Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Våbenlov og slangebøsser

 Besvar Besvar
Forfatter
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Våbenlov og slangebøsser
    Sendt: 03 Nov 2011 kl. 20:50

Hej alle.

Jeg faldt over følgende brugt annonce;

Kræves der ikke jagttegn og våbentilladelse til sådan en svend ;) 
Jeg ville gerne købe den men har hverken tilladelse eller tegn.

Håber på svar inden den er solgt til anden side ;)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 20:57
Nej - jagttegn er noget man erhverver ved at aflægge en jagtprøve, og da slangebøsser ikke må bruges til jagt - så det har intet med hinanden at gøre.
 
Om det er et våben tror jeg ikke - da enhver knægt med respekt for sig selv har lavet og brugt en slangebøsse. Så det er nok mere hvis du træffes med stålkugler i lommen sammen med slangebøssen til demonstration på Nørrebro eller lign., den kan give problemer. Så det er nok den sunde fornuft der råder - brug den til det den er beregnet til - så sker der ikke noget !
mvh
Heinz
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 21:04
Måske kan man læse sig til hvad der er gældende lov her https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=125806
Mvh
Henning
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 21:21

Tak for linket Henning.

Følgende er sakset fra våbenloven:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,

2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,

4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,

5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),

6) armbrøster og slangebøsser,

7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,

8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.


Dette kan kun tolkes som at det ikke er lovligt at eje en slangebøsse, så jeg skal ikke nyde noget ;)


Mange tak for hjælpen

Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 21:24
Citat: tackler

Nej - jagttegn er noget man erhverver ved at aflægge en jagtprøve, og da slangebøsser ikke må bruges til jagt - så det har intet med hinanden at gøre.
 
Om det er et våben tror jeg ikke - da enhver knægt med respekt for sig selv har lavet og brugt en slangebøsse. Så det er nok mere hvis du træffes med stålkugler i lommen sammen med slangebøssen til demonstration på Nørrebro eller lign., den kan give problemer. Så det er nok den sunde fornuft der råder - brug den til det den er beregnet til - så sker der ikke noget !
mvh
Heinz
Hej Heinz
Der tror jeg lige du tager fejl. Slangebøsser må man ikke tilvirke eller erhverve.
Så vidt jeg husker var der en del medefiskere der var sure da love blev indført,fordi de brugte den tl at skyde foder ud med.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 21:39
Helt korrekt John. Den kræver tilladelse.
Det er korrekt at mange medefiskere blev "ramt" af den lovgivning og var langt fra tilfredse.
Igen skal nogle få ødelægge al det sjove :)
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 21:47
[QUOTE=Daniel D Holm]

Hej alle.

Jeg faldt over følgende brugt annonce;

Kræves der ikke jagttegn og våbentilladelse til sådan en svend ;) 
Jeg ville gerne købe den men har hverken tilladelse eller tegn.

Håber på svar inden den er solgt til anden
 
Hvad er så entlig værst!! du kan gå ind i en våbenbutik og købe vilken som helst bue, uden våbentilladelse. Dog ser det anderledes ud naturligvis hvis den skal bruges til jagt!!- men alene at du kan købe uden tilladelse på lige fod med andet jagtvåben.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 21:52
Man kan jo sagtens prøve på at sælge aktuelle slange/foderbøsse. Det gør det så bare mere ikke lovligt. Det er så sælger der ikke kender loven, og også vil blive straffet for det!.


Redigeret af kikophil - 03 Nov 2011 kl. 21:53
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 22:38
Citat: tackler

Nej - jagttegn er noget man erhverver ved at aflægge en jagtprøve, og da slangebøsser ikke må bruges til jagt - så det har intet med hinanden at gøre.
 
Om det er et våben tror jeg ikke - da enhver knægt med respekt for sig selv har lavet og brugt en slangebøsse. Så det er nok mere hvis du træffes med stålkugler i lommen sammen med slangebøssen til demonstration på Nørrebro eller lign., den kan give problemer. Så det er nok den sunde fornuft der råder - brug den til det den er beregnet til - så sker der ikke noget !

Du tager fejl, en slangebøsse er omfattet af våbenloven, men man kan frit købe, eje og bære en stor compoundbue, der effekt og lydløst kan dræbe på op til 100 meters afstand.

Men hva' fanden, folk har jo selv stemt på de politikere, som har vedtaget lovene.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 22:50
Man må også gerne have sådan en:
helt lovligt.
/J
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 22:52
Hovsa - rettelse: man må ikke bære på en stor bue. Du må må faktisk heller ikke bære rundt på et jgtgevær/haglbøsse på offentlig grund - selv om du har taget jagttegn. Hertil kræves bæretilladelse - så der er faktisk mange der kan straffes på den måde!.

Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 23:00
Nok et hovsa he he. Den med buen kom jeg så i tvivl om. Jeg tror at loven er blevet mere omgængelig med dette. Ligesom ved de nævnte harpuner uden trykluft. Jeg ved så ikke, om jeg vil kunne mærke den store forskel, om jeg blev ramt af gummimodellerne eller trykluftsmodellerne Ouch

Mvh. - Kim -
Til top
Mads Hofgaard Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MadsHofgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2006
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsHofgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 23:10
Citat: kikophil

Nok et hovsa he he. Den med buen kom jeg så i tvivl om. Jeg tror at loven er blevet mere omgængelig med dette. Ligesom ved de nævnte harpuner uden trykluft. Jeg ved så ikke, om jeg vil kunne mærke den store forskel, om jeg blev ramt af gummimodellerne eller trykluftsmodellerne Ouch

Mvh. - Kim -

Hej Kim.. 
Lige præcis med mht buer, er det fuldt ud lovligt at bære den på offentlige arealer, som fx. strande og havne, så længe at den anvendes til "fiskeri".
Og selvfølgelig så længe at man ikke er til fare eller gene for andre mennesker.

Den bliver den betragtet som et let fiskeredskab, på lige fod med fiskestænger.
Logikken i det kan være svær at se, men sådan er det.

Der var en lang debat på et andet forum, hvor en af deltagerne havde kontaktet div. jurister, og svaret var, at det var lovligt.

Debatten startede da jeg viste et billed, fra en af mine "fisketure" med buen. 





Redigeret af MadsHofgaard - 03 Nov 2011 kl. 23:13
Til top
Mads Hofgaard Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MadsHofgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2006
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsHofgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2011 kl. 23:15
Tilføjer lige svaret som før nævnte debattør havde fået, da han undersøgte lovligheden i buefiskeri.

Har netop fået svar fra ministeriet, og bue og pil er ikke omfattet af § 31, stk. 2, så buefiskeri i saltvand er lovligt, så længe det udøves inden for rammerne af ordensbekendtgørelsen § 12.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2011 kl. 11:54
Jamen - jeg ser da ud til at være helt galt på den !Unhappy
 
Men den refererede lovtekst "Indføre eller tilvirke" ville jeg da umiddelbart læse som; at 'indføre' dem i landet og 'tilvirke' (fremstille) dem ?
 
Så derfor tog jeg telefonen og ringede til våbenkontoret hos Kbh's Politi - og de bekræfter - at der skal faktisk en tilladelse til at eje en sådan. Den kan rimelig let erhverves ved at møde op på det lokale våbenkontor - medbringe et fisketegn (man skal anskueliggøre at man er lystfisker) og så kan man få udstedt en tilladelse mod et gebyr.
 
Jeg beklager og indrømmer brødebetynget, at jeg har brudt våbenloven rigtigt mange gange i mine drengeår - hvor det gik ud over alt fra spyfluer til solsorte og gråspurve......ja ja - jeg er ikke stolt af det - undskyld !Cry
 
Go' weekend
HeinzWink
 
  


Redigeret af tackler - 04 Nov 2011 kl. 11:55
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2011 kl. 12:21
Mon denne slangebøsse også er ulovlig????
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2011 kl. 13:26
Hej Mads Smile

Tak for indputtet. Ja på den ene side er det noget ulogisk, at en lystfisker skal på våbenkontoret for at måtte fiske. Det er jo egentlig mest en :på tro og love erklæring, for står en person ude på "jagtmarken", kan vedkommende jo alt efter "humøret" afprøve pilene på alt indenfor rækkevidde.

Det må så på den anden side også være utroligt svært at lovgive på disse områder, da det hurtigt kan komme til, at gå ud over de ansvarlige udøvere af sporten. Lidt hen ad "eks" knivloven. Så er det op til de udøvende sportsaktører at passe på, at der ikke sker uheld, da en politiker jo konstant er ude efter steder, hvor de kan blive bemærket og evt. suge stemmer til sig.

Og ja Steen LOL Den slangebøsse har faktisk ødelagt mangt et øje, så den må give mindst 1 måned i hotel tremmely he he. Så husk at tøm lommerne for en evt. dødbringende elastik, og evt. stykker papir der kan bruges til fremstilling af "kugler" LOL
Mvh. - Kim -
Til top
Niels Holler Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niels Holler

Tilmeldt:: 20 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Holler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 10:07
Hæfter mig ved at flere af jer vil ha flere forbud Sick
Til top
Kim Egede Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Abu-garcia86 Avatar

Tilmeldt:: 13 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Abu-garcia86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 10:22
Citat: kikophil

Hovsa - rettelse: man må ikke bære på en stor bue. Du må må faktisk heller ikke bære rundt på et jgtgevær/haglbøsse på offentlig grund - selv om du har taget jagttegn. Hertil kræves bæretilladelse - så der er faktisk mange der kan straffes på den måde!.

Mvh. - Kim -
 
 
Både og. Du må jo transpotere den i et foderal på en cykel såfremt du vil det. Der kræves ikke bæretilladelse til dette, men du skal selvfølgelig have jagttegn.
Kim Egede
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 11:44
Hej Kim

Ja jeg skulle nok ha` skrevet synlig Big smile Gad vide om bankerne ikke bliver nervøse alligevel, hvis jagtklubben kommer ind med hele "arsenalet" på ryggen LOL

Og ellers - ja så var man da ilde stedt, hvis man ikke kunne få sit gevær med ud til jagt stedet Thumbs Up

Fortsat god dag
 - Kim -
Til top
Kim Egede Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Abu-garcia86 Avatar

Tilmeldt:: 13 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Abu-garcia86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 11:47
Hehe :-) Det kunne jeg forestille mig - mon ikke også man ville blive stoppet før man nåede ind i banken ?! :-P
Kim Egede
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 11:51
Ha ha - mon det er nok at putte geværet i et STORT skulderhylster LOL

Det ville nok få politikerne til, at stramme loven en hel del he he.

/Kim
Til top
Kim Egede Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Abu-garcia86 Avatar

Tilmeldt:: 13 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Abu-garcia86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 11:55
 Måske det kunne være lissom en hylster til en sværd på ryggen ;-)
Kim Egede
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 11:59
Ja det er jo oppe i tiden med "sagerne" siddende på ryggen. Men hvordan kommer man lige ind i bilen med det?. Det må da stikke hul både i taget og sæderne he he.

/Kim
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 12:03
Citat: kikophil

Hovsa - rettelse: man må ikke bære på en stor bue. Du må må faktisk heller ikke bære rundt på et jgtgevær/haglbøsse på offentlig grund - selv om du har taget jagttegn. Hertil kræves bæretilladelse - så der er faktisk mange der kan straffes på den måde!.

Mvh. - Kim -


Den tilladelse er en del af jagttegnet.
Der hvor en bæretilladelse bruges er f.eks. hvor du ikke har jagttegn men gerne vil skyde lerduer i en forening eller med salonriffel i en skytteklub. Tilladelsen behøves kun hvis du selv besidder våbnet og ønsker at transporterer der mellem skytteforeningen og dit hjem.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Kim Egede Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Abu-garcia86 Avatar

Tilmeldt:: 13 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Abu-garcia86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 12:03
Hehe det må blive på motorcykel ;)
Kim Egede
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 12:16
Finn Big smile

Ja nu er det godt 40 år siden jeg tog mit jagttegn, og det er sjovt som nogle ting spøger mere end andre. Min jagtlærer nævnte det ulovlige ved transporten, og fik det til at lyde som om, al transport var ulovlig, og selv det, at få våbnet ned i bilen også var det.

Gad vide om reglerne var anderledes dengang, eller han bare ville vise sig lidt Big smile

Kim Big smile

ha ja - der må motorcyklen være bedre bevendt end en bil LOL

/ - Kim -
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 13:03
Citat: kikophil

Finn Big smile

Ja nu er det godt 40 år siden jeg tog mit jagttegn, og det er sjovt som nogle ting spøger mere end andre. Min jagtlærer nævnte det ulovlige ved transporten, og fik det til at lyde som om, al transport var ulovlig, og selv det, at få våbnet ned i bilen også var det.

Gad vide om reglerne var anderledes dengang, eller han bare ville vise sig lidt Big smile

Kim Big smile

ha ja - der må motorcyklen være bedre bevendt end en bil LOL

/ - Kim -


Det var vist lige tiden efter det blev obligatorisk at erhverve jagttegn du fik dit for 40 år siden ;-).
Jeg ved ikke hvornår evt. regler blev lavet om, men jeg erhvervede mit jagttegn for 22 år siden og der var ikke noget med bæretilladelse. Jeg havde en bæretilladelse da jeg i nogle år skød lerduer inden jeg fik jagttegnet men det blev annulerer/ugyldigt da jeg fik det jagttegn.

Jeg ved ikke om du evt. blander det sammen at jagttegnet kun gælder for haglbøsse og vil man have riffel så kræver dette yderligere prøve og tilladelse?


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 13:21
Næææ det tror jeg nu ikke. Jeg ved godt, at riffel kræver prøve og bæretilladelse. Jeg har nu mest tendens til, at tro at min gamle lærer har bildt os noget ind, og det er jo ikke lige med jagtvåben man bør gøre det Confused

Nå men dengang fik man en advarsel eller en bøde. Nu tildags får man vel en straks ferie på hotel gitterly + en fed bøde for ulejligheden Big smile

Nå men det var da godt, at jeg ikke kom ind på det spørgsmål til den teoretiske jagtprøve. Nej - nej det er rigtigt nok, sku jeg så ha` sagt, det var ham der sagde det - og så pege på jagtlæreren he he.

Mvh. - Kim -
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 14:10
Mon ikke en bæretilladelse var fra før det var obligatorisk med jagttegn for at eje et glatløbet våben. Der måtte man faktisk gerne have det stående uden at bruge det . Skulle man have det med på jagt skulle man have jagttegn.
Skulle man derimod ikke bruge det i jagtøjemed, men for eksempel skyde lerduer i en skydeklub skulle man ikke have jagttegen. Der var det nok men en bæretilladelse for på lovlig vis at tage ud at skyde lerduer. Mener stadig det er det samme for dem der kun skyder konkurrenceskydning både med glatløbede og riflede våben.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 14:45
#Ralf

Ja du har nok ret. Det er nok lidt overdrevet, hvis man skal tage jagttegn for, at smutte ned i den lokale skytteforening hvor våbnene står. Men forståeligt nok, at en bæretilladelse skal erhverves, hvis våbnet bliver transporteret uden for klubben.

Hvornår der lige skete ændringer i jagtloven kan jeg ikke huske, da vi som unge knøse bare skulle hurtigt ud og skyde nogle ænder og vadefugle Big smile
Mvh. - Kim -


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 14:55
Som tillæg skal måske lige nævnes, at det første vi så lærte da vi lå kamouflerede i sivene ventende på ænderne ved fredningstidens ophør var, at holde hovedet godt nede, og ikke lave lokkelyde efter ænderne. Ellers var der stor risiko for, at få skudt både hat og briller af, af andre nye jægere med nervøse aftrækkerfingre Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Kim Egede Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Abu-garcia86 Avatar

Tilmeldt:: 13 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Abu-garcia86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 15:01
          
Kim Egede
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 15:07
Hej Kim

Det indlæg var da hurtigt læst he he...........
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2012 kl. 20:24
Citat: Abu-garcia86

Citat: kikophil

Hovsa - rettelse: man må ikke bære på en stor bue. Du må må faktisk heller ikke bære rundt på et jgtgevær/haglbøsse på offentlig grund - selv om du har taget jagttegn. Hertil kræves bæretilladelse - så der er faktisk mange der kan straffes på den måde!.

Mvh. - Kim -
 
 
Både og. Du må jo transpotere den i et foderal på en cykel såfremt du vil det. Der kræves ikke bæretilladelse til dette, men du skal selvfølgelig have jagttegn.


Man må dog ikke bare køre rundt på må og få men må transportere den til og fra jagt - eller til og fra forretningen du har købt den i, eller bøssemageren...
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2012 kl. 20:26
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: tackler

Nej - jagttegn er noget man erhverver ved at aflægge en jagtprøve, og da slangebøsser ikke må bruges til jagt - så det har intet med hinanden at gøre.
 
Om det er et våben tror jeg ikke - da enhver knægt med respekt for sig selv har lavet og brugt en slangebøsse. Så det er nok mere hvis du træffes med stålkugler i lommen sammen med slangebøssen til demonstration på Nørrebro eller lign., den kan give problemer. Så det er nok den sunde fornuft der råder - brug den til det den er beregnet til - så sker der ikke noget !

Du tager fejl, en slangebøsse er omfattet af våbenloven, men man kan frit købe, eje og bære en stor compoundbue, der effekt og lydløst kan dræbe på op til 100 meters afstand.

Men hva' fanden, folk har jo selv stemt på de politikere, som har vedtaget lovene.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


korrekt men den er nu dræbende helt ud til nedslagsstedet afh. af træfpunkt - feks i øjet... min sikkerhedsafstand men en pil er ca. 300 meter hvis der er frit skud.. Faktisk som med haglbøssen...
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2012 kl. 21:10
Citat: MikaelWS

Citat: Abu-garcia86

Citat: kikophil

Hovsa - rettelse: man må ikke bære på en stor bue. Du må må faktisk heller ikke bære rundt på et jgtgevær/haglbøsse på offentlig grund - selv om du har taget jagttegn. Hertil kræves bæretilladelse - så der er faktisk mange der kan straffes på den måde!.

Mvh. - Kim -
 
 
Både og. Du må jo transpotere den i et foderal på en cykel såfremt du vil det. Der kræves ikke bæretilladelse til dette, men du skal selvfølgelig have jagttegn.


Man må dog ikke bare køre rundt på må og få men må transportere den til og fra jagt - eller til og fra forretningen du har købt den i, eller bøssemageren...


Hov pas på og hold bære tilladelse (at bære fysisk på våbnet) og transport af våbnet adskilt. Det er langt fra det samme.

Man må ikke bære våbnet hen til sin cykel eller sin bil uden bæretilladelse  - men når man så alligevel har gjort det, må man som nævnt kun køre fra punkt A til punkt B (jagt eller hjem) i teorien.

Det var det min gamle jagtlærer fortalte os, og jeg tror faktisk, at der stadigvæk er et hul i jagtloven mht. bæring af våbnet til sin bil (på offentligt sted/vej)

Mvh. - Kim -
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2012 kl. 05:56
du må gerne gå, cykle, køre i bil osv.  på jagt hvis du har lyst med våbnet på ryggen i futeral - der er ingen regel der siger at våbnet skal være adskilt - dog er det god skik at gøre det hvis det er muligt.

Er man i bil må man godt tanke bensin hvis bilen er forsvarligt aflåst og våbnet dækket til. Evt kan man medtage skæftet i en taske hvis man vil dette men ikke nødvendigt. Det er lidt en sjov jagttegnslærer du har haft!

NB! Har dog faktisk for en sikkerhedsskyld forespurgt hos politiet/våbenkontor for at være helt sikker når jeg bevæger mig rundt. Bedre end alle mulige forskellige individuelle tolkninger. Mailen er self. udskrevet og har den i bilen.

Men har man ikke jagttegn er det ikke så nemt.

En slangebøsse til fiskeri (fodring går jeg ud fra) kunne vel transporteres adskilt - elastik for sig og resten for sig - så tror jeg godt nok ikke problemerne vil blive voldsomt store ved en ransagning.


Redigeret af MikaelWS - 06 Aug 2012 kl. 06:20
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum