Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fiskeristøtte

 Besvar Besvar
Forfatter
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fiskeristøtte
    Sendt: 09 Nov 2011 kl. 07:30
Det er fandme godt vi har fået en ny regering

Fiskeristøtte går til de stenrige fiskere

Onsdag d. 9. nov. 2011 kl. 03:48 af ritzaufor TV 2 Nyhederne

Fødevareministeren mener, at fiskeristøtten fordeles urimeligt og kun skal gå til bæredygtigt fiskeri.

Langt hovedparten af den skatteyderbetalte fiskeristøtte havner i lommerne på en lille gruppe storfiskere med forbindelser til toppen af Danmarks Fiskeriforening.

Det viser en gennemgang af fiskeristøtten givet fra 2004 til 2010, som Politiken har fået aktindsigt i.

I alt er der i perioden givet 379 millioner kroner i direkte offentlig støtte til fiskerne. Ud af Danmarks knap 1400 støtteberettigede erhvervsfiskere har en gruppe på blot 20 store fiskere modtaget 57 procent af støtten, viser tallene.

Adskillige af de største støttemodtagere har overskud i millionklassen og ejer i nogle tilfælde aktiver for op imod en milliard kroner.

Topscoreren på støttelisten er Gullak Madsen fra Hirtshals, der samlet har scoret 23 millioner kroner.

Hans selskab havde sidste år et overskud før skat på 80 millioner og aktiver for 769 millioner kroner. Hirtshalsfiskeren erkender, at han sagtens kan klare sig uden støtten:

- For min skyld kan man godt stoppe den, men jeg synes ikke, det er rimeligt for dem, der først er på vej frem nu, siger han til Politiken.

Ifølge fødevareminister Mette Gjerskov (S) er det urimeligt, at støtten i så høj grad går til rige fiskere.

- Der er blevet udbetalt nogle meget, meget store beløb under den tidligere regering, og jeg må bare sige, at det nok ikke var sådan, jeg ville fordele støtten, siger hun.

EU skal vedtage en ny fiskeripolitik i 2012. I kraft af sit formandskab i første halvdel af året kommer Danmark til at spille en nøglerolle i processen. Her vil regeringen presse på for at få et mere bæredygtigt fiskeri, oplyser Mette Gjerskov.

- Min fremadrettede målsætning er, at når der skal gives støtte, så skal den altså alene gå til noget, der giver noget mere bæredygtighed, siger hun til Politiken.



Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 10:52
Her er mere vandvids læsning om  emnet:
 
Ja, det er sgu dybt go´nat goteske tilstande, som har rådet hos erhvervsbanditterne under den tidligere regering - efter min vurdering så burde mange af de indvolverede personer kastes i fængsel - øv!, at noget sådan kan få lov til at foregå i dagens Danmark.
 
 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 11:01
Ovenstående viser blot endnu en gang, at egoismen råder, så længe vi kan rage til os, skider vi bogstavelig talt på fællesskabet, og jo mere vi har, des mere vil vi have.
Sørgeligt men sandt.
 
Når man læser sådanne indlæg, så virker det fuldstændig urimeligt at man f.eks for at redde en fiskeart, i dette tilfælde laksen i Skjern Å, selv er nødt til at indsamle penge for at opretholde udsætningsantallet, grundet nogle pålagte krav, i dette tilfælde går de pebernødder vi i denne  tilskuds sammenhæng taler om, med til at holde liv i en hel landsdel.
 


Redigeret af Keld P. - 09 Nov 2011 kl. 11:08
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 14:38
"topscoren på støttelisten"
Det er rystende læsning,gode runde tal.Dem kunne vi god ha brugt en god slat af til gydegrus,udsætninger oma,
hmm noget rystende, ik mindst når skipper kunne klare sig uden støtten!!
men der må åbenbart være for mange penge ,hvor de kommer fra!!!LOL
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 15:32
Ja det er så også her jeg var rystet i min grundvold..........hvordan kan så få rige fiskere få så mange penge i støtte...??????

Nå jo vi har jo haft en regering, hvor det har gået ud på at tage fra de fattige og give til de rige............

