Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SAGE-XP 691 #6/Lawson Neutral skydehoved

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Dyekjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Dyekjær Avatar

Tilmeldt:: 04 Jul 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Dyekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: SAGE-XP 691 #6/Lawson Neutral skydehoved
    Sendt: 11 Nov 2011 kl. 09:46
Er der nogen af jer gæve kystfluefiskere, der har afprøvet kombinationen og fundet den optimale vægt og længde til dette hoved ?? 
Hilsen
       Thomas
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 10:22
Et kik i skydehovedarkivet gav følgende resultat http://www.123nu.dk/lystfiskeri/skydehoved.asp?sm=Sage&mode=vis_sh&vaelg=&menu=Skydehoved&Id=44&stangmaerke=Sage dog med et andet linemærke.
Et andet forslag er http://www.123nu.dk/lystfiskeri/skydehoved.asp?sm=Sage&mode=vis_sh&vaelg=&menu=Skydehoved&Id=452&stangmaerke=Sage uden at kende den aktuelle stang, ville jeg nok prøve med det sidste.
 
Mvh
Henning
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 10:35
Citat: Thomas Dyekjær

Er der nogen af jer gæve kystfluefiskere, der har afprøvet kombinationen og fundet den optimale vægt og længde til dette hoved ?? 
Hilsen
       Thomas
Hej Thomas
 
Jeg har tidligere haft en XP i #6 - og her havde jeg stor fornøjelse af et flydende skydehoved på ca. 10 meter og 15 gram. 14 gram fungerer også rigtigt godt på ca. 10 meter
 
Jeg har et Lwason Int SH, som jeg bruger på min TCX 691 - her har jeg klippet den til 9,8 meter og 14,8 gram - det er godt på de dage hvor vinden kommer lidt frisk fra ryggen :)
 
Det er temmelig standard til #6 og ijkke særligt originalt - men det virker :)
Til top
Thomas Dyekjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Dyekjær Avatar

Tilmeldt:: 04 Jul 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Dyekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 11:47
Tak for jeres indput....
Der er dog i SH-sammenhæng noget forskel på Lasse Karlsons bud i Hennings første link på 11,7m/18g og Nikolais 9,8m/14,5g... Confused
Flere der har prøvet kombinationen ??
hilsen
   Thomas


Redigeret af Thomas Dyekjær - 11 Nov 2011 kl. 11:48
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 12:05
Jeg har længe gået med en XP i klasse 8, og der brugte jeg et Lawson Neutral hoved på 10,1 meter og 18 gram. Derfor lyder det meget voldsomt for mig at skulle bruge det på en klasse 6... Jeg vil dog ikke på nogen måde anfægte Lasses evner, men for mig vil det ikke virke.
Jeg vil sige 9,5 meter og 15 gram, og så kan man jo starte med et lidt længere og tungere hoved og så klippe ned til man rammer sit eget "spot-on" Big smile...
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 13:35
Hej Thomas.

Optimal findes ikke i forbindelse med et fluekast og derfor synes jeg egentligt at skydehoved arkivet er overflødigt. 

Stangen kan håndtere et bredt spektrum af vægte og dine egne evner sætter grænsen for hvor lange liner eller skydehoveder du kan håndtere under kastet.

Når vi kystfisker, plejer målet gerne at være længst mulige problemfrie kast. Jo mere line du kan holde i luften, jo længere kast får du. Samtidig skal linen ikke være længere end du kan kaste afslappet uden at din line rammer vandet, dig selv eller laver knuder. 

Under afviklingen af kastet er der mange faktorer som spiller en rolle - Vinden blæser af en vis styrke fra en eller anden retning - fluen kan variere i størrelse og din vadedybde afgør hvor langt din line kan falde før den rammer vandet. Disse variabler sammenlagt med dine evner har betydning for hvor langt dit hoved kan være. Vægten af hovedet er et spørgsmål om hvad du nu foretrækker og hvad du har til rådighed.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 13:48
Citat: Thomas Dyekjær

Tak for jeres indput....
Der er dog i SH-sammenhæng noget forskel på Lasse Karlsons bud i Hennings første link på 11,7m/18g og Nikolais 9,8m/14,5g... Confused
Flere der har prøvet kombinationen ??
hilsen
   Thomas
 
Ja og det der er "værre". Det viser bare at
1. det ikke giver så meget mening at spørge om hvad andre bruger, hvis man går op i større nøjagtighed end 1g
2. de fleste stænger har et stort arbejdsområde
 
Der er ikke meget andet end at prøve sig fremTongue. En god tommelfinger regel er at starte med 9m af en AFTM line, der er to klasser over det tal, der står på stangen.
 
Til top
Ole Bjørn Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oleh72 Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oleh72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 15:55
Hej Thomas.

Det er ikke entydigt og meget individuelt, hvad der opfattes som optimalt. Jeg er glad for et Lawson N klippet til 10,3m/15,0 gram på min XP691. Når det blæser meget, der vades dybt eller jeg har behov for at kunne vinkle kastet, sidder der et Lawson N på 9,3m/13,5g på hjulet. Når det er helt - eller næsten helt - vindstille sidder der et hoved klippet af en no name DT7F på 11,7m/16,0g med et langt forfang for enden på hjulet. Alle tre hoveder kaster XP691'eren med overbevisning Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres