Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sortmundet Kutling - død over den

 Besvar Besvar
Forfatter
Alvin Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
alvinbang

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alvinbang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sortmundet Kutling - død over den
    Sendt: 16 Nov 2011 kl. 14:16
Jeg hørte i radioavisen i dag at den Sortmundede Kutling nu er så rigt repræsenteret i bl.a Guldborgsund at fiskerne let kan hive 2 tons op om dagen. Der er dog ingen andre en vores tidligere minister Elleman den yngre, som gider æde dem + evt. kineserne!

Jeg googlede lige den lille fyr og faldt over dette på Statens Naturhistorisk Museums hjemmeside.

I starten af maj 2009 fik Kim Kofoed fra Fiskeri-inspektoratet i Rønne indleveret det andet danskfangede eksemplar af arten sortmundet kutling, Neogobius melanostomus. Fisken var fanget i garn ud for Bornholm. Den sortmundede kutling hører ikke naturligt hjemme i danske farvande, men siden 1990'erne har den spredt sig fra sit oprindelige område i Sortehavet til Østersøen og andre brakvandsområder. Særligt i Gdańsk-bugten er den blevet talrig, og det frygtes, at den kan ende med at blive en konkurrent til torsken og ændre den økologiske balance i Østersøen. Andre forskere peger på, at den kan blive et vigtigt fødeemne for rovfisk som torsk og aborre. Det er kun anden gang, at arten er fanget i de danske dele af Østersøen. Det bliver interessant at se, om den vil sprede sig til resten af landet. Det er faktisk meget sandsynligt, at den allerede er her.

Den er her og det er kun begyndelsen. Kutling og andre invasive arten æder alle byttedyrene som bl.a. vores naturlige arter skal leve af. Tror fanden at man aldring fanger en ordentlig havørred - de er jo snart henvist til at leve af skrald eller flytte til andre breddegrader.
Mvh

Alvin

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 14:30
Her på Fyn æder havørreder da kutlinger, så lige med hensyn til den art går det nok.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 14:57
Ellers kunne det vel tænkes at den kunne tage Tobisens plads som mink fodder....
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 15:57
Problemet med at komme af med dem er minimalt. Lad meddelelsen gå videre de islandske grovfiskere, som fisker til fiskefodder til de norske laks- og havlusbrug, så er de sortsmuskede kutlinge fisket op på en eftermiddag - smut, og så er de dømt borte ligesom havtobis og andet godtfisk Wink
mvh
kjeld 
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 17:32
Ellers tager skarven nok resten efter den er færdig med stallingerne Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 02:22
Jeg tror desværre bare at det i modsætning til mange andre fiskearter er fuldstændigt umuligt at udrydde netop den sormundet kutling af den grund...at da den kom hertil blev den angiveligt ført med i skibenes ballasttank, formentligt nogle ganske få individer, og alligevel har den formået at formere sig så eksplosivt.
Ved at drive et ganske intensivt fiskeri på den ville man næppe kunne reducere bestanden ned på et minimum som tilnærmelsesvis minder om det niveau den var på da den kom hertil.
Hvis ikke naturen selv regulerer bestanden drastigt i form af sygdom eller lignende vil det vel være en plageånd som er kommet for at blive....ligegyldigt hvor meget man forsøger at udrydde den.

Mvh
Jim.
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 10:36

Sortmundet Kutling med rejer, ris og Hollandaisesauce

Ingredienser:

12 sortmundet kutling, renset, skrabet og klippet fri for finner. Lad halen sidde på.
2 Håndfulde pillede fjordrejer
1 Agurk.
1 Hel frisk fint hakket rød chili
4 Fed finthakket hvidløg
3 Håndfulde finthakket frisk mynte
Olie til stegning
Salt og peber
4 dl ris
Hollandaise sauce

Sådan gør du:

Sæt risen over, og kog efter anvisningen.

Vend den rensede fisk i mel tilsat salt og peber.
Lad den stege i olie ca. 5 minutter på hver side.

Agurken deles på langs og udkernes med en ske.
Skæres derefter i ½ cm. tykke skiver.

Agurk, rejer, chili, hvidløg og mynte smides på en godt varm pande med olie, og steges ca. 3-4 minutter.

Tilbered hollandaise saucen, og server.

Jeg skal gerne gøre mit indhug i bestanden... ;)

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 12:56
Intet er som sagt så skidt det ikke er godt for noget, så mon ikke der kan findes en måde at anvende dem på, og derved holde bestanden nede, erfaringen siger mig, at hvis den menneskelige race først forelsker sig rigtig i en art,  så går det hurtigt raskt tilbage.
Nu kunne jeg god tænke mig at vide om der kun lever disse kutlinger i Sortehavet, da det jo angiveligt er deres hjemsted, gør der det, er problemet måske kun overgangsbetonet, men ellers tror jeg faktisk det regulerer sig selv, har også hørt at Skarverne der kommer hertil fra hele Nordeuropa, udrydder alt på deres vej, så måske er det dumt at skyde dem lige nu.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 13:29

Hej Keld.


I den tilgængelige litteratur jeg har kunne snuse igennem kan jeg kun se at denne art kommer fra Sortehavet.

I det at dens naturlige udbredelse kun omfatter denne kæmpe indsø kan jeg godt følge dig i en forsigtig optimisme om at den på en eller anden måde måske forsvinder, nu da den ikke er naturligt hjemmehørende her.

På den anden side er dens hel uhæmmet og intet mindre end eksplosive vækst vel også en trist og tydelig indikation på at den trives mere end godt her så....

Hvad værre er at den tilsyneladende også trives fint i ferskvand. På et tidspunkt fangede man ved elfiskeri i en å på Lolland netop et eksemplar, derfor frygter man at den også spredes i vandløb og åer hvor den angiveligt kan udgøre en trussel for ørredbestanden.

Du har fuldstændigt ret i at der hurtigt går inflasion i alt hvad der enten interesserer os mennesker, eller hvad vi kan æde, så ud fra en rent erfaringsmæssig betragtning skulle det teoretisk set være ret muligt at reducere denne kutling betragteligt, ja nærmest ”uundgåeligt” hvis der blot er penge i skidtet.

Ja man kunne jo godt håbe at skarven ville gøre sit for at minimere bestanden, men set i lyset af den sortmundet kutlings helt formidable evne til at formere sig kunne jeg godt frygte at bestanden af skarv ligeledes øges voldsomt pga den øget tilgang til føde...og så er en ond cirkel i gang.

Jeg tror at vi her står med en undtagelse fra reglen om at intet som bekendt er så skidt at det ikke er godt for noget andet.


Dette her tror jeg bare ikke er godt for noget som helst.


Mvh

Jim.

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 15:56
Jim , det jeg mente med om der kun findes denne art i Sortehavet, var om den der havde udkonkurreret alt andet, eller om den levede side by side med andre arter.
 
Nu er det jo ofte sådan at nye elementer i naturen, blomstrer kraftigt op i starten, for så at finde et naturligt niveau, jeg husker for et par somre siden da alarmen gik på ribbegoplerne, der jo angiveligt blev spået at ville udrydde alt levende, de findes stadig her, men tilsyneladende har de ingen nævneværdig skade gjort, og besynderligt nok, var historien omkring dem, at de lige netop i Sortehavet havde elimineret nælsten alt liv, altså åbenbart lige på nær de Sortmundede kutlinger.
 
Men når alt kommer til alt er jeg da heller ikke meget for disse såkaldt invasive arter, ihvertfald ikke når de tilvejebringes af menneskelig aktivitet, men udover det så har der jo altid været en vis invasion, se bare Multer, Rygstribede pelamider, samt diverse fuglearter, der skifter mønster, grundet global forandring.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 18:31

Hej Keld.


Nej der lever skam en del andre fiskearter i Sortehavet, så den sortmundet kutling er ikke helt ensom i denne kæmpe indsø mellem Europa og Asien som Danmark i øvrigt mageligt kan ligge 10 gange i.

Det er rigtigt at ribbegoplen var tæt på at udrydde alt liv i Sortehavet for en del år siden i det at fiskeriet faldt med over 90 %.

Det særlige ved netop Sortehavet er at det kun forbindes til Middelhavet med et smalt stræde af relativ lav vanddybde og derfor har en uhyre lav vandudskiftning, derfor er vandet i Sortehavet meget stillestående og iltfattigt, ca 80 % af vandmængden lider af et højt indhold af svovlbrinte.

Artsdiversiteten er temmelig begrænset af disse forhold og derfor er ”søen” særligt følsom overfor invasive arter, særligt omtalte ribbegoplen som oprindeligt kommer fra USA.


Du har fuldstændigt ret i at der var vild panik mht ribbegoplen for nogle år siden, og at det alligevel ikke gik så galt som mange måske troede.

I aviserne kunne man læse at det snart ville være helt slut med silden da deres larver og æg ville blive fortæret af dette monster...og dermed ville torsken også forsvinde da dens fødegrundlag forsvandt...så galt gik det heldigvis ikke, og faktisk er det forsvindende lidt man har hørt om denne art siden.


Hvad jeg synes er mere ”spændende” er om Pseudo Charttonella algen blomstrer op igen når vandet når ned omkring 4-5 grader, eller om den forsvandt helt.

Dette ved man jo ikke rigtigt.


Mvh

Jim.

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 18:45
Da nu pighvarre udsætningerne i limfjorden var en total fiasko pga. de fandt andre "græsgange", kunne man jo gentage forsøget i guldborgsundområdet. Pighvarrene spiser jo kutlinger, så måske det var en idè. Den sortmundede kutling har jo nærmest udryddet rejerne i dette område, så mange andre rejespisende fisk må nøjes med et menukort uden rejer.

De små hvarrer spiser så også rejer, men jeg vil da hellere spise en stor fed hvarre frem for en portion kutlinger Tongue
Mvh. - Kim -
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 19:11

Hej Kim.


Ja hvorfor egentligt ikke ? Det lyder da som en helt ok ide, men kommer alligevel til at tænke på om ikke det ville kræve udsætning af pighvar af en ret voldsom størrelsesorden hvis de skal holde en eksplosiv bestand af kutlinger nede.

En anden ting er jo at pighvarren foretrækker dybder fra 20 m og ned, og så vidt jeg ved er den sortmundet kutling langt mere kystnær, så hvor meget deres vej ville ”krydses” i den virkelige verden er vel svært at sige.

Endvidere tror jeg også at det rent havøkologisk betragtet er lidt halvfarligt med den slags manipulationer, det er jo et indgriben som måske kan skubbe artsdiversiteten mere end godt er, men på den anden side så er det massive fiskeri som finder sted vel ligeså galt, da dette også er en ret voldsom regulering.


Man måske skal vi til at tænke mere ”natur-kreativt” så hvorfor ikke....


Mvh

Jim.

Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 19:34
Der er masser af kystnære pighvar på de Djurske kyster. Fiskene stammer fra succesfulde udsætninger. Uden at være sikker mener jeg, de blev opdrættet ved Studstrup værket i Århusbugten.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2011 kl. 19:49
For ikke så lang tid siden fangede en erhvervsfisker 70 kilo hvarre ud for Dragør. Der fiskes også flittigt efter dem fra kysterne, dog uden at antallet får èn op af stolen. Jeg vil selv i gang med en gang hvarre fiskeri. Jeg har tidligere fanget nogle stykker opppe nord på sjælland, så mon ikke der er kommet nogle nye til siden hen he he.

Det kræver jo aktivt fiskeri, så jeg smider nok en stang med alm. bundtackel ud efter de lidt mindre udgaver. Der skulle jo gerne være til aftensmaden.

Med hensyn til de sortmundede kutlinger, er det jo ret utroligt, at disse på rimeligt kort tid kan støvsuge et større område for rejer. Der er jo i forvejen en masse fisk der spiser rejer, så de må da virkelig have et "nilfiske gèn" i sig

Kutlinger er jo en fast bestanddel af hvarrenes kost, så en gang imellem er de jo nødt til, at møde hinanden Big smile

Som altid når arterne overlapper hinanden eller udrydder/fortrænger hinanden, er det det rene hassardspil når "videnskaben" griber ind. Fødekæden er jo så kompleks, at selv den mindste indgriben på tværs af naturens gang (mennesket undtaget) kan få fatale følger/dønninger gennem resten af fødekæden. Det er svært, det er farligt, men også sk+++ spændende, for til tider er der jo også positive overraskelser. Om det er rigtigt eller forkert at gribe ind, bliver jo ofte bestemt af de økonomiske interesser - og så er det jo netop, at det kan gå galt. Når mennesker får dollartegn i øjnene, forsvinder fornuften jo ofte Cry

Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres