Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Geddekroge

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Geddekroge
    Sendt: 29 Okt 2011 kl. 20:57
Ville lige høre om en spørgerunde på geddekroge til fluebinding og erfaring
 
Hvad bruger i andre til at binde på ?
 
Har ioplevet jo størrekrog gab, eller større krog jo flere gedder bliver ikke kroget ordentlig eller andet mm. ?
 
på forhånd tak Tongue
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:04
Personligt skal det til fluebinding/fiskeri være modhageløse  enkelt kroge.

Andet er ikke så pænt synes jeg, læs evt Gedde genudsætningsartiklen i det nye Sportsfiskeren.

/Allan


Redigeret af allan overgaard - 29 Okt 2011 kl. 21:04
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:08
Hej Claus,
 
Arberdeen Classic 4.0 er en fornuftig og stærk krog til en billig penge, jeg har aldrig brugt andre på nær stingerkroge, men hold dig fra dem de har en lidt indadvendt krogspids som resultere i mange fejlhug.
 
 
Venligst
 


Redigeret af fiskefreak - 29 Okt 2011 kl. 21:11
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:08

glemte ja, at jeg bruger enkelkrog uden modhager og altid bidestykke, OG genudsætningen har jeg 100% styr på. Har også læst det i sportsfiskeren

www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:09
Fejl.

Redigeret af fiskefreak - 29 Okt 2011 kl. 21:09
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:09
Kamasan geddefluekrogenThumbs Up

Den styrer!
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:17
Citat: fiskefreak

Hej Claus,
 
Arberdeen Classic 4.0 er en fornuftig og stærk krog til en billig penge, jeg har aldrig brugt andre på nær stingerkroge, men hold dig fra dem de har en lidt indadvendt krogspids som resultere i mange fejlhug.
 
 
Venligst
 
jeg bruger nemlig # 2/0  CS45BN
 
 
og der er krogen lidt indafvendt mener jeg, et lille bøj
 
 
Og aldrig har jeg egentlig haft problemmer, før idag da jeg mistede 8 gedder
Og så tænkte jeg om det var krogen. Selve krogen er beregnet til gedder, og selv mener jeg at det bøj gør det endnu bedre
 
men jeg tager nok fejl


Redigeret af flycast - 29 Okt 2011 kl. 21:20
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:20
min favorit er mustads bass bug stinger. og skal det være lidt tungere er det owner aki der bliver bundet på. har prøvet Daiichi med kæmpe krog gab men den kroger af h til så de er blevet skrottet.
let krog stor kroggab og owners cutting point i lang og kort version så er jeg hooked
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:21
Citat: flycast

Citat: fiskefreak

Hej Claus,
 
Arberdeen Classic 4.0 er en fornuftig og stærk krog til en billig penge, jeg har aldrig brugt andre på nær stingerkroge, men hold dig fra dem de har en lidt indadvendt krogspids som resultere i mange fejlhug.
 
 
Venligst
 
jeg bruger nemlig # 2/0
 
og der er krogen lidt indafvendt mener jeg, et lille bøj
 
Og aldrig har jeg egentlig haft problemmer, før idag da jeg mistede 8 gedder
Og så tænkte jeg om det var krogen. Selve krogen er beregnet til gedder, og selv mener jeg at det bøj gør det endnu bedre
 
men jeg tager nok fejl
 
 
Smid den 20'er efter en pakke Arberdeen kroge og prøv dem, tror ikke du bliver skuffet - En str 2/0 krog er efter min mening for lille.
 
Venligst
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:25
hvis du har lange haler på dine fluer hvilket de fleste af os nok har så bind ind til en assist hook med wire eller hard mono. jeg har på min indbundet en stål ring under halen så den helt kan fjernes
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:28
og er du hooked på partridge så prøv CS86 i en 4/0
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:30
Citat: stingers?

og er du hooked på partridge så prøv CS86 i en 4/0
hvorfor skulle det være anderledes
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:33

det er en anden krogTongue

Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:37
Citat: stingers?

det er en anden krogTongue



Haha. Hvor fåes de henne i dk?

Jeg tror det mange gange har noget at sige om hvordan de hugger fluen. Evt fra siden eller andet og lige får ved og så ikke ordentlig. De hugger skævt. For plejer satme altid at sætte korrekt.
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:47
jeg har fået mine i england har lige googlet lidt på dem men kan ikke umidelbart finde nogen i danmark.
fik du fisk i "båden" eller var det 8-0 til maddam grum?
har du øjne på fluen ? 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:53
Citat: stingers?

jeg har fået mine i england har lige googlet lidt på dem men kan ikke umidelbart finde nogen i danmark.
fik du fisk i "båden" eller var det 8-0 til maddam grum?

har du øjne på fluen ? 


England. Har du et link?

Nej fik 20 to mand og mistet 14 på grund af fejlhug mm. Mistede 8 idag. Hvor linen er stram i 5 sek og derefter vupti så er de væk.

Ingen øjne på nej
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:06

Til gedde fluer er min klare favorit "TMC600sp" i i #1 og #1/0... krogen er en af de skarpeste på markedet(og forbliver skarp) og lavet i en wire der overhovedet ikke giver sig i tilslaget...

Kræver mønstret et længere skaft har jeg meget gode erfaringer med "partridge Ad swier absolut pike(CS45BN) i #2/0... en krog der med sin tynde wire er let at sætte og er perfekt vis fluen kræver en stor men let krog... Det lette vrid der er i krogbøjningen gør den til en fremragende popperkrog...
 
En anden langskaftet er krog TMC411s som er en god allround krog og ligesom 600sp ikke giver sig det midste i wiren når den udsættes for press...
 
af andre kroge kan gamakatzu F314 i #1/0 og 2/0 nævnes som en virkelig god krog til lidt af hvert...
 
Genneralt har jeg super gode erfaringer med kroge med stor kroggab og gerne med kort skaf hvis mønstret tillader det... Det jeg ofte ligger mest vægt på når en ny krog skal prøves(ud over designet og formen) er hvor meget "fjeder effekt" der er i wiren... Jo, mere bevægelig wiren er jo mindre er chancen for den ender for enden af mit forfang...
 
Om spidsen peger svagt op ad eller ej ligger joég ikke så meget vægt, men skal jeg vælge foretrækker jeg det, da det helt naturligt giver en mere direkte bane ind for krogen... dog har jeg ikke specielt gode erfaringer med cirkelkroge...


Redigeret af team grayling - 29 Okt 2011 kl. 22:09
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 22:07
jeg købte mine hos grangers fishing tackle (http://www.grangersfishing.com/shop/page/index) jeg ved ikke om de har den på siden.jeg var i butikken.
de 5 sek kender jeg godt men det har assist hooken drastisk reduceret sammen med et tydeligt strike point på fluen øjne, farve eller andet lige over krogspidsen
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 12:01
Som Marc skriver har jeg selv brugt meget partridge Ad swier absolut pike(CS45BN) i #2/0 - aldrig har jeg haft problemer med at kroge gedder.
 
Men sometider hvis man mister en gedde, tror jeg som igår at når gedden hugger forsigtigt, og ikke går til bidet med det samme, så er det der det ligger.
 
Har oplevet at gedden hugger ud efter fluen men ikke får ved. Lægger et kast mere igen og Vupti så hugger den mere agressivt og er kroget perfekt.
 
Har også oplevet med geddefluer på rør at vender krogen med gabet op af i vandet, så den kroger i ganen, så er det helt galt. Til geddefluer på rør bruger jeg TMC 8089 #2, tynd krog hele vejen igennem og utrolig skarp.
 
Har en opfattelse af at jo tyndere krogen er i skaftet og mindre , jo bedre sætter de sig i forhold til en Stor fed tyk krog. Men det kan også være det bare er mig
 
 
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 13:20
Er enig i at en tynd wire er lettere at sætte end en tyk hvis den vel og mærke er stiv nok i wiren...
 
Fisker en del gedde på #5 og her mærker man tydeligt forskellen mellem tyk og tynd krogwire...
 
Om krogen skal være stor eller lille afhænger i stor grad af mønstret, og specielt matrialet der omgiver krogen...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 15:01

min favorit har været partridge grs 4/0 (dem som gofi havde til 100stk for 1ookr) let super skarp og god ballance mellem stivhed og tynd wire.. desværre har jeg ikke kunnet opdrive denne kog i flere år. skulle en tungere krog til har valget faldet på mustad  aberdeen, owner aki eller tiemco 600sp. i dag binder jeg de fleste afmine lette gedde fluer på tiemco 8089 str 2. et billigere alternativ har været hiro kong bn

 
mik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres