Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laksefiskeriet i DK

 Besvar Besvar
Forfatter
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laksefiskeriet i DK
    Sendt: 06 Nov 2011 kl. 01:12

Hey laksefiskere

Kunne godt tænke mig at høre hvordan i ser på laksefiskeriet i Dk,omkring
regler,foreninger,sammenslutninger, fungere det for lystfiskere(?). Er dialogen ok, mellem myndigheder og sportsfiskere i DK(?)
Er det ok fiskedirektoratet ikke altid har mandskab til at tage syndere i Danske fjorde(?)eller fungere det(?).
Er det rantabelt for staten Danmark at have erhversfiskeri i Danske fjorde(?) Eksempelvis som at fange gydemodne sild(ca 800kr pr ton)Sild på vej til gydepladser,
som så herefter bliver kogt til olie(?).Randeres Fjord,Nissum Fjord,Ringkøbing Fjord!,contra indtægter i kommuner fra lystfiskerturisme,eksempelvis pr, stangfanget laksfisk(?)istedet.
Indtil nu virker udsætninger af Laksefisk i Dk(?), MEN!! eksempelvis koster det at udsætte fisk. Bladet Sportsfiskerens  artikel omkring DCV. Skriver i bladet at kun ca 1 til 11/2% kommer tilbage igen fra havet, er det acceptabel (?)at flere laksefisk ikke slipper gennem "nåleøjet", og kommer tilbage ca 2 år efter(?)udsætningen.
Kan laksefiskeri styres samlet set et sted fra i DK(eksempelvis Sportsfiskeren), eller skal det blive i foreningerne/sammenslutningerne, eftersom bestanden af laksefisk er stigende og interesse for fiskeriet  (?)
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 01:31
Jeg synes, at de nye ting i Sverige ser meget interessante ud:

Redigeret af Steen Kehler - 06 Nov 2011 kl. 01:48
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 09:39
Citat: hlf

Hey laksefiskere

Kunne godt tænke mig at høre hvordan i ser på laksefiskeriet i Dk,omkring
regler,foreninger,sammenslutninger, fungere det for lystfiskere(?). Er dialogen ok, mellem myndigheder og sportsfiskere i DK(?)
Er det ok fiskedirektoratet ikke altid har mandskab til at tage syndere i Danske fjorde(?)eller fungere det(?).
Er det rantabelt for staten Danmark at have erhversfiskeri i Danske fjorde(?) Eksempelvis som at fange gydemodne sild(ca 800kr pr ton)Sild på vej til gydepladser,
som så herefter bliver kogt til olie(?).Randeres Fjord,Nissum Fjord,Ringkøbing Fjord!,contra indtægter i kommuner fra lystfiskerturisme,eksempelvis pr, stangfanget laksfisk(?)istedet.
Indtil nu virker udsætninger af Laksefisk i Dk(?), MEN!! eksempelvis koster det at udsætte fisk. Bladet Sportsfiskerens  artikel omkring DCV. Skriver i bladet at kun ca 1 til 11/2% kommer tilbage igen fra havet, er det acceptabel (?)at flere laksefisk ikke slipper gennem "nåleøjet", og kommer tilbage ca 2 år efter(?)udsætningen.
Kan laksefiskeri styres samlet set et sted fra i DK(eksempelvis Sportsfiskeren), eller skal det blive i foreningerne/sammenslutningerne, eftersom bestanden af laksefisk er stigende og interesse for fiskeriet  (?)
 
Det var godt nok mange spørgsmål, som der kan skrives en afhandling om.
Men hvis du har fulgt lidt med på siden, ville du sikkert have opdaget at rigtig mange er ikke tilfreds og det bliver lystfiskere aldrig, pga. meningsforskelle.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 09:45
Enig med Henrik - vi er mange der har en mening om meget af det du lægger op til.
Hvis vi skal have en fornuftig debat, er det nok nødvendigt at snævre feltet lidt ind, ellers kommer
vi til at diskutere i øst og i vest.
Mvh Claus
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 09:54
Citat: cjbhare

Enig med Henrik - vi er mange der har en mening om meget af det du lægger op til.
Hvis vi skal have en fornuftig debat, er det nok nødvendigt at snævre feltet lidt ind, ellers kommer
vi til at diskutere i øst og i vest.
Mvh Claus
ku jo tage et emne som var vigtigst for dig. Her på tråden er det vel meningen der skrives af lyst og intresse LOL
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 10:14
ok så prøver jeg.
Da mit lystfiskerhjerte banker for Ribe/Gelsåen kommer det til at handle om de problemer derfra(Som sikkert er total uinteresant for mange andre)
Efter lakse fredningen på 5 år der, skulle der laves kvoter og det kunne man mildt sagt ikke blive enige(og det kan man stadigvæk ikke)
Og det frygtede jeg på forhånd, da der er mange forskellige foreninger/konsortier som vil have en stor bid af kagen som overhovedet muligt(Ikke sandt ClausWink)
Jeg har lige fra begyndelse sagt, at laksefredningen skulle fortsætte så længe til at der ikke skulle dispenseres og give kvoter. Når der så var kommet nok laks til at der kunne fiskes efter dem, (dog måske max. 2-3 stk. pr lystfisker) skulle fiskeriet gives fri.
Jeg tror nemlig at lystfiskere er så fremsynet at de sagtens selv kan styre det, for hvem ville fiske laksen i bund igen? INGEN!
Så kunne man bruge kræfterne på at gøre det fysiske forhold så gode som overhovedet muligt, istedet for at bekrige hinanden med kvoter.
Og det hjælper ihvertfald slet ikke...
Tænk hvis alle de forskellige foreninger som har Ribe/Gelså som deres hjemmevand, kunne lave et fælles kraftfuld vandpleje, så var vi virklig kommet et langt stykke af vejen, men det er desværre ikke muligt så længe der er noget som hedder kvoterUnhappy Da alle kræfter bliver brugt på at bekrige hinanden.
Trist men sandt.


Redigeret af Henrik Christensen - 06 Nov 2011 kl. 10:16
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 10:40
Personligt mener jeg at det er fantastisk så langt laksefiskeriet er kommet over de sidste 10 år.Egentlig fantastisk som det fungerer mellem foreninger og myndigheder, når man tænker på hvor hurtig det er gået med laksebestanden mange steder i DK. Foreningsarbejdet i de vestvendte åer jeg kender til, gør et godt stykke arb, efter min opfattelse. Super at de stadig kan styre fiskeriet, på frivilligt basis, flot.
Men ærgeligt at fiskedirektoratet ikke har det fornødne mandskab. Eksempelvis i Ringkøbing fjord som er under skærpet overvågning!!Thumbs Down
M.h.t fiskeriet i danske fjorde, mener jeg erhvervsfiskeri burde udfases over kortere årrække. Som eksempel på Island og New Foundland, eftersom det kunne blive mere attraktivt for danmark og økonomien samt fiskebestande.
Men det er selvfølgelig kun min mening Henrik og ClausWink
 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 11:01
Eksempelvis som at fange gydemodne sild(ca 800kr pr ton)Sild på vej til gydepladser,
som så herefter bliver kogt til olie(?).
 
Den der påstand kunne jeg da godt tænke mig at få uddybet lidt. Sild må kun anvendes til konsum. Skal den anvendes til andet formål, så er der visse regler der skal overholdes, så nu er jeg da lidt nysgerrig.
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 11:18
[QUOTE=Steen Kehler] Jeg synes, at de nye ting i Sverige ser meget interessante ud:
 
intressant, måske især den sidste del af artiklen!
 
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 11:37
Hej
 

Angående laksefiskeri kan følgende spørgsmål også stilles?

Hvad gør man ved en lystfisker som ikke kan styre sig?

Er det acceptabel, etisk og moralsk, at en lystfisker (dig Heine) i sæsonen 2011 ved Skjern Å fanger 36 laks, hvoraf de 11 stk. er fanget og genudsat efter d. 1. september hvor hele kvoten er opfisket.

Ville det ikke være god lystfisker etik / moral, at stoppe sit fiskeri når kvoten er opfisket. Især når man inden har fanget 25 laks.

Personligt er jeg af den opfattelse, at fiskestoppet bør ligge ved 5 laks pr. lystfisker.

Vi skal jo lige huske på, at vi fisker på dispensation på en fredet fisk.

 

mvh

Leif

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 11:38
Citat: Henrik Christensen

ok så prøver jeg.
Da mit lystfiskerhjerte banker for Ribe/Gelsåen kommer det til at handle om de problemer derfra(Som sikkert er total uinteresant for mange andre)
Efter lakse fredningen på 5 år der, skulle der laves kvoter og det kunne man mildt sagt ikke blive enige(og det kan man stadigvæk ikke)
Og det frygtede jeg på forhånd, da der er mange forskellige foreninger/konsortier som vil have en stor bid af kagen som overhovedet muligt(Ikke sandt ClausWink)
Jeg har lige fra begyndelse sagt, at laksefredningen skulle fortsætte så længe til at der ikke skulle dispenseres og give kvoter. Når der så var kommet nok laks til at der kunne fiskes efter dem, (dog måske max. 2-3 stk. pr lystfisker) skulle fiskeriet gives fri.
Jeg tror nemlig at lystfiskere er så fremsynet at de sagtens selv kan styre det, for hvem ville fiske laksen i bund igen? INGEN!
Så kunne man bruge kræfterne på at gøre det fysiske forhold så gode som overhovedet muligt, istedet for at bekrige hinanden med kvoter.
Og det hjælper ihvertfald slet ikke...
Tænk hvis alle de forskellige foreninger som har Ribe/Gelså som deres hjemmevand, kunne lave et fælles kraftfuld vandpleje, så var vi virklig kommet et langt stykke af vejen, men det er desværre ikke muligt så længe der er noget som hedder kvoterUnhappy Da alle kræfter bliver brugt på at bekrige hinanden.
Trist men sandt.
 
