Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Info vedr. Christmas Island søges

 Besvar Besvar
Forfatter
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Info vedr. Christmas Island søges
    Sendt: 11 Okt 2011 kl. 09:47
Hej!
 
Jeg er i den heldige situation at jeg snart skal til Kiribati, da jeg alligevel er i området. 
Jeg regner med at skulle bo i området Ronton (London) i en uge (hos Moumou´s). Jeg har tænkt mig at alliere mig med en guide i et par dage, og så derefter udforske området på egen hånd. Det skulle vist være nemt nok at komme rundt omkring har jeg ladet mig forstå.
Så nu kommer spørgsmålene, for de er naturligvis mange, når man står i denne situation: Er der fisk overalt i lagunen? Er det kun bonefish, eller er der også andre arter at fiske efter? Hvad med trevally´erne, findes de kun på ydersiden? 
Er der steder på øen man af den ene eller anden årsag bør holde sig fra, her tænkes både fiske og sikkerhedsmæssigt? 
Er der båd-taxaer, som transporterer folk rundt i lagunen?
Alt input også udover hvad jeg har spurgt efter, modtages naturligvis med glæde.

Kenneth
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 10:25
Jeg troede først du mente det Christmas Island i det indiske ocean (hvor der er noget forrygen Bonefish fiskeri, som en bekendt har nydt 2 gange) - som blev navngivet noget før historien med captajn Cook's juleø i mikronesien i Stillehavet hvor du skal hen - men uanset hvad lyder det bare spændene - så rigtigt god tur !
mvh
Heinz
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 10:32
Hej Kenneth,
Tilbage i 1988 fiskede jeg bonefish på Xmas island - Øen og lagunen er meget store og hvis du kun har en uge tilrådighed så vil det være dumt at prøve at fiske på egen hånd - Vil jeg på det kraftigste fraråde at du fisker på egen hånd - du vil med sikkerhed kun fange en brøkdel af de fisk som du vil med en guide. Ja vel det er dyrere på den måde  men når du er vel hjemme igen og kikker på de samlede udgifter så ville nogle dage mere med guide ikke have betydet ret meget på de samlede totaludgifter - til gengæld vil dine minder om et meget specielt sted være meget større.
Grunden er naturligvis at guiderne dels ved hvor fiskene er og hvor der ikke lige er andre fiskere - dels hvor fiskeriet er godt netop i de timer pga tidevand. 5-10 cm mindre vand på et flat betyder forskellen mellem succes og fiasko.  Har du virkelig et svagt budget - så er her et par muligheder fiske hver anden dag med guide - på den måde er du optimalt frisk - det er hårde og lange dage og man er totalt udslidt og blæst om aftenen. Kontakt din guide på forhånd og fortæl om din økonomi og bed om forslag - men forvent ikke at han giver dig sine bedste pladser men måske er der lidt hjælp at hente!
Der er bonefish på flatsne og mange af dem ligger meget isolerede enten efter lang kørsel som kræver lokalkendskab eller midt ude i lagunen som kræver båd. HUsk også at hvis du ikke er en meget erfaren ud i bonefish så er det en svær disciplin de er meget lyse og svære at se på de kridhvide flats. Selv omgivet af bonefish vil du på egen hånd nok kun fange meget få - og ja selvom du tror at du er en skrap fisker og en dygtigt kaster (det troede jeg også dengang) så er det ingen let øvelse.
Trevally findes især i de dybe kanaler mellem flats og på strukturer på yderkysten.
Steen


Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 10:48
Hej Gerhart - du blander de to øer sammen - der er ingen bonefish på juleøen i de Indiske ocean - der er ingen flats omkring den!
Steen
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 10:51
Og for en god ordens skyld Gerhart så befinder Christmas Island Kiribati ikke i Mikronesien men i Polynesien!

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 11:02
Og yderligere så beklager jeg at jeg stavede dit efternavn forkert Heinz!
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 11:29
Citat: Steen Larsen

Hej Gerhart - du blander de to øer sammen - der er ingen bonefish på juleøen i de Indiske ocean - der er ingen flats omkring den!
Steen
 
Jeps - jeg troede det var Bonefish han væltede sig i på Christmas Island i Det Indiske Ocean - men ringede ham lige - det var Wahoo - et fiskeri han ikke helt er kommet sig over endnu !
 
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 11 Okt 2011 kl. 11:32
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 11:30
Citat: Steen Larsen

Og for en god ordens skyld Gerhart så befinder Christmas Island Kiribati ikke i Mikronesien men i Polynesien!

Nu vrøvler Du Larsen:
Mikronesien, Mikronesiens Forenede Stater, Federated States of Micronesia er beliggende i Oceanien. Landet består af en række af øgrupper i den vestlige del af Stillehavet, umiddelbart nord og nordøst for New Guinea. Østaten ligger i det større område af Stillehavet, som ligeledes går under betegnelsen Mikronesien og yderligere omfatter østaterne Guam, Kiribati, Marshalløerne, Nauru, Nordmarianerne og Palau.
 
Så nu står den 1-1
mvh
Heinz
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 11:31
Citat: Steen Larsen

Og yderligere så beklager jeg at jeg stavede dit efternavn forkert Heinz!
 
Så der diskvalificerede Du dig fra at få uafgjort - du skylder kvajeøl !
Tongue
Heinz
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 11:40
Hej Heinz,
Hvis man skriver noget forkert er det ok så bliver man rettet! Men undersøger man det så ikke ordenligt inden man tager til genmæle  - og bliver taget med bukserne nede så koster det!!! Ja det er rigtigt at en del af Kiribati befinder sig i Mikronesien - men også at Line island som Xmas er en del afhttp://en.wikipedia.org/wiki/Line_Islands befinder sig som det fremgår på kortet her i Polynesien (du finder det lige under O og L i Polynesia på kortet
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pacific_Culture_Areas.jpg
Du begynder bare at knappe op!
KH Steen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 12:27

De er sat på køl !

Beer
ps: Undskyld Kenneth - vi 'voldtog' din tråd - men det havde squ da lidt sagen at gøre - og vel også lidt lærerigt - Valby er ikke bare Valby - jeg håber Du får en super tur derude til 'micro-polynesien' Big smile !


Redigeret af tackler - 11 Okt 2011 kl. 12:29
Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 20:27
Ja, det var en værre en at få sat geografisk korrekt på plads. Det var et par fine links du sendte Steen, så kan man bedre se det for sig. 
Heinz: Jeg lurede også noget for et par år siden, da jeg startede med at søge på jule-øen. Mit billede af den stemte slet ikke overens med det der poppede frem på nettet, indtil jeg undersøgte sagen nærmere LOL

Det er super med input omkring fiskeriet, Steen. Jeg tror jeg tager 4 eller 5 dage med guide, ligeså meget for, som du selv skriver, lige at tage en slapper indimellem og evt. snorkle eller fiske nogle steder der ser interessante ud, uden indblanding :-) Jeg ved godt at det er meget vigtigt med tidevandet når det kommer til bonefishing og det var netop det jeg også gerne ville have bekræftet var tilfældet her. Det er også en af grundene til guide-valget, netop muligheden for at komme hurtigt videre til den næste flat, hvis der er en der er tom. 
Men det var også noget af det jeg ønskede belyst, altså om der kunne forekomme "tomme" flats, for der findes jo andre destinationer, hvor fiskerigdommen bare kræver at man kaster ud og så er der muligheder for bones. 

Mht "voldtægten" af tråden, så er det bare OK, nu kan jeg selv langt bedre huske på disse ting, ift. hvis jeg bare havde læst det andetsteds Clap

Tak til jer begge for jeres bidrag.

Kenneth
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 21:06
Hej Igen Kenneth,
Der er to måder at knække koden til godt fiskeri - enten at have rigeligt med penge eller rigeligt med tid - havde man bare begge dele kan løse rigtigt mange problemer.
Og to uger vil sikkert flere fiske-mæssige muligheder end en med 5 dages guidning - god tid til at lære folk at kende - så åbner mulighederne sig ofte.  Tag et par 8# med til bones og så klasse 12 til det grove - Trevally er fiskenes svar på landjordens  næsehorn!  Så vidt jeg husker var der et hold australiere derovre for nogle år siden de havde bare købt en flybillet og de havde ikke booket noget som helst og de endte op med at få guidning og overnatning til omkring til ca.½ delen af hvad pakketure kostede!
Steen
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 22:13

Hej Kenneth

 

Så din tråd tidligere i dag, men havde temmeligt travlt, så derfor først input nu.

 

Området er kæmpe stort, og det kræver tid og en bil/båd til  rådighed, hvis man skal udforske det på egen hånd.

 

Så de penge du bruger på at blive guided rundt, kan spare dig for en masse ærgelser og tid. Hvis ikke det er ligetil at få fat i en guide kunne du prøve at kontakte Captain Cook hotellet på nordøstllige del af øen. De har guider tilknyttet, og dem kan jeg stå inde for. Specielt en gut ved navn Nario er fantastisk og i øvrigt en rigtig hyggelig fyr. Hvis du render ind i ham, må du endelig hilse fra The Crazy Danes. Vi fik ham ganske givet rystet et par gange. Tjek nedenstående link til en lille stemnings historie derudefra.

 

Mht. grejet.

 

Bonefish:

 

Stænger og hjul i klasse 7 helst 8 (mest pga. vinden) som kan tåle det meget salte miljø derude. 150-200 meter frisk bagline og en bremse du kan stole på. Tropiske saltvandsliner (Rio, Orvis eller Scientific Anglers) og husk for guds skyld en i reserve (det gælder i øvrigt også for både stang og hjul). Der er ingen grejforretninger derude. Hvis du har råd overvej at købe en ekstra line med kort klump, som f.eks. Rio's Tropical Outbound Short. Ikke fordi den er nødvendig, men fordi fiskeriet nogle gange foregår på så klods hold, f.eks. når det blæser og der er små krappe bølger på vandet. I de situationer kan det være svært at kaste ordentligt med en line med lang klump. Alternativt kan du bruge en 8'er line på en 7'er stang.

Mht. fluerne bruges der generelt mindre fluer på Christmas Island end på mange andre bonefish destinationer. Du kommer til at bruge mest str. 6 og 8 med hovedvægten på 8. Jeg kan ikke huske at jeg på noget tidspunkt havde en str. 2 på derude til bonefish. Fluer skal for det meste være sparsomt dressede og bliv ikke forbavset, hvis din guide begynder at studse din flue inden du får lov til at søsætte den. Mønstre - Christmas Island Special. Crazy Charlies og Gotcha. Farverne - Pink, gul, hvid og tan. Vigtigt at have dem i flere forskellige vægtklasser (varier størrelsen på kuglekædeøjnene)

Forfang - almindeligt floucarbon i 12-16 pounds og rigeligt med tilsvarende forfangsmateriale (husk at checke dit forfang og knuder ofte)

 

GT – Giant Trevally

 

Du må ikke snyde dig selv for at prøve dette fiskeri. Det er stærkt vanedannende. Ikke fordi man nødvendigvis fanger rigtigt mange fisk, men fordi det er eller kan være en brutal oplevelse.

 

Stænger og hjul i klasse 12 og hjulet skal kunne rumme din line + mindst 250-300 meter bagline og have en stærk bremse. Har du ikke et sådant hjul kan jeg anbefale en af følgende Abel, Nautilus (12DD) eller Bauer Rogue 7. Dem kan jeg stå inde for kan holde til fiskeri. Linerne er de samme som ovenstående, bare i klasse 12.

Fluerne – Fiskeimitationer (Leftys Deceiver lignende) i str. 2/0 til 5/0 på stærke kroge. Farverne – ”Sildefarver”, Rød/gul, Chautreuse/hvid. Snyd ikke dig selv for at binde nogle poppers som rørfluer i stærke farver, men pas på fregatfuglene – de elsker poppers.

Forfang – du kan selvfølgelig købe specielle saltvandsforfang, men det er ligeså nemt og billigere bare at bruge et 150 -200 cm stykke floucarbon i enten 60 eller 80 lbs. Husk lidt UV-knot sense til at ”forsegle” knuderne med.

 

Øvrige ting: En god kraftig tang (Abel eller Fishpond), bredskygget hat, to par gode pol-briller (linser skal helst være brune eller bronze), Flats sko eller støvler, en såkaldt buff (halsmuffedisse til at beskytte din nakke) og masser af solcreme med mindst faktor 50 (du får brug for det – hav respekt for solen).

 

Forberedelse: Brug nogle timer (gerne så mange du kan/orker) på at træne dit kast. Lav nogle stykker pap på størrelse med en spisetallerken, stik en teltpløk igennem midten og placer dem forskudt for hinanden. Gå derefter rundt om dem i forskellig afstand fra ”pladerne” og lav quickkast til dem, således at du får trænet præcision på forskellige afstande og med vinden fra forskellige side og med færrest mulige blindkast. Den tid vil være godt givet ud. Træn også gerne med din 12’er ellers går du hurtigt sukkerkold med sådan en ombygget 30 punds pirkestang og den tilhørende tørresnor.

 

Hvis du har mulighed for at låne/købe Randall Kaufmanns ”Bonefishing” er der rigtigt mange tips at hente.

 

Og sidst men ikke mindst – GLÆD DIG OG KNÆK & BRÆK

 

Mvh.

 

Lars

 

http://strandkarpen.dk/omstigning-til-paradis/.php

 

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 22:28
Hej Lars, Godt med et lidt friskere indput end mit næsten 25 år gamle!
Og til Kenneth velkommen i den lille eksklusive klub af danske Xmas fiskere!
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 22:34
Hej igen Kenneth
 
Glemte lige to ting. Det er ikke nødvendigt, men du bør overveje at få den fulde vacination mod hepatitis (smitsom leverbetændelse). Det er tre skud, koster omkring kr. 1.800, men så er du også bestykket for hele livet.
Og så sørg for at købe/have en ordentlig rejseforsikring via Europæiske eller Gouda. Du får forhåbentligt ikke brug for den, men skulle uheldet være ude, kan det hurtigt vise sig at være din livs bedste investering.
 
Endnu en gang - Glæd dig og knæk & bræk
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2011 kl. 22:39
Hej Steen
 
Tak for roserne. Tænkte faktisk på at kontakte dig inden vi tog afsted, men fik det bare aldrig gjort - sorry!
 
Til gengæld ville jeg fandme gerne have haft Lance Kaufmann med på turen - hvad han ikke ved om Xmas Island og fiskeriet derude, det kan stå i en meget tynd lille bog Wink
 
Og ja - når jeg har samlet penge sammen igen eller hvis kreditforeningen vil, skal jeg sgu afsted igen. Har en aftale med en GT af den helt rigtige størrelse og med en mund som en stor Margrethe skål.
 
K&B
 
Lars
 
 
Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2011 kl. 11:07
Det er fint med yderligere info, tak for det Steen og Lars.

Steen: Du har sikkert ret i dine forslag til at opnå et godt fiskeri. Min situation er bare den at jeg pt er på Oahu (Hawaii) hvor jeg skulle have været i 6 uger. Jeg havde læst om godt bonefishing omkring øen. Det skulle så vise sig at være et postulat der kan gradbøjes, ihvertfald efter egne og andres erfaringer. Jeg har besøgt "flatsene" på Waikiki (det er primært koraller man går og fisker på), forsøgt over 2 gange at komme ind på Hickam Air Force Base, etc. Har endda snakket med en lokal der har fisket i 2 mdr. efter bones uden at fange nogen!. For at gøre en lang historie kort, så gider jeg ganske enkelt ikke at bruge/spilde tiden her mere på at fiske, og har nu taget beslutningen om  at bytte en uges fiskeri ud her med en uge på Christmas Island. Jeg undersøgte priserne på nettet og har haft kontakt til den lokale fluefiske-butik i Honolulu, men syntes dog at priserne ikke hænger sammen med hvad man kan forvente af prislejer sådan et sted. Og ganske rigtigt: Jeg fik mailet sammen med en der ejer et Guesthouse og som også kan skaffe guider og prislejet er nu halveret ift. pakketure. Så dette stemmer meget godt overens med hvad du har hørt om fra australierne. 

Lars: Det lyder til du har haft en rigtig god tur derude, det må være dejligt med så gode minder. Det er også en fin turbeskrivelse du har fået strikket sammen, det er fint at læse om.  Jeg takker også for dine forslag til udrustning og  træning til fiskeriet efter  de helt store med 12´eren. Den har jeg desværre ikke taget med, da jeg ikke vidste jeg skulle dertil, så jeg er desværre kun udstyret med #8, #9 og #10, men heldigvis med solide, gelspun-fyldte hjul, håber der er nok, hvis nu......Wink 
Vedr. Kaufmanns bog så har jeg læst afsnittet vedr. Christmas Island, det er en fin bog. 
Hvis jeg møder Nario, skal jeg naturligvis nok hilse ham fra jer Crazy Danes.

Vi får se, om en uge må jeg få en god snak, som foreslået, med guiden om lidt blandet fiskeri og så må jeg tage den derfra. Jeg ser frem til det og I hører naturligvis fra mig når jeg kommer tilbage.

Kenneth 



Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2011 kl. 18:21
Kenneth

Der er en fin artikel om Kiribati her, hvor fiskeriet efter både bones og GT'er er beskrevet:
http://www.thetightline.com.au/

Mvh. Peter
Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 21:26
Så er jeg kommet tilbage igen, nu som medlem af Klubben, Steen Big smile

En fjernere destination kulturult, fiskemæssigt etc. skal man godt nok lede længe efter. Man kan ikke andet end føle sig priviligeret og beæret over at have deltaget i samt været vidne til hverdagen på Christmas Island. 

Jeg var betænkelig over at skulle afsted både pga så kort varsel, dvs manglende udstyr, samt spørgsmålet omkring logi og guide. Men det viste sig at være unødvendige bekymringer, det hele gik langt over forventning.

Indlogeringen foregik i en slags åbne siv/bambushytter, godt nok ikke vanlig europæisk standard, men meget befriende alligevel. Rent var der også og jeg havde ingen maveproblemer overhovedet på turen. 

Fiskeriet: 
Fiskeriet på øen/ i lagunen er et kapitel for sig selv. De erfaringer som Steen L. og Lars E. har oplevet og gengivet herinde, kan jeg kun bakke op omkring og det er med hensyn til det hele: Små fluer, kort klump på fluelinen, dog vil jeg anbefale 16 pund forfang til bones, prøvede med 12, men jeg mistede en del fisk på denne. 

Det vil være svært/dumt at prøve at komme rundt herovre på egen hånd, medmindre man kan låne/leje en bil, have en mobil til rådighed og så et godt kort, så man kan finde tilbage igen. Vi boede 2 ( jeg og en ikke-fisker) hos Moumous, en af dagene kørte vi, inkl. Moumou, så øen rundt, dvs. fra London (Ronton) til Paris point (ingen by, men et fantastisk sted med et flot view over lagunen). Vi gjorde nogle holdt undervejs og var ved at sidde fast et sted, med 4-hjulstrækkeren. Graver såden en sig ned sent om eftermiddagen, når man skal hjem, efter en hård dag på flats´ene, så kan det da godt være at de sparede penge til en guide pludselig ikke har så stor betydning længere. 

Overnatning/guide:
Ved at arrangere turen selv sparede jeg en del penge, både ved ikke at bo hos en etableret lodge (med mange medarbejdere) men derimod hos et familiedrevet guesthouse samt ved at hyre en uafhængig selvstændig guide. 

Dog blev det lidt pebret alligevel, da man både skulle til og fra Moumous´ som ligger i Tennesse (dvs hyre lokal bil-ejer), leje af båd (inkl. båd-sejler) samt guide. Disse udgifter ville dog halveres hvis man er blot 2 personer. 

MEN: Når man er alene om en guide synes jeg virkelig at man får noget for pengene. Der er masser af tips at hente og du får selv lov til at kaste efter alt hvad der spottes. Ioran var særdeles hjælpsom til konstant at være beredt til hvad der kunne forventes at mødes, dvs. når vi eksempelvis gik på flats´ene og ud mod kanterne, så var trevally-gearet gjort klar og så var det bare at aflevere bonefish-stangen og så ellers få skudt fiskeimitations-fluen derudad.

Bl.a. her er Lars´ forslag til kasteøvelser absolut værd at efterleve, hvis man vil have det optimale ud af opholdet. Det er hårdt at kaste mod vinden. Jeg havde kun medbragt en #10 og kastede med store fluer mange gange mod vinden. Det kunne mærkes efter ganske kort tid!

Christmas Island må være det ideelle sted at udvikle sine bonefish-skills. Man får mange forsøg på dem i løbet af en alm. dag på flats´ene og de kommer ganske tæt på en. Det er altså sight-fishing på 1. klasse. 

Det er ganske svært kun at forholde sig til det praktiske omkring turen, så jeg tror jeg vil skrive en artikel omkring fiskeriet et eller andet sted, og så smide et link til den herinde. Det korte af det lange er at fiskeriet foregår i meget smukke omgivelser (ihvertfald set fra en lystfiskers øjne).
Fiskene der fiskes efter i lagunen er primært bones og trevallyer men også andre fisk som triggerfish. Bonefishen i lagunen er fredet, dog ikke ligefrem af GT´erneWink
Vil man have større fisk skal man off-shore, dette fiskeri kunne Ioran også arrangere, men så var det min. #12 og/eller kraftigt spinnegrej. Fiskene derude er STORE GT´ere, sailfish, wahoo, tun etc. 

Christmas Island er en fjern destination. Vil du gerne afsted er min. 14 dage at anbefale. Indlæg gerne en/nogle "hviledage", fiskeriet er hårdt for skuldre og muskler, for dagene er, som Steen også nævner, lange. Der er nogle dykker-centre, som det er muligt at komme ud med, hvis man vil prøve andet end fiskeriet. Øen eksporterer masser af akvariefisk, så mon ikke der skulle være noget at kigge på.

Jeg befandt mig i forvejen på Hawaii, jeg var oppe hos Nervous waters for at rådføre mig omkring fiskeriet og naturligvis for indkøb af div. uundværlige ting, som vi lystfiskere vel har for vane at tilegne sigWink
Dette kan kun anbefales. Ham jeg talte med har været på CI 5 gange og solgte mig sine hjemmebundne trevallyfluer. Det skulle vise sig at de altså virker, men det kan I se, når jeg engang får lavet en artikel, samt smidt et link til den herinde Big smile

Jeg skylder jer alle at sige tusind tak for input omkring CI. Det er også rart at der nu findes noget info omkring øen, som er mere objektivt og autentisk end det som rejsebureauerne fremstiller. 

Her er nogle navne og emailadresser som vil være bevendte i det tilfælde du skulle have lyst til at komme afsted:

Ophold inkl. forplejning: Moumous Guesthouse: arebonto@gmail.com
Guiden: Ioran Kaiteie: iorankaiteie@yahoo.com  &  iorankaiteie@hotmail.com
Div. info fra regeringen: http://www.kiribatitourism.gov.ki/
Flybilletter til CI (1 gang ugentlig): http://www.airpacific.com/
Grejbutik (kun flue) på Oahu: http://www.nervouswaterhawaii.com/

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 21:52
Hej Kenneth, Velkommen i klubben!
Fedt at høre at det gik godt og du havde en god tur!
Og super at du kom med lidt feedback - det er rart at nogen efter man har prøvet at hjælpe dem lidt på vej.
jeg får sgu lyst til komme tilbage en tur!
Steen

Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2011 kl. 22:11
Hej Kenneth
 
Kan kun til slutte mig Hr. Larsens ord.
 
Godt at du havde en god tur og at vi kunne hjælpe dig lidt på vej. Og du har fuldstændig ret - en uge i den form for paradis er simpelthen for lidt!!
 
Får virkelig lyst til at tage afsted igen her til foråret/senvinteren.
 
Glæder mig til at se artiklen fra din hånd.
 
Velkommen i klubben WinkWink
 
Knæk & bræk
 
Lars
 
 
Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 20:26
Hej igen

OK, jeg må se i øjnene at jeg nok ikke får skrevet en artikel om turen, men til gengæld kan jeg linke til 2 billed-serier derfra, så kan alle interesserede se hvordan en tur dertil, med god hjælp herindefra, kan udarte sig :-)



Til Lars: Jeg mødte desværre ikke Nario, jeg havde en anden guide, Ioran, som beskrevet længere oppe i tråden. Men han kunne også sit kram, han havde arbejdet for Captain Cook og haft the Kaufmanns med sig ude. 

Til Peter: Fin artikel du fandt der, den er meget oplysende omkring forholdene derovre samt forslag til grejet.


Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 22:23
Meget flotte fotos! Og til lykke med de fine fisk!
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 22:46
Rigtig dejlige fotos! Man får helt lyst til at komme tilbage!
Steen
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2011 kl. 23:06
Hej Kenneth
 
For sa... da en seriøs GT'er. Det var en i den størrelse der var efter min flue på lavt vand, som jeg har skrevet i artiklen.
 
Rart at se at det kan lykkes for nogen. Har jeg ret eller har jeg ret - fisk i den størrelse (og lidt mindre) giver altså et seriøst træk i fluekæppen, hvad din stakkels Loop måtte sande. Håber ikke at uheldet satte dig alt for meget tilbage.
 
Jeg må altså bare afsted igen - er der i øvrigt ikke noget om at der en større Lottogevinst på spil i morgen - kunne være man skulle købe en kupon eller to og så håbe at heldet tilsmiler en bare lidt Wink
 
Flotte flotte foto's. De luner lidt i en kold tid.
 
Tight lines
 
Lars
 
 
Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2011 kl. 19:55
Det var fint I kunne lide billederne, jeg håber også de kan bruges som inspiration for andre til at komme afsted.Smile

Jeg kan godt forstå det rykker at komme tilbage dertil, for jer der har været der før, jeg kan næsten heller ikke selv tåle at se billederne uden at ønske mig dertil igen. 

Mht den store GT, så knækkede stangen i den sidste del af fighten og ca 2 minutter efter den mindst velkomne lyd i sådan en situation, kunne vi lande den.r det. Det overraskede mig egentlig hvor afkræftet sådan en fyr kan blive, når man har mærket dens kræfter fra hugget af. Det var helt uvirkeligt og det var med tungen lige i munden da løslinen blev flået igennem øjerne, og så er det bare væk med snitterne. Ganske enkelt en sindsyg og surrealistisk oplevelse når så meget bagline forsvinder så hurtigt. Fordi jeg kun var udstyret med #10 valgte vi at sejle efter den. Jeg ved godt det er lidt usportsligt, men jeg følte heller ikke der var andre muligheder, også pga frygt for manglende bagline.

Fangsten skete den 2. sidste dag, så på sidstedagen nøjedes vi med at gå på almindelig trevally-jagt. Skulle vi så se GTére, skulle det selvfølgelig også prøves. Vi så nogle stykker, jeg nåede kun at kaste til en af de store, men den blev bange for linen, eller også så den os, så den stak tilbage til det dybe igen. Det var vist fint nok, for der var jeg kun udstyret med en #9. Tongue
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum