Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skydehoved eller weight forward

 Besvar Besvar
Forfatter
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skydehoved eller weight forward
    Sendt: 29 Okt 2011 kl. 16:03
Hejsa

jeg et spørgsmål jeg fisker i P&t for det meste, ville i anbefale at man køber et skydehoved sæt med float, inter og synke. eller vil i anbefale weight forliner i skedet for, jeg er lige begyndt at kaste med fluer og kan ikke arbejde sammen med den line der er på min zpey zero klasse 7. kan ikke få den til at lande lige. men prøvede en andens stang i dag der var der ikke noget problem.

jeg har tænkt på scierra skydehoved sæt. eller deres HMT liner. det har en HTM line han havde på idag..

et side spørgsmål er en klasse 7 svære at hånter om en fx. 5-6 for en begynder.
Hilsen

Heino
Til top
mads merrild Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Omerrild

Tilmeldt:: 05 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Omerrild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 16:19
Hej Heino
 
Jeg bruger stort set kun WF i P&T da man normalt ikke skal kaste så langt.
Hvis du vil ud og købe et skydehovde så vil jeg anbefale et flydene og et med Int. spidsog om det skal være fra scierra, loop eller Guideline må næsten være op til dig selv.
 
K&B
Mads
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 16:22
jeg ville høre hvad folk anbefaler, det er sådan set lige let hvilken løsning man vælger, når man skal skifte rundt. det er jo rigtig nok at det er begrænset hvorlangt man behøver at kaste man kan jo let gå rundt om søen i P&T
Hilsen

Heino
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 17:27
hej Heino..

Tillykke med din nye stang, til prisen er det virkelig et kup og vil gerne fortælle om mine erfaringer efter en måned med samme stang...

Første tur benyttede jeg til en 7 timers tur i mariager rio dart wf8 som har en klump vægt på 17 gram.. For mit vedkommende synes jeg at det spillede ganske godt til overhåndskast både som almindelig en hånds og med det forlængede håndtag.. Til underhåndskast gik det også udemærket dog med noget kortere kastelængde...

På mine å ture brugte jeg en synkende wf7 som jeg fandt for let til korte kast og hvor stangen skulle spændes med kort line uden for topøjet..

Nu er jeg skiftet til en 275 grains tip taper fra teeny.. Den føler jeg spændes stangen godt og underhånds kast kører også ganske udemærket.. Dog er linen en halv ubehagelig fornøjelse og kaste med pga meget tung og kort klump..

Generelt synes jeg at liner omkring 17 gram virkelig spiller på stangen..

Men angående standard linen som jeg ikke har prøvet.. Har du strukket Den godt før brug?
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 17:32
ja den er strukket, du kan tydelig se at den lander fint et stykke og så kommer resten bare som et sort filter eller som en masse S'er. også selv om jeg ikke prøve at give mere line i det sidste frem ad gående kast. det er lige os dem midster energien. efter 2-3 meter
Hilsen

Heino
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:03
jeg har desværre ikke prøvet linen på stangen..

Du kender ikke en øvet kaster som kan prøve om line og stang passer sammen for dig...

Hvis du blindkaster kun med klumpen uden for topøjet og så kun skyder en små 5 meter, hvordan går det så?
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:06
jeg kender ikke lige nogle øvede kaster i billund om ejen. kan prøve det i morgen med ca 5 meter ude af selve linen plus tippet ikke.
Hilsen

Heino
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:11

kan varmt anbefale Rio Dart linen - den kaster sindsyg godt. har den både til min #5 og til min #8. Ellers er Spey ultimo også en kanon line jeg benytter ret meget lige for tiden - men prisen er desværre ret høj. 

Håber det hjælper 


Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:22
Det er en fejl 40 du oplever. Gi' lige linen lidt mere tid før du skifter den ud.
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:42
vil prøve igen i morgen. på plænen og se om det går bedre der.

Jakob nogle ider til hvad jeg måske gør forkert
Hilsen

Heino
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:52
Ja du kaster forkert ;)

Nej det er ikke til at svare på ud fra en kort beskrivelse på nettet men der er mange muligheder for at dumme sig. Jeg husker tydeligt hvordan det så ud dengang jeg købte min første fluepind :)
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 19:14
hep hey Heino
 
1. Fluefiskeri er satme svært
2. Det er PISSE svært at få fluen til at lande lige præcis hvor man vil
3. patience young padawan ;-)
 
hvis linen "passer" til stangen, så hold dig til det rig du har dig nu, og prøv dig frem .. LAD være med at starte med at købe en satans masse grej, for det er i sidste ikke grejet der gør dig til en bedre fisker, den med det meste grej, er blot den sejeste når han skal under jorden ;-) .. men seriøst, hvis dit sæt passer sammen, så prøv dig frem, øv dig .. da jeg startede med at fiske, så havde jeg samme problem som dig, mit forfang strækkede sig ikke, min line lå ikke lige .. hvis forfanget ikke strækkede sig, så prøv at leg lidt med længden .. gør det evt. ekstra langt, og kort 10 cm. af ad gangen .. du vil blive forbavset hvor stor forskel det gør ..
 
og en anden ting .. start med en WF line, det virker perfekt til både å, sø, p&t, kyst m.m. .. der er ingen grund til at købe en skydeline + hoved, hvis det ikke er for at "lege" med det ..
 
hvis dit fluefiskeri kommer til at udvikle sig som dit fluebinding, så skal du ikke bekymre dig .. så skal du nok komme efter det!!
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 19:35
mit forfang lader fint lige og fluen forest. det er selv flue linen. der klumper og s'er meget. men det sjove er zpey siger det er en speciel line der følger med zero sætte og kan ikke købes løst. og jeg kunne ikke så mere svar fra dem end at det det er weight forward, men hvis jeg ser på dens tykkelse, så er der ikke noget forskel hvis du tager en meter fra enden og til midten i tykkelsen.
Så jeg tror ikke det er nogle særlig god line. det følger med zero sættet, hvor vil zpey eller ikke sælge den i løs vægt.

da jeg prøvede den andes fisker idag, lande det hele meget bedre for mig. og da vi kiggede på hans line var det meget let at se tykkelse forskellen. plus hans var farvet så du let kunne se hvor på line de forskellige dele var.
Det var dette her der fik mig til at undre mig, at det var måske linen der var problemet.
Hilsen

Heino
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 19:53
hej
hvis du med enden mener den del ud mod fluen(forreste).
pil hele linen af og se om den ikke bliver tykkere inde ved baglinen, du have vendt den forkert ved en fejl
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 20:36
Citat: theone

Hejsa

jeg et spørgsmål jeg fisker i P&t for det meste, ville i anbefale at man køber et skydehoved sæt med float, inter og synke. eller vil i anbefale weight forliner i skedet for, jeg er lige begyndt at kaste med fluer og kan ikke arbejde sammen med den line der er på min zpey zero klasse 7. kan ikke få den til at lande lige. men prøvede en andens stang i dag der var der ikke noget problem.

jeg har tænkt på scierra skydehoved sæt. eller deres HMT liner. det har en HTM line han havde på idag..

et side spørgsmål er en klasse 7 svære at hånter om en fx. 5-6 for en begynder.
ligesom smag og behag, man kan sige du får en smule tungere lineklasse ved #7, som så er væsentlig lettere at håndtere, for begyndere,men i almindelighed nem klasse for alle.Samtidig mindre følsom for vejret med WF liner når du starter omkring #6-7 ved p&t fiskeri.Samtidig kan stangen benyttes andre steder. ved opstart på kysten eller å-fiskeri.Klart anbefale at opstarte med WF liner i flydende,indtil du kender dit værktøj.I starten gælder det om at bevare glæden ved fiskeriet. Efter min mening formår man bedst det ved at starte med det nemmeste håndterlige.
som eksempel;              http://www.fisknu.dk/product.asp?product=8438
 
men held og lykke- K og B
Vh Heine
 
 
 
 
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 20:54
her har jeg taget billede af line lagt ved siden af hianden. jeg kan ikke se forskel for enden er måske lidt tynder men ikke meget..



skal jeg være helt ærlig så tror jeg bare der er et stykke hvid line
Hilsen

Heino
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:34
hej igen Heino

har du prøvet at montere det ekstra håndtag.. Hvis du har en tendens til at føre stangen for langt tilbage i bagkastet kunne det måske hjælpe og montere det..

Og så prøve overhånds kast med begge hænder på stangen.. Mit er altid monteret uanset hvordan jeg kaster med stangen..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:51
Hej Heino
 
Kan du tage et billede til der viser enderne (altså der hvor de slutter helt) og selve midten af linen? Og meget gerne ved siden af en lineal eller andet måleinstrument Smile
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 29 Okt 2011 kl. 21:53
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:52
de flettede loops er lige uden for billedet. det er de to ender og midten af linen
Hilsen

Heino
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 17:58
Hej Heino
 
Det virker som om du har fået en hvid skydeline istedet for en WF line Confused
 
Der er ingen steder hvor den virker tykkere end resten?
 
Mvh
Lasse
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 18:02
nej ikke rigtig. den er måske lidt tynder i starten men det er ikke meget.. kan også være det bare er synsbedrag.
Hilsen

Heino
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 19:03
det der ligner som LasseK skriver, en runningline/skydeline .. der ser umiddelbart ikke ud til at være nogen som helst forskel på de forskellige dele af linen, og SÅ kan jeg godt forstå at du kan have problemer med at linen ikke lander korrekt!!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 19:46
Hej Heino
 
Hvis ikke der er nogen steder på linen hvor den er tykkere end de tre steder du viser, så er der ikke nogen tvivl om at det er en bytter Ouch
 
Tog lige en godt brugt 7'er line fra boksen:
 
Der kan du se fra neden af, spidsen, midten af linen og enden af linen, og så stykket ca. 2-10 meter ind af linen.
 
 
Mvh
Lasse
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 20:03
ja der er der tydelig forskel det er der ikke på min.. den er ens fra lykke til lykke 
Hilsen

Heino
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 21:29
Citat: theone

ja der er der tydelig forskel det er der ikke på min.. den er ens fra lykke til lykke 
 
Hej Heino
 
Ind til shoppen hvor du har købt linen og byt den til den rigtige line!
 
Mvh
Lasse
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2011 kl. 00:37
Hej Heino

Jeg kan se at du kommer fra Billund og der er flere muligheder ved jeg. Bl.a. er der Grindsted sportsfiskerforening, som hver onsdag binder fluer. Her kan du hurtigt få dig et par gode råd.

Du kan også skrive en mail til mig på kontakt@fluefiskeskolen.dk med de spørgsmål du måtte have om grej og kast.

med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen, grindsted
www.fluefiskeskolen.dk
 
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 10:03
har fået af vide af zpey at det er en balance line med lige vægt. så den er som den skal være..
Hilsen

Heino
Til top
Lars Troels Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars T. Avatar

Tilmeldt:: 27 Aug 2009
Geografisk: Møldrup
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars T. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 10:25
Citat: theone

har fået af vide af zpey at det er en balance line med lige vægt. så den er som den skal være..


Det der kommer vist ikke til at fungere. Uden tapering på linen bliver det vanskeligt! :)

Ellers udemærket stang. Der skal da bare en WF line på!

Hilsen

Lars T.

Redigeret af Lars T. - 09 Nov 2011 kl. 10:39
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 12:15
Det svarer vel til en DT line så? .

En to-farvet wf line er nok nemmere at lære at håndtere.

Redigeret af Jabber - 09 Nov 2011 kl. 12:16
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 12:53
Håber ikke, at en specialforretning sælger noget sådan til en nybegynder. Det må sku være en omér. Det ligner sku da en skydeline. Har du en skydelære? så mål den. Alternativ kan du bruge den til det så (hvis du ikke får den byttet)
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 14:20
det er den line der følger med zpey zero start kit / sæt
Hilsen

Heino
Til top
Lars Troels Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars T. Avatar

Tilmeldt:: 27 Aug 2009
Geografisk: Møldrup
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars T. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 16:21
Citat: Jabber

Det svarer vel til en DT line så?


En DT (DOUBLE TAPER) uden TAPER. Argh Jakob..!

Hilsen

Lars T.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 16:25
Citat: theone

det er den line der følger med zpey zero start kit / sæt

 
Er det mon denne? Hvis det er, kaster den sikkert godt......hvis man kan tumle den. Når du montere linen er der angivet "fly reel end" så du ikke vender den forkert. Når det så er sagt. Nybegyndere vil ofte kaste bedre med en kortere tapering og mere vægt. Det er nok bedre at lære kasteteknik med vægten fordelt på 9-10 m. Desuden vil et kortere hoved være bedre til trange forhold og korte kast. 
Hvis linen er til sammenligning med en Loop long distance eller en Rio Gold, ja så kaster det pisse godt. Prøv nu lige om du har vendt det rigtigt på hjulet. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 16:29
det er ikke mig der har rullet det på, går ud fra det er zpey selv der ruller det på i deres kit. man kan da godt prøve at vende den. 
Hilsen

Heino
Til top
Henrik V. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
laksefisker8660

Tilmeldt:: 05 Nov 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksefisker8660 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 17:18
Hej Heino
 
Selvom jeg har fisket med flue i +40 år har jeg endnu ikke fisket i P&T, men har fisket meget i å, elv, sø og kyst og har meget erfaring med både WF liner og skydehoveder.
Til P&T vil jeg klart anbefale WF-liner, idet du skal kunne kaste både kort og langt, samt ikke mindst præcist. Især det at kaste med variende kastelængde er klart nemmere med WF liner, især hvis du finder en med et kort hoved. På kysten er jeg selv gået væk fra at anvende skydehoveder og har især været begejstret for en Rio Outbound Short.
Sålænge du ikke skal fiske dybt i stærk strømmende åer/elve kan du klare dig med en rent flydende eller en F/I WF line og så tilpasse med synkende polyleaders, hvis du skal fiske dybt.
Du spørger om det er lettere at kaste med en #5/6 end en #7 - nej det er det ikke, det er nemmere at lære at kaste med en lidt tungere line og hellere en klasse for tung til stangen end en klasse for let.
Ved valg af stang bør du som nybegynder undgå de meget hypede hurtige stænger. En stang med en lidt dybere aktioner er generelt meget nemmere at lære at kaste med. En hurtig stang er for den øvede kaster og stiller langt større krav til teknik, timming og linens tilpasning.
 
Håber du kan bruge mine råd Wink
Henrik V. Pedersen
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 17:25
jeg tror jeg vil gå på jagt efter en WF kan du anbefale nogle med kort hoved
Hilsen

Heino
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 19:21
Helt sikkert en Guideline Coastal du skal ha fat i.

Eller en Sceirra HMT med loading zone.

Begge liner utrolig gode!

Rasmus
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 20:18
Hejsa Heino

Ronny Lagony er en virkelig skrap kaster, så se om du kan få hjælp fra ham. Ellers er du velkommen til at kontakte mig, omend jeg hører hjemme i den brede skare af almindeligt erfarne fluefiskere (små 30 år med fluestang). Jeg bor i Ølgod, ca. 3 kvarter fra Billund.
Skriv på: grejsamler@mail.dk

mvh
Steen E
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 20:38
nogle der ved hvad vægten er på en scierra kl. 6 kan se det er ikke alle liner i kl 6 der vejer det samme selv om det er WF floating ???
Hilsen

Heino
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:00
Vil skyde på at selve klumpen vejer ca 15 gram.

Rasmus
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:08
Jeg har nemlig købt en hmt kl. 6 fra scierra brugt. På Zero stangen står der 15.5 g kl 7.
Tror vi det er ok Eller er den for let.
Hilsen

Heino
Til top
Henrik V. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
laksefisker8660

Tilmeldt:: 05 Nov 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksefisker8660 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:11
Hej Heino
 
For mig at se er den bedste line en Rio Outbound short WF7 F eller F/I - den sidste udgave er min klare favorit til kysten.
Til top
Lars Troels Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars T. Avatar

Tilmeldt:: 27 Aug 2009
Geografisk: Møldrup
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars T. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:19
Citat: theone

Jeg har nemlig købt en hmt kl. 6 fra scierra brugt. På Zero stangen står der 15.5 g kl 7.
Tror vi det er ok Eller er den for let.

HMT #7 vejer klumper 15,5 gram. HMT #8 vejer 17 gram. Tror du vil finde HMT #6 for let med din stang og erfaring!

Du spurgte om kortklump WF'ere. Rio Outbound Short, LOOP Opti Stream og Vision Vibe85 for at nævne nogle. HMT har jo 12,5 meters klump. Hvor de korte er 8,5 - 9 meter!

Hilsen

Lars
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:41
Okay htm linen er også købt til den hm3 jeg kom til at købe den er en kl 5/6.

Nogle der bor i nærheden af Billund som har en line vi kunne prøve på min zero stang inden jeg køber en selv.
Hilsen

Heino
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:52
Hej Heino
 
Få fat i en rigtig rutineret fluefisker eller kasteinstruktør. Han vil kunne fortælle dig vigtigheden af markante for og bagstop. Jeg tror det er her du går forkert i byen. Når det er indøvet vil hele linen strække sig pænt på vandet. Og lad så være med at begå den klassiske begynderfejl med at tro, at du skal kunne kaste langt fra dag 1.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Heino Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
theone Avatar

Tilmeldt:: 08 Feb 2006
Geografisk: billund
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér theone Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2011 kl. 22:55
Jeg ville jo mene 5-7 meter skulle være mulig men det er det ikke med den line og stang. Er jo blevet klar over det ikke er en wf line der er med den. Det kan jo have noget skylden
Hilsen

Heino
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2011 kl. 06:59
Heino jeg har en Rio outbound 6 F/I på 15,2 gr fordelt på 9,1 m til salg. Den har aldrig været pakket ud. Omvendt ville jeg ikke selv vælge denne type line til allround nybegynder line i p&t eller å. Hvad med en WF line med udskiftelige tips/polyleaders? Der findes efterhånden så mange der laver dem. På den måde kan du variere fiske dybten, med samme kastevægt. Bemærk hvis du bruger en "wf" typen skydeline/hoved, kan det godt blive træls og tungt med en polyleader på. For mig ville det være bedre, at tage lidt af spidsen på en mere traditionel wfér hvis der skal bruges polyleader. Bare min mening, sikkert nogle som vil skyde mig ned på det......
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 14:26
Du skrev på et tidspunkt at du havde prøvet samme
Line på en anden stang , og der var ingen problem
Det undre mig meget
Det bedste råd må være meld dig ind i en forening
feks. Grindsted , mange vinter aktiverer er gratis, og de vil rigtig
gerne ha besøg af dig og dele deres erfaring
Ellers kan du komme til v-o-l-f.dk (Videbæk)
Vi hjælper gerne . Medlem eller ej
Du lære ikke fluekaste eller grejsammen sætning
På et forum

Vh tommy
Til top
Henrik Møller Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HMA

Tilmeldt:: 11 Apr 2005
Geografisk: Bjerringbro
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HMA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 14:10
Hej Heino.
 
Giv mig et kald på 31193800, så kan vi evt mødes ved Macnab i Grindsted hvor vi lige tjekker din "problem line" desuden kan vi lige kigge lidt på dit kast Wink
 
Mvh Henrik Møller/Zpey 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down