Jeg kan ikke forstå, at man med hånden på hjertet, ikke har kunnet se, at det her var helt ude i hampen......jeg er grædefærdig,,,rystet i min grundvold


Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 16:29
Skal vi nu ikke lige klappe pruhesten. Et fiskerfartøj er en virksomhed som alle andre, der kan søge støtte fra de utallige støtte midler EU hvert år giver adgang til. Landbruget bygger nye staldanlæg, fødevarerproducenter får støtte til nye maskiner, eller anlæg til rensning af spildevand. En fisker kan søge om støtte til ny miljørigtig motor og andet udstyr. De kan søge om støtte til nybygninger, eller ombygninger for at forbedre arbejdsvikår ombord.  At der er nogle få der så får raget en god del af støtten til sig, det kan man så debatere. Men mon ikke vi alle søger om støtte, hvis vi får muligheden. Uanset indkomst. Nu kan jeg få fradrag til håndværkeren. Jeg kan få støtte hvis jeg vil udskifte mit oliefyr til fjernvarme. Børnepengene falder promte uanset indkomst. Skal vi ikke bare se det i øjnene, er pengene der, så skal vi nok få vores del, uanset indkomst.
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 16:40
sidste indlæg fra mig i denne debat.....

Pruhest,,,,,eller ej, det er frastødende( og desværre sådan dagens danmark er bygget op) at næsten alle rager til sig, også specielt hvis de egentligt ikke har brug for det. Selvfølgelig skal der være støtte der hvor der støttes kan, men at man med god samvittighed sidder på sin flade røv, og høste på andres bekostning..........tjaaa
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 16:51
Skal vi ikke udvide begrebet og sige, sådan er eu systemet bygget op. Der ydes støttet til alt og den støtte bliver brugt og misbrugt.
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
p bager Avatar

Tilmeldt:: 09 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 18:06
det kan godt være at egoismen råder, men jeg kan se at misundelsen også gør,
det er almen regler i eu.
forøvrig er det vel ikke være en at alle bønder rager til sig uanset hvor stor godset er, jeg synes eftehånden der er en vis tendends til kun at tænke på sig selv med sin egen lille lystfiskerhjerne her på siden.
tænk dog på alle de folk de holder igang 6 mand i land for hver erhvervsfisker,
lige en lille opstød fra en der er født og opvokset i et fiskesamfund også da tiderne var anderledes.
ha det godt allesammen og god jul, og lad nu være med alle de egoistiske opstød. 
 
hilsen  p bager
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 18:42
Citat: p bager

lige en lille opstød fra en der er født og opvokset i et fiskesamfund også da tiderne var anderledes.
ha det godt allesammen og god jul, og lad nu være med alle de egoistiske opstød. 
 
hilsen  p bager


Det kan da så undre mig at du finder det ok at nogle i forvejen styrtende rige tager brødet ud af munden på de mange små fjordfiskere og andre, der har uendeligt svært ved at få det til at hænge sammen Ouch

Men sådan er der jo så meget..........
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 18:55
Nu er der ingen der tager noget fra andre. Vi taler om en støtte ordning til forbedringer af fiskerflåden, nybygninger og lignede projekter, eller en støtte til ophugning af et fartøj. Pengene bliver ikke udbetalt til alm. drift. Alle fiskere kan søge på lige vilkår. Ham de nævner i teksten, han har fået støtte til at ophugge fiskefartøjer han ejede. Altså der er fartøjer der har forladt fiskeriet. Han har købt et andet og fået støtte til nogle forbedringer ombord. Det kan alle gøre, men det kræver man har størstedelen af pengene selv. Man får en procent sats, jeg kan ikke huske hvor meget, til projektet.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 18:59
@Tommy.

Mener du seriøst at en virksomhed, der har et overskud på 80 mio kroner er mere berettiget til støtte end en lille fjordfisker med en båd - blot fordi manden i forvejen har mange penge??
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
p bager Avatar

Tilmeldt:: 09 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 18:59
det gør jeg heller ikke , men de små får ikke mere fordi de store siger nej
så bliver pengene bare i eu kassen
det er en beregningsmetode som jeg desvære ikke kan forklare.
forøvrig mener jeg at de små klare sig godt i disse tider, det gør de her hvor jeg bor.
så mon ikke vi bare skal holde os til lystfiskeri, og lade erhvervsfiskerne selv finde ud af det.
ps. nu er det jo ikke alt der er opgjort på papir der også er rede penge.
"styrtenes rige ? ? ? ? "
 
hilsen    p  bager
 
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:05
Citat: tolund

Nu er der ingen der tager noget fra andre. Vi taler om en støtte ordning til forbedringer af fiskerflåden, nybygninger og lignede projekter, eller en støtte til ophugning af et fartøj. Pengene bliver ikke udbetalt til alm. drift. Alle fiskere kan søge på lige vilkår. Ham de nævner i teksten, han har fået støtte til at ophugge fiskefartøjer han ejede. Altså der er fartøjer der har forladt fiskeriet. Han har købt et andet og fået støtte til nogle forbedringer ombord. Det kan alle gøre, men det kræver man har størstedelen af pengene selv. Man får en procent sats, jeg kan ikke huske hvor meget, til projektet.
Jeg synes nu, at det er dybt grotskt, at støttekroner som skulle gå til et mere bæredygtigt fiskeri, de bliver givet til selskaber, som anskaffer sig skibe med flere HK og større brændstofforbrug - i mine øjne så ligner det misbrug af offentlige midler og de ansvarlige burde kastes i fængsel - øv!, hvor er det skandaløst.
 
- Og som det ikke var nok, så er et af de selskaber (Cyrano), som har fået rigtig mange støttekroner også indehavere af den kutter, som har lavet det mest omfattende ulovlige fiskeri i de fredede områder i Kattegat ---> Griske slynger der pisser på fællesskabet, det er, hvad den slags folk er.


Redigeret af Steen Kehler - 09 Nov 2011 kl. 19:15
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:17
Jan jeg forsøger bare at fortælle at alle kan søge på lige vilkår og under en ophugningsrunde. Hvad er så bedst at få ud af fiskeriet, en fjordfisker med et par mand ombord, der lander 10 kasser fisk om dagen, eller den store ståltrawler med 6 mand ombord, der lander flere tons fisk hver gang han er inde og lande. Hvad er mest samfundsøkonomisk og miljøvenligt. Ham der fjordfiskeren vil måske gerne have en ny motor lagt i, men han har ikke den del han selv skal betale, ham den store vil gerne have ny motor og har pengene, men får måske 10% i støtte til projektet. Jeg er grundlæggende imod alle støtteordninger, fordi jeg ikke kan se forskellen på den lokale købmands problemer og en fjordfiskers problemer. Købmanden må selv betale hvis han ønsker at bygge nyt, fiskeren kan få støtte fra eu.  
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:26
Citat: tolund

Skal vi nu ikke lige klappe pruhesten. Et fiskerfartøj er en virksomhed som alle andre, der kan søge støtte fra de utallige støtte midler EU hvert år giver adgang til. Landbruget bygger nye staldanlæg, fødevarerproducenter får støtte til nye maskiner, eller anlæg til rensning af spildevand. En fisker kan søge om støtte til ny miljørigtig motor og andet udstyr. De kan søge om støtte til nybygninger, eller ombygninger for at forbedre arbejdsvikår ombord.  At der er nogle få der så får raget en god del af støtten til sig, det kan man så debatere. Men mon ikke vi alle søger om støtte, hvis vi får muligheden. Uanset indkomst. Nu kan jeg få fradrag til håndværkeren. Jeg kan få støtte hvis jeg vil udskifte mit oliefyr til fjernvarme. Børnepengene falder promte uanset indkomst. Skal vi ikke bare se det i øjnene, er pengene der, så skal vi nok få vores del, uanset indkomst.
 
Du har så ret, selvfølig søger de når de kan, også stenrige fiskere.
Men hallo , det er en ordentlig klat penge,tilmed nogle "skipper"siger han ku undvære!!
jeg tror vi er mange som kunne se de penge bedre anvendt,
en virksomhed med de skrevne aktiver, skal dine agumenter være bedre i mine øre,
han er sikkert berettigt, men det er også dine skattekroner!!"skipper"udtaler han kan undvære.
 
 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:26
Nu er det eu der afsætter pengene og hvad de skal bruges til. Er de afsat til ophugning, så kan man ikke bruge dem til bæredygtigt fiskeri i stedet for. Reglerne for de støtte ordninger er strikse. Bliver de misbrugt, så er det tilbagebetaling til kasse et.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:29
Heine mon ikke også størstedelen af husholdningerne her i danmark kan undvære børnepengene, det er også mine skattekroner der bliver udbetalt her.
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:33
Jeg har lige skrottet en gammel fiskestang, gad vide om jeg kan få tilskud til detLOL
Bo
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:53
Citat: tolund

Heine mon ikke også størstedelen af husholdningerne her i danmark kan undvære børnepengene, det er også mine skattekroner der bliver udbetalt her.
Håber ikke dit erhverv påvirker din dømmekraft.
jeg må sige Tommy jeg er ret enig med Steen K.
det at du selv skriver "brugt eller misbrugt"lovliggør intet , efter min opfattelse,uanset om det er fiskere eller landbruget og andet i almindelighed.
Iøverigt sjov samligning med børnepenge, måske du skulle gå til politiker med den !!
men ok,måske vigtigere at fjerne den end milionstøtte til store virksomheder.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 20:05
Citat: tolund

Nu er det eu der afsætter pengene og hvad de skal bruges til. Er de afsat til ophugning, så kan man ikke bruge dem til bæredygtigt fiskeri i stedet for. Reglerne for de støtte ordninger er strikse. Bliver de misbrugt, så er det tilbagebetaling til kasse et.


Som jeg forstår artiklen i første afsnit, så er det den forrige regering, der har fordelt pengene.


Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 20:12
Citat: tolund

  Hvad er så bedst at få ud af fiskeriet, en fjordfisker med et par mand ombord, der lander 10 kasser fisk om dagen, eller den store ståltrawler med 6 mand ombord, der lander flere tons fisk hver gang han er inde og lande. Hvad er mest samfundsøkonomisk og miljøvenligt. 


Lidt samme diskussion som vi har med landbruget lige nu.

Hvad er bedst - en stor svinefabrik med 4 ukrainske medhjælpere eller 10 små familiebrug med hver 2-3 danske landbrugsmedhjælpere, der dyrker jorden i pagt med natur og miljø?

Hvad er bedst - en kæmpe industritrawler med 6 mand ansat, der pløjer muslingebanker, boblerev og natura2000 områder op og støvsuger havet for alt, der ikke er lille nok til at slippe gennem maskerne - eller 50 små kuttere med hver 2-3 mand ombord, der fisker målrettet med garn eller langline efter bestemte arter i pagt med natur og miljø?

Tror min egen prioritering skinner igennem spørgsmålene Tongue
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 21:56
Jan jeg respektere dine synspunkter, vi er enig og kan tilføje at det er de små kuttere der sætter kilometer efter kilometer at garn og ruser i vores fjorde og kystnært farvand. De samme som du sikkert også har brokket dig over, når de optager din ynglingsplads med redskaber. Men ja der er mere plan i at give støtte til ophugning af det store fartøj, men desværre så er det også ham den rige fisker der bliver forbandet i debatten og hvorfor hulen skulle han smide hans fartøjer til skrot,  når han kan sende dem på havet og tjene penge. Nu får han så et beløb for at gøre det af eu. Der er flere af de "rige" fiskere, der har været ejer af op til 4 fartøjer der er blevet skrottet og han har fået et nyt moderne fartøj i stedet for. 3 fartøjer med hver 2 bundslæbende trawl er forsvundet fra fiskepladserne. Vedr. fordelingen af støttemidler, så er det eu der bestemmer hvordan pengene skal anvendes. Den nationale regering implementere den til national lov og tilretter støtten til formålet. Hvis det er til ophugning, så er det kun til de pengene kan anvendes.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:14
AngryAngryAngryAngry
 
Uddrag fra følgende link:
 
 
... Ex. er den danske støtte til kystfiskeriet næsten nul og det selv om EU vedtog, at kystfiskeriet som det eneste erhvervsfiskeri, måtte gives støtte til udvikling under EFF. I den danske fiskeripolitik ønsker VK (O) ikke at opdele fiskeriet i et kyst- og havfiskeri og derfor er der ikke øremærkede midler til kystfiskerne, som EU ellers forventer de nationale regeringer gør.

En hurtig optælling viser støtte til 8 kystfiskefartøjer (under 15meter i dansk fiskeri og under 12 meter i EU). De fik en samlet støtte på 1.064.000 kroner, altså en mio. kroner ud af en samlet pakke på 363 mio. eller rettere sagt, ud af de ca. 220 mio. der er gået direkte til fiskefartøjer og kapacitetsopbyggelse i fiskeriet. Altså 220 mio. som inden for EFF programmets vedkommende, klart udtrykt ikke måtte bruges andre steder end i kystfiskeriets fartøjer under de 12 meter.

I 2009 har Danmark altså brugt 73 % af støtten til kapacitetsopbyggelse i de store fartøjer. For at det kan lade sig gøre, uden at få en EU sag på halsen, har den kreative bogføring været i gang som aldrig før, og det målt helt oppe fra ministeriet og ned og ud på den mindste jolle.

De store støttebeløb er altså givet til fartøjer og selskaber, så de også kunne købe flere kvoter og rettigheder. Det er sket via en omfattende kreativ bogføring (som Danmarks Fiskeriforening i 2009 har modtaget ca. 10 mio. af den samme kasse for at kunne udføre ). Foreningen har kunnet aflønne deres ansatte vha. offentlige midler til brug for denne kreative bogføring.

Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
p bager Avatar

Tilmeldt:: 09 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 23:50

Tommy godt du gider blive ved med at svare.

det er jo tydelig at de flest af dem der er kommet med indlæg ikke fatter en skid af hvad der foregår i det virelige fiskeri, det er jo sådan at man opkøber ældre både for at lade dem ophugge så man kan få tilladelse til at bygge nyt og moderne og detil kan man så søg støtte ved EU, og det er vigtig at man har moderne fiskefatøjer som hurtig kan forarbejde den fangged fisk så den kan komme så frisk som mulig ud til forbrugerne, samtidig kan nye og mere moderne disel motore være med til at nedsætte forureningen , desuden er det ikke de store moderne trawler der fisker på muslingbanker og natur 2000 områder, det er de små både som de fleste her synes er ok, det er også de små joller som bruger mest garnfiskeri tæt på land, men det kan jeg jo også se i nogle af de inlæg der før har været, at de synes man jo er alletiders når de fanger alle havørrede som er på vej ind gennem fjordene for at komme op i åen og gyde ha ha.
ha det godt allesammen og prøv så at se lidt mere på fakta før man angribe alt og alle.
 
GLÆDELIG JUL.
 
Hilsen p bager
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 00:12
Citat: p bager

Tommy godt du gider blive ved med at svare.

det er jo tydelig at de flest af dem der er kommet med indlæg ikke fatter en skid af hvad der foregår i det virelige fiskeri, det er jo sådan at man opkøber ældre både for at lade dem ophugge så man kan få tilladelse til at bygge nyt og moderne og detil kan man så søg støtte ved EU, og det er vigtig at man har moderne fiskefatøjer som hurtig kan forarbejde den fangged fisk så den kan komme så frisk som mulig ud til forbrugerne, samtidig kan nye og mere moderne disel motore være med til at nedsætte forureningen...
 
 
At give et selskab støtte til ophugningen af en fungerende båd med 3000 hk og yderligere støtte til nyerhvervelse af en båd med 6000 hk, det er der absolut intet forureningsnedsættende eller bæredygtigt ved og det er absolut heller ikke noget, der giver flere arbejdspladser i fiskerierhvervet til fiskerne - der er nogle rådgiverer, revisorer, advokater, bankfolk samt en grisk erhvervsbandit-bagmand, som sidder og suger pengene til sig, mens der bliver færre og færre penge til de små fiskere i erhvervet - jeg synes, at det er en forfejlet kurs og jeg håber indeligt, at der bliver sat en stopper for det.


Redigeret af Steen Kehler - 10 Nov 2011 kl. 00:13
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 05:16
Steen jeg respektere dine holdninger og mening. Nu er du kendt for en lidt rabiat holdning til erhvervsfiskeriet, så jeg sidder og læser det med et smil. Jeg kunne måske ønske at du ville se lidt mere på hvor de store fartøjer fisker også. De ligger langt ude i nordsøen og fisker. I perioder fisker de på grænsen af barentshavet i nordnorge. Forøvrigt, så skal man gøre en aktiv indsats og søge for at få del i støtten, det er nok også her det kniber lidt med de små fartøjer.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 08:44
@P. Bager
 
Hvorfor tror du at du er et orakel på erhvervsfiskeri fordi du er opvokset i en fiskeriby?  Du er ikke den eneste, jeg er også selv fra en by, der tidligere havde både kuttere og sågar en bedding, hvor min morfar byggede træskibe og reparerede dem. Alt det er nu forsvundet og erstattet af en lille hård kerne af stålskibe, drevet af 5-6 personer som malker kassen.
 
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 09:32
Citat: tolund

Skal vi nu ikke lige klappe pruhesten. Et fiskerfartøj er en virksomhed som alle andre, der kan søge støtte fra de utallige støtte midler EU hvert år giver adgang til. Landbruget bygger nye staldanlæg, fødevarerproducenter får støtte til nye maskiner, eller anlæg til rensning af spildevand. En fisker kan søge om støtte til ny miljørigtig motor og andet udstyr. De kan søge om støtte til nybygninger, eller ombygninger for at forbedre arbejdsvikår ombord.  At der er nogle få der så får raget en god del af støtten til sig, det kan man så debatere. Men mon ikke vi alle søger om støtte, hvis vi får muligheden. Uanset indkomst. Nu kan jeg få fradrag til håndværkeren. Jeg kan få støtte hvis jeg vil udskifte mit oliefyr til fjernvarme. Børnepengene falder promte uanset indkomst. Skal vi ikke bare se det i øjnene, er pengene der, så skal vi nok få vores del, uanset indkomst.
 
Clapjeg er fuldstændig enig med dig Tommy....
 
Systemet er jo sådan og det kan vi kun selv lave om på ved at få nedlagt EU engang for alle..... Pengene foser ud af kassen dernede....
 
Men vi kan da ikke bebrejte dem som søger støtten og modtager den på lige vilkår som alle mulige andre.... alle får, og det er som regel alle de store som får mest fordi de producere mest, sådan er det.... Landbruget er da ikke anerledes, prøv google hvor mange EU støtte kroner Arla ikke modtager.....
 
 
K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 10:58
Citat: tolund

Steen jeg respektere dine holdninger og mening. Nu er du kendt for en lidt rabiat holdning til erhvervsfiskeriet, så jeg sidder og læser det med et smil....
Jeg har nu meget svært ved at se, at det skulle være rabiat at mene, at der skal mere bæredygtighed ind i fiskerierhvervet - jeg vil nu mene, at der hvor man kan tale om, at noget eller nogle har rabiate holdninger, det er dem der ikke ønsker at udfase det destruktive trawlfiskeri og hvad deraf følger, men bare fortsætter med at overfiske og destruere naturen af griskhed - rabiat, hm!..... 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 11:20
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 13:12
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 15:18
Citat: Jan Persson

http://politiken.dk/indland/article1445971.ece
 
Fair nok....
 
Men så skal støtten til Arla, Danish Crown, Danisco og alle andre store multi koncerner også have frataget deres støtte....
 
Arla høster ca. 1 millard kroner i støtte hvert år fra EU.... er det rimelig...
K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 16:11
Kender ikke nogen steder, hvor man retter en fejl med en anden - og får et godt resultat.

Gør du?

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 16:12
Citat: Jan Persson



Lidt samme diskussion som vi har med landbruget lige nu.

Hvad er bedst - en stor svinefabrik med 4 ukrainske medhjælpere eller 10 små familiebrug med hver 2-3 danske landbrugsmedhjælpere, der dyrker jorden i pagt med natur og miljø?

Hvad er bedst - en kæmpe industritrawler med 6 mand ansat, der pløjer muslingebanker, boblerev og natura2000 områder op og støvsuger havet for alt, der ikke er lille nok til at slippe gennem maskerne - eller 50 små kuttere med hver 2-3 mand ombord, der fisker målrettet med garn eller langline efter bestemte arter i pagt med natur og miljø?

Tror min egen prioritering skinner igennem spørgsmålene Tongue


Blot for at citere mig selv.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres