun mistro og mistillid, hvis man prøver at skjule eller fortie problemer, og nu ser man resultaterne.
Når det er sagt, så synes jeg samtidig, at den beslutning man f.eks. har truffet i Ishøj og i andre foreninger er meget ukonstruktiv og kortsynet, jeg forstår godt frustrationen hos mange medlemmer,men man løser jo ikke problemerne ved at vende sig bort fra dem, problemerne bliver kun løst ved, at man fra foreningernes side aktivt gå ind og gør noget ved ledelsen i DSF.
DSF er vores fælles talerør udadtil og til det politiske niveau, derfor hjælper det ikke at man vender forbundet ryggen, tværtimod.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 21:46
Citat: Kjeld Willerslev

Mølleåen lidt nord for København kan du godt glemme alt om. Den er så forurenet, så der er ingen mening i at bruge bare en udgået 25 øre på den rende.
 
Der er slam, som er voldsomt forurenet af giftstoffer fra bl.a. en akumulatorfabrik, og det vil koste ufattelige summer, at rense det vandløb op. 

Det er mindst 30 år siden, at der blev sat en stopper for udledning af urenset spildevand til de danske søer og åer, og det gælder også for Mølleåen. Og i næsten alle danske søer og åer har fortidens synder medført, at der er aflejret en masse knap så rare ting i sedimentet, det er også tilfældet i Gudenåen og Ribe Å.

Så tidligere tiders forurening er ikke til hindrer for, at man i dag kan lave naturgenopretninger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:00
Problemet med Mølleåen handler vist mere om at den bla med sine 7 opstemninger bruges til at regulere vandstanden i bla Furesø og Farum sø således at man i sommerhalvåret har bedre styr på udviklingen af svovlbrinte.
Rent miljømæssigt burde det kunne lade sig gøre at etablere et super producerende vandløb.

Mvh
Jim.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:11
Det vil være fint med fokus på Mølleåsystemet og restaurering af den og dens søer, men lad for guds skyld være med prøve at gøre det til et ørredvandløb/system! Den slags har vi nok af her i landet, gør hellere noget for de arter der lever i søerne i forvejen, evt ved at ophjælpe sandartbestanden i både bagsværd- og furesøer...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:14
Citat: Damlund

DSF er vores fælles talerør udadtil og til det politiske niveau, derfor hjælper det ikke at man vender forbundet ryggen, tværtimod.

Talerør udadtil, hvornår har du sidst set nogle store overskrifter i medierne, hvor DSf har været afsenderen på budskabet...?

Hvis DSf reelt fungerede som et talerør for alle danske lystfiskere, hvis DSf virkelig satte dagsordnen med markante synspunker omkring fiskeripolitikken, hvis DSf virkelig gik til stålet i kampen for et bedre miljø, og hvis det også turde sige fra overfor landbrugets forurening med gylle, overgødskning og uhæmmede forbrug af sprøjtemidler, ja så kunne vi måske begynde at snakke om, at det er værd at støtte op om DSF.

Men inden vi når så langt, så skal DSf også lige bruge deres plads i §7 udvalget til at sørge for, at der i en årrække fremover bliver brugt rigtig mange ekstra millioner af fisketegnsmidlerne til at skabe et meget bedre lystfiskeri for sjællænderne, og i særdeleshed københavnerne, som i rigtig mange år har fået en alt for lille andel af fisketegnsmidlerne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:20
Citat: Klaus Neilsen

Det vil være fint med fokus på Mølleåsystemet og restaurering af den og dens søer, men lad for guds skyld være med prøve at gøre det til et ørredvandløb/system! Den slags har vi nok af her i landet, gør hellere noget for de arter der lever i søerne i forvejen, evt ved at ophjælpe sandartbestanden i både bagsværd- og furesøer...

Altså Klaus, man kan jo dårligt forholde sig seriøst til sådan et indlæg.

Sig mig...har du drukket af natpotten ?


Mvh

Jim.


Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:23
Så lad og være med at sidde som en anden gøgeunge, der blot venter på andre skal føde den.

Få, som omtalt af andre tidligere, gang i nogle projekter, lokal arbejdskraft, søg midler, fremlæg jeres konkrete projekt og gør andre bl.a. dsf (Det ligger åbenbart hr. Ebbesen meget på sinde at få netop dsf's velsignelse, på trods af den udtalte modstand mod samme organisation) interesserede i projektet. eller du forventer måske endda jyderne skal gøre arbejdet for jer?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:28
Citat: scott

Problemet med Mølleåen handler vist mere om at den bla med sine 7 opstemninger bruges til at regulere vandstanden i bla Furesø og Farum sø således at man i sommerhalvåret har bedre styr på udviklingen af svovlbrinte.
Rent miljømæssigt burde det kunne lade sig gøre at etablere et super producerende vandløb. 

De nedre dele af Mølleåsystemet er ikke og de bliver aldrig et ørredvandløb, men fra Farum Sø og opefter, der er der masser af mindre tilløb, som ud over den øvre del af Mølleåen sagtens kan være opvækstvand for ørreder, og der har aldrig været tilledning af spildevand til Bastrup Sø, så på de øvre dele af Mølleåen er vandkvaliteten helt i top, problemet er de 8-9 opstemninger der er fra Furesøen og ud til Strandmøllen.

Og hvis man skabte forholdne, så der kunne etableres en havørredbestand i Mølleåsystemet, så ville der jo automatisk være en del af dem som dannede en bestand af søørreder, og det vil da ikke være at foragte.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:35
Citat: Klaus Neilsen

Det vil være fint med fokus på Mølleåsystemet og restaurering af den og dens søer, men lad for guds skyld være med prøve at gøre det til et ørredvandløb/system! Den slags har vi nok af her i landet, gør hellere noget for de arter der lever i søerne i forvejen, evt ved at ophjælpe sandartbestanden i både bagsværd- og furesøer...

Sandartbestanden er kun i tilbagegang fordi der ikke længere tilledes næringstoffer til Bagsværd Sø og Furesøen, mindre næringsstoffer giver nemlig færre alger og klarere vand, og det er ikke optimalt for sandarten, men du kan jo trøste dig med, gedderne og aborrerne til gengæld har været i fremgang.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen 
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:39
Det var dog utroligt, som du kan remse op Niels. Men faktum er, at der ikke bliver restaureret ret meget Mølleå, når du og dine utilfredse rygklappere (dem du altid nævner, men ingen får at se)nøjes med at brokke over fisketegnsmidlerne i stedet for at søge dem.
 
Hilsen
Peter
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:50
Citat: Niels Riis Ebbesen

De nedre dele af Mølleåsystemet er ikke og de bliver aldrig et ørredvandløb, men fra Farum Sø og opefter, der er der masser af mindre tilløb, som ud over den øvre del af Mølleåen sagtens kan være opvækstvand for ørreder, og der har aldrig været tilledning af spildevand til Bastrup Sø, så på de øvre dele af Mølleåen er vandkvaliteten helt i top, problemet er de 8-9 opstemninger der er fra Furesøen og ud til Strandmøllen.

Og hvis man skabte forholdne, så der kunne etableres en havørredbestand i Mølleåsystemet, så ville der jo automatisk være en del af dem som dannede en bestand af søørreder, og det vil da ikke være at foragte.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Nu har man jo et par gange udsat ørreder i Hestetangsåen, men de blev jo ikke rigtig til noget, da de udtrækkende ørreder skal igennem sumpområdet i den nedre del af åen ved Karsø/Sortemosen og der blev/bliver alt for mange guffet af gedder, lappedykker, fiskehejre, skarv, mink, isfugl mv., så hvis der skal komme noget ud af det, så kræver det, at åen inddæmmes på stykket, så ørrederne kan trække direkte ud i søen... Jeg tvivler på, at Skovvæsnet går med til det.
Med Hensyn til Værebro å, så ligger den 1-1½ km. strækning, som har det rigtige fald til egnet gydeområde, umiddelbart nedstrøms udløbet fra Måløvrenseanlæg, så der skal først laves en problemløsning der f.eks. et lagune-system ala det ved Skidenrenden i Slagelse og vandet ledes ud længere nedstrøms i åen end det bliver idag - det er jo oplagt at tage kontakt til Ballerup kommune og forsøge at få et projekt igang bl.a. med opkøb af jorden til lagune-systemet mm. 
 
 
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 22:50
Citat: Port Charlotte

Så lad og være med at sidde som en anden gøgeunge, der blot venter på andre skal føde den.

Få, som omtalt af andre tidligere, gang i nogle projekter, lokal arbejdskraft, søg midler, fremlæg jeres konkrete projekt og gør andre bl.a. dsf (Det ligger åbenbart hr. Ebbesen meget på sinde at få netop dsf's velsignelse, på trods af den udtalte modstand mod samme organisation) interesserede i projektet. eller du forventer måske endda jyderne skal gøre arbejdet for jer?

Klap lige kæphesten, Mølleåsystemet er kæmpe stort, og det går gennem 6 eller 7 kommuner, som hvad angår indbyggere er nogle af landets største. Og alle opstemningerne er ved fredede møller og industrianlæg, så der skal altså temmelig meget mere end par trillebøre grus og og nogle arbejdsweekender til at klare det projekt.

Der skal frem for alt et stort politisk lobbyarbejde, hvor en helvedes masse myndighedder skal bearbejdes og blødgøres. Og så vidt jeg ved, så var det heller ikke de lokale lystfiskere, som lavede naturgenopretningen ved Skjern Å.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 23:01
Og hvad så NRE, det er sgu da det man gør. Nåh nej det er lettere at skrive om det end bare prøve at gøre noget.
 
Du sidder lige og plæderer forat tegnsmidlerne skal bruges, der hvor det betaler sig, og folk gider lætte røven. Det er da vist det de bliver pt.. Så du fatter åbenbart ikke, hvad det handler om.
 
Hilsen
Peter


Redigeret af Rødsgaard - 29 Nov 2011 kl. 23:01
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 23:27
Dead


Redigeret af kent bille - 30 Nov 2011 kl. 00:14
Til top
Topper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toppen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 84
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 23:30
Hej
nu har jeg endeligt læst denne tråd til enden og
 
 
Nej jeg gider ikke deltage i denne tråd hvor folk ikke kan tale ordentligt.
Men skal komme med deres grimme udgydelser først den ene vej og så den anden vej.
 
Hold nu op og tag jer sammen
 
Når i en gang gider at snakke ordentligt kan det være der er nogen der gider tage jer alvorligt
 
MVH
Topper
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2011 kl. 23:49
Cry
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 00:14

Hej Bille.


Det var helt forfriskende med dit gode indlæg, og jeg tror at du fik løftet sløret for noget meget centralt, nemlig om hvor vidt det meget omdiskuteret emne om kystudsætninger handler om etik eller sund fornuft, om indrømmelser eller stædige holdninger.

Selv synes jeg at NRE har fat i meget af det rigtige, så kan folk være uenig eller ej, men at være på nakken af manden blot for at være det...det er sgu for dumt, for ingen kan vel påstå at han endnu ikke har sagt noget rigtigt.

Havørred Fyn” har været en succes, men jeg har mere end svært ved at se at vi kan komme blot i nærheden af dette her på Sjælland.

Da jeg boede i Jylland kørte jeg et utal af gange over Fyn samt rundt på øen og antallet af vandløb af netop den beskaffenhed som er en klar forudsætning for en naturligt producerende havørredbestand og som de har en hel del af....ja dem har vi bare ikke her, bare man dog for fanden ville erkende det !


Og jo...jeg tror sgu egentligt også snart at jeg hellere vil spille golf.


Mvh

Jim.

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 07:01
Nu findes der jo allerede en naturlig ørred bestand i den øvre del af Mølle Å systemet opstrøms Farum og Bastup sø, men måske den skulle hjælpes af nogle ildsjæle i et par aktive foreninger.... Wink

Redigeret af Søder - 30 Nov 2011 kl. 07:02
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 07:50
Henning,
problemet er spærringerne og forureningen, når du kommer ned igennem Mølleåen.
 
Det der efterlyses mht. fiskepleje for københavnerne, kan måske komme allerede i 2012.
 
På mødet der blev afholdt i Ishøj omkring Havørred Sjælland for snart et år siden lovede repræsentanten for DTU Aqua at forsøge at finde for 100.000 kroner fisk, som skulle udsættes mærkede i det storkøbenhavnske område, så vi kunne se, hvordan fiskene flyttede sig rundt.
 
Om de fisk kommer i 2012 ved jeg ikke. Vi har intet hørt om den udsætning siden det møde, mener jeg. Måske har de blot ikke meldt ud endnu.
 
Men det ville da være en god start for den københavnske fiskepleje - hvis det sker Smile
 
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 12:58
Citat: Rødsgaard

Og hvad så NRE, det er sgu da det man gør. Nåh nej det er lettere at skrive om det end bare prøve at gøre noget.
 
Du sidder lige og plæderer forat tegnsmidlerne skal bruges, der hvor det betaler sig, og folk gider lætte røven. Det er da vist det de bliver pt.. Så du fatter åbenbart ikke, hvad det handler om.
 
Hilsen
Peter
 
ClapClapClapClapClapClapClapClapClap
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 13:31
Vedr. Mølleåen. Det ville være rart om debattørene satte sig lidt ind i sagen inden de præsenterer deres synspunkter.  Igennem flere år er der arbejdet på naturprojektet "Rent vand i Mølleåen". Alt om dette projekt kan læses hos Naturstyrelsen. I forbindelse hermed er der udarbejdet flere digre værk, der bl.a. beskriver hvordan man kan fjerne samtlige spærringer fra Frederiksdal til Strandmøllen. Jeg har fulgt projektet fra start af. De feste interessenter er enige om at spærringerne bør fjernes. Imod er bla. den lokale naturfredningsforening. De kan godt lide at høre vandets brusen i møllerne. Men i denne omgang bliver der ikke anlagt omløb. Problemet er penge. Men der er fokus på samtlige aspekter af en naturgenopretning af Mølleåen. Mht. ørreder, så vil der uden tvivl gå ørreder op i åen hvis de kan. De står i udløbet lige nu. Men det er ikke så relevant i forhold til det samlede billede hvor andre og større opgaver skal løses først. Mht. fiskepleje i mølleåsystemet,
er der udsætningsplaner hvor det er aktuelt p.t.
Hilsen
Thomas
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 13:48
Hej jim
 
Jeg valgte at slette tråden...jeg ved ikke rigtig om jeg fortryder at jeg fik det gjort..men jeg sad minutterne efter at have sendt mit indlæg og overvejede om jeg gjorde det rigtige..da jeg havede en tvivl valgte jeg at lade tvivlen komme tråden til gode....
 
men ja der er en sandhed...og jeg tror der er en sandhed mere
sagt på en anden måde Niels og hvem der ellers blev berørt af konflikten for flere år siden har haft deres sandhed og jeg mener at nogen må have fejlet siden det kan gå så galt som at der ikke var mulighed for en fællesvej..den historie syntes jeg ikke rigtig vi skulle igennem igen da tråden jo egentlig omhandlede dsf og ikke fisketegn midlerne..der burde Niels måske vælge sine kampe mere præcis ...
men det er jo ikke ensbetydene med at der ikke er en sandhed at finde i hans mission.
 
jeg kom lidt ind på befolkningstallet i hovedestads området har en indflydelse på hvor meget vand der er at at bruge som opvækstvand og det kan vi bare ikke komme uden om..vi berøver naturen dens vand og dermed havørredens muligheder for en naturlig vækst..kunne man kompentere for det ved eventuelle kystudsætninger med sterile havørred ???..her kom jeg lidt ind på om der muligvis lå nogle etiske/moralske indrømmelser hos de involverede partner.
 
 
jeg syntes at havørred sjælland er et af de rigtig gode tiltag der er kommet og der med en god ledelse er en del gode gydevandløb som eks mølleåen der kan nyde godt af på sigt..... jeg håber det meget..imorgen er der måske en frisk ung fyr der står op før fanden for at være den første på spottet !!!
 
mvh
Kent Bille


Redigeret af kent bille - 02 Dec 2011 kl. 12:06
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 14:31
Thomas Vedel
 
Det jeg taler om er de fisk som allerede findes i systemet og de kommer ikke i havet altså er det søørreder vi taler om hvilket vel har et kæmpe potetiale med Furresøen som opvækstvand ......
/Søder
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 15:13
Hej Henning,
Den del af Mølleåen er med i planerne. Gennem en del år blev der udsat ørreder i Farum Sø og Mølleåen opstrøms. Der er fanget meget få søørreder i Furesøen. Eftersom der er masser af fødefisk (bl.a smelt) så tror jeg ikke på det søørredeventyr. På den anden side er der selvfølgelig ikke noget galt i at organsere en ekstra indsats for den øvre Mølleå. Spørgsmålet er bare om det kan blive meget bedre end det er nu.  
Thomas
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 16:01
Mener det er værd at undersøge nærmere ....Wink
/Søder
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 18:37
Citat: Thomas Vedel

Hej Henning,
Den del af Mølleåen er med i planerne. Gennem en del år blev der udsat ørreder i Farum Sø og Mølleåen opstrøms. Der er fanget meget få søørreder i Furesøen. Eftersom der er masser af fødefisk (bl.a smelt) så tror jeg ikke på det søørredeventyr. På den anden side er der selvfølgelig ikke noget galt i at organsere en ekstra indsats for den øvre Mølleå. Spørgsmålet er bare om det kan blive meget bedre end det er nu.  
Thomas
Nu har man jo et par gange udsat ørreder i Hestetangsåen (øvre del af Mølleåen), men de blev jo ikke rigtig til noget, da de udtrækkende ørreder skal igennem sumpområdet i den nedre del af åen ved Karsø/Sortemosen og der blev/bliver alt for mange guffet af gedder, lappedykker, fiskehejre, skarv, mink, isfugl mv., så hvis der skal komme noget ud af det, så kræver det, at åen inddæmmes på stykket, så ørrederne kan trække direkte ud i søen... Jeg tvivler på, at Skovvæsnet går med til det.
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 23456 30>

Skift forum