Ok Henrik
men eftersom laksekvoten sættes efter bestandsundersøgelse og fastsættes af fiskedirektoratet på de ca 10% af den estimeret opgang af laks.Som du ved har vi fisket efter det system i Skjernåen med kvote på store laks og et på små laks,
det er for mig mere uforståeligt,eftersom mindre laks har de samme gener ! på den måde er fiskeriet meget forstyrret,da alle lystfiskere ønsker at fiske store laks!jeg vil mene jeg aldrig har set så stor trafik ved en dansk å før,2011 sæson.Det er i mine øjne den værste bummert der har været indført i dansk laksefiskeri.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 11:50
Heine kan du ikke lige uddybe din påstand med silden.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 12:08
Citat: Leif Jensen 52

Hej
 

Angående laksefiskeri kan følgende spørgsmål også stilles?

Hvad gør man ved en lystfisker som ikke kan styre sig?

Er det acceptabel, etisk og moralsk, at en lystfisker (dig Heine) i sæsonen 2011 ved Skjern Å fanger 36 laks, hvoraf de 11 stk. er fanget og genudsat efter d. 1. september hvor hele kvoten er opfisket.

Ville det ikke være god lystfisker etik / moral, at stoppe sit fiskeri når kvoten er opfisket. Især når man inden har fanget 25 laks.

Personligt er jeg af den opfattelse, at fiskestoppet bør ligge ved 5 laks pr. lystfisker.

Vi skal jo lige huske på, at vi fisker på dispensation på en fredet fisk.

 

mvh

Leif

Ok Leif
men var det så enkelt, tror jeg mange lystfiskere skulle finde sig en anden hobby,sjovt du nævner mig, jeg forstår ikke hvis du som lystfisker skyder på det personlige!! generalforsamling og foreningsarbejde, her kan du yde et bidrag til udviklingen!!!, ligesom der det starter og ikke hos mig.Tag lige og kig på enkelte fiskere rundt i landet!!her ses anderledes på dine synspunkter(misundelse er en grim en),forståelsen er relativt,i det du skriver!! hvorfor 5!! underlig tal.Ikke mindst hvis der er et andet grundlag for fiskeriet.Tror mange lokale i Gudenåen skal til at finde sig en anden hobbyLOLhvis dit synspunkt skulle ramme bredt, men vi er lystfiskere,trods alt.Fanger man fisk ,som laksefisk,er det måske fordi der er grundlag for det, og jeg er ikke naturfotograf Leif,
Mvh Heine Fausing
 
Til top
Martin Berger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gasmus32fri

Tilmeldt:: 27 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gasmus32fri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 12:37
Hej Heine
Jo Heine det er enkelt, det er som regel de få der ødelægger det for de mangeCry. Har lige været til representantskabsmøde i SÅS, og dette emne var også oppe og vende og stemningen var ikke mild. Vi prøver efter bedste evne at tilgodese de fleste, kvotedeling etc. Om der er mange laks eller ej så er den FREDDETShocked så fat' det dog, og vis fisken lidt respekt. Måske om 5 år kan du fiske lige så tosset du vilTongue, men man prøver altså at bygge en bestand opWink.
Mvh Martin
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 12:42
Heine vil du, eller kan du ikke uddybe din påstand. Er det bare noget du lige har hørt, eller er det noget du har fundet på her til formålet. Du indbyder til debat, men vil ikke forsvarer din påstand. Det kan jeg ikke tage alvorligt. 
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 12:56
Hej
 

Jow. Heine. Det starter lige præcis ved en selv. Derefter kan man så udøve sin indflydelse gennem foreninger og generalforsamlinger mv. Det hele starter ved en selv. Husk, den første til at ændre ens egne holdninger og adfærd er en selv.

 

Som medlem af Skjern Å Sammenslutningen og deltager i gårsdagens repræsentantskabsmøde fremførte jeg mine holdninger og synspunkter ved det acceptable i, at enkelte lystfisker fanger mange laks især efter at kvoten er opfisket.

 

Det er en kendsgerning, at I er 29 lystfisker ved Skjern Å som i sæsonen 2011 har fanget mere end 5 laks hver. I alt har I fanget 307 stk., heraf er de 94 stk. fanget efter at kvoten er opfisket. D.v.s. at knap en tredjedel af jeres fangede laks er fanget at kvoten er opfisket. Er det moralsk og etisk i orden? Husk på, at vi fisker på dispensation på en fredet fisk.

 

Mine holdninger om det moralsk og etisk i at fange og genudsætte mange laks især efter at kvoten er opfisket, angår kun de vestvendte vandsystemer med fredede laks.

Hvad angår laksen i Gudenåen, er den jo hverken fredet eller kvotebelagt.

 

Det handler overhovedet ikke om misundelse. Det handler i bund og grund om, at opføre sig fornuftigt når vi fisker på en fredet laks. Kan vi ikke selv finde ud af det, kommer der jo bare nogle andre og fortæller os hvordan fiskeriet skal være. Det kunne evt. være et totalt stop i mange år. Hvem ønsker det?

 

mvh

Leif

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 13:54
Laksen er efter min mening ikke truet mere i Vestjylland og fredningen burde afløses af en begrænsning, der hedder en laks pr. mand. Havørreden er truet, men den er der mange steder ingen regler for... det giver jo ikke mening. Er der ikke nogen der kan give mig en fagligt baseret forklaring på hvorfor vi stadig sætter laks ud i Vestjylland ???
Primært myndighederne har nu forbedret de vestjyske vandløb, så der overalt er perfekte opvækstvilkår for laksen og masser af naturlig lakseyngel. Lakseudsætningerne har derfor efter min mening ingen faglig begrundelse mere.
Man kan selvfølgelig ikke sige til en lystfisker at nu skal han pakke sammen for i år bare fordi han fisker mere/er dygtigere end andre. Er det et problem, at der bliver fanget for mange fisk, der så efterfølgende skal genudsættes må problemet løses ved at man fisker på en måde der minimerer skader på fiskene.
 
mvh
Jakob
Til top
Martin Berger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gasmus32fri

Tilmeldt:: 27 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gasmus32fri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 14:13
Hej Jakob
Måske lidt kan jeg hjælpe dig. DTU har sat som mål en opgang af laks til 10-12000 laks i Skjern Å før man stopper udsætning. Og i år forventer man en opgang på godt 4000, og sidste år var det3500, så kan du jo prøve at regne lidt på det.
Mvh Martin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 14:16
[QUOTE=tolund] Heine kan du ikke lige uddybe din påstand med silden.
 
På siden Fritidsfiskerforbundet i 2009 blev jeg opmærksom på det, der står at en stigning på 392% i forhold til året før, osv, læs selv.
jeg har set det, men Tommy skal du have rigtig dokumentation er den rigtige fremgangsmåde at spørge fiskeridirektoratet
her kan du spørge efter en som kan svare.
 
indimellem er silden for store til konsum,andre gange har de fanget for meget og silden destureres v farve og blive til olie, men spørg for korekt information , hvorfor det sker.
 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 14:37
Hej Martin
 
Jo, jeg kender godt de "politisk fastsatte målsætninger", men jeg er af den overbevisning at de fysiske forhold dvs. fri passage i vandløbene, masser af gydegrus og tilstrækkelige afgitringer ved dambrugene gør, at man godt kunne spare sig disse udsætninger og i stedet fokusere på fiskerikontrol i fjordene og yderlige udlægning af gydegrus, de steder hvor det giver mening. Se til Hover Å her kommer laksen helt uden hjælp i form af udsætninger og kvoter. Udsætninger er alt andet lige baseret på udsætning af yngel, der ikke har været igennem livet i gydebanken og den hårde første tid, hvor fårene skilles fra bukkene. Opdræt er et miskmask hvor moderfisk blandes på kryds og tværs. En laks der efter planen skal op i Rind Å bliver blandet med en fra Vorgod Å osv. Det er jo en del af årsagen til at overlevelsen er langt bedre for vildlaksen end den udsatte. Så min pointe er at laksen fra nu af er bedre stillet ved at vi satser på naturlig gydning i stedet for at fange laksene ind ved el-fiskeri og herefter udsætte yngel, der ikke har været gennem den naturlige selektion i vandløbet. Som lystfisker vil jeg hellere fiske på stærke naturfisk end på put and take laks.
 
mvh Jakob
 
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 14:56
Hej Leif,
 
jeg har, som du, én interesse som kommer før alle andre i denne sag, nemlig at medvirke til at den oprindelige vestjyske laks klarer sig så godt som muligt. 
Imidlertid er der efter min mening flere ting, som du overser, når du igen fremfører dit argument.
For det første, at det - foreløbig - har været lovligt at fiske i Skjern Å efter at laksekvoten har været opbrugt og at der fra myndighedernes side som bekendt ikke har været lagt noget loft over hvor mange laks den enkelte har måttet fange (og genudsætte). Derfor er den etiske fordring i denne sammenhæng foreløbig et individuelt forhold, såfremt fiskeriet ellers foregår på en forsvarlig måde.
For det andet, at de laks, der er fanget, efter kvoten er blevet opbrugt (med nogle få undtagelser), er blevet genudsat. Foregår fiskeriet efter de retningslinier der foreligger og efter almindelig sund fornuft, er overlevelsen for disse laks efter alt at dømme særdeles høj. Jeg er sikker på, at du har diskuteret dette indgående med Søren og derfor er bekendt med de undersøgelser, der foreligger på området.
Det der rykker noget i beskyttelsen af laksen er at få alle til at fiske på en skånsom og fornuftig måde - og mon ikke netop det emne fylder en del i myndighedernes overvejelser?
For det tredje, at de oprindelige vestjyske laks til stadighed er afhængig af lystfiskernes penge og arbejde. Jeg er alvorligt bange for, at det vil tynde gevaldigt ud i begge dele, hvis vi ikke finder en fornuftig balancegang mellem fornøjelse og pligt.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Martin Berger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gasmus32fri

Tilmeldt:: 27 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gasmus32fri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 15:11
Hej Jakob
Jeg er enig i at de bedste fisk er dem der klare det selv. men at give det fri nu ville ikke være godt., med den flok "erhvervsfiskere" der står klar ville de tømme åen på mindre end 2 årCry, så kan du sgu smide nok så meget grus i åen.
Og netop dette arbejde med gydegrus har udviklet sig meget de sidste år, så jeg håber da også at man kan slippe for elfiskeri.
Men hvor mange laks tror du vi ville have haft i dag hvis ikke de var blev startet?.
Og hvis de kun skulle have gydegrus tror jeg stadig ikke bestanden havde været der i dag til kvotefiskeri.
mvh Martin
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 15:19
Ja Heine, nu er det min arbejdsgiver du henviser til. Jeg sidder med tilmeldingerne på PO udtag hver dag og kender intet til at der skulle være sild der ikke bliver solgt de sidste år. Vi skal en del år tilbage hvor der blev destrueret sild og 98% af silden bliver landet i de havne jeg kontrollere på. Det er derfor jeg gerne vil have dig til at uddybe din påstand og det er lidt for let at henvise til vores hjemmeside. Skal vi ikke bare blive enig om at det var en smutter, du brugte til at pynte på dit ellers udmærkede indlæg.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 15:28
[QUOTE=Leif Jensen 52]Hej
 

Jow. Heine. Det starter lige præcis ved en selv. Derefter kan man så udøve sin indflydelse gennem foreninger og generalforsamlinger mv. Det hele starter ved en selv. Husk, den første til at ændre ens egne holdninger og adfærd er en selv.

 

Som medlem af Skjern Å Sammenslutningen og deltager i gårsdagens repræsentantskabsmøde fremførte jeg mine holdninger og synspunkter ved det acceptable i, at enkelte lystfisker fanger mange laks især efter at kvoten er opfisket.

 

Det er en kendsgerning, at I er 29 lystfisker ved Skjern Å som i sæsonen 2011 har fanget mere end 5 laks hver. I alt har I fanget 307 stk., heraf er de 94 stk. fanget efter at kvoten er opfisket. D.v.s. at knap en tredjedel af jeres fangede laks er fanget at kvoten er opfisket. Er det moralsk og etisk i orden? Husk på, at vi fisker på dispensation på en fredet fisk.

 

Mine holdninger om det moralsk og etisk i at fange og genudsætte mange laks især efter at kvoten er opfisket, angår kun de vestvendte vandsystemer med fredede laks.

Hvad angår laksen i Gudenåen, er den jo hverken fredet eller kvotebelagt.

 

Det handler overhovedet ikke om misundelse. Det handler i bund og grund om, at opføre sig fornuftigt når vi fisker på en fredet laks. Kan vi ikke selv finde ud af det, kommer der jo bare nogle andre og fortæller os hvordan fiskeriet skal være. Det kunne evt. være et totalt stop i mange år. Hvem ønsker det?

 

mvh

Leif

undskyld , men hvor er det efter din mening vi ikke "opføre sig fornuftigt" når vi fisker lovligt,overholder gældende regler.Efter min mening er du total afsporet, ikke at vi ikke skal opføre os korekt i forhold til laksen,det mener jeg faktisk vi er super til, contra den frivillige gratis indsats.Du kunne have brugt dine kræfter på at kigge nærmere på hvad der sker når laksen fanges,hvordan lære man at holde laksen ved dens ratte element(som eksempel),når den skal genudsættes.Husk på at der bliver sat mange laks ud over årene,så istedet for at "skyde" efter lystfiskere var der efter min mening bedre ting at bruge kræfterne på,som jeg indledte tråden med Leif!!.Og samtidig kan man sige at det meste forgår på frilligt basis udover det der bliver dikteret "ovenfra".Moral og etik kunne også bestå

udviklingen for fiskeriet,istedet for at bruge kræfterne på enkeltindivider,og blive hængende der!.Tingene er gået stærkt i det vestjyske,men kan de som forvalter tingene følge med(?),syntes det går fremad i særdeleshed for laksen.Eksempelvis Skjernåen er fokus meget på udsætninger. Vi måtte gå rundt med et ekstra laksetegn i år,pga nogle fisk skulle i baljen lovligt.Hvert år kommer de nye regler i sidste sek. det har betydning for clubber langs åen.Eksempelvis hvis der er nye laksetegn at forvalte i sidste min. Hvordan takler man dagkort og får informationer ud i tide,hvordan klare butikkerne med fiskekort på stribe, udenlanske gæster,information for sent,hmm.og husk så lige en ting,var der ikke laks,hvordan kunne jeg og mange andre så fange snart 1300 fisk.Hvis det ikke er en udemærket reklame for området,hvad er så!!Efter de mange udsætninger over årene er det vel også rimligt at der fiskes.Med dine holdninger skulle lystfiskerene så stadig støtte DCV,SÅS og Laksefond.Din skræmme kampagne om "total stop et år" har vi hørt mange gange over årene, det er sådan en sætning der køre i ring herude!!når man taler med "udviklingsagenter",tror godt fiskedirektoratet kan dømme selv .Ville du det bedste for laksen skulle du overveje udviklingen for bedre tiltag for lystfiskere og laksen,ikke kun udsætninger og hvem fanger hvad.
Vh Heine.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 16:05
Hej Martin
 
Jeg er med på at udsætninger var gavnlige for år tilbage hvor bestandene var i bund i Vestjylland.
Nu er det vigtigste at laksene bruger gydebanker overalt i åsystemerne og at der ikke postes unaturligt større udsætningsfisk ud på de gydebanker hvor vilde yngel er på vej.
 jakob
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 16:13
[QUOTE=gasmus32fri]Hej Heine
Jo Heine det er enkelt, det er som regel de få der ødelægger det for de mangeCry. Har lige været til representantskabsmøde i SÅS, og dette emne var også oppe og vende og stemningen var ikke mild. Vi prøver efter bedste evne at tilgodese de fleste, kvotedeling etc. Om der er mange laks eller ej så er den FREDDETShocked så fat' det dog, og vis fisken lidt respekt. Måske om 5 år kan du fiske lige så tosset du vilTongue, men man prøver altså at bygge en bestand opWink.
Mvh Martin
 
"så fat det dog"
DCV,samt SÅS opbygger en selvproducerende bestand,ja laksen er freddet!!!
derfor foregår fiskeriet som den gør, efter kvote,modhageløse kroge ,så dit udbrud forstår jeg ikke helt,genopretningen, hvad siger den nye bestandsundersøgelse,tag lige og vent til den kommer i år! , er der 5000 laks ja så bliver kvoten 500 laks,sådan er reglerne,og man kan fiske lige så tosset man vil fra morgen til aften.Og det har SÅS ingen indflydelse på,bare man overholder gældende regler.
iøverigt startede tråden væsentlig anderledes,ku du have en holdning til det!!
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 16:22
Citat: tolund

Ja Heine, nu er det min arbejdsgiver du henviser til. Jeg sidder med tilmeldingerne på PO udtag hver dag og kender intet til at der skulle være sild der ikke bliver solgt de sidste år. Vi skal en del år tilbage hvor der blev destrueret sild og 98% af silden bliver landet i de havne jeg kontrollere på. Det er derfor jeg gerne vil have dig til at uddybe din påstand og det er lidt for let at henvise til vores hjemmeside. Skal vi ikke bare blive enig om at det var en smutter, du brugte til at pynte på dit ellers udmærkede indlæg.
Ved jeg ikke, syntes stadig det er uetisk forkert at lande gydemodne sild.Men ok dit svar er godtaget og forstået.
vh Heine
ps du kunne jo med din erfaring kommentere trådens startindlæg!!
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 19:23
Der er nogle slagmarker jeg holder mig fra, så i denne debat holder jeg mig til at vi får rettet et par misforståelser. Om det er uetisk at lande gydemoden sild ??. Det vil jeg lade folk der får deres løn for at finde ud af, biologerne. Jeg kan så fortælle, at silde rogn er en højt betalt delikatese i Japan og der er virksomheder her hjemme der forædler den til formålet. Hvad med dig selv, spiser du ikke torskerogn ??. Hvad med den farvede stenbider rogn de bruger som pynt ?? Wink
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2011 kl. 19:40
http://www.youtube.com/watch?v=2eIOFAJZ10A&feature=related
spørgsmålet er hvad der skal til. Den tab der er i fjordene mm, hvad gør vi ved den, eller gør vi noget!
Er det acceptabele vi fortsætter derudaf med store udsætninger over landet hvis der ikke er ordentlig beskyttelse af laksefisk til og fra havet,gennem fjordene.
På SÅS-galleri vidner billeder om garnskader, via fangstrapporter. Hvor mange fisk forsvinder helt på den conto,eller forsvinder i bundgarn, af fritidsfiskere (?), Hvis laksen er fredet fisk,på vej til laksehabitat (?)
 
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 07:26
Hej Leif,
 
nu bliver jeg en smule forvirret, for er det ikke dig, der har indsendt denne fangstrapport?
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Henrik L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSL

Tilmeldt:: 18 Jun 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 08:21
Citat: TT101

Hej Leif,
 
nu bliver jeg en smule forvirret, for er det ikke dig, der har indsendt denne fangstrapport?
 
 
 
WinkWink
Til top
Allan Kjærgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mobilos114

Tilmeldt:: 24 Maj 2007
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mobilos114 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 09:04
Laksen må da være verdens mest sarte fisk, den dør ved fangst, den dør ved genudsætning, den dør når den ser en 3krog....... osv osv osv.
 
regler regler regler,
 
hold da op hvor vi laver mange regler lige på denne fiske art.
jeg er hverken biolog og jeg ved ikke mere om fisk end andre lystfisker,
 
men det er da ved at være svært at være laksefiskeri specielt ved Skjern Å
 
Jeg synes det er et godt emne som er kommet på banen og selvfølgelig skal vi værne om vores tilbage kommende laksebestand i vores vandløb.
 
Det bør dog kunne lade sig gøre på en måde som tilgode ser laksen og lystfiskeren. Nu har jeg af flere hørt, at man drøfter at vil ha fiskeri med 3krog forbudt ved skjern Å, da den skulle gøre større skade en en enkeltkrog/dobbeltkrog..... Jeg synes det er noget hyklerisk pis,
 
Grundlaget skulle været at "når" en 3krog "vandrer" i munden på en laks, gør den stor skade og laksens overlevelses chancher er minimal, men som Jens Bursell skriver i flere artikler, kroger en mindre 3krog bedre end en stor og krog bliver ofte siddende. http://www.bursell.dk/artikler/freshwater/spinner-helicopter.pdf
 
Jeg synes personligt,, de burde lægge flere kræfter i at undervise og uddanne folk i at håndtere fisken korrekt når den skal genudsættes.
 
Jeg tror der er flere laks som dør ved forkert genudsætning end pga. en 3krog.
Til top
Helge Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
buller

Tilmeldt:: 20 Apr 2006
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 09:38
Henrik L
Smile
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 09:55
Citat: tolund

Der er nogle slagmarker jeg holder mig fra, så i denne debat holder jeg mig til at vi får rettet et par misforståelser. Om det er uetisk at lande gydemoden sild ??. Det vil jeg lade folk der får deres løn for at finde ud af, biologerne. Jeg kan så fortælle, at silde rogn er en højt betalt delikatese i Japan og der er virksomheder her hjemme der forædler den til formålet. Hvad med dig selv, spiser du ikke torskerogn ??. Hvad med den farvede stenbider rogn de bruger som pynt ?? Wink
Du kunne jo bare ha skrevet de faktiske forhol fra starten,dit valg. Slagmark!! , din fortolkning, mange måder at deltage på!, under emnet.Men ok du nævner flere eksempler som jeg mener der er ikke kan samlignes, forskellige arter fisk, biotoper. Silden bliver der virkelig drevet hård fiskeri på!også på vej  på vej til gydepladser.Som jeg helt personligt mener er meget ærgeligt, for silden og for bestanden!!! i almindelighed, på gydepladserne!!
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 10:08
[QUOTE=HSL][QUOTE=TT101]Hej Leif,
 
nu bliver jeg en smule forvirret, for er det ikke dig, der har indsendt denne fangstrapport?
 
 
Noget betænkeligt,hvis det er tilfældet!!
i særdeleshed, hvis det var den Leif der "svingede pisken"over mig, hmm Leif!!ku du ikke "styre dig"LOL
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 10:43
Allan KjærgaardThumbs Up
fornuftig skrevet i almindelighed og særdeleshed,
man kunne tilføje at de regler der bliver lavet fra år til år måske kunne være mere hensigtsmæssigt om de fulgte bestandsundersøgelsen hver 5 år, så det var mere gennemtænkt. Som om der arbejdes for meget usammenhængende på regler.
Mvh Heine.
 
ps gir det mening(?)


Redigeret af hlf - 08 Nov 2011 kl. 10:46
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 14:19
1Stangfanget laks værdi for et område!butikker,tankstationer,sommerhuse,oma contra 1 ton bundgarns fanget gydemodne sild m bifangst at eksempelvis laksesmolt eller laksefisk(?)Beer
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 15:44
Heine nu går jeg ud fra at du havde styr på fakta og der måske var noget, jeg ikke havde kendskab til. Så bliver man jo nysgerrig og vil gerne have nogle svar. Hvad jeg mener med bemærkningen om slagmark. Så er det såmænd bare at jeg ikke vil rodes ind i en debat om resten af dine spørgsmål, som helt sikkert er meget relevant, at skulle tage stilling til.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 18:09
Allan Thumbs Up det er gået fuldstændig agurk med reglerne i Skjern Å, håber ikke det breder sig. Laksen har fået en form for ophøjet status som er helt ude af proportion. Prøv dog at gøre noget for havørreden, kattegattorsken, helten!
 
mvh Jakob
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 18:14
Ja præcis, jeg har også undret mig over hvorfor der ikke bliver gjort meget mere for havørreden i Skjern, den er jo meget mere truet end laksen....
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 18:35
Ja her ved Sneum Å´s bredder har laksen overtaget kontollen fra havørreden. Ja de samme er gældende for Holsted Å og Konge ÅenCry.
Vi må bare findes os i de regler der nu er, og så følge dem. Folk der har problem med C&R må jo bare blive hjemme - selvom jeg sagtens kan se problematikken i hele processen.. Det er ikke let at gøre alle tilfredse. Og jeg tror at vi fortsat bliver nødt til at have kvoter, da laksen er særdeles agressiv ifht havørreden. Jeg tror at man med "lethed" kan nedfiske laksebestanden med det massive fisketryk vi har her i lille DK..
Men jeg synes også det ville være super at bruge flere kræfter i at feks afholde kurser i hvordan man håndterer en laks/havørred hvis man ved den skal genudsættes igen. Jeg er også sikker på at Heine og andre nok ved hvordan fisken skal håndteres. Jeg ville dog heller ikke fange og genudsætte så mange, men det er op til folk selv. Jeg har selv genudsat 3 laks i år, og de var spræl-levende.
Jeg synes måske at man måske skulle rykke premieren ved Skjern Å til 1 maj, da man de seneste år næsten kun har fanget nedgængere...
K&B
Per
Til top
Allan Kjærgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mobilos114

Tilmeldt:: 24 Maj 2007
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mobilos114 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 19:14

Jeg er helt enig omkring havørreden i de danske vandløb og jeg kan faktisk godt li Skjerns kvote på 2 havørreder pr. år.

Jeg er helt ening i, at vi skal ha kvote på laksen, havørreden og andre rovfisk som gedden og aborren, de skal dog være realistiske iht. det enkelte vandløb/søer (og hvad er så realistisk...???) Det kommer an på en bestandsanalyse på den pågældende fiske art hvor der derud fra fastsættes en kvote.
 
Puha nu kommer der noget jeg normalt ikke ville sige højt, men ser vi langt mod syd (syd for Kruså), der går lystfiskerne på kursus for at måtte fiske (lidt i stil med vores jagttegn) burde vi ikke lade os inspirerer fra dette .
 
Vi kunne jo indføre dette som et obligatorisk kursus hos DSF hvor man lærer at lande / håndtere og genudsætteaf fisk, hvorefter man får sit "Laks/Ørred" bevis.
Så må man fiske laks/havørreder i de danske vandløb.
 
For mig at se en bedre løsning et at forbyde 3krog, dobbeltkrog mv.
Det ender med at vi kun må fiske med rød uldtråd  :-) 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 19:39
Jeg syntes sådan set at regler og fiskeri ved Skjern Å, som er den eneste Vestjyske lakse å jeg kender til fungerer meget fint, man kan så sige at fisketiden for nogle sæsoner siden, måske var mere passende, ihvertfald hvis man tænker på Laksen, den senere start gav betydelig færre fangede nedgængere, og den tidligere afslutning, ville i den nuværende kvoteordning, færre unødige fangster, af en fisk som alligevel ikke må hjemtages, indførte man denne igen, slap man for meget af oventstående  diskussion.
 
Nu ved jeg jo godt at fiskereglerne derovre er sammensat af kompromisser, med hensynet til fisken og lokalområdernes indtjening fra fiskere, men ret beset, så er det jo meget begrænset hvor mange turister, der alligevel kommer efter totalt kvotestop, så en lukning efter opfiskning af denne ville nok ikke vælte læsset.
 
Og sidst men ikke mindst angående hvilke fisketyper/kroge der er mest "skånsomme" og derfor bør anvendes, vil jeg mene at en ændring til "gammel" fiskesæson, nok var den mest effektive beskyttelse, når alt skal være ret.


Redigeret af Keld P. - 08 Nov 2011 kl. 21:56
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2011 kl. 19:51
Hej Keld.
Kan kun give dig ret i at få den "gamle" sæson igen. I mine øjne giver det ikke mening at forlænge sæsonen med en måned når man har kvoter. Når det så er sagt, ja så synes jeg at reglerne forvaltes til UG...
Mvh
Per
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 11:11
Allan kjærgaard
og rasten af læsere, nu har jeg fået læst artiklen om "trekrog vs enkeltkrog"af Jens Bursell i FISK OG FRI,(nr 9 ,novemberbladet 2011) sikke et stykke journalistisk flot stykke arbejde,samt PDF-link . Som man kan håbe ALLE får læst, syntes det giver et dokumenteret billed af hvilke kroge der er et fornuftigt valg,bla til laksefisk.Lad os så håbe man træffer de rigtige valg af kroge til den danske laks.Rigtig godt Fisk og Fri,håber alle i laksefiskere får læst Jens Bursell flotte artikkelThumbs Up go viden at have i bagagen i almindelig og særdeleshed.Clap
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres