Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Renovering af Hardy Seatrout

 Besvar Besvar
Forfatter
Alvin Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
alvinbang

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alvinbang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Renovering af Hardy Seatrout
    Sendt: 14 Nov 2011 kl. 18:37
I søndags kom jeg til at bruge min hardy Seatrout som stok mod en træhøfde Cry. Det resulterede i at to broøjer (gammeldags med to fæstninger til klingen) blev ødelagt. Det giver mig  en fin mulighed for at få monteret nogle mere tdssvarende øjer på stangen. jeg har bygget både flue- og spinnestænger så jeg har rimeligt styr på beviklinger mv. mv.
Det jeg ikke kan greje er hvordan man får de gamle øjer af uden at molestere klingen. Klingen er fin og blank men når man fjerner de gamle øjer forestiller jeg mig at man bagefter skal lakere klingen eller lignende for at få den pæn inden man moneter de nye "etbenede" øjer. hvordan gør man det.

Gode råd eller links!

Mvh

Alvin
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2011 kl. 19:26
Med hensyn til fjernelse af de gamle øjer, så kan du prøve at kigge her http://www.stevnsfisker.dk/stangbygning.html

Jeg er i øjeblikket i færd med at renovere en Hardy Seatrout magen til din, og det er korrekt at man er nødt til at lakere klingen, såfremt man går fra 2-benede til 1-benede øjer. 
Jeg bruger en standard stanglak som denne http://www.shop.aekvator.dk/product.asp?product=1182

Påfør lakken ad flere omgange, så får du et flot resultat.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2011 kl. 19:33
Det var da også en uanstændig måde at behandle sådan et klenodie påAngry
 
Men jeg er med på en lytter, min Seatrout (som aldrig er blevet mishandlet på ovennævnte måde) er ved, efter kun ca. 20 år at få lidt rust ved et par løberinge, så den kunne godt bruge lidt renovering.
 
Jeg prøvede lige på en skrottet stang, med lidt varmepistol på beviklingerne, - det skal man sgu passe på med, stangen gik i to dele, så det er nok ikke metoden.
 
Mvh
Henning
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2011 kl. 21:48
Hej Alvin
 
Har også skiftet øjer på en Hardy Seatrout og jeg valgte at sætte 2 benet på igen, da jeg ikke havede mod på evt. lakering! Jeg blev dog glad for resultatet og sådan en stang fortjener i mine øjne at blive monteret som den var tiltænkt(æstetisk,styrke,aktion)- husk de violette beviklinger Smile
 
Henrik
 
 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2011 kl. 21:55
Jeg har bare skåret tråden op ved hjælp af en stanleykniv. Bare husk at skære ovenpå øje"foden" så du ikke beskadiger klingen. Jeg ville også vælge at sætte tobenede øjer på igen, kan ikke se hvad man vinder ved at sætte etbenede på? Det ER den bedste kyststang jeg til dato har fisket med!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 09:10
Hej Alvin
 
Problemet med at renovere de gamle beviklinger på Hardys Seatrout stænger er at man ikke lige kan skaffe den mørk lilla tråd som fabrikken brugte fra start af og den eneste mulighed jeg kender for at få fat i den er at sende hele stangen via Fairpoint til ombevikling ....jeg fik dette gjort for et par år siden og det kostede 1200kr incl nye øjer,men da al produktion sidenhen er flyttet til østen er jeg i tvivl om det lader sig gøre endnu....
/Søder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 10:51
Ja det er en super stang fra dengang man lavede kvalitet! Det kan godt lade sig gøre at finde en tråd der kommer tæt på den originale, men alligevel så lang fra at jeg ville skifte al bevikling også pynt! 
 
Klaus så skulle du prøve deres Favorite serie samt Fibatube 8,6 -35g !
 
Mvh
Henrik
Til top
Alvin Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
alvinbang

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alvinbang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 13:39
Tak for de gode råd. Jeg har besluttet som foreslået at holde stangen original og montere den med bro-øjer igen. jeg fandt disse, som er præcis som de originale:

http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/Wire-Frame/XSG-Spin-Boat-Guides

Håber at de har samme dimensioner som de originale så jeg slipper for at lakere stangen. jeg har en rulle hardy lilla tråd kl. A. så nu er det bare at få overbevis konen om at et samtalekøkken er det rigtige sted for stangbygning.
Mvh

Alvin
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 15:04
Hej Alvin
 
Nu har de jo lavet flere modeller af seatrouten bla. en med keramik øjer så det ville også være "originalt" tænkte bare de måske er bedere hvis du vil bruge fletline!
 
Mvh
Henrik
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 15:26
Hej
Tråden her er meget interessant for mig, da jeg er på udkig efter en kyststang til vinteren. Jeg har fisket hele mit liv (jeg er 43), men er en novice i kystfiskeri.
Jeg er ejer af en Hardy seatrout 8 fod, kst vægt 5 - 12 gram i noget nær mint kondition. Jeg havde tænkt på at sælge den, men synes jeg kan læse mellem linierne og selvom det er en gammel stang, er den helt ok i dag. Er det rigtig forstået, eller er de nye stænger noget bedre ?
Min er original monteret med etbenene keramiske øjer hele vejen op og en trælignende fujihjulholder, lidt en skam, men sådan er den nu engang.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 15:48
Hej Jens lp
 
Som du selv skriver har stangen efterhånden nogle år på bagen men hva fanden det har vi jo også...Wink Om stangen stadig er et hit i nogens øjne til at fiske med er nok et temperaments spøgsmål og kastestil....
Jeg ville ikke sælge den da folk nu om stunder tror de kan få disse stænger smidt i nakken til foræringspris uanset stand.....
/Søder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 16:16
Hej Jens
 
Jeg går ud fra at denne tråd handler om Hardy Seatrout 2000. Men der findes en der hedder Hardy Danish Seatrout der er forskel på disse stænger. Hardy Danish Seatrout er lavet i ul eller let spin der kaster op til 12 og 16g!
 
Så vidt jeg husker er Hardy Seatrout 2000 lavet i 2 forskellige en 9 fod der kaster op til 25g og en 9,3 fod der kaster op til 32g.
 
Om de er lige meget værd ved jeg ikke!
 
Mvh
Henrik   
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 16:19
Hej Jens
 
Glemte lige at skrive at du godt må kontakte mig hvis du vil af med den!
 
Henrik
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 16:29
He he tak skal du have Henrik.
 
Det er en hardy danish seatrout kan jeg se.
 
Jeg ved slet ikke hvad den er værd, men synes at kunne mindes, at den var relativ dyr da jeg købte den.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 18:47
Hej Jens
 
Der er efter min mening ikke ret meget der kan hamle op med Hardy/Fibatube når vi taler om spinnestænger. Modellerne er selvfølgelig forskellige, men klingekvaliteten er i top og de holder bare. Behold derfor din stang, hvis du er glad for den - ellers kan den sikkert indbringe en pæn slat på auktionen her på siden.
 
Jeg har selv haft en Seatrout 2000, men den passede ikke lige i min smag og solgte der derfor til én i Finland via nettet. Fisker derimod med stor glæde med bl.a. 20-25 årige Fibatube UL-stænger.
 
Det meste af det man ser i butikkerne i dag er noget bras - ofte alt for stift, topaktionsagtigt og dårligt monteret. Dog laver bl.a. Daiwa og St. Croix nogle fine stænger efter min mening.
 
 


Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 18:51
Hej Henrik
 
Kunne ikke være mere enig!
 
Mvh
Henrik
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 19:36
Hej Henrik
 
Jeg købte en marksman 10-25 gram i sommers, og må indrømme at de stadig kan lave stænger, den er jeg godt nok glad for. Jeg fangede en del ørreder i Karup å op til fem kilo med den, og i guder en dejlig aktion når der er fisk på. Jeg er temmelig sikker på jeg køber mindst en til i serien før foråret. Men ved nogen af jer "gamle kendere" og Hardyerne er ligeså langtkastende som topmodellerne fra fx. Shimano? Jeg mangler stadig en rigtig langtkastende kyststang i vægtklassen omkring 12gram.
 
Venligst
Jens
Til top
Torben Schmidt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
speddy

Tilmeldt:: 05 Okt 2007
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér speddy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 20:00
Hej Jens.
Jeg ligger inde med en Marksman 8'6 5-20 gram, måske kunne vi bytte?
Stangen har været med på 3-4 ture, købt i 2010, men da jeg fiske mere med 5-10 gr., bruger jeg ikke stangen, men istedet UL-Grej.
Men du kan melde tilbage, hvis det skulle have din int..
 
Knæk og bræk
Torben Schmidt
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 20:05
Hej Torben
 
Det lyder spændende, hvad havde du tænkt dig? At vi byttede lige over?
 
Mvh
 
Jens
Til top
Torben Schmidt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
speddy

Tilmeldt:: 05 Okt 2007
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér speddy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 20:15
Hej Jens.
 
Ja, hvis det kunne passe dig.
Bor i Vojens, arbejder i Kolding, måske kunne vi mødes med vores Stænger og hvis alt er okay, bytter vi.
 
Torben
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 13:25
.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres