Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Masser af ål ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Masser af ål ?
    Sendt: 22 Nov 2011 kl. 09:09
http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/2/4011206/2/fiskere%20fanger%20masser%20af%20%E5l%20i%20%F8resund det er da kun godt hvis den er i fremgang, men den bliver vel jagtet nu.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 09:18
Pænt mange ål, 70 kilo når det er til eget forbrug !!!

Og herligt at de skynder sig at fange de sidste ål, inden de bliver helt udryddet. Fritidsfiskerne har altid udvist fremragende fremtidssyn og ikke mindst god natur-moral.


Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 09:44
70 killo det er altså rigtig mange ål det er jo ikke kun til eget forbrug med minder de spiser ål morgen og aften i det næste år
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 09:48
Ja, der skal sgu spises nogle ål før 70 kilo er væk! Sikke noget svineri. Nu får de ikke mulighed for at lægge æg og give den truede bestand en chance! Det virker dumt!!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 09:51
Thumbs Up
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 10:39
Citat: Motown

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/2/4011206/2/fiskere%20fanger%20masser%20af%20%E5l%20i%20%F8resund det er da kun godt hvis den er i fremgang, men den bliver vel jagtet nu.
Ålen er absolut ikke i fremgang, grunden til at der tilsyneladende vandre flere ål gennem Øresund pt., det skyldes alene, at ålen er blevet mere eller mindre fredet i stortset alle de andre lande omkring Østersøen, men der er desværre lige nogle dumme danske tyndarmsbanditter, som ikke kan se sammenhængen og som ikke vil være med til at forsøge at redde ålen fra at uddø - øv!.
Til top
Bo Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skjold82 Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skjold82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 11:11
Citat: Steen Kehler

Citat: Motown

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/2/4011206/2/fiskere%20fanger%20masser%20af%20%E5l%20i%20%F8resund det er da kun godt hvis den er i fremgang, men den bliver vel jagtet nu.
Ålen er absolut ikke i fremgang, grunden til at der tilsyneladende vandre flere ål gennem Øresund pt., det skyldes alene, at ålen er blevet mere eller mindre fredet i stortset alle de andre lande omkring Østersøen, men der er desværre lige nogle dumme danske tyndarmsbanditter, som ikke kan se sammenhængen og som ikke vil være med til at forsøge at redde ålen fra at uddø - øv!.
Enig Steen Smile
Det er herligt at se, hvordan de praler med deres overfiskeri af en truet art.
70kg ål til 2 fiskere, så vi må sandelig håbe de får ravl og skrat med til julefrokosten ellers sprænger de da maveskindet.
 
Som barn glivede jeg ål med familie og venner og der var 10 kg nok til at bespise 8 voksne og 6 børn. Jeg skal hilse og sige man var sulten efter en hel dag i vandet Big smile
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 11:12
Hejsa,

der er et kæmpe problem i lovgivningen, når det hedder "til eget forbrug". Hvor meget kan man sige er til eget forbrug? Den er ikke nem. Og hvem er inkluderet i eget forbrug? er det kun en selv? En selv, kone og evt. børn? En selv, kone, børn, svigermekanikken osv osv osv?
Men 70 kg......... Næppe til eget forbrug, uanset hvad vil jeg påstå.

mvh
Søren
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 11:16
Tilbud på røget ål i Rødvig, 100 kr pr stk

You do the math
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 14:11
Forbandet svineri Sick
'
Kontakt jeres lokale folketingsmedlemmer og pres på for at få en totalfredning også i Danmark.
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 14:40
Jeg bor selv i området hvor de er fanget, for ca 14 dage siden ringede det på døren.
Udenfor stod en fyr med en smøg i flaben og spurgte om jeg ville købe fisk? for så kunne jeg bare komme ned på vejen hvor de holdt parkeret med varevognen, ligesom hjemme isbilen.
Om der foregik noget ulovligt eller om de solgte ål, ved jeg ikke men det "lugtede lidt af fusk.........eller fisk" Wacko
2 mand der stemmer dørklokker, en stor varevogn på gule plader en søndag formiddag.
Tight lines!
Flemming Nielsen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 15:55
Citat: Flemming Nielsen

Jeg bor selv i området hvor de er fanget, for ca 14 dage siden ringede det på døren.
Udenfor stod en fyr med en smøg i flaben og spurgte om jeg ville købe fisk? for så kunne jeg bare komme ned på vejen hvor de holdt parkeret med varevognen, ligesom hjemme isbilen.
Om der foregik noget ulovligt eller om de solgte ål, ved jeg ikke men det "lugtede lidt af fusk.........eller fisk" Wacko
2 mand der stemmer dørklokker, en stor varevogn på gule plader en søndag formiddag.
 
Ulovligt er det helt sikkert - der må IKKE faldbydes fødevarer på den måde - og ingen ved en dyt om hvordan disse fisk er behandlet eller opbevaret - så lad være - det er dumt og altså også ulovligt ! Dead
mvh
Heinz 
Til top
Henrik Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik F

Tilmeldt:: 17 Feb 2011
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik F Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 16:05
Masser af ål, ja måske i en enkeltstående fangst, men ellers er ålen ikke i fremgang tværdigmod. Når nu det som fritidsfisker hedder til eget forbrug må man da håbe at deres mavesække sprænger og familien engang kan fortælle historier om dengang bedstefar døde af at  forspise sig i en uddød fiskeart. De skulle skamme sig at hjemtage fisk i de mængder. Ouch
Henrik
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 16:28
Lad dem bare prale løs, det er flere søm i den kiste der hedder totalfredning af ålen.
Hvis der kommer en dørsælger og vil sælge fisk. Så tag et billed af bilen og gutten. Det skal gøres så han slet ikke er i tvivl om at han er blevet foreviget. Hvis han bliver "træls" så er det bare at melde ham til politiet. Ellers så skal billederne bare sendes til fiskerikontrollen.
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 17:09
Humm 70 kilo ål til eget forbrug og det var kun i 6 garn hvor mange hunderede garn er der så sat på hele Øresund kysten.
Natur og miljø vogteren.
http://www.gyllebomben.dk
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2011 kl. 18:36
Der er vel kun et ord i ordbogen, der kan dække hændelsen, og det er begærlighed.
En familie kan ikke æde sig gennem 30 kg. ål.
 
Det er som Tommy skriver dumhed, der kan ødelægge fiskeriet for mange andre. Når Ålesituationen skal revurderes i 2013, er det tilfælde som det omtalte, der kan give anledning til indskrænkninger og eventuelt forbud.
 
Jeg er selv ålefisker med 6 ruser, men er altid stoppet når jeg når 10 kg. Så er der ålegilde til vennerne og børnene.
 
I år kneb det at nå 10 kg. dels på grund af ferie og dels p.g.a. dårligt vejr i den gode periode.  (børnene blev snydt)
En anden ting er, der er blevet mindre ål.
Tidligere kunne jeg fange de 10 kg. med 3 ruser uden problemer, men i dag er det nødvendigt med 6 ruser.
 
Til orientering skal der til et godt ålegilde bruges 500 gram ål og en halv flaske brændevin pr. person.
 
Hvis personerne, der er skyld i denne tråd selv skal bruge alle ålene, kræver det meget brændevin.
 
Ejner
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2011 kl. 16:46

Den europæiske åls generations tid kan være op til 15-20 år, derfor måler man ikke bestandstilbagegangen i antal ål som findes i europa, men i indvandringen af glasål/ålelarver til de europæiske kyster. Den er over de sidste 30 år faldet ca. 98 procent. Så ligegyldigt hvor mange ål man kan fange nu, er det kun et spørgsmål om tid før ålen uddør. En totalfredning vil på nuværende højst sandsynlig ikke gøre nogen forskel. Det eneste der kan hjælpe på bestanden er at kunne opdrætte ål i fangeskab.

Hilsen
 
Nikolaj
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2011 kl. 19:00
Da jeg var knægt tog min far mig med på fjorden efter et par ål eller skrubber, som så  blev stægt om aftenen .Det er ligesom noget helt galt hvis man slæber 70 kg ål hjem og fortsætter måske dagen efter!!hvis det er generalt,ærgeligt.
Niels Åge skriver det kort og præsis.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres