Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad sker der dog i DSF ????

 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 30>
Forfatter
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad sker der dog i DSF ????
    Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:11
Nu handler fordelingen af fisketegnsmidlerne jo ikke kun om at udsætte laks og ørreder i diverse vandløb fordelt rundt om i landet (selvom at mange af jer nok helst så det), der er mange andre arter og vande der har ligeså meget brug for en hjælpende hånd.
 
Min tidligere kommentar om ikke at gøre Mølleåen til endnu et ørredvandløb holder jeg stadig ved, men synes som sagt godt der kan gøres noget for systemets andre fiskearter. Da jeg skrev at der var nok af den slags mente jeg ikke ørreder, men ørredvandløb...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 17:52
Citat: Klaus Neilsen

Nu handler fordelingen af fisketegnsmidlerne jo ikke kun om at udsætte laks og ørreder i diverse vandløb fordelt rundt om i landet (selvom at mange af jer nok helst så det), der er mange andre arter og vande der har ligeså meget brug for en hjælpende hånd.


Der kom du mig i forkøbetThumbs Up Det åbner også flere muligheder for mere fremsynede projekter end bare at hælde fisk i vandet og fange dem igen!

Johan
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:12
Ole Tranholm Jensen er inde på noget af det helt rigtige. Et DSF med lokalafdelinger fordelt over landet, det kunne nok løse mange af de problemer som har været omtalt gennem denne og andre tråde.

 Et landdækkende netværk som kunne arbejde med de lokale opgaver/problemer og gå videre med dette, i stedet for som i dag, hvor det hele bliver styret centralt fra Vejle. 
Til top
Arne Nørreskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ANK

Tilmeldt:: 02 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:38
DSF havde lokal afdelinger kaldet amts kredse frem til man nedlagde amtern fra politisk side men de fungerede ikke ret godt bortset fra fyn hvor det fungerede så godt at vi måtte gendane den i et nyt forum Vandpleje Fyn og Odense Å Sammenslutningen. Dette skyldes nok at vi på fyn er mange små foreninger så vi er nød til at samenarbejde hvilket man ikke har vret så gode til i hovestads områet når man ser bort fra Fiskeringens samarbejde om fiske vand men ikke vandplejearbejde. Under kresen havde vi også nogle små uoverenstemelser men til generalforsanlingerne var over 80% af medlemmerne repræsenteret da samenhold gør stærk istedet for at stå ene i sær når man er lille dette gæller alle åfisker, sø fisker og kystfisker forbæringer i ferskvand har også posevtivt påvirkning på saltvand om det så er en ø uden vandløb. 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:07
Citat: scott

 Jo...men det er jo også netop det man gør, altså mundingsudsætter.
Men måske gør man det dog ikke i et tilstrækkeligt omfang. 

Ja, der bliver udsat alt for fisk.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:18
Citat: Rune Hylby

Kunne I ikke lade være med at svare på NRE's indlæg. 

Du/I kan ikke tie problemet ihjel, og så længde fisketegnsmidlerne bliver fordelt på en måde, så de sjællandske lystfiske slet ikke får fiskepleje og udsætninger for et beløb, der tilnærmelsesvis svarer til det som de har indbetalt, så vil der være grundlag for en debat som denne.

Og jeg forstår da godt, at denne debat får DSf-lobbyisterne og de jyske lystfiskere op i det røde felt, for hvis sjællænder skal ha' alle de de fiskeplejemidler, som de i mange år er gået glip af, så skal de jyske lystfiskere ha' tilsvarende mindre til deres udsætninger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:26
Citat: Martin Hansen

 Det ku´ være at sjællænderne skulle overveje at indføre datofiskeri, således at dem der er født på ulige dato kun må fiske på ulige datoer osv. På den måde ville det også minde lidt om fiskerireglerne i nogle af de jyske å-foreninger. Så ku´ der spares lidt udsætningskroner og der ville være et reduceret fiskeripres på de skrøbelige sjællandske HØ-bestande.

(sorry - ku´ simpelthen ikke lade væreWink )

Det er helt i sin orden at du stiller dit fine forslag, men det lader sig nok ikke gennemføre, og selv om man kunne gennemføre en ordning, med max en fisk pr. mand pr. år., så vil det samlede fiskepres stadig være mere end bestandene har godt af.

Der er simpelthen mange flere lystfisker end der er fisk til, og derfor må der udsættes fisk som de kan fange, det gælder jo også i de jyske åer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:44
Citat: Johan

NRE har for vane aldrig at bøje sig en millimeter, uanset hvor tydeligt det er, at han tager fejl. Han vælger ganske enkelt at ignorere helt konkrete og meget præcise spørgsmål. Det er dårlig opførsel, uanset hvor pænt man formulerer sig! 

Hvem har modbevist min påstand om, at DSf ikke har udrettet noget af betydning på Sjælland, hvem har dokumenteret, at det ikke er tilfældet, at de sjællandske lystfiskere nu i 18 år har fået en meget mindre andel af fiskeplejemidlerne, end hvad de har indbetalt via fisketegnet, hvem har dokumenteret, at DSf har rejst problemet med den skæve fordeling af fiskeplejemidlerne i §7 udvalget.

Der har kun været en masse jyder, som har skrevet hundredevis at indlæg med dårlige undskyldninger og begrundelser for, at de mener at det er rimeligt og helt i sin orden, at de sjællandske lystfiskere skal betale for, at der bliver udsat fisk i de jyske åer.

Jeg kan da godt forstå, at der er en masse jyde som bliver vildt ophidsede over, at jeg skriver om problemerne med fordelingen af fiskeplejemidlerne, for jyderne er efterhånden blevet så vant til at få en ekstra bid af kagen, at de betragter det som en velerhvervet rettighed.

Og når når man ikke kan mule en mand i en saglig debat, så kan man jo altid forsøge at demonisere ham.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 




Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 03 Jan 2012 kl. 22:45
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 22:44
Bliver altså nødt til at spørge....
Kan godt være, jeg måske er naiv. Det allerbedste ville sføli eftermin mening være, at der være penge til udsætninger overalt i landet, restaurering af vandløb, forskning i miljø osv., men det er der temmelig sikkert ikke.
Skal jeg så vælge mellem udsætninger og fiskepleje i form af bedre vandmiljø m.v., er mit valg ligetil.
Men det er det ikke for alle herinde?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:02
Citat: jhh

Hvis nogen føler sig snydt, så er vejen frem ikke at melde foreninger ud på stribe.
Så skal man da søge indflydelse på hovedbestyrelsen og ad den vej vise sin utilfredshed. 

DSf er i løbet af en årrække gået fra over 30.000 til omkring 20.000 medlemmer, og det er jo ikke uden grund, når en trediedel af medlemmerne har forladt en forening. Og efter min mening er DSf for længst nået dertil, hvor de ikke kan genskabe den troværdighed som de har smidt over styr. Den eneste løsning vil være en alternativ organisation, som kan arbejde for alle de lystfisker interesser, som DSf ikke har ønsket at bruge tid og ressourcer på. 

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:02
Hej Kim
Der er IKKE DSF der fordeler pengene.
DTU Aqua laver i forskellige vandløb en Bestandsanalyse, jeg mener det er hvert 6. eller 7. år og ud fra de resultater der kommer der, beregnes hvor meget yngel der skal udsættes i det enkelte vandløb.
Vi har lige, i Aabenraa Kommune, haft Bestandsanalyse af alle vandløb der havde udløb i Aabenraa Fjord og Genner Bugt og resultatet var så godt, at jeg ikke regner med at vi får lov til at sætte fisk ud overhovedet de næste mange år. Indtil nu har vi udsat omkring 6.000 yngel (hvis jeg husker rigtigt) årligt i vandløbene.
Når DTU Aqua har lavet en Bestandsanalyse og fundet ud af hvor der mangler eller ikke mangler fisk, kan jeg ikke tro, at nogen tror, at DTU Aqua så ringer DSF op og spørger til hvad de mener om at sætte fisk ud i en bestemt å.
Med hensyn til mundingsudsætninger ved jeg, at DTU Aqua ikke er helt vilde med det (det var de ikke da jeg ringede for at få lov til at sætte fisk ud), da analyser har vist, at der kun overlever 1 ud af 4 fisk der bliver udsat i mundingen.
Selvfølgelig skal Sjælland have sin del af fiskemidlerne, det tror jeg ikke man finder en jyde der ikke mener, men fiskemidlerne skal vel fordeles efter hvor man (DTU Aqua) har analyseret sig frem til, at der er behov for udsætninger og ikke efter hvor vi helst vil have dem sat ud. Det tror jeg nemlig aldrig vi bliver enige om, for så vil jeg have dem alle til området omkring Aabenraa. :-)
Men lad mig lige gentage: DET ER IKKE DSF DER FORDELER PENGENE
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:05
Citat: Johan

 Det kan det da. Medmindre selvfølgelig du forudsætter, at alle er enige i, at man skal binde sig til en firkantet geografisk nøgle til, hvor pengene skal anvendes. 

Den nuværende fordeling er da også geografisk og firkantet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:13
Citat: Rødsgaard

 DSF er en miljøorganisation. Derfor handler de som de gør!! 

DSf skal overlade det Danmarks Naturfredningforening og Greenpease at være miljøorganisationer, det er de meget bedre til end DSf, og så skal DSf fokusere på at være en interesseorganisation for lystfisker, for så ville der nok være håb forude for DSf.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 04 Jan 2012 kl. 00:21
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:16
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Kjeld Willerslev

Uden at tage stilling til, hvem der har ret i de forskellige udmeldinger, så er der jo det underfundige ved mødereferater, at de ikke altid afspejler eventuelle tidligere underliggende beslutninger og indbyrdes aftaler, som dermed ligger inden beslutningerne.
Og den slags er jo håbløs svære at dokumentere, da de ofte ikke er dokumenteret. 

Ja netop, og jeg kan ikke finde et eneste sted, hvor DSf gjort indsigelser overfor den hidtidige fordelingsmodel.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Hej Niels
Jeg kan heller ikke finde et eneste sted, hvor DSF har gjort indsigelser overfor den fordelingsmodel.
Til gengæld har jeg heller ikke kunnet finde et eneste sted hvor DSF, efter hvad du har skrevet utallige gange, har talt for at midlerne skulle bruges i Jylland og ikke på Sjælland.
Jeg har også 2 eller 3 gange bedt dig fortælle mig hvor du havde læst de ting du påstod - jeg lagde sågar et link ind, så du ikke selv skulle bøvle med at finde referaterne, ligesom flere andre har opfordret dig til at svare, men jeg må konstatere, at du endnu ikke er kommet med dokumentation for de ting du påstår.
Nu er det så, at sidder og tænker på, om du har dokumentation for resten af de ting du hælder ud.
Skal jeg være helt ærlig, tror jeg faktisk ikke du har dokumentation for ret meget af det du kommer med (er jo også bevist af en hel del andre troværdige debatører).
Hvis du skal være troværdig ... - glem det, der er så mange andre der har prøvet at beskrive hvad du skulle gøre.
Det eneste jeg håber er, at alle der følger med i denne tråd, kan se at du, som jeg før har skrevet, kører efter devisen: Skidevære med om det er løgn, bare det er spændende.
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:22
Citat: Rødsgaard

 Du er stadigvæk helt ude i skoven. Det er ikke nogen kikkert der skal få øje på sjælland. Det er dem selv, som skal blive synlige ved at søge om pengene. 

Hvis DSf havde villet det, så havde de godt kunne argumentere i §7 udvalget for, og sikkert også komme igennem med, at fiskeplejemidlerne i første omgang skal fordeles, så de går tilbage til landsdele hvor de er indbetalt, og i det øjeblik hvor hvor sjællænderne havde en pose penge der 100% var øremærket til dem, så skulle de jo ikke kæmpe om bevillingerne, hvor de måske er oppe i mod et fint jysk å-projekt, hvor der er en masse prestige og biolog timer i.

Men DSf har netop bakket op om det nuværende system, som helt klart favoritiserer de jyske å-projekter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:38

Citat: Rødsgaard

Hvis du læser tråden her igennem, så vil du hurtigt forstå at jeg siger sandheden.

 

Jeg forstår bare ikke at den løgn, at det er DSF der fordeler midlerne er så sejlivet. 


Hej Peter Rødsgaard, hvis du læser det indlæg som står lige før dit eget indlæg, så kan du konstatere, at der mærkelig nok er nogen som mener det samme som mig.


Ole Tranholm Jensen citerer en tekst af Bjørn Larsen, hvor han bl.a. skriver: 


"Til at være rådgivende ved fordelingen af fisketegnsmidlerne er der nedsat et udvalg (en slags demokratisk fernis) det såkaldte §7 udvalg, hvor lystfiskerinteresserne er i bedøvende mindretal. Gennem en række år har jeg haft lejlighed til at læse referaterne fra dette udvalgs møder, og det er påfaldende, hvor passivt Danmarks Sportsfiskerforbund optræder og undlader at blande sig i konfliktspørgsmål. Så heller ikke fra dette udvalgs side har der været et modspil til gennemførelsen af de skete forringelser.


På trods af, at Danmarks Sportsfiskerforbunds har ”købt” den skæve udvikling, er det dog gået op for mange lystfiskere, at der er noget galt. Forskellige ”uafhængige” foreninger og lystfiskerskribenter har da også kritiseret forholdene, og for den enkelte lystfisker kan det nok også blive for meget at nøjes med at udmale naturoplevelsen ved den ene 0-fisketur efter den anden."


Med Venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:45
Citat: kikophil

Umiddelbart lyder det som om, at DSF står overfor en gang stats fiske mafia der næsten helt undertrykker og styrer pengeflowet til de forskellige vande m.m.  

Hvis DSf's mulighed for at få indflydelse på fordelingen af fisketegnsmidlerne er så begrænset, så er det jo lidt uforståeligt, at fritidsfiskerne godt har kunnet få gennemført en fordelingsmodel, som er meget mere geografisk retfærdig.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:51
Citat: tranholm

 Hvis det forholder sig som du skriver, at DSF er en miljøorganisation, burde vi så ikke gå ind for 3 lystfiske organisationer fordelt på de 3 store landsdele.
Og ville det ikke give flere pladser i §7 udvalget, altså større indflydelse for vores mærkesager. 

Lige netop, det ville være bedst for alle lystfiskere, hvis der var tre organisationer, som kunne varetage de specifikke interesser der er i de forskellige landsdele, og som en sidegevinst vil vi få 3 pladser i §7 udvalget.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 23:58
Citat: scott

 At DSF skulle være en miljøorganisation har jeg aldrig hørt før....synes det det lyder lidt som en ”hjemmelavet konklusion”, det er vel ikke mere en miljøorganisation end feks DOF ? 

Den er god nok, på Den Store Danske encyklopædi stå DSf oplistet som miljøorganisation.


Og op gennem 60'erne, 70'erne og 80'erne gik 90% af DSf tid med at bekæmpe forureningen fra dambrug.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 04 Jan 2012 kl. 00:00
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 00:03
Citat: Klaus Neilsen

 Min tidligere kommentar om ikke at gøre Mølleåen til endnu et ørredvandløb holder jeg stadig ved, men synes som sagt godt der kan gøres noget for systemets andre fiskearter. Da jeg skrev at der var nok af den slags mente jeg ikke ørreder, men ørredvandløb...

Det ene udelukker jo ikke det andet, oppe ved Esrom sø har man jo en fin bestand af søørreder, som fungerer godt sammen med de øvrige arter af ferskvandsfisk.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 00:21

Citat: Kim-salmo

 Der er IKKE DSF der fordeler pengene.


Det er korrekt, men DSf har aldrig brugt deres plads i det rådgivende §7 udvalg til at gøre indsigelser overfor den nuværende fordelingsmodel, de har faktisk bakket op om den.


Men lad mig lige gentage: DET ER IKKE DSF DER FORDELER PENGENE


Det er også korrekt, men problemet er, at for biologerne er der flere arbejdstimer og mere prestige i at medvirke ved nogle fine å-projekter, end at lave nogle mundingsudsætninger på Sjælland, og derfor vil den type projekter altid blive sat i anden række.


DSf har ikke brugt sin plads i det rådgivende §7 udvalg til at arbejde for en mere retfærdig fordeling af fiskeplejemidlerne, de har tvært i mod bakket om den hidtidige fordelingspolitik.


Og det skal ses i lyset af, at fritidsfiskerne godt har kunnet få en gennemført en fordelingspolitik, som er geografisk retfærdig.


PS: Vi er ikke døve, så du behøver ikke at råbe med store røde bogstaver.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 00:29
Citat: Kim-salmo

 Jeg kan heller ikke finde et eneste sted, hvor DSF har gjort indsigelser overfor den fordelingsmodel.
Til gengæld har jeg heller ikke kunnet finde et eneste sted hvor DSF, efter hvad du har skrevet utallige gange, har talt for at midlerne skulle bruges i Jylland og ikke på Sjælland. 

Når man bakker om de eksisterende fordelingsmodel, så har man også tilkendegivet, at man ikke ønsker en anden fordeling, og da den eksisterende fordelingsmodel i høj grad tilgodeser de jyske å-foreninger, så har det jo implicit været den model som DSf har støttet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 01:42
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: scott

 At DSF skulle være en miljøorganisation har jeg aldrig hørt før....synes det det lyder lidt som en ”hjemmelavet konklusion”, det er vel ikke mere en miljøorganisation end feks DOF ? 

Den er god nok, på Den Store Danske encyklopædi stå DSf oplistet som miljøorganisation.


Og op gennem 60'erne, 70'erne og 80'erne gik 90% af DSf tid med at bekæmpe forureningen fra dambrug.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Okay der kan man bare se, fint nok Niels og undskyld Mr Rødsgård...men så lærte jeg da lige det.

Mvh
Jim.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 09:04
Citat: Niels Riis Ebbesen


Der har kun været en masse jyder, som har skrevet hundredevis at indlæg med dårlige undskyldninger og begrundelser for, at de mener at det er rimeligt og helt i sin orden, at de sjællandske lystfiskere skal betale for, at der bliver udsat fisk i de jyske åer.

Jeg kan da godt forstå, at der er en masse jyde som bliver vildt ophidsede over, at jeg skriver om problemerne med fordelingen af fiskeplejemidlerne, for jyderne er efterhånden blevet så vant til at få en ekstra bid af kagen, at de betragter det som en velerhvervet rettighed.


Så må du jo så let som ingenting kunne udpege et par stykker, der skriver det, du påstår. Der har derimod været en del opfordringer til dig og dine eventuelle åndsfæller om selv at få fingeren ud og søge om at få del i midlerne, fremfor at spilde egen og andres tid med at sidde her og drive tvivlsom motivforskning. Din mistænkeliggørelse af DSF, DTU's biologer m.fl. er direkte uforskammet, og du har ikke leveret andet som begrundelse for det, end at sådan må det jo være!

Kom frisk med et eksempel. Bare et. Hvem er det, der ikke under Sjælland noget?

Og når man ikke kan mule en mand i en saglig debat, så kan man jo altid forsøge at demonisere ham.


Ind imellem er du ret morsom, selvom det nok ikke er tilsigtet...
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2012 kl. 22:59

Citat: Johan

 Så må du jo så let som ingenting kunne udpege et par stykker, der skriver det, du påstår. Der har derimod været en del opfordringer til dig og dine eventuelle åndsfæller om selv at få fingeren ud og søge om at få del i midlerne, fremfor at spilde egen og andres tid med at sidde her og drive tvivlsom motivforskning. Din mistænkeliggørelse af DSF, DTU's biologer m.fl. er direkte uforskammet, og du har ikke leveret andet som begrundelse for det, end at sådan må det jo være! 


Kom frisk med et eksempel. Bare et. Hvem er det, der ikke under Sjælland noget?  


Tja... 18 års praksis, hvor sjællænderne hvert enste år har fået en væsentlig mindre andel af fiskeplejemidlerne, end det som de ca. 50.000 lystfisker har indbetalt, det er vist en kendsgerning, som ikke lader sig bortforklare eller undskylde med rene tilfældigheder.


Det står dig frit for at mene, at mine anklager i mod DSf og DTU's biologer skulle være en urimelig mistænkeliggørelse, men referaterne fra møderne i det rådgivende §7 udvalg viser altså, at DSf ikke har været deres opgave voksen, for de har på intet tidspunkt gjort indsigelser overfor den skæve fordeling af fiskeplejemidlerne. DSf har tvært i mod bakket op bag den nuværende fordelingspolitk. Og det er da soleklart for enhver, at biologerne hos DTU Aqua hellere vil arbejde med nogle projekter, hvor de genetablerer bestandene af laks, snæbel og havørreder i de jyske åer, dels så gir' det dem mange flere arbejdstimer, og så ser det også meget flottere ud på CV'et, end nogle projekter med mundingsudsætniger af havørreder ved de sjællandske kyster.


Men med Internettets hastige udvikling, der har tingene ændret sig, DSf og DTU Aqua kan ikke længere bare gøre lige som det passer dem, tidligere kunne de ignorere de få som orkede at fremføre kritik, men med et fora som dette, der kan alle dem som betaler til fisketegnet komme til orde, og denne mega-lange tråd er en god indikator på, at der ude blandt græsrødderne er mange som ikke er tilfredse med den nuværende fordelingsmodel.


Og når DTU Aqua har kunnet bøje sig for, at fritidsfiskerne ønskede en fordeling af deres fiskepleje, som er geografisk retfærdig, så er der li'som ikke nogen gode argumenter for, at der ikke kunne være en tilsvarende løsning med lystfiskernes fiskeplejemidler.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 05 Jan 2012 kl. 15:18
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 00:05
Niels, du svarer på spørgsmål, ingen har stillet...som du plejer! Kom nu i stedet med et eksempel på, hvem det er, der ikke under sjællænderne noget?

Når jeg beskylder dig for at opføre dig uanstændigt overfor DSF, DTU m.fl., har det intet at gøre med din holdning. Du må kæmpe for udsætning af røget makrel i Damhussøen for min skyld. Men det er ikke i orden, at du helt uden dokumentation skyder folk de værste motiver i skoene. Folk i det rådgivende udvalg skal have lov til at kæmpe for deres holdning uden bagefter at skulle stå model til dine mærkelige anklager, bare fordi du ikke er enig. Det er grove beskyldninger, du er ude med.

Johan
Til top
Jens Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
The Angler

Tilmeldt:: 01 Dec 2005
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 0
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 04:58
Jeg troede, at jeg var lystfisker - jeg ved nu, at der er jeg ikke: jeg er sjællænder Cry
Jeg troede, at jeg havde en masse til fælles med andre lystfiskere - det har jeg ikke, vi er i krigCry.
Hvis 1/2-delen af den energi der herinde bruges negativt, i stedet blev anvendt positivt, kunne man næsten tro, at vi i fællesskab kunne få "vasket tavlen ren", lyttet til, og jeg gentager LYTTET TIL....... hinandens synspunkter, og måske, i en ikke alt for fjern fremtid, have een fælles interesseorganisation, som taler på vegne af væsentligt flere end 20.000Tongue

Utopia? Nej, det tror jeg ikke, det kræver blot overskud til at have respekt for, at andre ikke altid deler vores synspunkter, og at man ikke blot råber højere, når man kommer til kort m.h.t. fakta.

DSF kunne jo passende gå på "charmeoffensiv", som det er blevet nævnt i denne alt for lange tråd, for der skal nok være mange gamle fordomme skjult i aversionerne mod DSF, men så oplys os! Selv, eller måske især, foreninger der ikke har været medlemmer i mange år, kunne måske se formålet med et medlemskab af det "nye" DSF, specielt hvis det ikke formelt kræver "alle er inde" eller "alle er ude".

Hvis alt bare var sort/hvidt, som nogle debattører ser verdenen, ville det hele være meget lettere, men vi er jo desværre nødt til, at forholde os til virkeligheden.

mvh...jens
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 08:29
Citat: Niels Riis Ebbesen


Tja... 18 års praksis, hvor sjællænderne hvert enste år har fået en væsentlig mindre andel af fiskeplejemidlerne, end det som de ca. 50.000 lystfisker har indbetalt, det er vist en kendsgerning, som ikke lader sig bortforklare eller undskylde med rene tilfældigheder.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Havde ellers besluttet ikke at deltage i dette - men ovennævnte er alligevel for meget Censored til at lade passere.
 
Hvem Fa....n har sagt at man skal have krone til krone tilbage? Hvor i samfundet fungerer den slags milimeter demokrati i praksis? 
 
Så har jeg i hvert fald nogle millioner til gode i indbetalt skat som jeg ikke har fået ydelser tilbage for, ligesom jeg skal have en snak med mit forsikringsselskab, der vist også skylder mig nogle penge. Det samme gør Dansk autohjælp og mange, mange andre hvor jeg ikke har fået det samme tilbage som jeg har betalt.
 
Du er godt nok en mærkelig person NRE Thumbs Down
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 09:06
Tja....jeg har lige fået bekræftet, at der ikke blev råd til udsætningen af de for 100.000 kroner mærkede fisk i det storkøbenhavnske område.
Der skal spares på trods af at fisketegnet stiger, og pengene skal primært bruges til vandløbs
restaurering - surt at bo på Djævleøen, hvor vi bare betaler og ser glade ud !!
Bare DSF dog ville....
mvh
kjeld Cry
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 10:58
Hej Kjeld
 
Det var dog en trist melding med hensyn til udsætningen af de mærkede ørreder her i området, som DTU snakkede om på mødet som vi var med til.
 
Der gør jo bare diskutionen i denne tråd endnu mere aktuel, nu ved man da hvordan man foretrækker at fordele fisketegnmidlerne og det er vist ikke til vores fordel :-(
 
Hvis fisketegnsmidlerne primært skal anvendes til vandløbsrestaurering, så er der lange udsigter til at vi kommer i betragtning, for vi har simpelthen ikke vandløbende med de rette fysiske forhold her i storkøbenhavnsområdet.
 
Vi har til gengæld rigtig mange lystfiskere, men ikke så mange fisk mere !
 
 
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 11:17
 
Hej Jan
 
Du skriver
 
Hvem Fa....n har sagt at man skal have krone til krone tilbage? Hvor i samfundet fungerer den slags milimeter demokrati i praksis?
 
Det gør den faktisk i stor målestok, det er jo et af vores store problemer i  samfundet, håber ikke at jeg skal komme med ex.
 
Så en sammenligning med fisketegnsmidler og den skæve fordeling af socialeydelser, mener jeg ikke hører hjemme i denne debat.
 
God dag
 
Ole T  
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 11:39
Citat: tranholm

 
Det gør den faktisk i stor målestok, det er jo et af vores store problemer i  samfundet, håber ikke at jeg skal komme med ex.
 
Så en sammenligning med fisketegnsmidler og den skæve fordeling af socialeydelser, mener jeg ikke hører hjemme i denne debat.
 
God dag
 
Ole T  
 
Ole, nu tænker jeg ikke specielt på sociale ydelser - men hvor mange kroner har vi jyder ikke betalt over skattebilletten gennem årene til f.eks. Det kongelige Teater. Jeg har aldrig været der i mit liv - og kommer det nok heller aldrig.
 
"Det kan du jo så bare gøre" vil du nok sige - Ja, lige som nogle jo bare kan tage til de jyske åer og fiske hvis de vil have valuta for deres fisketegnspenge. Vi kan jo ikke flytte åerne til Sjælland, ligesom vi jo heller ikke kan flytte f.eks. de store kulturinstitutioner til Jylland - det ville jo være utænkeligt ikke sandt? Wink


Redigeret af Jan Persson - 05 Jan 2012 kl. 11:46
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 11:39
Hej Kjeld og Steen
 
ja det er en meget kedlig beslutning...  Hvad mon bliver det næste
 
mvh Rasmus
 
 
 
 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 11:48
Kære Kjeld Willerslev,

Jeg kan godt forstå din frustration over at der ikke blev afsat penge til Jeres forsøg. Øv øv øv Cry.

Men jeg så lige dette link fra DSF, så måske er der håb forude. Det vil jeg vitterlig håbe.

http://www.sportsfiskeren.dk/havoerred-sjaelland-opruster-oekonomisk

En anden ting, så er det altså nu, at lystfirskerne (foreningerne) på Sjælland skal gå ind i arbejdet. "Havørred Sjælland" lyder som det helt rigtige initiativ, men naturligvis kræver det, at så MANGE som muligt trækker i arbejdstøjet og hjælper til og støtter op. 

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 11:49
Rasmus,
måske i 2018 - undskyld skrivefejl 2013, sådan kan det jo gå, når man ærger sig grusomt.
 
De fisk ville i høj grad have vist, at der var vilje og evne til at rykke for de storkøbenhavnske lystfiskere. Så det er surt både for os og for DSF, som jo i høj grad her havde muligheden for at vise, at Havørred Sjælland var en bæredygtig idé.

Men af det er det vel også sådan, at man hermed kan se det, som en bekræftelse på, at DSF ikke kan bestemme over fisketegnsmidlerne, for de ville vel gerne opprioritere de penge.
 
Nu fuser det jo ud i mindst et helt år mere.
Ærgerligt.
mvh
kjeld Unhappy
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 11:52
PS. Det næste kunne jo så være, at vi bad de ansvarlige politikere om tilladelse til, at vi får lov at deponere vores fisketegnspenge i en "protestbank", som så kunne bruges på Sjælland, når lyset kommer.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 12:36
Hej igen Jan
 
Jeg er overbevist om at der er mange her fra øen der drager til de jyske åer med den største glæde og håb om en enkelt fisk, jeg gør og har haft mange gode timer i det jyske.
 
Jeg har også den glæde som de fleste andre her i landet over det store arbejde ved forskellige åer der er ført tilbage til deres naturlige løb.
 
Men det ændre ikke ved at der i mange år har været en skæv fordeling af fisketegnsmidlerne, dermed mener jeg ikke at vi her på øen skal have det samme som jyderne set i lyset af de åer vi ikke har i forhold til dem.
 
Jeg så da gerne at der kom flere penge til sjælland, dermed mener jeg ikke at de skal tages fra jyderne, men en general debat om midlerne og hvordan de bliver brugt, hvormeget går der til forskning, og en mængde andre tiltag som måske burde være betalt med skattekroner og ikke fra midlerne af fisketegnet.
Her mener jeg at DSF svigter totalt. Og mon ikke det er her hunden ligger begravet og vores utilfredshed kommer til udtryk.
Jeg ved godt at det ikke er DSF der fordeler midlerne, men mener ej heller ikke de gør noget for en større indflydelse til fordel for sjælland
 
Jan jeg er overbevist om at hvis du havde en interesse for opera og lign. kunne du nok finde ud af at tage toget til kronkolonienWink uden at føle dig snydt, vi andre må jo afsted hver gang vi vil opleve en god koncert i det jyske og dem er der mange af.
 
Ole T    
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 12:41

Niels Åge,

Havørred Sjælland burde på nuværende tidspunkt være igennem en grundig analyse af alle sjællandske vandløb, hvilke dur, hvilke dur ikke, hvor er der foreninger eller andre grupper på med fiskepleje, hvor er der det ikke.
 
Fordel så de "tomme" brugbare vandløb. Desværre er der kun meget få af dem.
 
Der hvor der så er interesse for at gå igang, kontakt kommunerne, medbring en pose penge fra fisketegnsmidlerne, så vil kommunerne i mange tilfælde sige ja, også selvom de ikke har mange kroner at lægge oveni. Renover vandløbene og så fisk i vandet. Brug skolebørnene, kommunerne vil elske det.
 
Det kunne startes op på et års tid.
 
For at vedligeholde interessen for lystfiskerne, medens vi renoverer vandløbene, så smid da for pokker en masse fisk ud på kystudsætninger, brug fisk med de rigtige gener, så biologerne ikke får mavesår. På den vis kunne vi holde interessen også hos den ungdom, som er ved at forsvinde helt ud.
 
Det er slet ikke så svært, det kræver nogle ildsjæle, det kræver en organisation, som bruger tid og kræfter på at starte det op og vedligeholde det, informere og motivere.
 
Det kan lade sig gøre, men vi må aldrig overse, at de sjællandske vandløb er for få og i en tilstand, som vi ikke kan optimere 100% ret mange steder. Vandet drikkes ganske enkelt af borgerne og industrien. Så kystudsætninger plus renover vandløbene og brug også rugekasser, som giver flest og stærkeste fisk med største homingtrang.
 
Jeg kan godt se, at det vil være surt for jyderne, som så i nogen grad vil miste deres "husslaver", som idag ret bevistløst sender penge til den jyske fiskepleje.
mvh
kjeld - hvor svært kan det være Smile


Redigeret af Kjeld Willerslev - 05 Jan 2012 kl. 12:45
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:23

Ja det lyder jo umiddelbart fair nok at de fleste af fisketegnsmidlerne går til den del af landet som har flest vandløb med stort gydepotentiale mv...altså Jylland.

Og da Sjælland ikke har så mange åer der kan bruges til noget, så...bla bla


Havde det ikke bare været mere fair om man fordelte beløbet ift hvor de fleste penge kom fra, og så simpelthen brugte pengene på netop den måde hvor de rent lokalt gjorde størst nytte ?


Det første eksempel, altså måden som man hele tiden har gjort det på er jo ikke rimelig og ligner jo mest et rigtigt venstrepolitisk skoleeksempel på at dem som i forvejen kun har ganske lidt selvfølgelig skal have endnu mindre.


Og Kjeld Willerslev har helt og aldeles ret i at hvis ikke man evt supplerer med kystudsætninger på Sjælland, så vil kommende lystfiskergenerationer være tabt på gulvet.


Mvh

Jim.

Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:30

Hej Ole Tranholm

Jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger og Bjørn Larsens analyse af udviklingen. Jeg kender ikke NRE og har heller ikke den store lyst til at lære ham at kende, han virker persevererende til det patologiske, men mandens grundlæggende synspunkt deler jeg 100%. Det er på høje tid fordelingen af Fisketegns midlerne sker i overensstemmelse med hvor midlerne hentes. Kan det ikke ske via DSF må det blive uden dem.

Jeg har nu gennem mere end 30 år været direkte medlem af DSF. Jeg er dog, som rigtigt mange andre, ved at være godt og grundigt træt af DSF og mener ikke de varetager alle foreningerne og de direkte medlemmers interesser ligeligt og sobert. Jeg finder det trist, at DSF ikke klart og tydeligt har sagt fra over for det misbrug der finder sted af Fisketegnmidlerne til forskning og undersøgelser, som rettelig burde finansieres via sektorforskningsmidlerne.

Det var en klar og tydelig forudsætning for indførelsen af Fisketegnet, at alle midler skulle gå til at forbedre den enkelte fiskers oplevelse af fiskeriet, uanset hvor i landet han fiskede. I stedet har vi set at midlerne fra fisketegnet i vid udstrækning er gået til ikke relevante undersøgelser og i uforholdsmæssigt grad til glæde og gavn for en geografisk begrænset gruppe af lystfiskere.  

Misforstå mig ikke, jeg under i den grad andre gode forhold, men nok må være nok. Nu synes jeg efterhånden der skal en mere stringent fordeling af midlerne til. Det kan være man en årrække skal til at fordele midlerne efter en geografisk nøgle, så de der spytter mest i kassen får midler der svare til deres indbetalinger. Hvis ikke dette sker snart er jeg alvorligt bange for, at yderligere splittelse blandt lystfiskerne vil være uundgåeligt, til stor skade for alle.

De Vestdanske Lystfiskere har fået deres og lidt til, både af Fisketegnsmidler og via den offentlige fælleskasse til diverse å tilbagelægninger etc. DSF er tilsyneladende ikke det værktøj der kan sikre en ligelig og rimelig fordeling. Når snakken falder på disse emner er der et hastigt stigende antal af mine fiske venner som er kommet til den erkendelse, at DSF er blevet en del af problemet ikke af løsningen.

Dette faktum afspejles tydeligt i et støt faldende medlemstal, og selv om DSF apologeterne har travlt med at udpege alle andre som skyldige i denne tilbagegang, så er det et faktum at den hidtidige fordeling har været skæv. DSF, som burde være garant for en rimelig fordeling i overensstemmelse med hvad der var hovedargumentet for indførelsen for Fisketegnet, har ikke levet op til hvad vi som medlemmer kunne forvente af et forbund som bryster sig af at være DANMARKS Sportsfiskerforbund.

Med den tiltagende tilbagegang i medlemstal er det blot et spørgsmål om tid inden DSF’s legitimitet som repræsentant for Danmarks lystfiskere er en saga blot. Dette er en ulykkelig fremtid som ikke vil bringe noget godt med sig for nogen, udover svinebaronerne, men det er måske det der skal til for at der kan etableres en ny organisation som gør sig fortjent til at titulere sig som et landsdækkende ”Danmark” forbund.  Jeg overvejer alvorligt mit medlemskab af DSF.

Ryan Wink
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:43
Ryan,
hvor smukt beskrevet - 100% enig, mere kan jeg jo ikke være.
 
Alene det forhold, at der i storkøbenhavn er stigende og voldsomme sociale problemer med ungdommen, både den etnisk gammeldanske- og den såkaldte nydanskeungdom burde få enhver ansvarlig politiker i storkøbenhavn op af stolen i lyntempo og med røg og lugt af brændte skosåler. De skal bare gå efter lugten af penge.
 
Her er en hobby, som kan appelere til begge ungdomstyper, og den kan i høj grad være med til at integrere nydanskernes børn i dansk levevis og dansk respekt for naturen.
 
Hver eneste møgunge, der fjernes fra gader og stræder er en kæmpe besparelse for samfundet. Så vågn for helvede op politikere, her har i en dansk hobby, i en hvis grad selvfinancierende, som kan gøre alle borgernes børn ligeværdige og respektfulde for danske regler og dansk natur.
 
Tænk hvor danske nydanskerbørn ville blive, hvis de var med til at renovere en del af dansk natur. Der skal bare nogle penge til, og de er der, de er bare smuttet i en forkert kasse.
mvh
kjeld - der har oplevet nydanskerdrenge som elsker at fiske og som godt kan vækkes til at klare naturgenopretning.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:48
Citat: Kjeld Willerslev

Tja....jeg har lige fået bekræftet, at der ikke blev råd til udsætningen af de for 100.000 kroner mærkede fisk i det storkøbenhavnske område.
Der skal spares på trods af at fisketegnet stiger, og pengene skal primært bruges til vandløbs
restaurering - surt at bo på Djævleøen, hvor vi bare betaler og ser glade ud !!
Bare DSF dog ville....
mvh
kjeld Cry
Drop alt hvad der hedder vandløbsrestaurering på Sjælland og bare ud med nogle putfisk, om de så kommer fra Simons putsø er lige meget, bare der kommer noget ryk i stangen.
Det er lige netop overstående indlæg mener.Ouch
Kan sgu godt forstå at Sjællænderne aldrig ser lyset.
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:49
Citat: tranholm

 
Men det ændre ikke ved at der i mange år har været en skæv fordeling af fisketegnsmidlerne, dermed mener jeg ikke at vi her på øen skal have det samme som jyderne set i lyset af de åer vi ikke har i forhold til dem.
 
Jeg har principielt ikke noget imod at der flyder flere penge til Sjælland, men der skal være et formål med investeringen. At bruge pengene til - undskyldt udtrykket - hjernedøde P&T kystudsætninger er da om noget imodt formålsparagrafferne, nemlig at støtte forbedringer og fremme selvproducerende stammer. Kunne man forestille sig at man bruge nogle penge på forbedring af søer og udsætning af f.eks. gedder og sandart??
 
 
Jan jeg er overbevist om at hvis du havde en interesse for opera og lign. kunne du nok finde ud af at tage toget til kronkolonienWink uden at føle dig snydt, vi andre må jo afsted hver gang vi vil opleve en god koncert i det jyske og dem er der mange af.
 
Jo jo, men forskellen er jo at de mange gode koncerter i Jylland kun sker fordi nogle driftige mennesker får det til at ske - ikke fordi der tilflyder statsstøtte og skattekroner. Måske et eksempel til efterfølgelse også på andre områder og på Sjælland? Wink
 
Ole T    


Redigeret af Jan Persson - 05 Jan 2012 kl. 14:17
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:55

Dobbeltpost Dead



Redigeret af Jan Persson - 05 Jan 2012 kl. 13:57
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 13:57

Yes ! Stor respekt og ros for Ryans glimrende indlæg der på på absolut fornemmeste vis både begrunder og beskriver de fakta som ingen kan benægte. Thumbs Up


Mvh

Jim.



Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 14:07
Henrik Christensen,
jo vi vil meget gerne lave vandløbsrestaurering, men vi må også være så forbuftige, at erkende, at det ikke kan give fisk nok til det antal lystfiskere, som vi rent faktisk har.
 
Men du vil måske fastholde, at lystfiskeri kun er for jyske borgere ??
Sådan kan man jo også se på det, men så skulle vi måske droppe fisketegnet på Sjælland, for så behøver vi det jo ikke - vel Thumbs Down
 
Men givet er det, at sker der ikke noget markant mht. fisketegnspengene på Sjælland, så falder den jyske financieringsmulighed fra Sjælland stille og roligt væk, fordi denne hobby uddør herovre, men så har Jylland jo også fået restaureret deres vandløb - Stort tillykke med det.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 15:58
Henrik  Christensen, det var dog et mærkværdigt svar som du har lidt længere oppe i tråden.
 
Her i Hovedstadsområdet er der simpelthen ikke vandløb som har de fysiske rammer, så de kan gennemgå en vandløbsrestaurering og derefter forsyne områdets lystfiskere med dejlige "naturlige" ørreder.
 
Der er en verden til forskel på forholdene her i området og så vest for Storebælt, så drop din naturromantik, selvom det er det vi alle helst vil have, men det kan simpelthen ikke lade sig gøre under de nuværende omstændigheder.
 
Og jo, vi sjællændere har set lyset, nemlig det at det er nødvendigt at sætte fisk ud hvis vi fortsat skal have noget at fiske efter.
 
Det er derfor en nødvendighed at udsætte ørreder i mundingerne og evt. i havnene/kysterne, hvis vi skal have et havørredfiskeri som er værd at dyrke.
 
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 16:16
Tjaaaa. Hvis jeg nu kunne komme med en ønskeseddel her fra hovedstadsområdet til de personer der nu står for pengefordelingen eller har indflydelse på samme, ville jeg da gerne ha`en stor gang udsætning af HØèr i eller rundt om kysten, samt en gang pighvarre udsætning ligeledes ved kysten et sted med føde for dem. Det synes jeg ville være en god ting Big smile

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 05 Jan 2012 kl. 16:28
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 16:36
Hej Kim
 
I kunne da bare gøre som ved Skjern å, der ikke kan få deres arbejde finansieret. Lav et kystfiskertegn, som man skal have for at fiske på sjællands kyster, så kan i købe alle de putørreder i mener der er brug for. I kan bare sætte prisen efter det.
 
Hilsen
Peter
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2012 kl. 16:45
Hej Steen
 
Du har ret i at, der ikke er NOGLE fornødne vandløb af en ordentlig størrelse som kan reproducere en ordentlig opgang havørredere i Hovedstads/Nordsjællands området ..kun nogle mndre nogle som har en lille opgang.  Hvis vi vil have noget havørred fiskeri, Så skal der nogle seriøse udsætningere til... Thumbs Up...... I Havne/Kyst/Mundning af små vandløb
 
mvh Rasmus Hansen
 
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 30>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres