Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

I gang med skydeline??

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: I gang med skydeline??
    Sendt: 23 Okt 2011 kl. 20:52
Hej med jer,
Jeg kastede første gang med en fluestang i juni - og blev øjeblikkelig fuldstændig solgt! Nu har jeg målrettet trænet med min WF line de sidste 6 måneder og er efterhånden blevet helt god (når ingen ser på og jeg ikke ser fisk...).
Nu kunne jeg godt tænke mig at prøve med en skydeline, men det er jo (også) en videnskab. Jeg har en ok klasse 6 stang - og spekulerer nu på hvilken skydeline jeg skal købe. Nogen kvalificerede forslag?
Er der noget særligt ved kasteteknikken, jeg skal være opmærksom på?
Og kan man (med fordel) bruge skydeliner til en klasse 5 stang (jeg har en Sameo Classic som er sjov ved P&T).
Og fortæl mig gerne hvis jeg er på galt spor - skal jeg blot blive ved med min WF line?
Mvh
Niels
P.S. Jeg går ud fra I kan bære over med mig med mine begynderspørgsmål, men hvis man selv skal prøve sig frem, så er antallet af fejl overvældende. Værdsætter derfor input!
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2011 kl. 22:17

Hej Niels.


Som en gammel tommelfingerregel har man altid sagt at man skal starte med en WF-line, og når man så er blevet rimelig god, så kunne man gå over til skydeline-hoved.

Egentligt mener jeg lidt at det er noget vrøvl, for i virkeligheden er det lettere at kaste med skydehoved-line da denne som regel er tungere end klumpen på en WF-line...så kast du dig blot over skydehoved-skydeline, det vil du blive glad for og du vel opleve en betragtelig forøgelse af din kastelængde.

Og ja, det er absolut også en fordel at bruge skydehoved til en # 5 stang.

Og som et godt udgangspunkt vælger du et hoved på ca 10.5 m, 15 gr til din sekser, og ditto længde 13 gr til en klasse 5.

En rigtig god og billig skydeline er feks en Rio Slickshooter 35 pund, som kun koster 129,- i feks Jagt & Fiskerimagasinet eller Salmon Fly.

Denne er en monofil-skydeline som skyder godt, er glat og med minimum hukommelse, og et godt tip er at du skyller hjulet som linen sidder på aftenen før du skal ud...så er den bare så blød og lækker fra første kast.


Og Niels du skal bare spørge om alt hvad du vil vide...vi er mange herinde som selvfølgelig gerne vil hjælpe folk godt i gang.


Mvh

Jim.

Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 06:26
Skal du vælge en monofil skydeline, så er det bestemt værd at ofre lidt på en Ken Sawada! Thumbs Up
Til top
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 09:38
Tak for gode svar. Vil afgjort gøre forsøget.
Jim, når du skriver atkastene bliver længere, hvor meget snakker vi så om? Er det 10, 20 % eller hvad skal jeg regne med?
Og så lige et forståelsesspørgsmål; hvis skydehoveder er så gode, hvorfor bruger man så ikke altid skydehoveder???
mvh
Niels
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 10:24
Hej Niels
Nu du skriver at du målrettet har trænet med dein WF line i 6 mdr.Så får det mig til at spørge dig om du har trænet dobbelt trækket?
Det skal ihvertfald trænes før du får 100% gavn af din skydehoved. fisker du på kysten, å eller kun P&T??
Jeg har en kammerat som selv bruger skyde hoved på sine #3 stænger, så din #5 er ikke noget problem.
 hvor bor du i landet? der findes jo nogle små "bander" rundt om i landet;) som virklig har nogle klasse flue kaster, måske det var en ide at kontakte sådan en klub?
Man kan i hvertfald spare sig selv for lidt bøvl, vis man gjorde, eller kender du ikke en fluefisker som har lidt erfaring? så kunne du komme "lidt" i lære..
Velkommer i klubben som fluefisker:)
 
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 10:37

Hej Niels.


Almindelige WF-liner har efterhånden udviklet sig så meget at de bedste i dag minder meget om skydehoved-skydeline systemet i deres opbygning, dvs en ret tynd runningline som herefter taperer ud i selve kasteklumpen.

Eksempler på sådanne liner er Rio Outbound, Rio Dart, Loop Opti Stream samt Stillwater, liner som ligger i den lidt mere pebrede prisklasse, altså mellem 550 og 750 kr.

De mere traditionelle WF-liner som også er mere moderate i prisen er typisk noget tykkere på den del af linen som du skyder med, og det er specielt ift disse at man opnår en ganske markant forøgelse i kastelængde ved at skifte til en separat skydeline og skydehoved.

Hvis du er blevet en rimelig god kaster vil jeg tro at du ganske ubesværet vil øge din kastelængde med 30-50 %, og frem for alt vil du nu opdage at det simpelthen bare er langt lettere at kaste en fornuftig distance.

Selvfølgelig stiller sådan en opsætning også nogle andre krav til kasteren, for i modsætning til de gamle WF-liner der med sin tykke runningline virker bremsende og derfor medvirker til at strække forfanget lettere...der skal du være lidt mere på mærkerne med en tynd skydeline som opleves som mere ”løs” i kastet.

Som regel har vi altid lidt vind ved kysterne og så er det ikke noget problem.

I helt vindstille vejr vælger jeg ofte en WF-line, ellers foretrækker jeg skydehoved....dvs i 90 % af tilfældende.


Skydehoveder er gode, og langt de fleste som fisker på kysten bruger disse, primært pga den længere kastelængde, men også fordi at systemet er langt mere fleksibelt, altså du kan bruge forskellige skydehoveder, vægt, længde, densitet...hvilket som passer bedst til dig og ikke mindst, i den give situation.


Hvis du som en gylden regel vælger WF-liner til ferskvand og skydehoveder til saltvand så går du ikke galt i byen.


Mvh

Jim.

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 11:14
Hej Niels,
Jeg vil anbefale dig at lave et nyt setup hvis du har mulighed for det - altså et ekstra hjul med en skydehovedsystem!  Så kan du bytte tilbage hvis skydehovedet driller.
Grunden til at mange finder det svært at kaste med skydehoveder er at det bruger dem alt for lange.Den bedste måde at komme i gang med skydehoved på ved at anvende et kort hoved helt ned på 8 meter kan faktisk benyttes og det meget lettere at finde timingen!

Efter at have fisket med skydehoved i 33 år kunne jeg ikke drømme om at bruge noget længere end ca, 9,15 meter. Let at løfte af vandet og hurtigt at aflevere - bruges til underhåndskast - og for en lidt finere præsentation bruges blot af og til et længere forfang.
En let måde at komme i gang på er blot at købe et par billige DT liner og klippe dem til skydehoveder - køb et klasse 7 og et 8. Det her med at hvad det præcis vejer er vildt overdrevet og intetsigende flueknepperi som desværre har bredt sig som en steppebrand. Alle fluestænger kaster glimrende med flere vægte og den belastning som man skaber med dobbelttrækket forandrer linens  reelle vægt.
Skydelinens tykkelse har også betydning for hvilken linevægt som virker rigtig på en fluestang!
Selv bruger jeg en billig spinneline ( gul stren) 0.45mm som skydeline - med lidt flydemiddel på af og til er den suveræn!
Du kan glimrende bruge skydehoveder til en 5'er stang! Det var faktisk sådan jeg begynde og det gik glimrende til at lure nogle sky færøske søørreder med!
MVH

Steen
Til top
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 11:54
Jeg er vil ed dette forum; en ren overflod af viden og hjælpsomhed.
Ja, jeg har øvet dobbeltræk en del. Det sidder omend ikke i skabet, så ok. Og det er sjovt!
Jeg kender flere gode fluefiskere og får også en del tips ind i mellem når jeg kan finde tid til at komme af sted med dem. Men jeg fisker ofte alene (det er en del af nydelsen i en hverdag med masser af social interaktion og travlhed), så meget tid bliver brugt på at jeg selv øver mig.
Jeg fisker både kyst og P&T. Der er ikke mange gode åer på Sjælland, desværre.
Vil starte med min 6´er, mens jeg får repareret mit Sameo Lynx hjul, hvor bremsen er stået helt af... Andre der har haft det problem???
Og så et lille P.S. Hvis man ikke skal fluekneppe med fluefiskeri, hvor så?? :-)
Niels
 
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 13:38
Du er velkommen til at aflægge "SLUSEN" et besøg en eftermiddag.Der vil du finde kompetente fluekastere, som ikke er bange for at lære fra sig. Jeg kan selv takke "rødderne" for at jeg i dag sådan nogenlunde kan bebærde mig med en fluestage. Jeg er helt sikker på at Jim vil være enig. Hvis det har interesse, er du velkommen til at kontakte mig. Så kunne vi mødes derude, og du ville få lidt backup, når du møder de skrappe drenge, er det ikke rigtigt Jim.Smile 
Mvh. fra en forhenværende nybegynder.
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 14:54

Hej Ivan.


Jo da, vi er da altid flinke til at hjælpe nye folk i gang med fluefiskeriet og kasteteknikken.

Men jeg kan ikke lige se om Niels bor i Københavnsområdet ?


Mvh

Jim.

Til top
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 14:57
OK, giv mig lidt konkret input til min klasse 5 stang; hvilket skydehoved skal jeg købe???
Steen siger kort (godt 9 meter) og Jim godt 10 meter. Det lyder for mig som nogenlunde det samme. A. Jensen har fx et flydende på 9,3 meter på 12 gram til 299.-
Er det sagen - eller er der bedre forslag (der ikke koster en halv Københavner-metro).
Og hvad med skydeliner; her er der flere forslag fra Stren 0.45 til "rigtige" skydeliner. Gør det en stor forskel - og skal det være monofil eller ej?
Og så glæder jeg mig bare til at få varerne hjem og finde vej til vandet. Hvor bliver det sjovt!!!
Niels
P.S. tak for tilbud om at møde op og få lidt tips. Det vil jeg bestemt have i baghovedet. 
Til top
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 14:58
Hej igen,
Jep, jeg bor i Kbh.
Mvh
Niels
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 16:19

Hej Niels.


Mht din klasse 5 stang, så skal du som udgangspunkt regne med en vægt omkring de 13 gr, men som Steen meget rigtigt skriver...så kaster stort set alle fluestænger i dag ganske fint med lidt over eller under optimalvægten, dog kunne jeg måske godt forestille mig at du ville finde A.Jensen skydehovedet på 12 gr lidt for let.

Ellers er der jo dette hoved... http://salmonfly.dk/catalog/product_info.php/cPath/23_71_100/products_id/278

Disse bruger jeg bla selv og til prisen mener jeg at de er helt uden konkurrence.


Du kan sagtens bruge 9 m skydehoveder som Steen er inde på, måske vil det også være lettere for dig når du står ude i vandet.

Grunden til at man bruger længere skydehoveder er den at det ”hjul” som din over og underline danner når kastet ruller, har længere tid til at rulle med et længere hoved, for når dette ”hjul”...altså din linebue, er rullet færdigt...ja så er kastet jo færdigt...derfor, men i praksis vil du ikke opleve den store forskel på 9 eller 10,5 m...blot er den korte nok lettere for dig at styre.


Steen har også helt ret i der kan være noget flueknepperi over dette med vægten da det i øvrigt også er ret forskelligt hvad kastestil folk har, selv går jeg dog meget op i at vægten er helt korrekt ift de krav jeg selv stiller, men der er ingen grund til at ”akademisere” det så meget at nye fluefiskere bliver unødigt forvirret.

Og ja...den klart billigste løsning er at købe nogle DT-liner, feks Artisan...og så klippe dem ud til to hoveder, altså et fra hver ende af denne.

Se link http://www.pro-fish.dk/shop/artisan-flueline-dt-flydende-255.html

Og husk hvis du køber en sådan...at bestille den en klasse eller to over den klasse din stang er opgivet til, så rammer du nogenlunde den korrekte vægt med det færdige hoved.


Jeg må tilstå at jeg ikke har prøvet Stren 0,45 som skydeline, men pas på...mange af de klassiske monofil-liner til spinnefiskeri kan være noget frygteligt djævleskab at bruge som skydeline da de alt for ofte er stive som en sengefjeder og laver en hulens masse ballade og løkker.

Som det også er blevet foreslået dig, så er der jo bla Ken Sawada`s Flatbeam som er ganske glimrende, dog synes jeg langt bedre om den Rio Slickshooter 35 punds, som jeg foreslog dig...men selvfølgelig er dette også en smagssag.


Selv bruger jeg monofil skydeline til klasse 5 og 6, men derover altid coatede liner som pga den større modstand harmonerer bedre med de tungere skydehoveder.

Skulle du komme til dette en dag vil jeg klart anbefale Orvis Wonderline 0.029, okay den er en hund dyrere end de fleste coatede runningliner men til gengæld er den lækker, glat og utrolig solid...det bedste køb i længden.


Held og lykke med projektet.


Mvh

Jim.

Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2011 kl. 18:42
Hej Niels.
En anden fordel ved skydehovedsystemet, er at du altid kaster med samme længde/vægt, det giver en bedre ensartet rytme i dine kast. Hvis du bruger en helline(WF), kan du med fordel mærke linen med en vandfast sprittush, der hvor du synes vægten/længden er rigtig.
Jeg bruger selv mest Rio´s Outbound Short og Rio Dart, som er WF liner med tynd skydesektion og farveovergang mellem skydesektion og klump. Det gør jeg fordi jeg for det meste fisker fluen længere ind end klumpens/skydehovedets længde, så er jeg fri for samlingen af skydeline/hoved gennem stangøjerne.
 
Vh.  IJ
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum